Tuorein Tuulilasi ja TM sen kertoo XC60

AUMOEX

Uusi Volvo XC60 testissä. TM testasi D5 AWD;n ja Tuulilasi D4 AWD Automaatin.
Nykyaikana tämä järjetön SUV hypetys on ajanut siihen, että keskikokoisesta "Premium" SUV-mallista kääritään voitot autovalmistajille ja maksat mansikoita (esim. XC60 D5 AWD aikalailla 70 000 euroa hinnaltaan).

Tuulilasin testissä:
Volvo XC60 D4 AWD 190hv
0-50 km/h: 3,2s
0-100 km/h: 9,5s
(valmistaja lupaa 8,4s)

TM testissä:
Volvo XC60 D5 AWD 235hv:
0-50 km/h: 3,0s
0-100 km/h: 8,4s
(valmistaja lupaa 7,2s)

Esimerkiksi Tuulilasissa testattu:
Mercedes E220d A sedan 194hv takaveto:
0-50 km/h: 2,5s
0-100 km/h: 7,5s
(valmistaja lupaa 7,4s)

TM testasi:
Mercedes E220d A farmari takaveto:
0-50 km/h: 2,7s
0-100 km/h: 7,9s

On kai sanomattakin selvää, paitsi ehkä asiaan perehtymättömille tai muuten vain kokemattomille, että haldex-neliveto ei tarjoa millään tasolla samankaltaista ajonautintoa kuin takavetoinen. Karsea ajokäytös eli esimerkiksi nastoilla kuivalla ja märällä asvaltilla aliohjaaminen sekä ohjauksen lisääntynyt epämääräisyys on sitä tyypillistä haldexia. Kuukausi tai pari vuodessa enintään pääsee sitten lätkäpipoinen Volvokundi varovaisesti luisuttamaan etuvetopainotteista "nelivetoaan" ja on tietenkin onnensa kukkuloilla kun ei paremmasta tiedä. Takavetoisella ajonautinto, ohjauksen tarkkuus, ketteryys on läsnä kelillä kuin kelillä kovaa ajettaessa, lisäksi kuivalla ja jopa kostealla nämä haldexit jäävät katsomaan takavaloja kuten mittaustuloksista huomataan.

Tähän voi tietysti aina yrittää argumentoida, että Volvo S/V 90 valittiin vuoden autoksi Suomessa, mutta se hävisi 2016 lopussa murskalukemin Mercedes E220d farmarille (9,3 pistettä) TM vertailussa (Volvolle 8,8 pistettä ja Audin A6 8,7 pistettä).

17

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksimat

      Citroen xantia activa paras ajaa mutkissa edellee. Kovin nopeus hirvitestissä edelleen.

    • vainiinhänseoli

      Uusi E-sarjalainen veti kovat lukemat kokoluokassaan.
      Sinulla ei toisaalta ole takavetoisesta E-sarjalaisesta metriäkään ajokokemusta.

    • asedsasdasd

      Tuulilasin testissä Volvo ja Mersu sai sama pistemäärä , BMW jätetiin viimeiseksi.

      • dsdsaddasd4

        Talviautotestissä Volvo voitti, Mersu jäi taakse.


    • Jokumuuvai

      Eipä koske minua. 40 vuoden autoilun aikana en ol koskaan tarvinnut nopeaa kiihtyvyyttä 0-100 kmh. Mutta tykkään nelivedon sutimattomasta liikkeellelähdöstä ja etenemisestä lumessa ja hiekassa.

    • kasva_aikuiseksi

      Aloitus on niin naurettana, että sen kirjoittajan täytyy olla joku alle mopoikäinen poika joka on saanut ajaa valvottuna isän Mersun pihasta talliin.

    • HauskaAmisviiksi

      Autolinjan amispoika se jaksaa tutkia jotain 0-50 ja 0-100 kiihtyvyydessä, vaikka oikeasti 60-120 kiihtyvyys on n se jolla on jotain merkitystä.

      • VastausLöytyyVasemmalta

        Ellei sitten harrasta liikennevalokisaa mielikuvitusvastustajaa vastaan. Tosi elämässä juuri nuo 60-100 ja 80-120 välien kiihtyvyys on se tärkein, koska noilla väleillä yleensä ohitetaan maantiellä se edellä oleva "tukko".


      • Mitäihmettähäh

        Niin kyllä se nopeasti 0-100 kiihtyvä kiihtyy nopeasti myös 60-100 tai 80-120. Itsellä A45amg neliveto ja se kyllä kiihtyy ihan aina kovaa jos tarvitsee. Ei tartte jäädä ihmettelemään. Neliveto voittaa viivalta takavedon lähes aina vaikkei edes tehoa olisi niin paljoa. Talvirenkaat on puolet vuodesta niin takavedolla et saa mitenkään niin hyvää lähtöä kun nelikolla edes kuivalla. 0-100 aika on merkittävin koska ei täällä saa ajaa yleensä sen kovempaa ja 0-100 kertoo kyllä auton suorituskyvystä todella paljon. Itsellä menee tuo amg mersu 4,5sek sataseen eikä sekään kovin repivä vielä ole. En tajua miten jotkut ajaa jollain 0-100 10sek kiihtyvällä autolla??ja vuonna 2017?


      • autolinjanUnelmoija

        Hihii, tulitko lakanalle ja käsille?


      • 234234
        Mitäihmettähäh kirjoitti:

        Niin kyllä se nopeasti 0-100 kiihtyvä kiihtyy nopeasti myös 60-100 tai 80-120. Itsellä A45amg neliveto ja se kyllä kiihtyy ihan aina kovaa jos tarvitsee. Ei tartte jäädä ihmettelemään. Neliveto voittaa viivalta takavedon lähes aina vaikkei edes tehoa olisi niin paljoa. Talvirenkaat on puolet vuodesta niin takavedolla et saa mitenkään niin hyvää lähtöä kun nelikolla edes kuivalla. 0-100 aika on merkittävin koska ei täällä saa ajaa yleensä sen kovempaa ja 0-100 kertoo kyllä auton suorituskyvystä todella paljon. Itsellä menee tuo amg mersu 4,5sek sataseen eikä sekään kovin repivä vielä ole. En tajua miten jotkut ajaa jollain 0-100 10sek kiihtyvällä autolla??ja vuonna 2017?

        Aika heikko on ymmärrystasosi. Se kyllä tuli selväksi. Ei sitä tarvitsisi niin kovasti mainostaa.


      • näin.käytännössä

        Kyllä minusta se on 0-60 (kaupunkipyöritys) ja 120-180 (autobaana kun ei kiirettä), jotka tärkeimmät. Moni pikkusportti ei enää kiihdy 120-180 nopeuksissa kuin tuskallisen odottelun myötä vaikka 0-100 on paperilla kova. Maantieohituksiin (70-110) riittävät useimpien autojen voimavarat hyvin, kun ei ole rinnakkaiskaistalla tai takana vertailukohtaa.


    • Jos ymmärtäisi oikeasti ajo-ominaisuuksien päälle niin kyllä Volvo ja myöskin Audi jäisivät kauppaan. Valitettavasti n. 95% ajokortin haltijoista ei ymmärrä niiden päälle mitään, valinnat tehdään lähipiiriä ja sen valintoja seuraamalla tai mainoksia tuijottamalla

      • mer-sus

        Millon kiihytely videoo..


      • kiitosEtukäteen

        Kerro ja opeta meitä ajo-ominaisuuksista, sulla on selvästi paljon sellaista tietoa ja kokemusta mitä ei meillä muilla ole.


    • osaako

      Tuulilasi jotain?

    • Quattro190hp

      F30 ja B9 kokemuksella sanoisin että ainakaan itseä ei nämä germaanit ajo-ominaisuuksien osalta puhuttele yhtään. Jos auto ei suoralla tiellä kulje suoraan vaan sitä pitää kammeta ratista vastaan jos tie on vähänkin kallellaan tai jos loivassa vasemmalle kaartuvassa kallistetussa kaarteessa pitääkin kääntää rattia hitunen oikealle, ei kaikki ole kohdallaan.
      Rasittavia ajoltaan molemmat. Bemarissa kuitenkin parempi ohjaus mutta audi muuten suuntavakaampi. Molemmat silti samaa luokkaa kuin aasialaiset. Sellaista keskitasoa.
      Bemari selvästi hitaampi kaarteissa kuin vaikkapa Superbi (oli ennen bemaria). Nämä oli saman kokoisilla pyörillä.

      Bemari oli koneeltaan meluisa kuin 90-luvun pakettiauto. Audin ns. automaatti taas pitäisi säädättää parin kuukauden välein jotta olisi edes lähellä oikeaa automaattia.

      Volovioista en osaa sanoa mitään mutta ei ne huonompia ajaa voi olla kuin germaanit.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      118
      3868
    2. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      46
      3341
    3. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      33
      2647
    4. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      203
      2587
    5. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      27
      2499
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

      Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      44
      1855
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

      :) 😛😆😱
      Ikävä
      114
      1501
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

      Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1442
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

      Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      1435
    10. Jos elämäsi ihminen

      on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      72
      1182
    Aihe