MS-taudin vaikutus parisuhteeseen

surun

27.11.2017
Voi täällä jo olla keskustelu kyseisestä aiheesta, minä en löytänyt.
Olen sairastanut ms-tautia 37-vuotta virallisesti diagnosoituna. Toki ennen virallisen diagnoosin saamista vuosia.
Parisuhde varmaan kaikilla erilainen, eikä yksiselitteinen syy/seuraus esim. ongelmiin parisuhteessa. Läheisyyttä ja yleensä seksiä parisuhteelta odotetaan. Minulla on ainakin sairaus vaikuttanut ajoittain seksin tarpeeseen. Eron olen kokenut eikä syy siihen ratkaisuun ollut yksinomaan ms-tauti. Kokonaan sairaus ei ole minulta vienyt tarvetta kokea intiimiä kanssakäymistä. Parini ei jostain syystä halua puhua aiheesta eikä harrastaa kanssani seksiä.
Olen yrittänyt puhua niin kauniisti kuin osaan aiheesta mutta tuloksetta. Hän vetoaa vanhenemiseen. Nukumme eri vuoteissa. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja halua jakaa aihetta täällä?

5

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surun

      28.11.2017
      Kirjoitan omia ajatuksiani kun ei aihe nappaa ketään kirjoittamaan. Yksinäisyys...onko tuttua muille mäsäläisille? Elämästä on jäänyt ajan saatossa ja kuntoni heikentyessä monta tuttua pois.
      Siis ei kyläilyjä ja kun en voi harrastaa terveiden mukana asioita enää väkisinkin jää pois tapaamiset. Joku voi ajatella että miksi en itse liiku muiden luo vaikka kyläilemään. Haluaisin kyllä mutta en jaksa. Parisuhteesta kirjoitin eilen eli minulla on onneksi yksi ihminen jota tapaan päivittäin. Vaihtelu jonkun naispuolisen tutun kanssa olisi mukavaa ajatuksia jakaa.
      Vanhempia minulla ei ole kasvattilapsena olleena ja olin vasta murrosikäinen heidän kuoltua peräjälkeen. Televisio on tietolähde maailman menosta. Onneksi näen laseilla lukea vielä television tekstitykset ja jaksan noin tunnin ohjelman katsoa. Luin äsken tuosta lääkeasiaa ja piikityslääkkeiden vaihtamisesta tablettilääkitykseen. Minulla on ollut kaksi eri piikityslääkettä.
      Ensimmäinen aiheutti kuumetta seuraavana päivänä. Sitä pistettiin kolmesti viikossa. Toinen copaxone aiheutti minullekin ihon "kuoliota" tai millä nimellä sitä kutsutaankaan kun tulee kuoppia jotka eivät palaudu. Lopetin itse sen käytön luettuani tutkimuksia kyseisestä lääkkeestä pitkän kokeiluryhmän tuloksista ulkomailla.
      Huomioni on keskittynyt aivokasvaimeen joka on onneksi ollut vielä hyvänlaatuinen mutta sijaitsee vaikeassa paikassa ja on leikattu kolme kertaa. Kasvaa uudelleen ja sitä seurataan magneettikuvauksilla. Kaksi korjausleikkausta myös piti tehdä kun aivonesteet tulivat nenän kautta ulos. Lopuksi kuudentena leikkauksena minulle asennettiin shuntti kierrättämään aivonestettä. Sekin täytyy uusia jossain vaiheessa jos niin kauan elän.
      Onhan sitä saanut jännittää vieläkö ymmärtää mitään leikkausten jälkeen. Muistiin on nukutukset vaikuttaneet, nimimuisti on huono. Haen sanoja joskus ja aikaa kun kuluu muistan sanan jota hain.
      On varmaan muillakin mäsäläisillä monia muitakin sairauksia. Minulla lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Nykyaikana suorituskeskeisessä maailmassa en ole mitenkään suosittua seuraa.
      Onko muilla tällaisia kokemuksia?

      • YÖMÄSY

        Minä olen kyllä huomannut: Ennen niin "menevänä" miehenä, tarkoitan että olin ennen virallista MS diagnosia (elävä ihminen) sen että Kaikki vapaa-ajan tekeminen on menettämässä merkityksen.
        Pelkästään työssä selviytyminen vie näköjään kaikki mehut.

        Noita piikkejä ja tabujakin on tosiaan koitettu mutta välillä pakostakin miettii: ? Onko luonteeni muuttumassa jotenkin lääkkeiden,sairauden,iän tai vaikka uupumuksen johdosta?

        Pitäisi riittää virtaa muuhun kuin työhön..?

        (paha pelko tuossa mainitsemassasi muistihäiriössä, liekö tämän KIROTUN taudin aiheuttamaa aamen)


    • Läheisyyss

      En osaa vastata kysymyksiisi suoraan, koska olen vasta pari vuotta sairastanut ja elämä melko mallillaan. Kirjoituksestasi näkee, että taidat kärsiä yksinäisyydestä. Miehesi ei ymmärrä sinua. Ei osaa asettua asemaasi, millaista elämäsi on. Ehkä jonkun muun pitäisi avata hänen silmänsä teidän suhteen tilasta. Onko lapsia? Paikallista ms-seuraa tms., mistä saisi tämän taudin ymmärtäväistä seuraa? Minullakin vapaa-ajan sosiaaliset suhteet jääneet, en jaksa täysaikaisen työn lisäksi muuta. Haluan olla vaan perheeni kanssa. Joulun odotus hali sinulle, ja toivottavasti saisit tänne kirjoituksia ja muutenkin asioita selvitettyä :)

      • 11199

        Täällä kans mummeli 68 reilu kaksi vuotta sitten tuli kans ms diagnosi. Sitä ennen 30 vuoden selkä sairautta 22 eri leikkausta olen käynyt läpi. Ja kyllä huomaa että muistia pätkii. Sinuun kirjoitus oli niin tuttua en jaksa enää olla entisten ystävien kanssa samalla tavalla kuin ennen. Ja vain lähemäisilleni olen sanonut oikean sairauteni syyn ja muilta yritän peitellä ja yrittää olla se sama ihminen kuin ennen. Mutta kyllä on vaikeaa kun on teeskennellyt olevansa pirteä ja iloinen..Aina kun tulen takaisin kotiin niin on tunne kuin ilmapallosta päästäisi ilmat pois..Ja kun kysyit seksistä me ollaan oltu yhdessä 50 vuotta ja seksi on ollut aina yhtä IHANAA...Mutta kun tuli tämä sairaus niin kaikki on muuttunut .Minun mielenkiintoni on poissa ja sitä ei mieheni aina ymmärrä ja tulee turhia riitoja.Tämä kirjoitus on sekavaa mutta niin on kirjoittaakin..Jaksamista kaikille kohtalotovereille ❤


    • surun12

      5.3.2018
      Aikaa on vierähtänyt, kun kirjoitin viime vuoden lopulla tänne. Kiitos kirjoituksista.
      Työssä käynti ja MS-sairaus on vaativaa. MS-tautiin ymmärtääkseni kuuluu uupuminen ja sellainen uupuminen joka ei esim. nukkumalla välttämättä mene ohi. Kausittain ilmenevää ja sitä on terveen ihmisen vaikea ymmärtää yleensä. Jokaisella MS-tautia sairastavalla on omanlaiset oireet. Neurologian sairauksien kohdalta löytyy vastauksia mitä eri oireita voi ilmetä. Tarkoitan sitä että samalla tavalla ei tauti etene vaikka oireet ovat samanlaisia. Tätä sairautta on vaikea sivullisen ymmärtää, kun se ei yleensä ainakaan aluksi näy ihmisestä. Minusta on ollut itsestäni hankalinta se, ettei voi tietää etukäteen miten sairaus etenee. Kun saa nuorena diagnoosin voi jäädä murehtimaan asiaa ja jättää elämästä pois asioita vaikka voisi vielä vuosia harrastaa jotain. Taas toisinpäin voi nopeastikin edetä sairaus jos on sellaista sorttia. Vain aika näyttää miten käy ja se on sairastuneelle shokki. Myös läheisille ja olen kuullut miten voi myös läheinen kieltää koko sairauden ja rasittaa vähättelyllä sairastunutta. Käsittääkseni uupumus on yleistä MS-taudissa. Työssä käyvillä "mäsäläisillä" vielä vapaa-ajalla jos olisi jaksettava harrastaa ja kotityöt tehdä on se haasteellista ja käy ehkä jossain vaiheessa liian raskaaksi. Minä aikoinaan yritin jaksaa liikaa ja koin itseni huonoksi kun uupumus tuli enkä pysynyt terveiden vauhdissa. Pelko ulkopuoliseksi jäämisestä sai minut yrittämään liikaa. Nyt odotan taas magneettikuvien tulosten kuulemista kasvaimen osalta. Paikallinen neurologi sanoi kasvaimen taas alkaneen kasvamaan ja päänsäryt plus huimaus sen on jo minulle kertoneetkin. Kuinka monta kertaa voi leikata samasta kohdasta ja aina on pelko siitä katkeaako jokin tärkeä hermo leikkauksessa.
      Enää en yritä jaksaa koska en jaksa. Esim. kävely, lattia "keinuu" ja jalat ovat kuin lyijyä
      välillä. On tässä vielä hyviäkin asioita kuten näen ja kuulen ja vielä jaksan puhua, tosin se vaihtelee. Väsyn helpommin ja minulla MS on siirtynyt koko ajan pikkuhiljaa eteneväksi.
      Koitetaan sinnitellä ja jokin merkitys meillä jokaisella on tässä elämässä näin ajattelen.
      Voimia kaikille kohtalotovereille.
      Tämä nimimerkki osa väittää, että käyttäjätunnus on käytössä ja valitse toinen tunnus. Minun tunnus on "surun", kai pitää vaihtaa jos ei huoli minua tämä nimimerkki, outoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe