Menestystarina

Onnea Espoo, valtava suksee! Sain onnekseni olla mukana joukkoliikenteen riemuvoiton tapahtumassa Espoossa, jossa kansan kauan ja hartaasti kaipaaman raideliikenteen asiakaskäyttöönotto metron myötä, sai aikaiseksi spontaanin ja karnevalistisiakin piirteitä sisältävän henkilöautoilun pakkovallasta vapautumisen, riemullisen kansanjuhlan. Jo nyt PKS metroliikenne on saavuttanut ennätysmäärän asiakkaita ja sadat henkilöauton aiemmat käyttäjät ovat jättäneet ikävän ja vaikeasti operoitavan henkilöautonsa kotiin tai asemien läheisille parkkipaikoille. Ja, kun aika kuluu, yhä useammat ihmiset valitsevat luontevimman ratkaisun kulkemiseensa. Ja henkilöautoilun ihmisten elämää kurjistava vaikutus vähenee.
Ja sama on toki edessä Tampereellakin, kun ihmisten elämä helpottuu ratikan myötä. Kriittisinä kommentteina Espoon metrossa eräs ilmeisesti pitkän aikaa tapahtumaa (metroliikenteen alkamista) odottanut asiakas totesi tiedotusvälineiden edustajalle, että hänen matkansa töihin pitenee n. 5 minuuttia. Mutta hänkin totesi, että, kun auton voi jättää metron lähellä oleville parkkipaikoille, niin hän kuitenkin aikoo siirtyä metron käyttäjäksi. Ja toisaalla eräät toiset arvoivat, että heidän työmatkansa voi pidetä, jopa 15min metron myötä.
Omakohtaisesti Espoon metrossa silmiinpistävää oli myös sen kaupallisuus. Jossa isot kauppakeskukset ja kauppaketjujen yksittäiset liikkeet ovat sijoittuneet metroasemien yhteyteen tai niiden läheisyyteen, samoin kuin Helsingin uudet ja valmistuvat isot kauppakeskukset ovat sijoittuneet raideliikenteen yhdysasemien läheisyyteen.
Tässä kuitenkin voi vain toivoa, että Tampereella löytyy enemmän kypsyyttä rakentaa ratikan tuleva jatkoreititys siten, että siihen voi tulla Lielahden vanhan sellutehtaan kaltaisia alueita, joissa ihmiset voivat käydä hankkimassa paikallisia produktioita, tuotteita, palveluja sekä reilunkaupan ja kestävän kehityksen mukaan tehtyjä tuotteita. Tai kierrätys ja second hand tuotteita ja palveluita.
Muutenkin Hiedenrannan uuden asuinalueen eräänä teemana tulisi olla ekologisuus. Vaikka kaupanketjujen paineet saada maksukykyiset ratikka asiakkaat omiin liikkeisiinsä on kova. Niin silti paikallisuus, ekologisuus ja ihmisten yhteisöllisyys tulee huomioida silloin, kun ratikan kaltaisesta joukkoliikenteen runkoratkaisusta ja sen reitityksestä päätetään. Ja tähän Tampereelta nyt odotetaan sitä kypsyyttä, joka sen kaupunkina tulee osoittaa.

12

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooopatijoo

      Kova on metakka metrosta kun ottaa huomioon että se on Euroopan pienin. Että sellainen "menestystarina"

      • sdjfdgj

        Edes pelkkä Länsimetron osuus ei ole Euroopan pienin. Lisäksi se on vain laajennusosa nykyiseen metroon.


    • ratikka.paras

      Espoon metro on koko matkan tunnelissa, vaikka pinnalla on maailmanluokan kauniita saaristomaisemia Länsiväylän varrella. Tilaa olisi ollut helppo järjestää osin metron siltaratkaisuille tai pintaradoille, kuten esim Itä-Helsingissä Vuosaaren ja Kulosaaren metrosilloilla.

      Espoon metron asemat ovat aivan järkyttävän syvällä. Kallis tuuletus, lämmitys jne. Usealla asemalla (samoin kuin Lentoaseman juna-asemalla) on todella hidas ja turhan hankala siirtyminen pinnalle.

      Pintakiskoliikenne kunnollisella raitiovaunulla on loistava ratkaisu. Hyvä ja järkevä. Tampere saa juuri sopivan kiskoliikenteen.

    • punainentupaja.perunamaa

      Miksi Länsimetro kulkee lähes samoja reittejä kuin ennestään käytössä oleva lähijuna? Miksi Länsimetro linjattiin reitille, johon myös pikaratikka on tarkoitus rakentaa? Kolme julkista liikennemuotoa samaan suuntaan.

      Osassa Espoota julkinen liikenne kutistuu kaksi kertaa tunnissa kulkeviin linja-autovuoroihin.

      • hjuytrt

        Eikös se länsimetro mene suoraan Tapiolaan. Junaratahan kulkee kaukaa ja sieltä sitten palaa rannikolle Kirkkonummelle. Metroahan on tarkoitus jatkaa Kivenlahdelle, joka sitten on Espoon viimeinen kolkka. Ratikkaa ja metroa on turha verrata keskenään. Metrohan on juna ja ratikka muistuttaa hidasta bussia.


      • OsaamisPääoma

        Ei kai siinä ole mitään erikoista, kulkeehan täällä Tampereellakin uskollisesti bussit tietyistä kaupunginosista keskustaan samaan aikaan. Siis linjat X, Y Z lähtevät kaikki samaan aikaan kohti keskustaa, ja sitten seuraavaan puoleen tuntiin ei lähde yhtikäs mitään.

        Suomalaisen suunnittelun kukkasia, meillä osataan, aivan kuten ne saföörien puuttuvat vessat 1.2 miljardin metrossa :D


    • Hullulla_halvat_huvit

      Ei voi kuin ihmetellä miten nupokyyttää porukkaa tuolla pääkaupunkiseudulla asustaa?

      Yö oli valvottu ja biletetty oikein frageissa ja juhlakläningeissä metron avajaisia? Ja nyt sitten helmat hulmuten ja riemusta kiljuen ravataan aamuyössä ensimmäisiin vuoroihin?

      Kuinkahan viisaalta teitin olo nyt tuntuukaan?

      Voi ristus sitä myötähäpeän tunnetta, kun uutisissa näytettiin tuota sirkusta!

      HulluIla halvat huvit...

      • juhlimme.Rassua

        Rassu saa myös aikanaan juhlat ja pääsee telkkarin uutisiin! :-)


      • ÄmpäreitäJaossa

        Tämän kansan tuntien siellä Espoon metroasemalla on arvatenkin jaettu ilmaisia sinkkiämpäreitä. Mikään muu ei voi selittää tuntikausien jonotusta, hälinää ja innosta hihkuvaa asennetta.

        Only in Finland.


    • Greendeath

      Et ole lukenut, ettei tuon linjan käyttöönotto vähentänyt yhtään henkilöautoliikennettä?
      Ilmeisesti elät omassa vihreässä kuplassasi.

      • vielä.ei.tietoa

        höpönpöpö

        suorat bussit toimii yli vuodenvaihteen


      • Greendeath
        vielä.ei.tietoa kirjoitti:

        höpönpöpö

        suorat bussit toimii yli vuodenvaihteen

        "Metrolla töihin tulleet STT:n toimittajat arvioivat, että länsimetrossa oli melko vähän matkustajia aamulla.

        Tieliikennekeskuksen mukaan länsimetro ei ole vaikuttanut Helsinkiin suuntautuvan aamuliikenteen määrään. Tieliikennekeskus kertoo autoilijoita olevan liikenteessä suurin piirtein saman verran kuin edellisviikolla.

        –  Liikennemäärät ovat ihan samat, jonkun sadan heittoa on. Vaikuttaako se sitten siltä, että aiemmin bussia käyttäneet ovat siirtyneet metroon, mutta autoa käyttävät tulevat edelleen autolla. Ainakin näyttää siltä, että vielä ei ole löydetty metroon, kertoo liikennepäivystäjä Petra Latvasalo"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      97
      2523
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2345
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      2048
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1641
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      110
      1540
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      162
      1287
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      262
      1082
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      994
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      79
      946
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe