Taksi on kallis

SUOMITAKSIONPASKA

On täysin häpeällistä, että taksikyyti esim. Espooseen Helsingin keskustasta maksaa lähes 50€. 50€?? 25min ajo! Saisi maksaa korkeintaan 15€, tuolla tuntihinnallahan lääkäritkin jää melkein toiseksi! On se hyvä, että taksi vapautuu ja tämä huijaaminen ja RIISTO loppuu.

86

3525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OtaLentokone

      Ota lentokone. Sehän on halvempi.

      • laitokseen.vähä-älyiset

        Kävellen pääsee halvemmalla.


      • JOUKKOLIIKENNEKIN ON KÄYTÖSSÄ........OTA METRO


    • Mulkeroinen

      Mainitsemasi "Espoo" on hieman laaja käsite, mutta 50 eurolla pääsee suurin piirtein 25 km, jos ei ole aivan ruuhka-aika kysymyksessä. Aikalailla Espoon perimmäisiin nurkkiin siis mennään Helsingistä katsoen, jos 50€ saadaan mittariin.

      Verovapaa kilometrikorvaus (korvaus oman auton käytöstä työajoihin) on tänä vuonna 0,41 €/km. Tuo summa kattaa siis kattaa verohallinnon mielestä yksityisauton liikennöintikulut, sillä ei vielä maksella mitään muita yritystoiminnan kuluja eikä palkkoja. Auton kulut ovat tuota kilometrikorvausperustetta käyttäen 25 km x 0,41 €/km = 10,25 €. Kääntäen, tuo on se hinta, jolla ao. matka on taitettavissa omalla autolla ajaen.

      Tässä kohtaa yhtäläisyydet loppuvatkin.

      Taksipalvelu on auton vuokraamista kuljettajalla, eli auton kulujen lisäksi taksihintaan sisältyy muutamia mainitakseni yrittäjän pakolliset eläkevakuutusmaksut ja muut pakolliset taksiliikenteen vakuutukset, työterveyshuollon järjestäminen, kuljettajan palkka sivukuluineen, kuljettajan sairausajan palkat, liikennevahinkojen kulut (normaalia liiketoimintaan kuuluvaa riskiä kuten rakennusliikkeessä työvälineiden rikkoutuminen), välityskeskuksen ja maksuliikenteen palvelumaksut (korttimaksupääte), pankkipalvelumaksut, kirjanpito ja arvonlisävero.

      Kuljettajan palkan osuuden voi laskea niin, että jos kyyti Helsinki-Espoo kestää 25 min, niin kuljettajan on myös useimpina kellonaikoina palattava sama matka takaisin uuden kyydin saadakseen. Kyydin kokonaiskestoksi voi siis laskea 50 min. Sen lisäksi taksinkuljettaja on joutunut työajallaan odottamaan kyytiä taksiasemalla kellonajasta riippuen 0-90 min, mutta 30 min voisi nykyisessä kysyntätilanteessa olla hyvä keskiarvo Helsingissä. Näin ollen taksihinnan tulee liiketoiminnan kannattavuuden säilyttämiseksi kattaa kuljettajalle 50 min 30 min = 80 minuutin (1,33 h) palkka. Tuntipalkan ollessa esim. 12 €/h (pieni palkka ottaen huomioon, että kyseessä on vuoro/-yötyö), palkaksi tulee tämän kyydin osalta 15,96 €. Työntekijän palkan sivukulut kuten sotumaksut jne. tekevät palkan päälle n. 23%, jolloin työntekijän palkan osuudeksi 50 € Espoon taksimatkasta saadaan 1,23 x 15,96 € = 19,63 €. Sivukuluissa ei ole edes tässä vaiheessa mukana kuljettajan vaatetuskulut, työnantajan maksamat silmälasit etc., vaan pelkät lakisääteiset maksut.

      Koska itse asiassa taksiautoon tulee tämän kyydin tapauksessa lisäksi ne paluumatkankin kilometrit, on aiempi 10,25 € kerrottava kahdella, jolloin auton tosiasiallisiksi kuluiksi saadaan 20,50 €. Tähän mukaan työntekijän kulut, niin kulut ovatkin jo 20,50 € 19,63 € = 40,13 €. Tähän tulee vielä päälle yrittäjän omat eläkevakuutusmaksut, taksiliikenteen vakuutukset, työterveyshuollon järjestäminen, kuljettajan sairausajan palkat, liikennevahinkojen kulut, välityskeskuksen ja maksuliikenteen palvelumaksut, pankkipalvelumaksut, kirjanpito ja arvonlisävero. Tämän lisäksi yrittäjän olisi hyvä saada jotain voittoakin harjoitetusta liiketoiminnasta, ettei mene hyväntekeväisyydeksi. Missä kohtaa tässä oli se ryöstö?

      • opservers

        Ainoa huomio tässä on se , että nykyiseen taksitaksaan , sen kilometrimaksuun on jo jyvitetty paluumatkan osuus ns. keskimääräisen paluukyydin pituuden mukaan. Tosin ns keskimääräisen paluumatkan pituuden osuuden määritys on jo tehty kauan sitten.


      • jaska775

        ja taksikuskeilla on provikkapalkka n. 35 % netosta


      • 43wgeasrhtynrteagw4
        opservers kirjoitti:

        Ainoa huomio tässä on se , että nykyiseen taksitaksaan , sen kilometrimaksuun on jo jyvitetty paluumatkan osuus ns. keskimääräisen paluukyydin pituuden mukaan. Tosin ns keskimääräisen paluumatkan pituuden osuuden määritys on jo tehty kauan sitten.

        Mikä huomio muka?

        Kulkeeko se taksi kuljettajineen Espoosta takaisin Helsinkiin sinun mielestäsi pyhällä hengellä, painovoimalla, aurinkovoimalla, tuulivoimalla, muiden hinausvoimalla vai millä?

        Ei pidä sekoittaa keskenään toiminnan kuluja ja palvelun hinnoittelua asiakkaalle, vaikka kummastakin yrittäjän on oltava mahdollisimman tarkasti selvillä.


    • Junioryrittäjä

      Samalla aloittajan matematiikallahan parturitkin pesevät lääkärit mennen tullen.
      10 minuutin hiustenleikkuu maksoi 22 euroa, joten se parturi sitten tienaa vissiin 136 euroa tunnissa?

      • Privaattiasiakas

        Maksan parturilleni 15€ ja toimitus kestää tunnin verran. Olen tyytyväinen laatuun joten en kysele kuittia vaan jätän ongelman yrittäjän omantunnon varaan.


      • OletPimeäAsiakas

        No tuolla hinnalla 15€/tunti ei parturi maksa takuulla veroja, hyvä jos tulee toimeen. On muuten maailman hitain parturi.


    • asiakas-maksaa

      Kunhan taksiliikenteen kilpailu vapautuu hinnat vain nousevat ainakin ruuhka aikoina, ja yöllä.

    • annamunkaikkikestää

      Tyhmyydestä ja yksisilmäisyydestä on tulossa Suomessa uusi kansansairaus "
      Niinpä, tässäpä on jälleen hyvä esimerkki ...

      " On täysin häpeällistä, että taksikyyti esim. Espooseen Helsingin keskustasta maksaa lähes 50€. 50€?? 25min ajo! Saisi maksaa korkeintaan 15€, tuolla tuntihinnallahan lääkäritkin jää melkein toiseksi! On se hyvä, että taksi vapautuu ja tämä huijaaminen ja RIISTO loppuu."

    • Kflrlcms

      Nykyään vielä voidaan ajaa näin halvalla koska autojen määrää on rajoitettu. Ensi kesänä kun kuka tahansa voi perustaa taksiyrityksen on hintoja tietenkin nostettava

    • jhnbuyg

      on se kuitenkin pohjoimaiden halvinta kyytiä. Ja kaiken lisäksi pohjoismaiden kalleimmilla autoilla. ihme ja kumma-

      • mulkkukova

        Liftaamalla köyhät pääsee perille, kaasusumutin tietysti valmiina, hyppysissä!


      • hintavertailu

        Mihin perustuu väite "pohjoismaiden halvinta kyytiä". Ohessa linkki taksien hintavertailuun: https://www.carspring.co.uk/taxi-price-index-usd/

        Tästä hintavertailusta näkee esim. sen, että kolmenkilometrin taksikyyti on Helsinkiä kalliimpi vain Zürichssä, Genevessä, Tokiossa ja Kööppenhaminassa. Eli Helsinki on maailman listalla 5 kallein kaupunki taksikyydin hinnoissa. lisäksi kun huomioidaan, että kaksi kalleinta on samasta maasta, niin Helsinki on maailman neljänneksi kallein kaupunki taksihinnoissa.

        Odotusajan hintavertailussa sijoitus tippuu yhdellä pykälällä. Tosin vain Geneve ja Zürich ovat edelleen listalla ennen Helsinkiä.

        Lähtömaksussa Helsinki onkin jo sijalla kaksi!

        Kilometrihinta Helsingissä on vasta sijalla 25.

        Eli lähtömaksu ja odotusaika/hidasajo ovat Helsingissä ihan maailman kärkeä. Kilometrihinta on kohtuullinen. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä pidempi matka, sitä kilpailukykyisemmäksi tulee Helsinkiläinen taksi. Tosin sillä edellytyksellä, ettei tarvitse seistä ruuhkissa ;).


      • hintavertailu2
        hintavertailu kirjoitti:

        Mihin perustuu väite "pohjoismaiden halvinta kyytiä". Ohessa linkki taksien hintavertailuun: https://www.carspring.co.uk/taxi-price-index-usd/

        Tästä hintavertailusta näkee esim. sen, että kolmenkilometrin taksikyyti on Helsinkiä kalliimpi vain Zürichssä, Genevessä, Tokiossa ja Kööppenhaminassa. Eli Helsinki on maailman listalla 5 kallein kaupunki taksikyydin hinnoissa. lisäksi kun huomioidaan, että kaksi kalleinta on samasta maasta, niin Helsinki on maailman neljänneksi kallein kaupunki taksihinnoissa.

        Odotusajan hintavertailussa sijoitus tippuu yhdellä pykälällä. Tosin vain Geneve ja Zürich ovat edelleen listalla ennen Helsinkiä.

        Lähtömaksussa Helsinki onkin jo sijalla kaksi!

        Kilometrihinta Helsingissä on vasta sijalla 25.

        Eli lähtömaksu ja odotusaika/hidasajo ovat Helsingissä ihan maailman kärkeä. Kilometrihinta on kohtuullinen. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä pidempi matka, sitä kilpailukykyisemmäksi tulee Helsinkiläinen taksi. Tosin sillä edellytyksellä, ettei tarvitse seistä ruuhkissa ;).

        Aika liikuttava oot. Itse löysin 1 minuutin selauksella parikin eri vertailua joissa toisessa Suomi sijalla 10, ja toisessa ei edes näkynyt 20 kalliimman listalla, mutta tietty jokainen voi tuijotella itselleen sopivimpia sivustoja, niin säilyy se oma kupla .


      • hintavertailu

        Niin, laitappa niitä linkkejä. Eli nyt on kysymys taksin todellisista hinnoista eikä niistä x km maksaa y euroa. Niissä on niin paljon muuttujia, etteivät ole vertailukelpoisia. Eli linkkejä esiin, missä on verrattu aloitusmaksuja kilometriveloituksia ja odotusajan tuntihintoja.


      • Junioryrittäjä

        Muita pohjoismaita esim suomeen ei voi verrata kun kaikilla muilla veloitetaan aikaa ja matkaa samaan aikaan ja suomessa vain jompaa kumpaa kerrallaan.
        Aloitus maksut muissa maissa puolet halvempia, mutta kaikissa pohjoismaissa 5km ja 15 minuutin taksikyyti kokonaisuudessaan maksaa enemmän. Pitää verrata loppulaskuja keskenään.


      • johannes22
        hintavertailu kirjoitti:

        Niin, laitappa niitä linkkejä. Eli nyt on kysymys taksin todellisista hinnoista eikä niistä x km maksaa y euroa. Niissä on niin paljon muuttujia, etteivät ole vertailukelpoisia. Eli linkkejä esiin, missä on verrattu aloitusmaksuja kilometriveloituksia ja odotusajan tuntihintoja.

        "Eli nyt on kysymys taksin todellisista hinnoista eikä niistä x km maksaa y euroa. Niissä on niin paljon muuttujia, etteivät ole vertailukelpoisia. Eli linkkejä esiin, missä on verrattu aloitusmaksuja kilometriveloituksia ja odotusajan tuntihintoja."

        Sanotko näin vain siksi, että haluat väittää suomalaisen taksin olevan kalliimpi kuin se onkaan?

        Usein käytössä on (kuten tuossa jo todettiin) sekä odotustaksa että kilometriveloitus yhtäaikaisesti. Siis toisin kuin meillä Suomessa. Mielestäsi on siis reilua olla ottamatta huomioon tätä eroa?


      • hintavertailu

        EU:n alueella taksamittarin toiminnan määrittää mittalaitedirektiivi. Se sallii kahdenlaisen taksan määrityksen:

        Tavanomainen laskutapa S (tariffin yksinkertainen soveltaminen)
        Maksun laskutapa, joka perustuu aikatariffiin ajettaessa cross-over-nopeutta hitaammin ja välimatkatariffiin ajettaessa cross-over-nopeutta nopeammin.
        tai
        Tavanomainen laskutapa D (tariffin kaksinkertainen soveltaminen)
        Maksun laskutapa, joka perustuu hinta- ja välimatkatariffin samanaikaiseen käyttöön koko matkan ajan.

        Näiden määräysten mukaan toimitaan EU:n alueella silloin, kun matka veloitetaan taksamittarilla. Suomessa noudatetaan laskutapaa S. Tällä tavalla yllä mainittu 5 km ja 15 minuutin matka maksaa Suomessa halvimmillaan (5,90€ 5*1,60€) 13,90€. Mutta miten määritetään, mitä se maksaa enimmillään? Lähtömaksu voi olla 9,00€ ja kilometrihinta suurimmillaan 2,23€. Mutta jos reitti onkin sellainen, että matka ajetaan vaikka 60km/h keskinopeudella, niin silloin matka maksaa (9,00€ 5*2,23€) 20,15€. Tällöin matka tosin kestää vain 5 minuuttia ja vertailussa haluttiin matkan kestävän 15 minuuttia. Tällöin tietenkin 10 minuuttia seistiin ruuhkassa/liikennevaloissa tai vastaavassa. Tämä 10 minuutin seisominen maksaa 7,85€, eli matkan hinnaksi tuleekin 28€.

        Miten voidaan vertailla taksin hintoja keskenään tällä tavalla, koska Suomessa sama 5 km / 15 minuuttia voi maksaa 13,90€ tai 28€ tai mitä tahansa siltä väliltä. Tosiasia on se, että "helsingissä" perjantaina klo 16:00 keskustassa matka maksaa huomattavasti enemmän, kun "utsjoella" klo 19:00 maanantai-iltana. Näin vaikka hinnasto on sama!

        Voiko joku laittaa linkkejä, missä noudatetaan mittaustapaa S ja missä noudatetaan mittaustapaa D. Verrataan sitten hintoja!!!!!


      • oskarsi
        hintavertailu kirjoitti:

        Mihin perustuu väite "pohjoismaiden halvinta kyytiä". Ohessa linkki taksien hintavertailuun: https://www.carspring.co.uk/taxi-price-index-usd/

        Tästä hintavertailusta näkee esim. sen, että kolmenkilometrin taksikyyti on Helsinkiä kalliimpi vain Zürichssä, Genevessä, Tokiossa ja Kööppenhaminassa. Eli Helsinki on maailman listalla 5 kallein kaupunki taksikyydin hinnoissa. lisäksi kun huomioidaan, että kaksi kalleinta on samasta maasta, niin Helsinki on maailman neljänneksi kallein kaupunki taksihinnoissa.

        Odotusajan hintavertailussa sijoitus tippuu yhdellä pykälällä. Tosin vain Geneve ja Zürich ovat edelleen listalla ennen Helsinkiä.

        Lähtömaksussa Helsinki onkin jo sijalla kaksi!

        Kilometrihinta Helsingissä on vasta sijalla 25.

        Eli lähtömaksu ja odotusaika/hidasajo ovat Helsingissä ihan maailman kärkeä. Kilometrihinta on kohtuullinen. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä pidempi matka, sitä kilpailukykyisemmäksi tulee Helsinkiläinen taksi. Tosin sillä edellytyksellä, ettei tarvitse seistä ruuhkissa ;).

        Tähän voi todeta sen, että SEN SIJAAN 10 KM JA SITÄ PITEMMÄN TAKSIKYYDIN hinta on selkeästi halvempi kuin esim Saksassa koska Suomen taksajärjestelmän edullisuus paranee mitä pitempiä matkoja ajetaan taksilla.......Lyhyet matkat voi kulkea JOUKKOLIIKENTEELLÄ


      • kalkulaattori888

    • TaksiOnPaska

      Taksi on vain surkeasti suunniteltu järjestelmä. Siksi se on niin kallis.

      Taksin ei mielestäni tarvitsisi maksaa eläkettä ja palkkaakin voisi leikata. Halvemmalla autolla kulut olisivat pienemmät (hankinta ja vakuutukset). Taksi on kouluttamattomien junttien ammatti, siitä
      pitäisi maksaa sen mukaan.

      • SurkeaLiksa

        Eikös siitä just siks huonosti maksetakki? Meinaat, kuskille alle kymppi tunnissa on liikaa??


      • TaksiOnPaska

        Olisi esim ihan ok että taksikuski ei tulisi toimeen normaalilla 8h työajalla, pitäisi vielä tehdä toista työtä


      • TaksiOnpaska
        SurkeaLiksa kirjoitti:

        Eikös siitä just siks huonosti maksetakki? Meinaat, kuskille alle kymppi tunnissa on liikaa??

        Ehdottomasti liikaa, 5-6eur on ok.


      • köyhäoot

        Ja ei edes jättänyt tippiä moukka espoolaiska.


      • menetöihin

        Ei muuta kuin tohvelia toisen eteen ja turpa kiinni.Pers`aukiset kävelee.


      • TX-kuljettaja
        TaksiOnPaska kirjoitti:

        Olisi esim ihan ok että taksikuski ei tulisi toimeen normaalilla 8h työajalla, pitäisi vielä tehdä toista työtä

        "Olisi esim ihan ok että taksikuski ei tulisi toimeen normaalilla 8h työajalla"

        Helsingissä taksikuljettajan normaali työvuoron pituus on 10 tuntia - 12 tuntia. Jos kuljettaja nukkuu 8 tuntia, vuorokaudesta jäljelle jää 4 tunnista 6 tuntiin , johon pitäisi mahtua vielä työmatkoihin, ruokailuun ja peseytymiseen käytetty aika. Eipä siinä ehdi juuri toista työtä tehdä.


      • Töihinvaaan
        TX-kuljettaja kirjoitti:

        "Olisi esim ihan ok että taksikuski ei tulisi toimeen normaalilla 8h työajalla"

        Helsingissä taksikuljettajan normaali työvuoron pituus on 10 tuntia - 12 tuntia. Jos kuljettaja nukkuu 8 tuntia, vuorokaudesta jäljelle jää 4 tunnista 6 tuntiin , johon pitäisi mahtua vielä työmatkoihin, ruokailuun ja peseytymiseen käytetty aika. Eipä siinä ehdi juuri toista työtä tehdä.

        Ehtisi siinä vielä 4-6h käännellä vaikka burgereita hesessä


      • Suhani

        Siis mitä? Palkkaa pitäisi nostaa! Joku idiootti luulee että kyytejä on jatkuvasti ...
        Miksi eläkettä ei tarvii maksaa?
        Halvemmilla autoilla ei voi tehdä työtä eli ajetaan tod paljon.
        Tai sitten pitää nostaa vielä lisää hintaa.
        En voi silti laittaa kuskia ajamaan jotain korealaista


      • pppreeuey
        Suhani kirjoitti:

        Siis mitä? Palkkaa pitäisi nostaa! Joku idiootti luulee että kyytejä on jatkuvasti ...
        Miksi eläkettä ei tarvii maksaa?
        Halvemmilla autoilla ei voi tehdä työtä eli ajetaan tod paljon.
        Tai sitten pitää nostaa vielä lisää hintaa.
        En voi silti laittaa kuskia ajamaan jotain korealaista

        Voi olla, että joudut kohta itse ajamaan jotain korealaista.


      • Junioryrittäjä

        Miksei sillä korealaisella voi taksia ajaa? Suhani?


    • gorgihm

      Jenkeissä on jo Uber.heh soomi on polja maa.

      • Invakulj

        Terve menoa sinne jenkkilään. Vielä paskempi maa vaikka sielä on uber.


    • karijakarvattoma

      Nyt en ymmärrä tätä kitinää taksi vapautuu reilu 7 k päästä.Sitten nähdään se taksin oikea hinta.
      Itse painan nyt slekä vääränä hommia.1.7 lähtien siirryn kortistoon kritisoiman suomen paskaa tilannetta on 400 päivää aikaa nostaa korvausta.
      Sinä aikanA taksin hinta onkin varmaan noussut sinne minne se kuuluu ja hätisimmän lopettanEEt niin voi ostaa uuden auton ja alkaa tienaa.
      UBERI EI OLE HYVÄ IDEA VAIN TYHMÄ AJAA UBERIA FIRMA OTTAA LIIKAA VÄLISTÄ JA JOS JOTAIN MENEE VITUIKSI NIN KUSKI ON AINA SYYLLINEN.

      • välistäottajat

        Ottaa ne muutkin välitykset välistä,ei ainoastaan uber.


      • PaljonPaljonVähemmän
        välistäottajat kirjoitti:

        Ottaa ne muutkin välitykset välistä,ei ainoastaan uber.

        Kyllä, mutta ei 25 %.


      • välistävetäjiä

        Laske huviksesi uudelleen. Monella välitysyhtiöllä on kuukausimaksut jo melkoisen isoja. Kun heidän välittämänsä kyydit lasketaan, niin huomaat välitysprosentin olevan todella suuria. Varsinkin kun lasket mukaan asiakkaan maksaman puhelinmaksun. Itselläni kelakyytien välitysprosentti ja asiakkaiden maksama puhelinmaksu ylittää jo 20%. Normikeskuksen välitysprosentti ilman vpl/shl kyytejä on myöskin jo reilusti yli 20%. Tätä % laskiessa tietenkin pystypokat pitää vähentää välityksen välittämistä kyydeistä.
        Tulevaisuudessa on asialle tehtävä jotakin. Pahimmillaan pikkupaikkakunnilla voidaan tarvita jopa kolmen eri välitysyhtiön palveluita, yksi välittää kela-kyydit, toinen välittää sote-kyydit ja kolmas muut kyydit. Näyttää tämä sama skenaario toteutuvan myös pääkaupunkiseudulla. Helsinki on perustamassa omaa kunnallista keskusta näihin sote-kyyteihin, kela-keskus siellä jo on ja HTD/Lähitaksi välittää mut kyydit ( http://www.taksiliitto.fi/ajankohtaista/?NewsAction=ShowNewsItem&ItemId=13504 )


      • tiedetään
        PaljonPaljonVähemmän kirjoitti:

        Kyllä, mutta ei 25 %.

        Läheltä liippaa kun kaikki lasket.


      • WERNERI556

        JA KELAKIN KAI PERUSTAA OMANSA ?


      • KIRJOITANISOLLA
        WERNERI556 kirjoitti:

        JA KELAKIN KAI PERUSTAA OMANSA ?

        Onpa sulla isot kirjaimet......


      • Hoitoon

        Onpa sulla isot huolenaiheet.


      • Isopääsullaon
        Hoitoon kirjoitti:

        Onpa sulla isot huolenaiheet.

        Onpa sulla iso pää.


    • kallis.vai.ei

      Meillä firmassa laskutetaan asiakasta noin 6 x tuntipalkka/h eli 130 €/h. alv

    • mnuydsa

      minusta se on kyllä halpa. ja luotettava, ja oon paljon matkustellut. mutta aina on näitä kitisijöitä joille ei mikään saisi maksaa mitään.

    • jarkkorimpinen

      Taksi on minusta halpa.Ainoa vika ettei aina ole saatavilla.Oikeastaan olisi hyvä jos esim mersut maksaisivat 2 tai 3 kertaa nykyistä enemmän niin niitä sais paremmin.
      Köyhän ja opiskelijan kuuluukin kulkea bussilla josta me veronmaksajat maksamme puolet.

      • annenkamu

        Saatavuus parantuu huomattavasti 7/2018, joskin myös hinnat nousevat. Katsastustoiminnan vapauduttua siellä on hinnat nousseet 130% ja saatavuus on huippuluokkaa. Sama pätee takseihin.


      • Halpaaaob
        annenkamu kirjoitti:

        Saatavuus parantuu huomattavasti 7/2018, joskin myös hinnat nousevat. Katsastustoiminnan vapauduttua siellä on hinnat nousseet 130% ja saatavuus on huippuluokkaa. Sama pätee takseihin.

        Katsastus on nykyään halvempi kuin ikinä. 50€ tms makso viimeksi


      • Parturi.Liisa
        annenkamu kirjoitti:

        Saatavuus parantuu huomattavasti 7/2018, joskin myös hinnat nousevat. Katsastustoiminnan vapauduttua siellä on hinnat nousseet 130% ja saatavuus on huippuluokkaa. Sama pätee takseihin.

        "Saatavuus parantuu huomattavasti 7/2018, joskin myös hinnat nousevat. Katsastustoiminnan vapauduttua siellä on hinnat nousseet 130% ja saatavuus on huippuluokkaa. Sama pätee takseihin. "
        Kovin on kaukaa haettu vertailu: taksimaksu ja katsastusmaksu. Paljon lähempänä olisi vaikka parturimaksut ja taksimaksut. Kuka tahansa voi perustaa paturiliikkeen eikä aloituskustannukset ole kovin korkeat. Vielä pari kymmentä vuotta tuntihinnat olivat paljon lähempänä. Entäs nyt. 15 minuuttia ja hinta on 32 eurosta 35 euroon. Ei ole ilmaista luokseajoa eikä yö- tai pyhäpäiväpalvelua. Palvelupaikka on koko ajan samassa paikassa. Ei tarvitse tyhjänä ajella sunnuntaisin eikä öisin. Palkka juoksee koko ajan.


      • factahommaa
        Parturi.Liisa kirjoitti:

        "Saatavuus parantuu huomattavasti 7/2018, joskin myös hinnat nousevat. Katsastustoiminnan vapauduttua siellä on hinnat nousseet 130% ja saatavuus on huippuluokkaa. Sama pätee takseihin. "
        Kovin on kaukaa haettu vertailu: taksimaksu ja katsastusmaksu. Paljon lähempänä olisi vaikka parturimaksut ja taksimaksut. Kuka tahansa voi perustaa paturiliikkeen eikä aloituskustannukset ole kovin korkeat. Vielä pari kymmentä vuotta tuntihinnat olivat paljon lähempänä. Entäs nyt. 15 minuuttia ja hinta on 32 eurosta 35 euroon. Ei ole ilmaista luokseajoa eikä yö- tai pyhäpäiväpalvelua. Palvelupaikka on koko ajan samassa paikassa. Ei tarvitse tyhjänä ajella sunnuntaisin eikä öisin. Palkka juoksee koko ajan.

        Vertailu taksialan ja katsastusalan välillä on relevantti siitä syystä että vuoteen -94 asti molemmat alat olivat hintasäännöstelyn alaisia. -94 vapautettu katsastustoiminta oli vuoteen 2007 mennessä kallistunut 130% .Parturikampaajat ovat voineet hinnoitella palvelunsa markkinatilanteen mukaan aina, eli pikemminkin pitäisin taksin ja parturikampaamon hintojen vertailua kaukaa haettuna.


      • Hohhhoijjjaa

        Mutta eipä ole katsastuksen hinnat enää kasvaneet vaan tulevat alas. Hienoa antaa näitä esimerkkejä mitkä vain tukevat taksimonopolin purkua


      • jsaduhdb
        Hohhhoijjjaa kirjoitti:

        Mutta eipä ole katsastuksen hinnat enää kasvaneet vaan tulevat alas. Hienoa antaa näitä esimerkkejä mitkä vain tukevat taksimonopolin purkua

        No sehän on hyvä. Ehkä ne taksihinnatkin sitten alkaa laskemaan kun ovat ensin nousseet 130 %. Hienoa omata pistämätön logiikka ;)


    • Yhoksec

      Yksi hyvä esimerkki on kun sähkölaitokset muutettiin markkinavetoisiksi. Kaikki tietää miten kävi hintojen. On nousseet melkoisesti lisäksi on keksitty uusia maksuja mm. Siirtokorvauksesta. Caruna vedätykset muistissa. Vain Suomessa romutetaan maailman parhaaksikin valittu taksi järjestelmä romutetaan. Ja kaiken lisäksi kohtuuhintainen kun vertaa mitä Suomessa kaikki maksaa. Esim polttoaine,autot, asuminen ym.

      • Näinnsemennee

        No aika paska vertaus. Caruna onkin monopoli jonka valtio myi. Joo, olen samaa mieltä että monopolien myyminen on ihan perseestä. Monopolien rikkominen taas ei ole perseestä. Taksi on monopoli.


      • rjoonas
        Näinnsemennee kirjoitti:

        No aika paska vertaus. Caruna onkin monopoli jonka valtio myi. Joo, olen samaa mieltä että monopolien myyminen on ihan perseestä. Monopolien rikkominen taas ei ole perseestä. Taksi on monopoli.

        Kannattaisi ottaa selvää mitä monopoli tarkoittaa.


      • EiOleMonopoli
        Näinnsemennee kirjoitti:

        No aika paska vertaus. Caruna onkin monopoli jonka valtio myi. Joo, olen samaa mieltä että monopolien myyminen on ihan perseestä. Monopolien rikkominen taas ei ole perseestä. Taksi on monopoli.

        Kotimainen taksiala ei ole kartelli, vaan reilun 8000 erilaisen yrittäjän toimiala. Kokonaisuudessaan alalla työskentelee reilusti yli 20 000 henkilöä. Se, että alalla vallitsee määräsäännelty kiintiöjärjestelmä ja valtioneuvoston asettama enimmäishinta kuluttajahinnoille, ei tarkoita samaa kuin kartelli tai monopoli. Ei ole olemassa foorumia, jossa alan yrittäjät sopisivat yhdessä hinnoista ja estäisivät uusien yrittäjien alalle tulon. Lupakiintiöistä vastaavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät taksiyrittäjät. Lisäksi hinnoilla kilpaillaan jo vahvasti esimerkiksi yhteiskunnan ostamissa kuljetuspalveluissa (koulukyydit, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset jne.) Näistä kuljetuksista taksit kilpailevat jatkuvasti esimerkiksi linja-autoyrittäjien kanssa.


      • kartellit_rehottaa
        EiOleMonopoli kirjoitti:

        Kotimainen taksiala ei ole kartelli, vaan reilun 8000 erilaisen yrittäjän toimiala. Kokonaisuudessaan alalla työskentelee reilusti yli 20 000 henkilöä. Se, että alalla vallitsee määräsäännelty kiintiöjärjestelmä ja valtioneuvoston asettama enimmäishinta kuluttajahinnoille, ei tarkoita samaa kuin kartelli tai monopoli. Ei ole olemassa foorumia, jossa alan yrittäjät sopisivat yhdessä hinnoista ja estäisivät uusien yrittäjien alalle tulon. Lupakiintiöistä vastaavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät taksiyrittäjät. Lisäksi hinnoilla kilpaillaan jo vahvasti esimerkiksi yhteiskunnan ostamissa kuljetuspalveluissa (koulukyydit, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset jne.) Näistä kuljetuksista taksit kilpailevat jatkuvasti esimerkiksi linja-autoyrittäjien kanssa.

        Vastahan paljastui yhdeksän bussifirman ja matkahuollon kartelli.
        Ensi kesänä kaikkien taksien kilometrihinta tulee olemaan kaksi
        euroa. Jos tämä ei ole kartelli niin mikä sitten?


      • OletTyhmääkinTyhmempi
        kartellit_rehottaa kirjoitti:

        Vastahan paljastui yhdeksän bussifirman ja matkahuollon kartelli.
        Ensi kesänä kaikkien taksien kilometrihinta tulee olemaan kaksi
        euroa. Jos tämä ei ole kartelli niin mikä sitten?

        Ilmeisesti ymmärryksessäsi on hieman puutteita. Lue uudelleen ja kommentoi vasta sitten. Tyhmä saa olla mutta että on noin tyhmä kuin sinä, se on jo rikollista.

        Mistä päättelit taksien hinnan ensikesänä? Voi helvetti näitä nuijia.


      • cardelli
        kartellit_rehottaa kirjoitti:

        Vastahan paljastui yhdeksän bussifirman ja matkahuollon kartelli.
        Ensi kesänä kaikkien taksien kilometrihinta tulee olemaan kaksi
        euroa. Jos tämä ei ole kartelli niin mikä sitten?

        ei se noin mene. trafilla on sivusto johon kaikkien taksien pitää ilmoittaa km hinta. jos hinta on varattu, ei sitä saa ottaa vaan pitää valita toinen hinta.
        itse varasin juuri eur 2,89 / km eli nyt kukaan muu taksi ei saa veloittaa enää ikinä 2,89/km koska muuten kardeli.


      • OletkoTurusta
        cardelli kirjoitti:

        ei se noin mene. trafilla on sivusto johon kaikkien taksien pitää ilmoittaa km hinta. jos hinta on varattu, ei sitä saa ottaa vaan pitää valita toinen hinta.
        itse varasin juuri eur 2,89 / km eli nyt kukaan muu taksi ei saa veloittaa enää ikinä 2,89/km koska muuten kardeli.

        Ai, esim lähitaksin välityksessä olevat autot eivät saa periä samaa hintaa vaan kaikilla on oma hintansa. Mistä näitä nuijia sikiää?


      • alin_taksa_2_euroa
        OletTyhmääkinTyhmempi kirjoitti:

        Ilmeisesti ymmärryksessäsi on hieman puutteita. Lue uudelleen ja kommentoi vasta sitten. Tyhmä saa olla mutta että on noin tyhmä kuin sinä, se on jo rikollista.

        Mistä päättelit taksien hinnan ensikesänä? Voi helvetti näitä nuijia.

        Osuiko vasenpaan takajalkaan, moukka?


      • Uhejdnjfn
        OletkoTurusta kirjoitti:

        Ai, esim lähitaksin välityksessä olevat autot eivät saa periä samaa hintaa vaan kaikilla on oma hintansa. Mistä näitä nuijia sikiää?

        Tuo pitää paikkansa. Saman hinnan ottaminen ei onnistu enää 2018 koska se katsotaan kartellihinnoitteluksi.
        Tilauskeskus kilpailuttaa taksit asiakkaan tilatessa autoa jolla varmistetaan se että asiakas saa aina edullisimman auton. Kävisitte infoissa niin ei tarvitsisi arvailla.


      • muistakaas_tämä
        Uhejdnjfn kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa. Saman hinnan ottaminen ei onnistu enää 2018 koska se katsotaan kartellihinnoitteluksi.
        Tilauskeskus kilpailuttaa taksit asiakkaan tilatessa autoa jolla varmistetaan se että asiakas saa aina edullisimman auton. Kävisitte infoissa niin ei tarvitsisi arvailla.

        Useimmiten auto otetaan tolpalta, joten tilauskeskus ei kilpailuta
        mitään siellä. Hinta on silloin jokaisella tolpalla olevalla sama, joka
        tulee olemaan paljon enemmän kuin nyt.


      • kilpailulähestyy
        muistakaas_tämä kirjoitti:

        Useimmiten auto otetaan tolpalta, joten tilauskeskus ei kilpailuta
        mitään siellä. Hinta on silloin jokaisella tolpalla olevalla sama, joka
        tulee olemaan paljon enemmän kuin nyt.

        Enemmän se hinta voi olla, mutta ei sama kaikilla. Trafilla on seuraavanlainen määräysehdotus lausunnolla.

        "Mikäli asiakas ottaa taksin tolpalta on suunnitteilla määrätä, että tällöin ajoneuvon oikean takaoven lasiin tulee laittaa hintatiedot ja vertailuhinta näkyville."

        Kannattaa lukea Trafin sivuja, niin ei tarvitse olla pelkkien huhujen varassa.


    • Kyytikiito

      Taksin ja parturin kuten monissa muissakin yrityksissä on se ero että, taksin on ajettava asiakkaansa silloin kun asiakas sen kyydin sillä sekunnilla tarvitsee.
      Parturi (kuten moni muukin yritys) antaa asiakkaalle aikoja jolloin voi täyttää "työkalenterin" aamusta iltaan monta viikkoa eteenpäin.
      Taksi ei voi näin menetellä, jos taksiasiakkaita on klo. 10:ltä kuusi kappaletta, yksi taksi voi suorittaa näistä kyydeistä yhden...
      Vaikka laittaisit toisen taksin voisin suorittaa em. kyydeistä kaksi, kannattavuus ei ehkä ole kohdallaa...
      Jos taksikin voisi antaa asiakkailleen ajoaikoja kuten parturi, olisi taksiyrittäjällä mahdollista laskea hintoja ja työllistää itsensä ja auto vaikka ympärivuorokauden katkoitta.
      Ymmärtäkää nyt jo taksiala on erillainen moneen muuhun yritystoimintaan vettattuna...!!!

      • Kyytikiito

        Noh miksi et perusra 10 auton firmaa josta varataan kyydit etukäten. yksi varaus voisi muuttaa kaikkien autojen tulevia ajoreittejä jos se vähentäisi hukka-aikaa ja kilometrejä....


      • NohPerusraEtukäten
        Kyytikiito kirjoitti:

        Noh miksi et perusra 10 auton firmaa josta varataan kyydit etukäten. yksi varaus voisi muuttaa kaikkien autojen tulevia ajoreittejä jos se vähentäisi hukka-aikaa ja kilometrejä....

        Turkulainen idiootti nimimerkkikaappaaja Bussissa Tuomas taas. Kirjoitusvirheet ja sisältö kertoo taas kaiken.


    • Ihmety

      Tarvitsin viikonloppuna putkimiestä joka oli töissä tunnin:lasku 280€.tilasin taksin joka oli käytössäni tunnin :lasku 73€.

      • Faktaaaaaaao

        Putkimiehen täytyy osata työnsä. Siihen tarvitaan myös pitkä koulutus. Taksimies tarvii ajokortin jonka saa lähes kaikki ihmiset. Kuka tahansa Jorma tuolta kadulta voi ajaa taksia jos niin haluaisi tehdä. Kuka tahansa ei voi alkaa putkimieheksi. Ainoastaan keinotekoinen lupajärjestelmä estää taksina toimimisen. Osaamisella ei ole lupajärjestelmässä mitään merkitystä. Onneksi ala vapautetaan.


      • PoikaOletNoloNolla
        Faktaaaaaaao kirjoitti:

        Putkimiehen täytyy osata työnsä. Siihen tarvitaan myös pitkä koulutus. Taksimies tarvii ajokortin jonka saa lähes kaikki ihmiset. Kuka tahansa Jorma tuolta kadulta voi ajaa taksia jos niin haluaisi tehdä. Kuka tahansa ei voi alkaa putkimieheksi. Ainoastaan keinotekoinen lupajärjestelmä estää taksina toimimisen. Osaamisella ei ole lupajärjestelmässä mitään merkitystä. Onneksi ala vapautetaan.

        Kuka tahansa ei voi ajaa taksia. Katsos kun se vaatii pätevyydem jota esimerkiksi sinä et saa. Lisäksi taustasi estää kortin saamisen. Trollaa lisää, olet säälittävä.


      • suhteellista

        Putkimiehen työ yleensä estää vesivahingon ja putket toimii sen
        jälkeen vuosia. Taksimatka jää siihen yhteen tuntiin.


    • Putkirunkku

      Meinaatko putkimiehen hommat on jotenkin vaikeita .Kaikki tuntemani putkimiehet ovat kyllä aika yksinkertaisia.Itse mukaan lukien.Jos siihen hommaan ei kykene ihmettelen.Olen tehnyt sekä putkihommia sekä ajanut taksia.

    • Påöä12

      Putkimiehen hommiin riittää amis.

    • Putkari22

      Putkimiehen koulutus vaatii pitkän koulutuksen.Ei todellakaan.Itselläni peruskoulu keskiarvo 5,3.Sitten kävin amiksen 2v.Olipa pitkä koulutus.Jokainen täys järkinen oppii .Meinaatko että putkimiehet ovat jotain järjen jättiläisiä.Naurattaa.Helppoa hommaa,mäkin oppisin.

      • aarghhh

        No hyvä on. Olet yhtä tyhmä, kuin taksikuski.


    • beethooven

      Metro on hyvä, halpa ja nopea teille espoolaisille onnettomille vihdoin ja viimein, Luojalle siitä vielä kiitos.

    • Faktaaaaaahomma

      Anteeksi kaikille putkimiehille kun yliarvioin teidän ammattitaidon. Olette tosiaan myös ihan jälkeenjäänyttä porukkaa kuten taksikuskitkin!

      Tai sitten täällä pari taksikuskia esiintyy putkimiehenä... no, fakta kuitenkin on että mitään koulutusta ei tarvita siihen, että kuljettaa ihmisiä paikasta A paikkaan B. Tietysti jos on todella tyhmä, saattaa tarvita.

    • Nhfsaf

      Olet oikeassa, sietääkin hävetä jos on niin pa ettei ole varaa maksaa kyytiä. Tilanteen korjaamiseksi voisit mennä töihin.

    • Anonyymi

      Kaikki on kallista.Suomessa.

      • Anonyymi

        Mä kävin viime viikolla lekurissa hakemassa tosistuksen yksityisellä lääkäriasemalla. Käynti maksoi 121.45 ja kesti 20 minsaa, joten ei taksi oo kallis. Lt:n taksa odotuksesta on 45 egee.


      • Anonyymi

        Uberin odotustaksa tällä hetkellä on 18 €/h eli vapautuksesta oli hyötyä kuluttajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uberin odotustaksa tällä hetkellä on 18 €/h eli vapautuksesta oli hyötyä kuluttajalle.

        Joo, no noilla taksoilla elääkseen tarvii täydet asumistuet ja muut pässi..kalliiksi tulee veronmaksajille..ja muutamassa vuodessa konkkaa ja jää verot hoitamatta


      • Anonyymi

        Nytt on kallista kuin taksiluvat vapautui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe