Enon häihänvirran veneturma 1970-luvulla?

häihä

Tuli tuosta 80 vuoden takaisesta siilinjärven koululaisten veneonnettomuudesta mieleen että eikös enossa häihänvirralla tapahtunut 1970-luvulla jotakin vastaavaa?
Muistelen että koululaisia luokkaretkellä joutui ristiaallokkoon veneellään ja monia hukkui, muistaako kukaan? Netistä en löytänyt mitään tietoa, mutta muistelen joskus nähneeni vanhan lehden jossa asiasta kerrottiin...

Myös kontiolahden pitkällälammella 1940-luvulla tapahtui koululaisia kuljettavan veneen uppoaminen jossa kuoli monia koululaisia. Juuan paalasmaalla 1959 kuoli yli 10 ihmistä kun kaksi moottorivenettä törmäsi syksyisellä järvellä... Paljon on tapahtunut täälläkin, kertokaa tietojanne ja muistojanne!

14

3575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häihä1974

Enon veneturma tapahtui toukokuussa 1974. Pekkalan koulun oppilaat olivat lähteneet retkelle Häihän saareen. Muistelen että vene oli ilmeisesti liian täynnä, siksi että lapset olisi saatu vietyä vähemmillä reissuilla ja hinaajan tms. aallokossa se hörppäsi vettä tuhoisin seurauksin. Onnettomuudessa hukkui muistaakseni kolme lasta ja yksi aikuinen.
      Pitkälammen veneturma taphtui v. 1949. Siitä oli joskus vuosia sitten ainakin Pielisjokiseudussa juttu.

• Anonyymi

Ei hinaajan aalokkoon, vaan hinaja tuli paikalle ja pelasti ihmisiä.

• armotonpielinen

Paalasmaan suuronnettomuudessa veneet ajoivat yhteen ja iso määrä nuoria hukkui. Onnettomuudesta muistomerkki Pielisen rannalla Paalasmaassa.

• Anonyymi

Olin Enon kirkossa tuon onnettomuuden uhrien siunaustilaisuudessa, vaikka kukaan uhreista ei ollut henkilökohtaisesti tuttu. Muistelen, että uhreja olisi ollut enemmän kuin neljä, en ole siitä kuitenkaan varma. Aikuinen uhri oli veneen kuljettaja. Muistaakseni kaksi hukkuneista oli ortodokseja ja heidän arkkunsa olivat auki siunaustilaisuuden aikana. Minä olin urkuparvella, jossa jotkut kiipeilivät urkujen vierellä kaiteilla, koska kirkko oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Edes 60-luvun joulukirkoissa ei ollut niin täyttä, vaikka niissäkin oli käytävillä seisojia, kun kunnan linja-autot kiersivät kylillä ja syrjäkyliltäkin ihmiset pääsivät joulukirkkoon. Lehmät lypsettiin aikaisin jouluaamuna.

• Anonyymi

Eikös tämä tapahtunut louhiojan koulun luokkaretkellä?
      Tunsin erään veneessä olleen ja pelastuneen oppilaan.

• Anonyymi

Muistaakseni venettä kuljetti koulun talonmies, vaimonsa oli samalla koululla keittäjänä. Jotain lastiin liittyvää pidettiin syynä, ylikuormaa ehkä.

• Anonyymi

Pekkalan erityiskoulu toimi silloin Louhiojan koululla.

• Anonyymi

Missähän kohtaa löytyy muistomerkki enon hautausmaalta olen yrittänyt paikallistaa huonoin tuloksin

• Anonyymi

• Anonyymi

En muista kuulleeni muistomerkistä enkä ainakaan ole nähnyt, vaikka olen kävellyt aika paljon Enon hautausmaalla. Minulla on sellainen käsitys, että veneturman uhrit olisi haudattu eri paikkoihin omaisten toivomusten mukaan. Helpoiten asian voi varmistaa kysymällä sähköpostilla seurakunnan virastosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En muista kuulleeni muistomerkistä enkä ainakaan ole nähnyt, vaikka olen kävellyt aika paljon Enon hautausmaalla. Minulla on sellainen käsitys, että veneturman uhrit olisi haudattu eri paikkoihin omaisten toivomusten mukaan. Helpoiten asian voi varmistaa kysymällä sähköpostilla seurakunnan virastosta.

Minä muistelen nähneeni enon hautausmaalla hautakiven jossa on noiden uhrien nimet, en tiedä onko kaikkien mutta osan kumminkin. Nuoria joiden kuolinpäivä on sama.
        Yhden nimen kun tietäisi niin paikan voisi etsiä tuon hakukoneen avulla.

• Anonyymi

Kontiolahden Pitkälammella hukkui lokakuussa 1949 5 koululasta ja 2 aikuista. Pieni ylikuormattu vene upposi matkalla Pyytivaaran rannasta kirkonkylän rantaan. Veneen pohjalla oli jäätä joka peitti myös tulpanreiän.
      Matkalla jää irtosi surullisin seurauksin.

• Anonyymi00013

Kaverini isosisko oli veneessä , pelastui. Mutta mutta kaverini isosisko kertoi miten kauhea oli tilanne hänen hiuksista ja vaatteista yritti hukkuvat pitää kiinni ja huutivat apua kuulin joskus 1979 olisiko jutun ekakerran pelastuneen kertomana. Muistelen että iso vene ja laiva sattui löhelle ja auttoi ihmisiä roikkumalla verkossa laivan vieressä.

• Anonyymi00014

Oho

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      195
      954
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      752
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      672
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      562
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      14
      496
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      49
      493
    8. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      465
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      450
    Aihe