Missä vika? Laiska joutokäynti ym

Tämäkinvaivaa

Normaalisti auto on lähtenyt kiitettävästi liikkeelle ja joutokäyntikin on ollut ok. Nyt vehje pyörähtää vaisusti liikkeelle ja saamuu pari kertaa ennen sitä. Joutokäynti matalaa ja kuulostaa melkein kuin auto olisi hiipumaisillaan. Missähän vika voisi olla? Voiko kierroksia lisätä vai olisko vika starttimoottorissa. Nyt vaihteita voi vedättää eli vasta jossain 80 voi laittaa viitoselle ennen jo aikaisemmin. Tuntuu kuin kaikki tehot olisivat madaltuneet. Niinkuin ulkoiluttaisi vanhusta, autosta on tullut hidas ja matalakäyntinen. Jos ei olisi lämmintä tallia niin tuskin se lähtis liikkeelle lainkaan. Onko mitään ajatusta. Ennen se oli sähäkkä ja lähti loistavasti liikkeelle säässä kuin säässä. Mitä asioita voisi tarkistaa?

14

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kökkötraktorix

      Tämä vika johtuu autonvalmistajien kehittämästä moottorin ohjauksesta. Itse ei voi mitenkään vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Suurin osa autoilijoista haluaisi ainakin talvella hieman enemmän kuin 1000 kierrosta/min. Silti autot on säädetty 800 kierrokselle. Jos ei moottori jaksa sitäkään käydä, on tyhjäkäyntimoottori pikeentynyt ja vaatii huoltoa tai lambda on viallinen.

      • Tämäkinvaivaa

        Ok voi olla siis likaa eli pikeä. Entä mikä on lamba ( anteeksi tietämättömyyteni, en kysyisyi jos tietäisin) käy toooossiiii hiiiitaaasssttttiiii.


      • Huoltoon_mars

        Vie auto huoltoon. Kyllä ne siellä katsovat, missä syy. Pelkästään uudet, oikeat öljyt saavat koneen käymään kevyemmin.


      • Huoltoon_mars
        Huoltoon_mars kirjoitti:

        Vie auto huoltoon. Kyllä ne siellä katsovat, missä syy. Pelkästään uudet, oikeat öljyt saavat koneen käymään kevyemmin.

        Puhumattakaan puhtaista suodattimista. Moottorikin tarvitsee puhdasta ilmaa, ja paljon.


      • tahmeahko

        Vaikuttaa mersulta eli on hengetön moottori, aivan normaalia kuin ei siis yhtään puhise.


      • Tämäkinvaivaa

        No ei todellakaan ole mersu. Ei hengettömiä laiskureita, kiitos. Auto oli ennen ärhäkkä menopeli. Ja vielä saan sen kuntoon, kuhan putsaan.


    • Wanha.asentaja

      Auton merkkiä ja (vuosi)malliahan et tietenkään voinut kertoa. Olisi vaikka ollut jollekin entuudestaan tuttu vika. Ne autot kun ei ole kaikki samalla lailla rakennettuja eikä kaikissa yksi määrätty vika aina ilmene just noin.
      Ja vaikka joku olisi sen vian sinulle kristallipallosta katsottuaan kertonutkin, et kuitenkaan olisi osannut tehdä sille yhtään mitään, minkä todistaa jo sekin, että tuollaista piti kysyä.

      Vie merkkihuoltoon. Siellä osaavat etsiä ja korjata vian. Eikä maksa maltaita, kun ei turhia kokeiluja tehdä.

      Vaan tunnenhan minä sinut: Essonbaarin hevosmiesten tietotoimiston opeilla ostelet moneen kertaan kalliita osia, vaihtelet niitä samalla rikkoen jotakin lisää ja vika ei poistu kun et arvaa missä se piilee. Sitten suureen ääneen julistat: IHAN PASKA AUTO!

    • Tämäkinvaivaa

      Polttoaineensuodattimen vaihdollahan kaikista ylläolevista vaivoista pääsi kerta laakilla eroon. Ei vaan tullut ihan ekaksi mieleen. Ja ERINOMAINEN AUTOni pelaa kuin enkeli jälleen kerran. (eikä todellakaan ole konservatiivien mersu)

      • fatimakopölisee

        Vai konservatiivien mersu. Typeryydestäsi päätellen sinä olet vihreä tai vasuri, tai taudinkuvanasi on peräti molemmat yhdessä.


      • Kullervo.Kuski
        fatimakopölisee kirjoitti:

        Vai konservatiivien mersu. Typeryydestäsi päätellen sinä olet vihreä tai vasuri, tai taudinkuvanasi on peräti molemmat yhdessä.

        Nähtävästi se on näin.
        Minulla autossani melkein 30 v vanha polttoainesuodin. Läpi mennyt ainakin yksi tankkiautollinen bensaa. Eikä tukossa vieläkään!


    • Eivaivaaenään

      Poltosinesuodatin pitäs vaihtaa n 400000 välein. Minulla ainakin poisti alussa mainitut hankaluudet. Jos tämän asian kertominen tekee minusta typerän niin olen sitä ihan mielelläni. Pääasia, että auto kulkee. Ja kerron sen lähinnä vastaavista ongelmista kärsiville vinkiksi. Se oli sen verran kinkkinen pieni, mutta ajomukavuutta häiritsevä haitta.

      Niin , jos vanhat papparaiset tykkää taksimersuista ei siinä mitään pahaa ole. Vilttitossua kehiin!

      • Eivaiv

        Siis polttoainesuodatin...


      • Palmface

        Eihän itsestään selvän asian kertominen sinusta typerää tee, vaan se että et tiennyt sitä selvää asiaa.


      • Eivaivaaenään

        3 päivää meni miettimiseen. Ja ite keksin syyn. Teki niin tai näin niin ei näytä olevan hyvä asia tällä palstalla. Mut eipä keksinyt kukaan ketjuun vastannutkaan. Haha. Et siinä mielessä turhaan kysyin ja kirjoitin asiasta. Onneks löysin vian itse hiukan asiaa mietittyäni. Hyvä niin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      65
      3047
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1379
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe