Enon häihänvirran veneturma 1970-luvulla?

häihä

Tuli tuosta 80 vuoden takaisesta siilinjärven koululaisten veneonnettomuudesta mieleen että eikös enossa häihänvirralla tapahtunut 1970-luvulla jotakin vastaavaa?
Muistelen että koululaisia luokkaretkellä joutui ristiaallokkoon veneellään ja monia hukkui, muistaako kukaan? Netistä en löytänyt mitään tietoa, mutta muistelen joskus nähneeni vanhan lehden jossa asiasta kerrottiin...

Myös kontiolahden pitkällälammella 1940-luvulla tapahtui koululaisia kuljettavan veneen uppoaminen jossa kuoli monia koululaisia. Juuan paalasmaalla 1959 kuoli yli 10 ihmistä kun kaksi moottorivenettä törmäsi syksyisellä järvellä... Paljon on tapahtunut täälläkin, kertokaa tietojanne ja muistojanne!

12

3498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häihä1974

Enon veneturma tapahtui toukokuussa 1974. Pekkalan koulun oppilaat olivat lähteneet retkelle Häihän saareen. Muistelen että vene oli ilmeisesti liian täynnä, siksi että lapset olisi saatu vietyä vähemmillä reissuilla ja hinaajan tms. aallokossa se hörppäsi vettä tuhoisin seurauksin. Onnettomuudessa hukkui muistaakseni kolme lasta ja yksi aikuinen.
      Pitkälammen veneturma taphtui v. 1949. Siitä oli joskus vuosia sitten ainakin Pielisjokiseudussa juttu.

• Anonyymi

Ei hinaajan aalokkoon, vaan hinaja tuli paikalle ja pelasti ihmisiä.

• armotonpielinen

Paalasmaan suuronnettomuudessa veneet ajoivat yhteen ja iso määrä nuoria hukkui. Onnettomuudesta muistomerkki Pielisen rannalla Paalasmaassa.

• Anonyymi

Olin Enon kirkossa tuon onnettomuuden uhrien siunaustilaisuudessa, vaikka kukaan uhreista ei ollut henkilökohtaisesti tuttu. Muistelen, että uhreja olisi ollut enemmän kuin neljä, en ole siitä kuitenkaan varma. Aikuinen uhri oli veneen kuljettaja. Muistaakseni kaksi hukkuneista oli ortodokseja ja heidän arkkunsa olivat auki siunaustilaisuuden aikana. Minä olin urkuparvella, jossa jotkut kiipeilivät urkujen vierellä kaiteilla, koska kirkko oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Edes 60-luvun joulukirkoissa ei ollut niin täyttä, vaikka niissäkin oli käytävillä seisojia, kun kunnan linja-autot kiersivät kylillä ja syrjäkyliltäkin ihmiset pääsivät joulukirkkoon. Lehmät lypsettiin aikaisin jouluaamuna.

• Anonyymi

Eikös tämä tapahtunut louhiojan koulun luokkaretkellä?
      Tunsin erään veneessä olleen ja pelastuneen oppilaan.

• Anonyymi

Muistaakseni venettä kuljetti koulun talonmies, vaimonsa oli samalla koululla keittäjänä. Jotain lastiin liittyvää pidettiin syynä, ylikuormaa ehkä.

• Anonyymi

Pekkalan erityiskoulu toimi silloin Louhiojan koululla.

• Anonyymi

Missähän kohtaa löytyy muistomerkki enon hautausmaalta olen yrittänyt paikallistaa huonoin tuloksin

• Anonyymi

• Anonyymi

En muista kuulleeni muistomerkistä enkä ainakaan ole nähnyt, vaikka olen kävellyt aika paljon Enon hautausmaalla. Minulla on sellainen käsitys, että veneturman uhrit olisi haudattu eri paikkoihin omaisten toivomusten mukaan. Helpoiten asian voi varmistaa kysymällä sähköpostilla seurakunnan virastosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En muista kuulleeni muistomerkistä enkä ainakaan ole nähnyt, vaikka olen kävellyt aika paljon Enon hautausmaalla. Minulla on sellainen käsitys, että veneturman uhrit olisi haudattu eri paikkoihin omaisten toivomusten mukaan. Helpoiten asian voi varmistaa kysymällä sähköpostilla seurakunnan virastosta.

Minä muistelen nähneeni enon hautausmaalla hautakiven jossa on noiden uhrien nimet, en tiedä onko kaikkien mutta osan kumminkin. Nuoria joiden kuolinpäivä on sama.
        Yhden nimen kun tietäisi niin paikan voisi etsiä tuon hakukoneen avulla.

• Anonyymi

Kontiolahden Pitkälammella hukkui lokakuussa 1949 5 koululasta ja 2 aikuista. Pieni ylikuormattu vene upposi matkalla Pyytivaaran rannasta kirkonkylän rantaan. Veneen pohjalla oli jäätä joka peitti myös tulpanreiän.
      Matkalla jää irtosi surullisin seurauksin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      149
      2209
    2. 121
      1495
    3. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
      Maailman menoa
      337
      1309
    4. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
      Ilmajoki
      67
      1224
    5. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      3
      1201
    6. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      140
      1200
    7. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
      Ikävä
      142
      1192
    8. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      49
      1129
    9. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      161
      1086
    10. Onko hän samannäköinen kuin silloin?!

Kun tutustuitte!
      Ikävä
      70
      1024
    Aihe