- Miksi porilaiset lisäävät kevytsipseihin suolaa?
- Siinähän lukee ihan selvästi että "Pan suola".
- Mikä on Porissa yleisin sukunimi?
- Mulkukka. Aina kun porilainen tulee kotiin, hän kysyy "Onks Mulkukka soittanut?"
- Mikä on Suomen rumin koira?
- Porin murre.
- Miten porilainen joutui Afrikkaan?
- Meni ostamaan limpparia lentoaseman lippuluukulta ja sanoi: an gola.
- Mitä porilainen mies sanoi suihkussa, kun käteensä katsoi?
- Tuling mää vai onks hän hoitoainetta?
- Mitä porilainen sanoo, kun häneltä kysyy, paljonko kello on?
- Ai nyvvai?
- Mitä porilaisnainen sanoi kyllästyttään tavalliseen seksiin poikaystävänsä Joukon kanssa?
- Toist pualt, Jokke!
- Kyl mää, sanoi porilainen saunan lauteella.
Nissan-liikkeeseen tuli porilainen ostamaan autoa.
Automyyjä tuli apuun esittelemään autoja ja sanoi: - Tää tässä on Sunny. Porilaisen suu loksahti auki:
- Jaa, onk tää mun ny? Enhä mä o viel edes maksanu.
Porilainen ihmetteli Rauman reissunsa jälkeen heimoveljelleen, että on ne nääs tarkkoja ja tietäviä noi Rauman likat. Toinen siihen että "ai kui"?.
- No kun se tiesi mun kädestä, ett mul on piäni.
- Ei helvetissä voi nääs tiätää. Millai se sen teki?
- No mää sanoin sille kädestä päivää ja se sano mulle jotta ompas sulla suuret käret ja mulku ova niin piäne! Kyllä se sen kärestä tiäsi.
porilaisvitsejä
31
30369
Vastaukset
- jepjep
Ihan hauskoja, murre ei vaan täsmää.
- ,,,,,,,,,,,,
heittää runsaat satakilometrii.
- RKM
Nämä Turlulaisvitsit on luettu jo -60 luvulla
Liekö turkulaisten imagonkohotus kun ovat Porilaisille kateellisia. sukunimi ja avrikka vitsit on kyl ihan vääräs lokeros ääliö!
- tiitinen
pistipä pahasti silmään. Käsittääkseni kukaan porilainen ei käytä sanontaa "mulkukka" vaan se on enemmänkin raumalla kuultu tokaisu...ja mitä pidemällä "hauskoja" juttujasi luin kuulostivat enemmän tosiaan tuolta rauman suunnalta tulleilta. JOten lähettäppä vitsisi sinne!Parempaa menestystä sinulle toivoen, yks porilaine.
- vastalause !!!!!!!!
Eihä tos ollu yhtää pori murret.
Ihan oikeesti ottaa niinQ aiwoon ku tollaset WANNABE-porilaiset yrittää puhuu ja kirjottaa pori murret ja sit se on täyn jotain fakin raumalaist ja manselaista murretta! Sit yrittää ol nii nokkelaa ja hauskaa, just jåå!!!!
Iha raumalais-manselt kuulosti noitte nääs sanoje ja g-kirjainte kaa! Täs on oikeemmat versiot:
"Pan suola".
sanotaa porilaisittai:
"pan sualaa"
(((- Mulkukka. Aina kun porilainen tulee kotiin, hän kysyy "Onks Mulkukka soittanut?" )))
No ei kyl san! Porilaine sanoo et
"onx mul kukaa soittanu?" Ensinnäki, mitää mulkukkaa ei oo, ne o raumalt ne jokka noi sanoo, ja sitäpaitti tee tippuu "soittanut" sanast pois. Tajuuuxää tiäräxää???
- Porin murre.
n tippuu pois, eli "Pori murre"
an gola.
Ei porilaine san, et "an gola" se sanoo et
"an kola" Ei Pori murtees oo mitää g-kirjainta tällasis yhteyxis!
No voi fak, toi on ihan jotai fakin rauman murretta! IDIOOTTI! Se sanotaa näi:
"Tulinxmä vai onks tää hoitoainet?"
- Ai nyvvai?
"no voi fittan, ei ei ei! EI kahta konsonanttii!
Porilaine sanoo:
"ai nyvai?"
- Toist pualt, Jokke!
EI kaht konsonanttii!!!! IDI!
Täs oikeempi versio:
"toistpualt jokee"
No tää o ehkä ainoo oikeen näist sin päi! Mut ylees porilaine sanoo et kyl mäki, tai kyl mä. ei kyl määääääääääää....!!! (riippuu yhteydest)
"Jaa, onxtää mu ny? Emmä o viäl ees maksanu."
Kirjoittaja, TAJUATKO ETTÄ ET TAIDA OSATA YHTÄÄN PORIN MURRETTA!
ja tässä vielä tän wannabeen vika vizi:
Porilainen ihmetteli Rauman reissunsa jälkeen heimoveljelleen, että on ne nääs tarkkoja ja tietäviä noi Rauman likat. Toinen siihen että "ai kui"?.
- No mää sanoin sille kädestä päivää ja se sano mulle jotta ompas sulla suuret käret ja mulku ova niin piäne! Kyllä se sen kärestä tiäsi.
Ei näin ei näin ei näin!!!! TYHMÄ!
Tässä keskustelu porilaisittai:
"No ku se tiäs mu kärest, et mul o piäni."
"Ei helkkaris se voi sitä tiätää! Millai se se teki?"
"No mä sanoi sil kärest päivää ni se sano mul et ompa sul suuret käret ja mul o vaa nii piänet! Kyl se se käsist tiäs." - vastalause aiheesta
vastalause !!!!!!!! kirjoitti:
Ihan oikeesti ottaa niinQ aiwoon ku tollaset WANNABE-porilaiset yrittää puhuu ja kirjottaa pori murret ja sit se on täyn jotain fakin raumalaist ja manselaista murretta! Sit yrittää ol nii nokkelaa ja hauskaa, just jåå!!!!
Iha raumalais-manselt kuulosti noitte nääs sanoje ja g-kirjainte kaa! Täs on oikeemmat versiot:
"Pan suola".
sanotaa porilaisittai:
"pan sualaa"
(((- Mulkukka. Aina kun porilainen tulee kotiin, hän kysyy "Onks Mulkukka soittanut?" )))
"onx mul kukaa soittanu?" Ensinnäki, mitää mulkukkaa ei oo, ne o raumalt ne jokka noi sanoo, ja sitäpaitti tee tippuu "soittanut" sanast pois. Tajuuuxää tiäräxää???
- Porin murre.
an gola.
- Ai nyvvai?
Porilaine sanoo:
"ai nyvai?"
- Toist pualt, Jokke!
Täs oikeempi versio:
"toistpualt jokee"
No tää o ehkä ainoo oikeen näist sin päi! Mut ylees porilaine sanoo et kyl mäki, tai kyl mä. ei kyl määääääääääää....!!! (riippuu yhteydest)
"No mä sanoi sil kärest päivää ni se sano mul et ompa sul suuret käret ja mul o vaa nii piänet! Kyl se se käsist tiäs."porilaise tiaroks et Raumal ei ol mittä murret ko se on sentän iha oikkia giäl.
Ja kui te porilaise yrität kuulosta nii fiineilt ja nykyaikkasilt noitte äks-kirjainten kans. Se tuski o mittä laillist pori murret, se ei ol mittä muut mutko sitä et te olett vaa nii olevannas. Tai luulet ja yrität ol, torellisuures te olett tämä maa suurimppi ja tyhmimppi paskoi! - onks kukaa samaa miält
vastalause !!!!!!!! kirjoitti:
"Pan suola".
sanotaa porilaisittai:
"pan sualaa"
- Porin murre.
an gola.
- Ai nyvvai?
Porilaine sanoo:
"ai nyvai?"
- Toist pualt, Jokke!
Täs oikeempi versio:
"toistpualt jokee"
"No mä sanoi sil kärest päivää ni se sano mul et ompa sul suuret käret ja mul o vaa nii piänet! Kyl se se käsist tiäs."kiitos kielitieteilijälle. noinhan se menee =) hyvä, että tuli oikaistua toikin. Paremmi en olis itte voinu sanoo
- vastalause
vastalause aiheesta kirjoitti:
porilaise tiaroks et Raumal ei ol mittä murret ko se on sentän iha oikkia giäl.
Ja kui te porilaise yrität kuulosta nii fiineilt ja nykyaikkasilt noitte äks-kirjainten kans. Se tuski o mittä laillist pori murret, se ei ol mittä muut mutko sitä et te olett vaa nii olevannas. Tai luulet ja yrität ol, torellisuures te olett tämä maa suurimppi ja tyhmimppi paskoi!Ei mukko tää mu juttu oliki tälläst teiniXXii, mihi kuuluu sekä Pori murre että pissiskieli et tiäräxää mitä mä tarkota hei?! Hihihih ;D
- vastalause
onks kukaa samaa miält kirjoitti:
kiitos kielitieteilijälle. noinhan se menee =) hyvä, että tuli oikaistua toikin. Paremmi en olis itte voinu sanoo
Asiaa! Sitämäki! Porimurre o kyl aika kivaa mut se ei o ain kauhee kivaa ku joku luulee oikeesti osaavas pori murret, mut ei oikeesti osaa. Kuulisitex ku mu tuffa ja fammu puhuu porimurret! Varsinki sillo niitte jutut lentää ku ne puhuu siit ajast ku ne asu KUNINKAALAHREKARUL. Se vast onki aikamoist! Ja täs yx iha oikee jutska:
4-vuotias Pikku-Elina näki omenan ja vei sen hänen isällensä ja sanoi:
"Kato!"
isi sano siihe et:
"Jaa, an kaneil se!"
Pikku-Ellu:
"Mikä else??"
isukki toistaa:
"Eiku an kaneil se!"
Pikku-Ellu:
"Mikä ihmee ankka-else?"
Isukki toisti vielä kerran:
"An kaneil se!"
Sit pikku-ellu tajusi viimein tämä neron porilaisen kieli-ilmaisun-meni viemään omenan kaneille.
Iha huippu jeeshei! Toi o totisint tot. Näin se porimurre kulkee polvelt toisel, ja o kulkenu jo vuadest 1570 mu suvust ainaki! Ja oon kyl sit nii leija siin asias (just jåå..) hahhahaha ;D Mut kyltää teinixi-kieliki saa nykysi vähä liikaa vaikutteit oikeesee porimurteesee mitä tuffa ja mummu osaa. - mörö
vastalause kirjoitti:
Asiaa! Sitämäki! Porimurre o kyl aika kivaa mut se ei o ain kauhee kivaa ku joku luulee oikeesti osaavas pori murret, mut ei oikeesti osaa. Kuulisitex ku mu tuffa ja fammu puhuu porimurret! Varsinki sillo niitte jutut lentää ku ne puhuu siit ajast ku ne asu KUNINKAALAHREKARUL. Se vast onki aikamoist! Ja täs yx iha oikee jutska:
4-vuotias Pikku-Elina näki omenan ja vei sen hänen isällensä ja sanoi:
"Kato!"
isi sano siihe et:
"Jaa, an kaneil se!"
Pikku-Ellu:
"Mikä else??"
isukki toistaa:
"Eiku an kaneil se!"
Pikku-Ellu:
"Mikä ihmee ankka-else?"
Isukki toisti vielä kerran:
"An kaneil se!"
Sit pikku-ellu tajusi viimein tämä neron porilaisen kieli-ilmaisun-meni viemään omenan kaneille.
Iha huippu jeeshei! Toi o totisint tot. Näin se porimurre kulkee polvelt toisel, ja o kulkenu jo vuadest 1570 mu suvust ainaki! Ja oon kyl sit nii leija siin asias (just jåå..) hahhahaha ;D Mut kyltää teinixi-kieliki saa nykysi vähä liikaa vaikutteit oikeesee porimurteesee mitä tuffa ja mummu osaa.Toi oli kyl hyvä! "an kaneil se" Mä ymmärsi kyl heti...mää oonki silti ehta porilaine. Ottaa kyl iha oikeesti päähä, ku yritetään puhuu pori murret, mut puhuuki sit jotai iha muut. Hyvä et oikasit! Täytyy pitää pualiaan tääl kylmäs maailmas. Tiäksää käytetääks muual nimityst tuffa? Ku jossain toisel paikkakunnal mää oli ni ei kukaa tiänny mitä se tarkottaa...o_O
- FallenAngel1985
mörö kirjoitti:
Toi oli kyl hyvä! "an kaneil se" Mä ymmärsi kyl heti...mää oonki silti ehta porilaine. Ottaa kyl iha oikeesti päähä, ku yritetään puhuu pori murret, mut puhuuki sit jotai iha muut. Hyvä et oikasit! Täytyy pitää pualiaan tääl kylmäs maailmas. Tiäksää käytetääks muual nimityst tuffa? Ku jossain toisel paikkakunnal mää oli ni ei kukaa tiänny mitä se tarkottaa...o_O
mä tajusin ton kans heti vaik en oo ikin poris asunu....
eiks tuffa oo isä tai pappa? - Mexicolainen
Kuules Porilainen.
