ikuiset onko Lieksan alue muinaista Aunusta vaiko Vienaa. Kun ei löydy karttaa missä raja näkyisi ja onko selvää rajaa koskaan vedettykään.
Kertokaas te palstan tietäjät iän-
67
561
Vastaukset
- kumpaa.ihan.sama
Joku on joskus väittänyt että Vienaa, mutta tiedä häntä. Minulle kyllä ei ole merkitystä kumpaa on.
- maantiedettä
Aunus on lähellä Laatokkaa ja Viena on pohjoisessa. Lieksa on muinaista Vienan Karjalaa.
- Aunuksesta
Kaikesta tähän mennessä koetusta päätellen, Lieksa on anuksesta.
- muistelua
Tietäjien vastauksia odotellessa , esitän maallikon mielipiteen karttaa tutkimatta. Lieksa sijaitsee pohjois- etelä suunnassa kysytttyjen alueiden rajamailla. kuitenkin se on n. 100 km liian lännessä , kuulumatta kumpaankaan.
Pielisjärven katsottiin ennenaikaan kuuluvan Vienaan, eikä se siitä liene muuttunut.
Vienan katsottiin alkavan heti rajan takaa, Repola oli Vienaa.
Vienassa kuljettiin ennen savotoillakin Pielisjärveltä.Täsmennän vastaustani.
Repola kuuluu kylläkin nykyään hallinnollisesti Poventsan piiriin joka on Aunuksen karjalan hallintoaluetta.
Virallisesti nykyään katsotaan Vienan olevan Kainuun rajamailla, mutta vanhan perinteen mukaan, joka ei seuraa nykykäsitystä on Pohjois- Karjalan katsottu olevan Vienaa lähempänä, kuin Aunusta esim. kultturellisesti.
Myös murre on lähempänä Vienalaisia, kuin Aunukselaisia murteita.- muistelua
Paljon on Liesan- Pielisjärven alueen kulttuurissa ja murteessa myös savolaista vaikututa. Väittäisn, että enemman, kuin karjalaista.
- Pieninkään
muistelua kirjoitti:
Paljon on Liesan- Pielisjärven alueen kulttuurissa ja murteessa myös savolaista vaikututa. Väittäisn, että enemman, kuin karjalaista.
Tuo on hyvä havainto mitähän tietäjät sanoo siihen.
- muistelua
Ruotsin vallan aikana, mm. silloin. kun Simo Hurtta isännöi aluella Lieksa ei ollut vähääkään Vienaa, eikä Aunusta. Neuvostoliiton syntyminen ja rajan sulkeutuminen etäännytti entistä enemmän Lieksaa poi s em. alueista. Lieksa on aina ollut ja on alue savolaisten ja ryssäin väissä. Helppoa se ei ole olllut, mutta olosuhteisiin nähden hyvin on pärjätty. Lähinpänä Vienaa linemme olleet 1800-luvulla , autonomian aikana.
- siellä.ne.lepää
kamuttaja kirjoitti:
Täsmennän vastaustani.
Repola kuuluu kylläkin nykyään hallinnollisesti Poventsan piiriin joka on Aunuksen karjalan hallintoaluetta.
Virallisesti nykyään katsotaan Vienan olevan Kainuun rajamailla, mutta vanhan perinteen mukaan, joka ei seuraa nykykäsitystä on Pohjois- Karjalan katsottu olevan Vienaa lähempänä, kuin Aunusta esim. kultturellisesti.
Myös murre on lähempänä Vienalaisia, kuin Aunukselaisia murteita."Myös murre on lähempänä Vienalaisia, kuin Aunukselaisia murteita"
No ei sitten lähellä noita kumpaakaan vaan ihan on sydänsavolaista ilman mitään karjalaispiirteitä. Et ehkä ole kuullut vanhojen Suojärven ja Suistamon evakkojen puhetta, siinä ei ole mitään savolaislotketta mukana.
Karjalaiset ajettiin täältä tai tapettiin Stolbovan rauhan 1618 jälkeen ja tilalle tuli väki Savosta, Kainuusta ja jostain etelämpää. Karjalaismurteiden puhujia ei tänne jäänyt muualle kuin maan poveen. - Vienaa.buahahahahaa
kamuttaja kirjoitti:
Täsmennän vastaustani.
Myös murre on lähempänä Vienalaisia, kuin Aunukselaisia murteita.Kamuttaja sai väärine tietoineen taas kunnolla turpaansa eikö se hullu huuhkaja tajuu häipyytäältä harhoineenn.
- työ.penskat
Vienaa.buahahahahaa kirjoitti:
Kamuttaja sai väärine tietoineen taas kunnolla turpaansa eikö se hullu huuhkaja tajuu häipyytäältä harhoineenn.
Voi voi teitä keskenkasvusia kun tuas niin riitelettä, minä siitä niin mieleni pahotin.
Vienaa.buahahahahaa kirjoitti:
Kamuttaja sai väärine tietoineen taas kunnolla turpaansa eikö se hullu huuhkaja tajuu häipyytäältä harhoineenn.
Todistappa minun tietoni vääräksi jollain muulla kuin omalla mielipiteelläsi.
siellä.ne.lepää kirjoitti:
"Myös murre on lähempänä Vienalaisia, kuin Aunukselaisia murteita"
No ei sitten lähellä noita kumpaakaan vaan ihan on sydänsavolaista ilman mitään karjalaispiirteitä. Et ehkä ole kuullut vanhojen Suojärven ja Suistamon evakkojen puhetta, siinä ei ole mitään savolaislotketta mukana.
Karjalaiset ajettiin täältä tai tapettiin Stolbovan rauhan 1618 jälkeen ja tilalle tuli väki Savosta, Kainuusta ja jostain etelämpää. Karjalaismurteiden puhujia ei tänne jäänyt muualle kuin maan poveen."Et ehkä ole kuullut vanhojen Suojärven ja Suistamon evakkojen puhetta, siinä ei ole mitään savolaislotketta mukana."
Niinkö luulet?
Pystyn keskustelmaan vepsäläisen kanssa, niin että ymmärrämme toisiamme, ei onnistu nykysuomella.
Lähisuvussani on Aunukselaista murretta puhuvia, samoin Vienan murretta.
Ehkä minulla on jotain todellista käsitystä asioista, joten arviosi taisi mennä metsään.muistelua kirjoitti:
Ruotsin vallan aikana, mm. silloin. kun Simo Hurtta isännöi aluella Lieksa ei ollut vähääkään Vienaa, eikä Aunusta. Neuvostoliiton syntyminen ja rajan sulkeutuminen etäännytti entistä enemmän Lieksaa poi s em. alueista. Lieksa on aina ollut ja on alue savolaisten ja ryssäin väissä. Helppoa se ei ole olllut, mutta olosuhteisiin nähden hyvin on pärjätty. Lähinpänä Vienaa linemme olleet 1800-luvulla , autonomian aikana.
Näin on, olet oikeassa jos puhutaan hallinnosta, mutta historiallisuus ja kansatieteellisyys on eri asia.
- Wanhahkolieksalainen
kamuttaja kirjoitti:
Näin on, olet oikeassa jos puhutaan hallinnosta, mutta historiallisuus ja kansatieteellisyys on eri asia.
Nin mutta jos aloitttaja tarkoittikin hallintoa niin silloin sinä olet väärässä omien sanojesi mukaan. Tuskin hänellä oli niin syvällisiäkuin historiaa tai kansantieteellisiä motiiveja.
- höpöti-pöpöti
kamuttaja kirjoitti:
"Et ehkä ole kuullut vanhojen Suojärven ja Suistamon evakkojen puhetta, siinä ei ole mitään savolaislotketta mukana."
Niinkö luulet?
Pystyn keskustelmaan vepsäläisen kanssa, niin että ymmärrämme toisiamme, ei onnistu nykysuomella.
Ehkä minulla on jotain todellista käsitystä asioista, joten arviosi taisi mennä metsään."Lähisuvussani on Aunukselaista murretta puhuvia, samoin Vienan murretta"
Tuommosia ei ole Lieksassa ainuttakaan. Niiltä alueilta tulleet murretta osaavat alkuasukkaat ovat jo kuolleet pois tai jo yli 100 vuotiaita eikä puhu mittään. höpöti-pöpöti kirjoitti:
"Lähisuvussani on Aunukselaista murretta puhuvia, samoin Vienan murretta"
Tuommosia ei ole Lieksassa ainuttakaan. Niiltä alueilta tulleet murretta osaavat alkuasukkaat ovat jo kuolleet pois tai jo yli 100 vuotiaita eikä puhu mittään.Suosittelen luetun ymmärtämisen kurssia, samoin tiedon hankkimista muuttoliikkeestä Suomeen eri aikakausina.
- höpöti-pöpöti
kamuttaja kirjoitti:
Suosittelen luetun ymmärtämisen kurssia, samoin tiedon hankkimista muuttoliikkeestä Suomeen eri aikakausina.
"Suosittelen luetun ymmärtämisen kurssia,"
Se kurssi on tullut käytyä, käy sinäkin.
" samoin tiedon hankkimista muuttoliikkeestä Suomeen eri aikakausina"
Viimeksi on väkeä tullut itärajan takaa aivan 1920-luvun alussa epäonnistuneen kapinan jälkeen, että revi siitä ja laske vuosia. Pikkulapsinakin tulleet on jo kohta 100 v eivätkä puhu sikäläisiä murteita, vanhemmat on kaikki kuolleet. - elä-höpöttele
kamuttaja kirjoitti:
"Et ehkä ole kuullut vanhojen Suojärven ja Suistamon evakkojen puhetta, siinä ei ole mitään savolaislotketta mukana."
Niinkö luulet?
Ehkä minulla on jotain todellista käsitystä asioista, joten arviosi taisi mennä metsään."Pystyn keskustelmaan vepsäläisen kanssa, niin että ymmärrämme toisiamme"
Ihan sama vaikka osaisit puhua kiinalaisen tai vinkuintiialaisen kanssa niin se ei vaikuta mitään siihen missä Vienan ja Aunuksen raja on joskus kulkenut. - luehan.lähihistoriaa
höpöti-pöpöti kirjoitti:
Viimeksi on väkeä tullut itärajan takaa aivan 1920-luvun alussa epäonnistuneen kapinan jälkeen, että revi siitä ja laske vuosia. Pikkulapsinakin tulleet on jo kohta 100 v eivätkä puhu sikäläisiä murteita, vanhemmat on kaikki kuolleet.Huomaa ettei sinulla ole tietoa kuha möliset.
- juuret.Salmissa
elä-höpöttele kirjoitti:
"Pystyn keskustelmaan vepsäläisen kanssa, niin että ymmärrämme toisiamme"
Ihan sama vaikka osaisit puhua kiinalaisen tai vinkuintiialaisen kanssa niin se ei vaikuta mitään siihen missä Vienan ja Aunuksen raja on joskus kulkenut.Kamu taisi viitata tuossa murteiden tuntemiseen, mutta sitähän sinun pienet aivosi ei käsitä. Jos hallitsee Vepsää niin voi puhua varmemmalta pohjalta kuin pelkän Lieksan murteen tuntija. Sinä et näköjään ymmärrä asian kokonaisuutta.
- pölöpöti.pöö
juuret.Salmissa kirjoitti:
Kamu taisi viitata tuossa murteiden tuntemiseen, mutta sitähän sinun pienet aivosi ei käsitä. Jos hallitsee Vepsää niin voi puhua varmemmalta pohjalta kuin pelkän Lieksan murteen tuntija. Sinä et näköjään ymmärrä asian kokonaisuutta.
Vepsä ei liity Vienan ja Aunuksen rajaan mitenkään eikä Lieksan murteeseen. Tämä savolaislätinä täällä kun ei muistuta vepsää ei niin yhtään. Enkä käsitä mitä vepsänkielellä on tässä ketjussa tekemistä muuta kuin hämäyksenä ja asioiden sekottajana.
- muistelua
pölöpöti.pöö kirjoitti:
Vepsä ei liity Vienan ja Aunuksen rajaan mitenkään eikä Lieksan murteeseen. Tämä savolaislätinä täällä kun ei muistuta vepsää ei niin yhtään. Enkä käsitä mitä vepsänkielellä on tässä ketjussa tekemistä muuta kuin hämäyksenä ja asioiden sekottajana.
Aivan samaa mieltä kanssasi. Tämä Kamuttaja on leikkinyt suurta asiantuntijaa joka asiassa jo vuosikaudet. Aina oikomassa muita ja alan myös vähitellen uskoa hänen olevan rekisteröitynyt useammalla nimellä. En nyt viittaa mihinkään erityisesti. Kuitenkin joidenkin tietäjien tiedot on niin samankaltaisia että tulee väkisin ajatus samasta ihmisestä. En olisi lainkaan pahoillani jos Kamuttaja ja hänen varjonimimerkkinsä jäisi pois kirjoittelemasta.
- muistelua
Tässä yllä on joku käyttänyt rekisteröimätöntä nimimerrkiäni . En ole sanonut Kamuttajasta mitään tuollaista. Arvostan Kamuttajaa osaavana kirjoittajana ja monien alojen asiantuntijana .
T: Alkuperäinen nimim. muistelua. - juukan.asukas
muistelua kirjoitti:
Aivan samaa mieltä kanssasi. Tämä Kamuttaja on leikkinyt suurta asiantuntijaa joka asiassa jo vuosikaudet. Aina oikomassa muita ja alan myös vähitellen uskoa hänen olevan rekisteröitynyt useammalla nimellä. En nyt viittaa mihinkään erityisesti. Kuitenkin joidenkin tietäjien tiedot on niin samankaltaisia että tulee väkisin ajatus samasta ihmisestä. En olisi lainkaan pahoillani jos Kamuttaja ja hänen varjonimimerkkinsä jäisi pois kirjoittelemasta.
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sinulle rohkeasta ja asiallisesta kirjoituksesta. Sinä et kuvia kumarra ja hyvä' niin.
- muistelua
muistelua kirjoitti:
Tässä yllä on joku käyttänyt rekisteröimätöntä nimimerrkiäni . En ole sanonut Kamuttajasta mitään tuollaista. Arvostan Kamuttajaa osaavana kirjoittajana ja monien alojen asiantuntijana .
T: Alkuperäinen nimim. muistelua.Anteeksi mutta olen kovassa kuummeessa ja kirjoitan sekavia enkä muistanut kirjoittaneeni itse syvimpiä tuntojani Kamuttajasta mutta seison sanojeni takana.
- muistelua
Jos nuo pisteet ja papukaijamerkki tulevat tuosta Kamuttajaa halventavasta kommentista, jonka joku on kirjoittanut nimierkkiäni käyttäen, niin ne eivät kuulu minulle.
Joskus voin olla erimieltä Kamuttajankin kanssa , mutta sehän lienee normaalia keskustelua.
T: Alkuperäinen nimim. muistelua. - muistelua
muistelua kirjoitti:
Anteeksi mutta olen kovassa kuummeessa ja kirjoitan sekavia enkä muistanut kirjoittaneeni itse syvimpiä tuntojani Kamuttajasta mutta seison sanojeni takana.
Joku kuumesairas yrittää edelleen käyttää nimimerkkiäni Kamuttajaa vastaan . Toivon hänelle pikaista paranemista.
Sanon edelleen irti itseni kaikista Kamuttajaa ja muita asiallisia kirjottajia koskevista halventavista kommenteista.
T: Alkuperäinen nimim. muistelua. muistelua kirjoitti:
T: Alkuperäinen nimim. muistelua.Uskon sinua epäröimättä.
muistelua kirjoitti:
Joku kuumesairas yrittää edelleen käyttää nimimerkkiäni Kamuttajaa vastaan . Toivon hänelle pikaista paranemista.
Sanon edelleen irti itseni kaikista Kamuttajaa ja muita asiallisia kirjottajia koskevista halventavista kommenteista.
T: Alkuperäinen nimim. muistelua.Minä luulen hänen sairautensa olevan kaulan yläpuolella.
Sinua "muistelua" en ole epäillyt hetkeäkään tuollaisten kirjoittajaksi.höpöti-pöpöti kirjoitti:
Viimeksi on väkeä tullut itärajan takaa aivan 1920-luvun alussa epäonnistuneen kapinan jälkeen, että revi siitä ja laske vuosia. Pikkulapsinakin tulleet on jo kohta 100 v eivätkä puhu sikäläisiä murteita, vanhemmat on kaikki kuolleet.Jos kerran ymmärsit luetun, niin sitten sinulla onkin paha puute aivan perustiedoissa.
Silloin on turha jatkaa keskustelua enempää.
Odotan jos joku tietää ja tuntee asioita, sattuisi kommentoimaan, niin siihen vastaan.Wanhahkolieksalainen kirjoitti:
Nin mutta jos aloitttaja tarkoittikin hallintoa niin silloin sinä olet väärässä omien sanojesi mukaan. Tuskin hänellä oli niin syvällisiäkuin historiaa tai kansantieteellisiä motiiveja.
Jos olisi tarkoittanut, niin olisi maininnut, joten en usko tarkoittaneen pelkkää hallintoa.
muistelua kirjoitti:
Jos nuo pisteet ja papukaijamerkki tulevat tuosta Kamuttajaa halventavasta kommentista, jonka joku on kirjoittanut nimierkkiäni käyttäen, niin ne eivät kuulu minulle.
Joskus voin olla erimieltä Kamuttajankin kanssa , mutta sehän lienee normaalia keskustelua.
T: Alkuperäinen nimim. muistelua.Se on normaalia keskustelua, että voi olla eri mieltäkin, mutta tuon häirikön touhu ei ole normaalia.
Ei normaali ihminen esiinny toisena.elä-höpöttele kirjoitti:
"Pystyn keskustelmaan vepsäläisen kanssa, niin että ymmärrämme toisiamme"
Ihan sama vaikka osaisit puhua kiinalaisen tai vinkuintiialaisen kanssa niin se ei vaikuta mitään siihen missä Vienan ja Aunuksen raja on joskus kulkenut.Ei vaikuta hallinnollisiin rajoihin sen tiedän kuten olen jo sanonut, mutta et ole ymmärtänyt.
Hallinnollisuus on vain yksi kolmesta, jos ymmärrät mitä tarkoitan, löytyy edellisistä kommenteistani jos et muuten käsitä.
En viitsi kanssasi jatkaa, mutta jos tulee asiallisia kuten esim. "muistelua" oli, jota ilmeisesti sinä koetit nolata.
- äkkiä-pakoon
Kamuttaja katosi äkkiä kun joku teki vaikeita kysymyksiä, kuten aina.
Minkähän vaikean kysymyksen "joku" teki?
Ei se ole vaikea kysymys, että möläyttelee toiselle halveksivasti jotain aiheesta, josta ei näy tietävän mitään.- pölöpöti.pöö
kamuttaja kirjoitti:
Minkähän vaikean kysymyksen "joku" teki?
Ei se ole vaikea kysymys, että möläyttelee toiselle halveksivasti jotain aiheesta, josta ei näy tietävän mitään."Ei se ole vaikea kysymys, että möläyttelee toiselle halveksivasti jotain aiheesta, josta ei näy tietävän mitään. "
Onko nättiä tuokaan kun niputat kaikki opponenttisi samaan nippuun halveksivasti möläyttelijöiksi? Minä en ainakaan ole mitään "möläytellyt" mutta olen vain hieman epäillyt sinulla olevan useita lähisukulaisia sekä Aunuksesta että Vienasta.
Tai että muut täällä eivät tunne Lieksa-Pielisjärven historiaa ja muuttoliikkeitä. Kyllä täällä alueen historian tuntijoita on senverran, että ei pitäisi nimetä kaikkia opponenttejasi asiantuntemattomiksi. Sen sijaan voisit tyhmäksi haukkumisen sijaan kertoa omaa tietoasi niistä erilaisista muuttoliikkeistä ja antaa vaikka esimerkkejä mitä Lieksan alueen murteessa on aunukselaista ja mitä vienalaista.
Mutta ilmeisesti olen mielestäsi niin surkea rienaaja, että et alennu minulle vastaamaan, eiks vaan. - kammuttaja
pölöpöti.pöö kirjoitti:
"Ei se ole vaikea kysymys, että möläyttelee toiselle halveksivasti jotain aiheesta, josta ei näy tietävän mitään. "
Onko nättiä tuokaan kun niputat kaikki opponenttisi samaan nippuun halveksivasti möläyttelijöiksi? Minä en ainakaan ole mitään "möläytellyt" mutta olen vain hieman epäillyt sinulla olevan useita lähisukulaisia sekä Aunuksesta että Vienasta.
Tai että muut täällä eivät tunne Lieksa-Pielisjärven historiaa ja muuttoliikkeitä. Kyllä täällä alueen historian tuntijoita on senverran, että ei pitäisi nimetä kaikkia opponenttejasi asiantuntemattomiksi. Sen sijaan voisit tyhmäksi haukkumisen sijaan kertoa omaa tietoasi niistä erilaisista muuttoliikkeistä ja antaa vaikka esimerkkejä mitä Lieksan alueen murteessa on aunukselaista ja mitä vienalaista.
Mutta ilmeisesti olen mielestäsi niin surkea rienaaja, että et alennu minulle vastaamaan, eiks vaan.Olet surkea, en vastaa tuommosille.
- hyi.nikkirosvo
pölöpöti.pöö kirjoitti:
"Ei se ole vaikea kysymys, että möläyttelee toiselle halveksivasti jotain aiheesta, josta ei näy tietävän mitään. "
Mutta ilmeisesti olen mielestäsi niin surkea rienaaja, että et alennu minulle vastaamaan, eiks vaan.Surkea perusteeton räpellys ja valheita sisältävä. Laita näkyviin missä Kamuttaja haukkuu muut tyhmäksi. Sellaista ei löydy, ei kertakaikkiaan löydy. Miksi pitää valehdella?
Sinä siis kirjoitat monilla eri nimimerkeillä itse nyt tunnustit. Olet mitä ilmeisimmin myös sama joka varasti Muistelua nimen ja haukuit sen suojassa Kamuttajaa. Minä en ole vielä tähän ketjuun osallistunut mutta nyt kun kävi ilmeiseksi että olet nikkivaras ja valehtelija niin en malttanut olla ottamatta kantaa.
Jos minä vielä jotain kirjoitan niin käytän samaa nimimerkkiä. En tiedä kuka Kamuttaja on mutta tietomies näkyy olevan eikä rakkikoira niin kuin sinä. - pölöpöti.pöö
hyi.nikkirosvo kirjoitti:
Surkea perusteeton räpellys ja valheita sisältävä. Laita näkyviin missä Kamuttaja haukkuu muut tyhmäksi. Sellaista ei löydy, ei kertakaikkiaan löydy. Miksi pitää valehdella?
Sinä siis kirjoitat monilla eri nimimerkeillä itse nyt tunnustit. Olet mitä ilmeisimmin myös sama joka varasti Muistelua nimen ja haukuit sen suojassa Kamuttajaa. Minä en ole vielä tähän ketjuun osallistunut mutta nyt kun kävi ilmeiseksi että olet nikkivaras ja valehtelija niin en malttanut olla ottamatta kantaa.
Jos minä vielä jotain kirjoitan niin käytän samaa nimimerkkiä. En tiedä kuka Kamuttaja on mutta tietomies näkyy olevan eikä rakkikoira niin kuin sinä....Laita näkyviin missä Kamuttaja haukkuu muut tyhmäksi. Sellaista ei löydy, ei kertakaikkiaan löydy.........
Heti löysin, Kamu sanoo 5.11. klo 22:50 näin "aiheesta, josta ei näy tietävän mitään. " Ja samana iltana klo 22:26 sanoo "Minä luulen hänen sairautensa olevan kaulan yläpuolella".
Ei ihan neutraaleja sanontoja minusta. Enempää en viitsinyt hakea, kyllä niitä olisi. pölöpöti.pöö kirjoitti:
...Laita näkyviin missä Kamuttaja haukkuu muut tyhmäksi. Sellaista ei löydy, ei kertakaikkiaan löydy.........
Heti löysin, Kamu sanoo 5.11. klo 22:50 näin "aiheesta, josta ei näy tietävän mitään. " Ja samana iltana klo 22:26 sanoo "Minä luulen hänen sairautensa olevan kaulan yläpuolella".
Ei ihan neutraaleja sanontoja minusta. Enempää en viitsinyt hakea, kyllä niitä olisi.kamuttaja
5.11.2017 22:26
muistelua kirjoitti:
T: Alkuperäinen nimim. muistelua.
Näytä lisää
Minä luulen hänen sairautensa olevan kaulan yläpuolella.
Sinua "muistelua" en ole epäillyt hetkeäkään tuollaisten kirjoittajaksi.
Tässä yhteys missä käytin tuota sanontaa, en opponenttien arvostelussa.
Olitko se sinä joka esiinnyit Muisteluna, kun noin kirpaisi?
Tässä se johon viittasin, ettei näy tietävän asiasta mitään.
Siinnähän sinä vain haukut minua esiintyen Muisteluna.
muistelua
5.11.2017 14:51
pölöpöti.pöö kirjoitti:
Näytä lisää
- pölöpöti.pöö
Kakmuttaja hei, 5.11. klo 22.29 kirjoitat "Jos kerran ymmärsit luetun, niin sitten sinulla onkin paha puute aivan perustiedoissa. Silloin on turha jatkaa keskustelua enempää. Odotan jos joku tietää ja tuntee asioita, sattuisi kommentoimaan, niin siihen vastaan. "
Tämä oli sinun vastauksesi siihen kun sinulta pyydettiin tarkempaa tietoa niistä Lieksaan itärajan takaa tulleista muuttoliikkeistä, monikossa. Sinunhan niitä pitäisi kommentoida eikä kenenkään muun, hei !
Tuleeko niitä tietoja vaiko ei, alkaa kyllästyttää jo tämä odottaminen.- pölöpöti.pöö
kamuttaja kirjoitti:
Vastaa yhdellä kysymyslauseella.
Oietko kuullut inkeriläisistä?Kaikkihan niistä on kuulleet mutta eivät ne liity Aunuksen ja Vienan murteisiin tai rajoihin kai millään lailla. Nykyiset inkeriläiset, ne vähät mitä vielä on, ovat muualta Suomesta Inkeriin muuttanutta väkeä eivätkä yhtään karjalaisia. Että eivät liity tähän keskusteluteemaan mitenkään niinkun eivät liity idästä muuttaneet venäläisetkään. Kyse oli ja on tietenkin Aunuksesta ja Vienasta tulleista mamuista ja sinun sukulaisistasi.
- Pielisen.poeka
pölöpöti.pöö kirjoitti:
Kaikkihan niistä on kuulleet mutta eivät ne liity Aunuksen ja Vienan murteisiin tai rajoihin kai millään lailla. Nykyiset inkeriläiset, ne vähät mitä vielä on, ovat muualta Suomesta Inkeriin muuttanutta väkeä eivätkä yhtään karjalaisia. Että eivät liity tähän keskusteluteemaan mitenkään niinkun eivät liity idästä muuttaneet venäläisetkään. Kyse oli ja on tietenkin Aunuksesta ja Vienasta tulleista mamuista ja sinun sukulaisistasi.
Inkeriläiset ovat muuttaneet Suomesta Venäjälle 1600 luvulla ja puhuvat kielenään Venäjää ja sen alueen Karjalaa missä asuvat joko Aunuksen tai Vienan murteita. Tässä hieman pohjatietoa sinulle. Liittyy hyvinkin aiheeseen. Kamuttajan suvusta en osaa sanoa vaikka olisi ukko mustilainen ukkinaan.
- oppia.sinullekin
Pielisen.poeka kirjoitti:
Inkeriläiset ovat muuttaneet Suomesta Venäjälle 1600 luvulla ja puhuvat kielenään Venäjää ja sen alueen Karjalaa missä asuvat joko Aunuksen tai Vienan murteita. Tässä hieman pohjatietoa sinulle. Liittyy hyvinkin aiheeseen. Kamuttajan suvusta en osaa sanoa vaikka olisi ukko mustilainen ukkinaan.
.... Karjalaa missä asuvat joko Aunuksen tai Vienan murteita...
Vaan kun Pietarin ympäristössä ei ole koskaan puhuttu aunusta eikä vienaa varsinkaan ! Inkeriläiset veivät "kielensä" mukanaan Suomesta, osin jopa Keski-Suomesta, Inkeriin mennessään eivätkä voineet Inkerissä opetella noita murteita koska niiden puhujia ei siellä asunut.
Eli Jatkosodan aikana tänne jääneet vähäiseti inkeriläiset eivät puhuneet aunusta ja eivät varsinkaan vienaa, se nyt on päivänselvä asia eivätkä ole voineet tuoda Lieksan alueen kieleen aunukselaisia ja vienalaisia piirteitä kun kamu väittää. - muistelua
oppia.sinullekin kirjoitti:
Vaan kun Pietarin ympäristössä ei ole koskaan puhuttu aunusta eikä vienaa varsinkaan ! Inkeriläiset veivät "kielensä" mukanaan Suomesta, osin jopa Keski-Suomesta, Inkeriin mennessään eivätkä voineet Inkerissä opetella noita murteita koska niiden puhujia ei siellä asunut.
Eli Jatkosodan aikana tänne jääneet vähäiseti inkeriläiset eivät puhuneet aunusta ja eivät varsinkaan vienaa, se nyt on päivänselvä asia eivätkä ole voineet tuoda Lieksan alueen kieleen aunukselaisia ja vienalaisia piirteitä kun kamu väittää.Hyvä kun joku pistää luun kurkkuun tuolle röyhkeälle valehtelevalle kamuttajalle
- Pielisen.poeka
oppia.sinullekin kirjoitti:
Eli Jatkosodan aikana tänne jääneet vähäiseti inkeriläiset eivät puhuneet aunusta ja eivät varsinkaan vienaa, se nyt on päivänselvä asia eivätkä ole voineet tuoda Lieksan alueen kieleen aunukselaisia ja vienalaisia piirteitä kun kamu väittää.Ooot sinä yksi toope. Vänkäelekö ja satuilet ihan huviksesi vae etkö tiijä mittään. Tässä sinulle Wikipediasta pätkä jossa näkkyy olevan aika hyvin lyhyesti tuorreempaa inkeriläisten historiaa.
Inkeriläiset Neuvostoliiton aikana.
Maatalouden pakkokollektivisointi vaikeutti maaseudun oloja: 1929–1931 karkotettiin Inkerinmaalta Karjalaan, Kazakstaniin ja Keski-Aasiaan n. 18 000 ihmistä. Stalinin vainot huipentuivat vuosiin 1937–1938, jolloin Inkerinmaan suomalainen väestö väheni arviolta 40 000–50 000 hengellä. Toisen maailmansodan aikana Inkerinmaa käytännössä tyhjennettiin inkeriläisistä. Länsi- ja Keski-Inkeri joutui saksalaisten miehittämäksi syksyllä 1941. Suomen kanssa tehdyn sopimuksen mukaan alueen suomalaisväestö (myös vatjalaiset ja inkeroiset) evakuoitiin Suomeen maaliskuun 1943 ja kesäkuun 1944 välisenä aikana. Kaikkiaan Suomeen joutui yli 63 000 inkeriläistä.[4] Puna-armeijan valvontaan jääneiltä inkeriläisalueilta karkotettiin talvella 1942–1943 20 000–30 000 inkeriläistä Siperiaan.[3]
Moskovan välirauhan jälkeen syksyllä 1944 Suomesta palautettiin 55 000 inkeriläispakolaista Neuvostoliittoon. Heidät asutettiin kuitenkin Sisä-Venäjälle, Kalininin (Tverin), Novgorodin, Pihkovan, Velikije Lukin ja Jaroslavlin alueille, eikä heillä ollut paluuta kotiseudulleen ennen 1950-luvun puoltaväliä.[5] Sodan jälkeen monet inkerinsuomalaiset muuttivat Karjalaan ja Neuvosto-Viroon. Toisesta maailmansodasta lähtien inkeriläiset ovatkin olleet hajaannuksessa.
Vuonna 1989 inkeriläisiä asui Leningradin alueella enää noin 16 000.
Minnuu ei kiinnosta sinun kamuttaja jahtisi naarattaa silti nuo keksimäsi väitteet hänen sanomikseen. - muistelua
muistelua kirjoitti:
Hyvä kun joku pistää luun kurkkuun tuolle röyhkeälle valehtelevalle kamuttajalle
Taas joku toinen käyttää nimimerkkiäni yrittäessään mollata Kamuttajaa.
T: Alkuperäinen nimim. muistelua.
- alako.mistä.alako
Avvaaja kysyi historiallista Aunuksen ja Vienan rajaa ja nyt täällä viännetään paskoo kaikesta muusta kuin ite asiasta. Saesitta hävetä kaikki, siitähän tämä viäntö alako kun kamuttaja kertoi olevansa aunuksen ja vienan murteitten asiantuntija mutta otti nokkiinsa ja katosi.
En enää jatka yhtään enempää kanssasi, koska sinun suurin intosi on vain valehdella ja yrittää mustata minua, ystäväni "tuhatkasvo".
En ole ikinä sanonut olevani noiden murteiden asiantuntija, mutta kyllä tiedän niistä keskivertoa enemmän.
Toinen asia on se, että en ole ikinä luvannut päivystää täällä vastatakseni heti, jos joku jotain kirjoittaa.
Koeta pärjätä, toivottavasti paranet sairaaloisesta vihastasi.- joojustniinhuoh
kamuttaja kirjoitti:
En enää jatka yhtään enempää kanssasi, koska sinun suurin intosi on vain valehdella ja yrittää mustata minua, ystäväni "tuhatkasvo".
En ole ikinä sanonut olevani noiden murteiden asiantuntija, mutta kyllä tiedän niistä keskivertoa enemmän.
Toinen asia on se, että en ole ikinä luvannut päivystää täällä vastatakseni heti, jos joku jotain kirjoittaa.
Koeta pärjätä, toivottavasti paranet sairaaloisesta vihastasi.----Toinen asia on se, että en ole ikinä luvannut päivystää täällä vastatakseni heti, jos joku jotain kirjoittaa.---
Et taida tietää mitä tarkoittaa keskustelu, tämähän on keskustelupalsta. Keskustelussa puhutaan vuorotellen eli vastataan siihen mitä toinen sanoo eikä puhuta pilkallisesti päivystämisestä. Sinä koet kaiken yksipuoliseksi missä sinä jakelet tietoa yksisuuntaisella vaikutuksella ylhäältä alas etkä keskustele sanomisistasi. Arvostelija ja epäilijä tai jopa lisätiedon hakija on sairaalloinen.
Just niin tyypillistä lieksalaista keskustelukulttuuria, huoh ! - hyi.nikkirosvo
joojustniinhuoh kirjoitti:
----Toinen asia on se, että en ole ikinä luvannut päivystää täällä vastatakseni heti, jos joku jotain kirjoittaa.---
Et taida tietää mitä tarkoittaa keskustelu, tämähän on keskustelupalsta. Keskustelussa puhutaan vuorotellen eli vastataan siihen mitä toinen sanoo eikä puhuta pilkallisesti päivystämisestä. Sinä koet kaiken yksipuoliseksi missä sinä jakelet tietoa yksisuuntaisella vaikutuksella ylhäältä alas etkä keskustele sanomisistasi. Arvostelija ja epäilijä tai jopa lisätiedon hakija on sairaalloinen.
Just niin tyypillistä lieksalaista keskustelukulttuuria, huoh !"höpöti-pöpöti
4.11.2017 21:01
kamuttaja kirjoitti:
Niinkö luulet?
Ehkä minulla on jotain todellista käsitystä asioista, joten arviosi taisi mennä metsään.
Näytä lisää
Tuommosia ei ole Lieksassa ainuttakaan. Niiltä alueilta tulleet murretta osaavat alkuasukkaat ovat jo kuolleet pois tai jo yli 100 vuotiaita eikä puhu mittään. "
Sulle pöljäkkeelle vielä yksi juttu jonka voisit selittää meille. Missä kamu sano noiden olevan Lieksaan tulleita. Noita murteita puhuvat samon kun inkeriläiset ovat menneet enimmäkseen muualle kun Lieksaan. Kamukin on tainnu elää suurimman osan elämästään muualla kun Lieksassa. Ei käyny lyseokaan täällä mutta on kuitenkin käynyt jossain Suomessa. Kyllä sinun kamujahdissa on sairaaloisen narsistisia psykopaattisia piirteitä. Ehkä sun kannatas hakee apua niin helpottas ahdistustasi. Tuokin Muistelua nikin varastaminen on älytön touhu. - aggressio-paljasti
hyi.nikkirosvo kirjoitti:
"höpöti-pöpöti
4.11.2017 21:01
kamuttaja kirjoitti:
Niinkö luulet?
Ehkä minulla on jotain todellista käsitystä asioista, joten arviosi taisi mennä metsään.
Näytä lisää
Tuommosia ei ole Lieksassa ainuttakaan. Niiltä alueilta tulleet murretta osaavat alkuasukkaat ovat jo kuolleet pois tai jo yli 100 vuotiaita eikä puhu mittään. "
Sulle pöljäkkeelle vielä yksi juttu jonka voisit selittää meille. Missä kamu sano noiden olevan Lieksaan tulleita. Noita murteita puhuvat samon kun inkeriläiset ovat menneet enimmäkseen muualle kun Lieksaan. Kamukin on tainnu elää suurimman osan elämästään muualla kun Lieksassa. Ei käyny lyseokaan täällä mutta on kuitenkin käynyt jossain Suomessa. Kyllä sinun kamujahdissa on sairaaloisen narsistisia psykopaattisia piirteitä. Ehkä sun kannatas hakee apua niin helpottas ahdistustasi. Tuokin Muistelua nikin varastaminen on älytön touhu.Ihan selevästi kamuttajan ihtsensä tekstiä, niin on yliaggressiivista. Esimerkki tästä: "sinun kamujahdissa on sairaaloisen narsistisia psykopaattisia piirteitä". Jos vähän epäilee onko kaikki aivan totta vaiko vaihtoehtoisia faktoja niin jäbä vetää karseimmat herjat ja nimittelyt mitä ikinä osaa. Kammuttaja on siitä tunnettu että saa hillittömän itkupotkuraivarin enkä minä yksin siitä puhu vaan moni palstan lukija vaikkei itse kirjoitakaan
- uoma.on
aggressio-paljasti kirjoitti:
Ihan selevästi kamuttajan ihtsensä tekstiä, niin on yliaggressiivista. Esimerkki tästä: "sinun kamujahdissa on sairaaloisen narsistisia psykopaattisia piirteitä". Jos vähän epäilee onko kaikki aivan totta vaiko vaihtoehtoisia faktoja niin jäbä vetää karseimmat herjat ja nimittelyt mitä ikinä osaa. Kammuttaja on siitä tunnettu että saa hillittömän itkupotkuraivarin enkä minä yksin siitä puhu vaan moni palstan lukija vaikkei itse kirjoitakaan
Sinä olet oikeastaan palstan ilopilleri noine houreinesi. Roiku mukana hissanmaikk.
- nimim.Ratkaisija
Wikin tekstien mukaan ollaan selvästi Aunusta, Viena on paljonkin pohjoisempana.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vienan_Karjala
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aunuksen_Karjala
Jälkimmäisen linkin kartassa näkyy ja on sanottunakin, että Repola ja Porajärvi kuuluivat Aunukseen kuuluneeseen Poventsan kihlakuntaan.
Kiistä lienee nyt ratkaistu ja kaikki voinevat taas rauhottua, Lieksa on kuin onkin entistä Aunusta.- voi.olla.kumpi.hyvänsä
Minkin katsoin nuo linkkisi ja niiden lisälinkit ja ne näyttää Lieksan kuuluvan Aunuksen ja Vienan rajalle ja vois laskea kumpaan hyvänsä. Olisko enää kulttuuri joka voisi ratkaista.
- muistelua
Eikö ole muuta vaihtoehtoa. pitääkö Lieksan kuulua välttämättä Vienaan, tai Aunukseen . Historialline raja on kukenut vuosisatoja Repola jaL Lieksa- Pielisjärven välillä. On kyseenalaista väittää , että kun Repola ja Porarajärvi kuuluvat Vienaaan tai Aunukseen, niin Lieksa myös.
muistelua kirjoitti:
Eikö ole muuta vaihtoehtoa. pitääkö Lieksan kuulua välttämättä Vienaan, tai Aunukseen . Historialline raja on kukenut vuosisatoja Repola jaL Lieksa- Pielisjärven välillä. On kyseenalaista väittää , että kun Repola ja Porarajärvi kuuluvat Vienaaan tai Aunukseen, niin Lieksa myös.
Ei tarvitse kuulua, vaan ollaan Pohjois-Karjalan kansaa.
Viena ja Aunus on Venäjää, mutta Pohjois-Karjala on Suomea.- mitä-ihmettä
voi.olla.kumpi.hyvänsä kirjoitti:
Minkin katsoin nuo linkkisi ja niiden lisälinkit ja ne näyttää Lieksan kuuluvan Aunuksen ja Vienan rajalle ja vois laskea kumpaan hyvänsä. Olisko enää kulttuuri joka voisi ratkaista.
"Minkin katsoin nuo linkkisi ja niiden lisälinkit ja ne näyttää Lieksan kuuluvan Aunuksen ja Vienan rajalle ja vois laskea kumpaan hyvänsä"
Höpöjä, varsinkin Aunuksen linkki on aivan yksiselitteinen, ei mitään tulkinnan varaa siitä että Lieksan naapuri Repola on ollut Aunusta niin silloin on ollut Pielisjärvikin. Jo teksteistä ilmenee, että Viena on paljon pohjoisempana, Kainuun korkeudelta ylöspäin. - Wanhalieskalainen
mitä-ihmettä kirjoitti:
"Minkin katsoin nuo linkkisi ja niiden lisälinkit ja ne näyttää Lieksan kuuluvan Aunuksen ja Vienan rajalle ja vois laskea kumpaan hyvänsä"
Höpöjä, varsinkin Aunuksen linkki on aivan yksiselitteinen, ei mitään tulkinnan varaa siitä että Lieksan naapuri Repola on ollut Aunusta niin silloin on ollut Pielisjärvikin. Jo teksteistä ilmenee, että Viena on paljon pohjoisempana, Kainuun korkeudelta ylöspäin.Älä houri vanha höppänä kun et kerran tiedä mitään.
- kiista-ratkaistu
Luin Arvo Tuomisen (ei Arvo Poika T...) uutuuskirjaa Karjala, koko tarina. Siinä on selkeä kartta Aunuksen ja Vienan rajasta. Raja kulkee Seesjärven, Rukajärven ja Kiimasjärven pohjoispuolitse yhtyen Suomen rajaan melko tarkoin Kajaanin korkeudella. Eli Lieksa on siten selvästi ja kiistatta Aunusta, ei Vienaa. Vienan rajalle on Lieksasta matkaa tuollaiset pyöreät pari sataa kilometriä.
- Vienna
Saattaa olla Iivanoiden ja stalinin mielestä aunusta mutta ei suomalaisten.
- kukkuluuruuta
Vienna kirjoitti:
Saattaa olla Iivanoiden ja stalinin mielestä aunusta mutta ei suomalaisten.
Laitapas linkki "suomalaisen" Aunuksen karttaan ja miksei omaasikin. On vain yksi Aunus ja yksi Viena, sinä voit kyllä kehitellä ja rustata omiasi mielesi mukaan, hah, ketä kiinnostaa.
- kertokaa-se-minulle
Mikä kumma vimma Lieksassa on että pitäisi olla Vienan Karjalaa, siis entistä. Nythän ollaan tällainen Savon jatke. Mutta mikä vika Aunuksessa on, jos joku vienaintoilija kertoisi.
- Ladogan
Kuulutaan Laatokan Karjalaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4058839Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1723238- 171724
- 771126
- 761058
- 271045
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641001Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79975- 55973
- 65910