Muistatteko mitään pyhäkouluista 70 luvulla Muoniossa? Millaisia ne olivat, kiersivätkö samat opettajat eri kylissä. Oliko kuinka uskonnollista. Itse kävin pyhäkoulua 1975-1976, mutta ei ole jäänyt mitään muistikuvia, paitsi jotain tarroja kerättiin. Olisi mukava kuulla jos jollain on noista kokemuksia.
Pyhäkoulut Muoniossa 70 luvulla
20
1379
Vastaukset
- Envaanmuista
Älä muuta sano. Kirkonkyläklä oli rukoushuoneella ja sivukylillä kouluilla,mutten muista pitäjiä. Olisiko Maija pitänyt??
- muistanjahyvin
Meillä oli valkonen vasittu pyhäkoulu vihko, johon sai joka käynnillä aina jonku merkin liimattavaksi ja ku sivu oli täynnä sai kaks merkkiä.
- Uskokoetuksella
On muistoissa että monilla srk:laisella on alkoholi ohittanut apostolit.
- nykyateisti1
kyllä sivukylillä joku koulua kävi pitämässä, ei vain muistikuvaa henkilöstä. Ei kai pahempaa vahinkoa ole saanut aikaan, edelleen uskonnottomana eikä tuosta kuitenkaan traumoja ole jäänyt.
- Ruisleipäää
Olisihan se mukava kun lapsilla olisi pyhäkoulu vaikka se diakonissa pitäisi, ei kai täällä muita vakiväkeä ole.
- Onkumma
Eikö Muoniossa ole pyhäkoulua ollenkaan? Ompa ikävää, jos näin on.
- 0123A
Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?
Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.
Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.
Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.
Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.
Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.
Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.
Kyllä tuntuu pahalta - Huonosuunta
Samaa ole pohtinut. Vain kirkko ja törmä muistona.
- näinolenajatellut
Huonosuunta kirjoitti:
Samaa ole pohtinut. Vain kirkko ja törmä muistona.
Olen pohtinut muitakin kirkossa tapahtuneota muutoksia. Ne eivät vastaa enää omia näkemyksiäni. Luulen, että en ole ainoa, jonka käsitykset ev. lut. kirkostamme ovat lähestulkoot samat.
Olen ajatellut liittyä ortodoksiseen kirkkoon. - 0rdo
Kirkon pitäisi erottaa valtiosta,niin joutuisivat miettimään mitä hommaavat.
- näinolenajatellut
Olen miettinyt samaa.
Kirkko on jotensakin muuttunut niin vapaamieliseksi, että siellä hyväksytään melkein kaikki. Perinteisesti elämän syviä kysymyksiä ajattelevat on ikäänkuin tuomittu ja suljettu ajattelutapoineen pois kirkosta.
Olen todella pohtinut vakavasti erota kirkosta. Joko liityn ortodokseihin tai en mihinkään. Kristittynä voin harjoittaa kristillisyyttä ilman jotakin instituutiota. Toki mielelläni kuulun kirkkoon, mutta liikaa maallistunut kirkko ei ole minun kirkkoni eikä sen seurakunta. - Anonyymi
0123A kirjoitti:
Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?
Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.
Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.
Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.
Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.
Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.
Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.
Kyllä tuntuu pahaltaOnko "jo joutui armas aika ja Suvi suloinen" laitettu jo romukoppaan?
- Anonyymi
0123A kirjoitti:
Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?
Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.
Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.
Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.
Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.
Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.
Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.
Kyllä tuntuu pahaltaKyllä seurakunnalla on henkilökuntaa,Pappi, useampi kanttori,ainakin 2 suntiota ym.
- Anonyymi
0123A kirjoitti:
Vapaaehtoisia pyhäkoulunpitäjiä oli ennenkin. Eikö ole enää?
Ei ihme, jos seurakunnalla ei ole kohta rahaa mihinkään, jos kaiken tekee palkolliset.
Ennen oli kirkkoherra, kanttori, seurakuntasisar ja suntio. Näillä pärjättiin. Loput tehtiin talkoilla, myös pyhäkoulunopettajat olivat palkattomia, vapaaehtoisia.
Joka sunnuntai oli jumalanpalvelus klo 11.00. Sen tiesi lukematta paikallislehteä. Nykyään se on milloin sattuu, jos on. Kirkkoherraa ei ole, vaan on hettalaisten kanssa yhteinen ja sekin on yleensä käypäläinen. Pappilassa on neuvola eli sekään ei ole siinä käytössä, missä se pitäisi.
Seurakunta on ollut aina osa suomalaisen kirkonkylän kulttuuria. Nyt tämäkin kulttuuri on murenemassa. Oli edes joku auktoriteetti, jonka koki jotenkin pysyväksi, nyt ei ole sitäkään.
Herää kysymys, minkä vuoksi kuulun kirkkoon, kun ei sitä instituutiota, kirkkoa, ole enää. Onneksi kirkonmäellä on kirkko muistuttamassa, että jotakin vanhaa on olemassa.
Lisättynä vielä edellisiin. Kovasti keskustellaan, saako koulussa pitää aamuhartautta, tuleeko opettaa uskontoa, saako pitää joulujuhlaa, saako veisata suvivirttä ja virsejä yleensä. Hyvänen aika, nämä kaikkihan kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja identiteettiin. Jos nämä viedään pois, sama kuin vietäisiin nimetkin pois, annettaisiin vain henkilötunnus.
Kyllä tuntuu pahaltaKyllä olet täysin oikeassa mitä kirjoitat. Seurakunnalla pitää olla pappi eikä mikää turistipappia ja kanttori. Kokoontumisia varten seurakuntakoti. En tiedä vieläkään mitä diakonissa tekee ja missä hänellä työpaikka on? Olisi mukavaa tietää hänestä ja kuka hän on?
- Anonyymi
0rdo kirjoitti:
Kirkon pitäisi erottaa valtiosta,niin joutuisivat miettimään mitä hommaavat.
Täysin samaa mieltä, kirkkohan on kun valtio valtiossa, kirkko on yksi rikkaimmista yhteisöistä Suomessa, onko käynyt niin, että Kameli on päässyt neulansilmän läpi
- Minunkannanotto
Oli miten oli minä kaipaan hyviä turvallisia aikoja varsinkin nuorisolle ja lapsille. Kaikki kielletään jopa suvivirsi.
- Anonyymi
Ihanat muistot, isosina ollessamme rakastuimme ja kohtasimme uudestaan opiskelessame Oulussa. Rippikoulu meidät yhdisti. Nyt on 9 lastenlasta ja mökki Muoniossa. Käymme rippikoulumuistojamme läpi kesäisin.
- Anonyymi
Se oli ennen. Nyt pidetäänköhän ollenkaan kun kurssina ja etänä? Ei ole leirikeskusta saatikka seurakuntataloa. Kirkko ja hautausmaat muistona. Onneksi kirkkoa vielä säilytetään. Käy kuin naapurimaassa Muodoslompolo ssa.
- Anonyymi
Mihin tänäpäivänä tarvitaan pyhäkoulua , tai rippikoulua ?
Eiköhän nämä uskon tuputukset ole aikansa eläneet .
Eiköhän se uskon kasvatus kuulu kodin piiriin , joka sitä haluaa .
Itse erosin kirkosta,koska tänäpäivänä kirkko ei enää ole entisensä .
On kaikenlaisia julkkisten" konsertteja ja messuja .
Kaiken huippu oli , kun kirkko avasi ovensa näille elintasopakolaisille .
Kirkon olisi pitänyt pysyä erillään , tässä " kansanvaelluksesta ". - Anonyymi
Mihin tarvitaan sinuakaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047