Tarkistappas tietosi ennen kun lauot viisauksia.
Tuo on kyl Turust
- Remppa
Heh!
Jatkoksi, parhaat Jyväskylä-vitsit löytyy:
http://netlari.econnection.fi/forum/forum.php?viesti=119732&sana= - Böö
Hei eka kyssä
1. Ooks sä ite Porilainen
Et ilmeisesti ko kirjotat porilaisista mukamas hyvii vitsejä vaik ne on ihan perseestä revittyjä haista paska kun et kerta osaa yhtään pori murretta ko oot osaamaton pikku Pelle- Väinölä28330
Ooks sää itte porilaine? Et vissii ku kirjotat porilaisist muka hyvii vitsei vaiks ne o iha perseest revittyi. Haist paska ku et osaa pori murret ku oot osaamato pikku pelle.
- Jaaaa
Vaikka koko ikäni oon porissa asunu niin tollasiin porilaismurteisiin en oo kyllä törmänny :D Lieneeköhän syynä et toi on enemmänkin raumalta ja turusta päin? :D
- RAUMALAISEN MIES
EI NAURATA YHTÄÄN
- nojuu
:D naura vaa itelles apina
- RAUMANGIÄL
mitä lukee porilaisen uima-altaan pohjalla?
- tupakointi kielletty.- ..............
Myöhässä oot melko reilusti, mutta mitäpä raumalaiselta muuta voisi odottaa...
- änkyrärauma
joo ja raumal lukee et tuhkakuppeihi ei saa kust. :D
- Onkiiiii
Ei me porilaiset kirjottel mitää onx , vaa onks. Toi yks ny vaa onx tiäx, emmää ainakaa tolviisii kirjottel vaa iha et : onks sul . plääplää.
- poriii
Piälee meni, onks sul? pitää sanoo ei sul oo?
- Onkiiiiii
Nii tai, et " Etsä tänää voi ol?" tai "Etsä vois tänää ol?" eli "voitko olla tänään?"
- Onkiiiiii
"Etsä voi ol tänää" Tyyliin tua.
- prilaine
Onkiiiiii kirjoitti:
"Etsä voi ol tänää" Tyyliin tua.
Noi on kaikki turkulaisvitsei tual ylhäällä, ei yhtää pori murret
- raumagiäline
prilaine kirjoitti:
Noi on kaikki turkulaisvitsei tual ylhäällä, ei yhtää pori murret
raumlaisse ovad dyberii
- Armaniz
Armeijassa ollessani raumalainen tupakaveri kysyi: Onksitä vetviä? Hetken muiden kans mietittiin mitä mahtoi rauman toveri kysyä.
Toinen samanlainen ihmejakumma saman kaverin suusta oli: Nogum porilaise saa ain gaig naise. Muuten kiva sälli mut puheesta ei ottanu tolkkua väliin. - Anonyymi
Nimimerkki "ihan tosi" kirjoitti vitsin:
"Mitä porilaisnainen sanoi kyllästyttään tavalliseen seksiin poikaystävänsä Joukon kanssa?
- Toist pualt, Jokke!"
jota nimimerkki "Vastalause !!!!!!!!!" kommentoi näin:
Täs oikeempi versio:
"toistpualt jokee"
Mutta missä se vitsi nyt on?
Joukon lempinimi on usein Jokke riippumatta siitä missä päin Suomea asutaan. Suomen kielelle käännettynä "Toist pualt, Jokke!" on siis "Toiselta puolelta, Jouko!", eikä suinkaan "toiselta puolelta jokea!" - Anonyymi
Njooh vanha ketju mut......
Ton afrikka vitsin vois kattoo läpi sormie (Porilaine ku ostaa kokista sanoo "an kola" mikä kyl kuulostaa nopsaan sanottun angola)
Turkulaiset sanoo "mulkukka", Porilaiset sanoo "mull kukkaa" ja toi toist puolt jokke on kyllä iha selvästi Turku juttui.
Esimerkki Porilais vitseistä vois tiivistää tähä:
Mikä on täydellinen Porilainen aviopari?
Vaimon nimi on Mäen Anna, miehen Kylmäsen Usko ja niiden pojan nimi Jokimaan Kustu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004403
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!452051- 631723
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170828Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706