Hei! Olen 14v tyttö. Koulu meni ennen hyvin mutta nyt olen joka toinen viikko kipeännä joten olen todella jäljessä muista. Opettaja jolla on todennäköisesti jotain vihanhallinta ongelmia huutaa käytävällä yksityisasioistani minulle naama punaisena. Siitä kaikki alkoi. Tunnen itseni huonoksi. Tämän avulla en hae huomiota. Olen ajatellut itsemurhaa, viiltelyä yms. Revin ihoa ja finnejä (tosi outoo)aluksi se sattu mutta nyt tykkään siitä. Olen viillellyt vain kerran ja sitten siirryin ihon repimiseen. Kun näen että haavasta tulee verta, tunnen oloni iloisemmaksi. Illalla itken itseni uneen. Illalla oloni pahenee ja päässä alkaa pyöriä itsemurha-ajatuksia yms. Olen väsynyt ihansama nukkuisinko 8 tai 13h. Jos kaverini kysyy että voinko olla niin yleensä keksin tekosyyn kun en jaksa nousta sängystä. Olen huono puhumaan aikuisille ja kaverit eivät ymmärtäisi kuitenkaan. Tällä hetkellä revin ihoani ja itken. Menen huomenna leikkaukseen ja kun minut nukutetaan en haluaisi enään herätä. Onko tämä normaalia ajattelua?
Masennus vai joku muu?
1
213
Vastaukset
Hei Imfineee
Kuulostaapa siltä, että joudut ihan yksin sietämään tuskaa, jota et jaksaisi. Kirjoitat lopussa, että et oikein mielelläsi puhu asioitasi aikuiselle. Minulle tulee mieleen, että onko joskus käynyt niin, että olet yrittänyt, mutta kyseinen aikuinen onkin jotenkin ohittanut sinut, vähätellyt puheitasi tai muuten aiheuttanut pettymyksen? Jos näin on käynyt, koeta muistaa, että kaikki aikuisetkaan eivät ole samanlaisia. Koulukuraattori, terkkari tai asuinalueesi nuorisoneuvola ovat paikkoja, joissa aikuiset ovat nimenomaan kuuntelemista ja ymmärtämistä varten nuorien apuna. Minä kannustan sinua hakeutumaan juttelemaan, sekä kaikista mieltä painavista asioista että sitten myös tuosta satuttamisoireesta. Nyppimis/yms oire kertoo, että olet ahdistunut ja koetat jotenkin sen avulla kestää. Mutta oikeaa apua saa siitä, että puhuu tuntemuksistaan luotettavalle aikuiselle, tulee kuulluksi ja ymmärretyksi. Kannustan sinua siihen.
Merja, diakoni
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2652418Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."752396- 1201568
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis441412Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331339
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711230Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821029Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999