Hei,
neuvoja, mielipiteitä?
Asunnossani on lastulevyseinät ja ne on tarkoitus pinnoittaa saneerauslevyllä. Kysymys kuuluu, onko seinänurkkiin järkevää vetää saumaukset akryylillä ennen tapetointia? Entä jos elämistä tapahtuu ja akryyli halkeilee tapetin alla niin tuleeko se näkymään tapetissa? Jotkin nurkat on nyt vedetty akryylilla ja niissä on ratkeilua tapahtunut. Tosin seinäpinnat on lastulevyllä, joten vaikuttaako se sitten asiaan. Ja siis nämä nurkat on ulkoseinissä ja ulkoseiniä ei ole tapetoitu eli tapetti päättyy nurkkaan. Kysymys nurkista joissa tapetti jatkuu seuraavalle seinälle eli nurkat vedetään tapetilla yli. Saneerauslevy asennetaan juuri tuon rakenteiden elämisen poistamiseksi.. eli ettei tapetit menisi enää jatkossa kupruille lastulevyn saumakohdista, mitkä on joskus aikoinaan toisen asukkaan toimesta kitattu ja alle laitettu lasikuitu saumanauha (ei ole estänyt elämistä). Kyseessä -78 vuonna valmistettu rakennus.
Asiallisista vastauksista etukäteen kiittäen. :)
Nurkkien saumaus akryylillä ennen tapetointia
4
563
Vastaukset
- eimullamuutakaa
joopa joo.. ei se lastulevy varmaankaan vuosikymmeniä kostu ja kuivu.. tai ei itselläni ainakaan. nurkkien tapetointi onkin sitten toinen, eli eri asia.. vuota kääntyy vain 2-3cm toisella seinälle, ja irti leikatulla palasella lähdetään nurkasta.. näin se menee ammattilaisen tekemänä.
- NickNailer
Lastulevy elää kosteuden mukaan. Kesällä ainakin painovoimaisessa ilmanvaihtotalossa kosteus % on sama tai lähes sama kuin ulkona. Talvella talo lämmittäessä kuivuu. ja lastulevyseinä kutistuu.
Remonttilevyn kyvystä ottaa vastaan lastulevyn liike, on useita mielipiteitä. Joidenkin mielestä pitää liimata, koska liima ottaa vastaan pienet liikkeet. Kulmiin voi laittaa kulmapalat joko metallista tai muovista.
Onnistuminen riippuu monesta asiasta, esimerkiksi tapetin höyrynläpäisevyydestä. Varsinkin strukturoidut tapetit saattavat olla höyrynläpäisevyydeltään höyrynsulun veroisia. - kökkötraktorix
Ei varmaankaan kannata mitään teippiä laittaa nurkkiin. Tapetin rypyt nurkissa voi ehkäistä laittamalla sauman vain pari senttiä yli ja uuden vuodan aloittaa aina nurkasta sen edellisen päälle liimaten. Kun liisteriä laittaa nurkkaa niukasti sen edellisen päälle, voi talo liikkuakin hieman eikä ikäviä kurttuja ilmesty nurkkiin. Näin tein viime syksynä ja eivätkä rypyt ole uusineet.
- sepeteussepe60
Routa liikuttaa taloa, ei sitä seinää sisäpuolelta pinnoittamalla saa estettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569