Auton laturi myllyksi.

12vlaturi

Jos laittaa propellin auton laturiin ja se tolpan nokkaan, niin tuleeko sitä sähköä, vai eikö tule, ja jos ei tule, niin miksi ei tule?

23

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinse

      jos laturi on ehjä, ja propelli riittävän iso, sekä tuuli navakkaa, saattaa se pyöriä, ja virtaa tuottaa..

    • Urpo.Megawati

      Jos laittaa propellin auton laturiin ja se tolpan nokkaan, niin tuleeko sitä sähköä, vai eikö tule, ja jos ei tule, niin miksi ei tule?

      Jos se propelli on kunnolla kiinni siinä akselissa, eikä se ole liikaa epätasapainosta ja sen siivet on säädetty niin että se voi pyöriä tuulessa, niin ehkä saat tuulisähköä --- tietysti laturinkin pitää olla kunnossa.

      Noilla tuuli-autonlatureilla on tuotettu sähköä mm. kokonaisille paperitehtaille. Hirveen tehokkaita ovat olleet.

    • mitä_seuraavaksi

      Olisi aloittajan kannattanut googlettaa, sieltä löytyy paljon tietoa auton laturista saatavista
      mahtavista tuotoista!

      • asholeko

        Aivan niin, nämä keskustelupalstat ovat varatut juuri sinunlaisille mielenterveys kuntoutujille.


    • mahtavat_tuulentuotot

      Olen jo niin paljon kuntoutunut etten näin sairaita aloituksia tee kuten tässä ketjussa

    • tuulipäiväkirja

      Vastaus mahdolliseen aloituksen jatko-osaan: Google kertoo jos propellin laittaa vesipumppuun niin se saattaa pumputa vettä ja jos propellin laittaa ilmapumppuun niin saattaa saada ilmaiseksi ilmaa !

    • Välityksenhän tuo vaatisi eli vaihteiston. Muutoinhan tuollainen olisi kiva lelu, mutta silti nimenomaan lelu.

    • piankaput

      Kyllä tulee sähköä, mutta väärän välityksen takia hyvin huonosti. Lisäksi laturissa ei ole painelaakeria, joten aika pian se on kaput.

    • kyllätoimiihyvin
    • vähempikin_riittää

      Älkää yhden provoaloituksen takia viitsiä alkaa saivarrella

    • eisetoimi

      No ei tule. Laturi pyörii autossa n. 3x nopeampaa kuin moottori joten esim. 800rpm tyhjäkäyntikierroksilla laturi pyörii 2400rpm nopeudella.

      Tuottaa se varmaan jotain jostain 1500rpm lähtien kyllä, mutta ei kunnolla ja saa olla helvetillinen puhuri että se tuulipropelli pyörisi noin kovaa. Ja sitten se laturi ottaa aika paljon voimaa erityisesti jos vajaa akku on kytkettynä siihen.

      Ja magnetointivirta kuluttaa koko ajan muutaman ampeerin sähköä. Unohda koko homma.

      • onhannäitäollut

    • getloost22

      """Ja magnetointivirta kuluttaa koko ajan muutaman ampeerin sähköä. Unohda koko homma. """"

      Jaa, no miksei nämä myllyjen asentajat ole unohtaneet koko hommaa, ne asentaa jatkuvasti niitä lisää ympäri maailman?

    • ei_kiesus

      Älykön kommentti "getloost22"
      Ihanko ne ovat autonlatureita mitä asennetaan ympäri maailmaa??

    • käyttöikä

      Auton laturissa on se huono puoli, ettei se ole suunniteltu noin pitkäaikaiseen käyttöön. Laturi kestää yleensä noin 10 vuoden käytön autossa. Tämä tarkoittaa sellaista 200 000 km ajomatkaa eli laskettaessa 80 km/h keskinopeudella noin 2500 tuntia eli noin 100 päivää. Koska koko ajan ei tietenkään tuule, niin laturi kestäisi todennäköisesti vuoden verran.

      • skopgfj2304

        Raskaassa kalustossa moottorit saattaa pyöriä melkein 24/7 ja ei niihinkään tarvitse joka vuosi laturia vaihtaa.


      • 12121234
        skopgfj2304 kirjoitti:

        Raskaassa kalustossa moottorit saattaa pyöriä melkein 24/7 ja ei niihinkään tarvitse joka vuosi laturia vaihtaa.

        Mitähän rekalla tulee kilometrejä vuodessa? Puhutaan sellasesta 300 000km.
        Hihnoja joutuisi vaihtamaan usein sillä laturiin ei voi laittaa roottoria suoraan kiinni, koska välitys on väärä ja lisäksi laturin laakeroinnissa ei ole painelaakeria ottamassa roottorin tuulenpainetta vastaan.


    • xxddffcc

      Ei ole harjattomassa laturissa kuluvia osia ollenkaan, ei varsinkaan tuulikäytössä.

      • kuluvaosa

        Kuluvia ovat laakerit, säädin...


    • mitä_seuraavaksi

      Olisipa hyvä tietää missä päin laturi pyörisi tuulen voimalla täysillä kierroksilla 24/7 ja vielä 365 vrk vuodessa ??
      Taitaa mennä vitsin puolelle!

      • seuraava

        Todennäköisesti pyörisi aika vähän ja ei tuottaisi juuri mitään. Suomen leskituuli on 3-4m/s ja siinä tuulessa korkeintaan siivet liikkuisivat eivätkä mitään tuottaisi.
        Jos joku nyt sitten ehdottaa isompia siipiä, jotta tuottaisi noin pienellä tuulella, niin rakenne täytyisi mitoittaa myös kestämään kovemmat puuskat, jottei ensimmäisessä ukkostuulessa olisi ihan päreinä. Mitä suurempi sitä järeimmin on tehtävä ja sitten ei taas juuri pyörisi normaalilla tuulella.
        Nuo käyttöiät on sitten ihan tosijuttuja. Jos laitetta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käytöön, niin sen käyttöikä on yllättävän lyhyt. Esim. halvalla normiagrekaatilla jatkuvassa käytössä öljyt on vaihdettava muutaman päivän välein ja moottori on loppu muutamassa kuukaudessa.
        Uskallan väittää, että auton laturista itsetehty tuuligenu kilahtaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Jos laakeroiti ei petä, niin sitten jokin kiinnitys pettää. Harva osaa arvioida tuulikormat ja rakentaa sellaisen laitteen joka pysyy kasassa.


      • tuulimoottoripihassa
        seuraava kirjoitti:

        Todennäköisesti pyörisi aika vähän ja ei tuottaisi juuri mitään. Suomen leskituuli on 3-4m/s ja siinä tuulessa korkeintaan siivet liikkuisivat eivätkä mitään tuottaisi.
        Jos joku nyt sitten ehdottaa isompia siipiä, jotta tuottaisi noin pienellä tuulella, niin rakenne täytyisi mitoittaa myös kestämään kovemmat puuskat, jottei ensimmäisessä ukkostuulessa olisi ihan päreinä. Mitä suurempi sitä järeimmin on tehtävä ja sitten ei taas juuri pyörisi normaalilla tuulella.
        Nuo käyttöiät on sitten ihan tosijuttuja. Jos laitetta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käytöön, niin sen käyttöikä on yllättävän lyhyt. Esim. halvalla normiagrekaatilla jatkuvassa käytössä öljyt on vaihdettava muutaman päivän välein ja moottori on loppu muutamassa kuukaudessa.
        Uskallan väittää, että auton laturista itsetehty tuuligenu kilahtaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Jos laakeroiti ei petä, niin sitten jokin kiinnitys pettää. Harva osaa arvioida tuulikormat ja rakentaa sellaisen laitteen joka pysyy kasassa.

        Miten sitten nuo laturit kestää työkoneissa, jotka pyörii kymmeniä tuhansia tunteja, esim. kaivurit ja metsäkoneet??
        Vanhoissa tuulimoottoreissakin oli varsin yksinkertaiset jarrut kovien tuulien ja myrskyjen varalle, jolloin ne automaattisesti käänsivät peräsimellä roottorin tuulen sivuun. Ei todellakaan ole mitään rakettitedettä!
        Vanhat tuulimoottorit pyörivät jo hyvin alhaisella tuulen nopeudella.


      • sitäseuraava
        tuulimoottoripihassa kirjoitti:

        Miten sitten nuo laturit kestää työkoneissa, jotka pyörii kymmeniä tuhansia tunteja, esim. kaivurit ja metsäkoneet??
        Vanhoissa tuulimoottoreissakin oli varsin yksinkertaiset jarrut kovien tuulien ja myrskyjen varalle, jolloin ne automaattisesti käänsivät peräsimellä roottorin tuulen sivuun. Ei todellakaan ole mitään rakettitedettä!
        Vanhat tuulimoottorit pyörivät jo hyvin alhaisella tuulen nopeudella.

        Oletko kuullut työkoneiden määräaikaishuolloista, joissa osat vaihdetaan käyttötuntien mukaan eikä silloin kun ne menevät rikki. Määräaikaishuollon tarkoitus on taata keskeytymätön toininta. Kylä noihin kaivureihin, metsäkoineisiin, takseihin ym. paljon käynnissä oleviin moottoreihin vaihdetaan osia koko ajan.

        Jos ajattelet auton laturia, joka kestää keskimäärin 10 vuotta. Vuodessa ajetaan noin 25 000km ja keskinopeus vaikka 60km/h eli vähän yli 400 tuntia ajoaikaa. Kymmenessä vuodessa moottori pyörittää laturia 4000 tuntia eli alle puoli vuotta yhteen menoon. Siis auton laturi on loppu puolen vuoden jälkeen, jos se pyörisi yhtäjaksoisesti.

        Nyt voit tietenkin sanoa, että kyllä auton laturi kestää pajon pidempää kuin 10 vuotta. Jos kestää 20 vuotta normaalissa käytössä, niin se tarkoittaa alle vuoden yhtä jaksoista puorimistä.

        Tuulikuormien mitoituksessa on vähän sama juttu enkä puutu siihen tässä enempää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe