Oma vika... ähäpiti

Närästää

Olen 58 vuotias nainen. Pituuteni on 162 cm ja painoni keskimäärin 63 kg. Liikun omien merkintöjeni mukaan nykyäänkin pyöräillen ja sauvakävelyä pääasiallisesti harjoittaen kesällä helposti 100 kilometriä ja talvella 50 kilometriä viikossa. Koko ikäni, sekä työssä että harrastuksissani vapaa-aikana olen liikkunut todella paljon. Koskaan en ole ollut ylipainoinen tms. Syön säännöllisesti ja kaiken ymmärrykseni mukaan oikein 5 tai 6 kertaa päivässä. Rikas elintasopossu en ole enkä myöskään ihan niin köyhä että jättäisin "porkkanat" kauppaan.

Ihmettelenpä vaan miksi missä tahansa lukee tai kuulee diabeteksesta on muka päivänselvää että kakkostyypin diabetes on omaa syytä ja itse hankittu sairaus. Tuohon ajatukseenhan perustuu myös nykyinen lääkekorvaus Kelalta.
Keljuttaa, kun mielestäni olen joko liikunnallinen tai jopa urheilullinen ja sen luulisi näkyvän olemuksestanikin??? silti ja myös melkein missä tahansa minua kehoitetaan liikkumaan enemmän ja enemmän. Täh? Aivan kuin jossain olisi joku raamattu jonka kuvioihin ei kertakaikkiaan mahdu muita kuin joku hiton dokmi itseaiheutetusta sairaudesta.

7

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veijo02140987

      Lääkäreille ja yhteiskunnalle, sen jälkeen kun on jaettu älyttömiä ravintosuosituksia , on helpointa syyttää potilasta. Sama pätee myös laihdutuksessa epäonnostuneita. Jaetaan ohjeita jotka eivät voi toimia ja sen jälkeen todetaan että potilas on laiska.

      Kuinka kauan suomalainen antaa kusettaa itseään.

    • hpv27

      Kakkostyypin diabeteksestä häviäisi arvioiden mukaan 90% mikäli ihmiset eivät olisi ylipainoisia joten kyllä kyseessä on valtaosaltaan itse aiheutettu sairaus. Painoindeksisi on 24 eli juuri ja juuri normaali joskin painoindeksi pätee vain valtaväestöön eli olisi parempi mittauttaa rasvaprosentti.

      • Närästää

        Hieman lihaksikas ehkä olen, mutta en lihava. Missähän lienee sitten ne minun rasvani. Ei ainakaan maksassa:-D

        Vyötärönympäryksen hoitaja on mittannut ja se on 70 cm. Pitkiksistä käytän kokoa 36 tai S. Oikein hyvin mahtuu pylly ja reidet kyytiin. Kotimaiset Luhdan housut kokoa 36 ovat tilavat. En ole sairas pillikinttu. Polvi ei ole paksuin kohta kintussani:-) Kyllä näillä nätisti vaikka maa-ja metsätalouskäyttöönkin soveltuisi. Vaikkapa navettapolulle tonkan kanssa teutaroimaan.
        Tosiasioiden sivuuttaminen, kuin myös kaikkien niputtaminen ehkäpä juuri tuohon sinun, hpv27, mainitsemaasi 90 prosenttiin mua just närästääkin.
        Tuskin olen ainut!


      • KokoKeho

        Haloo hpv27. Maa kutsuu!

        Aloittaja on 162 cm ja paino 63 kg. Liikunnallinen 58-vuotias nainen.
        Painoindeksin uuden laskutavan mukaan aloittaja on normaalipainoinen. On varaa olla painavampikin ennen kuin menisi edes lievän ylipainon puolelle.
        Vyötärö on monen pituisensa naisen kadehtima ja kapea 70 cm. Läskiä/rasvaa tuskin löytyy. Terveeltä vaikuttais noilla mitoilla.
        Rasvaprosenttia on tietysti vaikea tiedoista arvailla mutta epäilenpä, että se ei ylläolevan kertomuksensa perusteella ole kummoinenkaan. Hmmhhh... Lihaksia hänellä on pakko jossain olla! Eihän tuommoisia liikuntamääriä 58-vuotias lihakseton sohvaperuna viikosta toiseen tai ehkä vuodesta toiseen millään konstilla tee. Eikä pysty ainakaan ilman että siitä se rasvaprosentti ei "kärsisi".
        En ainakaan minä käskisi häntä liikunnan lisäämiseen. Voisi mennä kuurouden tai jopa kiusaamisen piikkiin.
        Ai juu valtaväestö? Siihenkö todella tuijotetaan? Miksiköhän olen jostain luullut kuulleeni yksilöllisestä hoidosta. Miksi terveyskeskuksessa ei sitten mitata rasvaprosenttia lihavilta tai sitten edes häneltä reippaalta normaalipainoiselta 58-vuotiaalta naiselta, jos se rasvaprosentti on asian ydin. Aloittajan tapauksessaan mittaus olisi taatusti turhaa yhteisten varojen käyttöä.
        Ps. Onko nimimerkillä hpv27 kakkostyypin diabetes ja miksiköhän olisi? Miksi hän on niin katkera?


      • hpv27
        Närästää kirjoitti:

        Hieman lihaksikas ehkä olen, mutta en lihava. Missähän lienee sitten ne minun rasvani. Ei ainakaan maksassa:-D

        Vyötärönympäryksen hoitaja on mittannut ja se on 70 cm. Pitkiksistä käytän kokoa 36 tai S. Oikein hyvin mahtuu pylly ja reidet kyytiin. Kotimaiset Luhdan housut kokoa 36 ovat tilavat. En ole sairas pillikinttu. Polvi ei ole paksuin kohta kintussani:-) Kyllä näillä nätisti vaikka maa-ja metsätalouskäyttöönkin soveltuisi. Vaikkapa navettapolulle tonkan kanssa teutaroimaan.
        Tosiasioiden sivuuttaminen, kuin myös kaikkien niputtaminen ehkäpä juuri tuohon sinun, hpv27, mainitsemaasi 90 prosenttiin mua just närästääkin.
        Tuskin olen ainut!

        Juu. Se 10% on täysin syytön diabetekseensa (kakkostyypin diabetesta on itse asiassa montaa tyyppiä) mutta hoito on lääkkeiden suhteen ihan sama kaikille eli hillitään elimistön omaa glukoosin tuotantoa.

        Lopuillakin geenit säätelevät paljon sairastumista diabetekseen. Suurimmalla osalla on diabeteksen suhteen epäedulliset geenit ja niissä on vielä suurta vaihtelua kansojen kesken. Esimerkiksi aasialaiset ja afrikkalaiset sairastuvat etelä-eurooppalaisia helpommin kakkoseen.

        Kannattaa googlata esimerkiksi modyä ja ladaa, kirjoa on paljon enemmänkin.


    • tapatillatapettavat

      Suoraviivaisesta ja yleistävästä syyllistämisestä on kyse. SYYLLISTÄMISTÄ!!!! Kenen etua se palvelee???? Häh???????????? think think?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe