Olutravintolamme kriisissä, osa 1

Tenderbar

Suomalaista pub-kulttuuria on kehuttu hyväksi. Samoin monipuolistuvaa olutvalikoimaa.
Tässä yhteydessä kritiikin sana on jäänyt jalkoihin.
Nyt sitä tulee.

===Ravintolat myyvät pilaantunutta olutta===
Etenkin hanaoluet ovat yllättävän usein huonossa kunnossa. Tuoreen tavaran sijaan saat hiivaista litkua tai olut on yksinkertaisesti jo elinaikansa elänyt. Silti sitä tarjoillaan.
Asia koskee niin korkealuokkaisia olutravintoloita kuin kansankapakoita, niin peruskeppanoita kuin artesaanioluita.
Usein hanasta lasketut päivän ensimmäiset tuopit maistuvat huonolta. Myös tynnyrin jämät ovat monesti hiivavelliä.
Huippuluokan paikoiksi luettavissa olutravintoloissa voi olla 10-20 hanaa. Niistä huolehtiminen vaatii aikaa ja vaivaa, aina sitä ei ole. Eikä menekkiäkään.
Oikeasti hyvää ja tuoretta olutta tarjoava paikka pärjää muutamalla hanaoluella. Esimerkit maailmalta kertovat tämän: henkilökunnalla ei ole aikaa pitää yli kymmentä hanaa huippukunnossa. Joidenkin hanaoluiden menekki on vilkkaallakin alueella satunnaista, joten tavara saattaa seisoa käyttämättömänä jopa päiviä.

Ravintolan henkilökunta ei mielellään heitä pilaantunutta hana olutta pois. Pubeissa kokeillaan kepillä jäätä, ja useimmiten kansa juo makuvikaistakin, kunhan siinä on alkoholia. Oikein peruspaikoissa tietoisesti myydään yli-ikäistäkin tavaraa kustannussyistä.
Harva asiakas lähtee tiskille valittamaan oluensa laadusta. Siitä saa häirikön maineen. Jos henkilökunta vaivautuu maistamaan tätä olutta, useimmiten vastaus kuuluu, että ihan hyväähän tämä on.

Olen juonut Suomen ykköspubeissa vanhentunutta ja makuvikaista hanakaljaa useaan kertaan. Siksi tilaan nykyään yhä enemmän pullo-olutta, johon pääasiassa voi luottaa.
Kertokaa, onko jossain pub, joka kunniakkaasti myisi aina priimaa hanatavaraa?

2

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BaarinAsiakas62

      Höpö-höpö juttuja. Ei vilkkailla alueilla ole yksikään hana käyttämättä jopa päiviä - ihan huuhaa juttuja.

      Oikeassa olutravintolassa hanat pestää joka päivä, joka ikinen päivä. Likainen hana on se joka pilaa oluen - hyvin harvoin hanaolut pääsee vanhenemaan. Astiat ovat sen verran pieniä ja menekki riittävää.

      Pullo-oluet ovat oma lukunsa, pitää vain myydä niin kuin on opetettu - aina vanhimmat oluet ensin. Itse olen saanut enemmän huonoja pullo-oluita. Valitan aika jos saan pilaantunutta tuotetta - tai pullon päiväys on ohitettu. En ole saanut häirikön mainetta, uuden oluen olen saanut liki aina.

      • johanmaistuu

        Ei niinkään höpöhöpöä vaan totta joka sana, sillä jo pelkästään logiikan mukaan hanoihin jää kuraa eikä henkilöstö jaksa niitä puhdistaa joka päivä.

        Itse olen saanut hanoista valutettuna niin huonoa bisseä ihan vilkkaalla myyntipaikalla, jotta ainoa johtopäätös on, että myyvät tarkoituksella kuraa asiakkaille kunhan edes prossat ovat kohdillaan - niin alkoholin kuin varsinkin myyntikatteen osilta.

        Itse suosin pullotettua, paikalla avattua bisseä - siitä puuttuu hanojen epäpuhtaudet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe