Sipilän siltarumpu - Hailuoto

Paikallislestatkiittää

29

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea-ratkaisu

      Helsinki on teitä , siltoja ja siltarumpuja täynnä, jopa maan alle on jouduttu metrotunneleita kaivamaan tähän euroopan mittakaavalla pikkukaupunkiin. Hullun hommaahan tämä on, eihän 180 km2 alueelle kannata metropolia haaveilla, eikä se ole edes järkevää, kyllä Suomessa tilaa riittää.

      Vaan tätä nämä keskustavihamieliset palstapösilöt ei ymmärrä että Hailuoto 200 km2 saari tarvitsee sillan. Taloudellisesti kannattavan, itsensä 10 vuodessa maksavan.

      Onneksi olkoon Hailuotolaiset saatte silla, vihdoinkin järki voittaa, kiitos hallituksen.

      • EikösSeNiinMennyt

        Hailuotolaiset eivät käsittääkseni asiasta niinkään ole innostuneet?


      • oikea-ratkaisu
        EikösSeNiinMennyt kirjoitti:

        Hailuotolaiset eivät käsittääkseni asiasta niinkään ole innostuneet?

        Hailuodon kunnanvaltuusto on siltahankkeen puolella, karkeasti 90 % kannattaa 10 % vastustaa. Voiko selkeämmin enää demokraattisesti puoltaa siltahanketta, aina löytyy pieni vihreä vähemmistö joille ei kelpaa mikään rakentaminen.


    • Turha mitään siltaa rakentaa, 200 vuoden päästä Hailuoto on kiinni mantereessa.

    • PelkkääLypsämistä

      "Hailuoto tarvitsee sillan... taloudellisesti kannattavan, itsensä 10 vuodessa maksavan" ????

      Hailuodon asukasmäärä on alle 1000 eli puolet vähemmän kuin Sipoosta tehdyn liitoksen alueella asuu... muutaman hassun kerrostalon väkimäärän verran!
      Ne Helsingin sillat jne. rakennetaan palvelemaan vähän erikokoista populaatiota.

      Eihän tuolla saarella edes tuoteta mitään merkityksellistä!

      Aivan käsittämätöntä kepuäänten ostamista verorahoilla!

      • oikea-päätös

        Kovasti ovat kuormitettuna nämä kaksi Hailuotoon liikennöivää lautta-alusta vuodesta toiseen saarelaisia ja turisteja kuljettavat.
        Rahaa uppoaa miljoonia vuodessa lauttoihin, polttoaineisiin ja miehistöön. Väylää joudutaan ruoppaamaan toistuvasti tähän keskisyvyydeltään alle 2 metrin merialueelle, oikeasataan pitäisi puhua jo kanaalista meressä eikä lauttaväylästä.

        Näin se menee, taloudellisesti ja liikenteellisesti järkevä siltapäätös on vihdoin tehty.Järki voittaa vihdoinkin.


    • Rahoitus tulee ensi vuonna vain suunnittelujuttuihin. Rakentamispäätös menee vuoteen 2019, mutta siitä tullaan valittamaan. Valitusten käsittely kestää vuodesta kahteen, joten vaikka valitukset hylättäisiinkin, valtion rahoitus hankkeelle on luvissa korkeintaan vuodeksi 2021. Millainen lie silloisen hallituksen kanta Hailuodon siltaan? Vaikka olisi periaatteessa myönteinenkin, rahoitus voi jäädä odottamaan tulevia vuosia "valtion rahatilanteen" takia.

      • oikea-päätös

        Valittaminen on suomalaisten jukuripäiden helmasynti, mutta minkäs teet.
        Luulisi järki voittavan siinä kohtaa kun ikääntyneiden lauttojen uusinta on vaihtoehtona siltarahoituksen jäädyttämiselle. Nykysuhdanteissa ei uusia lauttoja halvalla osteta telakoilta .
        Oli miten oli, poliittinen riski on siirtyy niille jotka jarruttavat tätä taloudellisesti kannattavaa hanketta.


      • Tulee.oli.kuka.tahansa
        oikea-päätös kirjoitti:

        Valittaminen on suomalaisten jukuripäiden helmasynti, mutta minkäs teet.
        Luulisi järki voittavan siinä kohtaa kun ikääntyneiden lauttojen uusinta on vaihtoehtona siltarahoituksen jäädyttämiselle. Nykysuhdanteissa ei uusia lauttoja halvalla osteta telakoilta .
        Oli miten oli, poliittinen riski on siirtyy niille jotka jarruttavat tätä taloudellisesti kannattavaa hanketta.

        Kyllä se silta tulee, tai tie kaksinen aukkoineen.
        Se on sellainen murheenkryyni lautoilla, ettei sivullinen edes käsitä.
        Ja myös lautat pitää uusia, edesauttaa sillan nopeuttamista. Mitään merellistä haittaa ei ole kelleen tiestä, nytkään ei kukaan liiku matalla lossiväylällä. Oulun laivat kulkee toiseltapuolen saarta. Ja edes liitooravia ei ole alueella. Merivirtauksia ei kohdalla mitään joita haittaisi.

        Kiusantekoa vain sillan viivästäjillä, kuin jos talon rakentaisit ja ei annettaisi ovea tehdä siihen, pitäisi savupiipun kautta kulkea joulutontun tapaan.
        Nämä nykyisin nopeita työmaita valmistumaan, koneet ja osaaminen niin hyvät.


      • Tulee.oli.kuka.tahansa kirjoitti:

        Kyllä se silta tulee, tai tie kaksinen aukkoineen.
        Se on sellainen murheenkryyni lautoilla, ettei sivullinen edes käsitä.
        Ja myös lautat pitää uusia, edesauttaa sillan nopeuttamista. Mitään merellistä haittaa ei ole kelleen tiestä, nytkään ei kukaan liiku matalla lossiväylällä. Oulun laivat kulkee toiseltapuolen saarta. Ja edes liitooravia ei ole alueella. Merivirtauksia ei kohdalla mitään joita haittaisi.

        Kiusantekoa vain sillan viivästäjillä, kuin jos talon rakentaisit ja ei annettaisi ovea tehdä siihen, pitäisi savupiipun kautta kulkea joulutontun tapaan.
        Nämä nykyisin nopeita työmaita valmistumaan, koneet ja osaaminen niin hyvät.

        Etkö ole huomannut, että hyödylliset ja taloudellisesti perustellut hankkeet ovat ennenkin siirtyneet hamaan tulevaisuuteen siksi, että valtiolta ei ole löytynyt rahaa laskuihin kertapompsina ja koska toisaalta myös velanottoa kartetaan. Tästä syystä on jatkettu entiseen malliin, vaikka tiedettäisiinkin, että pitkän päälle se tulee kalliimmaksi.

        En olisi kovinkaan varma, että hallitus vuonna 2021 on heti valmis aloittamaan rakennustyöt, vaan todennäköisempää on, että joskus tulevina vuosina sitten, kun talous lähtee uuteen kasvuun. Sitä paitsi silloisella hallituksella on varmasti muutakin investoitavaa, jota se pitää kiireellisempänä. Esimerkiksi junien kääntöpaikan louhimisen Helsingin katuverkoston alle.


      • fiksu-systeemi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Etkö ole huomannut, että hyödylliset ja taloudellisesti perustellut hankkeet ovat ennenkin siirtyneet hamaan tulevaisuuteen siksi, että valtiolta ei ole löytynyt rahaa laskuihin kertapompsina ja koska toisaalta myös velanottoa kartetaan. Tästä syystä on jatkettu entiseen malliin, vaikka tiedettäisiinkin, että pitkän päälle se tulee kalliimmaksi.

        En olisi kovinkaan varma, että hallitus vuonna 2021 on heti valmis aloittamaan rakennustyöt, vaan todennäköisempää on, että joskus tulevina vuosina sitten, kun talous lähtee uuteen kasvuun. Sitä paitsi silloisella hallituksella on varmasti muutakin investoitavaa, jota se pitää kiireellisempänä. Esimerkiksi junien kääntöpaikan louhimisen Helsingin katuverkoston alle.

        Elinkaari mallilla rakennetaan eli se voidaan tehdä urakoitsijan rahoituksella ja kunnossapidolla sen ajan kun valtio lyhentää velkaansa urakoitsijalle , vaikkapa 6 miljoonaa euroa vuodessa eli sen minkä se tuhlaisi muutenkin tuhlaisi lauttaliikenteen ylläpitoon.


      • fiksu-systeemi kirjoitti:

        Elinkaari mallilla rakennetaan eli se voidaan tehdä urakoitsijan rahoituksella ja kunnossapidolla sen ajan kun valtio lyhentää velkaansa urakoitsijalle , vaikkapa 6 miljoonaa euroa vuodessa eli sen minkä se tuhlaisi muutenkin tuhlaisi lauttaliikenteen ylläpitoon.

        Ei se elinkaarimalli mikään edullinen ole. Pohjanmaan radan kaksoisraide oli alunperin tarkoitus toteuttaa sillä, mutta ajatuksesta luovuttiin, kun laskettiin tarkemmin. Sitä paitsi mikä siitäkin tulisi, että valtio alkaisi toteuttaa monia investointeja päällekkäin elinkaarimallilla? Sehän olisi kuin kusisi pakkasella housuihinsa.


      • oikea-päätös
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Ei se elinkaarimalli mikään edullinen ole. Pohjanmaan radan kaksoisraide oli alunperin tarkoitus toteuttaa sillä, mutta ajatuksesta luovuttiin, kun laskettiin tarkemmin. Sitä paitsi mikä siitäkin tulisi, että valtio alkaisi toteuttaa monia investointeja päällekkäin elinkaarimallilla? Sehän olisi kuin kusisi pakkasella housuihinsa.

        Silloin toteutetaan elinkaarimallia kun se todetaan edulliseksi, aina se ei ole edullinen mutta ei se huono systeemi ole kun sen käyttö lisääntyy jatkuvasti. Vaihtoehdot Hailuodon kohdalla alkavat vain olemaan sillä mallilla että "syömävelka" eli lauttaliikenteen jatkamisen kustannukset karkaavat käsistä mm lisääntyvän turismin, kesämökkiasutuksen kautta, hailuotolaisten oman käytön lisäksi.
        Jatkamalla samaan tapaan kuin ennen tilanne vain pahenee. Tuntemattoman sanoin "ei saa jäädä tuleen makaamaan" Täytyy ratkaista ongelma eikä jättää tuleville sukupolville tuota liikenneriesaa josta on jahkailu vuosikymmenet. Tuona aikana lauttaliikenteeseen hukatuilla rahoilla olisi rakentanut montakin siltaa Hailuotoon . Nauraahan tuollaiselle hölmöläisten touhulle lokitkin lauttarannan aallonmurtajilla.


    • siltarumpukumisee

      Raippaluodon asukasmääärä on sentään kaksinkertainen pahaiseen Hailuotoon verrattuna.

      Kaksi siltarumpupoliitikkoa ajoivat läpi nämä sillat palveluksena alueensa äänestäjille.

      ”Raippaluodon silta oli vahinko”

      iro Viinanen paljastaa Vaaran vuodet -kirjassaan, miksi Raippaluodon silta pääsi budjettiin.
      Hanke toteutui vain siksi, että valtiovarainministeri sattui olemaan poissa, kun siitä päätettiin.

      – Taisin joskus osoittaa lievää myötämielisyyttä budjettineuvotteluissa niitä ministereitä kohtaan, jotka olivat rakentavia. Esimerkiksi RKP:n Ole Norrback sai hyvin läpi hankkeitaan. Tosin hänen suurprojektinsa Raippaluodon silta samoin kuin Mauri Pekkarisen ajama Päijänteen ylittävä silta olivat vahinkoja. Satuin olemaan poissa, kun niistä päätettiin.
      En olisi tuolloin niitä hyväksynyt.

      Sittemmin Iiro on pehmennyt.

      • pääsi-kumisee

        Raippaluotolaiset, saarella vierailevat turistit ja mökkiläiset ovat ikionnellisia sillasta, Väkiluku on elpynyt, turismi kukoistaa.
        Kannattava oli tämäkin hanke, ei Suomea jarruttamalla rakenneta.


      • Selitykset
        pääsi-kumisee kirjoitti:

        Raippaluotolaiset, saarella vierailevat turistit ja mökkiläiset ovat ikionnellisia sillasta, Väkiluku on elpynyt, turismi kukoistaa.
        Kannattava oli tämäkin hanke, ei Suomea jarruttamalla rakenneta.

        Eikä tuhlaamalla äänien ostamiseksi kehitysalueilta


    • S24uomlaineN

      Silta maksaa 60 miljoonaa. Lossin käyttökulut ovat 6 miljoonaa vuodessa. Yhtäslö on helppo.

      • yksivuoropäivässä

        mistä lähteestä kaivoit?


      • opastetaan-hieman
        yksivuoropäivässä kirjoitti:

        mistä lähteestä kaivoit?

        Virallista tieto, koeta googlettaa jos vaikka onnistuisit.
        Kaksi lauttaa liikenteessä aikataulut löytyy Hailuoto infosta. tunnin tai puolen tunnin välein ,sesongista riippuen.
        Ei kannata vähin eväin lähteä väittelemään


      • Heikoteväät
        opastetaan-hieman kirjoitti:

        Virallista tieto, koeta googlettaa jos vaikka onnistuisit.
        Kaksi lauttaa liikenteessä aikataulut löytyy Hailuoto infosta. tunnin tai puolen tunnin välein ,sesongista riippuen.
        Ei kannata vähin eväin lähteä väittelemään

        60???
        Kiinteän yhteyden toteutuksen kustannusarvio on 73,6 miljoonaa euroa ja sillan rakentaminen kestää 2–3 vuotta.

        Toteuma on kustannusarvio min 1,5 kertaisena.

        1000 ei tarvitse kuin aamu ja iltavuoron.
        Metsässä voi asua mutta ei tule odottaa kattavaa palvelurakennetta


      • S24uomlaineN
        Heikoteväät kirjoitti:

        60???
        Kiinteän yhteyden toteutuksen kustannusarvio on 73,6 miljoonaa euroa ja sillan rakentaminen kestää 2–3 vuotta.

        Toteuma on kustannusarvio min 1,5 kertaisena.

        1000 ei tarvitse kuin aamu ja iltavuoron.
        Metsässä voi asua mutta ei tule odottaa kattavaa palvelurakennetta

        Kaupungissa voi asua, mutta asumistukea ei tarvita valumaan VVO:n ym. kautta ay-demareille.

        Riku Aalto ryyppykavereineen saa vuodessa tätä kautta verottomasti saman verran mitä lossin kulut ovat. Kaikkiaan VVO:n vuodessa demareille maksamalla hämärä rahalla maksain käytännössä uuden sillan. Mitä punatollerot tähän?


      • opastetaan-hieman
        Heikoteväät kirjoitti:

        60???
        Kiinteän yhteyden toteutuksen kustannusarvio on 73,6 miljoonaa euroa ja sillan rakentaminen kestää 2–3 vuotta.

        Toteuma on kustannusarvio min 1,5 kertaisena.

        1000 ei tarvitse kuin aamu ja iltavuoron.
        Metsässä voi asua mutta ei tule odottaa kattavaa palvelurakennetta

        60 miljoonaa on veroton hinta silta/tie yhdistelmälle, 2/3 matkasta tulee pengerrettyä tietä matalikolta matalikolle ja lisäsi sillat kumpaankin päähän. Ei se kummoinen urakka ole, samalaisia silta pengerrys yhdistelmiä on Suomi pullollaan. Saaristomerellä laivaväylät ja syvät salmet ovat siltojen esteenä, sitä ongelmaa ei ole Hailuodon kohdalla kun mantereen ja saaren välissä ei ole kuin pienveneiden väylä. Oulun satamaan tulevat laivat kiertävät matalavetisen saaren kaukaa merenpuolelta.


      • läpinäkyvää
        opastetaan-hieman kirjoitti:

        60 miljoonaa on veroton hinta silta/tie yhdistelmälle, 2/3 matkasta tulee pengerrettyä tietä matalikolta matalikolle ja lisäsi sillat kumpaankin päähän. Ei se kummoinen urakka ole, samalaisia silta pengerrys yhdistelmiä on Suomi pullollaan. Saaristomerellä laivaväylät ja syvät salmet ovat siltojen esteenä, sitä ongelmaa ei ole Hailuodon kohdalla kun mantereen ja saaren välissä ei ole kuin pienveneiden väylä. Oulun satamaan tulevat laivat kiertävät matalavetisen saaren kaukaa merenpuolelta.

        kustannusten summa riippuu lähteestä...

        anyway ko. summa on, kaiken muun samaan vaalipiiriin tehtyjen investointien lisäksi, aimo lisä äänten saamiseksi


      • TotuusTuostakin
        läpinäkyvää kirjoitti:

        kustannusten summa riippuu lähteestä...

        anyway ko. summa on, kaiken muun samaan vaalipiiriin tehtyjen investointien lisäksi, aimo lisä äänten saamiseksi

        Kiinteän tieyhteyden tarkoitus on nostaa mökkitonttien hintaa. Paikalliset tekevät kunnon tilin tonteillaan ja muuttavat mantereelle, Ympärivuotinen asutus loppuu saarella. Esimerkkejä riittää Reposaari Porissa ja Lepäinen Uudessakaupungissa.


      • omaanpussiinpelaaja
        TotuusTuostakin kirjoitti:

        Kiinteän tieyhteyden tarkoitus on nostaa mökkitonttien hintaa. Paikalliset tekevät kunnon tilin tonteillaan ja muuttavat mantereelle, Ympärivuotinen asutus loppuu saarella. Esimerkkejä riittää Reposaari Porissa ja Lepäinen Uudessakaupungissa.

        paljonkohan sopivat lähipiirit omistavat maa-alueita vaikutusalueella?


      • opastetaan-hieman
        TotuusTuostakin kirjoitti:

        Kiinteän tieyhteyden tarkoitus on nostaa mökkitonttien hintaa. Paikalliset tekevät kunnon tilin tonteillaan ja muuttavat mantereelle, Ympärivuotinen asutus loppuu saarella. Esimerkkejä riittää Reposaari Porissa ja Lepäinen Uudessakaupungissa.

        Vertailukohdaksi täytyy ottaa itsenäiset saaristokunnat tai entiset saaristokunnat jotka ovat saaneet kiinteän yhteyden ,ei kyläpahasia.
        Asukasmäärältään ja maa pinta-alaltaan hieman Hailuotoa pienempi Kustavi ja asukasluvultaan kaksinkertainen mutta pinta-alaltaan pienempi Raippaluodon saari ovat siihen sopivia.
        Kustavi kunta menestyy tällä hetkellä hyvin ja turismi kukoistaa, samoin Raippaluodon saari.
        Kaitaisten silta Kustaviin ja Raippaluodon silta Raippaluotoon ovat jo aikoja sitten maksaneet hintansa, saarelaiset kiittää, mökkiläiset kiittää.
        Sitten niistä mökkitonteista, Hailuodon ranta-alueet ovat suurelta osin jakokunnan omistuksessa tai suojeltuja. Mökkiasutus on suppealla alueella, eli mökkihintojen noususta ei ole monelle jaossa , Toki hinnat nousevat kun saadaan kiinteä yhteys mikä on luonnollista ja suotavaa.


    • Heikoteväät

      Vapaavuori on oikeassa tarvitsemme maalaisille keskitysleirejä.

    • Miksi.punikit.vastustaa

      Hailuoto nousee kaiken aikaa.
      Täälläkin punavihreät luulee, että silta vain ensivuoden käytössä.
      Silta-penger on käytössä satojavuosia, siihen vielä tuhansia päälle.
      Ihan kuin elätte jossain pimennossa tietämyksinenne punikit.
      Se on tässä tilassa n 2000 vuodessa noussut merestä.
      Kokoajan pinta-ala kasvaa. Silta tuo lisää väkeä ja elinvoimaa saarelle,
      kun Oulukin paisuu niin valtavasti jatkuvasti.

      • sosiaalimenotjavelka

        ja kaupungin velkaantuminen kasvaa... Oulussa tehdään uutta velkaa joka päivä 250.000 euroa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      65
      3787
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2695
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2634
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1856
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1626
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1391
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      280
      1332
    8. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      126
      1325
    9. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1299
    10. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

      Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      91
      1261
    Aihe