Ruokinta.

Sam

Voiko kilpikonnalle antaa omenaa,kurkkua,banaania tai persikkaa? Mitä noista ei voi antaa ja mitä voi?


Tarvitseeko konna UV-lampun vai ,sopiiko sille tavallinen pöytälamppu vai pitääkö ostaa UV-lamppu erikseen mistä sitä saa ja paljon se suurin piirtein maksaa? Onko teidän kilpikonnat jo tullut talvihorroksesta? Kiitos jo etukäteen.

10

3249

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitt

      Kysymistäsi ruoka-aineista konnalle voi antaa omenaa, kurkkua ja persikkaa... Banaanissa on valtavasti energiaa eikä se sovellu kilpikonnan ruuaksi... Omena ja persikka ovat sokeripitoisia hedelmiä, joita kyllä voi joskus harvoin vaihteluksi antaa lisukkeisiin (20%) kuuluvana... Mikäli ruoka sisältää paljon sokereita, konnan suolistobakteerit kasvavat hurjasti ja konna saa ripulin, eli hedelmiä hyvin harvoin jos ollenkaan...

      Konna tarvitsee UV-lampun tai -putken... Lamppujen hintoja tai millaisiin kantoihin ne sopivat en tiedä... Itelläni on käytössä putki, joka menee normaaliin loisteputkivalaisimeen tai akvaariovalaisimeen... Putki maksaa koosta ja merkistä riippuen 10-50 euroa, halvin ei aina ole hyvä tässäkään tapauksessa... Putkia ja lamppuja saa eläinkaupoista...

      UV:n lisäksi konna tarvitsee vielä lämpölampun, jollaiseksi kelpaa vaikka tavallinen spotti, kunhan lämpöä tulee sen alle tarpeeksi...

      • konna2

        Eli vähintään 40°C.


    • sam

      Kiitos. Mikä se spatti-lamppu tai se on, onks se niinku tavallinen pöytä-lamppu? Sori, mutku mä en nyt tiedä melkein mistään mitään... Kiitos vielä kerran

    • sam

      Voiks siis kilpikonnalle antaa banaannia? mun kilpikonna syö mielellään banaania.Mä kyl annan sille sitä sillee niinku aika vähän. noin 2 herneen kokosen kasan mut puristan sitä banaania ekaks vähän en kylläkään sellaseks vedeks... normaalia? ja muuten haittaaks kilpikonnaa jos sen lähellä tupakoidaan?

      • kitt

        Banaani ei sovi konna ruuaksi ollenkaan, eli siitä ei kannata antaa... Banaanissa on liikaa energiaa ja konna kasvaa sen takia liian nopeasti...
        Ja millekään eläimelle ei ole hyväksi olla tiloissa joissa tupakoidaan...

        Spottilamppu on lamppu, joka kohdistaa valon yhtä pistettä kohti...
        http://www.maakilpikonna.com/html/terraario.html Tuolta kun selaat alaspäin niin toisesta kuvasta näät esimerkin spotista... Maakonna sivut on muutenkin hyvää luettavaa kaikille konnanomistajille mikäli et ole vielä tutustunut...


      • Sam
        kitt kirjoitti:

        Banaani ei sovi konna ruuaksi ollenkaan, eli siitä ei kannata antaa... Banaanissa on liikaa energiaa ja konna kasvaa sen takia liian nopeasti...
        Ja millekään eläimelle ei ole hyväksi olla tiloissa joissa tupakoidaan...

        Spottilamppu on lamppu, joka kohdistaa valon yhtä pistettä kohti...
        http://www.maakilpikonna.com/html/terraario.html Tuolta kun selaat alaspäin niin toisesta kuvasta näät esimerkin spotista... Maakonna sivut on muutenkin hyvää luettavaa kaikille konnanomistajille mikäli et ole vielä tutustunut...

        ok. onneksi meillä ei kukaan tupakoikaan, paitsi että tänään meillä oli kylässä yks joka poltti. mitä se haittaa jos kilpikonna kasvaa liian nopeasti? anteeks ku mulla on näin tyhmii kysymyksii... kiitti netti osoitteesta.


      • kitt
        Sam kirjoitti:

        ok. onneksi meillä ei kukaan tupakoikaan, paitsi että tänään meillä oli kylässä yks joka poltti. mitä se haittaa jos kilpikonna kasvaa liian nopeasti? anteeks ku mulla on näin tyhmii kysymyksii... kiitti netti osoitteesta.

        Liian nopeasta kasvusta seuraa sisäelinten rasvoittumista, mikä ei ole konnan hyvinvoinnin kannalta hyvä asia... Myöskin kilpi kasvaa väärin ja siitä voi tulla ongelmia kahden tai useamman yksilön laumoissa ja/tai naaraalla muniessa...


    • Sylvi-konna

      Haittaako, jos antaa banaania yli 20-vuotiaalle konnalle, ihan pienen määrän?

      • 69

        HAITTAA.
        Ei konna tarvitse kyseistä hedelmää.


    • Anonyymi

      IHMISET!! banaania ei saa antaa ikinä! ihs minkä ikäinen se konna on.! EI IKINÄ! siinä on liikaa esim kalsium fosfori arvot ihan pielessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe