Voiko tämä olla ms?

112222

Mulla töissä uupumusta alkoi tulla 2013 ja 2014. Sitten 2015 huomasin jaloissa epämääräistä kipuilua. Vähän myöhemmin huomasin, että käsissäkin oli sitä väsymystä ja kipuilua. En kovin hyvin osaa kertoa jalkojen ja käsien kivusta. Hierojalla ollessa lihaksetkin oli jumissa ja kipeät. Kevyttä kävelyä pystyn tehdä vähän, mutta en oikein muuta. Äidillä todettiin ms tauti tänä vuonna. Itse olen vähän alle 35 vuotta. Oma työ on aika raskasta kolmivuorotyötä ja reilu 2 vuotta olen ollut sairaslomalla masennuksen takia. Lisäksi olin vuoden vuorotteluvapaalla, kun en jaksanut töissä. Varasin ajan lääkärille viikon päähän, jos sattuisin saamaan lähetteen neurologille? Äiti sai kortisonia lääkkeeksi, mutta ei ilmeisesti auttanut.

Itsellä siis jonkun verran väsymystä ja jalkojen kipuilua ja erikoista tuntohäiriötä jaloissa on ollut yli kaksi vuotta. En jaksa enää tehdä työtä, koska on uupumusta ja jalat on vähän raskaat ja vähän voimattomat.

Voi olla että muisti ei toimi aivan kunnolla. Ja tasapaino on vielä säilynyt. Toki liikunta ja kävely varmaankin auttavat, että tasapaino säilyisikin vielä.

Itse huomasin jalkojen väsymisen 32 vuotiaana. Yritän kertoa lääkärille asiasta ja toivottavasti uskoisi? Voisikohan kyseessä olla ms vai joku aivan muu? Itse en oikein usko, että masennus voisi olla syy? Asun etelä-pohjanmaalla, eli ilmeisesti alueella jossa on aika paljon ms:sää? Veljen mukaan itsellä on samankaltaisia oireita kuin äidilläkin, eli voisi olla ms:sää? Ja kertoi äitikin, että hyvä se ms olisi jotenkin tutkia. Äidillä kesti 2 vuotta ja sitten ms diagnoosi hyväksyttiin. Alkuvuodesta tuli keo-diagnoosi hänelle.

7

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RandomWalker

      Aika laaja kirjo sulla oireita, joten syynä voi olla paitsi tosiaan ms mutta myös esim. vitamiinit ja hormonit sekä muut hermoston häiriöt. Mene neurologille, jos hän tekisi lähetteen tutkimuksiin.
      Näillä tiedoilla ainakin aivojen ja selkärangan mri, kilppariarvot, B12-vitamiini, natrium, kalium,

    • RandomWalker

      Niin jäikin pois eli itselläni on myös noin viimeisen vuoden ollut lisääntynyttä fatiikkimaista uupumista, joka vaikuttaa fyysiseen suorituskykyyn sekä ajatteluun. Minulla on ennestään endokriinisiä ja neurologisia oireita, jotka myös aiheuttavat ko. oireita, mutta minusta on tullut lisäksi joku muu. Vittu, ihan kuin ei olisi jo tarpeeksi!

      Minulla oli joitakin vuosia autoimmuunipohjainen pitkittynyt silmätulehdus toisessa silmässä, jonka oireisto oli MS-tyyppiseen tulehdukseen sopiva. Olen siis jotenkin osannut odottaa...

      Pitää vähän kysellä tästäkin, kun ensi viikolla lekuri. Lähinnä siksi, että tiettyjä tautityyppejä ymmärtääkseni pystytään lievittämään kunhan aloitetaan ajoissa.

      • KoskaanIkinä

        Mikä/millainen on ms-tyyppinen silmätulehdus? Ikinä kuullutkaan, vaikka itsellä ollut ms lähes 20 vuotta.


      • RandomWalker
        KoskaanIkinä kirjoitti:

        Mikä/millainen on ms-tyyppinen silmätulehdus? Ikinä kuullutkaan, vaikka itsellä ollut ms lähes 20 vuotta.

        Vissiin parasta jos haet netistä. Mutta aika monella MS-taudin varhaisoire on monimuotoinen silmä- ja/tai näköhermotulehdus mikä heikentää näköä ainakin toistaiseksi? Itsellä tutkittiin, mutta sanottiin ettei saatu varmuutta aiheuttajasta, koska näytteenotto vähän epäonnistui, kuitenkin autoimmuunitulehdus.
        Ehkä tiedätkin parermmin, voi olla että muistan tai olen ymmärtgänyt jotain väärin.


    • KoskaanIkinä

      No joo näköhermotulehdus on tuttu juttu ja itselläkin ollut. Mutta se ei ole silmässä, vaan näköhermossa eikä siinä oteta mitään näytteitä...

      • RandomWalker

        Niin siis tiedän ettei näköhermo ole silmässä, tai no onkin ;), mutta sen lisäksi minulla on muistikuva, että myös tietyntyyppistä silmätulehdusta olisi pidetty esioireena. Voi olla, että se on lääkäkärien surkean tilastomatikan johdosta (ehkä tahallista) eli tilastollisesti silmätulehdus olisi MS-taudin esioire m uttei syy-seuraus-suhteessa.
        Pikagooglasin, mutta en löytänyt itsekään viitettä silmätulehduksen osuudesta. Samapa tuo, seuraillaan tuleeko vielä oiremuutoksia.


    • Terve.vaanmenoa

      Voi saatana tuota vedättäjää! Trolli kysyy ja vastaa. Mitähän kiksejä tuo saa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe