OBD järjestelmän päästötesti?

datapid

Katselin tuossa Scotty Kilmerin youtube videota missä esittelee OBD lukijaa jota katsellaan älypuhelimella ja oli mm. kohta smog test eli päästötesti. Miten auton OBD järjestelmä tekee päästötestin kun autossahan on vain kaksi happitunnistinta eikä pakokaasuanalysaattoria kuten katsastuksessa?
https://www.youtube.com/watch?v=keFaPcp_E6o

6

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lelukeksintö

      "Smog-testin" yhteydessä luetaan vikamuisti, sekä varmistetaan että kaikki osajärjestelmätestit ovat tehtynä. Sen lisäksi tehdään päästömittaus pakoputkenpäästä ASM-menetelmällä (Acceleration Simulation Mode) dynamometrillä, tai 2:n pisteen joutokäyntimittaus mikäli auto on nelivetoinen.

      On siis luonnollista että mittarissa lukee jossain valikossa "SMOG-test". En katsonut videota, enkä meinaa katsoa.

      • datapid

        Scotty Kilmer on toiminut 50 vuotta autonasentajana joten ei ole ihan tavallinen pilipalitubettaja kyseessä. Kannattaa katsoa, ehkä kokeneen äijän videoilta voi oppia jotain vaikka luulisitkin olevasi kaikkitietävä...


      • Lelukeksintö

        Et siis lukenut tai ainakaan sisäistänyt mitään kirjoittamaani? Minua ei kyseinen aihe kiinnosta, vaikka sen olisi tehnyt itse paavi. Käyn sen kuitenkin nyt katsomassa jos välttämättä haluat.


    • Lelukeksintö

      No ei helvetti mikä röhnöroope... Ihan normaalia että testerissä on kohta "smog-test" ja sieltä tehdään se osa päästömittausta, mikä auton tiedonsiirtojärjestelmän kautta on tehtävissä. Voihan se olla että jossain ja/tai tietyn ikäisissä autoissa ei "smog-testin" yhteydessä ole vaatimusta pakokaasujen koostumuksen analysoinnista, kuten ei 21.5.2018 alkaen suomessakaan alle 10 vuotiailla ajoneuvoilla. "Smog-test" on tarkastus, jolla varmistetaan, ettei ajoneuvo aiheuta ylimääräisiä ympäristöhaittoja. Nimi tulee siitä, kun erityisesti Los Angelesissa tuli esiin vaikea savusumuongelma (Smog) 70-luvulla. Ajoneuvoja päätettiin ruveta säännöllisesti testaamaan, ongelman vähentämiseksi, ja testin yleisnimitykseksi tuli ja jäi "Smog Test".

      Sen kummemmin tuota äijää arvostelematta, mutta mikäli lähtökohta on se että ei ymmärrä miten asiat toimivat, ja sen jälkeen säheltää vaikka 100 vuotta ilman että on alunperinkaan ymmärtänyt asioita , niin mennään pahasti metsään. Teorian tulee aina tulla ennen käytäntöä.

      • whatever.works

        Viimeisessä lauseessasi menit itse metsään. Todellinen elämä ei mene teorioiden mukaan. Monta kertaa ongelmia aiheuttaa juuri tuo että "se toimi teoriassa" mutta ei käytännössä.


    • Omahuoltaja

      Auton ECU tarkkailee happi- eli lambda-antureiden antamaa jännitettä. Kun katalysaattorin vieressä oleva anturi antaa ulos jännitettä noin välillä 0...0,9V ja arvo on keskimäärin 0,45V, ilman ja polttoaineen seossuhde on oikea ja lambda-arvo 1,0. (Eli kaasupolkimen asennolla säädetään imuilmaa ja ECU säätää sitten polttoainesyötön oikeaksi tuon anturin avulla).

      Katsastuksessa päästöjä ei enää mitatakaan tyhjäkäynnillä vaan luetaan OBD:lla ECU, jonka muistissa ei saa näkyä päästöarvojen ylityksiä. Kierroksilla mitataan päästöt edelleen tavalliseen tapaan sillä pakokaasuarvoissa voi olla moottori- tai katalysaattoriongelmista johtuen liikaa vaikka hiilivetyjä.

      Muuten en ymmärrä mitä tuo videolla oleva kaveri oikein huutaa. Itselläni on vastaava bluetoothilla toimiva OBD-readeri, jollainen maksoi kuusi euroa postikuluineen kaikkineen, Kiinasta tilattuna. Softat löytyy netistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe