Pyhäkoulut Muoniossa 70 luvulla

nykyateisti1

Muistatteko mitään pyhäkouluista 70 luvulla Muoniossa? Millaisia ne olivat, kiersivätkö samat opettajat eri kylissä. Oliko kuinka uskonnollista. Itse kävin pyhäkoulua 1975-1976, mutta ei ole jäänyt mitään muistikuvia, paitsi jotain tarroja kerättiin. Olisi mukava kuulla jos jollain on noista kokemuksia.

20

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Envaanmuista

      Älä muuta sano. Kirkonkyläklä oli rukoushuoneella ja sivukylillä kouluilla,mutten muista pitäjiä. Olisiko Maija pitänyt??

    • muistanjahyvin

      Meillä oli valkonen vasittu pyhäkoulu vihko, johon sai joka käynnillä aina jonku merkin liimattavaksi ja ku sivu oli täynnä sai kaks merkkiä.

    • Uskokoetuksella

      On muistoissa että monilla srk:laisella on alkoholi ohittanut apostolit.

    • nykyateisti1

      kyllä sivukylillä joku koulua kävi pitämässä, ei vain muistikuvaa henkilöstä. Ei kai pahempaa vahinkoa ole saanut aikaan, edelleen uskonnottomana eikä tuosta kuitenkaan traumoja ole jäänyt.

    • Ruisleipäää

      Olisihan se mukava kun lapsilla olisi pyhäkoulu vaikka se diakonissa pitäisi, ei kai täällä muita vakiväkeä ole.

    • Onkumma

      Eikö Muoniossa ole pyhäkoulua ollenkaan? Ompa ikävää, jos näin on.

      • 0123A

        Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?

        Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.

        Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.

        Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.

        Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.

        Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.

        Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.

        Kyllä tuntuu pahalta


      • Huonosuunta

        Samaa ole pohtinut. Vain kirkko ja törmä muistona.


      • näinolenajatellut
        Huonosuunta kirjoitti:

        Samaa ole pohtinut. Vain kirkko ja törmä muistona.

        Olen pohtinut muitakin kirkossa tapahtuneota muutoksia. Ne eivät vastaa enää omia näkemyksiäni. Luulen, että en ole ainoa, jonka käsitykset ev. lut. kirkostamme ovat lähestulkoot samat.

        Olen ajatellut liittyä ortodoksiseen kirkkoon.


      • 0rdo

        Kirkon pitäisi erottaa valtiosta,niin joutuisivat miettimään mitä hommaavat.


      • näinolenajatellut

        Olen miettinyt samaa.

        Kirkko on jotensakin muuttunut niin vapaamieliseksi, että siellä hyväksytään melkein kaikki. Perinteisesti elämän syviä kysymyksiä ajattelevat on ikäänkuin tuomittu ja suljettu ajattelutapoineen pois kirkosta.

        Olen todella pohtinut vakavasti erota kirkosta. Joko liityn ortodokseihin tai en mihinkään. Kristittynä voin harjoittaa kristillisyyttä ilman jotakin instituutiota. Toki mielelläni kuulun kirkkoon, mutta liikaa maallistunut kirkko ei ole minun kirkkoni eikä sen seurakunta.


      • Anonyymi
        0123A kirjoitti:

        Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?

        Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.

        Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.

        Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.

        Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.

        Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.

        Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.

        Kyllä tuntuu pahalta

        Onko "jo joutui armas aika ja Suvi suloinen" laitettu jo romukoppaan?


      • Anonyymi
        0123A kirjoitti:

        Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?

        Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.

        Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.

        Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.

        Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.

        Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.

        Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.

        Kyllä tuntuu pahalta

        Kyllä seurakunnalla on henkilökuntaa,Pappi, useampi kanttori,ainakin 2 suntiota ym.


      • Anonyymi
        0123A kirjoitti:

        Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?

        Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.

        Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.

        Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.

        Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.

        Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.

        Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.

        Kyllä tuntuu pahalta

        Kyllä olet täysin oikeassa mitä kirjoitat. Seurakunnalla pitää olla pappi eikä mikää turistipappia ja kanttori. Kokoontumisia varten seurakuntakoti. En tiedä vieläkään mitä diakonissa tekee ja missä hänellä työpaikka on? Olisi mukavaa tietää hänestä ja kuka hän on?


      • Anonyymi
        0rdo kirjoitti:

        Kirkon pitäisi erottaa valtiosta,niin joutuisivat miettimään mitä hommaavat.

        Täysin samaa mieltä, kirkkohan on kun valtio valtiossa, kirkko on yksi rikkaimmista yhteisöistä Suomessa, onko käynyt niin, että Kameli on päässyt neulansilmän läpi


    • Minunkannanotto

      Oli miten oli minä kaipaan hyviä turvallisia aikoja varsinkin nuorisolle ja lapsille. Kaikki kielletään jopa suvivirsi.

    • Anonyymi

      Ihanat muistot, isosina ollessamme rakastuimme ja kohtasimme uudestaan opiskelessame Oulussa. Rippikoulu meidät yhdisti. Nyt on 9 lastenlasta ja mökki Muoniossa. Käymme rippikoulumuistojamme läpi kesäisin.

      • Anonyymi

        Se oli ennen. Nyt pidetäänköhän ollenkaan kun kurssina ja etänä? Ei ole leirikeskusta saatikka seurakuntataloa. Kirkko ja hautausmaat muistona. Onneksi kirkkoa vielä säilytetään. Käy kuin naapurimaassa Muodoslompolo ssa.


    • Anonyymi

      Mihin tänäpäivänä tarvitaan pyhäkoulua , tai rippikoulua ?
      Eiköhän nämä uskon tuputukset ole aikansa eläneet .
      Eiköhän se uskon kasvatus kuulu kodin piiriin , joka sitä haluaa .
      Itse erosin kirkosta,koska tänäpäivänä kirkko ei enää ole entisensä .
      On kaikenlaisia julkkisten" konsertteja ja messuja .
      Kaiken huippu oli , kun kirkko avasi ovensa näille elintasopakolaisille .
      Kirkon olisi pitänyt pysyä erillään , tässä " kansanvaelluksesta ".

    • Anonyymi

      Mihin tarvitaan sinuakaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe