Jos laittaa propellin auton laturiin ja se tolpan nokkaan, niin tuleeko sitä sähköä, vai eikö tule, ja jos ei tule, niin miksi ei tule?
Auton laturi myllyksi.
23
967
Vastaukset
- näinse
jos laturi on ehjä, ja propelli riittävän iso, sekä tuuli navakkaa, saattaa se pyöriä, ja virtaa tuottaa..
- Urpo.Megawati
Jos laittaa propellin auton laturiin ja se tolpan nokkaan, niin tuleeko sitä sähköä, vai eikö tule, ja jos ei tule, niin miksi ei tule?
Jos se propelli on kunnolla kiinni siinä akselissa, eikä se ole liikaa epätasapainosta ja sen siivet on säädetty niin että se voi pyöriä tuulessa, niin ehkä saat tuulisähköä --- tietysti laturinkin pitää olla kunnossa.
Noilla tuuli-autonlatureilla on tuotettu sähköä mm. kokonaisille paperitehtaille. Hirveen tehokkaita ovat olleet. - mitä_seuraavaksi
Olisi aloittajan kannattanut googlettaa, sieltä löytyy paljon tietoa auton laturista saatavista
mahtavista tuotoista!- asholeko
Aivan niin, nämä keskustelupalstat ovat varatut juuri sinunlaisille mielenterveys kuntoutujille.
- mahtavat_tuulentuotot
Olen jo niin paljon kuntoutunut etten näin sairaita aloituksia tee kuten tässä ketjussa
- tuulipäiväkirja
Vastaus mahdolliseen aloituksen jatko-osaan: Google kertoo jos propellin laittaa vesipumppuun niin se saattaa pumputa vettä ja jos propellin laittaa ilmapumppuun niin saattaa saada ilmaiseksi ilmaa !
Välityksenhän tuo vaatisi eli vaihteiston. Muutoinhan tuollainen olisi kiva lelu, mutta silti nimenomaan lelu.
- piankaput
Kyllä tulee sähköä, mutta väärän välityksen takia hyvin huonosti. Lisäksi laturissa ei ole painelaakeria, joten aika pian se on kaput.
- kyllätoimiihyvin
Näitähän on tehty vaikka kuinka, mutta välitys pitää olla, muuten ei sähköä tule. Helpoimmin teet siivet tuulimyllyysi 160mm viemäriputkesta, netistä löytyy ohjeita vaikka kuinka.
Tuosta vaikka aloitat https://www.youtube.com/watch?v=k8J9_yv2grM
https://www.youtube.com/watch?v=OPUXFA9S8uo - vähempikin_riittää
Älkää yhden provoaloituksen takia viitsiä alkaa saivarrella
- eisetoimi
No ei tule. Laturi pyörii autossa n. 3x nopeampaa kuin moottori joten esim. 800rpm tyhjäkäyntikierroksilla laturi pyörii 2400rpm nopeudella.
Tuottaa se varmaan jotain jostain 1500rpm lähtien kyllä, mutta ei kunnolla ja saa olla helvetillinen puhuri että se tuulipropelli pyörisi noin kovaa. Ja sitten se laturi ottaa aika paljon voimaa erityisesti jos vajaa akku on kytkettynä siihen.
Ja magnetointivirta kuluttaa koko ajan muutaman ampeerin sähköä. Unohda koko homma.- onhannäitäollut
Välityksellä ne auton vaihtovirtalaturit toimii noissa tuulimyllyissä ja ihan hyvin toimii. Vanha keksintö, jo 1940-luvulla oli Arma tuulilataajia, jotka toimivat hyvin. Niitä oli ihan siviileilläkin käytössä ja käytettiin akkujen lataamiseen, sekä valaistukseen. Kestivät hyvin! https://www.finna.fi/Record/sa-kuva.sa-kuva-124310
http://paltaniemi.com/wp/?page_id=363
https://www.sotasampo.fi/fi/photographs/page/sakuva_119654
https://www.sotasampo.fi/fi/photographs/page/sakuva_119651
- getloost22
"""Ja magnetointivirta kuluttaa koko ajan muutaman ampeerin sähköä. Unohda koko homma. """"
Jaa, no miksei nämä myllyjen asentajat ole unohtaneet koko hommaa, ne asentaa jatkuvasti niitä lisää ympäri maailman? - ei_kiesus
Älykön kommentti "getloost22"
Ihanko ne ovat autonlatureita mitä asennetaan ympäri maailmaa?? - käyttöikä
Auton laturissa on se huono puoli, ettei se ole suunniteltu noin pitkäaikaiseen käyttöön. Laturi kestää yleensä noin 10 vuoden käytön autossa. Tämä tarkoittaa sellaista 200 000 km ajomatkaa eli laskettaessa 80 km/h keskinopeudella noin 2500 tuntia eli noin 100 päivää. Koska koko ajan ei tietenkään tuule, niin laturi kestäisi todennäköisesti vuoden verran.
- skopgfj2304
Raskaassa kalustossa moottorit saattaa pyöriä melkein 24/7 ja ei niihinkään tarvitse joka vuosi laturia vaihtaa.
- 12121234
skopgfj2304 kirjoitti:
Raskaassa kalustossa moottorit saattaa pyöriä melkein 24/7 ja ei niihinkään tarvitse joka vuosi laturia vaihtaa.
Mitähän rekalla tulee kilometrejä vuodessa? Puhutaan sellasesta 300 000km.
Hihnoja joutuisi vaihtamaan usein sillä laturiin ei voi laittaa roottoria suoraan kiinni, koska välitys on väärä ja lisäksi laturin laakeroinnissa ei ole painelaakeria ottamassa roottorin tuulenpainetta vastaan.
- xxddffcc
Ei ole harjattomassa laturissa kuluvia osia ollenkaan, ei varsinkaan tuulikäytössä.
- kuluvaosa
Kuluvia ovat laakerit, säädin...
- mitä_seuraavaksi
Olisipa hyvä tietää missä päin laturi pyörisi tuulen voimalla täysillä kierroksilla 24/7 ja vielä 365 vrk vuodessa ??
Taitaa mennä vitsin puolelle!- seuraava
Todennäköisesti pyörisi aika vähän ja ei tuottaisi juuri mitään. Suomen leskituuli on 3-4m/s ja siinä tuulessa korkeintaan siivet liikkuisivat eivätkä mitään tuottaisi.
Jos joku nyt sitten ehdottaa isompia siipiä, jotta tuottaisi noin pienellä tuulella, niin rakenne täytyisi mitoittaa myös kestämään kovemmat puuskat, jottei ensimmäisessä ukkostuulessa olisi ihan päreinä. Mitä suurempi sitä järeimmin on tehtävä ja sitten ei taas juuri pyörisi normaalilla tuulella.
Nuo käyttöiät on sitten ihan tosijuttuja. Jos laitetta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käytöön, niin sen käyttöikä on yllättävän lyhyt. Esim. halvalla normiagrekaatilla jatkuvassa käytössä öljyt on vaihdettava muutaman päivän välein ja moottori on loppu muutamassa kuukaudessa.
Uskallan väittää, että auton laturista itsetehty tuuligenu kilahtaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Jos laakeroiti ei petä, niin sitten jokin kiinnitys pettää. Harva osaa arvioida tuulikormat ja rakentaa sellaisen laitteen joka pysyy kasassa. - tuulimoottoripihassa
seuraava kirjoitti:
Todennäköisesti pyörisi aika vähän ja ei tuottaisi juuri mitään. Suomen leskituuli on 3-4m/s ja siinä tuulessa korkeintaan siivet liikkuisivat eivätkä mitään tuottaisi.
Jos joku nyt sitten ehdottaa isompia siipiä, jotta tuottaisi noin pienellä tuulella, niin rakenne täytyisi mitoittaa myös kestämään kovemmat puuskat, jottei ensimmäisessä ukkostuulessa olisi ihan päreinä. Mitä suurempi sitä järeimmin on tehtävä ja sitten ei taas juuri pyörisi normaalilla tuulella.
Nuo käyttöiät on sitten ihan tosijuttuja. Jos laitetta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käytöön, niin sen käyttöikä on yllättävän lyhyt. Esim. halvalla normiagrekaatilla jatkuvassa käytössä öljyt on vaihdettava muutaman päivän välein ja moottori on loppu muutamassa kuukaudessa.
Uskallan väittää, että auton laturista itsetehty tuuligenu kilahtaa jo ensimmäisen vuoden aikana. Jos laakeroiti ei petä, niin sitten jokin kiinnitys pettää. Harva osaa arvioida tuulikormat ja rakentaa sellaisen laitteen joka pysyy kasassa.Miten sitten nuo laturit kestää työkoneissa, jotka pyörii kymmeniä tuhansia tunteja, esim. kaivurit ja metsäkoneet??
Vanhoissa tuulimoottoreissakin oli varsin yksinkertaiset jarrut kovien tuulien ja myrskyjen varalle, jolloin ne automaattisesti käänsivät peräsimellä roottorin tuulen sivuun. Ei todellakaan ole mitään rakettitedettä!
Vanhat tuulimoottorit pyörivät jo hyvin alhaisella tuulen nopeudella. - sitäseuraava
tuulimoottoripihassa kirjoitti:
Miten sitten nuo laturit kestää työkoneissa, jotka pyörii kymmeniä tuhansia tunteja, esim. kaivurit ja metsäkoneet??
Vanhoissa tuulimoottoreissakin oli varsin yksinkertaiset jarrut kovien tuulien ja myrskyjen varalle, jolloin ne automaattisesti käänsivät peräsimellä roottorin tuulen sivuun. Ei todellakaan ole mitään rakettitedettä!
Vanhat tuulimoottorit pyörivät jo hyvin alhaisella tuulen nopeudella.Oletko kuullut työkoneiden määräaikaishuolloista, joissa osat vaihdetaan käyttötuntien mukaan eikä silloin kun ne menevät rikki. Määräaikaishuollon tarkoitus on taata keskeytymätön toininta. Kylä noihin kaivureihin, metsäkoineisiin, takseihin ym. paljon käynnissä oleviin moottoreihin vaihdetaan osia koko ajan.
Jos ajattelet auton laturia, joka kestää keskimäärin 10 vuotta. Vuodessa ajetaan noin 25 000km ja keskinopeus vaikka 60km/h eli vähän yli 400 tuntia ajoaikaa. Kymmenessä vuodessa moottori pyörittää laturia 4000 tuntia eli alle puoli vuotta yhteen menoon. Siis auton laturi on loppu puolen vuoden jälkeen, jos se pyörisi yhtäjaksoisesti.
Nyt voit tietenkin sanoa, että kyllä auton laturi kestää pajon pidempää kuin 10 vuotta. Jos kestää 20 vuotta normaalissa käytössä, niin se tarkoittaa alle vuoden yhtä jaksoista puorimistä.
Tuulikuormien mitoituksessa on vähän sama juttu enkä puutu siihen tässä enempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4043058Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12279Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k612219Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll171897Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1681419Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel31287Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2011089Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,38904Iltalehden evästeasetukset
No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee100860Sun seurassa oli turvallinen olo
Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais38832