Yleisesti vanteista

nastainenKitka

Mitä on tämä vouhotus pyörienvaihdon jälkeisestä ns,jälkikiristyksestä.
Olen muutaman kerran vaihdattanut renkaat jollain rengas verstaalla. aina on pultit niin ristuksen kireällä ettei niitä saa omilla vehkeillä auki muutakuin viiden metrin jatkovarrella. Nekö sitten irtoaa kaikki kun ajetaan ensimmäiset 101 kilometriä (sadan km jälkeen pitäisi jälkikiristää, heh)

Yleensä olen vaihtanut pyörät itse, ja ikinä ei ole pultit irronneet itsestään. Tavallinen ristikko avain riittää. Toinen typerä termi on momentti, mitähän sekään mahtaa tarkoittaa. Pultit on silloin momentissa kun normi voimainen mies vääntää ne siihen tiukkuuteen mitä käsistä lähtee.

17

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin_on_pysyneet

      Parikymmentä vuotta kokemusta aluvanteista eikä kertaakaan ole jälkikiristyksessä ollut yksikään pultti löysällä. Pääasiassa työt tehty itse, mutta myös ammattilaisilta vaihdot ovat onnistuneet parsimatta.

      Yksittäisen autoilijan riski irtoamisesta vaikuttaa olevan varsin pieni. Tietysti kun jokin liike vaihtaa tuhanteen autoon pyörät, niin siihen voi jo sattua jokin virhekin. Ja aina on mukavampi siirtää vastuu asiakkaalle.

    • JälkiniristysJärkevää

      Suurin osa renkaan itse vaihtavista kiritää pultit/mutterit turhan kireälle. Jossain autoissa ne kiristyvät itsestäänkin ajan kuluessa. Keväällä ovat joskus olleet pirun paljon tiukemmassa kuin syksyllä on väännetty. Ei kylläkään kaikissa autoissa. Peltivanteen kireys ei ole niin tarkkaa kuin kevytmetallivanteen. Kevytmetallivanteessa on tärkeää että ne kiristää tasaisesti.

      • Mikähän ilmiö tuon itsekiristymisen takana on?

        Momenttiavain ei sinänsä ole mikään tarkkuusinstrumentti. Tarkoitus olisi mitata pultin kiristysvoimaa, mutta kun sitä ei voi mitata, tyydytään momentin mittaamiseen. Käytännössä siihen vaikuttaa kiristysliikkeen aikainen kitka. Likaiset kierteet kiristyvät liian löysälle ja rasvatut liian tiukalle.

        Kevytmetallivanteilla on melko alhainen kiristysmomenttisuositus. Rengasliikkeen kiristäminä ja kesän ajon jälkeen pultit olivat nyt syksyllä hirvittävän tiukassa. En tiedä, oliko ylikiristyksestä muuta haittaa kuin oman ähellyksen lisääntyminen.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Mikähän ilmiö tuon itsekiristymisen takana on?

        Momenttiavain ei sinänsä ole mikään tarkkuusinstrumentti. Tarkoitus olisi mitata pultin kiristysvoimaa, mutta kun sitä ei voi mitata, tyydytään momentin mittaamiseen. Käytännössä siihen vaikuttaa kiristysliikkeen aikainen kitka. Likaiset kierteet kiristyvät liian löysälle ja rasvatut liian tiukalle.

        Kevytmetallivanteilla on melko alhainen kiristysmomenttisuositus. Rengasliikkeen kiristäminä ja kesän ajon jälkeen pultit olivat nyt syksyllä hirvittävän tiukassa. En tiedä, oliko ylikiristyksestä muuta haittaa kuin oman ähellyksen lisääntyminen.

        Itsekiristymisen taustalla on kiinniruostuminen. Siihen helpottaa, kunpistää vähän öljyä tai vaikka vaseliinia pultin päähän renkaita vaihtaessa.

        Mitä tuohon aluvanteen jälkikiristykseen tulee, törmäsin vihdoinkin järkevään teoriaan sen tarpeellisuudesta. Kyse on hiekasta, joka päätyy pultin ja vanteen väliin. Jos sellaista siellä on, se jauhautuu pois ensimmäisen sadan kilometrin kuluttua ja pultti jää löysälle. Saattaa sitten vielä ajossa löystyä lisää... Syytä siis tarkistaa (ei niinkään kiristää) pultit.

        Jos vaihtaa firmassa, kannattaa muutenkin tarkistaa. Kaverilla oli jäänyt jokainen pultti niin löysälle, että olisi pyörät tippuneet, ellei olisi itse kiristänyt (huomasi kolinasta mutkissa). Varmaan koneessa vikaa (tai vaihtajassa)...


      • KonkretiaaJaFaktaa
        TheRat kirjoitti:

        Itsekiristymisen taustalla on kiinniruostuminen. Siihen helpottaa, kunpistää vähän öljyä tai vaikka vaseliinia pultin päähän renkaita vaihtaessa.

        Mitä tuohon aluvanteen jälkikiristykseen tulee, törmäsin vihdoinkin järkevään teoriaan sen tarpeellisuudesta. Kyse on hiekasta, joka päätyy pultin ja vanteen väliin. Jos sellaista siellä on, se jauhautuu pois ensimmäisen sadan kilometrin kuluttua ja pultti jää löysälle. Saattaa sitten vielä ajossa löystyä lisää... Syytä siis tarkistaa (ei niinkään kiristää) pultit.

        Jos vaihtaa firmassa, kannattaa muutenkin tarkistaa. Kaverilla oli jäänyt jokainen pultti niin löysälle, että olisi pyörät tippuneet, ellei olisi itse kiristänyt (huomasi kolinasta mutkissa). Varmaan koneessa vikaa (tai vaihtajassa)...

        http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/pyoranpulttien-jalkikiristys-alumiinivanteissa

        Ei pelkkää mutua.


    • simppeliä

      Vaihdon yhteydessä vanteen ja auton väliin voi jäädä epäpuhtauksia, esim. hiekkaa. Ajaessa vanne jauhaa ylimääräiset ainekset pulveriksi, joka valuu pois. Tällöin vanne ei olekaan enää tiiviisti kiinni. Jälkikiristyksellä varmistetaan, että pyörä ei irtoa.

      Momentin merkityksen saat googletuksella selville alle minuutissa.

    • KaikestaItketään

      Onko se hirveä rikos jos tekee jälkikiristyksen? Ainakin lehtijuttuja mukaan irtoilevat renkaat ovat arkea nykyään vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan.

    • momentit

      Peltivantessa jälkikiristy ei (lähes koskaan) ole tarpeen, sillä vanteen jännitys pitää pultit paikallaan. Alumiinivanteissa jälkikiristys ei yleensä ole tarpeen, sillä ne on yleensä kiristetty aivan liian tiukkaan. Mutta jos kiristät pultit oikeaan tiukkuuteen, on jälkikiristys oikeasti tarpeen! Erityisesti jos (käytännössä kun) ne on aiemmin kiristetty liian tiukkaan, ja kierteessä ja kartiossa alkaa olla jo vaurioita.

      • LiikkeessäAsioitu

        Kyllä ne nykyään käyttää momenttiavaimia rengasliikkeissäkin.


      • pieleen-menee

        Mutta monesti myös väärin. Eli ensin kiristetään pyssyllä jonnekkin yli 200Nm ja sitten kokeillaan momenttiavaimella että on yli 100Nm.


    • pulttimutteri

      Mitkä helkkarin pultit kireällä? Pultit on laipassa. Kiristys tapahtuu mutterilla.

      • KuinkaTyhmäSaaOlla

        Toisissa autoissa vanteet kiinnitetään pulteilla.


      • KuinkaTyhmäSaaOlla kirjoitti:

        Toisissa autoissa vanteet kiinnitetään pulteilla.

        Ei RautaOksidiRadikaaliRaskasvedyssä (FORD)...


      • reiänkohdistus
        KuinkaTyhmäSaaOlla kirjoitti:

        Toisissa autoissa vanteet kiinnitetään pulteilla.

        Missä autossa nykyään pyörien pulttikiinnitys. Sellaisen kiinnitykseen tarvitaan 3 kättä 2yirittää kohdistaa pyörää ja se kolmas sohlaa pulttia reikään.


      • TerokoSeIhmettelee

        Taitaa olla useimmin länsiautoissa pultit kuin mutterit?
        Navassa on keskitappi ja sen varassa pyörä pysyy yhdellä kädellä paikallaan ja saa helposti pyöritettyä pultin reiän kohdalleen.


    • UskokaaLopultakin

      Mitkään oikeitten insinöörien suunnittelmat pulttiliitokset eivät koskaan aukea edellyttäen, että ne ovat kiristetyt. Tämä pätee erityisesti auton pyörien kiinnityksiin. Jos ruuvit aukeaisivat itsestään meillä olisiva kaikki tienreunat täynnä irroinneita autonpyöritä. Kiristämättä jättäminen onkin sitten toinen kysymys.

      • KäytännössäNäin

        Jos vaivautuisit lukemaan ylläoleva juttuja ja vaikkapa lehtiä. Jutuissa kerrotaan vakuutusyhtiön äänellä kuinka paljon renkaiden irtoaminen on lisääntynyt. Yhtenä syynä on huolimattomuus ja toisena likaisuus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe