H.O. ja XS perämoottorien rekisteröinti

marinerrrr

Nyt kun Trafi ei suostu rekisteröimään ylitehoisia koneita niin miten menetellään H.O. mallien kanssa ? Esim. uusimmassa Kippari-lehdessä String 610 vene kulki 115 HV E-Tecillä 35 solmua ja 150 H.O. moottorilla yli 44 solmua. Evinrude ei kerro paljonko tehoa tuosta 150 HO mallista lähtee mutta varmasti enemmän kuin Stringin maksimisuositus 150 hv.

29

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marinerrrr

      E.m. vene siis Sting 610 BR
      En tiedä miksi vaan stringit mielessä ... ;)

    • Turvallisuus

      Siinä voi käydä silleen jos jotain sattuu ja on ylitehoinen moottor,i niin vakuutus pesee kätensä.

    • marinerrrr

      Pointti oli että jos Erkki haluaa laittaa busteriinsa 130 heppaisen moottorin ja kun kilvesssä lukee Max 115 hv niin Trafi kieltäytyy rekisteröimästä. Sitten Pena laittaa 115 H.0. koneen ja Trafi lyö leiman paperiin välittämättä että koneessa on 140 hv.

      • Turvallisuus

        Mutta pointtihan on,mitä sanoo vakuutusyhtiö vahingon sattuessa ?


      • Ususujjswjw

        Jos koneen kilvessä lukee esim. 100 heppaa ja se on vakio, ei vakuutusyhtiön kanssa varmasti tule ongelmia vaikka koneesta lähtisi todellisuudessa 120 heppaa. Se on varma. Eihän missään 100 heppaisessa koneessa ole prikulleen 100 heppaa. Jossain enemmän, jossain vähemmän.


    • Argon86

      Trafi ja vakuutusyhtiöt katsovat vain valmistajan ilmoittamaa kilpitehoa. Jos tyyppikilvessä lukee 115hv tai 150hv niin se on silloin se, välittämättä merkistä ja "mallista".

      • turvallisuus

        Onko 100% varmaa tietoa, tai jopa kokemusta ?


      • Argon86

      • Omavalmisteessa.Omakilpi

        Mistä tietää joidenkin vanhojen veneiden kilpitehon, jos se kilpi on hävinny. ? Tai miten määrittää omavalmiste veneen min-max teho ? Maalaisjärki ilmeisesti tässä tapauksessa ainoa max.tehon määrittely keino. ?


      • Argon86

        Jos vene on tehdastekoinen niin vanhoista lehdistä tai esitteistä pitää tieto kaivaa Trafille. Omavalmisteesta pitää tehdä mun käsittääkseni kirjallinen selvitys. Ja jos vene on uudempi kuin huvivenedirektiivin voimaantulo niin sekin aiheuttaa todennäköisesti lisää harmaita hiuksia. Oikean vastauksen saa kysymällä Trafista.


      • Turvallisuus
        Argon86 kirjoitti:

        Vakuutusta ei ole itsellä, mutta Trafin kanssa on tullut pelattua.

        https://www.trafi.fi/veneily/venerekisteri/rekisterointitapahtumat/moottoritietojen_muutos

        vesikulkuneuvolle rekisteröityjen moottorien asennettu moottoriteho ei saa olla suurempi kuin vesikulkuneuvon valmistajan ilmoittama vesikulkuneuvon maksimiteho.

        Entäs teho on 140 ja kopaassa 115 ?
        Kuinka rekisteröinti on periaatteessa mahdollista ! Palaan vielä siihen vakuutus korvauksiin tuskin yhtiöt purematta nielee....


      • Argon86
        Turvallisuus kirjoitti:

        vesikulkuneuvolle rekisteröityjen moottorien asennettu moottoriteho ei saa olla suurempi kuin vesikulkuneuvon valmistajan ilmoittama vesikulkuneuvon maksimiteho.

        Entäs teho on 140 ja kopaassa 115 ?
        Kuinka rekisteröinti on periaatteessa mahdollista ! Palaan vielä siihen vakuutus korvauksiin tuskin yhtiöt purematta nielee....

        Edelleen venemoottorit rekisteröidään valmistajan ilmoittaman konetehon mukaan ja kaikki on kiinni siitä mitä moottorin tyyppikilvessä lukee.


    • venepolliisi

      Se oikea teho lukee siinä vaatimustenmukaisuudenvakuutuksessa jonka joutuu uuden koneen vaihtaja Trafille toimittamaan. Samoin oikea teho lukee koneen tyyppikilvessä tai viimeistään siinä lastuboksissa...

    • Saalar

      No jos SE String kulki noin kovaa niin ON siinä tehoa. Mutta sanoisin että on niitä rekisteröity ennenkin. Ja voit aina sanoa ettei se sun moottori ole mikään HO. Kuka tulee tarkistamaan, ja jos vielä otat kopasta teipit pois niin se on sitten siinä. Ja älä välitä mitä muut täällä räksyttää ja räksyttää ne mullekin, mutta katsos karavaani kulkee ja me pärjätään!

      terv. Saalar

      • turvallisuus

        Bointtihan onkin siinä, jos vahingon sattuessa vakuutusyhtiö pystyy toteen näyttämään ylitehoisen moottorin, niin pesee kätensä korvauksista.


      • Benssi
        turvallisuus kirjoitti:

        Bointtihan onkin siinä, jos vahingon sattuessa vakuutusyhtiö pystyy toteen näyttämään ylitehoisen moottorin, niin pesee kätensä korvauksista.

        Ja miten se vak.yhtiö aikoo tuon näyttää toteen??? Taitaa todellisuudessa konstit olla aika vähissä, jos kaikki on hoidettu pykälien mukaan ja Trafi on veneen siltä pohjalta rekisteröinyt.

        Kuluttajahan on vain toiminut käytettävissä olevien ohjeiden ja tietojen pohjalta.

        Loppupeleissä vastakkain ovat Trafi, moottorin valmistaja ja vakuutusyhtiö. Siinä sopassa taitaa se vakuutusyhtiö olla kaikista heikoimmilla.


      • räksyttäjät
        Benssi kirjoitti:

        Ja miten se vak.yhtiö aikoo tuon näyttää toteen??? Taitaa todellisuudessa konstit olla aika vähissä, jos kaikki on hoidettu pykälien mukaan ja Trafi on veneen siltä pohjalta rekisteröinyt.

        Kuluttajahan on vain toiminut käytettävissä olevien ohjeiden ja tietojen pohjalta.

        Loppupeleissä vastakkain ovat Trafi, moottorin valmistaja ja vakuutusyhtiö. Siinä sopassa taitaa se vakuutusyhtiö olla kaikista heikoimmilla.

        Juuri näin. Se kaikkien pelkäämä vakuutusyhtiö on todellisuudessa pelkkä pieni nihilistinen räksyttäjä, joka mahdollisessa oikeusjutussa häviää 100-0, koska ei pystyisi tässä tapauksessa todistamaan mitään kuluttajaa vastaan.

        Hyvin on näiden nihilistipuljujen "tarkastajat" onnistuneet valamaan ihmisiin pelkoa turhasta. No, hyvä "vahinkotarkastajahan" tuo yhtiölle pitkässä juoksussa miljoonien säästöt, selittelemällä ja kiertelemällä kaikkea paskaa, jota tietämättömät kuluttajat sitten peloissaan uskovat.


    • U.Utelias

      Ei kai joku tällaisia tosissaan kysele?

    • Poikainäiti

      Ne jo kysy isiltä. Kumpi voitti vai kampi?
      Nyt on ajankohtainen tää!
      Seuraavaksi ne tappelee missä on Juva, varmaan et oo siellä käyny ja turpiin tulee.

    • MitäTEHOhaittaa

      Jos veneen perälauta kestää. Kuskistahan se turvallisuus TAI turvattomuus ON KIINNI

      Perskules LAKI vaatii, että pitää olla kelluntaliivit, eikä niitten tartte olla ees kyydissä olevan päällä.
      Mutta MINÄ VÄITÄN, että kellukkeet ei auta yhtää mitää, jos kuski ajaa 10 hp koneella pystyseinäiseen kallioon kaasu pohjassa !

      • E-tecHörhöLiikkeellä

        Kas E-tec-hörhöhän se täällä taas kertoilee viisauksiaan tuttuun tyyliinsä...


    • Ei-ne-tyhmiä-ole

      224 kw (300 HV)
      @ 5500 R/MIN
      Tehdasviritetty
      suuritehoiseksi
      187 kW (250 HV)
      @ 5150 R/MIN
      Tehdasviritetty
      suuritehoiseksi
      168 kW (225 HV)
      @ 5150 R/MIN
      Tehdasviritetty
      suuritehoiseksi
      149 kW (200 HV)
      @ 5350 R/MIN
      131 kW (175 HV)
      @ 5350 R/MIN
      Tehdasviritetty
      suuritehoiseksi
      112 kW (150 HV)
      @ 5350 R/MIN
      97 kw (130 HV)
      @ 5750 R/MIN
      Tehdasviritetty
      suorituskyvylle
      86 kw (115 HV)
      @ 5750 R/MIN
      67 kW (90 HV)
      @ 5000 R/MIN
      56 kW (75 HV)
      @ 5000 R/MIN
      48.5 kw (65 HV)
      @ 5750 R/MIN
      45 kW (60 HV)
      @ 5750 R/MIN
      37 kW (50 HV)
      @ 5750 R/MIN
      30 kW (40 HV)
      @ 5500 R/MIN
      22 kw (30 HV)
      @ 5500 R/MIN
      19 kw (25 HV)
      @ 5500 R/MIN
      Täyskaasu
      Toiminta-alue 5
      ei tarvinnut kauaa hakea että löytyi faktaa virityksestä evarin sivuilta, vakuutus yhtiö löytää yhtä helposti ?

    • IHANSEKOPÄISEN

      HOMMAA !!! MUTTA ÄLÄ VÄLITÄ, KYLLÄ elämä pitää sinustakin huolta- on se pitäny minustakin aivan ihmeellisesti, joka aina hämmästyttää !!!

      • lapsellista

        Miksi tuon 2t talibaanin kanssa kannattaa väitellä mistään? ? vajakki jollei mitään ns omakohtaista kokemusta etecistä,täysi 2t vajakki jolla kokemusta vain vanhoista röpötin mallin 2t,silläkin uskaltaa ajella koti rannan lähellä ettei hajoa tai bensaa mene liikaa,ei höpölän päivä rahoilla varaa enempään,ihan seko seko pää hörhö ja sellaisena myös pysyy. On kierretty uistelu piireissä sisävesiä,merta ja Ruotsin rannikkoa Veneriä ja Vetterniä eikä niilläkään näy noita eteccejä,maine on ns Kiinan koneiden luokkaa,luotettavuus ja kestävyys umpi surkeaa ja jälleen myynti arvo n 0. Tehoa on vissiin reilusti,kulkee ja vääntää mutta meno on kuin kanan lento ilman päätä. .loppuu melkein alkuunsa kun vikaa vikaa vikaa iskee iskee,boksia boksia,pumppua suutinta ym varsinkin mystisiä sähkö vikoja iskee ja siihempä meno loppuu. .Eipä ole juurikaan vaihto/jälleen myynti arvoa joten eipä käy kauppa uusillakaan.Otappa hörhö oikea lääkkeesi ja häivy. .sinut on naurettu pihalle jo aikaisemminkin ja niin kävi nytkin. bay bay.


    • yliamiraal

      Itse asiassa Trafilla ei ole laillista oikeutta olla rekisteröimättä venettä moottoritehoon perustuen. Trafill on lain asettama tehtävä rekisteröidä veneet. Laissa sinällään ei ole mitenkään puututtu siihen millainen moottori venessä saa tai ei saa olla, valmistajan suositukset ovat nimenomaan niitä suosituksia. Viranomainen on tässä asiassa ottanut lain omiin käsiinsä vedoten yleiseen mielipiteeseen ja turvallisuuteen, Oikeasti ei tässä ole kyse mistään Suomen lakeihin perustuvasta toiminnasta.

      • moteurman

        Nyt alkoi kiinnostamaan, mistä tuollaisen pykälän löytää? Voisko joku nettinikkari sellaisen kaivaa. On meinaan tos keväällä itelläkin "oma lehmä ojassa"


      • yliami

        Laissa ei puhuta huviveneen moottoritehosta muussa yhteydessä kuin pätevyysvaatimuksissa ja venerekisteriä koskevassa laissa. Mitään laillisuusvaatimuksia ei siis konetehon mukaan ole, vaikka moottoriteho ei ole valmistajan suosituksen mukainen se ei tee veneestä laitonta. Jos Trafi ei suostu venettä rekisteröimään pitää siihen olla viranomaisen esittämät lakiin perustuvat perusteet. Pelkkä mielipide ei siis riitä.
        Viranomaispäätöksen kiistäminen tietenkin edellyttäisi sitä että joku lakiasinatuntija ottaisi asiaan kantaa onko kiistämiselle edellytykset ja jonkun pitäisi asiasta tehdä ennakkotapaus eli viedä asia oikeuden käsiteltäväksi.
        Voit yrittää etsiä finlex.fi sivuilta lakia huviveneen moottoritehosta tai suosituksenmukaisuudesta mutta sellaista ei sieltä löydy.


      • Argon86

        Ennen vanhaan ilmoitetut tehot olivat suosituksia, mutta mun mielestä CE-kilven tehot ovat valmistajan max. ja vene on sertifioitu sillä teholla.


    • moteurman

      Ooukei, tämänkertaisessa projektiveneessä ei ko. kilpeä ole ollutkaan vm-75
      No täytyy yrittää trafin tätejä lähestyä kukkapuskan kanssa ;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe