Minne et halua matkustaa toista kertaa?

Mikä paikka ei ollut tarpeeksi mukava tai ei muuten vaan ollut sinun paikkasi lomailla tai käydä?

Alanya!

215

2356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agadir oli vastenmielinen paikka, tosin minusta kaikki muutkin tyrkyttäjäkauppamiesten paikat, esimerkiksi Turkissa, ovat vastenmielisiä.

      • Kuusi kirjainta ja alkaa A:lla, molemmat suomalaisille kulttuuriltaan liian erilaisia. Alaniassa tuo hieno basaari meininki on pilattu, kun turkkilaiset käyvät kiinni ihmisiin, huiputtavat ja yrittävät myydä väkisin tuotteitaan ylihintaan. Sama rantakadulla, ei saa kävellä rauhassa, vaan koko ajan joku repii hihasta. Vastenmielistä!


    • Agarid, ja Tunisia, en enää muista missä kaupungissa siellä kävin. Alanya on mielestäni ihan ok.
      En myöskään tykännyt Brasiliasta, siellä oli liian kuuma enkä sopeutunut kolmessa viikossa aikaeroon. Itään päin mennessä ei ole ollut hankaluuksia sopeutua.

      • Olisiko ollut Sousse?

        Pari hyvää ystävääni oli Tuniassa, itse en ole käynyt. He kertoivat saaneensa matkan puolet halvemmalla, mitä muualle Välimerelle. Matkan jälkeen kertoivat olleensa vartioidussa hotellissa, eikä ollut kuulemma turvallista mennä kauemmas. Oli kuulemma pitkä viikko?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Olisiko ollut Sousse?

        Pari hyvää ystävääni oli Tuniassa, itse en ole käynyt. He kertoivat saaneensa matkan puolet halvemmalla, mitä muualle Välimerelle. Matkan jälkeen kertoivat olleensa vartioidussa hotellissa, eikä ollut kuulemma turvallista mennä kauemmas. Oli kuulemma pitkä viikko?

        Soussehan se oli. Pyssymiehet portilla vahtimassa. Kerran läksin kävelemään sain heti perääni epäilyttäviä tyyppeja ja lauman kulkukoiria.
        Käännyin takaisin, kai nuo kapiset koirat vaistosivat myötätuntoni kun läksivät seuraamaan.
        Missään muualla en ole ollut niin pitkästynyt. En muista sieltä yhtään hyvää asiaa.
        Agarid on aika paljon samanlainen, ei ehkä ihan niin paha.
        Olenkohan ollut samassa Alanyassa kun minulla on sieltä ihan hyvää sanottavaa, olen käynyt kolmesti.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Soussehan se oli. Pyssymiehet portilla vahtimassa. Kerran läksin kävelemään sain heti perääni epäilyttäviä tyyppeja ja lauman kulkukoiria.
        Käännyin takaisin, kai nuo kapiset koirat vaistosivat myötätuntoni kun läksivät seuraamaan.
        Missään muualla en ole ollut niin pitkästynyt. En muista sieltä yhtään hyvää asiaa.
        Agarid on aika paljon samanlainen, ei ehkä ihan niin paha.
        Olenkohan ollut samassa Alanyassa kun minulla on sieltä ihan hyvää sanottavaa, olen käynyt kolmesti.

        Mieipiteet vaihtelee suuresti Turkin suhteen, olen huomannut tämän keskusteluista. Olin yksikseni siellä ja ehkä he pitivät minua helposti huijattavan näköisenä? Minä teen matkoilla paljon ostoksia ja haluan tutustua tavaroihin kaikessa rauhassa yksikseni. Tässä on kreikkalaisten ja turkkilaisten välillä maanosien välinen kuilu. Tykkään Kreikasta ja olen käynyt 10 saarella.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Mieipiteet vaihtelee suuresti Turkin suhteen, olen huomannut tämän keskusteluista. Olin yksikseni siellä ja ehkä he pitivät minua helposti huijattavan näköisenä? Minä teen matkoilla paljon ostoksia ja haluan tutustua tavaroihin kaikessa rauhassa yksikseni. Tässä on kreikkalaisten ja turkkilaisten välillä maanosien välinen kuilu. Tykkään Kreikasta ja olen käynyt 10 saarella.

        Minun sydämeni rakastaa Kreikkaa ja kreikkalaisia, sieluni Italiaa, kulttuuria, taidetta ja ruokaa siellä, kakkoskotini on kuitenkin Espanjassa, joten ei ole mennyt ihan putkeen :).

        Marokkoon ja Agadiriin en halua enää ikinä, En mihinkään muslimimaahan. Venäjästäkään en pidä, enkä aio sinnekään enää koskaan matkustaa.

        Kuubassa haluaisin käydä, etenkin Havannassa. Unelmia pitää olla.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Minun sydämeni rakastaa Kreikkaa ja kreikkalaisia, sieluni Italiaa, kulttuuria, taidetta ja ruokaa siellä, kakkoskotini on kuitenkin Espanjassa, joten ei ole mennyt ihan putkeen :).

        Marokkoon ja Agadiriin en halua enää ikinä, En mihinkään muslimimaahan. Venäjästäkään en pidä, enkä aio sinnekään enää koskaan matkustaa.

        Kuubassa haluaisin käydä, etenkin Havannassa. Unelmia pitää olla.

        Kalimera!

        Niin minunkin sydämestäni osa on Kreikassa, osaan tervehtiä hyvän huomenen jo niin hyvin, että ovat luulleet minua ihan oikeaksi kreikkalaiseksi, hehee.

        Ei Espanjassakaan mitään vikaa, ihan hyvää kohtelua olen saanut kaikkialla.


      • gavas
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Soussehan se oli. Pyssymiehet portilla vahtimassa. Kerran läksin kävelemään sain heti perääni epäilyttäviä tyyppeja ja lauman kulkukoiria.
        Käännyin takaisin, kai nuo kapiset koirat vaistosivat myötätuntoni kun läksivät seuraamaan.
        Missään muualla en ole ollut niin pitkästynyt. En muista sieltä yhtään hyvää asiaa.
        Agarid on aika paljon samanlainen, ei ehkä ihan niin paha.
        Olenkohan ollut samassa Alanyassa kun minulla on sieltä ihan hyvää sanottavaa, olen käynyt kolmesti.

        Miksi kukaan ikinä menis jonnein Marokkoon tahi tunisiaan? en tajua.


      • gavas kirjoitti:

        Miksi kukaan ikinä menis jonnein Marokkoon tahi tunisiaan? en tajua.

        Nuorempana oli utelias, en enää lähtisi.
        Eihän sitä tiedä jos ei kokeile :)


    • teretule

      Anteeksi toista kertaa....

      • No, kerro se parempi maa?


    • ö-Öö

      Ei toista kertaa

      En ole matkustellut aikoihin, ei vaan kiinnosta. Sen verran reisannut, en halua mennä minnekkään toista kertaa. Tarkoitan, uudet jutut jees, jo koetut not. Nykyisin ei enää ole sellaisia uusia, kiinnostavia paikkoja, mistä ei sais tietoa jostain muualta. Nuorempana tieto oli vähäisempää ja paikanpäällä oli paljon kaikkea uutta jne.

      Ruoka, kulttuuri, sellaisten asioitten takia vois jossain joskus käydä. Oishan sellaista, mutta kun matkaan nyt sisältyy kaikenlaista epäkivaa, jonotukset, lennot, kurjat hotellit kaikenlaista. Parin tunnin konsertti, yks museo, pari lautasellista ruokaa, ei sen takia viitti minnekkään lähteä. Hö, musaa kyllä kuulee himassakin, ruokaa nyt saa monenlaista, jos ei muuten tekee itse, museoita voi katella netistä.

      Mä vähän kärjistin, mutta noin kokolailla mun matkailut olleet pitkään.

      Noh, joku xtreme marssinmatka ois ehkä jees. Meitsi kai ei sellaiselle matkalle pääsis mitenkään.

      =DW=

      • Oletko käynyt jenkeissä?


      • ö-Öö
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Oletko käynyt jenkeissä?

        Not

        Just jenkit oikein tyyppimaa, mikä ei kiinnostanutkaan ikinä. Nuorempana ehkä enenpi. Lähinnä intiaanikulttuuri, Alaska, sensellainen. Mutta noin muuten, eipä oikein. Suomessa avataan eka Taco Bell tsadiin, stokkaa vastapäätä...

        Nuorena muuten melkein onnas lähtee kiinaan. Siis melkein. Silloin ois ollut paljonkin kiinnostavaa. Nykyisin eip ihan heti sais sinnekkään innostuttua.

        On noita muitakin, mitkä ois kiinnostaneet, ei ollut mahiksia. Käytännössä ei aikaa, ei rahaa. Kaikista eniten kai harmittaa, että ikinä ei päässyt Interreillaamaan. Se ois ollut kovajuttu nuorelle miehelle. Noh, nyt aatellessa, eipä ole euroopassa mitään erityisen kiinnostavaa, että viittis lähteä.

        Kun pitäis olla jokin erityinen juttu, että viittis jonnekin lähteä. Hah, viimeks tehnyt kotimaanmatkan Tampereelle, Lontoon sinfoniaorkesterin konserttiin muutamia vuosia sitten :DDD

        Ai niin, just tänään ilmoitin vaimolle, en lähde mökille joulunseuduksi, menköön yksin. Meitsi jää lomaileen tsadiin kissan kans, paljon kivempaa.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Not

        Just jenkit oikein tyyppimaa, mikä ei kiinnostanutkaan ikinä. Nuorempana ehkä enenpi. Lähinnä intiaanikulttuuri, Alaska, sensellainen. Mutta noin muuten, eipä oikein. Suomessa avataan eka Taco Bell tsadiin, stokkaa vastapäätä...

        Nuorena muuten melkein onnas lähtee kiinaan. Siis melkein. Silloin ois ollut paljonkin kiinnostavaa. Nykyisin eip ihan heti sais sinnekkään innostuttua.

        On noita muitakin, mitkä ois kiinnostaneet, ei ollut mahiksia. Käytännössä ei aikaa, ei rahaa. Kaikista eniten kai harmittaa, että ikinä ei päässyt Interreillaamaan. Se ois ollut kovajuttu nuorelle miehelle. Noh, nyt aatellessa, eipä ole euroopassa mitään erityisen kiinnostavaa, että viittis lähteä.

        Kun pitäis olla jokin erityinen juttu, että viittis jonnekin lähteä. Hah, viimeks tehnyt kotimaanmatkan Tampereelle, Lontoon sinfoniaorkesterin konserttiin muutamia vuosia sitten :DDD

        Ai niin, just tänään ilmoitin vaimolle, en lähde mökille joulunseuduksi, menköön yksin. Meitsi jää lomaileen tsadiin kissan kans, paljon kivempaa.

        =DW=

        Varo vaan ettei sinusta tule erakko, hehee.

        Mielestäni amerikka on huvittava maa ja siksi tykkään käydä siellä. Monet tavalliset amerikkalaiset kuvittelevat, että maailma pyörii heidän ympärillään, eivätkä ne tiedä esi. Euroopasta yhtään mitään.

        Kyllä Miami Beach oli nasta paikka, pidin! Kävin siellä ensimmäistä kertaa 30 vuotta sitten poikamiehenä ja nyt uudelleen poikani kanssa. Meillä oli oikein hauskaa.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Not

        Just jenkit oikein tyyppimaa, mikä ei kiinnostanutkaan ikinä. Nuorempana ehkä enenpi. Lähinnä intiaanikulttuuri, Alaska, sensellainen. Mutta noin muuten, eipä oikein. Suomessa avataan eka Taco Bell tsadiin, stokkaa vastapäätä...

        Nuorena muuten melkein onnas lähtee kiinaan. Siis melkein. Silloin ois ollut paljonkin kiinnostavaa. Nykyisin eip ihan heti sais sinnekkään innostuttua.

        On noita muitakin, mitkä ois kiinnostaneet, ei ollut mahiksia. Käytännössä ei aikaa, ei rahaa. Kaikista eniten kai harmittaa, että ikinä ei päässyt Interreillaamaan. Se ois ollut kovajuttu nuorelle miehelle. Noh, nyt aatellessa, eipä ole euroopassa mitään erityisen kiinnostavaa, että viittis lähteä.

        Kun pitäis olla jokin erityinen juttu, että viittis jonnekin lähteä. Hah, viimeks tehnyt kotimaanmatkan Tampereelle, Lontoon sinfoniaorkesterin konserttiin muutamia vuosia sitten :DDD

        Ai niin, just tänään ilmoitin vaimolle, en lähde mökille joulunseuduksi, menköön yksin. Meitsi jää lomaileen tsadiin kissan kans, paljon kivempaa.

        =DW=

        Minä olen mökillä kissan kans joulun, kaveri tulee varmaan joulupäivänä mökille.
        Meillä on niin pieni kaupunki että ei juuri maaseudusta erota. Asunnolla on paljon porukkaa joulunajan, vietän tietysti aikaa heidänkin kanssaan.
        En ole jouluihminen, ärsyttää kun hössötys on jo alkanuat.
        Amerikassa on useampiakin sukulaisia, en vain innostu sinne lähdöstä enää. Veljeni tuli juuri Bostonista tyttärensä luota, kehui että on se vaan paras paikka tämä kotimaa.


    • Bulgariaan.
      Kaamee ruoka.
      Olin tosi sairas, ainut kerta maailmalla ollessani kun sain mahataudin. Pahan.

      • Joo, olen kuullut samanlaista. Rouva yritti kerran ehdottaa lomamatkaa Sunny Beachille, kun poika oli pieni, mutta vetosin mahdollisiin vatsatauteihin. Menimme kesäaikaan Teneriffalle, se ole hieno matka. Tuli käytyä Teidellä.


    • Venäjälle en mene kolmatta kertaa.

      • Älä menekään, ihan totta. Isäukko erehtyi kerran käymään ja antoi palautteen, joka on jäänyt hyvin mieleeni. En ole koskaan elämässäni käynyt Neuvostoliitossa, enkä Venäjällä. Minuun se on juurtunut niin syvälle, että en edes ole käynyt, Virossa, Latviassa tai Liettuassa.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Älä menekään, ihan totta. Isäukko erehtyi kerran käymään ja antoi palautteen, joka on jäänyt hyvin mieleeni. En ole koskaan elämässäni käynyt Neuvostoliitossa, enkä Venäjällä. Minuun se on juurtunut niin syvälle, että en edes ole käynyt, Virossa, Latviassa tai Liettuassa.

        Olihan kierros Laatokan ympäri mielenkiintoinen, Sortavala, Pitkäranta, Aunus, Pietari ja erityisesti Terijoki sekä sodanaikaisten taistelupaikkojen luona käynnit.
        Viipuri omalla tavallaan kiinnostava, Monrepon puisto, mitä nyt torilla yksi seurueemme jäsen ryöstettiin.


      • Ancelina kirjoitti:

        Olihan kierros Laatokan ympäri mielenkiintoinen, Sortavala, Pitkäranta, Aunus, Pietari ja erityisesti Terijoki sekä sodanaikaisten taistelupaikkojen luona käynnit.
        Viipuri omalla tavallaan kiinnostava, Monrepon puisto, mitä nyt torilla yksi seurueemme jäsen ryöstettiin.

        Tulee jotenkin surullinen olo, kun muistelee Laatokan historiaa ja sitä miten se ennen oli osa Suomea. Rouvan isä ja äiti ovat molemmat kotoisin Karjalasta ja puhuvat siitä silloin tällöin. Olen sitä mieltä, että suuri vääryys tapahtui.


      • Olen käynyt monesti venäjällä. Meiltä on lyhyt matka rajalle. Olen käynyt Pietarissa ja entisessä Leningradissa, Viipurissa ja Sortavalassa, Pihkovassa tutustumassa ison luostariin, neuvostoliiton aikaan. Reissuja on kertynyt sinne kymmenittäin, en edes muista kaikkia.
        Voisin lähteä vieläkin lyhyelle reissulle.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Olen käynyt monesti venäjällä. Meiltä on lyhyt matka rajalle. Olen käynyt Pietarissa ja entisessä Leningradissa, Viipurissa ja Sortavalassa, Pihkovassa tutustumassa ison luostariin, neuvostoliiton aikaan. Reissuja on kertynyt sinne kymmenittäin, en edes muista kaikkia.
        Voisin lähteä vieläkin lyhyelle reissulle.

        Entisessä luostarissa mekin poikkesimme, jossain Aunuksen ja Pietarin välillä.
        Kelton kirkossa olen käynyt, Keltto sijaitsee noun 12km. Pietarista itään, se oli Inkerin suurimpia pitäjiä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Älä menekään, ihan totta. Isäukko erehtyi kerran käymään ja antoi palautteen, joka on jäänyt hyvin mieleeni. En ole koskaan elämässäni käynyt Neuvostoliitossa, enkä Venäjällä. Minuun se on juurtunut niin syvälle, että en edes ole käynyt, Virossa, Latviassa tai Liettuassa.

        Viroon ja Latviaan voi mielestäni hyvin lähteä kiertelemään vaikka omalla autollakin. Mielenkiintoisia ja kauniita maisemia, eikä tarvitse ajella tuhansia kilometriä niitä nähdäkseen. Viro on tullut tutuksi melko tarkkaan, vaikka maisemat ja kaupungit muuttuvat siellä kaiken aikaa nykyaikaisemmiksi. 90-luvulla opiskelin kieltäkin, ja varmaan osin siksi oli helppo saada hyviä kontakteja ja ystävällistä palvelua. Koillis-Virossa venäjän kielen hallitsemisesta olisi ollut melkein enemmän hyötyä. (Onneksi matkakumppani hallitsi, kun itse olen jo ehtinyt unohtaa kyrillisiä kirjaimia lukuun ottamatta likimain kaiken aikoinaan opitun.)


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Viroon ja Latviaan voi mielestäni hyvin lähteä kiertelemään vaikka omalla autollakin. Mielenkiintoisia ja kauniita maisemia, eikä tarvitse ajella tuhansia kilometriä niitä nähdäkseen. Viro on tullut tutuksi melko tarkkaan, vaikka maisemat ja kaupungit muuttuvat siellä kaiken aikaa nykyaikaisemmiksi. 90-luvulla opiskelin kieltäkin, ja varmaan osin siksi oli helppo saada hyviä kontakteja ja ystävällistä palvelua. Koillis-Virossa venäjän kielen hallitsemisesta olisi ollut melkein enemmän hyötyä. (Onneksi matkakumppani hallitsi, kun itse olen jo ehtinyt unohtaa kyrillisiä kirjaimia lukuun ottamatta likimain kaiken aikoinaan opitun.)

        Paljon suomalaiset tuntuvat siellä kiertelevän, mutta monelle Via Baltica on vain nopea väylä Eurooppaan. Olen varmaan ehkä poikkeava, mutta tunnen enemmän sukulaisuutta ruotsalaisia kuin virolaisia kohtaan ja matkustankin mieluummin Ruotsiin.


    • Porvoosta-pois-pois

      Porvoo.
      Ei enää koskaan uudelleen.

      • Porvoo on kiva paikka, paljon ruotsinkielisiä, julkkiksia ja turisteja.


      • Porvoosta-pois-pois
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Porvoo on kiva paikka, paljon ruotsinkielisiä, julkkiksia ja turisteja.

        En halua törmätä kielimuuriin jo Porvoon moottoritiellä. Sipoossako se raja alkaa.

        Osaan vain savoa ja sitäkin välttävästi.


      • Porvoosta-pois-pois kirjoitti:

        En halua törmätä kielimuuriin jo Porvoon moottoritiellä. Sipoossako se raja alkaa.

        Osaan vain savoa ja sitäkin välttävästi.

        Et kai nyt tosikko sentään ole, kaikki porvoolaiset puhuvat suomea?


      • Kesällä Porvoossa voi tehdä monenlaisia retkiä vesilläkin. Luonnonystäville ja linnuista kiinnostuneille siellä löytyy myös monia kiinnostavia kohteita. Tietysti kaupungilla on paljon kiinnostavaa ja historiallista nähtävää. Olen aina valmis lähtemään pikavisiitille Porvooseen, vanhassa kaupungissa on monenlaisia hyviä ruokapaikkojakin.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Kesällä Porvoossa voi tehdä monenlaisia retkiä vesilläkin. Luonnonystäville ja linnuista kiinnostuneille siellä löytyy myös monia kiinnostavia kohteita. Tietysti kaupungilla on paljon kiinnostavaa ja historiallista nähtävää. Olen aina valmis lähtemään pikavisiitille Porvooseen, vanhassa kaupungissa on monenlaisia hyviä ruokapaikkojakin.

        Porvoossa voi oikein tuntea sen historian lehtien havinan.


      • O-Orvokki

        Ja parissa lintutornissa voi kuulla siivienkin havinaa. ;)
        ,


      • O-Orvokki

        Pahuksen kone, kun näkyy ”korjailevan” tekstiä. Prrrr.!!

        Kirjoitin: parissa lintutornissa voi kuulla siipienkin havinaa.

        Olen vieraillut siellä aina välillä lintuja tiirailemassa useampiakin kertoja vuodessa ja Porvoossa tulee muutenkin vierailtua kohtuullisen usein. Viime vuosina ei tosin ole enää tullut kuskailtua tuttuja turistiretkille yhtä usein kuin aikoinaan Keravalla asuessamme.

        Porvoo on minun mielestäni ihan mukava ja monimuotoinenkin kaupunki, joka tarjoaa myös turisteille monenlaista kiinnostavaa. Mitä erityisherkkuja tulee mieleen?


    • maissiiii

      Antalya, Turkki,
      olin kymmenen vuotta sitten todistamassa nuorten rakkautta ja vaikka silloin tapahtui kaikkea kivaa,
      öisin uitiin kuun valossa lämpimässä meressä paikallisten kanssa tai heidän asuintalonsa uima-altaalla.
      Hyvin meitä pidettiin, paikallisten kotona käytiin syömässä heidän herkkujaan, mutta jotenkin tuntui, että meitä vahdittiin ja sai miettiä sanojaan, että osuivat edes jotenkin kohdilleen . Sillä reissulla totesin, että isät vahtivat siellä poikiaan, aina oli setä tai eno esiliinana.

      NO, kuitenkin syy miksi en menisi sinne enää, nuorten romanssikin haihtui taivaan tuuliin, mutta suurin syy: siellä oli liian kuuma, liian kuuma totta tosiaan.

      Nyt on kyllä niin epävakaat oltkin, että ei kiinnosta se maa senkään vuoksi.

      • maissiiii

        hitsin pimpula aina jotain tipahtelee, nyt o putosi " olotkin" sanasta.

        onkohan aina niin kiire, ettei malta tarkastella mitä sopostusta kirjoittelee...


      • maissiiii kirjoitti:

        hitsin pimpula aina jotain tipahtelee, nyt o putosi " olotkin" sanasta.

        onkohan aina niin kiire, ettei malta tarkastella mitä sopostusta kirjoittelee...

        Sama vika meikäläisellä näiden kirjoitusten kanssa. Liian nopeasti, kun kirjoittaa tulee virheitä, eikä aina muista tarkastaa.

        Voin helposti kuvitella nuorten kokeman rakkauden tunteen juuri Turkissa. Antalya on ulkoisesti erilaista mihin länsimaiset ovat tottuneet, kirkot ja minareetit ja yleensäkin uskonnon näkyminen niin selvästi katukuvassa. Se on jotenkin eksoottista. Kuten myös ilmasto, kuumaa ja kuivaa.


    • sinne.tänne

      Itse asiassa voisi kysyä, mihin haluat matkustaa toisen kerran tai minne olet matkustanut useammin kuin kerran. Maailma on niin laaja ja rahavarat niukat, että täytyy olla syy mennä useampi kerta, on niitäkin löytynyt.

      En kuitenkaan matkustaisi toista kertaa Kreikan pikkupaikkoihin, vaikka eihän niissäkään tarvi paikallaan pysyä. En esimerkiksi Pargaan. Kaksi päivää oli vuokra-auto ja vuoristomaisemat oli upeita. Mutta Parga oli pieni ja tylsä. Samoin Samos. Kreikkalainen ruoka on kyllä erittäin hyvää.

      • Olen samaa mieltä Samoksesta ja Pargasta, liian pieniä saari useampaan reisuun. Mutta sitten taas Rodos, Korfu, Kreeta ja jopa Santorinillakin olen käynyt useamman kerran.

        Toki, voisihan sitä suosia kotimaan matkailuakin enemmän, mutta se on lähes kalliimpaa mitä lähteä etelä-eurooppaan. Lapissakaan en ole käynyt kuin yhden ainoan kerran ja silloinkin armeijan talvileirillä Rovajärvellä.


      • sinne.tänne

        Olen ollut matkatyössä ja reissannut Suomen Ahvenanmaata lukuun ottamatta ristiin rastiin useamman kerran usean vuoden ajan. Toimialueena kun oli koko maa. Lisäksi useimmat matkat piti tehdä omalla autolla, kun mukana oli painavia laitteita. Kauheasti metsätaivalta ajettavaksi säässä kuin säässä!

        Kotimaanmatkailu ei edelleenkään kiinnosta. Ja kallistahan se on, kuten totesit sinäkin.

        Korfu oli ok, Kreeta samoin, Kreetalla oltiin koko perheen voimin kolme päivää tienä päällä ja yövyttiin missä sattui, se oli ennen nettiaikaa. Santorinia olen kaihtanut, koska saari on niin pieni, vaikka maisemat ovat varmasti upeat.


      • sinne.tänne kirjoitti:

        Olen ollut matkatyössä ja reissannut Suomen Ahvenanmaata lukuun ottamatta ristiin rastiin useamman kerran usean vuoden ajan. Toimialueena kun oli koko maa. Lisäksi useimmat matkat piti tehdä omalla autolla, kun mukana oli painavia laitteita. Kauheasti metsätaivalta ajettavaksi säässä kuin säässä!

        Kotimaanmatkailu ei edelleenkään kiinnosta. Ja kallistahan se on, kuten totesit sinäkin.

        Korfu oli ok, Kreeta samoin, Kreetalla oltiin koko perheen voimin kolme päivää tienä päällä ja yövyttiin missä sattui, se oli ennen nettiaikaa. Santorinia olen kaihtanut, koska saari on niin pieni, vaikka maisemat ovat varmasti upeat.

        Ei kannata kaihtaa Santoriinia. Saari on pieni, mutta todella paljon katsottavaa ja taivaallisen hienoja maisemia. Yksi erityispiirre on, että siellä ei ole mitään itikoita, johtuu varaan tuliperäisestä ja kivisestä maaperästä. Jotkut tutkijat ovat esittäneet, että saari olisi tarujen Atlantis, mutta tiedä sitten. Joka tapauksessa valtavien luonnonvoimien jäljet ovat näkyvissä.

        Olen käynyt neljä kertaa, voisin mennä vieläkin uudelleen. Matkat ovat normimatkoja kalliimpia, mutta oikein hyvin kaiken sen arvoisia. Katselen aina keväällä ja kesällä äkkilähtöjä...


    • flegmaatti

      Ei halua vai ei kokemusperäisesti kiinnosta?
      Olemme matkustelleet melko vähän muslimimaissa mutta niihin emme halua uudelleen.
      Sitten on joukko kohteita jotka eivät mielestämme ole toisen käymisen arvosia.
      Muutamana esimerkkinä vaikkakapa Slovakia, Albania, Andorra, San Marino, Kap Verden Sal, Irlanti jne.
      Asumme muutaman kilometrin päässä Venäjän rajasta mutta kertaakaan en ole käynyt tämän ylityspaikan kautta sillä puolella. Haimme molempien penskojen lakkiaisten kuohuviinit Viipurista ja neukkuaikaan piipahdimme muutaman yön mittaisella, vaimon palkintomatkalla silloisessa Leningradissa. Näillä näkymin immuniteetti on lopunikäinen.

      Yksittäinen tapaus ei ratkaise. Viime joulun Tanhuvaaran tiputus- ja roiskekeikka saattoi harkitsemaan kaksi kertaa mutta todennäköisyys revohkan uusiutumiselle on vähäinen joten sinne jouluksi.
      Se, että Puolassa yritettiin murtautua autoomme ja se, että minut yritettiin ryöstää, ei pilaa Puolaa, eikä yhtään kaupunkia silmissäni.
      Tai pari tapausta eri maissa joissa erehdyin tilaamaan minun suuhuni täysin sopimatonta ruokaa, eivät leimanneet ko. kohteita.

      • Enemmän minua kiinnostaa juuri kokemusperäiset mielipiteet. Itsellä oli ensimmäinen ja viimeinen Turkin matka. Jouduin sinne vähän sattumalta, kun kesälomani siirtyi myöhäisemmäksi, eikä minulla ollut suunniteltu mitään muuta, mutta halusin matkoille ja ainoa vaihtoehto oli Alanya. En viitsi alkaa luettelemaan kaikkea kummallista johon törmäsin, mutta heti alusta lähtien kaikki vaan meni pieleen ja viimeisenä matkapäivänä vannoin, tten koskaan palaa takaisin tähän maahan. Hyvin on lupaus pitänyt!


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Enemmän minua kiinnostaa juuri kokemusperäiset mielipiteet. Itsellä oli ensimmäinen ja viimeinen Turkin matka. Jouduin sinne vähän sattumalta, kun kesälomani siirtyi myöhäisemmäksi, eikä minulla ollut suunniteltu mitään muuta, mutta halusin matkoille ja ainoa vaihtoehto oli Alanya. En viitsi alkaa luettelemaan kaikkea kummallista johon törmäsin, mutta heti alusta lähtien kaikki vaan meni pieleen ja viimeisenä matkapäivänä vannoin, tten koskaan palaa takaisin tähän maahan. Hyvin on lupaus pitänyt!

        Turkista. Viikko Istanbulissa oli harkittu ja riittävä. Ennakko-odotukseni olivat ehkä liioiteltuja.
        Marmarikseen ajauduimme oikeastaan vahingossa.
        Riittää minulle.

        Turkki oli ensimmäinen muslimimaa ja kuten myöhemmin ilmeni, ei edes pahin.
        Vaikka Egyptissä Luxor on turistikohde niin meininki oli epämiellyttävää monessakin suhteessa. Satuimme sinne nykin tornien tuhon aikaan ja paikallisilla oli basaarissa riemu ylimmillään.
        Juueeesei, juueeesei. Down, down down!

        "Länsimainen" Casablancakaan ei jättänyt kutsuvaa tunnetta.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Turkista. Viikko Istanbulissa oli harkittu ja riittävä. Ennakko-odotukseni olivat ehkä liioiteltuja.
        Marmarikseen ajauduimme oikeastaan vahingossa.
        Riittää minulle.

        Turkki oli ensimmäinen muslimimaa ja kuten myöhemmin ilmeni, ei edes pahin.
        Vaikka Egyptissä Luxor on turistikohde niin meininki oli epämiellyttävää monessakin suhteessa. Satuimme sinne nykin tornien tuhon aikaan ja paikallisilla oli basaarissa riemu ylimmillään.
        Juueeesei, juueeesei. Down, down down!

        "Länsimainen" Casablancakaan ei jättänyt kutsuvaa tunnetta.

        Egyptillä olisi vaikka mitä näytettävää turisteille, mutta nämä kiihkoilijat pilaavat hyvän matkailumaan vuosikymmeniksi. En millään keksi mitään syytä, mikä saisi minut matkustamaan Marokkoon tai Algeriaan.


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Egyptillä olisi vaikka mitä näytettävää turisteille, mutta nämä kiihkoilijat pilaavat hyvän matkailumaan vuosikymmeniksi. En millään keksi mitään syytä, mikä saisi minut matkustamaan Marokkoon tai Algeriaan.

        Niilin purjehduksemme ulottui Luxorin eteläpuolelta Assuaniin. Tölläilimme matkan varren temppelit jotka sinänsä olivat mielenkiintoisia niihin liittyvien historiatietojen valossa.
        Satuimme vain olemaan parkissa Luxorissa nykin tuplatornien tuhon aikaan joka riematutti suunnattomasti paikallisia.

        Jo ennen rysähdystä jokiristeilijän takakannella oli soltturyhmä panostettuine rynkkyineen ja peräkaiteeseen kiinnitettyine keveine kokenkivääreineen. Vyö valmiina aseessa.

        Rysähdyksen jälkeen näkyi, paitsi solttuja niin myös rynkyillä aseistautuneita siviilejä.
        Tarkistin kahdelta, että lippaassa on kovat paukut. Tietämättömille sanon, etteivät lippaat ole täysumpinaisia joten havainnon voi tehdä lippaan ollessa aseessa.
        Kenttäbussissakin oli aseistettu solttu.
        Kyllä tuollainen varmistelu antoi tiettyä turvallisuuden tunnetta.

        Ps. Parin kyselyn ja viiden minuutin etsimisen jälkeen löysin basaarialueen viinakaupan. Valikoima oli surkea mutta riittävä. Väittivät, ettei 400000: asukkaan Luxorissa ole kuin kaksi ko. kauppaa.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Niilin purjehduksemme ulottui Luxorin eteläpuolelta Assuaniin. Tölläilimme matkan varren temppelit jotka sinänsä olivat mielenkiintoisia niihin liittyvien historiatietojen valossa.
        Satuimme vain olemaan parkissa Luxorissa nykin tuplatornien tuhon aikaan joka riematutti suunnattomasti paikallisia.

        Jo ennen rysähdystä jokiristeilijän takakannella oli soltturyhmä panostettuine rynkkyineen ja peräkaiteeseen kiinnitettyine keveine kokenkivääreineen. Vyö valmiina aseessa.

        Rysähdyksen jälkeen näkyi, paitsi solttuja niin myös rynkyillä aseistautuneita siviilejä.
        Tarkistin kahdelta, että lippaassa on kovat paukut. Tietämättömille sanon, etteivät lippaat ole täysumpinaisia joten havainnon voi tehdä lippaan ollessa aseessa.
        Kenttäbussissakin oli aseistettu solttu.
        Kyllä tuollainen varmistelu antoi tiettyä turvallisuuden tunnetta.

        Ps. Parin kyselyn ja viiden minuutin etsimisen jälkeen löysin basaarialueen viinakaupan. Valikoima oli surkea mutta riittävä. Väittivät, ettei 400000: asukkaan Luxorissa ole kuin kaksi ko. kauppaa.

        Niilin temppeleitä on näytetty telkkarissa sen verran paljon, että olisi mukava nähdä omin silmin. Mutta mieluummin ilman soltturyhmää tai aseistettuja vartijoita.

        Länsimaissa sanotaan usein, että viina saa ihmiset hulluiksi. Luxorissa ei kertomasi mukaan pitäisi sitä vaaraa olla, mutta ei siellä silti asu yhtään meitä onnellisempia tai päästään parempikuntoisia ihmisiä?


    • absurdikysymys

      Aika vaikea alkaa nimeämään sellaista paikkaa, minne ei haluaisi uudestaan. Minulle on kyllä sattunut vuosien varrella hyvinkin vastenmielisiä kokemuksia matkoillani, kuten aivan älytöntä jonottamista tullissa jonkun italialaisen lakon vuoksi, mutta ei se ole mikään este, ettenkö voisi uudelleen matkustaa ko. paikkaan.
      Maailmassahan on paljon paikkoja, jonne matkustaa ja tässäkin viestiketjussa on lueteltu monta paikkaa, jonne joku ei halua mennä uudelleen. Minullakin tökkii ihan turistikohteet ja vältän niitä ihan viimeiseen asti, joten matkustan omatoimisesti muualle, kuin turistikohteisiin. Joten varmaan se tekee, että haluaisin matkustaa uudelleen niihin paikkoihin.
      Intia on yksi suosikeistani, todella mahtava maa matkustaa ja sinne pitää päästä aina uudestaan, moottoripyörä on hyvä välinen liikkua Intiassa. Venäjä on myös erikoinen maa matkustaa, joka on aina erilainen, vaikka kuinka olet jo kuvitellut nähneesi. Omalla autolla Venäjällä olen monta kertaa ajanut pitkiä matkoja.
      Valitettavasti elämä loppuu kesken ja paljon hyviä paikkoja jää maailmassa näkemättä!

      • Minulla on myös Suomessa muutama inhokki paikka, otetaan nyt vaikka Kouvola, jonne minua ei luultavasti saa muuten kuin väkipakolla.

        Intia voisi olla hieno kokemus, köyhyys tosin mietityttää. En tykkää nähdä kerjääviä lapsia.


      • Taikuritässä

        Olenko ollut onnekas, sillä voisin käydä, jos huvittaisi, samoissa kohteissa.
        Turkissa olen käynyt Cesmessä ja Focassa. Näistä olen käynyt paikallisbussilla Izmirissä. Ei moitittavaa.
        Kaukomatkoja en ole tehnyt. En tykkää istua lentokoneessa montaa tuntia.
        Kiinnostavia paikkoja on maailma täynnä. Tyydyn dokumentteihin.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Olenko ollut onnekas, sillä voisin käydä, jos huvittaisi, samoissa kohteissa.
        Turkissa olen käynyt Cesmessä ja Focassa. Näistä olen käynyt paikallisbussilla Izmirissä. Ei moitittavaa.
        Kaukomatkoja en ole tehnyt. En tykkää istua lentokoneessa montaa tuntia.
        Kiinnostavia paikkoja on maailma täynnä. Tyydyn dokumentteihin.

        Olet onnekas ja minä myös, voin aivan hyvin käydä samassa kohteessa, vaikka kuinka monta kertaa tahansa, jos paikka on hyvä.

        Yllättävän nopeasti 11 tunnin lento Miami -> Helsinki sujui, no problem!


      • Taikuritässä

        Apua 11 tuntia. Mun raja kulkee 3 tuntia nykyisin. Tällähän ei pitkälle pötkitä. Välilaskuilla voisi helpottaa esim. Nykiin nykisin Reykjavikin kautta.
        Islannissapa ei ole tullut käytyä.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Apua 11 tuntia. Mun raja kulkee 3 tuntia nykyisin. Tällähän ei pitkälle pötkitä. Välilaskuilla voisi helpottaa esim. Nykiin nykisin Reykjavikin kautta.
        Islannissapa ei ole tullut käytyä.

        Ei ole tullut käytyä Islannissa, mutta kyllä sinnekin ainakin viisi tuntia lentää, jos ei pidempäänkin. Kolmessa tunnissa pääsee just ja just Välimerelle. Kyllä se matkustus siitä alkaa sujua, kun ei mieti sitä pahana paikkana. Kerrankin elämässä saa vaan istua, eikä tarvitse tehdä mitään.


      • absurdikysymys
        Taikuritässä kirjoitti:

        Apua 11 tuntia. Mun raja kulkee 3 tuntia nykyisin. Tällähän ei pitkälle pötkitä. Välilaskuilla voisi helpottaa esim. Nykiin nykisin Reykjavikin kautta.
        Islannissapa ei ole tullut käytyä.

        Islanti on ihan ehdoton paikka, sinne kannattaa mennä omatoimimatkalle, näkee valaat ja voi plutia Blue Lagoonissa, asua kannattaa entisessa jenkkien tukikohdassa. Lennot saa tosi sopivasti!
        Ja intiaa on turha pelätä ja pitkää lentoaikaa. Lentoajan voi jakaa kahteen osaan, kun ottaa paljon parjatut pomppulennot, niin voi jaloitella välillä välilaskulla/koneenvaihdolla. Ja mikä pakko on kerrasta matkustaa kohteeseen, voihan sitä olla välilläkin muutaman päivän ja jatkaa siitä sitten Intiaan. Intia on meikäläisen suosikki omatoimimatkoilla, turistipaikat olen kiertänyt Intiassa kaukaa, Goalla en ole käynnyt kertaakaan!


      • Taikuritässä

        Mennäänporvooseen absurdikysymys
        Kiitos noista kivoista rohkaisuista ja kannustuksista.
        Taidan joiltain osin olla omiin tapoihin kangistunut ja piintynyt, mitä matkustamiseen tulee.
        Mutta: never say never...

        Öitä. Höyhensaarille nyt....


    • Kehtuuttaa

      Kävin tänään kaupassa mut unohtu yksi ostos, ei huvittas toista kertaa, kai pakko.

      • Oliko pitkä matka?


      • Kehtuuttaa

        Ei sinne pitkä matka, jos nyt kumminkin lähtis jos samalla ostais isänpäivän pullon kaupan vieressä olevasta alkosta vaikka krapulan olessa päätän etten toistakertaa aukase sen ovea, onko isis vielä elossa.
        Voit vastata muttei pakko joo joisko tässä toisen kupin kahvia ennen kauppaa menoa.


      • Kehtuuttaa kirjoitti:

        Ei sinne pitkä matka, jos nyt kumminkin lähtis jos samalla ostais isänpäivän pullon kaupan vieressä olevasta alkosta vaikka krapulan olessa päätän etten toistakertaa aukase sen ovea, onko isis vielä elossa.
        Voit vastata muttei pakko joo joisko tässä toisen kupin kahvia ennen kauppaa menoa.

        Minulla myös toinen kupillinen kahvia menossa. Isänpäivän pullo kannattaa jättää kauppaan, jos vaikka sattuu tulemaan vieraita niin antaa huonon vaikutelman.


      • sinäminämuut
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Minulla myös toinen kupillinen kahvia menossa. Isänpäivän pullo kannattaa jättää kauppaan, jos vaikka sattuu tulemaan vieraita niin antaa huonon vaikutelman.

        Antaako isänpäivän pullo huonon vaikutelman? Sinähän olet absolutisti?


      • sinäminämuut kirjoitti:

        Antaako isänpäivän pullo huonon vaikutelman? Sinähän olet absolutisti?

        En minä mikään absolutisti ole, vaan olen vain laittanut korkin kiinni. Siinä on suuri ero.


    • teretule

      Suomi on kuin musta pilvi sinne en halua matkustaa, koska maa on apinina muistoissa historiaa täysin apina.

      Kerran hänen kanssa matkustin, hän sanoi on itä ja itä on Suomi. Suomi on Putinin oma valtio.

      • Asia tuli jo selväksi, ei tarvitse enää toistaa.


      • Taikuritässä

        Mutta mietipä niinkin, että jos tänne tulisit, niin vastassa oli 60 fiksu joukkio ja pettyisit ja joutuisit kysymään, missäs ne apinat ovat.
        Söin juuri viimeiset pähkinät.


    • Venetsia kesällä - kauhea löyhkä helteellä ja rosvohinnat ainakin gondoleissa. Mentiin Dolomiittien kautta (Itävallasta). Raikas ilma loppui kuin seinään "alas" päästyämme ja paheni kuuluisaa kohdetta lähestyessämme. Kaunis ja kiinnostava paikka kyllä - säälle ei aina voi mitään. :((

      • Silti yksi sellainen kohde, jonne haluaisin elämäni aikana vielä mennä. Hyvä että varoitit ajankohdasta, ei sinne tarvitse välttämättä kesällä tunkea. Katsomista riittää ihan koska vaan!

        Toinen paikka Italiassa on sanonnan mukaan tietysti - nähdä Napoli ja kuolla!


      • Hui ;)


      • Minulla on samanlainen kokemus Venetsiasta. Haisi pahalta ja ryöstöhinnoittelu.
        Sattui olemaan vielä todella helteiset päivät.


      • Häämatkalaisia ajattelin varoittaa... Uskon ettet sinä, kuten en minäkään onneksi sellaisella matkalla olleet? Älähän loukkaannu, villi arvaus vain :)


      • flegmaatti

        Kolmas kerta Venetsiassa.
        Venetsia oli eräs heinäkuun risteilyn satamista. Emme lähteneet punkemaan Mrkuksen torille vaan kiertelimme laitaosia.
        Ensimmäinen Venetsian vierailu tapahtui 1971 automatkan yhteydessä. Vuokrasimme peräprutkun kuskeineen puoleksi päiväksi.
        Lasten kanssa kävimme siellä 1981.
        Tässä viimeisessä käynnissä oli hieman vanhusten nostalgiaa mutta palautti karuun todellisuuteen vaikka kanavat eivät haisseetkaan niin riivatusti kuin ensimmäisellä käynnillä.
        Mielestäni Venetsia on ehdottomasti käymisen arvoinen.


      • Venetsiaa on tai oli viime vuosisadalla kiehtovaa matkustaa laivalla ja rantautua likimain Markuksen torin maisemiin. Ihan lämpimien kesähelteiden aikaan en poistuisi Suomesta ja pohjoismaista.


    • ex-matkaaja

      En ehkä matkaa enää minnekään Suomen rajojen ulkopuolelle. En vaan jaksa enää matkan teko.

      Siis en matkustaisi Bukarestiin uudelleen. Sattui joulun seutuun vuosia sitten matka sinne. Oli tautisen kylmää. Kulkukoiria sai pelätä tosi paljon ja ne kerääntyivät laumoiksi. Piti varoa ettei vahingossakaan katsoisi niitä.

      • Nuo kulkukoirat ovat pelottavia, enkä oikein ymmärrä logiikkaa mikä niitä itselleen ottavilla oikein on? Annetaan juosta autoteillä ja kaupunkien kaduilla kerjäämässä ruokaa.


    • teretule

      Oliko Venetsiassa pareita jalkalkäytävillä kuin apinasuomessa???

      • en ymmärrä sanaa " pareita"?


    • Matkailu-avartaa

      New York, Etelä-Afrikka ja Narva, riitti näissä kohteissa.

      • Suomalaiset matkustavat paljon Viroon, mutta esimerkiksi Narva on saanut kriittista vastaanottoa. Afrikka on ihan oma lukunsa matkailussa, vaikka en juuri Etelä-Afrikassa olekaan käynyt. New York ei houkuttele.


      • En ole koskaan käynyt Virossa tai muussa Baltian maassa. Ei ennakkoluuloja asukkaita kohtaan, vaikka tuttujen Tallinnan reissut ovatkin olleet joskus liiankin "värikkäitä". Ehkä vanha Leningradin reissu teininä koulun kanssa vaikutti kyllä myöhempiin valintoihin?


    • Muslimimaat joissa olen käynyt ovat poissa suosikkilistaltani ja myös käymättömät, USA ja sen asukkaiden itseriittoisuus, Narva oli aika ankea eikä tuo Lappikaan kovasti kutsu käymään.

      • Samoin täällä suhtautuminen muslimimaihin, en halua koskaan enää herätä joka aamu klo 05:30 kovaääniseen minareetista tulevaan rukoukseen. Hyvin vähän minulla on kokemusta aidoista yhdysvaltalaisista, koska floridalaisten matkakohteissa ovat ihmiset ovat lähes poikkeuksetta muualta tulleita.


      • Lappi on minulle mieluinen varsinkin talvella, kun eivät öttiäiset vaivaa.


    • teretule

      Kouvola on ainut paikka minne voisin matkustaa muut paikat ovat apinoita Suomessa.

      • Tervemenoa vaan!


    • 1955

      Aasiaan. Liikaa ihmisiä, liikaa saasteita, liikaa liikennettä, sanoinkuvaamatonta köyhyyttä/rikkautta, hemmetinmoinen kuumuus ja ilman kosteus. Paras pysyä kotinurkilla. Ei tarvi kohdata kaikkea tuota edellä kirjoitettua. Ei tule kuin paha mieli.

      Kuka viehättyy mistäkin, makuasia.

      • En ole koskaan käynyt, en edes Thaimaassa, jota kovasti hehkutetaan. Monet suomalaiset ovat löytäneet sieltä jopa toisen kotimaan.


    • orchestra

      Puerto de la Cruz oli alkuun aivan ihana paikka, mutta turismin lisäännyttyä en enää halua sinne mennä. Passi on mennyt vanhaksi enkä aio uusia sitä, joten en enää lähde muuallekaan.

      • Kävin edellisenä kesänä, majoituimme sinne yläkaupungin puolelle, jossa käsittääkseni oli jäljellä enemmän paikallista asutusta. Toki, kävimme rannassakin ja vuokrasimme skootterit ja sitten Teidelle. Hyvä matka.


    • 980598ii

      Suomalaisten kanssa ryhmämatkalle ei ikinä ..oli kauhea kokemus...oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.

      • flegmaatti

        Oma valinta. Olemme olleet muutaman kerran "pakettiporukassa" lentojen ja kenttäkuljetusten ajan. Loppu onkin itsestä kiinni!


      • En ole koskaan ollut mukana, haluan kulkea omia polkujani.


      • Olen ostanut muutamia kertoja pakettimatkan jonnekin suosittuun kohteeseen ja yöpynyt ensimmäisen ja viimeisen yön ko. hotellissa. Joskus auton vuokraaminen ja paikalliset matkat ovat tulleet järjestetyksi vasta perillä. Joskus on ollut aikaa tehdä suunnitelmia jo etukäteen. - Toistaiseksi voin todeta, että on ollut vähintäänkin kohtuullisesti myös onnea matkassa. Asiat ovat järjestyneet aina vähintäänkin kohtuullisen mukavasti, vaikka välillä olisi voinut käydä vähän hassustikin, kun en/emme olleet perehtyneet asioihin huolellisesti etukäteen. Joskus on yhtäkkiä tullut huomatuksi, että liikutaan tai liikun yksin alueella, jonne ei ehkä olisi pitänyt mennä ollenkaan tai tulee vastaan joitain uhkatilanteita, jotka aiheuttavat sydämentykytyksiä jälkikäteen.


    • merviamanda

      Laivareisuille, ellei ne ole ihan vain sisämaahan tehtyjä. Miksikö? Työn kautta kyllästyminen. Myöskään Viron tai Venäjän reisut... ei ikinä enää!

      • Jotenkin laiva on niin suljettu paikka, että ahdistaa ainakin minua. Toki jotkut Karibian risteilyt tehdään varmaan niin isoilla laivoilla, että ei toista päätä näy.

        Ihan samaa mieltä Viron ja Venäjän matkoista. Säästän vähän enemmän ja lähden etelänmeren saarelle.


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Jotenkin laiva on niin suljettu paikka, että ahdistaa ainakin minua. Toki jotkut Karibian risteilyt tehdään varmaan niin isoilla laivoilla, että ei toista päätä näy.

        Ihan samaa mieltä Viron ja Venäjän matkoista. Säästän vähän enemmän ja lähden etelänmeren saarelle.

        Karibia, Atlantti, Välimeri. Uudet alukset ovat koloseja mutta jo aikaisemminkin rakennetuilla, yli 30000brtn paateilla on tilaa.
        Kaikesta on monipuolinen tarjonta.
        Hyttivalinta, tai saatavuus vaikuttaa viihtyvyyteen vaikka siellä ei paljoa oleskelisikaan.
        Kerran olemme saaneet ylimmän kannen 20m2 ulkohytin.

        Monella, matkustelleella tuttavallani on risteilyistä virhekäsitys. "Miten sitä jaksaa olla laivalla koko viikon"?
        Yhtä meripäivää on melkein mahdoton välttää mutta valtamerten ylityksiä lukuun ottamatta, sillä selviää.
        Useimmiten lähtö satamasta klo 18 tietämissä ja seuraavana aamuna varhain uudessa kaupungissa ja usein uudessa valtiosakin.
        Laivoilta järjestetään opastettuja retkiä kunkin kaupungin nähtävyyksiin mutta yksi kokemus vahvisti käsityksemme, ettemme lähde siihen sakkiin. Retkikieli on tavallisesti enkku.
        Samat kohteet voi kiertää omatoimisesti ja joustavammin.

        Useimmiten on kätevää käydä laivalla lounastamassa ja mennä ruokalevon jälkeen jatkamaan kohdekaupunkiin tutustumista.

        Kukin matkailee tyylillään mutta kehoitan risteilyjen tuomitsijoita kokeilemaan jotain lämpimän meren AI - risteilyä kunnon hyttiluokassa ja mielenkiintoisella reitillä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Karibia, Atlantti, Välimeri. Uudet alukset ovat koloseja mutta jo aikaisemminkin rakennetuilla, yli 30000brtn paateilla on tilaa.
        Kaikesta on monipuolinen tarjonta.
        Hyttivalinta, tai saatavuus vaikuttaa viihtyvyyteen vaikka siellä ei paljoa oleskelisikaan.
        Kerran olemme saaneet ylimmän kannen 20m2 ulkohytin.

        Monella, matkustelleella tuttavallani on risteilyistä virhekäsitys. "Miten sitä jaksaa olla laivalla koko viikon"?
        Yhtä meripäivää on melkein mahdoton välttää mutta valtamerten ylityksiä lukuun ottamatta, sillä selviää.
        Useimmiten lähtö satamasta klo 18 tietämissä ja seuraavana aamuna varhain uudessa kaupungissa ja usein uudessa valtiosakin.
        Laivoilta järjestetään opastettuja retkiä kunkin kaupungin nähtävyyksiin mutta yksi kokemus vahvisti käsityksemme, ettemme lähde siihen sakkiin. Retkikieli on tavallisesti enkku.
        Samat kohteet voi kiertää omatoimisesti ja joustavammin.

        Useimmiten on kätevää käydä laivalla lounastamassa ja mennä ruokalevon jälkeen jatkamaan kohdekaupunkiin tutustumista.

        Kukin matkailee tyylillään mutta kehoitan risteilyjen tuomitsijoita kokeilemaan jotain lämpimän meren AI - risteilyä kunnon hyttiluokassa ja mielenkiintoisella reitillä.

        Annoit niin perustavan ja houkuttelevan kuvauksen risteilyistä, että käännän kelkkani ja aloin ihan vakavasti harkita sellaisen tekemistä. Vaimollani on diabetes ja voisi olla kätevää asua laivassa noiden ruokajärjestelyjen ja yleensäkin säännöllisyyden vuoksi.


      • flegmaatti

        Oletko kylläsynyt lämpimien merien risteilyillä vai Itämeren alueella.
        "Oikeiden" risteilyjen henkilökunnan kyllästymisen ymmärrän komennusten pitkien kestojen vuoksi. Tuntuu sopivan kaukoidän jengille.


    • eukkosein

      Mallorca ja siellä Alcudia. Oikea turistirysä. En halua sinne enää mennä koskaan, vaikka oli lämmintä ja vähän liikaakin ajoittain.

      • Mallorca on nähty, joo! Ja muusta Espanjasta poiketen ei viehättänyt minua, vielä kun hotellissa oli 90 prosenttia asukkaista saksalaisia, niin mentiin pahasti epämukavuusalueelle.


      • Alcudiasta en tiedä, en ole Mallorcan turistirannoilla käynyt, mutta Palma on ihana vanha espanjalainen kaupunki, tosin sielläkin alkaa turismi häiritä meininkiä.


      • Mallorcan saareen olemme tutustuneet kiertämällä luultavasti kaikki kulkukelpoiset maantiet. Jossain eivät auton vakuutukset ole voimassa, jos lähtee pienille epäkuntoisille, pinnoittamattomille tielle seikkailemaan.

        Vuosia on ehtinyt kulua Mallorcan matkan jälkeen niin paljon, etteivät ihan kaikki kohteet tule mieleen ennen kartan esille kaivamista. Pitääkin pikapuoliin kurkistaa ja kerrata, millaisia muistoja nousee esiin.


    • Eläkeläisheppu

      Kanarian saarille . Pelkään ryöstäjiä ja torakoita.

      • Ei kaikilla saarilla ole torakoita, mutta Teneriffalla ainakin on. Olen omin silmin nähnyt ja niitä tappanut Playa de las Americasissa. Pelottavaa kun menee yöllä vessaan ja unenpöppörässä näet jotain vipeltävän jalkojesi juuressa. Siellä on myös paljon varkaita, tarkkana saa olla.


      • Uniolento
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Ei kaikilla saarilla ole torakoita, mutta Teneriffalla ainakin on. Olen omin silmin nähnyt ja niitä tappanut Playa de las Americasissa. Pelottavaa kun menee yöllä vessaan ja unenpöppörässä näet jotain vipeltävän jalkojesi juuressa. Siellä on myös paljon varkaita, tarkkana saa olla.

        Näyttää riippuvan ratkaisevasti siitä mitkä ovat ennakko-odotukset.

        Joillekin yksi ikävä kokemus leimaa koko paikan tai jopa alueen.

        Pari torakkaa pilaa toisen loman vaikka lähimarketista löytyisi ratkaisu.

        Onneksi olemme erilaisia!


      • Uniolento kirjoitti:

        Näyttää riippuvan ratkaisevasti siitä mitkä ovat ennakko-odotukset.

        Joillekin yksi ikävä kokemus leimaa koko paikan tai jopa alueen.

        Pari torakkaa pilaa toisen loman vaikka lähimarketista löytyisi ratkaisu.

        Onneksi olemme erilaisia!

        Ei ne torakat minun matkaani pilanneet, enemmän rouva tuntui kirkuvan. Ja olen käynyt sen jälkeen useita kertoja samassa lomakohteessa. Samassa hotellissa en koskaan, ohi ollaan kävelty ja nimetty paikka torakaksi.


      • flegmaatti
        Uniolento kirjoitti:

        Näyttää riippuvan ratkaisevasti siitä mitkä ovat ennakko-odotukset.

        Joillekin yksi ikävä kokemus leimaa koko paikan tai jopa alueen.

        Pari torakkaa pilaa toisen loman vaikka lähimarketista löytyisi ratkaisu.

        Onneksi olemme erilaisia!

        Hyvä, että mainitsit lähimarketin! On hitonmoista avuttomuutta urputtaa edes viikko torakoista!


      • merviamanda
        flegmaatti kirjoitti:

        Hyvä, että mainitsit lähimarketin! On hitonmoista avuttomuutta urputtaa edes viikko torakoista!

        Usein kuulee kerrottavan,että mitä niistä torakoista,ovat sama kuin hyttyset
        Suomessa.
        No olen kyllä täysin eri mieltä,tietääkseni en ole hysteerikko,mutta nämä torakat saavat minut niin pois "balanssista",että alta pois.
        En todellakaan pelkää hyttysiä,mutta ajatuskin näistä nilviäisistä samassa huonessa tai huoneistossa saa minut viettämään unettomia öitä.
        Nykyään aina matkoilla nukun paksut sukat jalassa,ihan siitä syystä,että jos joudun yöllä menemään vessaan tai keittiöön juomaan,niin jos jäävät alle,niin eivät ainakaan kosketa.
        Tämä on pelko,jota ei kyllä voi laskea yleiseksi naisten "hysteriaksi",mutta tämä pelko ei oole mitenkään kiva.
        Enkä varmaan rupea miksikään tuholaistorjujaksi lomareissulla,ihan älytöntä kuvitella lähimarketin pelastavan matkasi?
        Eikä ole kyse mistään avuttomuudesta,vaan hotellin tasosta


      • flegmaatti
        merviamanda kirjoitti:

        Usein kuulee kerrottavan,että mitä niistä torakoista,ovat sama kuin hyttyset
        Suomessa.
        No olen kyllä täysin eri mieltä,tietääkseni en ole hysteerikko,mutta nämä torakat saavat minut niin pois "balanssista",että alta pois.
        En todellakaan pelkää hyttysiä,mutta ajatuskin näistä nilviäisistä samassa huonessa tai huoneistossa saa minut viettämään unettomia öitä.
        Nykyään aina matkoilla nukun paksut sukat jalassa,ihan siitä syystä,että jos joudun yöllä menemään vessaan tai keittiöön juomaan,niin jos jäävät alle,niin eivät ainakaan kosketa.
        Tämä on pelko,jota ei kyllä voi laskea yleiseksi naisten "hysteriaksi",mutta tämä pelko ei oole mitenkään kiva.
        Enkä varmaan rupea miksikään tuholaistorjujaksi lomareissulla,ihan älytöntä kuvitella lähimarketin pelastavan matkasi?
        Eikä ole kyse mistään avuttomuudesta,vaan hotellin tasosta

        Luuletko etten erota torakkaa moskiitosta? Pienten,lentävien hönnäreiden tehokas torjunta on sähköpistokkeeseen tökättävä killeri. Joko kertayön tyynyillä tai kuukauden kestosäiliöllä toimiva.
        Torakoiden yksinkertaisin torjunta tapahtuu heittämällä asuin- ja aputilojen nurkkiin tarmpakseja. Tehoaa kanssa!
        On olematon vaiva mutta tarttee ymmärtää.
        Etelän sisätiloissa liikun aina sandaalit jaloissa mutta muusta syystä kuin torakkakmmosta.
        Vaimoni ei ole mikään "kovanahka" ja mennessämme Espanjaan hän aina varmistaa torakkatorjunnan joka on osoittautunut ehdottoman tehokkaaksi.


      • flegmaatti
        flegmaatti kirjoitti:

        Luuletko etten erota torakkaa moskiitosta? Pienten,lentävien hönnäreiden tehokas torjunta on sähköpistokkeeseen tökättävä killeri. Joko kertayön tyynyillä tai kuukauden kestosäiliöllä toimiva.
        Torakoiden yksinkertaisin torjunta tapahtuu heittämällä asuin- ja aputilojen nurkkiin tarmpakseja. Tehoaa kanssa!
        On olematon vaiva mutta tarttee ymmärtää.
        Etelän sisätiloissa liikun aina sandaalit jaloissa mutta muusta syystä kuin torakkakmmosta.
        Vaimoni ei ole mikään "kovanahka" ja mennessämme Espanjaan hän aina varmistaa torakkatorjunnan joka on osoittautunut ehdottoman tehokkaaksi.

        Siis trampakseja!


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ei kaikilla saarilla ole torakoita, mutta Teneriffalla ainakin on. Olen omin silmin nähnyt ja niitä tappanut Playa de las Americasissa. Pelottavaa kun menee yöllä vessaan ja unenpöppörässä näet jotain vipeltävän jalkojesi juuressa. Siellä on myös paljon varkaita, tarkkana saa olla.

        torakoiden esiintyminen riippuu varmaan hotellista. olen ollut kerran Playa de las Americasissa eikä hotellissani ollut torakoita, mutta niiden sijaan brittieläkeläisiä jotka melusivat ja ryyppäsivät yötä myöten. muutenkin paikka on surkea turisteille rakennettu mesta, mutta pääsi onneksi saarta kiertämään ja Teidellä käymään ettei tarvinnut koko aikaa Americasissa olla. siellä ei ollut mitään tekemistä tai katsottavaa.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        torakoiden esiintyminen riippuu varmaan hotellista. olen ollut kerran Playa de las Americasissa eikä hotellissani ollut torakoita, mutta niiden sijaan brittieläkeläisiä jotka melusivat ja ryyppäsivät yötä myöten. muutenkin paikka on surkea turisteille rakennettu mesta, mutta pääsi onneksi saarta kiertämään ja Teidellä käymään ettei tarvinnut koko aikaa Americasissa olla. siellä ei ollut mitään tekemistä tai katsottavaa.

        Hotellivalinnasta pitkälti kiinni torakat, luulen parempitasoisten pitävän huolta, että niitä ei ole. Englantilaiset ovat vallanneet Americasin ja pitävät sitä omanaan, siellä on jopa englantilaisia "nakkikioskeja", joista saa fish and chips huikopalaa öisin. Sen britit ovat tosiaan valmistaa uppopaistamalla.

        Teide on mahtava kokemus, menimme pojan kanssa köysiradalla ihan sinne ylös. Huikaisen kaunista, vaikka ei siellä muuta ole kuin kivikasoja. Matkalla sinne tuli jotenkin mieleen näkymät Mars planeetalta? Ajoimme skootereilla sinne ylös ja pysähdyimme monta kertaa ihailemaan maisemia. Varsinkin siinä, kun noustiin yli pilvien, oli taivaallinen tunnelma. Oli lämmintä, mutta jotenkin kylmänkosteaa. Ylhäällä oli kova tuuli!


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Hotellivalinnasta pitkälti kiinni torakat, luulen parempitasoisten pitävän huolta, että niitä ei ole. Englantilaiset ovat vallanneet Americasin ja pitävät sitä omanaan, siellä on jopa englantilaisia "nakkikioskeja", joista saa fish and chips huikopalaa öisin. Sen britit ovat tosiaan valmistaa uppopaistamalla.

        Teide on mahtava kokemus, menimme pojan kanssa köysiradalla ihan sinne ylös. Huikaisen kaunista, vaikka ei siellä muuta ole kuin kivikasoja. Matkalla sinne tuli jotenkin mieleen näkymät Mars planeetalta? Ajoimme skootereilla sinne ylös ja pysähdyimme monta kertaa ihailemaan maisemia. Varsinkin siinä, kun noustiin yli pilvien, oli taivaallinen tunnelma. Oli lämmintä, mutta jotenkin kylmänkosteaa. Ylhäällä oli kova tuuli!

        köysirata on aika huikea kokemus, samaten ne kuumaisemat. silloin kun kävin, ei tuullut eikä ollut muutenkaan kylmä ilma vaikka oli maaliskuu.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        köysirata on aika huikea kokemus, samaten ne kuumaisemat. silloin kun kävin, ei tuullut eikä ollut muutenkaan kylmä ilma vaikka oli maaliskuu.

        Itse olin siellä heinäkuussa. Jännä miten ohutta se ilma oli siellä ylhäällä. Joutui ihan hengittämällä hengittämään.


      • Tässä oli se Heikunkeikun viesti, joka ei taatusti ollut sääntöjen vastainen!


    • pirremiinapa

      Marokkoon, oli kahden viikon matka ja se toinen viikko oli jo tuskaa.

      • pirremiinapa

        Niin ja.minne tahtoisin mennä uudelleen, Sveitsiin, Itävaltaan haluaisin mennä vielä, sekä Puolaan kaupunkimatkalle, Ehkä Saksaankin vielä.

        No katotaan nyt, ehkä se on nyt tyydyttävä pilkkireissuun tuohon järven jäälle, kissan kaa.


      • pirremiinapa
        pirremiinapa kirjoitti:

        Niin ja.minne tahtoisin mennä uudelleen, Sveitsiin, Itävaltaan haluaisin mennä vielä, sekä Puolaan kaupunkimatkalle, Ehkä Saksaankin vielä.

        No katotaan nyt, ehkä se on nyt tyydyttävä pilkkireissuun tuohon järven jäälle, kissan kaa.

        Öisäänpä vieläkin, Sardinian saari oli mielenkiintoinen kohde, ja Budabestikin.

        Irlanti oli hieman sateinen, mutta voisin vielä käydä sielläkin.

        Espanjan laavasaarille en halua enää koskaan mennä, karua ja mustaa ympärillä.


      • pirremiinapa
        pirremiinapa kirjoitti:

        Öisäänpä vieläkin, Sardinian saari oli mielenkiintoinen kohde, ja Budabestikin.

        Irlanti oli hieman sateinen, mutta voisin vielä käydä sielläkin.

        Espanjan laavasaarille en halua enää koskaan mennä, karua ja mustaa ympärillä.

        Ha..öisään, eiku lisään..


      • flegmaatti
        pirremiinapa kirjoitti:

        Niin ja.minne tahtoisin mennä uudelleen, Sveitsiin, Itävaltaan haluaisin mennä vielä, sekä Puolaan kaupunkimatkalle, Ehkä Saksaankin vielä.

        No katotaan nyt, ehkä se on nyt tyydyttävä pilkkireissuun tuohon järven jäälle, kissan kaa.

        Meillä on samoja mieltymyksiä. Saksassa käymme vuosittain pari kertaa.
        Itävalta ja Unkari ovat jääneet vähemmälle huomiolle koska siellä olleet perhetuttavamme ovat kuolleet.
        Viimeiset reisut teimme siten, että lensimme Muncheniin ja läksimme kentältä vuokratulla autolla kiertämään paikkoja ja tervehtimään ainoaa elossa olevaa tuttuamme.
        Tuota vuorokautta lukuun ottamatta, kiertelimme em. maita.


      • jippuu

        Kanarialle menisin, mutta Marokko on minustakin epämiellyttävä paikka.
        Paikalliset naiset pysyttelevät kotona, turistinaiset joutuvat ahdistelluiksi ikään ja näköön katsomatta. Miehet kiinnostuvat kaikesta mikä liikkuu, vaikka rollaattorilla.
        Thaimaa ja Brasilia ovat minun makuuni liian kuumia, kanarian ilmasto on sopiva.


      • kielen.päästä
        jippuu kirjoitti:

        Kanarialle menisin, mutta Marokko on minustakin epämiellyttävä paikka.
        Paikalliset naiset pysyttelevät kotona, turistinaiset joutuvat ahdistelluiksi ikään ja näköön katsomatta. Miehet kiinnostuvat kaikesta mikä liikkuu, vaikka rollaattorilla.
        Thaimaa ja Brasilia ovat minun makuuni liian kuumia, kanarian ilmasto on sopiva.

        Marokko Agadir, sinne en toista kertaa mene. Paikallinen uskonto esillä joka paikassa, oli ahdistavaa.


      • Helppo kuvitella viikon riittävän Marokossa, jopa lyhyemmänkin aikaa.


    • piitsit

      Bulgaria, sunny peach, joka paikkaan sitä itsensä lykkää.
      Varnassa, myyjä / kassa pihisti lompakkoni kun jätin sen huomaamattani tiskille
      siksi aikaa kun pakkasin tavaraa laukkuuni, muita asiakkaita siellä ei ollut.
      Huomasin kun mentiin syömään ystäväni kanssa seuraavaan kortteliin.
      Kävin vielä siellä liikkessä mutta kassa vaan levitteli käsiään.
      Onnekseni ei ollut koko matkakassa mukana.
      Muutenkin surkea paikka kerjäläisiä joka paikassa ja lapsilauma perässä myös kerjäämässä.
      Rannan tuntumasta ei juuri uskaltanut mennä lenkille, pelottava.

      • Onneksi olen jättänyt Bulgarian matkailut tekemättä.


    • matkakoti

      Benidorm ja Eilat,ei ikinä enää,toisessa russakoita niin ettei kävellä voinut ja Eilatissa epämukavat lähtö-ja tuloselvitykset,ja aseelliset miehet kulki kaikkialla.

      No sitten on Häme,ei sinne.Enää,ainakaan asumaan.

      • Tuosta Benidormista tulee mieleen se englantilainen komediasarja ja Eilatista en ole kenenkään kuullut kertovan hyviä matkakokemuksia. Jos haluaa pelkkää aurinkoa, silloin molemaat kohteet voivat kenties mennä?


    • Truebutsad

      Praha ei ollut kiva paikka.

      • Tsekki varmaan maana mielenkiintoinen, mutta hyvin harvan maan pääkaupunki varsinaisesti kiinnostaa minua.


      • Prahassakin on monenmoista nähtävää, esimerkiksi Laterna magica tuntui viime vuosisadalla ertyisen kiehtovalta ja elämyksiä tarjoavalta tutustumiskohteelta kaupungilla.

        Krakova on mielestäni yksi kiinnostavista ja monimuotoisistakaupunkikohteista Puolassa.


    • Ram.oona

      Ehdottomasti Ruijan Lappi Jäämeren rantoineen Hammerfestiin saakka. Kosteaa, kylmää keskikesällä, ja se kalojen kuivatus talojen seinillä, mikä lemu. Kun pääsimme Ivaloon oli suuri helpotus. Talvisin ja syksyisin Saariselän, Pyhätunturin maisemat ovat houkuttelevia

      • eimakirr

        Pykeijassa asuu suomenkielisiä ihmisiä, samoin koko Pohjois-Norjassa Venäjän rajalle asti-
        Elsan Jäämeren sauna ihana!


      • Vaikea sanoa, kun en ole koskaan käynyt noin pohjoisessa. Ei minulla ainakaan ole mitään ihannointia kylmää kohtaan. Saan palella ihan riittävästi täällä Etelä-Suomessa.


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun en ole koskaan käynyt noin pohjoisessa. Ei minulla ainakaan ole mitään ihannointia kylmää kohtaan. Saan palella ihan riittävästi täällä Etelä-Suomessa.

        Puuttuneeko minulta jotain?
        Pohjoisin käymäni paikka on Tornio ja silloinkin työasioissa 1969. Seuraavaksi pohjoisin on Kajaani 70-luvun puolivälissä. Samoin työstä johtuva viikon rupeama.
        Vapaaentoinen naparetkeilyni pohjoispiste on Kuopio jossa kävimme veneellä koko perhe.
        Olen siis jäänyt paitsi oihjoisen eksotiikasta enkä edes harmittele sitä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Puuttuneeko minulta jotain?
        Pohjoisin käymäni paikka on Tornio ja silloinkin työasioissa 1969. Seuraavaksi pohjoisin on Kajaani 70-luvun puolivälissä. Samoin työstä johtuva viikon rupeama.
        Vapaaentoinen naparetkeilyni pohjoispiste on Kuopio jossa kävimme veneellä koko perhe.
        Olen siis jäänyt paitsi oihjoisen eksotiikasta enkä edes harmittele sitä.

        Ihan sama juttu täällä. Kemijärvellä tuli käytyä armeija-aikana ja se oli ensimmäinen ja viimeinen Lapin reissu. Minua on peloteltu riittävästi niistä hyttysmääristä mitä siellä on kesällä. Talvella taas on liian kylmä.

        Minä olen suomalainen, joka ei edes välttämättä halua Lappiin!


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ihan sama juttu täällä. Kemijärvellä tuli käytyä armeija-aikana ja se oli ensimmäinen ja viimeinen Lapin reissu. Minua on peloteltu riittävästi niistä hyttysmääristä mitä siellä on kesällä. Talvella taas on liian kylmä.

        Minä olen suomalainen, joka ei edes välttämättä halua Lappiin!

        "Minä olen suomalainen, joka ei edes välttämättä halua Lappiin!",

        Ihana aloitus sinulta, että kaikki saivat osallistua omista matkakokemuksistaan, ilman ironiaa vertailen siihen "maailman matkaajaan", joka kuviteli olevansa ainutlaatuinen, koska oli Kainuun korvesta lähtenyt joskus matkailemaan ja vihdoinkin löytänyt Hollantilaisen mies ystävän!!

        Oma mieltymys on ollut Itävallan Zell-am-see, vai, kuinka se meni, mutta siellä olemme olleet neljäkertaa laskettelemassa ja samassa Hotellissa majoittunet ja kohtelu oli kuin "kuninkaallisilla".

        Vaikka matka on näin jälkeenpäin hyväkin kokemus niin, kamalin oli Ameriikan matka, ensin Nykin kautta Tampaan, jossa torakat oli seurana. Olihan silellä ihanat hiekkarannat, mutta oli siellä niitä joitain rapuja vaanimassa viatonta kulkuiaa, joka meni liian pitkälle suosittuja reittejä.

        Sieltä vuokra-autolla Miamiin ja varoitettiin, että matkalla ei saa pysähtyä sillä jossain suo alueella??

        Parempi ei ollut periläkään tuttava pariskunnan luona, vaikka ihana palvelu meillä oli ja esiteltiin kaikki lähiseudun nähtävyydet, muta, mutta, kovin varoiteltiin, mihin kädet voi asetta autossa ja mitenkään ei voi antaa ymmärtää, että on uhkaava? Lapset eivät saaneet mennä illalla ulos yksin?

        No, itselleni pahin moka kävi, kun ostin auringonsuojavoidetta, enkä huomannut, että se oli "itseruskettavaa"!! Siinäpä sitten "kesin ja kärsin"! Miks´hiivatissa tuollaisiakin on tarjolla? Ei ne toimi Suomessa, eikä missään, mutta oppia ikä kaikki, eikös se niin mene.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Minä olen suomalainen, joka ei edes välttämättä halua Lappiin!",

        Ihana aloitus sinulta, että kaikki saivat osallistua omista matkakokemuksistaan, ilman ironiaa vertailen siihen "maailman matkaajaan", joka kuviteli olevansa ainutlaatuinen, koska oli Kainuun korvesta lähtenyt joskus matkailemaan ja vihdoinkin löytänyt Hollantilaisen mies ystävän!!

        Oma mieltymys on ollut Itävallan Zell-am-see, vai, kuinka se meni, mutta siellä olemme olleet neljäkertaa laskettelemassa ja samassa Hotellissa majoittunet ja kohtelu oli kuin "kuninkaallisilla".

        Vaikka matka on näin jälkeenpäin hyväkin kokemus niin, kamalin oli Ameriikan matka, ensin Nykin kautta Tampaan, jossa torakat oli seurana. Olihan silellä ihanat hiekkarannat, mutta oli siellä niitä joitain rapuja vaanimassa viatonta kulkuiaa, joka meni liian pitkälle suosittuja reittejä.

        Sieltä vuokra-autolla Miamiin ja varoitettiin, että matkalla ei saa pysähtyä sillä jossain suo alueella??

        Parempi ei ollut periläkään tuttava pariskunnan luona, vaikka ihana palvelu meillä oli ja esiteltiin kaikki lähiseudun nähtävyydet, muta, mutta, kovin varoiteltiin, mihin kädet voi asetta autossa ja mitenkään ei voi antaa ymmärtää, että on uhkaava? Lapset eivät saaneet mennä illalla ulos yksin?

        No, itselleni pahin moka kävi, kun ostin auringonsuojavoidetta, enkä huomannut, että se oli "itseruskettavaa"!! Siinäpä sitten "kesin ja kärsin"! Miks´hiivatissa tuollaisiakin on tarjolla? Ei ne toimi Suomessa, eikä missään, mutta oppia ikä kaikki, eikös se niin mene.

        Kiitos hyvästä ja kannustavasta palautteesta.

        Itävalta on varmasti hieno ja näkemisen arvoinen maa. Poika on puhunut monta kertaa, että lähdettäisiin katsomaan mäkihyppykilpailua paikan päälle. Varmaan pitäisi pian lähteä, niin kauan kuin vielä pyytää, hehee.

        Hauskasti kerroit floridalaisesta elämänmenosta. Meillä oli suunnitelmisssa mennä Miamista Tampaan, mutta se nyt jäi muiden kiireinen vuoksi. Se suoalue oli luultavasti Everglades, jonne mainostettiin kiertomatkoja Miamista. No, ei me menty sinnekään, ei alligaattorit kiinnosta, mutta Miamin eläintarhassa käytiin ja olikin suuri ja kaikenkattava paikka. Huonojalkaiset pääsivät liikkumaan junarataa pitkin.

        Ymmärrän tuon aurinkovoide ongelmasi, kun niitä rasvoja ja voiteita oli niin paljon tarjolla. Pakko oli jotain käyttää, koska aurinko on niin polttavaa, eikä itselläni ole silmälaseja mukana rannalla, eikä niistä pienistä teksteistä edes näe mitä ne sisältävät.

        Miami Beach on muuten elämäni paras hiekkaranta ja olen käynyt monessa paikkaa.


      • Itävallassa ihmiset ovat ystävällisiä, huomaavaisia ja kohteliaita. Muistan vieläkin, miten hämmästynyt olin, kun esim. kauppiaat tervehtivät jokaista sisään tulijaa, vaikka palvelivat samaan aikaan jo sisällä olevia asiakkaita.

        Saksan kieli kuulostaa Itävallassa hieman erilaiselta kuin Saksassa. Itseltäni kesti ensi vierailulla varmaan ainakin viikon, ennenkuin kieli alkoi kuulostaa ymmärrettävältä.

        Wienin yliopiston kesäkursseja voin suositella kaikille saksan kielen opiskelusta kiinnostuneille. Olen viime vuosina miettinyt pari kertaa itsekin sinne lähtemistä, mutta saksan opiskelulle ei ole enää löytynyt erityisempää motivaatiota, vaikka olisihan siellä ihan mukava tavata kymmenistä eri maista tulleita eri-ikäisiä opiskelijoita. Itävallassa olen aina viihtynyt paremmin kuin missään päin Saksassa, vaikken ole sielläkään mihinkään erityisempiin valittamisen aiheisiin törmännyt.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Itävallassa ihmiset ovat ystävällisiä, huomaavaisia ja kohteliaita. Muistan vieläkin, miten hämmästynyt olin, kun esim. kauppiaat tervehtivät jokaista sisään tulijaa, vaikka palvelivat samaan aikaan jo sisällä olevia asiakkaita.

        Saksan kieli kuulostaa Itävallassa hieman erilaiselta kuin Saksassa. Itseltäni kesti ensi vierailulla varmaan ainakin viikon, ennenkuin kieli alkoi kuulostaa ymmärrettävältä.

        Wienin yliopiston kesäkursseja voin suositella kaikille saksan kielen opiskelusta kiinnostuneille. Olen viime vuosina miettinyt pari kertaa itsekin sinne lähtemistä, mutta saksan opiskelulle ei ole enää löytynyt erityisempää motivaatiota, vaikka olisihan siellä ihan mukava tavata kymmenistä eri maista tulleita eri-ikäisiä opiskelijoita. Itävallassa olen aina viihtynyt paremmin kuin missään päin Saksassa, vaikken ole sielläkään mihinkään erityisempiin valittamisen aiheisiin törmännyt.

        Itselläni saksan kieli taittuu ihan lukiopohjalta, joten ei siis kovin hyvin, mutta ihmeen ilahtuneen hymyn saa, kun tervehtii aamulla: Guten morgen!


    • e.i.koskaan

      Pasilan kaupunginosa, pilattu rumaksi.

      • En edes erota Helsingin kaupunginosia toisistaan. Tiedän Pasilan aseman, mutta muuten liikkuessani siellä vaihdan sujuvasti kaupunginosasta toiseen tietämättä sitä itse.


    • Työ.ja.huvimatkaaja

      36 maassa on tullut käytyä, vain muutamaan tahdon mennä uudelleen, sillä paljon on vielä ennen näkemättömiä maita käymättä.
      Useamman kerran olen ollut Thaimaassa ja Malesiassa, niihin maihin en taida koskaan kyllästyä.
      Keski-Euroopan vanhat kaupungit kiehtoo, Prahakin on tullut nähtyä jo kolmena vuodenaikana, ehkä ensi toukokuussa näen neljännenkin.
      Marokkoon en enää mene, eikä Etelä-Afrikastakaan jäänyt kovin hyvät muistot.

      Kotimaahan on aina hyvä palata, tää on paras!

      • Hämeentieltä

        Jokainen tietää mitä tauteja voi ulkomailta saada.
        Pysyn Suomessa ja Tampereella.


      • Niin on, paljon näkemättömiä maita, kuten Uusi-Seelanti ja Austaralia. Varmaan voisi vierailla Thaimaassakin, niin olisi helpompi ottaa kantaa. Tuo samassa paikassa useampaan kertaan käyminen on jotenkin jännittävää, vielä jos eri vuodenaikoina pääsee vierailemaan. Jotain tuttua, mutta aina uutta ja erilaista.


      • Helsingissäkin rakennetaan jatkuvasti niin, että ikäisemme kaupunkilaiset voisivat vaikka kiertää lopun ikäänsä turisteina ja ihmetellä uusia kohteita.
        Jaa-a, mihinpäin sitä pitäisi lähteä seuraavaksi. ;)


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Helsingissäkin rakennetaan jatkuvasti niin, että ikäisemme kaupunkilaiset voisivat vaikka kiertää lopun ikäänsä turisteina ja ihmetellä uusia kohteita.
        Jaa-a, mihinpäin sitä pitäisi lähteä seuraavaksi. ;)

        Varmaan koeajamaan länsimetroa, hehee.


    • hytinäx1

      En minnekään niistä paikoista joissä kävimme exän kanssa "lomalla" Ei varmaan nekään maat ja seudut olisi olleet mitenkään epämiellyttäviä, vaan hän osasi pilata jokaikisen matkan tunnelman.

      • Aika parantaa ja ainakin itselleni, jotkut jopa ikävät nuoruuden paikat tuntuvat niin menneisyydeltä, että niitä voi jopa mennä nyt katsomaan ja vähän nostalgisoida, jopa ihan vähän fiilistelläkin että silloin oli silloin.


      • hytinäx1
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Aika parantaa ja ainakin itselleni, jotkut jopa ikävät nuoruuden paikat tuntuvat niin menneisyydeltä, että niitä voi jopa mennä nyt katsomaan ja vähän nostalgisoida, jopa ihan vähän fiilistelläkin että silloin oli silloin.

        Niin, varmaan nekin entiset lomapaikat taitasivat tuntua aivan erilaisilta nyt jonkin muun matkakumppanin seurassa. Voihan se olla että exällä samat tunteet yhteisistä lomamatkoistamme koska aloimme matkustelemaan yhdessä vasta kun kun lapset aikuistuivat ja avioliitto alkoi rakoilemaan pahasti.
        Mutta en tiedä lähtisinkö uuden kaverin (jos hänet jostakin löytäisi) kanssa samoihin lomapaikkoihin.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Niin, varmaan nekin entiset lomapaikat taitasivat tuntua aivan erilaisilta nyt jonkin muun matkakumppanin seurassa. Voihan se olla että exällä samat tunteet yhteisistä lomamatkoistamme koska aloimme matkustelemaan yhdessä vasta kun kun lapset aikuistuivat ja avioliitto alkoi rakoilemaan pahasti.
        Mutta en tiedä lähtisinkö uuden kaverin (jos hänet jostakin löytäisi) kanssa samoihin lomapaikkoihin.

        Joillakin on kuvitelma, että yhteinen lomamatka saattaisi pelastaa tai parantaa suhdetta. Olen varma, että matkoilla tilanne vasta kärjistyykin. Sen verran usein kuunnellut hotelleissa tappelua ja huutoa.


    • Oikeastaan en haluaisi matkustaa minnekkään sitä ensimmäistäkään kertaa. Ulkomailla en ole käynyt, enkä enää koskaan tule käymäänkään. Aika kuluu kotonakin, eikä riitäkkään.

      Matkustelusta mieleen tuli vuosien takainen työkeikka Ouluun. Muutaman päivän kuluessa varmaan kolmannes parinkymmenen hengen komennusporukasta kärsi kovasta oksennustaudista. Vein työkaverin kesken päivän hotellille oksentelemaan ja seuraavana päivänä piti itse lähteä kesken päivän. Oli kuulemma ihan tuttu juttu aiemmiltakin keikoilta. Liekö jokin paikallinen bakteerikanta esim. juomavedessä, mikä ei etelän miehille sopinut, tiedä häntä. Mutta se huono olo oli niin karsea, että jonkinmoinen kammo jäi takaraivoon Oulua kohtaan.

      Huomenna joudun "matkustamaan" Porvooseen;(

      • flegmaatti

        Lausuntosi vahvistaa havaintoni Suomen epäterveellisyydestä.
        Olemme vaimoni kanssa olleet lomamatkoilla yhteensä noin 5 vuotta jakautuen neljään maanosaan ja yli 50:een valtioon. Minulla on ollut yksi, nopeasti ohimennyt vatsatauti ja vaimollani ei sitäkään.
        Tosin varsinkin arabimaissa olimme varovaisia. Pesimme kätemme usein, käytimme käsidesiä ja varsinkin setelien käsittelyn jälkeen käsittelimme kätemme.

        Steriilissä Suomessa, urheiluopistolla, viime joulun aattoiltana alkoi vaimoni sisikunta väkivaltaisesti oikkuilemaan ja toimitin hänet sairaalaan jossa hän oli 9 tuntia tiputuksessa. Oma vatsani meni alapään ruiskukuntoon joulupäivänä mutta selvisin tiputtelematta.

        Johtopäätös on selvä osoittelemattakin!


      • Tunnen useammankin tyypin, joita matkustelu ei sen suuremmin kiinnosta. Mukavasti kerroit tapahtumasta, joka sopii kaikille joiden mielestä Suomen juomavesi on maailman puhtainta ja turvallisinta juoda. Ei aina ihan niinkään, mutta onhan se onneksi useimmiten juomakelpoista.

        Tervetuloa Porvooseen, olen täällä jo, näköetäisyydellä tuomikirkosta.


    • Että-silleen

      2 kertaa jo viestit poistettu :(

      • Aloittaja ainakaan ei ole pyytänyt poistamaan ensimmäistäkään.


    • Heikunkeikku

      Että minne en tahtoisi enää matkustaa toista kertaa.
      Turkki. Se on siinä se mun vastaus.
      Aikanaan kun siellä kävin, niin en uskaltanut mennä puolta metriä kauemmas mun mieheni kyljestä.
      Kun en ensin tajunnut, että siinä miehen käsikynkässä pitää olla aivan koko ajan, niin kun luiskahdin hänestä kauemmas, niin suoraan sanoen LAUMA turkkilaisia miehiä oli ympärillä.

      Sitten kerran yks vetäs mut kädestä kaupan sisälle. Seisoi oven edessä, että en päässyt kaupasta ulos ja alkoi kaupittelemaan käsilaukkuja. Tosi pelottava tyyppi. Pääsin vasta sitten pois, kun mieheni tuli kauppiaan selän takaa kauppaan ja minä pääsin hänen kynkässään lähtemään pois.

      Mihinkään kauppoihin ei voinut mennä noin vaan katselemaan ostoksia, kun myyjä, usein monta myyjää, ryntäsivät kaupittelemaan.
      Ja se tinkiminen. Hyvänen aika sentään. Huh ja huh.

      Ostimme minulle ja miehelleni nahkatakit. Menimme johonkin "hienompaan" nahkakauppaan. Meitä tuli palvelemaan 3 myyjää ja omistaja, joka tepasteli ympärillä kuin euroopan omistaja. Yksi myyjistä kävi hakemassa teetä. Pöydän ympärille katettiin teekupit ja konjakkia oli tietysti myös tarjolla.
      Tee-konjakki-seremonian aikana sitten neuvottelimme nahkatakkien hinnoista.
      Hullun koomillinen kauppareissu.
      Joo, ostimme molemmat takit. Hinta neuvottelun jälkeen aleni melkein puolella.

      Kreikassa on aivan eri meininki. Siellä ei tingitä ja myyjät antavat kaupassa asiakkaiden katsella tavaroita kaikessa rauhassa. Samalla tavalla kuin täällä Suomessakin.

      Sen verran vielä Kreikasta, että kun olimme perheen kanssa missä milloinkin kaupassa tai ravintolassa syömässä, niin järjestään aina, kauppias tai tarjoilija toi minulle jonkun ylimääräisen "herkun".
      Oli vähän nolo juttu, kun pöydän ympärillä istui minä, mieheni ja kaksi lasta, niin tarjoilija toi vain minulle esim. upean näköisen jäätelöannoksen, johon oli lisätty jotakin alkoholia ja muita koristeita. Tai sitten minulle tuotiin jotakin juomaa lasissa. Ei koskaan miehelleni. Saati jätskiä lapsille.

      Nykyään minua ei huvita ollenkaan matkustaa etelään. Tuntuisi jopa vastenmieliseltä lähteä jonnekin. Mieleni saattaa toki muuttua, mutta tällä hetkellä ei kiinnosta matkustelut.

      • mennäporvooseeni

        Vastauksesi on tismalleen sama mitä meikäläiselläkin. En tiennyt siellä olevien kaikkien yksinäisten ihmisten olevan "vapaata riistaa" muukalaisiau, joiden kimppuun saa kaikki kaupustelijat käydä. Ihan mielipuolinen maa, helkutinmoista huutamista ihan joka paikassa.

        Minulle kävi ihan samalla tavalla vaatekaupassa, raahattiin jonnekin sivummalle ja alettiin tarjoamaan sitä liaan kuumaa ja makeaa teetä ja viinaksia, joista kieltäydyin. Sitten alkoi tulla niitä rättejä esittelle ja kun en suostunut ostamaan mitään, sain tostisesti kuulla kunniani. Hieman pienempikokoinen ja heikompi ihminen olisi varmaan pelästynyt kunnolla. Kyllä minullakin sydän hakkasi ja syke nousi ja ennenkaikkea se mieletön hatutus, jota tunsin turkkilaisia kohtaan. Ihan oikeasti inhosin heidän kaupankäynti tyyliään. Tyrkyttämistä, huiputtamista ja turistin hyväksikäyttöä.

        Kreikka on yes, ihan kärkimaita minun listallani. Toki omat kummallisuutensa sielläkin.

        Jos ei matkustelu huvita tai kiinnosta, niin kannattaa ehdottomasti jättää väliin. Ei se hyvämieli itsestään siellä matkalla tule, vaan voi seuralaisetkin ja muut matkakumppanit kärsiä turhaan yhden ihmisen alakuloisuudesta.

        Luin jostain, että sinulla on ollut suurta surua lähellä sinua. Osanottoni ja voimia sinulle. Itselläni meni asian hyväksymisessä ja ymmärtämisessä lähes pari vuotta. Toki jokainen päivä oli toistaan parempi ja pikku hiljaa vaan eteenpäin etsien elämän iloja. Joskus myöhemmin voi tulla mieleen, vaikka lomamatkan tekeminen.


    • Centurious

      Amfiteatterille. Leijonien syötäväksi.

    • tyttönimeltäpinja

      Bahamassa, Jamaicalla ja Haitissa on todella paljon rasismia mitä ei heti uskoisi. Pohjoismaat ovat tunnetusti kalliita. Jos haluaa kulttuuria ja halpaa hintaa niin suosittelen Puolaa.

      • Kaikkein eniten sitä rasismia tuntuu esiintyvän juuri niissä maissa missä on tummaihoiset pääväestönä. Olen kuullut niiden olevan toinen toisilleen erilaisista asioista riippuen todella rasistisia, joten emme me valkoihoiset ainoita syyllisiä ole.


    • Hämmästyin, että monien mielestä Tunisia ja Marokko kuulostavat samankaltaisilta turistikohteilta. Itse olen eri mieltä.

      Tunisiassa ihmiset ovat mielestäni todella ystävällisiä, avuliaita ja vieraanvaraisia. Suuremmissa kaupungeissa monet paikalliset ihmiset pukeutuvatkin liki samoin kuin eurooppalaiset, varsinkin toimistoissa työskentelevät. Monilla naisilla näkyi olevan johonkin noin polven kohdalle ulottuva kapea hame ja siisti pikkutakki, likimain samanlainen kuin oma liituraitainen pukuni.

      Marokossa erityisesti miesten katseet olivat vähemmän ystävällisiä. Osittain vähäpukeiset turistinaiset ovat itse syyllisiä siihen, että ulkoinen olemuksensa vangitsee vähemmän arvostavia katseita. - Omaa tilannettani näytti helpottaneen, kun pukeuduin perillä ostamaani kaftaaniin ja kiedoin sideharsokankaisen valkean huivin päähäni. Huivi suojasi auringolta ja väljä kaftaani tuntui mukavalta helteisessä maisemassa liikkuessa. Minusta vaikutti siltä, että minuun suhtauduttiin kohteliaammin,kun liikuin enemmän paikalliselta näyttävään asuun pukeutuneena.

      Varkailta kannattaa suojautua kaikkialla. Huonolla tuurilla sellaisia voi tulla vastaan lähikaupassa kotinurkillakin. Ehkä lompakkoa on parempi kuljettaa lähempänä omaa vartaloa ja käsilaukkua niin, ettei kenenkään ole ihan helppo napata sitä ohikulkiessa tai mopolla ohi ajaessa mukaansa. Itse roikutan nyörinauhaan ripustettua raha- ja passipussiani toisella olkapäällä ja kuljetan sitä kyljen kohdalla vaatteen sisäpuolella. Välillä minulla on ollut vyötäröllä kuminauhassa ihon värinen, vetoketjulla varustettu trikoopussi, jossa pidin varalta seteleitä mukana ennen korttimaksamisten yleistymistä.

      Toistaiseksi ei tule mieleen mitään kammokohteita, joihin en voisi matkustaa uudelleenkin. Voisin kuitenkin todeta, että ehkä ei Marokko, eikä Bulgarian aurinkorannikko kutsu minua mitenkään erityisemmin, ei ehkä Narvakaan, ellei joku kertoisi sen tulleen kunnostetuksi ja muuttuneen enemmän länsimaisen kaltaiseksi. - No, ehkä voisin vielä mainita, että pohjois-Norja ei kalleutensa vuoksi houkuttele uusintavierailuille, kun on jo nähtykin.

      • Ehkä ne on vaan niputettu samaan kategoriaan: Marokko, Algeria, Tunisia ja Libya? Käytän kotimaassa parturilikkettä, jossa on tunisialainen miesparturi ja hän on asunut yli kymmenen vuotta Suomessa ja puhuu hyvää suomea. Hänen mukaansa tilanne hänen kotimaassaan, kuten myös Libyassa on arvaamaton, eikä hän suosittele matkustamaan kumpaankaan paikkaan. Maailmassa on kuulemma niin paljon parempia paikkoja.


      • Väärässäolet

        Olin Tunisiassa ja siellä ei länsimaalainen nainen voi kävellä kadulla ilman että muslimimiehet tulevat heti hätyyttelemään. Ensimmäisenä päivänä olin niin sinisilmäinen että suotuin vanhassa kaupungissa paikallisen opastamaksi. Asiat meni ihan hienosti ja hän pyysi minua mukaansa vanhsaassa kaupungissa vietettäviin kaverinsa häihin ja selosti seikkaperäisesti millaise t häät olivat ja näytti minulle talonkin jossa häen kaverinsa asui ja juhla-aukion, jolla hääjuhlat olisi. Voisin ottta paljon kuvia juhlista muistoksi . Typeränä tyttönä menin oppaani kanssa vanhaan kaupunkiin, mutta hän ei enää "löytänytkään" hääpaikalla, mutta yritti houkutella minua hieman kaupungin muurin takana olevalla islamilaiselle hautausmaalle. Siis pilkkopimeässä. Onneksi tuli n järkiini ja juosin karkuun ja kaveri tuli perässä ja yritti raahata minua ulos.- Rupesin kirkumaan ja kaveri pästi minut lähtemään. Koko loppuviikon inhosin vastaani tulevia muniaan kaivelevia miehiä, jotka jatkuvasti yritti tulla iholle. Miksi ne raapii kokko ajan kävellesssään muniaan. En paljon enää mennyt pois hotellialuelltaspaitsi toisten mielummin suomalisten mesten seurassa.


      • En todellakaan ole väärässä. Minun kokemukseni vain ovat olleet erilaisia, enkä ihmettele yhtään. - Minulla ei ole tapana tuijotella ”muniaan kaivelevia” miehiä yms. Kuljen ryhdikkäänä ja itsevarman näköisenä kaupungilla ja osaan torjua varmasti ja vähäeleisesti lähestyvät kaupustelijat.

        On tosin myönnettävä, että muutamia hauskoja kokemuksiakin on jäänyt mieleen basaarikierrokselta. Ostin mm. takin, jota olin sovittanut ihan toisella puolella laajaa basaarialuetta. Yksi nuorimies kuljetti takin toiseen myyntipisteeseen, jossa olin katselemassa valikoimaa. Hintakin oli laskenut huomattavasti siitä, mistä myyjä ei ollut halunnut enää jatkaa tinkimistä ja minä olin lähtenyt jatkamaan matkaani. Tinkimistä piti tietysti jatkaa vielä vähän ennen ostopäätöstä. - Takki oli laadukas ja edullinen, käytin sitä pitkään, eikä tarvinnut katua kauppoja.

        Tunisiassa olin alkuun epäluuloinen, kun pienet pojatkin tulivat liki ja kysyivät, mihin olen menossa ja halusivat ryhtyä oppaiksi. Jonkin ajan päästä huomasin, ettei heillä ollut mitään pahaa mielessä, vaan iloinen kiinnostus ihmisiin. Muutamia mukavia kohtaamisia on jäänyt mieleen ja vieraanvarainen ystävällisyys oli todella yllättävää ja tuntui ihan mukavalta alkuepäilysten kadottua mielestä positiivisten kokemusten ja hankittujen uusien faktatietojen jälkeen. Iloitsen siitä, että ehdin vierailla mielenkiintoisissa paikoissa ja hankkia kiehtovia kokemuksia silloin, kun maailma oli turvallisempi kuin tänä päivänä.

        Ratsastin muuten kamelilla muutamia kilometrejä Saharan hiekkadyyneillä, kun kävimme katsomassa auringonnousua autiomaassa. Huikea juttu, varsinkin paluumatkalla, kun olin jo tottunut kamelin askelrytmiin ja voin rentoutua satulassa sekä käyttää kameraakin kahdella kädellä, kun ei putoamismahdollisuus enää pelottanut. Kameli on paljon hevosta korkeampi ratsu.


    • 1eero

      En lähtisi etelään jos maksettaisi hyvin siitä ni voisin miettiä, nuorempana vähän reissasin jopa asuin puolivuotta ulukomailla, kotimaassa voin mut ens'kesänä pittää katella uusia maisemia.

      • En muuta uusiin maisemiin muuta kuin väkisin, kotona on hyvä olla. Etelään lähtisin ihan, koska tahansa jos joku kustantaisi.


    • eikiitoseikiitos

      Alanya Turkissa. Täynnä kurdeja joita saa palkattua halvalla idästä, ei mitään tietoa asikaspalvelusta eikä miten ulkomaalaiselle naiselle puhutaan. Pienet jätkät luulee olevansa komeita ja saavansa mitä haluavat. Ala-arvoisin paikka Turkissa mitä voi olla.

      • En minä pysty niitä kansallisuuksia erottamaan. Kaikki kaupantekijät olivat miehiä, naisia ei näkynyt edes kahviloisaa. Kiiluvasilmäisiä miehiä, jotka eivät osanneet englantia ja jotka lähtivät perääsi huutaen solvauksiaan.

        Parturissa kun olin sheivaamassa päätäni, hän alkoi väkisin myös ajaa partaani. Sanoin, ei, ei...koska olin sen itse ajanut tuntia aikaisemmin. Oli pelottava tunne, kun hän isolla vanhanaikaisella partaveitsellä ajoi olemattoman parran. Ja sen jälkeen jokin ihmeellinen kasvomaski, jonka aikana hän juotti minulle sitä kuumaa teetä, vaikka minulta valui hiki solkenaan jo muutenkin. Ei se koko lysti kallista ollut, mutta harmitti kuluttaa toista tuntia elämästä turkkilaisessa parturissa.


    • Tramontana

      Algeriaan ! Saas nährä poistavatko jälleen :(

      • Eilen juuri katsoin ohjelmaa maan pääkaupungista Algerista ja ajattelin, että tuonne en koskaan elämässäni halua mennä. Pystyin haistamaan kaupungin tuoksun nenässäni ja kuulin sen tajuttoman kovat mölyäänet korvissani, äänet jotka ihmiset aikaansaavat huutamisellaan.


      • hompsantuusa

        Minä aloin tässä miettimään sitä, että jos Suomi olisi samanlainen turistikohde kuin esim. Etelä-Euroopan maat. Suuri osa väestöstämme saisi elantonsa turismista, niin mitenhän me kohtelisimme turistejamme. Muistelen vuosia sitten saksalaisia kohtaan suunnatun älämölöön aamisbuffettien ruokakadosta.

        Nythän Espanjassa on osoitettu mieltä turismia vastaan. Nimenomaan biletysturismia vastaan. Ymmärrän vallan hyvin espanjalaisten tunteet, on varmaan aika mahdottomuus elää normielämää, kun turistit estoitta möykkäävät 23/7.

        Turismillakin on monet kasvot.


      • hompsantuusa kirjoitti:

        Minä aloin tässä miettimään sitä, että jos Suomi olisi samanlainen turistikohde kuin esim. Etelä-Euroopan maat. Suuri osa väestöstämme saisi elantonsa turismista, niin mitenhän me kohtelisimme turistejamme. Muistelen vuosia sitten saksalaisia kohtaan suunnatun älämölöön aamisbuffettien ruokakadosta.

        Nythän Espanjassa on osoitettu mieltä turismia vastaan. Nimenomaan biletysturismia vastaan. Ymmärrän vallan hyvin espanjalaisten tunteet, on varmaan aika mahdottomuus elää normielämää, kun turistit estoitta möykkäävät 23/7.

        Turismillakin on monet kasvot.

        Suomi ei ole samanlainen turistikohde, eikä koskaan sellaiseksi tulekaan. Esimerkiksi Porvoossa, jossa olisi edellytykset vaikka millaiseen ryntäykseen, vanhassa kaupungissa suljetaan liikkeet klo 17 eivätkä ne ole viikonloppuisin auki, vaikka kaiken maailman turisteja on pilvin pimein rynkyttämässä ovia ja kulkemassa pitkin katuja. Parhaimmillaan saattaa olla 30 linja-autoa parkeerattuna vanhan sillan pieleen.

        Olin viime kesänä korkeatasoisessa hotellissa Kreetalla ja kyllä ne saksalaiset edelleen mättää ruokaa kasseihinsa ja lautasliinojen sisälle piiloon. Säälittävää.


      • Olen lukemattomat kerrat käynnyt Porvoossa, mutta aluksi vain ohi ajoimme siitä mennessämme Itäsuomeen lomille. Sitten tuli työpaikan virkistysmatka ja lähdimme Hesan Kauppatorilta Ruuneberg laivalla ja se oli upea matka. Tosin pois tulimme bussilla.

        Tosi mukava matka oli, kun kerran (useinkin) olin mieheni mukana hänen työmatkallaan ja hän jätti minut Rauman torille odottelemaan. Siellä kiertelin vain kuuntelemassa eri ryhmiä, jotka juttelivat Rauman murretta ja naureskelin hiljaa mahani kipeäksi, sillä enhän ymmärtänyt puoltakaan ,mistä he jutteli.


      • hompsantuusa
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Suomi ei ole samanlainen turistikohde, eikä koskaan sellaiseksi tulekaan. Esimerkiksi Porvoossa, jossa olisi edellytykset vaikka millaiseen ryntäykseen, vanhassa kaupungissa suljetaan liikkeet klo 17 eivätkä ne ole viikonloppuisin auki, vaikka kaiken maailman turisteja on pilvin pimein rynkyttämässä ovia ja kulkemassa pitkin katuja. Parhaimmillaan saattaa olla 30 linja-autoa parkeerattuna vanhan sillan pieleen.

        Olin viime kesänä korkeatasoisessa hotellissa Kreetalla ja kyllä ne saksalaiset edelleen mättää ruokaa kasseihinsa ja lautasliinojen sisälle piiloon. Säälittävää.

        Älähän sano etteikö tule turistikohdetta Suomesta :) Ennätysmäärä saapuu Lappiin jouluksi. Markkinoitu on kovasti myös muuta Suomea luonnon ja ilmaston vuoksi kiinalaisille ja japanilaisille jne.

        Porvoon vanha kaupunki on ihana. Kesällä ja joulun aikaan. On hienoa, että sitä varjellaan. Vanhoja taloja ja kujia pitää kunnioittaa.


      • hompsantuusa kirjoitti:

        Älähän sano etteikö tule turistikohdetta Suomesta :) Ennätysmäärä saapuu Lappiin jouluksi. Markkinoitu on kovasti myös muuta Suomea luonnon ja ilmaston vuoksi kiinalaisille ja japanilaisille jne.

        Porvoon vanha kaupunki on ihana. Kesällä ja joulun aikaan. On hienoa, että sitä varjellaan. Vanhoja taloja ja kujia pitää kunnioittaa.

        Joo joo, toki tuleehan tänne turisteja, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta miten suomalaiset tekevät niiden eteen. Lapissa varmaan on panostettu hieman enemmän, koska on monelle elinkeino, mutta etelä-suomalaisena kyllä hävettää. Porvoon vanhassa kaupungissa on yksi vessa ja parhaimmillaan käy tuhansia ihmisiä vierailulla. Kävelyreittini sivuaa tuota jokirantaa ja silmiinpistävää on, kun jopa 50 turistia jonottaa päästäkseen vessaan.

        Komiat on puitteet Porvoossa, rakastan kävelyreissuja varhaisena aamuna vanhaan kaupungiin, kun kaupunki vasta heräilee. Helppo kuvitella ihmisiä ennenmuinoin näille samoille kaduille yli 700 vuotta sitten.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Olen lukemattomat kerrat käynnyt Porvoossa, mutta aluksi vain ohi ajoimme siitä mennessämme Itäsuomeen lomille. Sitten tuli työpaikan virkistysmatka ja lähdimme Hesan Kauppatorilta Ruuneberg laivalla ja se oli upea matka. Tosin pois tulimme bussilla.

        Tosi mukava matka oli, kun kerran (useinkin) olin mieheni mukana hänen työmatkallaan ja hän jätti minut Rauman torille odottelemaan. Siellä kiertelin vain kuuntelemassa eri ryhmiä, jotka juttelivat Rauman murretta ja naureskelin hiljaa mahani kipeäksi, sillä enhän ymmärtänyt puoltakaan ,mistä he jutteli.

        Kristiina23
        Olen tenhyt matkaa tuolla samaisella Runeberg-paatilla. Tulee todella nostalginen olo. Samoin Rauma ja sen tori ovat minulle tuttuja, mutta tunnetusti porilais syntyiset eivät ole ylimpiä ystäviä heidän kanssaan, joten en rupea kehumaan. *hymyilee*


    • punamailanen

      Minä en halua mennä arabimaihin enkä edes enää Dubaihin, siitä syystä että muslimien naisten asema on niin alistettu. Eli miksi veisin rahaa kyseisten maiden miehille?

      Kiinnostaisi myös tietää että mitä on ne maat jotka pistävät turistien rahat esim. valtion aseisiin tänä päivänä. Sellaista ei huvita missään nimessä rahoittaa.

      • Kaiken lukemani jälkeen olen kiitolinen siitä, että meidän perheen yhteiset matkat olivat lähinnä hiihtokeskuksia, joissa palvelu oli hyvä, paitsi se Italian reissu niiden lattiareikä vessojen suhteen, mutta silloinkin teimme matkan Venetsiaan ja Gaarda järvelle, joten ne "mono ulosteet" jäivät vähäisiksi.

        Itse olen reissaillut miloin yhdistyksien ja liittojen matkoilla usein, joten se Maltan reissukin tuli tehtyä, mistä poistetussa viestissäni kerroin, että meidän "perheriitakin" ratkesi kerralla, tuleeko talostamme punaruskea, vai keltatiilinen ulkovuoraus?

        Tenerifalla olin tyttäreni kanssa, joka liersi ja kiersi jos jonkinlaisissa menoissa ja kävi siellä vuorellakin "ilman lupaani", koska tiesi, että en lähtisi sinne. Paljon me kiersimme yhdessä, koska vuokrasimme auton ja ensimäisenä pihassa lukitsimme itsemme sinne autoon?

        Jaltan reissukin on ikimuistoinen, koska siellä oli nainen "ostaja" kaikelle aluspöksyistä lähtien ja sitten sama nainen oli valuutta baarissa miliisinä? Itse lähdin sinne hieman "pitkin hampain", siis otin vain yhden leningin mukaan. Kotii tultua poltin sen ryysyn ja nyt kuitenkin ajatellen, sehän oli todella ihana vaate silloin ja olisi nytkin.

        Onneksi matka haaveet ovat huvenneet, mutta olinhan minä myös Narvassa käymässä Eläkeläisten matkalla ja samalla kävimme myös Kalle Palanderin talolla. Harmi, että isäntä ei ollut kotona, mutta oli siellä "paikattu kissa", jonka eräs matkalainen ilmaisi, kun näki kirjavan kissan?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Kaiken lukemani jälkeen olen kiitolinen siitä, että meidän perheen yhteiset matkat olivat lähinnä hiihtokeskuksia, joissa palvelu oli hyvä, paitsi se Italian reissu niiden lattiareikä vessojen suhteen, mutta silloinkin teimme matkan Venetsiaan ja Gaarda järvelle, joten ne "mono ulosteet" jäivät vähäisiksi.

        Itse olen reissaillut miloin yhdistyksien ja liittojen matkoilla usein, joten se Maltan reissukin tuli tehtyä, mistä poistetussa viestissäni kerroin, että meidän "perheriitakin" ratkesi kerralla, tuleeko talostamme punaruskea, vai keltatiilinen ulkovuoraus?

        Tenerifalla olin tyttäreni kanssa, joka liersi ja kiersi jos jonkinlaisissa menoissa ja kävi siellä vuorellakin "ilman lupaani", koska tiesi, että en lähtisi sinne. Paljon me kiersimme yhdessä, koska vuokrasimme auton ja ensimäisenä pihassa lukitsimme itsemme sinne autoon?

        Jaltan reissukin on ikimuistoinen, koska siellä oli nainen "ostaja" kaikelle aluspöksyistä lähtien ja sitten sama nainen oli valuutta baarissa miliisinä? Itse lähdin sinne hieman "pitkin hampain", siis otin vain yhden leningin mukaan. Kotii tultua poltin sen ryysyn ja nyt kuitenkin ajatellen, sehän oli todella ihana vaate silloin ja olisi nytkin.

        Onneksi matka haaveet ovat huvenneet, mutta olinhan minä myös Narvassa käymässä Eläkeläisten matkalla ja samalla kävimme myös Kalle Palanderin talolla. Harmi, että isäntä ei ollut kotona, mutta oli siellä "paikattu kissa", jonka eräs matkalainen ilmaisi, kun näki kirjavan kissan?

        Eipä ole kokemusta noista lattiareikä vessoista, mutta Gardajärveä olen kuullut kehuttavan. Eräs paljon matkustellut ystäväni sanoi sen jopa olevan paras matkakohde missä hän on koskaan käynyt.

        Itse en ole Tenerifalla ajanut koskaan autolla, jotenkin hirvittää se teiden kapeus ja kaupungeissa liian pienet kadut ja parkkipaikat. Moottoritiellä sitten taas mennään aivan liian kovaaa, pelottavaa liikennekulttuuria ja eri kansalaisuuksien käsitteet ajamisesta eroavat paljon.

        Entinen neuvostoliitto on jäänyt minulta kokonaan kokematta, mutta en silti usko menettäneeni juuri mitään. Makuasioita, mutta itse menen mieluummin vaikka Italiaan.


      • punamailanen
        Dubai tai yleensäkään arabimaat eivät ole suosikkejani. Keinotekoisia kaupunkeja, jotka ovat rakennettu keskellä hiekkaerämaata. Jos joku tykkää kuumuudesta, niin siitä vaan.


    • kuriput

      Balille, Kuta Beachille.

      • Eikös se ole joku austaraalialaisten lomaparatiisi? En pelkää pitkiä lentomatkoja, mutta rajansa kaikella ja sinne taitaa lentoajat olla jotain 20 tunnin luokkaa. Jos noin pitkäksi aikaa olisi pakko juuttua lentokoneisiin, valitsisin mieluummin Havaijin. Balin turvallisuusriskit ja mahdollinen hirvittävä jet lag mietityttäisivät minua.


      • tuli.vaanmieleen
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Eikös se ole joku austaraalialaisten lomaparatiisi? En pelkää pitkiä lentomatkoja, mutta rajansa kaikella ja sinne taitaa lentoajat olla jotain 20 tunnin luokkaa. Jos noin pitkäksi aikaa olisi pakko juuttua lentokoneisiin, valitsisin mieluummin Havaijin. Balin turvallisuusriskit ja mahdollinen hirvittävä jet lag mietityttäisivät minua.

        Kerroit ketjussa vähän aiemmin olleesi vähän aikaa sitten käymässä Kreetalla. Samaiselta Kreetalta tänne kehui kirjoittavansa nimimerkki "horohoro" Satuitkohan se olemaan sinä?

        Oli muuten aika "veikeitä" kirjoituksia ;))


      • tuli.vaanmieleen kirjoitti:

        Kerroit ketjussa vähän aiemmin olleesi vähän aikaa sitten käymässä Kreetalla. Samaiselta Kreetalta tänne kehui kirjoittavansa nimimerkki "horohoro" Satuitkohan se olemaan sinä?

        Oli muuten aika "veikeitä" kirjoituksia ;))

        tuli.vaanmieleen
        Ei, se en ollut minä joka teitä on hauskuuttanut. Kreetalla käy tuhansia 6-kymppisiä kesän aikana. Itsellä ei edes ollut läppäriä mukana, aivan turhaa kannettavaa. Älykännykkä oli mukana, mutta en sitäkään pidä mukanani sen paremmin, vaan odottaa hotellihuoneessa ja iltasin katson onko joku soittanut. Keskityn auringon ottamiseen pelkästään hyvän kirjan kanssa.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Eikös se ole joku austaraalialaisten lomaparatiisi? En pelkää pitkiä lentomatkoja, mutta rajansa kaikella ja sinne taitaa lentoajat olla jotain 20 tunnin luokkaa. Jos noin pitkäksi aikaa olisi pakko juuttua lentokoneisiin, valitsisin mieluummin Havaijin. Balin turvallisuusriskit ja mahdollinen hirvittävä jet lag mietityttäisivät minua.

        kävin täyttämässä 50 vuotta Balilla. Kuta Beachilla vierailin uteliaisuuttani ja sinne ei tee mieli, mutta muuten lähtisin Balille koska tahansa. matka on pitkä, mutta niin on moneen muuhunkin paikkaan. siihen aikaan oli mentävä Tukholman kautta, lentoaika Tukholmasta 16 tuntia välilasku ja tankkaus. hindulaisuus leimaa ihanasti Balin kulttuuria ja arkielämää, kiireetöntä, kaunista, toiset huomioonottavaa. siihen aikaan siellä oli vielä hyvin turvallista, niinkuin tietysti monessa muussakin paikassa. nykyaikana ei ole turvallista oikein missään.


    • Veerave

      Gambiaan! Heti kun pääsi hotellialueen ulkopuolelle, niin eiköhän siinä ollut saman tien 20 ukkoa iholla. Pariin mukavaankin tyyppiin tutustuin, mutta loppujen lopuksi nekin sitten halusivat sitä samaa mitä muut pyysivät heti suoralta kädeltä, eli pildeä ja "rikkaan" suomalaisen vaimon. Muuten reissu oli niin mukava kuin tuollaisista turistipuitteista voi odottaa, mutta jäi todella paha maku noista ihmisistä ja niiden käytöksestä. En siis sano, etten tuonne enää koskaan voisi mennä, mutta pelkällä naisporukalla aivan täysin nou, nou.

      • Ei ole saanut Gambian matkailu paljoakaan ylisanoja. Itse olen käynyt Afrikan masita ainoastaan Keniassa ja voin kyllä suositella Mombasaa tietyin varauksin. Esimerkkinä nyt mainittakoon, että nahkasi täytyy kestää aurinkoa, jota siellä ei voi välttää ja se on polttavaa. Kuten myös lapsikerjäläiset aina, kun menet hotellialueen ulkopuolelle, on sydäntäsärkevää nähdä, kun 3-4 vuotiaat ovat käsi ojossa autosi vieressä.


    • Hurghada

      Itse olen käynyt ainakin 25 eri kohteessa mutta Egyptiin en uudestaan lähde. Hurghadassa käytiin keväällä - toki oli ihanan lämmintä ja hyvä sää mutta muuten ei kiinnosta lähteä sinne uudestaan. Jotenkin vaan hiekkaa, myyjät 100kertaa pahempia kun Turkissa joten ei edes tehnyt mieli ostaa mitään, all inclusive oli hyvä mutta kaipasin kuitenkin sitä että iltaisin voi kävellä katuja pitkin ja valita joku kiva ruokapaikka. Siellä kun ei ollut katuja missä kävellä vaan ne isot hotellikompleksti ja sitten ei muuta niiden ulkopuolella - hiekkaa vain.

      • flegmaatti

        Hurgada tukikohtana viikon Niilin risteilylle kuten myös laitesukellukselle.
        Itse paikka on täsmälleen kuten kuvaat.
        Henkilökunta on opetettu siihen, että jokaisesta risauksesta pitäisi työntää rahaa tai muuten alkaa palvelu huononemaan. Itse olen sitä mieltä, että juomarahat on ensin ansaittava.
        Samaa ilmiötä jopa voimakkaampana Karibian lomakohteissa.


      • Itse pidin Turkkia pohjakosketuksena matkailussani, hyvä tietää Egyptin olevan vieläkin syvemmältä. Eivät pelkät pyramidit ja Niili saa minua houkutelluksi sinne.


    • inhokit

      Bulgaria: liikaa venäläisiä ja tympeitä paikallisia. Todella pahaa ruokaa.

      Hurgadha: liikaa venäläisiä ja käsiojossa olevia paikallisia. Koko ajan yritetään huijata ja vaatia palvelurahaa Tinkiminen rasitti myös, lopulta ei halunut edes katsoa mitään, kun tinkiminen teenjuonteinen kestää puoli tuntia. Ruoka huonoa.

      Turkki: paikalliset ihmiset aggressivisesti päälle käyviä, jos et ostanut niiden rihkamaa, sait suomenkielisen haistattelun päällesi. Sääli, että paikalliset ovat mitä ovat, turkkilainen ruoka on tosi hyvää.

      • Thanksbutnothanks

        Kaikkein korneinta oli, kun katsoin discovery-kanavalta jotain intialaista dokumenttia hindujen pyhästä juhlasta, jota vietettiin pyhän joen varrella. Varmaan puoli miljoonaa hindua oli pakkaantunut pienelle alueelle ja kaikki pyörivät hurmoksessa hirveän paskan keskellä. Mainostauolla sitten näytettiin Intian turisteille suuntaamaa mainosta, jossa näytettiin kaikki kaunis ja luxus. Iskulauseena oli incredible India, joo tosi ihmeellistä se elämä näytti niillä tavallisilla ihmisillä olevan, kun elävät paskan keskellä kerjäten. Eihän niitä tavallinen turisti näe, jos ei poistu hotellin uima-altaalta, mutta ahdistaa jo valmiiksi tietää niistä slummeissa asuvista ihmisistä, ettei paljon tee mieli viettää siellä lomaa.


      • Taikuritässä

        Kannattaa katsoa Lion. Karu tarina. Nyt jossain uutisvälähdyksessä kiihtyneet intialaiset smogin keskellä kertoivat, miten kaikki on saastunutta vesi, kasvit, joten ruokakin.
        Joku tässä ketjussa on käynyt Intiassa. Kiehtova maa. Mutta miten monelta on ensimmäinen viikko mennyt ripuloidessa.
        Turistipaikat voivat olla oma lukunsa, mutta onko se paikallisilta pois?


      • Thanksbutnothanks kirjoitti:

        Kaikkein korneinta oli, kun katsoin discovery-kanavalta jotain intialaista dokumenttia hindujen pyhästä juhlasta, jota vietettiin pyhän joen varrella. Varmaan puoli miljoonaa hindua oli pakkaantunut pienelle alueelle ja kaikki pyörivät hurmoksessa hirveän paskan keskellä. Mainostauolla sitten näytettiin Intian turisteille suuntaamaa mainosta, jossa näytettiin kaikki kaunis ja luxus. Iskulauseena oli incredible India, joo tosi ihmeellistä se elämä näytti niillä tavallisilla ihmisillä olevan, kun elävät paskan keskellä kerjäten. Eihän niitä tavallinen turisti näe, jos ei poistu hotellin uima-altaalta, mutta ahdistaa jo valmiiksi tietää niistä slummeissa asuvista ihmisistä, ettei paljon tee mieli viettää siellä lomaa.

        Thanksbutnothanks
        Itselle ihmeellinen Intia ei ole koskaan ollut varteenotettava matkustusmaa, Sri Lankaa voisin harkita, tosin melko suurella varauksella.


      • inhokit
        Ei ole koskaan natsannut Bulgaria. Egypti ollut joskus harkinnassa. Turkki ei.


    • Turkkiin en menisi ensimmäistäkään kertaa koska boikotoin Turkkia niin kauan kuin Erdogan on siellä vallassa. Minun kovalla työllä ansaittuja eurojani ei käytetä toisinajattelevien ja etnisten vähemmistön vainoamiseen, kiduttamiseen ja vangitsemiseen.
      Turkkilaista ruokaa olen maistellut täällä, samoin turkkilaisia makeisia ja en pitänyt varsinkaan makeisista.

      • Taikuritässä

        Pakko laittaa tämä juttu matkalipun ostosta. Netissähän on nykyisin helppoa hoitaa matkajutut.
        Toista oli ennen

        Öhttps://youtu.be/3fGemLnuGSM


      • Taikuritässä

        Lisäys
        18 poistoa on tässä ketjussa.
        Mielestäni poistoihin pitäisi saada poistattajan nimimerkki mukaan.


      • vastavirtaus
        Taikuritässä kirjoitti:

        Lisäys
        18 poistoa on tässä ketjussa.
        Mielestäni poistoihin pitäisi saada poistattajan nimimerkki mukaan.

        Kyllä me tiedetään rva Sinisen tekevän kiusaa, se on sitä luovaa pirullisuutta!


      • tiinaexi
        vastavirtaus kirjoitti:

        Kyllä me tiedetään rva Sinisen tekevän kiusaa, se on sitä luovaa pirullisuutta!

        uusi nimi korppikotkattarelle?


      • kummastelen

        Onkos? Minä olen pitänyt sitä rekisteröitynä rva Kaarina Suonpäälle.


      • Taikuritässä

        Niin minäkin sen liitän K.S:än.
        Joku ei ole lukenut tätä "uutista" vielä.


      • Olen matkustellut neljällä mantereella, noin kolmessakymmenessä eri maassa kolunnut Kreikan ja Kanarian saaria. Uudet maat ja kulttuurit kiinnostavat jo nähdyt ja koetut eivät enää kiinnosta.

        Yhteen paikkaan voisin palata uuudestaan.

        Efesokseen, joka oli yksi antiikin ajan merkittävimpiä kreikkalaisia kaupunkeja. Se sijaitsee Turkin länsirannikolla. Teimme matkan sinne ollessamme Samoksella Kreikassa.

        Suosittelen sukellusta historian havinaan.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olen matkustellut neljällä mantereella, noin kolmessakymmenessä eri maassa kolunnut Kreikan ja Kanarian saaria. Uudet maat ja kulttuurit kiinnostavat jo nähdyt ja koetut eivät enää kiinnosta.

        Yhteen paikkaan voisin palata uuudestaan.

        Efesokseen, joka oli yksi antiikin ajan merkittävimpiä kreikkalaisia kaupunkeja. Se sijaitsee Turkin länsirannikolla. Teimme matkan sinne ollessamme Samoksella Kreikassa.

        Suosittelen sukellusta historian havinaan.

        Historiafriikkinä olen aivan varma että Turkki on täynnä kiinnostavia lomakohteita vaikka ei olisikaan auringonpalvoja, mutta toistaiseksi jätän väliin.
        Barcelona oli hyvä paikka minulle, suurkaupungin pulssi, hyvä ruokakulttuuri, taidetta, historiaa, kulttuuria ja lopuille porukoille ihanat rannat ja kaikki turistin tarvitsemat mukavuudet.
        Tyttären porukat käyvät Kreetalla. eri turistikohteissa Välimerellä, Kanarialla ja viimeiksi Thaimaassa, tosin vain Bangkokissa. Tykkäsivät kaikesta muusta, paitsi siitä että kelluvalla torilla ravintoloissa tiskasivat astiat samassa vedessä missä veneet kulkivat dieselillä. Meni kuulemma ruokahalut. Nojaa....


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olen matkustellut neljällä mantereella, noin kolmessakymmenessä eri maassa kolunnut Kreikan ja Kanarian saaria. Uudet maat ja kulttuurit kiinnostavat jo nähdyt ja koetut eivät enää kiinnosta.

        Yhteen paikkaan voisin palata uuudestaan.

        Efesokseen, joka oli yksi antiikin ajan merkittävimpiä kreikkalaisia kaupunkeja. Se sijaitsee Turkin länsirannikolla. Teimme matkan sinne ollessamme Samoksella Kreikassa.

        Suosittelen sukellusta historian havinaan.

        korpikirjailija
        Ehdottomasti sukellus historiaan tekee terää itse kullekin. Efesoksessa en ole käynyt, mutta Samoksella kyllä tuli käytyä. Samoin Knosseksen palatsit nähty Kreetalla yms. Ne ovat mukavia päiväreissuja, kun tekee omaan tahtiin ilman kiireitä. Olen käynyt yli kymmenen kertaa Kreetalla, mutta en voi mitenkään sanoa olevani asiantuntija tai edes tietäväni paljon kreetalaisesta kulttuurista. Jotenkin se on jännittävää nähdä paikkoja, joissa ihmiset ovat asuneet jo tuhansia vuosia sitten.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Lisäys
        18 poistoa on tässä ketjussa.
        Mielestäni poistoihin pitäisi saada poistattajan nimimerkki mukaan.

        Taikuritässä
        Minä epäilen koko tämän uuden viestienpoistoautomaatin olevan susi ja täältä poistuu tällä hetkellä paljon enemmän asiakirjoituksia kuin sitä roskapostia.


      • Paloma.se.co
        Minulla ei ole yhtään hyvää syytä, miksi matkustaisin Turkkiin. Herättelin keskustelua aiheesta matkailupalstalla, mutta sain vihat päälleni, koska kuulemman monella suomalaisella on toinen asunto Turkissa, eikä maassa kuulemma yhtään mitään vikaa, vaan hyvä ja halpa maa viettää eläkepäiviä. Ei todellakaan ole se minun satumaani.


      • flegmaatti
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen matkustellut neljällä mantereella, noin kolmessakymmenessä eri maassa kolunnut Kreikan ja Kanarian saaria. Uudet maat ja kulttuurit kiinnostavat jo nähdyt ja koetut eivät enää kiinnosta.

        Yhteen paikkaan voisin palata uuudestaan.

        Efesokseen, joka oli yksi antiikin ajan merkittävimpiä kreikkalaisia kaupunkeja. Se sijaitsee Turkin länsirannikolla. Teimme matkan sinne ollessamme Samoksella Kreikassa.

        Suosittelen sukellusta historian havinaan.

        Historian havinaa ennakkoon.
        Minusta historiallisen taustan tuntemus etukäteen antaa syvyyttä kuhunkin kohteeseen tutustumiselle. Oppaan selitykset ovat tyhjää parempia mutta minusta ennakotieto on parempi ja joskus saattaa kyseenalaiseksi oppaan selostuksen.
        Tietolähteitä on lukuisasti.
        Minua kiinnostaa myös lähihistoriaan liittyvät kohteet vaikka näkemistä ei paljoa olisikaan. Ajatukset tapahtumissa antavat syvyyttä.
        Lienenkö sotahullu kun esimerkiksii 30-vuotisen sodan tapahtumapaikat ja muistomerkit saattavat hiljentymään? Ensimmäisen maailmasodan Dolomiittien asemasodan paikat sinänsä omassa vaatimattomuudessaan, kuten myös myös muitakin paikkoja.

        Istanbulista odotin enemmän. Knossos oli suunnilleen etukäteen kuvittelemani kaltainen.
        Sakut olivat raahanneet osan Efesosta Berliiniin. Olimme suunnitelleet vaellusta Aleksanteri Suuren reittiä pitkin mutta se kaatui käytännön järjestelyihin.

        Kotoisampaa lähihistoriaa edustivat naapuripitäjän puolella 1941 sijainneet suomalaisten tykistöasemat siinäkin mielessä, että isäni haavoittui erittäin vakavasti heti hyökkäysvaiheen alussa, kohtuullisen lähellä rajan takana ollutta kotitaloaan. Nyt asemia ei enää tielle erota jos ei tiedä paikkoja.
        Tietenkin on useita kotimaisia, eri aikojen monumentteja ja paikkoja. Lappenrannasta Luumäen suuntaa muistomerkki joka palauttaa mieliin kahelin ruotsalaisuseerin päätöksen hyökätä 700:lla. etupäässä ratsusotilaalla noin 5000:n venäläisen kimppuun. Seurauksena venäläisten tekemä Lappeenrannan valtaus. Jne.

        Oleellista on liikkuminen opasvapaasti. Ryhmissä joutuu aina odottamaan jotain henkselin venyttäjää joten olemme usein jättäneet ne vähiin. Paikkallistuntemusta omaavat, kanta-asukasoppaat ovat toinen juttu kunhan kieli sopii.


      • Taikuritässä

        Efesoksessa olen käynyt. Hitsin kuumaa, joten juomaa ja hattu oltava.
        Ellen nyt ihan väärin muista, niin aikoinaan siellä oli kaikki palvelut asumusten lähellä kuten amfiteatteri, kirjasto, kylpylä, bordelli jne. Mielestäni rosvotut
        Kulttuuriaarteet pitäisi palauttaa sinne, mistä on tuotukin.
        Mitä Palmyrasta jää?
        Tuhovimma on kateuden ilmentymä, mielestäni.


      • Sivustaseurannut
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Paloma.se.co
        Minulla ei ole yhtään hyvää syytä, miksi matkustaisin Turkkiin. Herättelin keskustelua aiheesta matkailupalstalla, mutta sain vihat päälleni, koska kuulemman monella suomalaisella on toinen asunto Turkissa, eikä maassa kuulemma yhtään mitään vikaa, vaan hyvä ja halpa maa viettää eläkepäiviä. Ei todellakaan ole se minun satumaani.

        Kyllä minäkin mieluiten matkustan maihin, joissa ihmisoikeudet ovat edes jollain tasolla kunnossa, ja kansalaisilla perustoimeentulo turvattu. Kyllähän se on kurjaa, jos näkee, että työntekijöillä on surkeat työolot, kerjäläisiä on paljon ja muutenkin tällaista näkyvää kurjuutta. Poliittiset epäoikeudenmukaisuudet eivät toki kaikki yleensä näy ulospäin, eli tavallinen turisti ei näe, tai kokee jopa olot vakaiksi sen takia, että kansa pidetään hiljaisena pelon avulla.

        Toki sen jälkeen osaa arvostaa tätä omaa yhteiskuntaamme ja näitä systeemejä, jotka tänne on rakennettu, vaikka mielellään kritisoimmekin niiden puutteellisuutta ja veroja, joilla niitä ylläpidetään.


    • Anonyymi

      fainnan mökki kittilässä

    • Anonyymi

      Olen kerran käynyt TUrkissa ja se riitti, samoin Rodoksella riitti yksi käynti. ITse asiassa kaikki turistirysät ovat mennytä elämää; istuminen lentokoneessa ja ihmismassat joka paikassa, jotta pääsisi hotellikolhoosiin - ei kiitos. Rahalle löytyy mielekkäämpääkin käyttöä, samoin vapaa-ajalle.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      183
      11681
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      151
      2336
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      249
      1486
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      1060
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      930
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      872
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      767
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      729
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      27
      716
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      689
    Aihe