Tankkien mittarit näyttää väärin, kuinka fixaan?

sparkswillfly

Kaksi vesitankkia ja yksi dieseltankki, joissa mitä ilmeisimmin kohoanturit. Lukemat mittareissa on vääriä, eli ilmeisesti kohot (tai joku muu) kanittaa tikussa. Voiko noita fixata ja miten? Vai pitääkö ostaa uudet? Voiko vika olla myös itse paneelimittareissa?

32

2966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihan niitä korjata. Vähin vaiva on tutkia ensin johdot ja näyttölaite, eli liittimet on kunnossa ja sähkö kulkee johdon päästä päähän. Ne anturit on usein ruuvattu tankin kanteen kiinni. Tankin sisällä on vastakappale, jossa on jengat. Siinä vaiheessa kun avaat viimeisen pultin, vastakappale tipahtaa tankin pohjalle. Jos ei halua sen tippuvan pitää jotenkin se kiinnittää ensin vaikka huoltoluukun kautta. Vastakappaleen saa ulos anturin reiästä. Voi tietysti olla joku muunlainenkin anturi.

    • uteliasmittarimies

      Voitko vielä tarkentaa, miten mittarit näyttävät väärin?

    • Saalar

      Itse aikoinaan löysin ihan valtuutetun mittarikorjaajan muistaakseni keltaisilta sivuilta. Kannattaa etsiä. ja tulevat ihan paikan päälle niin on helppoa, ja yksi toinen mahdollisuus on jos et keltaisilta sivuilta löydä nimellä mittarikorjaajia niin aina esim vastaavat ovat mm. kellosepät. heiltä homma sujuu.

      terv. Saalar

    • Seuraa ensin Bossun neuvoa.Tuskin kaikki anturit ovat viallisia.Meidän venessä on VDO:n kohoanturi.Kun liimasin tankkimme (syöpymä) vajaa kaksi vuotta sitten en huomannut merkata missä asennossa anturi oli ollut ja mittari näytti väärin.Anturi on pyöreä,litteä kiekko tankin päällä.No, ajoin tankin tyhjäksi ja lisäsin siihen 20 litraa bensaa, löysäsin tankin viisi kiinnityspulttia muutaman kierroksen (niin että anturia pystyi pyörittämään) ja säädin sen näyttämään 20 litraa, kiristin pultit, ja homma oli siinä. Onko sinulla ollut tankit ja anturit irti vai miten voi käydä näin ? Niin, meidän anturi on ilmeisesti 70 luvun teknikkaa. USA anturit toimivat eri vastusarvoiila kuin eurooppalaiset joten niitä ei pidä sekoittaa keskenään.Lycka till ja hyvää tulevaa pikkuJoulua.

    • Tyrnäväntorpedo

      Anturit ja mittarit ovat halpoja. Jos ne ottaa irti, niin samantien uusii.
      Vesitankkimittarin kanssa on ollut jumittumista, mutta polttoainemittari on aina joko näyttänyt tai ei näyttänyt yhtään mitään.

      Yhtäaikainen vika molemmissa on erikoista, muttei tietenkään mahdotonta. Kannataa katsoa, että akun navat on kiinni ja puhtaat sekä jännitettä tarpeeksi. Sitten on hyvä tutkia mittaritaulun maadoitus ja jos ei ole apua, niin kaikki muutkin liitokset.

      Koska vesi on helppo aine, ottaisin ensin vesitankin anturin irti ja kokeilisin seuraako näyttö kohon liikettä. Kun sinne asti on päässyt, jatko riippuu mitä on saatu aikaan.

      • jorpeedo

        Miten siihen akkuun mitään kytkisi jos navat olisivat irti?


    • Tyrnäväntorpedo

      Anturit ja mittarit ovat halpoja. Jos ne ottaa irti, niin samantien uusii.
      Vesitankkimittarin kanssa on ollut jumittumista, mutta polttoainemittari on aina joko näyttänyt tai ei näyttänyt yhtään mitään.

      Yhtäaikainen vika molemmissa on erikoista, muttei tietenkään mahdotonta. Kannataa katsoa, että akun navat on kiinni ja puhtaat sekä jännitettä tarpeeksi. Sitten on hyvä tutkia mittaritaulun maadoitus ja jos ei ole apua, niin kaikki muutkin liitokset.

      Koska vesi on helppo aine, ottaisin ensin vesitankin anturin irti ja kokeilisin seuraako näyttö kohon liikettä. Kun sinne asti on päässyt, jatko riippuu mitä on saatu aikaan.

      • Ilmeisesti peräti kolme mittaria (kaksi vesitankkia ja pa-tankki) fuskaisi samanaikaisesti. Se tuntuu jo melko eksoottiselta.


    • Tilavuus

      Onko säiliön muoto huomioitu asteikolla. Säiliön muotohan muuttuu tyypillisesti kapenevaksi alapäästä.

      • Tyrnäväntorpedo

        Jos mittarit ovat aikaisemmin toimineet, niin tuskin säiliön muoto on ainakaan merkittävästi muuttunut ainakaan kolmessa säiliössä samaan aikaan.

        Tosin tämän tyyppiset aloitukset jättävät sattumalta kertomatta oleellisia asioita joko vahingossa tai sitten palsta tarvitsee kävijöitä, että saisi enemmän mainostuloja. Ei siinäkään mitään pahaa ole, jos aihe on kiinnostava eikä koko venettä ole olemassa. Epäilen, että tänne syötetään ulkomaisten palstojen keskusteluja koska silloin ei tarvitse nähdä niin paljoa vaivaa.


      • uteliasmittarimies

        Samaa ulkopuolista "syöttöä" minäkin epäilen, koska tarkennuspyyntööni ei tullut vastausta.


      • Niin ja kysyjä käyttää sanaa "fixata" englanniksi "to fix", korjata.Eiköhän ole trolli kun ei edes osallistu keskusteluun.


      • NoMoreComments
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin ja kysyjä käyttää sanaa "fixata" englanniksi "to fix", korjata.Eiköhän ole trolli kun ei edes osallistu keskusteluun.

        "Fixata" on varmaan jo vuosikymmeniä ollut ihan tavallista suomen puhekieltä. Ei siis todista mitään.


    • vaikka-miten-täyttää

      septimitari näyttä koko ajan tyhjää, valo mittarissa palaa. missä vika?

      • sitäihtiään

        Jos se on koholla toimiva anturi, on koho jumissa. Se on septitankissa kovin tavallista siellä lillivän kiintoaineen takia. Ei kun kädet p****an vaan. Ei se lopulta niin paha homma ole, varsinkaan, jos voi ensin huuhdella tankkia puhtaalla vedellä, vaikka ei mitään herkkuakaan.


    • sprkswillfly

      Tämä ei ole trolli vaan ihan oikea ja alkuperäinen aloittaja. Eli kyseessä on Bavaria 36 vuodelta 2004. Diesel tankin mittari näyttää yleensä täyttä, mutta kylmässä välillä ilmeisesti oikeinkin, koska 1/4 tankkia näytti lokakuussa. Alkukesästä olin täyttänyt täyteen. Mutta vaikka mittari näytti aluksi 1/4 tankkia, niin se nousi kuitenkin 15min kuluessa 4/4 eli täyttä näytti taas.

      Vesitankkeja on kaksi ja niiden mittarit näyttävät yleensä aina täyttä. Joskus harvoin ne ovat näyttäneet myös jotain muutakin.

      Tästä syystä itse epäilen että kohoanturit ovat jumiutumassa ja ajattelin korjata (fixata) ne puhdistamalla, mutta ilmeisesti ne kannattaa ehkä uusia? Joka tapauksessa ne on irritettava, jotta voin ostaa vastaavat tilalle. Onko todella niin että vastakappaleita putoaa tankkiin irroituksen yhteydessä? Se vaikuttaisi oudolta suunnittelulta?

      • Tyrnäväntörpedo

        Vastakappale voi pudota tankkiin, jos se on irrallinen. Minulla kierteet ovat takissa eikä vastakappaletta ole.
        Vastakappale ongelman voi ratkaista laittamalla yhden ruuvit tilalle pitkän ruuvin, joka sallii anturin vetäminen sen verran ulos, että vastakappaleeseen saa vaikka nippusiteen ja narun tms.

        Kokeilitko mitä tapahtuu, kun anturin johdon irrottaa?
        Jotkut mittarit näyttää silloin täyttä ja toiset tyhjää. Jos sinun mittarit näyttää täyttä johto irti, sinulla on todennäköisesti kontaktihäiriö mittaristossa


      • Tarkistatyyppi

        Oletko varma, että tankeissa on kohoanturit? Minun vm 2002 Bavariassa on tankeissa anturit, mitkä koostuvat neljästä (tai viidestä, en tarkkaan muista) erimittaisesta metalitangosta ja näyttävät tilavuutta sen mukaan miten monta tankoa on nesteessä. Ei niissä ole liikkuvia osia.
        Avaa vesisäiliön huoltoluukku, niin siinä se anturi on ihan vieressä.
        Eli jos ei ole liikkuvia osia, niin on sähkövika.


      • Ei kuulosta koho-ongelmalta, miten se koho nousisi aika tyhjässä tankissa ylöspäin? Kerroit, että mittari nousi 1/4. -> 4/4 ilman täyttöä. Ei kai siinä muu auta, kuin ottaa mittari irti, jos ei näyttölaitteesta löydy vikaa. Mittaria voi sitten testa astiassa, missä on vettä tai dieseliä tai liikuttamalla kohoa. Makeassa vedessä ei kaikki mittarit välttämättä toimi, jos ne tarvitsee sähkönjohtavuutta.


      • Joakim1
        Tarkistatyyppi kirjoitti:

        Oletko varma, että tankeissa on kohoanturit? Minun vm 2002 Bavariassa on tankeissa anturit, mitkä koostuvat neljästä (tai viidestä, en tarkkaan muista) erimittaisesta metalitangosta ja näyttävät tilavuutta sen mukaan miten monta tankoa on nesteessä. Ei niissä ole liikkuvia osia.
        Avaa vesisäiliön huoltoluukku, niin siinä se anturi on ihan vieressä.
        Eli jos ei ole liikkuvia osia, niin on sähkövika.

        Samoin 2005 Bavariassa on vesitankissa anturi/mittari, joka tunnistaa vain täysi, 3/4, 1/2, 1/4 ja tyhjä asennot. Vai olikohan edes tuota 3/4 mukana? Näyttää varsin pitkään 1/2:ta.

        Dieseltankissa sen sijaan on jatkuvatoiminen anturi ja se on ollut erittäin tarkka. 90 l tankista voi helposti lukea alle 10 l tarkkuudella.

        Täältä saa varaosia: https://www.svb24.com/en/category/bavaria-plumbing-tanks-tanks-accessories.html


      • Tyrnäväntorpedo
        Bossu kirjoitti:

        Ei kuulosta koho-ongelmalta, miten se koho nousisi aika tyhjässä tankissa ylöspäin? Kerroit, että mittari nousi 1/4. -> 4/4 ilman täyttöä. Ei kai siinä muu auta, kuin ottaa mittari irti, jos ei näyttölaitteesta löydy vikaa. Mittaria voi sitten testa astiassa, missä on vettä tai dieseliä tai liikuttamalla kohoa. Makeassa vedessä ei kaikki mittarit välttämättä toimi, jos ne tarvitsee sähkönjohtavuutta.

        Analogisia natureita on kahdenlaisia. Toisessa vastus kasvaa, mitä korkeammalla koho on ja toisessa vastus kasvaa, mitä matalammalla koho on.

        Sellaisessa anturissa, jossa vastus kasvaa kohon noustessa, johdon irrottaminen saa mittarin näyttämään täyttä. Vastaavasti sellaisessa, jossa vastus kasvaa tankin tyhjentyessä, johdon irrottaminen saa mittarin näyttämään tyhjää.

        Kyseessä on ilmeisesti anturi, jonka vastus kasvaa anturin noustessa. Silloin kontaktihäiriö saa mittarin näyttämään täyttä ja kun häiriötä ei ole, se laskee näyttämään oikeaa määrää.

        Helppo kokeilla ilman, että irrottaa yhtään anturia tankista.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Analogisia natureita on kahdenlaisia. Toisessa vastus kasvaa, mitä korkeammalla koho on ja toisessa vastus kasvaa, mitä matalammalla koho on.

        Sellaisessa anturissa, jossa vastus kasvaa kohon noustessa, johdon irrottaminen saa mittarin näyttämään täyttä. Vastaavasti sellaisessa, jossa vastus kasvaa tankin tyhjentyessä, johdon irrottaminen saa mittarin näyttämään tyhjää.

        Kyseessä on ilmeisesti anturi, jonka vastus kasvaa anturin noustessa. Silloin kontaktihäiriö saa mittarin näyttämään täyttä ja kun häiriötä ei ole, se laskee näyttämään oikeaa määrää.

        Helppo kokeilla ilman, että irrottaa yhtään anturia tankista.

        Totta kyllä, mutta oudolta kuulosti selostus, että se nousi 15 minuutissa osoittamaan täyttä. Mutta selityksesi on varmaan oikea.


      • Tyrnäväntorpedo
        Bossu kirjoitti:

        Totta kyllä, mutta oudolta kuulosti selostus, että se nousi 15 minuutissa osoittamaan täyttä. Mutta selityksesi on varmaan oikea.

        Joskus tuntuu siltä, että veneen sähköjen korjaamiseen tarvitaan yksisarvishoitaja tai enkelikuiskaaja :D


      • kunhanmuistat
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Joskus tuntuu siltä, että veneen sähköjen korjaamiseen tarvitaan yksisarvishoitaja tai enkelikuiskaaja :D

        No jaa, lopulta riittää, kun muistaa, että sähkön kulku on veneessäkin erittäin johdonmukaista. Sillä selviää melkein kaikista ongelmista.


      • Tyrnäväntorpedo

      • kunhanmuistat

      • ariel371
        kunhanmuistat kirjoitti:

        En kai tiedäkään, kun en ole joutunut yksisarvishoitajiin turvautumaan. Olen vain pitänyt mielessä oman ohjeeni. Kristallivalohoitoakaan en ole voinut kokeilla, kun ei veneissä ole kristallilamppuja.

        oska kaikki kolme mittaria sekoilevat, ei kyse voi olla anturiongelmasta eikä mittareista. Kyse on pakko olla jostain kaikille yhteisestä asiasta ja silloin se on sähkön saanti. Akku todennäköisesti on finaalissa ja siihen viittaa sekin että mittarit näyttävät suht oikein ajan kanssa, kun varmaan kone käy ja lataa.
        Akkua epäilen, varsinkin jos ne ovat alkuperäiset vuodelta 2004. Mittaa akuston antojännite mittarien näyttäessä väärin ja mittaa sama uudelleen kun näyttö on oikeinKoska kaikki kolme mittaria sekoilevat, ei kyse voi olla anturiongelmasta eikä mittareista. Kyse on pakko olla jostain kaikille yhteisestä asiasta ja silloin se on sähkön saanti. Akku todennäköisesti on finaalissa ja siihen viittaa sekin että mittarit näyttävät suht oikein ajan kanssa, kun varmaan kone käy ja lataa.
        Akkua epäilen, varsinkin jos ne ovat alkuperäiset vuodelta 2004. Mittaa akuston antojännite mittarien näyttäessä väärin ja mittaa sama uudelleen kun näyttö on oikein.
        mahfollisuus on jos mittaristo on kasattu paneeliin jossa maa on yhteinen. Silloin huono maakontakti vaikuttaa jokaiseen mittariin. Kaapeloinnin läpikäynti irrottamalla ja kiinnittämällä uudelleen voi auttaa. .
        Toinen mahfollisuus on jos mittaristo on kasattu paneeliin jossa maa on yhteinen. Silloin huono maakontakti vaikuttaa jokaiseen mittariin. Kaapeloinnin läpikäynti irrottamalla ja kiinnittämällä uudelleen voi auttaa.


    • sparkswillfly

      Täytyy oikein ruveta tutkimaan tuota johdotusta. Diesel tankin anturi/mittari ihmetyttää eniten, koska se saattaa aluksi kylmemmällä näyttä oikein, mutta hetken kulutta se taas näyttää täyttä tankkia.

      Akuissa ei ole vikaa, ne on uusittu 2014, joten mahdollinen sähkövika on jossakin muualla? Diesel mittari on ruoritolpassa, kierroslukumittarin vieressä (Volvo Penta) ja vesitankkien mittarit navigointipöydän vieressä kytkinpaneelin vieressä.

    • Saalar

      Mikä halvatun arvauskerho tämä oikein on????? Toinen toistaan tyhmempiä arvauksia missä vika on???

      Otitko keltaiset sivut?

      Soititko valtuutetulle mittarikorjaajalle?

      Et tietenkään.

      Omapa on sitten syysi kun vielä ensi kesänä mittarit on rikki ja et voinut ottaa neuvosta vaarin!

      terv. Saalar

      • Mulkkampuja

        Sinä käyttäydyt epämiellyyttävästi. Monet ihmiset piilottavat epävarmuutensa voimakkaiden ilmausten taakse. Uskon, että sinä kuulut siihen joukkoon.

        On mahdollista, että kuulut myös niihin ihmisiin, jotka eivät koskaan usko olevansa väärässä riippumatta kuinka väärässä olet. Sellainen ihminen suhtautuu erilaisiin mielipiteisiin ja näkemyksiin kuin ne olisivat henkilökohtaisia loukkauksia.

        Jos joku kuitenkin pystyy sellaiselle henkilölle osoittamaan hänen olevan väärässä, hän ei halau sitä tietää ja yrittää leimata oikean tiedon vääräksi esimertkiksi kyseenalaistamalla sen lähteen. Selkeimmin tämä tulee esille vaikka siinä ettei hyväksy tietolähteen käyttöä, kuten googlea, vaikka siinäkään ei ole mitään mieltä.


      • Tyrnäväntorpedo

        Mittarikorjaajien etsiminen keltaisilta sivuilta voi olla haastavaa, kun ainakaan meiilläpäin ei niitä sivuja ole julkaistu moneen vuoteen. Nykyään netistä löytyy kaikki oleellinen helpommin.

        Kun puhutaan niin yksinkertaisista ja edullisista asioista kuin tankkimittari, ei niitä kannata korjata. Uusi tilalle ja homma pelittää. En usko, että mittarikorjaajia edes kiinnostaa parin kympin mittarin tai neljän kympin anturin korjaaminen.

        Kontaktihäiriöt ovat yleisiä vikalähteitä veneiden sähköpuolella. Minun mielestäni ne ovat viisaita arvauksia, vaikka ei kovin yllättäviä tai mielikuvitusrikkaita. Ainakaan ne eivät ole tyhmiä.

        Jos täällä esitetyt arvaukset ovat toinen toistaan tyhmempoiä, niin pistä yksi uusi älykäs ja sille pari toistaa vielä älykkäämpia arvauksia. Mittarikorjaaja ei ole älykäs arvaus viasta eikä se ole edes hyvä ehdotus ongelman ratkaisuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe