Läpivientien vaihto ?

UusiVene

Ajattelin vaihtaa veneeni läpiviennit keväällä muovikomposiittiin Trudesign läpivienteihin. Nykyiset ovat messinkiä joka ei sovellu meriveteen.

Minkähänlainen urakka tuo käytännössä on. Minulla ei ole aiempaa kokemusta lasikuitutöistä, joten onkohan tämäkään oikea paikka aloittaa ? Periaatteessa tuntuu helpolta, Vanha pois, reiän siistiminen ja uusi tilalle massoineen päivineen. Mutta onko se tuota käytönnössä ?

Toinen kyssäri, veneessä on Volvo-Penta sisäperämoottori, eli moottori ottaa jäähdytysvetensä perävetolaitteen kautta. Onko noissa jokin sulkuventtiili jonka voi hätätilassa sulkea jos esim jäähdytysletku prakaa ? Vai onko se puutulppa tuossa tilanteessa ainoa ratkaisu ?

17

3490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Kutakuinkin noin se läpiviennin vaihto tehdään. Jos vain vaihdat läpiviennin, niin on aika kunnianhimoista kutsua sitä lasikuitutyöksi. Varmista, että sinulla on tarvittavat työkalut kiristämiseen ennen kuin laitat tiivistettä.

    • VPD6

      Läpivientien vaihto tehdään yleensä kun läpivienti syöpynyt ja/tai palloventtiili on jumissa. Yleensä ne ovat silloin jo esim. 20 vuotta tai yli vanhoja. Palloventtiilit ovat yleensä aika ahtaissa paikoissa ja kierteet jämähtäneet, ettei ainakaan palloventtiilin irroitus ilman kohtuutonta ähellystä onnistu. Jos väkisin isoilla putkipihdeillä kiertää, kiertyy todennäköisesti myös varsinainen läpivienti. Osassa läpivientejä on sisäpuolella "osakkeet", joihin oikea ja oikean kokoinen työkalu sopii. Toinen pitää ulkopuolelta kiinni ettei läpivienti pyörähtää ja toinen koettaa kiertää sisäpuolelta venttiiliä. Paras ja helpoin tapa on irroittaa koko paketti hiomalla läpiviennin kaulus ulkopuolelta pois rälläkällä. Hiominen on tehtävä hitaasti ja varovasti, ettei lasikuitu ympärillä kuumene. Vie aikaa n. 5 - 10 min. Lopulta kaulus irtoaa ja venttiilin voi vetää sisäpuolelta pois. Uusilla osilla ja oikeilla aineilla sitten uusi paketti paikoilleen. Venttiilin asento on hyvä laittaa muistiin, jotta avaus- ja sulkemiskahva mahtuu uudessakin venttiiliä liikkumaan. Läpivienti ensin paikoilleen ja oikeilla tiivisteaineilla kasattu venttiili muutaman päivän päästä, kun myös läpiviennin tiivistyaineet jämähtäneet ja loppukiristys tehty. Tässä hommassa on putkiteipit yms. syytä unohtaa. Voi käyttää joko vanhaa hyväksi havaittua hamppu/putkikitti systeemiä tai Logtite tms. putkitiivistettä, jota ammattilaisetkin käyttävät. Nuo sallivat yleensä pienen takaisinkiertämisen jos kahva tuli väärään asentoon. Minulla oli jumissa septin tyhjennysventtiili. Irroitin sen hiomalla läpiviennin kauluksen ulkopuolelta pois ja venttiili lähti helposti. Jätin reiän auki talven ajaksi. Tuulettapahan venettä sitäkin kautta. Laitan uuden venttiilin sitten keväällä, kun on valoisampaa ja toivottavasti myös lämpimämpää.

      • Hikistä.hommaa

        Pikkuhiljaa talven aikana CRCtä käyttämällä kaikki palloventiilit saatu toimiviksi. Aika näppärää tavaraa. CRC, antaa vaikuttaa 1-5 vrk. pientä varovaista nitkutusta, lisää CRC;tä ja jatketaan tuota kunnes toimivat. Hankalimman kanssa meni kolme kuukautta, mutta nyt toimivat.


    • VPD6

      Unohdin toisen kysymyksesi. VP:n perävetolaitteella varustetussa moottorissa ei merivesipuolella tietääkseni ole mitään suljettava venttiiliä. Noiden kanssa olen aika kauan puuhaillut enkä moiseen ole törmännyt. Moottorin merivesipumppu imee meriveden vetolaitteen kautta kilven läpi merivesisuodattimen imu- tai painepuolelle rakenteesta riippuen. Asia selviää moottoriksi käyttöohjekirjasta. Jos moottori huollettu asianmukaisesti ja myös ko. järjestelmän letkut tarkastettu en ainakaan minä ole kuullut, että merivesipuolen tai yleensä ko. koneen vesiletku olisi yllättäen rikkoutunut. Ikä vaikuttaa tietysti noissakin, joten ei se täysin mahdotonta ole.

      • Olipa hyvin kirjoitetut vastaukset, hyvä!


    • Moteurman

      Ainakin Vp 290 kilvessä on sulkuventtiili.

      • VPD6

        Varmaan sellainen sulkuventtiili löytyy ko. mallisesta vetolaitteesta, mutta en ole huomannut sitä. Yritin ihan mielenkiinnon vuoksi katsoa volvopentashop.com linkin räjäytyskuvista, mutta en löytänyt. Missähän kuvassa tuo venttiili näkyy?


    • Moteurman
      • VPD6

        Totta turiset, kiitos tiedosta.


    • vanhatappi

      Mistä olet päätellyt, etteivät messinkiset läpiviennit sovellu meriveteen? Minulla on 30 vuotiaat messinkiset läpiviennit eikä niissä ole mitään ongelmia. Kaikki metalliset läpiviennit täytyy olla maadoitetut veneen maadoituskiskoon.

      • MitaanTietamaton

        Messinki on yleisnimitys pääsääntöisesti kuparista ja sinkistä koostuvaan metalliseokseen. Soveltuvuus mereen on riippuvainen messinkin seoksesta ja meriveden laadusta eli käytännössä suolapitoisuudesta.


      • fdgfgu
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Messinki on yleisnimitys pääsääntöisesti kuparista ja sinkistä koostuvaan metalliseokseen. Soveltuvuus mereen on riippuvainen messinkin seoksesta ja meriveden laadusta eli käytännössä suolapitoisuudesta.

        Veneeseen tulevat läpiviennit pitää olla sinkkikadon kestävää messinkiä, joita ne nykyään kaikki pitäisi ollakkin. (Merivettä kyllä kaikki messingit kestää mutta galvaaninen korroosio on lähinnä ongelma).


      • Alkup

        Esimerkiksi Suomen, Tanskan ja Englannin onnettomuustutkintalautakuntien ja luokituslaitosten kanta on, että CW617N messinkiseoksesta tehdyt hanat eivät sovellu veneisiin asennettavaksi. Omassani on sellainen.


      • Alkup

        Lisäksi tuosta maadoituksesta samaiset tahot nimenomaan sanovat, ettei läpivientejä saa maadoittaa ...


      • Bottom_or

        Mä jätin läpiviennit ennallee, mutta vaihdoin pohjan. Taas pääsee.


    • VPD6

      Läpivientien vaihtojen yleisin syy ei ainakaan sisävesillä ja maamme rannikkovesillä liikkuvista veneissä ole niiden syöpyminen, vaan palloventtiilien jumiutuminen käytön puutteen vuoksi kiinni tai auki asentoon. Joskus venttiilin saa toimimaan liuottamalla esim. CRC: llä. Vanhoissa Tehdasvalmisteisissa rautaveneissä pohjaan hitsattu putket ovat yleensä syöpyneet ennen kuin niiden päässä olevat venttiilit. Toinen syy vaihtoihin on venttiilin unohtuminen kiinni talveksi jolloin se halkeaa. Noihin "haljenneisiin" venttiileihin törmää aina silloin tällöin keväällä mm. veneiden runkokatsastusten yhteydessä. Jos venttiili on unohtunut kiinni ja säilytyspaikka ulkona pressun alla, on venttiilit syytä tarkastaa huolellisesti keväällä ennen veteen laskua. Pullistuma ja halkeama on yleensä pallon yläpuolella ja lähes aina se on hankalasti takana, johon ei näy suoraan. Peili ja lamppu ovat hyvät apuvälineet. Haljennut ja kiinni oleva venttiili alkaa vuottaa vasta kun sen avaa. Venttiilit voi jättää talveksi " puoliksi" auki jolloin sinne mahdollisesti jäänyt vesi kuivaa ennen pakkasia. Valtamerkillä seilaaviasa veneissä noiden venttiilien syöpyminen on varmaan paljon nopeampaa. Siellä liikkuvista veneissä venttiilit ovat yleensä aina maadoitettu kuten ed. kommentoija kirjoittikin.

    • Jälkiviisastelua

      Hyviä vastauksia yllä joten tyydyn lisäämään muutaman huomion. Messinkiset ja pronssiset läpivientihelat ovat yleisimmin käytössä ja suositeltuja ainakin kerhomme katsastusmiesten näkökulmasta mekaanisen kestonsa vuoksi. Niitä toivotaan vähintään vedenalaisiin läpivienteihin ja suositellaan myös vedenpäällisiin.
      Mekaaninen kestävyys metallisilla läpivienneillä komposiittimateriaaleihin verraten on edukseen ainakin karilleajo tilanteissa - vaikkei nyt kukaan tietenkään venettään karille pössäytä.

      Omakohtaisena huomiona olen lisäksi havainnut, että komposiitista valmistetun läpiviennin kaulan saa helposti vedetyksi rikki jos asennuksessa on huolimaton. Samoin käy jos läpivienti pääsee talven aikana jäätymään vesihelmen kanssa esimerkiksi jos komposiittiläpivienti on lokin läpivienti ja loki on jäänyt paikoilleen talveksi veneen ollessa ulkosäilytyksessä.

      Asianmukainen asennusmassa läpiviennille on aivan keskeinen. Ei mitään silikoneja tai asennusliimoja mitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaan joustava asennusmassa millä tehty liitos/tiivistys voidaan jälkikiristää n. vuorokauden sisällä asennuksesta. Esimerkiksi Sikaflex 221 tai muut samankaltaiset tuotteet OK

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      134
      7386
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      21
      2737
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      287
      1434
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      200
      1146
    5. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1089
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      78
      1018
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      992
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      82
      851
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      15
      813
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      806
    Aihe