Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vanhusten ja dementoituneiden hoidon nykytila

Kysynpähän_vaan

Vähän aikaa sitten SS: mien lehdessä oli Siilinjärven vanhusten ka dementoituneiden hoidon tasoa kovin kehuva artikkeli.

Oma läheisemme sairastaa otsalohkodementiaa ja vaikea-asteista alzheimerintautia.

Otimme pari vuotta sitten tk: seen ja vanhustenhoidosta vastaaviin tahoihin yhteyttä toiveissamme, että omaisellemme olisi järjestetty intervallijakso, jolla olisi hänen vointiinsa, jaksamiseen ja kognitiivisiin kykyihin liittyen tehty seurantaa ja tutkimuksia.

Omaisemme laitettiin intervallin jakson sijaan vain neljä vuorokautta kestävä jakso.
Sen jälkeen takaisin kotiin.

Kerron vähän meidän kotiarjesta. Me, alzheimerin tautia sairastavan lähiomaiset joudumme huolehtimaan paitsi kodinhoitoon liittyvistä asioista, hänen lääkityksestään ja aterioiden eteen laittamisesta noin viisi kertaa vuorikaudessa.

Se, joka pääasiallisesti joutuu näistä hänen ruokkimisistaan huolehtimaan on itsekin pitkäaikaissairas ja on kärsisinyt jo yli 16 vuotta kroonisesta väsymysoireyhtymästä.

Tänään(kin) lähiomaisemme sanoi ja väitti, että meidän kotonamme olisi muka käynyt entinen perhetuttavamme ja että hän olisi haukkunut häntä.

Hän on aiemminkin sanonut ja väittänyt esim, että meillä olisi muka käynyt tk:sta työntekijöitä arvioimassa häntä.

Äitimme kärsii ajoittaisista sekavuuksista.

Mikähän täyttää ns. hoitoonohjaamisen määreet?

Mutta jos tk:seen otta yhteyttä, kukaan ei tee mitään.

Hänelle on myöskin myönnetty täydet itsemääräämisoikeudet, vaikka hän ei terveydentilansa perusteella niitä määreitä todellakaan täyttäisi.

Kukahan auttaisi, tai tekisi oikeasti mitään konkreettista meidän tilanne auttavaa ja helpottavaa?

Täällä aletaan todella uupua todenteolla.
Kaikenkaikkiaan aika painajaismainen tilanne.

29

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohtui_tekstistä_pois

      Korjauss tekstiin: intervallijakson sijaan omaisellemme järjestettiin vain tk:ssa tehty neljän vuorokauden hoitojakso.

    • Toivottavasti_ymmärsitte

      Anteeksi kirjoitusvirheet, pitkäaikaisesta väsymyksestä johtuen. Uskon kuitenkin, että sisältö jtarkoitus tuli selväksi ja ymmärretyksi.

    • Hoitoonohjaamisen_rajat

      Se, minkä olen huomannut ja havainnut on se, että dementiaa sairastavavien omaiset ja heidän pääasiallisesta hoidostaan vastaavat jätetään täysin yksin.

      Kuka jaksaa esim. kuunnella päivittäin dementiaa sairastavan noin parin minuutein välein kestäviä höpötyksiä ja alituisia kysymyksiä:" Teenkö minä ja tätä? "
      - Ajoittain ilmeneviä ja esiintulevia kysymyksiä, joihin on pakko vastata. Joskus tulee se hetki, että ei todellakaan enää jaksa sanoa ja vastata parin minuutin päästä tuleviin kysymyksiin.

      Dementiaa sairastava saattaa laittaa uuniin esim. muovia sisältäviä ruoka-astioita. Pesepä uuni. Ja sano aina uudestaan, että niin ei pidä mennä tekemään.

      Dementiaa sairastava saattaa muistaa jonkun henkilön, jonka on joskus tavannut, ja hänelle saattaa päähän pälkähtää, että lähteä hänen luokseen. Vaikka kyseinen ihminen ei edes asu tällä paikkakunnalla enää, vaan on jo muuttanut pois täältä. Ja vaikka hänelle olisi kuinka monta kertaa sanottu, ettei hän ole enää täällä, hän saattaa kysellä, että pitäisiköhän sitä lähteä tuttavalle viemään kahvipakettia ja katsomaan, onko hän kotona.

      Sanokaa te viisaammat, mitä oikeasti pitäisi tehdä?

      Sillä tänäänkin jouduin todistamaan dementiaa ja alzheimerintautia sairastavan osalta harhaista sanomista ja sekavuutta.

    • Tällaisia_kokemuksia

      Jos jollakin alkaa ilmetä sekavuuden merkkejä, ja kognitiivitisten kykyjen merkittävää heikkoutta, niin eikö se täytä hoitoon ja hoitopaikkaan ohjaamisen kaikki määreet?

      Vaan ei! Ei ainakaan täällä niin kovin tappiin kehutusssa Siilinjärven kunnassa ja sen terveydenhuoltoinstanneissa.

      Itsekin ilmoitin joskus pari vuotta sitten tk:seen huoleni oman dementiaa sairastavan lähiomaiseni voinnista ja pyysin, että tk lähettäisi hänet intervallijaksolle.
      Kuinkas sitten kävikään? Ei lähetetty, vaan passitettiin pelkälle pari päivää kestävälle hoitojaksolle tk:sen vuodeosastolle.

      So sorry! Todellisuudessa ja konkreettisessa elämässä koetut ja todella tapahtuvat asiat eivät kohtaa järjestelmissä toimivia systeemejä.

      Kaikkihan on aina kiinni rahasta, sekä talouksissa ja systeemeissä tapahtuvasta säästöpolitiikasta.

      Ja kuinka paljon tällä menettelyllä tulee uhreja? - Paitsi vaikeita sairauksia poteville, myös heitä hoitaville?

      Se siitä terveysinstanssien kehittelemistä ja suunnittelemien "käypähoito" suositusten todellisesta toimivuudesta käytännössä.

      Voisin todellakin sanoa, että ne eivät toimi.

      Tällä suuntimalla ei tule muuta kuin loppuun palaneita, täysin uupuneita ja edelleen sairastavampia ihmisiä.

      Oletteko todellakin ylpeitä itsestänne terveydenhuoltoammatillaiset ja asioista vastaavat tahot?
      Ja voitteko onnitella itsestänne nykyisten asettamienne hoitosysteemien ja suositusten todella toimivuudesta käytännössä?

      • sivustaSeurannut

        Niin kuin jo todettiinkin kaikkihan on kiinni rahasta. Kaikessa yritetään säästää.
        Järkyttävintä on se että vanhusten hoidosta ja huolenpidosta säästetään. Hehän ovat kunniakansalaisia jotka ovat tehneet pitkämn työhistorian. Ahkeruudella ja kovalla työllä luoneet tämän Suomen hyvinvointivaltioiden joukkoon. On suuri häpeä että vanhusten hoidossa säästetään.

        Voisiko sanoa niin ettei niin huonoa ettei hyvääkin. Pakolaisten huolenpidossa ei säästellä. Toki on hyvä asia että he saavat ilmaisen asunnon , ruuan kuin muunkin huolenpidon eihän se paha asia ole. kuintenkin herää kysymys onko tämä ihan oikein ?


    • Aiheellisia_kysymyksia

      Arjen ja dementoituneiden ja heidän omaistensa arkipäivän todellisuus, kohtaavatko ne systeemien ja niiden luomat hoitokäytännöt todella käytännössä ja konkreettisesti?

      Pelittävätkö ja toimivatko ne todella?

    • E_botox

      Sinulla on kirjoitusvirhe. Pitäisi kirjoittaa Savon Sanomissa oli Siilinjärven...

      • Sairartelua_tyhjän_takia

        Ok. Olet ihan oikeassa. Lyhensin tarkoituksella kyseisen lehden nimen SS-lyhenteellä. Mutta oletan, että kaikki ymmärtävät mistä lehdestä on kyse.


    • rytj

      Santalannotkossa asuu ainakin yksi dementoitunut vanha eukko ja peräkammarin poika.

      • Ei_peräkammarin_poika

        Itse olen kylläkin, olosuhteiden pakosta, äitini omaishoitaja. Ollut sitä jo yli neljä vuotta. Samoin olen hoitanut jo yli 30 vuoden ajan taloutemme mm. kodinhoitoon liittyvistä asioista. Perheemme on sovitusta yhteistalous. Osa perheestämme käy töissä. Mutta jonkun on oltava kotona valvomassa, ettei äiti esim. syö dementiasta johtuen ruokaa liian usein. Hänellä on nimittäin hallitsematonta syömistä. Saattaa syödä alle tunnein välein, jos ketään ei ole paikalla. Nk. aina ei voi olla.
        Joinakin päivinä äiti on saattanut käyttää maitoa kaksi litran purkillista puolen vuoden sisällä. Mikä on omiaan aiheuttamaan elimistössä hämminkiä. Lääkkeistä aiheutuu hänellä levottomuutta, jolloin hän saattaa kävellä huoneesta toiseen. Käytös muistuttaa eläintarhassa olevien stressaantuneiden eläinten levotonta käytöstä. Aina ei auta, jos hänelle sanoo vaikka kuinka ystävällisesti, että menisitkö ulos kävelylenkille. Vastaukseksi tulee useimmiten se: " En minä sinne viitsi mennä.

        Äitimme on myös laittanut uuniin lämpiämään muoviastioita, jotka ovat sitten siellä palaneet karrrelle. Tällaiset asiat ovat kyllä käsittääkseni myös turvallisuusriskin aiheuttavia tilanteita.

        Sekavuutta on ainakin ajoittain. Viimeisen vuoden aikana ainakin kolme kertaa hän on väittänyt kotonamme käyneen milloin tk: sen hoitohenkilökuntaa, tai perhetuttavamme. Tarkistin myös asian kyseiseltä henkilöltä, että onko hän käynyt meillä. Ei ole käynyt.
        Mitäpä te itse olisitte sanoneet sekavalle henkilölle, tai toimineet kyseisessä asiassa?

        Näistä asioista on kyllä aikaisemminkin ilmoitettu tk: seen ja vanhustenhuollosta vastaaville tahoille. Mitään intervallijaksoja ei äidillemme tarjottu, vaikka sille olisi ollut tarvetta. Eikä mitään muutakaan konkreettista apua sieltä ole kyllä tarjottu, eikä annettu.


      • Taho_levittelee_käsiään

        Ensimmäisen kerran otimme yhteyttä tk: seen äitimme muistiasioihin liittyen jo 2000-luvun alkupuolella. Silloinkaan ei tapahtunut mitään. Toisen kerran otimme yhteyttä vuonna 2009. Sama tulos silloinkin. Dementiaan viittaavia esioireita, mm. persoonallisuuden ja käytöksen muutoksia oli havaittavissa hänessä jo 50 vuoden iässä.
        Hän on nyt yli 70 vuotias.

        Kun pari vuotta sitten otin tk: seen yhteyttä mainiten mm. sen, että äitimme muistisairaudesta johtuen syö liian usein, jopa alle tunnin välein, eikä jääkaappia saa lukkoon, niin tk:sta todettiin ettei asialle voi tehdä mitään. Vika on vain siinä, että jos jollakin on taustalla muitakin perussairauksia, kuten diabetestä, tai ruoan imeytymishäiriötä, liian usein syöminen aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. Pyysin myös, että tk olisi järjestänyt äidille intervallijakson, jolla olisi voitu tarkkailla häntä, hänen selviytymistään, kognitiivisia taitoja ja terveydentilaa. Siitä kieltäydyttiin sillä perusteella, että äidille on annettu itsemääräämisoikeudet. Intervallijakson järjestämiselle olisi ollut todellista tarvetta ja aihetta. Meille ainoastaan tarjottiin kotihoidon antaman avun järjestämistä. Sitä voidaan järjestää kullekin asiakkaalle pääsääntöisesti enintään noin viisi kertaa vkr: ssa. Mutta eihän se näitä täällä ilmeneviä ongelmia mitenkään ratkaisisi. Koska omaisemme tarvitsee valvontaa lähes ympärivuorokautisesti. Jottei esim. syö liian usein ja hallitsemattomasti.

        Mitä tulee siihen, että minä asun täällä. Kuten sanoin, asun ainoastaan olosuhteiden pakosta. Koska osa perheestämme käy töissä. Eikä omaistamme voi jättää pitkiä aikoja yksin. Mm. syömisen hallitsemattomuuden takia.

        Meille sanottiin, että vanhusten ja dementoituneiden hoitoa oltaisiin suuntaamassa entistä enemmän kotona tapahtuvaksi hoitamiseksi. Joko lisäämällä kotihoidon palveluita, tai kuten sen useimmiten on: omaisten itse tekemänä. Itse asiassa se on on sitä pääpainotteisesti.
        Se ei vain pelitä niiden kohdalla, joilta juna on ns. mennyt jo aika päiviä sitten ohi ja korjaamatonta ns. solutuhoa aivoissa on ennättänyt näiden kaikkien vuosikymmenten aikana päässyt tapahtumaan.


      • Kärsimysnäytelmä_tämäkin

        Vielä nimimerkille rytj: Olen joutunut erinäisistä syistä johtuen palaamaan Simonsalosta, jossa asuin noin viisi vuotta sitten takaisin kotiini. Mm. sen takia, että eräs ex-miesystävä aiheutti omalla toiminnallaan minulle erittäin pahoja taloudellisia vaikeuksia. Palatessani kotiin perheemme jäsen lähti töihin. Ja kodissamme on vaikea-asteista dementiaa ja alzheimerin tautia sairastava läheinen. Minulle ei, hyväluontoisuudestani ja ylikiltteydestäni johtuen jäänyt muita vaihtoehtoja, kuin jäädä hoitamaan, valvomaan ja vahtimaan dementiaa sairastavaa lähiomaista.

        Siitä ylikiltteydestä on tosin joutunut maksamaan aika suuren hinnan tässä elämässä.

        Koska terveydenhuollossa olevat instanssit ja siellä työtä tekevät ihmiset eivät ole meitä millään tavalla edes halunneet konkreettisesti auttaa.

        Otan enemmän, kuin hieman loukkauksena aiheesta kyseisen edellä kirjoittaneen nimimerkilä rytj: n heiton, että olisin jokin he*mtin peräkammarin poika. En todellakaan ole ollut sitä koskaan. Olen aina asettanut toiset ja muut ihmiset itseni ja jopa oman hyvinvointini edelle.
        Tein mm. kirjoitustyötä noin seitsemän vuoden ajan, saamatta siitä ilman mitään palkkaa, tai korvausta. Minulla ei esim. ole ollut mitään sosiaalista elämää pariin vuoteen. Olen käytännössä ollut lukittuna ja pakotettuna olemaan tänne ja tähän kotiin jo usemman vuoden neljän, tai viiden vuoden ajan. Ja tekemään kotitaloudessamme paitsi kodinhoitoon liittyviä töitä, myös huolehtimaan mm. äitimme eteen tulevista aterioista. Ilman mitään palkkaa. Jos nämäkin työt olisi ulkoistettu, niistä olisi pitänyt maksaa emä ja roima summa.


    • Liian_avoimet_ovet

      Tuli paha kirjoitusvirhe. Korjaus tekstiin: Äitimme on saattanut juoda maitoa kaksi litraa puolen vuorokauden, noin 7 h: n sisällä. Ei siis nk. tekstissä virheellisesti kirjoitettiin puolen vuoden sisällä.

      • kepuloita_rattaisiin

        Liika kepulaisuus aiheuttaa dementiaa.


    • Totaalisen_uupunut

      Yli viisi vuotta sitten palasin alkuperäisesti tänne takaisin olosuhteiden pakottamana. Jääkaapissa ei enää ollut mitään ruokaa. Ja veriarvoni, mm. homoblobiiniarvoni olivat laskeneet hälyttävän alhaalla. Olin ns. pee aa. Ja ex-miesystäväni aihetti omalla toiminnallaan minulle erittäin pahoja ja merkkittäviä talousvaikeuksia. Olin todellisessa vaarassa joutua ulosottoon. Selviydyin kyllä niistä.
      Mutta sitten tuli eteen uusia ongelmia. Perheessämme olevan dementiaa sairastavan vointi ja terveydentila huononi merkittävästi. Ja taloudessamme asuva perheenjäsen lähti töihin. Minulle ei yksinkertaisesti jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin jäädä hoitamaan läheistämme, hoitamaan kotia, kodinhoitoa ja sairastavan eteen ateroita laittamisia.

      Tässä tilanteessa ja sumpussa olen edelleenkin. Saamatta mistään, tai miltaan taholta mitään konkreettista apua ja tukea.

      • höhhöhz

        homoblobiiniarvoni...taidat olla todella sairas, hakeudu hoitoon!


      • So_sorry_mistakes

        Korjakseni kirjoitusvirheeni: hemoglobiiniarvot.
        Ne olivat silloin, mitä olivat, mitäköhän ne ovat nyt.

        Varmaan edelleenkin, ravinnon puutteesta johtue, mitä ovat.

        Ja kuollaanhan tässä niistä syistä johtuen aika pian pois.

        Olkaa onnellisia. Ja survive, your on kind of waves!


      • göljätm

        Minä olenkin ihmetellyt, miten sinulla on aina aikaa vastailla näihin viesteihin mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Tietenkin siksi kun olet koko ajan kotona ja kun aika käy pitkäksi roikut netissä ja vastailet ja kirjoittelet täällä Siilinjärvi palstalla lähes kaikkiin viesteihin.


      • Jos_mikään_ei_muutu

        Tiedätkö mitä minä olen kaikkien näiden vuosien aikana, paitsi tänne, myös moniin muihinkin formaatteihin ja mm. Suomen hallituksessa oleviin ministeriöihin tekemieni viestien ja kirjoitusten seitsemän vuoden aikana uhrattujen vuosien ja niinä vuosina tekemieni töiden aikana miettinyt, että miksiköhän mitään kannatti vaivaa ja töitä ylipäätään tehdä.

        Ainakin yritin parhaani. Mutta jos kukaan ei edes yritä nähdä kirjoitusten pointtia, niin se todellinen vika on siellä toisessa vastaanottamisen päässä.


      • Time_closed
        göljätm kirjoitti:

        Minä olenkin ihmetellyt, miten sinulla on aina aikaa vastailla näihin viesteihin mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Tietenkin siksi kun olet koko ajan kotona ja kun aika käy pitkäksi roikut netissä ja vastailet ja kirjoittelet täällä Siilinjärvi palstalla lähes kaikkiin viesteihin.

        Korjakseni Sinun ilmeisiä väärinkäsityksiä. En todellakaan roiku kaiken aikaa netissä. Enkä ole vastannut teidän typerälle keskustelupalstalle koko ajan. Aikani, mahdollisuuteni ja energiani ei kyseiseen edes riittäisi. Olosuhteista ja edelleen vielä päällä olevasta tilanteesta johtuen.

        Tämä kyseinen vastaaminen on vain tilapäistä. Ja kaikki kommentoiminen ja vastaaminen edellä mainituista ja monista syistä johtuen loppuukin juuri nyt ja tähän pisteeseen!!!


      • cloe_up
        Time_closed kirjoitti:

        Korjakseni Sinun ilmeisiä väärinkäsityksiä. En todellakaan roiku kaiken aikaa netissä. Enkä ole vastannut teidän typerälle keskustelupalstalle koko ajan. Aikani, mahdollisuuteni ja energiani ei kyseiseen edes riittäisi. Olosuhteista ja edelleen vielä päällä olevasta tilanteesta johtuen.

        Tämä kyseinen vastaaminen on vain tilapäistä. Ja kaikki kommentoiminen ja vastaaminen edellä mainituista ja monista syistä johtuen loppuukin juuri nyt ja tähän pisteeseen!!!

        Ainahan sä olet luvannut lähteä, mutta palannut viimeistään seuraavana päivänä.


      • Terveisin_

        Netti some, tai keskustelupalstat olivat viime aikoina minun ainoita pakopaikkoja helvetilisestä ahdostuksesta. Voitte ihan aiheellisesti kysyä, että auttoiko se. Ehkä sain purkaa edes vähän itseäni ja sisällä olevaa pahaa oloa. Aina se ei välttämättä purkautunut asiallisellakaan tavalla.
        Perimmäinen tarkoitus ei kuitenkaan ollut koskaan provosoida tai loukata ketään. Vaan herättää jokaisessa kirjoituksen vastaanottajassa syvällisempiä podintoja ja mietintää.
        Jos itse niin pystyy sen vastaanottamaan.

        Jokainen ja kukin meistä on tämän maailmankaikkeuden ajasta niin kovin lyhyen aikaa.
        Se aika kannattaa käyttää hyvin ja viisaasti. Koska kukaan meistä ei elä ikuisesti. Ainoa asia, mitä me voimme tehdä, on yrittää tehdä tästä maailmasta edes vähän parempi paikka meille jokaiselle. Ja edes yrittää tehdä jokaisen elämää ja sen kulkemista helpommaksi.

        Pitäkää hyvää huolta itsestänne ja toisistanne; ja ennen kaikkea läheisistänne!


      • pidetään_huolta
        Terveisin_ kirjoitti:

        Netti some, tai keskustelupalstat olivat viime aikoina minun ainoita pakopaikkoja helvetilisestä ahdostuksesta. Voitte ihan aiheellisesti kysyä, että auttoiko se. Ehkä sain purkaa edes vähän itseäni ja sisällä olevaa pahaa oloa. Aina se ei välttämättä purkautunut asiallisellakaan tavalla.
        Perimmäinen tarkoitus ei kuitenkaan ollut koskaan provosoida tai loukata ketään. Vaan herättää jokaisessa kirjoituksen vastaanottajassa syvällisempiä podintoja ja mietintää.
        Jos itse niin pystyy sen vastaanottamaan.

        Jokainen ja kukin meistä on tämän maailmankaikkeuden ajasta niin kovin lyhyen aikaa.
        Se aika kannattaa käyttää hyvin ja viisaasti. Koska kukaan meistä ei elä ikuisesti. Ainoa asia, mitä me voimme tehdä, on yrittää tehdä tästä maailmasta edes vähän parempi paikka meille jokaiselle. Ja edes yrittää tehdä jokaisen elämää ja sen kulkemista helpommaksi.

        Pitäkää hyvää huolta itsestänne ja toisistanne; ja ennen kaikkea läheisistänne!

        Lähtisitkö kanssani kahville?


      • Kiitos_tarjouksesta

        Ilman muuta, kunhan siihen tulee jossakin sellaiseen vaiheessa aikaa ja mahdollisuutta.
        Laita sähköpostiosoitteesi, niin katsotaan sitten.


    • jjjjj_etc

      Korjaus edelliseen tekstiin: Survive, your kind of ways.

    • kuinka_jännää

      Ajatelkaa, entä jos kärpäsellä olisi dementia eikä se enää osaisi lentää paskahuussiin.

    • Kaikki_ajaa_omaa_etuaan

      Tää olis oikein hieno vaaliteema. Mutta ei se taida olla yhdenkään ehdolla olevan vaaliteemana.
      Koska se ei ole in, eikä muodikas.

      Ilmastoteema sopiii paremmin.
      Ainakin vihreet tulee sitä pitämään yllä.

      Ja SDP: n ja vasemmistopuolueen johtavana vaaliteemana tulee olemaan eriarvoisuuden poistaminen ja pienituloisten aseman parantaminen.

      Liike Nyt taas ei anna mitään, lupaa paljon.
      Ja puolueessa olevat tälläkin paikkakunnalla olevat ei tiedä vanhustenhuoltoon, hoitoon ja omaishoitajien karmeisiin olosuhteisiin yhtään mitään. Koska eivät kysy vanhustenhoitotyössä ja omaishoitajilta mitään, mitä se hoitotyö oikeasti, konkreettisesti on.

      Perussuomalaiset taas jauhaa loputtomiin maahanmuuttopolitiikkaan tehtäviä radikaalei muutoksii.

      Eikä yksikään pidä sanaansa, eikä antamiaan lupauksia.

      Kannattaa siis äänestää.

      Vai kannattaako sittenkään?

    • mmutte

      Nyt on eduskuntavaalit. Kannattaa äänestää puoluetta joka huolehtii vanhuksista ja sairaista.

      • Anonyymi

        Väärin. Nyt on kunnallisvaalit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe