Huolettaa, että olen sairastumassa parkinsoniin.

TyttöPerioidisella

Onkohan teillä kellään ollut minunkaltaista "alkua" parkinssonin kanssa?

Olin aikaisemmin tottunut oireisiini, joten en huomannut niiden olemassaoloa, muuten kuin että olin kauhean väsynyt enkä palautunut öisin. Minulle yritettiin väkipakolla masennusdiagnoosia kun kaikki veriarvot, esim. kilpirauhanen, oli kunnossa. Menin kuitenkin viimeisenä oljenkortena uniklinikalle tutkimuksiin ja minulta löydettiin vakava-asteiden perioidinen raajaliikehäiriö, joka oli vilkkaimmillaan kello 2-6 välillä aamuyöllä. Lisäksi perioidisia liikehäiriöitä löytyi myös päiväaikaan. Ei niin paljon kuin yöllä, Mutta kyllä konaisarvo nousi kyllä lähes 1000 liikkeeseen yhteensä testipv ja yönä. Hassuinta ehkä on, etten oo tunnistanut päivällä noita raajaliikehäiriöitä enkä osannut yhdistää päiväväsymystä perioidiseen.

Lisäksi minulla on paljon parkin käypähoito.pdf:n mukaisia oireita. Kaikki muut löytyvät paitsi käden tärinä, sen sijaan mulla on elohiiri aika monesti reisilihaksessa. Kun ajan autoa, vasemman jalan pikkurilli ja nimetön puutuvat.

Luin käypähoidosta, että parkkia voidaan hidastaa jos se löydetään ajoissa. Kysyin kaverini mieheltä, joka on neurologi, mielipidettä ja hän vaan totesi, että se parkki tulee jos on tullakseen ja mä oon silloinjo kuuskymppinen, ei tartte vielä mennä neurologille.

Unilääkärini oli samaa mieltä. Hänen mielestään mulla on jo lääkitys joka hidastaa kun joudun syömään öisin pramipexolin, jotta saan nukuttua.

Mua silti mietityttää, eikö tää pitäs tutkia tarkemmin. Netistä löysin väittämän ettei kaikilla perioidista sairastavilla ole parkinssonia, mutta kaikilla parkeilla on perioidinen. Se, että mulla esiintyy perioidista myös päiväaikana , viittaa mun mielestä parkin mahdollisuuteen vaikkei mulla olekaan mitään kompetenssia näin diagnosoida. Molemmat tuntemattomia tauteja.

Mitä te ajattelisitte aiheesta?

Niin, jos sillä on jotain väliä niin olen vasta 38 vuotias nainen ja lääkärin mukaan mun perioidinen on jo siinä vaiheessa kun se eläkeläisillä yleensä on. Olen siis melko nuorena ehtinyt kehittää tuon vaivan.

Kiitos!

3

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emmaviikari

Kyllä minä menisin lääkäriin asiasta, että saa varmistuksen itselle,

• Terve.vaanmenoa

Luulosairas sinä olet. Tai trolli.

• Miten tuo perioidinen oireilee päivisin sinulla? Itse en tuota tunnista mutta muuten olen kanssasi aika samassa tilanteessa. Siis minkälaisia muita oieita sinulla on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13416
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9731
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      96
      9148
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      8046
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      39
      6770
    6. 148
      6178
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3335
    8. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      21
      1635
    9. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      397
      1265
    10. Aikuisten säälittävä käytös

Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1184
    Aihe