Ankkuriliina

RobbyRobinsson

Kertokahan, minkä merkkinen ankkuriliinakela olisi hyvä ja mistä olette ostaneet ? tarvitsisin veneen keulaan ja sitten taka-ankkurille omansa. n.35 m. liina riittäisi. Kestääköhän ne muoviset miten ?

48

5197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaparen

      Älä ainakaan osta Biltemasta. Liina ei niissä purkaudu kunnolla. Arifin toimii toimii.

      • Liinat.In

        Ihan hienosti on Bilteman kelat toimineet, liinat ostettu värin vuoksi muualta.


    • Tyrnäväntorpedo

      Ostaisin köysikelan enkä liinakelaa.

      Liinassa ei ole mitään sellaista, mitä köydessä ei ole. Köyttä on helpompi käsitellä eikä se ole niin herkkä vaurioille. Köysi on helpompi vaihtaa mieleiseksi koska valikoimaa riittää.

      • Liinat.In

        Köysi vaan tarvitsee kuusi kertaa isomman kelan. Mikä sitä liinaa vaurioittaa joka ei vaurioittaisi köyttä?


      • Tyrnäväntorpedo
        Liinat.In kirjoitti:

        Köysi vaan tarvitsee kuusi kertaa isomman kelan. Mikä sitä liinaa vaurioittaa joka ei vaurioittaisi köyttä?

        Liinan reunat ovat alttiimpia vaurioille ihan vain siksi, että liina on ohut. Köydessä ei ole reunaa.
        Liinan solmiminen on myös hankalampaa ja liina menettää solmussa lujuuttaan enemmän kuin köysi.

        En usko tuohon laskemaasi kertoimeen. Liina kestää ehjänä 4000 kg, samaan pääsee 12 mm köydellä.
        12mm köyden poikkileikkaus on 1,13 cm2 kun taas 35mm 4000 kg kestävän liinan 1,11 cm3 eli tasaisessa vetolujuudessa ei ole eroa poikkileikkauksessa, mikä onkin ihan järkeenkäypää.
        Ero kelojen koossa perustuu ainoastaan siihen, että liinan saa tiiviimmin kelalle.

        Kelalle köysi ei mene ihan yhtä tiiviisti kuin liina. Pahimmassa papauksessa köysi asettuu niin, että sen viemä poikkileikkaus on neliön muotoinen eli 1,44 cm3. Silloin se vie 1,3 kertaa enemmän tilaa kuin liina. Käytännössä köyden pinta kuitenkin antaa periksi ja köysi pakkautuu tiiviimmin.

        Ihan käytännössä halkaisijaltaan 45 cm liinakelaa vastaava köysikela on maksimissaan 50 cm.

        Onko joku eri mieltä?


      • Oletpa.ihme.hippiäinen
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Liinan reunat ovat alttiimpia vaurioille ihan vain siksi, että liina on ohut. Köydessä ei ole reunaa.
        Liinan solmiminen on myös hankalampaa ja liina menettää solmussa lujuuttaan enemmän kuin köysi.

        En usko tuohon laskemaasi kertoimeen. Liina kestää ehjänä 4000 kg, samaan pääsee 12 mm köydellä.
        12mm köyden poikkileikkaus on 1,13 cm2 kun taas 35mm 4000 kg kestävän liinan 1,11 cm3 eli tasaisessa vetolujuudessa ei ole eroa poikkileikkauksessa, mikä onkin ihan järkeenkäypää.
        Ero kelojen koossa perustuu ainoastaan siihen, että liinan saa tiiviimmin kelalle.

        Kelalle köysi ei mene ihan yhtä tiiviisti kuin liina. Pahimmassa papauksessa köysi asettuu niin, että sen viemä poikkileikkaus on neliön muotoinen eli 1,44 cm3. Silloin se vie 1,3 kertaa enemmän tilaa kuin liina. Käytännössä köyden pinta kuitenkin antaa periksi ja köysi pakkautuu tiiviimmin.

        Ihan käytännössä halkaisijaltaan 45 cm liinakelaa vastaava köysikela on maksimissaan 50 cm.

        Onko joku eri mieltä?

        Laskepa nyt tuohon vuodatuksen kohtaan, vaikkapa kelalle mahtuvien köyden, olkoot sitten 12 mm, johon en kyllä 4000 kg;tä ankkuroinnissa luottasi, mutta olkoot - halkaisija. Rullaa se vaikkapa saman kokoiselle kelalle kuin sinulla on vaikkapa 35 m liinaa. Muusta paskasta jota kirjoitat nyt tässä välittämättä.


      • liinat.jorpakkoon
        Oletpa.ihme.hippiäinen kirjoitti:

        Laskepa nyt tuohon vuodatuksen kohtaan, vaikkapa kelalle mahtuvien köyden, olkoot sitten 12 mm, johon en kyllä 4000 kg;tä ankkuroinnissa luottasi, mutta olkoot - halkaisija. Rullaa se vaikkapa saman kokoiselle kelalle kuin sinulla on vaikkapa 35 m liinaa. Muusta paskasta jota kirjoitat nyt tässä välittämättä.

        Luotat mihin luotat, mutta lujuudet ovat yhteneväisesti noin, katsoopa sitten valmistajan ilmoittamia tai laskee kuitujen pinta-alan. Liinan ulkopää on ommeltu ja siinä ei paljoa lujuutta menetetä. Knaapiin kiinnitettäessä sen sijaan veto jakautuu liinassa väkisin hyvin epätasaisesti poikkileikkaukselle, eli lujuudesta häipyy paljon suurempi osa kuin köydessä.

        Auringon UV polttaa ensimmäisenä ohuet ompeleet. Itse liinasta on aina puolet auringossa ja kuidut hapertuvat muutamassa vuodessa. Siitä on paljon käytännön kokemuksia, jopa siinä määrin, että jotkut satamat ovat kieltäneet liinojen käytön vakituisella laituripaikalla. Tuulessa räpättävät liinat sitten oma lukunsa.

        Kelaan saa helposti köyden vaatiman lisätilan lisäämällä leveyttä.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Liinan reunat ovat alttiimpia vaurioille ihan vain siksi, että liina on ohut. Köydessä ei ole reunaa.
        Liinan solmiminen on myös hankalampaa ja liina menettää solmussa lujuuttaan enemmän kuin köysi.

        En usko tuohon laskemaasi kertoimeen. Liina kestää ehjänä 4000 kg, samaan pääsee 12 mm köydellä.
        12mm köyden poikkileikkaus on 1,13 cm2 kun taas 35mm 4000 kg kestävän liinan 1,11 cm3 eli tasaisessa vetolujuudessa ei ole eroa poikkileikkauksessa, mikä onkin ihan järkeenkäypää.
        Ero kelojen koossa perustuu ainoastaan siihen, että liinan saa tiiviimmin kelalle.

        Kelalle köysi ei mene ihan yhtä tiiviisti kuin liina. Pahimmassa papauksessa köysi asettuu niin, että sen viemä poikkileikkaus on neliön muotoinen eli 1,44 cm3. Silloin se vie 1,3 kertaa enemmän tilaa kuin liina. Käytännössä köyden pinta kuitenkin antaa periksi ja köysi pakkautuu tiiviimmin.

        Ihan käytännössä halkaisijaltaan 45 cm liinakelaa vastaava köysikela on maksimissaan 50 cm.

        Onko joku eri mieltä?

        Olen erimieltä!
        Hankautuma on hankautuma ja kuluttaa molempia, niin köyttä kuin liinaakin.
        Miten liinan sitominen pollariin on vaikeampaa kuin köyden, ja asiallisesti, siis siististi tehtynä, on pieni seivä kohouma pollarin päällä, ja eikä silloin myöskään juurikaan heikkene lujuus, kuten ei köydelläkään.
        Mikä sinulla on sitten sen köysikelan leveys, jos noin pienellä halkaisijaerolla selviät?


      • Tyrnäväntorpedo
        Sea_Ray kirjoitti:

        Olen erimieltä!
        Hankautuma on hankautuma ja kuluttaa molempia, niin köyttä kuin liinaakin.
        Miten liinan sitominen pollariin on vaikeampaa kuin köyden, ja asiallisesti, siis siististi tehtynä, on pieni seivä kohouma pollarin päällä, ja eikä silloin myöskään juurikaan heikkene lujuus, kuten ei köydelläkään.
        Mikä sinulla on sitten sen köysikelan leveys, jos noin pienellä halkaisijaerolla selviät?

        Hankauma kuluttaa köyttä tasaisemmin, liinaa yleensä reunasta.
        Kulumisen, solmujen, nirhaumien ym. vaikutusta liinan lujuuteen on tutkittu paljonkin ja niistä löytyy rutkasti tietoa, jota saa mm. kuljettajakoulutuksessa. Liina on paljon köyttä alttiimpi vaurioille ja vauriot heikentävät liinaa paljon.

        Tuntuu siltä, että moni muukin on hankkinut liinan, mutta nämä keskustelut menevät usein siihen, että puolustetaan henkeen ja vereen myös huonoja valintoja. AIna välillä joku suorastaan pskantaa alleen ja alkaa mesomaan kuin mielipuoli ilman, että kirjoituksissa olisi mitään aihetta siille.

        Minä olen käyttänyt sekä köyttä että liinaa enkä missään nimessä enää hankkisi liinaa enkä liinakelaa. En kuitenkaan ota liinakelaa poiskaan ja käytän sitä kunnes siitä aika jättää. Sen kanssa oppii elämään, mutta ei se hyvä ole.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Hankauma kuluttaa köyttä tasaisemmin, liinaa yleensä reunasta.
        Kulumisen, solmujen, nirhaumien ym. vaikutusta liinan lujuuteen on tutkittu paljonkin ja niistä löytyy rutkasti tietoa, jota saa mm. kuljettajakoulutuksessa. Liina on paljon köyttä alttiimpi vaurioille ja vauriot heikentävät liinaa paljon.

        Tuntuu siltä, että moni muukin on hankkinut liinan, mutta nämä keskustelut menevät usein siihen, että puolustetaan henkeen ja vereen myös huonoja valintoja. AIna välillä joku suorastaan pskantaa alleen ja alkaa mesomaan kuin mielipuoli ilman, että kirjoituksissa olisi mitään aihetta siille.

        Minä olen käyttänyt sekä köyttä että liinaa enkä missään nimessä enää hankkisi liinaa enkä liinakelaa. En kuitenkaan ota liinakelaa poiskaan ja käytän sitä kunnes siitä aika jättää. Sen kanssa oppii elämään, mutta ei se hyvä ole.

        Jaaha ???


      • relaa-
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Hankauma kuluttaa köyttä tasaisemmin, liinaa yleensä reunasta.
        Kulumisen, solmujen, nirhaumien ym. vaikutusta liinan lujuuteen on tutkittu paljonkin ja niistä löytyy rutkasti tietoa, jota saa mm. kuljettajakoulutuksessa. Liina on paljon köyttä alttiimpi vaurioille ja vauriot heikentävät liinaa paljon.

        Tuntuu siltä, että moni muukin on hankkinut liinan, mutta nämä keskustelut menevät usein siihen, että puolustetaan henkeen ja vereen myös huonoja valintoja. AIna välillä joku suorastaan pskantaa alleen ja alkaa mesomaan kuin mielipuoli ilman, että kirjoituksissa olisi mitään aihetta siille.

        Minä olen käyttänyt sekä köyttä että liinaa enkä missään nimessä enää hankkisi liinaa enkä liinakelaa. En kuitenkaan ota liinakelaa poiskaan ja käytän sitä kunnes siitä aika jättää. Sen kanssa oppii elämään, mutta ei se hyvä ole.

        Itse olen liinamiehiä. Ankkurin ja liinan välissä metalliketjua pari metriä, niin liinan kulumisesta 90% häviää ja liina kestää. Säästäväisimmät vielä vaihtaa liinan suunnan muutaman vuoden päästä, itse vaihdoin koko liinan. Liinakelaa on näppärä käsitellä eikä liina mene solmuun/kierteille yhtä helposti kuin köysi. Oma kela oli teräksinen malli liinan ohjurilla ennen kelaa, hienosti toimi. Erilainen, litteä ohjuri kuin Arifinin malleissa ja sen vuoksi ei liina pyrkinyt kierteille.

        Mutta köysimiehet saa puolestani ihan vapaasti käyttää köyttä ankkuroinnissa, hyvä että kaikille löytyy mieluinen vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Liinan reunat ovat alttiimpia vaurioille ihan vain siksi, että liina on ohut. Köydessä ei ole reunaa.
        Liinan solmiminen on myös hankalampaa ja liina menettää solmussa lujuuttaan enemmän kuin köysi.

        En usko tuohon laskemaasi kertoimeen. Liina kestää ehjänä 4000 kg, samaan pääsee 12 mm köydellä.
        12mm köyden poikkileikkaus on 1,13 cm2 kun taas 35mm 4000 kg kestävän liinan 1,11 cm3 eli tasaisessa vetolujuudessa ei ole eroa poikkileikkauksessa, mikä onkin ihan järkeenkäypää.
        Ero kelojen koossa perustuu ainoastaan siihen, että liinan saa tiiviimmin kelalle.

        Kelalle köysi ei mene ihan yhtä tiiviisti kuin liina. Pahimmassa papauksessa köysi asettuu niin, että sen viemä poikkileikkaus on neliön muotoinen eli 1,44 cm3. Silloin se vie 1,3 kertaa enemmän tilaa kuin liina. Käytännössä köyden pinta kuitenkin antaa periksi ja köysi pakkautuu tiiviimmin.

        Ihan käytännössä halkaisijaltaan 45 cm liinakelaa vastaava köysikela on maksimissaan 50 cm.

        Onko joku eri mieltä?

        Käytännössä veneen heiluessa ynm köysi menee kelalle kuin sähköjohto kelalle elikä ei suoraan vaan vieden tilaa ja jos sen tekee turisti eikä isäntä itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä veneen heiluessa ynm köysi menee kelalle kuin sähköjohto kelalle elikä ei suoraan vaan vieden tilaa ja jos sen tekee turisti eikä isäntä itse

        Ihan käytännössä halkaisijaltaan 45 cm liinakelaa vastaava köysikela voi vallan hyvin olla vaikka 30 cm, mutta se on aina reilusti paksumpi, ellei se ole halkaisijaltaan reilusti suurempi kuin 50 cm.


    • Ankaroliina_paras

      Itsellä kokemusta alkuperäisestä ankaroliinasta sekä Arifinin rosterikelasta.
      Alkuperäinen ankaroliina hakkaa kopiot mennen tullen. Esimerkiksi sisäänkelaus on tuossa Arifinin mallissa kahden käden hommaa. Toisella kelaat ja toisella varmistat että liina ei kierry.
      Ankaroliinassa ( se muovinen) sisäänkelaus sujuu kuin helposti yhdellä kädellä ja liinan kiertyminen ei ole ongelma.
      nyt siis käytössä Arifin kela, mutta jos vaihtaisin, vaihtaisin takaisin alkuperäiseen Ankaroliinaan.
      Alkuperäisessä on vaan hyvä miettiä kelan sijoitus niin että liina ei joudu tulemaan ulos suoraan sivulle. Silloin voi kuori haljeta. Vedon suunnan voi myös varmistaa jollain pylpyrällä tai renkaalla.

      • Tyrnäväntorpedo

        Kokemusta on Atlanticin kelasta. Siinäkään ei ole käytännön vaaraa, että liina menisi kierteellä kelalle.

        Kelaa ei voi käyttää veneen vetämiseen vaan ainoastaan löysän liinan laittamiseen säilöön koska liinakela tai sen kiinnitys ei sitä kestä, veto ei tule suorassa paitsi poikkeustapauksissa ja päällä oleva kireä liina alkaa mennä alla olevan liinan ja seinämän väliin.

        Kelan kätevyys on siinä, että siitä saa liinaan tai köyttä nopeasti ja helposti ulos ja se toimii kätevänä säilytyspaikkana. Valitsisin nyt köysikelan koska siihen köyden kelaaminen on paljon helpompaa koska köysi ei ole kierteellä kuten liina.

        Köyden voi kelata nopeasti sisään samalla, kun irrottaa köyden poijusta tai nostaa ankkurin. Omat kokemukseni liinasta on että sen joutuu ensi vetämään nopeasti ylös ja selvittämään ja kelaamaan vasta, kun "tilanne" on ohi. Lötky liina kannella ei ainakaan lisää turvallisuutta ja teettää ylimääräistä työtä.

        Liina on ihan näyttävä kapistus, mutta käytön kannalta köysi on paperempi. Ankarolina voi olla liinosta paras, siihen en osaa ottaa kantaa.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kokemusta on Atlanticin kelasta. Siinäkään ei ole käytännön vaaraa, että liina menisi kierteellä kelalle.

        Kelaa ei voi käyttää veneen vetämiseen vaan ainoastaan löysän liinan laittamiseen säilöön koska liinakela tai sen kiinnitys ei sitä kestä, veto ei tule suorassa paitsi poikkeustapauksissa ja päällä oleva kireä liina alkaa mennä alla olevan liinan ja seinämän väliin.

        Kelan kätevyys on siinä, että siitä saa liinaan tai köyttä nopeasti ja helposti ulos ja se toimii kätevänä säilytyspaikkana. Valitsisin nyt köysikelan koska siihen köyden kelaaminen on paljon helpompaa koska köysi ei ole kierteellä kuten liina.

        Köyden voi kelata nopeasti sisään samalla, kun irrottaa köyden poijusta tai nostaa ankkurin. Omat kokemukseni liinasta on että sen joutuu ensi vetämään nopeasti ylös ja selvittämään ja kelaamaan vasta, kun "tilanne" on ohi. Lötky liina kannella ei ainakaan lisää turvallisuutta ja teettää ylimääräistä työtä.

        Liina on ihan näyttävä kapistus, mutta käytön kannalta köysi on paperempi. Ankarolina voi olla liinosta paras, siihen en osaa ottaa kantaa.

        Mitä sinä niillä keloilla oikein puuhastelet?
        Ei ole kelat, ei liina- eikä köysikela veneen kelaamista varten.
        Ei onnistu järjellisesti kummallakaan. Kela on vain näppärä säilytypaikka köydelle tai liinalle. Kumpikin, niin liina kuin köysikin, varsinkin kierretty köysi menevät kierteelle jos ei siitä ei vetäessä huolehdi.
        Liinat ja köyden kerätään ja niputetaan, kun manööverit on suoritettu ja tilanne rauhoittunut.


      • Tyrnäväntorpedo
        Sea_Ray kirjoitti:

        Mitä sinä niillä keloilla oikein puuhastelet?
        Ei ole kelat, ei liina- eikä köysikela veneen kelaamista varten.
        Ei onnistu järjellisesti kummallakaan. Kela on vain näppärä säilytypaikka köydelle tai liinalle. Kumpikin, niin liina kuin köysikin, varsinkin kierretty köysi menevät kierteelle jos ei siitä ei vetäessä huolehdi.
        Liinat ja köyden kerätään ja niputetaan, kun manööverit on suoritettu ja tilanne rauhoittunut.

        Miksi toistat sen, minkä kirjoitin???


      • 8-säikeinen

        Jos käyttää 8-säikeistä köyttä, voi köyden huoletta pudottaa koilaamatta köysilaatikon pohjalle. Tai ämpäriin, siis mihin vain sopivaan tilaan. Sieltä se käyttöönottaessa nousee siististi sotkuun tai solmuille menemättä. Valmistajasta riippuen nimike on Octoply, Squareplait, Multiplait tai joku muu. Paitsi ettei köysi sotkeennu, se rakenne ei narise, eikä kovetu. Päihittää käytettävyydessä liinat mennen tullen.


      • fjvjahq
        8-säikeinen kirjoitti:

        Jos käyttää 8-säikeistä köyttä, voi köyden huoletta pudottaa koilaamatta köysilaatikon pohjalle. Tai ämpäriin, siis mihin vain sopivaan tilaan. Sieltä se käyttöönottaessa nousee siististi sotkuun tai solmuille menemättä. Valmistajasta riippuen nimike on Octoply, Squareplait, Multiplait tai joku muu. Paitsi ettei köysi sotkeennu, se rakenne ei narise, eikä kovetu. Päihittää käytettävyydessä liinat mennen tullen.

        Ja maksaa ? Kahdeksankertaisesti ?, ja vie sitä tilaa monin kertaisesti ?


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Miksi toistat sen, minkä kirjoitin???

        Miten niin ???


      • Tyrnäväntorpedo
        fjvjahq kirjoitti:

        Ja maksaa ? Kahdeksankertaisesti ?, ja vie sitä tilaa monin kertaisesti ?

        Kuinka paljon enemmän maksaa ja kuinka paljon enemmän vie tilaa?

        Pistäpä luvut esille ettei pidetä hölmönä :D


      • Hölmönä.pidetään
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kuinka paljon enemmän maksaa ja kuinka paljon enemmän vie tilaa?

        Pistäpä luvut esille ettei pidetä hölmönä :D

        Ymmärrätkö ?-merkin tarkoituksen?


      • NoEiSeNytNiinKallisOle
        fjvjahq kirjoitti:

        Ja maksaa ? Kahdeksankertaisesti ?, ja vie sitä tilaa monin kertaisesti ?

        No jos ottaa esimerkiksi yhden kotimaisen toimijan kelat niin 50 metrin liinakelan halkaisija 430 mm ja liinatilan leveys 37 mm ja vastaavasti 50 metrin köysikelan halkaisija 450 mm ja liinatilan leveys 62 mm. Eli leveydessä tilaa tarvitaan tuplasti ja halkaisijassa 5% ero eli absoluuttista tilaa vaatii vähän reilut tuplat.

        35 mm ankarolinan murtolujuus näyttäisin olevan 3000 kg 3500 kg murtolujuuden 14 mm saksalaisen valmistajan köydellä köysikela tulee listahinnoilla noin 40% kalliimaksi kuin ankarolina kela ja liina.

        Paljon vai vähän makuasia. Edellisessä veneessä oli liina mutta aika harvoin tuli käytettyä. Ankkuroidessa lyijyköysi ja erillinen peräköysi oli valinta aika nopeasti. Nykyisessä veneessä köysikela ja erillinen peräköysi lisäksi.


      • fjvjahq
        NoEiSeNytNiinKallisOle kirjoitti:

        No jos ottaa esimerkiksi yhden kotimaisen toimijan kelat niin 50 metrin liinakelan halkaisija 430 mm ja liinatilan leveys 37 mm ja vastaavasti 50 metrin köysikelan halkaisija 450 mm ja liinatilan leveys 62 mm. Eli leveydessä tilaa tarvitaan tuplasti ja halkaisijassa 5% ero eli absoluuttista tilaa vaatii vähän reilut tuplat.

        35 mm ankarolinan murtolujuus näyttäisin olevan 3000 kg 3500 kg murtolujuuden 14 mm saksalaisen valmistajan köydellä köysikela tulee listahinnoilla noin 40% kalliimaksi kuin ankarolina kela ja liina.

        Paljon vai vähän makuasia. Edellisessä veneessä oli liina mutta aika harvoin tuli käytettyä. Ankkuroidessa lyijyköysi ja erillinen peräköysi oli valinta aika nopeasti. Nykyisessä veneessä köysikela ja erillinen peräköysi lisäksi.

        Tuo oli siis sillä 8-säikeisellä köydellä?


      • Ankaroliina_paras
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kokemusta on Atlanticin kelasta. Siinäkään ei ole käytännön vaaraa, että liina menisi kierteellä kelalle.

        Kelaa ei voi käyttää veneen vetämiseen vaan ainoastaan löysän liinan laittamiseen säilöön koska liinakela tai sen kiinnitys ei sitä kestä, veto ei tule suorassa paitsi poikkeustapauksissa ja päällä oleva kireä liina alkaa mennä alla olevan liinan ja seinämän väliin.

        Kelan kätevyys on siinä, että siitä saa liinaan tai köyttä nopeasti ja helposti ulos ja se toimii kätevänä säilytyspaikkana. Valitsisin nyt köysikelan koska siihen köyden kelaaminen on paljon helpompaa koska köysi ei ole kierteellä kuten liina.

        Köyden voi kelata nopeasti sisään samalla, kun irrottaa köyden poijusta tai nostaa ankkurin. Omat kokemukseni liinasta on että sen joutuu ensi vetämään nopeasti ylös ja selvittämään ja kelaamaan vasta, kun "tilanne" on ohi. Lötky liina kannella ei ainakaan lisää turvallisuutta ja teettää ylimääräistä työtä.

        Liina on ihan näyttävä kapistus, mutta käytön kannalta köysi on paperempi. Ankarolina voi olla liinosta paras, siihen en osaa ottaa kantaa.

        vastaus tyrnävälle. Tietenkään pelkällä kelalla ei venettä kiinnitetä tai hinata, vaan liina kiinnitetään knaapiin. Kela on vain liinan / köyden säilyttämistä varten.
        Mutta tuo mahdollinen sivuveto huonosti mietityllä asennuspaikan johdosta tulee esim. poijuun kiinnitettäessä kun on ajatus että liina vetäytyy itsestään ulos sillä aikaa kun esim. keula saadaan kiinni.


      • Tyrnäväntorpedo
        NoEiSeNytNiinKallisOle kirjoitti:

        No jos ottaa esimerkiksi yhden kotimaisen toimijan kelat niin 50 metrin liinakelan halkaisija 430 mm ja liinatilan leveys 37 mm ja vastaavasti 50 metrin köysikelan halkaisija 450 mm ja liinatilan leveys 62 mm. Eli leveydessä tilaa tarvitaan tuplasti ja halkaisijassa 5% ero eli absoluuttista tilaa vaatii vähän reilut tuplat.

        35 mm ankarolinan murtolujuus näyttäisin olevan 3000 kg 3500 kg murtolujuuden 14 mm saksalaisen valmistajan köydellä köysikela tulee listahinnoilla noin 40% kalliimaksi kuin ankarolina kela ja liina.

        Paljon vai vähän makuasia. Edellisessä veneessä oli liina mutta aika harvoin tuli käytettyä. Ankkuroidessa lyijyköysi ja erillinen peräköysi oli valinta aika nopeasti. Nykyisessä veneessä köysikela ja erillinen peräköysi lisäksi.

        Jos liinoja verrataan samalla lujuudella kuin köysiä, niin 12mm köysi vastaa 35 mm liinaa, joskin molemmissa löytyy vaihtoehtoja. Kuten moni muukin, minä pidän 12mm köyttää hiukan heppoisena, mutta saman logiikan pitäisi päteä myös liinaan, jonka reuina on köyttä alttiimpi vaurioitumiselle.

        Periaatteessa vaurioherkän liinan pitäisi olla suurempi vetolujuudeltaan kuin käytetyn köyden, jos halutaan samaa turvallisuutta.

        Toinen asia, mikä liinojen kanssa pitää muistaa, on niiden lujuuden menetys solmittaessa. Tieliikenteessä kuormausta arvioitaessa solmu laskee liinan nimellislujuutta viidennekseen alkuperäisestä.

        Köydellä solmu heikentää lujuutta maksimissaan 40%.

        Solmitun liinan murtolujuuden pitäisi olla kolminkertainen köyteen verrattuna, Myös kierre liinassa heikentää sen lujutta.

        Jos kiinnitysvälineella pitää olla tietty lujuus, mikä tuntuu ihan järkevältä, niin 3000 kg liinaa vastaa 1000 kg:n köysi, jos kiinnittäessä tehdään solmu. 1000 kg murtolujuisen 8mm 50m köysirullan saa alle kympillä.

        https://www.tuontitukku.fi/tuote/koysi-8mm-punottu-50m-rulla-murtolujuus-940kg-kelluva/6438168089737/

        En tietenkään väitä, että laittaisin veneen kiinni 8mm köydellä jo siksi, että se on ohuena altis vaurioille ja ikävä käsitellä. Haluan vain tuoda esille että liinan todellinen lujuus käytössä ei ole sama kuin sen vetolujuus ideaalitilanteessa.


      • Outoa.käytöstä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Jos liinoja verrataan samalla lujuudella kuin köysiä, niin 12mm köysi vastaa 35 mm liinaa, joskin molemmissa löytyy vaihtoehtoja. Kuten moni muukin, minä pidän 12mm köyttää hiukan heppoisena, mutta saman logiikan pitäisi päteä myös liinaan, jonka reuina on köyttä alttiimpi vaurioitumiselle.

        Periaatteessa vaurioherkän liinan pitäisi olla suurempi vetolujuudeltaan kuin käytetyn köyden, jos halutaan samaa turvallisuutta.

        Toinen asia, mikä liinojen kanssa pitää muistaa, on niiden lujuuden menetys solmittaessa. Tieliikenteessä kuormausta arvioitaessa solmu laskee liinan nimellislujuutta viidennekseen alkuperäisestä.

        Köydellä solmu heikentää lujuutta maksimissaan 40%.

        Solmitun liinan murtolujuuden pitäisi olla kolminkertainen köyteen verrattuna, Myös kierre liinassa heikentää sen lujutta.

        Jos kiinnitysvälineella pitää olla tietty lujuus, mikä tuntuu ihan järkevältä, niin 3000 kg liinaa vastaa 1000 kg:n köysi, jos kiinnittäessä tehdään solmu. 1000 kg murtolujuisen 8mm 50m köysirullan saa alle kympillä.

        https://www.tuontitukku.fi/tuote/koysi-8mm-punottu-50m-rulla-murtolujuus-940kg-kelluva/6438168089737/

        En tietenkään väitä, että laittaisin veneen kiinni 8mm köydellä jo siksi, että se on ohuena altis vaurioille ja ikävä käsitellä. Haluan vain tuoda esille että liinan todellinen lujuus käytössä ei ole sama kuin sen vetolujuus ideaalitilanteessa.

        Miksi solmit liinaa?


      • Outoa.käytöstä kirjoitti:

        Miksi solmit liinaa?

        Olen pohtinut ihan samaa.


      • Tyrnäväntorpedo
        Outoa.käytöstä kirjoitti:

        Miksi solmit liinaa?

        Solmu on esimerkki siitä, miten köysi ja liina eroavat toisistaan. Knaapin ympärille laittaminenkin on eräänalinen solmu. Siinä kuormitus jakautuu liinan leveyteen epätasaisesti.
        Ihan heti en tiedä, millä muulla tavalla liinan voisi kiinnittää kuin kietomalla tai solmimalla.

        Riippumatta siitä, kuinka tarkasti köyden ja liinan vetolujuuden voi kulloinkin laskea tai päätellä, niin liinan murtolujuuden pitää olla moninkertainen köyden murtolujuuten nähden ollakseen yhtä vahva käytännön tilanteissa.

        Siksi sekä hintavertailut että tilavertailut menevät pieleen, jos ne tehdään samalla vetolujuudella.

        Tuli tästä kesksutelusta meileen, mitä serkkuni kertoi kissan ja koiran erosta. Hänen mukaan kun sormella osoittaa jotain, niin koira katsoo kohdetta ja kissa sormea. Tässä keskustelussa on hieman samoin :D


    • RobbyRobinsson

      Bilteman kela on kyllä houkuttelevan halpa. Hinta korostuu, kun aikeissa on ostaa 2 kpl.

      • gogoJambo

        SAat siunaukseni ostaa nuo Biltemat, jos isot pojat pilkkaavat, niin mainitse Suomi24 palstalta saaneesi siunauksen.


      • Kaksi Bilteman pikkukelaa keulalla. Viidettä vuotta eikä mitään ongelmia ollut, liina tulee ja liina menee niin kuin muissakin. Liinat hankin erikaseen, ja värin vuoksi, niin kuin tuolla Liinat.In kertoi tehneensä. Bilteman kelojen hankinta perustui kokemuksiin aikaisemmista keloista, oli muovista ja rosteria, paskaksi menivät. Siis hinta ratkaisi asian Bilteman eduksi, ja tosiaan viidettä vuotta mennään ja kelat ehjinä.


      • RobbyRobinsson
        Sea_Ray kirjoitti:

        Kaksi Bilteman pikkukelaa keulalla. Viidettä vuotta eikä mitään ongelmia ollut, liina tulee ja liina menee niin kuin muissakin. Liinat hankin erikaseen, ja värin vuoksi, niin kuin tuolla Liinat.In kertoi tehneensä. Bilteman kelojen hankinta perustui kokemuksiin aikaisemmista keloista, oli muovista ja rosteria, paskaksi menivät. Siis hinta ratkaisi asian Bilteman eduksi, ja tosiaan viidettä vuotta mennään ja kelat ehjinä.

        Minkä värisen liinann hankit ja mistä ja miksi se valkoinen liina ei kelpaa ??


      • RobbyRobinsson kirjoitti:

        Minkä värisen liinann hankit ja mistä ja miksi se valkoinen liina ei kelpaa ??

        Olen pohtinut sitä firmaa, mikä sen nimi oikein oli mutta ei ole tullut mieleen. Aikaa sen verran paljon, ja itsellä ikää kertynyt, ettei muisti pelaa kaikissa asioissa kovinkaan terhakkaasti. Se oli jokin sellainen firma, joka noita liinoja kauppasi lähinnä kai kuljetusliikkeille, ja muitakin kuormansidontaan liittyvää tarviketta oli, ja sen nimestä tuli mieleen Tsekki.

        No, se pitää löytää, jos on viellä olemassa, sillä tarvitsen kaksi kirkkaan sinistä 40 m. liinaa rullille veneen takapäähän. Saman värisiä kuin keularullillakin, mutta isoille.

        Väri haluttiin sopivan veneen väritykseen,


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Olen pohtinut sitä firmaa, mikä sen nimi oikein oli mutta ei ole tullut mieleen. Aikaa sen verran paljon, ja itsellä ikää kertynyt, ettei muisti pelaa kaikissa asioissa kovinkaan terhakkaasti. Se oli jokin sellainen firma, joka noita liinoja kauppasi lähinnä kai kuljetusliikkeille, ja muitakin kuormansidontaan liittyvää tarviketta oli, ja sen nimestä tuli mieleen Tsekki.

        No, se pitää löytää, jos on viellä olemassa, sillä tarvitsen kaksi kirkkaan sinistä 40 m. liinaa rullille veneen takapäähän. Saman värisiä kuin keularullillakin, mutta isoille.

        Väri haluttiin sopivan veneen väritykseen,

        No prkle! Löytyihän se. https://ergorej.com/
        Oli kyllä silloin mielestäni, jossain Tampereella tms . . . tai sitten ei ;D


      • RobbyRobinsson

        Kiitos linkistä ! pitäisköhän sitä meikäläisenkin Sea Ray:hin tummansiniset hommata : )


    • äänekäs

      Köysi parempi,kiva käsitellä ja äänetön.Liina huonompi,ikävä käsitellä ,äänekäs.

      • Tdssss

        Mitä liina sinulle puhuu?


      • dfghjk
        Tdssss kirjoitti:

        Mitä liina sinulle puhuu?

        Se kun on poijussa kiinni niin tuulessa sanoo flat flat flat flat, ja hermot menee.


      • Tdssss
        dfghjk kirjoitti:

        Se kun on poijussa kiinni niin tuulessa sanoo flat flat flat flat, ja hermot menee.

        Taitaa olla aika kevyt vene?


      • Krtbrk
        dfghjk kirjoitti:

        Se kun on poijussa kiinni niin tuulessa sanoo flat flat flat flat, ja hermot menee.

        Laita pientä kierrettä siihen liinaan niin eipä värähtele. Seuraavan kerran vierasvenesatamassa tee havintoja niiden viereisten veneitten liinoista.


      • Tyrnäväntorpedo
        Krtbrk kirjoitti:

        Laita pientä kierrettä siihen liinaan niin eipä värähtele. Seuraavan kerran vierasvenesatamassa tee havintoja niiden viereisten veneitten liinoista.

        Tai hanki köysi, joka toimii ilman kieroilua...


      • dfghjk
        Tdssss kirjoitti:

        Taitaa olla aika kevyt vene?

        Kevyt on vene, ei paina kuin 12 tonnia.


      • äänekäs
        Tdssss kirjoitti:

        Mitä liina sinulle puhuu?

        Hei messipoika sulla on vielä paljon opeteltavaa veneilyn saralla.


      • Niinhän.teillä.aina
        dfghjk kirjoitti:

        Kevyt on vene, ei paina kuin 12 tonnia.

        Niin tietystikin, siltähän vaikutatkin että tuollaisella veneellä liikut :)


    • Vene nostettu ja maassa kaikki hyvin ! Vaimo päätti että ankkuriköysi kettinki lähtee ja tilalle tulee ankaroliina lyijyköysi. Mistä kannattaisi ostaa ja minkä levyistä ? Vene painaa alle 1500 kg. Pelkkä liina riittää jabjos voi valita värejä niin ruskea.

      • Anonyymi

        Itse ratkaisin homman näin: Yamarin 63 HT (paino 1500kg molemmin puolin kuormauksesta riippuen) ankkuriboksin luukku on niin pieni ettei sen alle kummoista kelaa mahdu, mutta luukun alapinta on erittäin kätevä auringon valolta suojattu paikka. Pieni 35m Ankarolina mahtuu nippa nappa, mutta se on sellaisenaan liian lyhyt. Roblinen ankkuriköydessä on ankkuripäässä lyijyä n. 13m matkalla joten katkaisin siitä hieman yli 13m pätkän ja pleissasin päähän uuden silmukan koussilla, painoa pätkälle kertyi n. 4.5 kg. Lyijyköyden toisessa päässä on 7.5kg ruostumaton Bruce kopio. Ankarolinan liitän lyijyköyteen palomieshakan tapaisella tukevalla hakasella jossa on varmistus ettei se aukea tahattomasti. Yhteispituutta on hieman alle 50m joka on saaristossa riittävä mutta yhtään ylimääräistä siinä ei ole. Ankkurointiongelmia ei tällä setillä ole ollut. Samaa liinaa käytän vierasvenesatamissa poijukiinnitykseen (poijuhakana Handy-Duck) ja kotisatamassa on köydet tarkalla mitoituksella.

        Finn26 purkkarissa (painoa lähemmäs 2500kg veikkaisin) oli MH-metallin 70m kela ja 10kg aito Bruce ilman lyijyköyttä tai kettinkiä ja mainiosti toimi sekin.

        Ankarolinan muovikela joka ei pyöri toimii mainiosti mutta sen liinan suurin heikkous on että punos on niin yksinkertainen että se purkautuu poikki jos reuna saa nirhauman joka katkaisee langan. MH-metallin kelalle kelattaessa sai olla tarkkana ettei liina taitu vaikka liina itsessään oli tukevampi eikä yhden reunan nirhautuminen vielä katkaissut koko liinaa. Tänä kesänä eräs purkkarikippari onnistui ajamaan Ankarolinan yli jääden nalkkiin poijun, meidän veneen ja naapuriveneen muodostamaan kolmioon liinan jäädessä kölin ja vetolaitteen väliin, mutta vaikka sitä sotkua toista tuntia selviteltiin ei liinaan tullut mitään näkyvää vauriota ellei myrkkymaalivärjäymää sellaiseksi lasketa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse ratkaisin homman näin: Yamarin 63 HT (paino 1500kg molemmin puolin kuormauksesta riippuen) ankkuriboksin luukku on niin pieni ettei sen alle kummoista kelaa mahdu, mutta luukun alapinta on erittäin kätevä auringon valolta suojattu paikka. Pieni 35m Ankarolina mahtuu nippa nappa, mutta se on sellaisenaan liian lyhyt. Roblinen ankkuriköydessä on ankkuripäässä lyijyä n. 13m matkalla joten katkaisin siitä hieman yli 13m pätkän ja pleissasin päähän uuden silmukan koussilla, painoa pätkälle kertyi n. 4.5 kg. Lyijyköyden toisessa päässä on 7.5kg ruostumaton Bruce kopio. Ankarolinan liitän lyijyköyteen palomieshakan tapaisella tukevalla hakasella jossa on varmistus ettei se aukea tahattomasti. Yhteispituutta on hieman alle 50m joka on saaristossa riittävä mutta yhtään ylimääräistä siinä ei ole. Ankkurointiongelmia ei tällä setillä ole ollut. Samaa liinaa käytän vierasvenesatamissa poijukiinnitykseen (poijuhakana Handy-Duck) ja kotisatamassa on köydet tarkalla mitoituksella.

        Finn26 purkkarissa (painoa lähemmäs 2500kg veikkaisin) oli MH-metallin 70m kela ja 10kg aito Bruce ilman lyijyköyttä tai kettinkiä ja mainiosti toimi sekin.

        Ankarolinan muovikela joka ei pyöri toimii mainiosti mutta sen liinan suurin heikkous on että punos on niin yksinkertainen että se purkautuu poikki jos reuna saa nirhauman joka katkaisee langan. MH-metallin kelalle kelattaessa sai olla tarkkana ettei liina taitu vaikka liina itsessään oli tukevampi eikä yhden reunan nirhautuminen vielä katkaissut koko liinaa. Tänä kesänä eräs purkkarikippari onnistui ajamaan Ankarolinan yli jääden nalkkiin poijun, meidän veneen ja naapuriveneen muodostamaan kolmioon liinan jäädessä kölin ja vetolaitteen väliin, mutta vaikka sitä sotkua toista tuntia selviteltiin ei liinaan tullut mitään näkyvää vauriota ellei myrkkymaalivärjäymää sellaiseksi lasketa.

        Kiitos Anonyymi, sovellan tätä osittain. Hyvää loppusyksyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe