Poistatteko kivet renkaiden lamelleista/urista?

34543643

Laitoin tänään talvirenkaat alle ja huomasin että olis tosi paljon kiviä tukkeutunut lamellien väliin niin etteivät lamellit päässeet kunnolla liikkumaan ja toki sinne tukkiutui yhä suurempaa kiviä kun pikkukivi ensin vähän aukausee lamellin väliä. Osa ehkä lähtee ajossa irti mutta moni oli kyllä tosi tiukasti lamellien välissä kiinni, ei varmasti olisi ajossa lähtenyt. Metallitikulla kaivelin ne kaikki kivet pois jotta lamellit toimivat kuin pitää eikä uudet kivet tartu niin helposti kun lamellit ei puoliksi auki kivien takia.

Luulis että tuosta on ihan hyötyä, lamellit toimii paremmin ja pito parenee, kivet ei lisää ropinaa nastojen lisäksi, ja rengas tasapainossakin kun poistaa kymmeniä grammoja kiviä.

Mielestäni tuo on ihan hyvä tehdä aina ennen kuin renkaat vaihtaa alle, pysyy renkaat uudenveroisina pidempään kun lamellit toimii niin kuin pitää. Varmasti tulee uutta kiveä talven aikana mutta hyvä jos ne tiukimmin kiinni olevat kaivaa irti kerran vuodessa niin toimii rengas paremmin eikä tukkiudu liikaa kivistä.

22

4562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiekoituslisääpitoa

      Eipä juuri maksa vaivaa poistaa muuta kuin sellaiset silmiinpistävät isommat kivet joiden voi epäillä tunkeutuvan syvemmälle ja aiheuttavan kudosvaurioita. Varmaan 99,5% ihmisistä ei edes kiinnitä huomiota lamellien väliin päätyneisiin kiviin ja silti niiden aiheuttamat vauriot ovat hyvin vähäisiä.

      • 46645654

        Harvoin ne vaurioita aiheuttaa mutta pito voi kyllä heikentyä jos monet lamellit ei liiku kunnolla koska välit täynnä kiviä. Ja tietenkin se ylimääräinen rapina ja ropina niistä kivistä. Siksi itse käytän sen 15min niin saa suurimman osan kivistä pois.


    • Cruzeideri

      Nyt talven tullen käyn keräämässä renkaisiin kiviä, jotta saan Crossclimateiheni nastat. Huhtikuussa noukin kivet pois, jotta pito paranee, eikä tule sakkoja.

      • nottapitoopisoo

        Kannattaa survoa akkumakitalla kruunukantaisia peltikattoruuveja niihin leikkitalvirenkaisiin.


      • Anonyymi
        nottapitoopisoo kirjoitti:

        Kannattaa survoa akkumakitalla kruunukantaisia peltikattoruuveja niihin leikkitalvirenkaisiin.

        Kokeilin tätä kuormaajan renkaisiin paremman talvipidon toivossa. 50 metrin koeajon jälkeen puolet ruuveista oli irronnut renkaasta, ruuvasin suosiolla loputkin pois, etteivät jää muiden renkaiden ansaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilin tätä kuormaajan renkaisiin paremman talvipidon toivossa. 50 metrin koeajon jälkeen puolet ruuveista oli irronnut renkaasta, ruuvasin suosiolla loputkin pois, etteivät jää muiden renkaiden ansaksi.

        Ja tuohon 2017 provoon vastasit ja vielä upealla tarinalla, ihan mahtavaa. Suuri kiitos, tulet varmasti menestymään elämässäsi, sen huomaa!


    • kivetpois

      Nastojen lisäksihän nuo lamellit ovat talvirenkaissa tärkeimpiä pidon kannalta. Lamellit tekee renkaan pinnasta pehmeän ja liikkuvan mikä parantaa pitoa paljon talvella, lisäksi lamellien reunat purevat hyvin liukkaalla. Kun renkaassa 10-15 lamelliosiota ei liiku vapaasti kivien takia, se on melkein kuin 10-15 nastaa puuttuisi. Siksi itsekin olen kyllä vaivautunut kaivamaan ne kivet pois ennen allelaittoa. Moni kivi kyllä niin syvällä ja tiukassa että tuskin ajossa lähtee. Pieni vaiva siihen nähden että saa kivittömillä melkein uudenveroisilla renkailla ajella.

      • notbalans

        Nokialaisissa on vitusti kivvii lamellin väleissä, mistä ovatkin noin pieniä löytäneet?


    • jndkjhdkjhkadj

      Ei meinaa mitään. Edellä mainitut isot kivet on syytä poistaa jo turvallisuussyistä renkaan rikkoputumisen estämiseksi, mutta pikkukivistä ei ole haittaa jos ei paljoa hyötyäkään.

      "Lamellit tekee renkaan pinnasta pehmeän ja liikkuvan mikä parantaa pitoa paljon talvella, lisäksi lamellien reunat purevat hyvin liukkaalla. Kun renkaassa 10-15 lamelliosiota ei liiku vapaasti kivien takia, se on melkein kuin 10-15 nastaa puuttuisi."

      Kukkua. Lamellien liikkuvuus on ei-toivottu ominaisuus ja sitä pyritäänkin välttämään erilaisilla "3D"- ja muilla ratkaisuilla jotka lukitsevat lamellit keskenään. Lamellileikkauksen reunan särmä on se joka pidon tekee, pintakumiseoksen kulloisenkin halutun Shore-kovuuden ohella, ja mahdollisesti lamellileikkauksessa viihtyvä pieni kivi ei vaikuta näihin merkittävästi.

      Tämäkin ketju on loistoesimerkki siitä kuinka vaivalla etsitään ja esitetään ratkaisu ongelmaan jota ei ole.

    • juha_12345

      Ne kivet kyllä poistuu, kun ajaa moottoritiellä. Silloin lentää niitä "nastoja".

      Toisaalta jos ei usko, niin käy rengasliikkeessä pyytämässä huoltoa. Hinnastossa en ole nähnyt sitä valmiiksi hinnoiteltuna, mutta eiköhän ne jonkun tuntihinnan keksi.

      • kardaanin.kiillotus

        Näinpä. Eiköhän sille hommalle olisi jo nimike ja hinta keksitty jos asialla olisi todella merkitystä.


      • 4366536
        kardaanin.kiillotus kirjoitti:

        Näinpä. Eiköhän sille hommalle olisi jo nimike ja hinta keksitty jos asialla olisi todella merkitystä.

        Tuo on vähän kuin roskien nyppiminen pyyhkimien alta, ei sitäkään ole erikseen hinnoiteltu mutta kyllä ne pyyhkimet toimii paremmin kun nyppii ne roskat pyyhkimen alta, ei tuu viivoja kun pyyhkii. Ilmeisesti jotkut jättää ne roskat pyyhkimien alle koska korjaamoilla ei ole sitä erikseen huoltona?


      • EiVertailukelpoista
        4366536 kirjoitti:

        Tuo on vähän kuin roskien nyppiminen pyyhkimien alta, ei sitäkään ole erikseen hinnoiteltu mutta kyllä ne pyyhkimet toimii paremmin kun nyppii ne roskat pyyhkimen alta, ei tuu viivoja kun pyyhkii. Ilmeisesti jotkut jättää ne roskat pyyhkimien alle koska korjaamoilla ei ole sitä erikseen huoltona?

        Kivisillä talvirenkailla ei nyt kuitenkaan yleensä pyyhitä tuulilaseja.


      • Cruzeideri
        4366536 kirjoitti:

        Tuo on vähän kuin roskien nyppiminen pyyhkimien alta, ei sitäkään ole erikseen hinnoiteltu mutta kyllä ne pyyhkimet toimii paremmin kun nyppii ne roskat pyyhkimen alta, ei tuu viivoja kun pyyhkii. Ilmeisesti jotkut jättää ne roskat pyyhkimien alle koska korjaamoilla ei ole sitä erikseen huoltona?

        Enpä ole ajatellut korjaamoita tässä asiassa, mutten kyllä käytännössä koskaan pyyhi tai putsaile pyyhkimiä. Joskus harvoin joka toinen vuosi kun sen teen, niin en huomaa käytännössä mitään eroa.

        Ja ei, eivät ole tuulilasitkaan menneet pilalle.


      • juha_12345
        4366536 kirjoitti:

        Tuo on vähän kuin roskien nyppiminen pyyhkimien alta, ei sitäkään ole erikseen hinnoiteltu mutta kyllä ne pyyhkimet toimii paremmin kun nyppii ne roskat pyyhkimen alta, ei tuu viivoja kun pyyhkii. Ilmeisesti jotkut jättää ne roskat pyyhkimien alle koska korjaamoilla ei ole sitä erikseen huoltona?

        Jää sinne pyyhkimen sulan alle joskus hyönteisiä ja tulee viiruja lasille, joskaan ne viirut ei jää pysyviksi. Puiden lehtiäkin saattaa jäädä. Eniten taitaa kuluttaa kura lasin päällä, jos mukana ei ole yhtään vettä...

        Tuore tavaraa ne lasinpyyhkijän sulat kanssa on. Kumia näyttää olevan ja jos vaihtaa kerran vuodessa, niin pysyy pyyhkimisjälkikin erinomaisena.


    • Anonyymi

      Eilen tuli kyllä nypittyä kivet lamelleista, tänään meni talvirenkaat alle.

      Iso osa niistä kyllä niin syvällä ja tiukassa lamellien välissä että vaikea uskoa että olisivat ajossa lähteneet pois. Sitten kun muutama pikkukivi vähän levittää lamelleja, sinne kerääntyyy yhä suurempia kiviä.

      On oikein mukavaa nyt ajella talvirenkailla ilman että ne on heti täynnä kiviä raapimassa asvalttia ja mahdollisesti jopa aiheuttamassa puhkeamisvaaraa.

      • Anonyymi

        Juu, pääset kovin lyhyen hetken ja taas on lamellit täynnä kiviä. Ei ne lamellien vliset kivet renkaita puhko, muutenhan ei juuri kukaan pääsisi kuin muutaman kilometrin kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, pääset kovin lyhyen hetken ja taas on lamellit täynnä kiviä. Ei ne lamellien vliset kivet renkaita puhko, muutenhan ei juuri kukaan pääsisi kuin muutaman kilometrin kerrallaan.

        Ei varmasti ihan hetkessä ole yhtä pahasti syvällä lamellien välissä kiviä tiukasti kiinni. Ajan myötä kyllä mutta ehkä vasta lopputalvesta yhtä pahasti. Eli suuremman ajn pääsee ajamaan lammelleilla jotka toimii oikein eivätkä levällään kivien takia.

        Kokeile joskus tarkastaa omat renkaasi, ei siellä läheskään kaikki lamellit tukeutuneet kivistä eli ihan helposti ne ei tukkeudu. Siksi kivien poistosta on hyötyä koska ne ei ihan heti tukkeudu taas ja toimivat kuten suunniteltu.


    • Anonyymi

      Oikeasti isommat kivet voi nyppiä pois siinä vaiheessa jos renkaat halutaan tasapainottaa uudelleen, niin saa paremman tuloksen, muuten tuolla asialla ei ole mitään väliä. Katsopa joskus kun olet ajanut pienen pätkän hiekkapihalla tai asfaltti parkkisella jossa on kertynyt reilusti hiekka ja kiveä, niin näet kuinka paljon sitä kivet on takarenkaissa.

    • Anonyymi

      Olen aina ottanut pois kivet renkaista.

    • Anonyymi

      Muutaman kerran olen nyppinyt lamellien välistä kiviä, kun ovat näyttäneet niin rujoilta. Niitähän on siellä yleensä ihan helvetisti, pienempiä ja isompia. Viimeksi nyppiessä mietin, että perkeleen tyhmää hommaa. Mutta kun olin aloittanut, niin tein loppuun. Päätin, että jatkossa en tee. Hommaan menee ihan jonkun verran aikaa, ja vaikutus kestää vain lyhyen tovin. Kyllä renkaiden pitää kestää suomalaisille veronmaksajille suotuja olosuhteita. Ei pidä tuoda tälle markkinalle toimimattomia renkaita. Sitä en tiedä, ottaako joku rengasvalmistaja tuon jotenkin erityisesti huomioon tai voiko sitä edes mitenkään erityisesti renkaan suunnittelussa ottaa huomioon. Kaipa se nyt on kuitenkin loogisesti pääteltävissä, että talvirenkaat joutuu talvisiin olosuhteisiin. Onhan se nyt melko itsestään selvää, että lamellien väliin jumittuu otollisissa olosuhteissa puoli kiloa tavaraa jo ensimmäisellä ajokerralla. Mutta nyppiminen seis. Ei jatkoon. Tulis jo se ilmastonmuutos et vois ajella ympäri vuoden kesänakeilla.

    • Anonyymi

      Turhaa niitä on sieltä nyppiä, sillä kun ne laittaa taas alle ja ajaa lyhyen matkan, niin siellä niitä kiviä on taas vaikka kuinka. Silloin jos vie renkaat tasapainotukseen, niin silloin nyppimisestä on hyötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1176
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      259
      1013
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      969
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      950
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      933
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      889
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe