4G:een siirtyminen

KysyMyssys

Alkaa tämä ADSL olemaan jo aika potkittu kaakki ja seuraavana tekniikkana näyttää olevan joku VDSL, joka taas kuitenkin vaatii uuden modeemin. Joten aloin miettimään 4G-nettiä, kun nykyinen laajakaistasopimus loppuu.

On jo nyt välillä vähän tuntunut turhalta maksaa 2 netistä, kun puhelimessa on jo samannopeuksinen 24/2 3G-netti. Enkä myöskään juuri koskaan tarvitse kotona nettiä kun olen pois kotoa, tai sitten kotona ollessa puhelinta ja nettiä koneella samaan aikaan. Aina kun häivyn koneelta, yleensä sammutan sen. Joten mieleen tuli, jos lopetan koko kiinteän kaistan ja päivitän kännykän netin 4G:ksi ja alan käyttämään sitä tietokoneenkin nettinä. Kuulostaako järkevältä? Netinkäyttöni on useita tunteja päivässä ja harrastelen myös nettipelaamista, jolloin vasteaika on suht tärkeä. Olen kokeillut puhelimen 3G:tä tietokoneen nettinä, mutta vasteaika on välillä aika kaamea (oletan olevan parempi 4G:llä). Puhelimena Samsung Galaxy S4 I9505 jonka pitäisi tukea myös LTE-tekniikkaa.

8

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos siirtyy kokonaan mobiilidataan, käytännössä kannattaa hankkia oma mobiilidatareititin, joka tarjoaa mobiilidatan sitten langallisena ja langattomana Wi-Finä kodin muille laitteille.

      Jos VDSL on saatavana kohtuullisin kustannuksin, l. ei tarvitse enää kustantaa piuhoja, kannattaa, etenkin jos pelaa, tietysti ottaa se.

      • KysyMyssys

        Kyllähän se oma reititin tietysti olisi aina kätevämpi. VDSL-modeemista joutuu maksaa melkein yhtä paljon kuin 4G-reitittimestä, joten se vähän arveluttaa, kun kuukausimaksutkin on reippaasti korkeammat. Ilmeisesti se vain pitää sitten kokeilla, miten 4G toimii ennenkuin voi mitään asiasta sanoa, kun on niin paikasta riippuvainen. Jotenkin 4G kuitenkin tuntuisi tulevaisuuden kannalta "turvallisemmalta", jos käykin pian niin että tuo VDSL:kin tapetaan pois.


      • KysyMyssys kirjoitti:

        Kyllähän se oma reititin tietysti olisi aina kätevämpi. VDSL-modeemista joutuu maksaa melkein yhtä paljon kuin 4G-reitittimestä, joten se vähän arveluttaa, kun kuukausimaksutkin on reippaasti korkeammat. Ilmeisesti se vain pitää sitten kokeilla, miten 4G toimii ennenkuin voi mitään asiasta sanoa, kun on niin paikasta riippuvainen. Jotenkin 4G kuitenkin tuntuisi tulevaisuuden kannalta "turvallisemmalta", jos käykin pian niin että tuo VDSL:kin tapetaan pois.

        Paikallinen kustannustaso sekä 4G:n kenttävoimakkuus ovat ratkaisevia tekijöitä, joten selvää mielipidettä puoleen tai toiseen ei voi ulkopuolinen antaa.

        Täällä esimerkiksi on VDSL:n peruskustannus leivottu vastikkeisiin ja vuokriin. Itse maksan 100 Mb/s VDSL -yhteydestä 10 €/kk, joten ymmärrettävästi minulle ei 4G ole vaihtoehto. ; )


      • KysyMyssys

        Laajakaistapalvelut siirtyy piakkoin paikalliselta toimijalta Elisalle ja kun tarkastelin Elisan nettisivuilta, niin olisi aivan huikea tarjous: 10-megainen vdsl-yhteys puolen vuoden ajan n. 15e. Sen jälkeen pompsahtaa normihintaan 30e. Aivan päätöntä, tällä hetkellä maksan parin vuoden määräaikaisena 24/2 adsl:stä vähän alle 25e/kk. Kun taas 50-megaista mobiilinettiä tarjotaan parilla kympillä kuussa. Vaikuttaa olevan ilmeistä, mihin haluavat laajakaistakehitystä ajaa hinnoitteluillaan ja ei tässä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin se 4G, en suostu tuollaisia kiskurihintoja maksamaan kiinteästä.


    • toteaja-

      paikasta riippuen 4G ei välttämättä ole 3G:tä parempi. Valmistaudu pettymään.

      • KysyMyssys

        Niin tuurista kai se on täysin kiinni näiden mobiilinettien kanssa. Pelaileva työkaveri ainakin vannoo 4G:n nimeen joka on hänellä ollut jo vuosia, mutten juuri tiedä muita kun muut pelaavatkin tutut roikkuu vielä langan päässä.


    • eivieläinssi

      Jos ADSL tehtäisiin nopeampi. Nykyisin se on vaan noin 10 Mb/s. mutta jokaiseen kerrostalo asuntoon menee aina kolme linjaa, mutta tämä ADSL on vaan yhdessä kiinni. Kolmella luulisi saatavan jo nopeampi, kun ethernetissä on neljä ja sillä päästään jo tuhanteen. Operaattorit ei vaan halua myydä nopeampaa liittymää. Kolmen linjan kaapelithan vedettiin aikoinaan juuri tietoliikenneyhteyksiä varten.

    • valintoja.vain

      Minä lopetin netin puhelimesta ja siirryin halpaan puhelinliittymään. Tuntui älyttömältä maksaa kahdesta nettiliittymästä ja operaattorilta ei saanut rinnakkaiskorttia samaan nettiyhteyteen, joten lopetin sen sitten puhelimesta kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe