Harmittaa taas jokavuotinen nasta/kitkakeskustelu. Kannattaisiko alkaa puuhata kansalaisaloitetta nastarengaskiellosta? Liikennemäärät ja autojen paino kasvaa ja tiet urautuvat ennätystahtia. On hölmöläisten hommaa pinnoittaa uutta asfalttia kun se muutamassa kuukaudessa jyrsitään pilalle. Mitähän ulkomaalaiset meistä ajattelevat?
Miksi suomalaiset suhtautuvat niin tunteenomaisesti nastarenkaisiin? Syynä lienee moottoritoimittajat ja rengastestit. Totta on että nastarenkaat pitävät selvästi paremmin märällä jäällä. Muissa olosuhteissa hyöty on marginaalinen, monesti myös pehmeämmän kitkarenkaan eduksi. Tämä on oma kokemukseni, yli 30 v nastoilla ja viimeiset 15 v kitkoilla. Kuinkahan monella kitkojen fanaattisella vastustajilla on riittävästi kokemusta väitteittensä tueksi? Itse tunnen vain yhden kitkoja kokeileen, joka on niistä luopunut. Hän oli ralliharrastaja ja kertoi etteivät ne sopineet hänen ”ajotyylilleen”! Nykyautot eivät kehittyneine luistonestojärjestelmineen nastarenkaita kaipaa.
Usein vedotaan siihen että jos yksikin ihmishenki pelastuu, niin nastarenkaat on puolusteltu. Kun halutaan liikkua autolla liikenteessä, onnettomuuksia sattuu. Nollatoleranssi on kaunis tavoite mutta aika epärealistinen. Huonoja ajokelejä on aika harvakseltaan ja silloin on kaikkien kuskien luotettava ennen muuta ajotaitoonsa ja ajotuntumaansa, ei ensisijaisesti renkaisiinsa! Kadut kaupungeissa ja päätiet ovat valtaosan talvea sulat ja on ikävää että niiden pinta pilataan nastarenkailla yhdessä talvikaudessa.
Onhan nastoillakin etunsa, mutta ne eivät mitenkään kata teiden kulumisen haittoja. Meluhaittojen lisäksi asfaltin urautuminen ja karkeistuminen ovat seikkoja josta saamme kärsiä koko vuoden. Asfaltista irtoava katupöly on iso ongelma ainakin pääkaupunkiseudulla. Monissa maissa nastakiellon syynä onkin ollut juuri katupöly.
Mitä tulisi tehdä? Yllä mainittu kansalaisaloite on kyseenalainen koska se jakaa autoilijoita hyvin voimakkaasti. Monilla lienee kitkoja vastaan paljon ennakkoluuloja eivätkä ole niitä helpolla kokeilemassa. Asenteita on vaikea muuttaa. Harva haluaa tunnustaa olleensa väärässä. Miten olisi kampanja jossa luvattaisiin keväällä rahat takaisin jolleivät uudet kitkarenkaat ole miellyttäneet? Tämä saattaisi olla parempi lähestymistapa kuin ehdotettu nastavero. Kun suhtautuminen kitkarenkaisiin muuttuu myönteisemmäksi, niiden käyttö yleistyy. Kun nastarenkailla ajaminen tulee paheksuttavaksi samaan tapaan kuin roskaaminen ja tupakan poltto ollaan voiton puolella. Tee ympäristöteko – kokeile kitkoja!
Kansalaisuusaloite nastakiellosta?
22
317
Vastaukset
- ensiotoisio
Voi voi.Harhaisen mielen kuvitelmia.Huono on tietämys jo Pohjois uusimaan tiehoidon tasosta
- turvallisuus.ensin
Miksi mielestäsi pitäisi liikenneturvallisuus vakavasti vaarantaa tuolla harrastamallasi huu haalla "paheksuttavaksi tekemisellä"?
Tuosta kokemuksesta, minulla on kokemusta nastoilla ajamisesta 42 vuotta ja kitkoilla ajamisesta 6 vuotta. Tämän hetken kokemus on, että kitkojen turvallisuus=pito, ei missään tilanteessa ole nastojen veroinen.
Jos ei luota omaan kokemukseen niin kannattaisi, ainakin vakavasti pohtia, ammattilaisten tuntemusta/testattua tietoa kitka/nastarenkaiden pitoeroista eri tilanteissa.
Kysymys kuuluukin, miksi asenteellisella ja täynnä asiavirheitä olevalla ulostulollasi haluat vakavasti vaarantaa liikenneturvallisuutta?
PS. Minäkin tunnen, turvallisuushakuisen rauhallisesti ajavan kuskin, joka luopui kitkoista niiden huonon(vaarallisen) pidonpuutteen takia ja palasi nastoihin. Joten on niitä muita(kin) nastoihin palanneita kuin pelkästään sinun tuntemasi "rallin harrastaja". - enduroi
Minusta kannattaa enemmän puhua suolaamisen kieltämisen puolesta, ei nastoista. Suolaaminen on hölmölän hommaa, koska sillä aiheutetaan paljon enemmän vahinkoa, kuin nasta kielloilla. Kun teitä suolataan, autot lahoo ja tiet kuluu, kun läpi talven ajetaan sulaa tietä hakkaavilla nastarenkailla. Jos teitä ei suolattaisi ja ne olisivat talvisen lumisia, eikä nastat kuluttaisi tienpintaa niin roimasti, kuin ne nyt tekee. Suola houkuttelee tielle poroja, jotka aiheuttaa häiriötä ja vaaraa, myös turmia.
- ensiotoisio
Voi voi..Kerro nyt aloittaja kaikki onko sinua koulussa kiusattu laittamallamtuolillesi nastoja?.
- nastakansalainen
Otsikosta. Mikä kansalaisuusaloite? Mistä näitä kielivajakkeja sikiää?
- nastaajasuolaa
Kysy siltä äidiltä jonka auto meni metsään kitkoilla kun oli mustaa jäätä tiellä, toinen hänen lapsistaan kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti, myös äiti loukkaantui vakavasti. Laittaako hän nimensä sinun nimilistaan?
- Ympäristöteko
Jälleen kerran tuli osoitettua, että tällä foorumilla ei kannata esittää mitään rakentavaa. Halu puolustaa omaa yksipuolista näkemystä ja tahallan ymmärtää väärin on liian syvällä. Näkemiin!
- ensiotoisio
Ympäristöteko kirjoitti:
Jälleen kerran tuli osoitettua, että tällä foorumilla ei kannata esittää mitään rakentavaa. Halu puolustaa omaa yksipuolista näkemystä ja tahallan ymmärtää väärin on liian syvällä. Näkemiin!
Puhuisit jotain järkevää nastojen tarpeesta,suomi on iso maa ja tietosi parin Helsingin pääväyln kitkoilla ajosta ei kiinosta.
- AinaKitkat
Kannatan kansalaisaloitetta tai muuta keinoa lopettaa turha nastarenkaiden käyttö. Alkajaiseksi voitaisiin vaatia nastoilla olevaan autoon samanlainen tarra kuin Venäjällä on käytössä. Hölmöt olisi helposti tunnistettavissa jo kaukaa. Toinen ehdoton muutos rengassääntöihin olisi nastojen kieltäminen nelivetoautoissa. Niissä nastojen käyttöä ei voi mitenkään perustella. Neljä vetävää nastapyörää kuluttaa teitä vielä tehokkaammin. Kitkarenkaat ovat tuskin olleet syy yhdessäkään liikenneonnettouudessa, vaan väärä tilannenopeus. Asennemuutos on ensimmäinen askel järkevämpään liikennekäyttäytymiseen, alkaen tilannenopeuden ymmärtämisestä ja sen tuomien etujen vaikutuksesta koko takapajuisen Suomen autoilijoille.
- Jgugufydtdtd
Jos alat perustelemaan ajamaasi nastakieltoa nastojen haitoilla, niin eikö pitäisi myös suolauksen haitat nostaa esiin? Nehän ovat varmasti nastojen haittoja suuremmat.
Nastojen vaihtoehtohan selkeästi on suolaus eli nastojen vähentyessä suolausta joudutaan lisäämään nykyisestä 120.000 tonnista/talvikausi selvästi suuremmaksi, jolloin haitat kasvavat vielä nykyisestäkin.
Nytkin suolaus on huomattavasti suurempaa siellä missä nastojen osuus liikenteessä on pienempi. Helsingissä suolaus on paljon suurempaa kuin muualla Suomessa ja vastaavasti nastojen osuus on selvästi muuta maata pienempi. Tämä ero on merkittävä jo pelkästään Helsingin ja muun pk-seudun välilläkin sekä suolauksen että nastojen osalta.
On melkoisen typerää, jos pyritään vähentämään jonkun haittavaikutusta lisäämällä vielä suuremmilka haitoilla. Nythän nastojen haittoja on tutkittu hyvin perusteellisesti vuosikausia ja kustannuksia esitelty suurieleisesti. Suolauksen haittoja on joskus sivulauseessa vähän mainittu ujosti, jotain pohjavesien pilaantumisia ja muita yhtä vähäpätöisiä... - punainenviha
Kansalaisaloite nastakieltoon ideana ihan hyvä.
Koska se kielto tulee suomeemme päivänä jonakin ja miksi ei tulisi, katsokaa ilmastoa nyt, montako kertaa tänä syksynä on ollut niin liukasta etteikö pirkanmaankin takakunnista pääsisi asiallisesti maakunnasta toiseen vaikka suolaamisestakin kaiken tietävät turvallisuus ahdistuneet pelkäisivät kun lähes kaikki kitkarenkaiden suoranainen ivailu ja pilkka eli turha vastustaminen on vain ennakkoluuloa ja vääristynyttä ajattelua sekä niin syvää epätietoa.
Väittelyä joka suunnataan aivan väärin esim, tarpeettomaan onko kitkat paremmat kuin nastat, mitä sen väliä koska valtaosa kuljettajista ei edes huomaisi ajavansa kitkoilla paitsi äänestä, jos ne olisi alle laitettu tietämättä mutta selvää on se että niillä vaan pärjää aivan hyvin.
Kaukaa haettua pistää peliin sääli kertomuksia kuin vain renkaiden takia olisi uhrattu ihmishenkiä koska kuljettaja on kuitenkin aina renkaista huolimatta se tärkein tekijä ja auto ylipäätään suurin tappaja historiassamme, eikö.
Koska normaaliperusautolla pitää pystyä suoriutumaan suomen talvesta aivan helposti kitkarenkailla ja sen ajatuksen, mieltymyksen sekä kokemuksen pitäisi tavoittaa yhä useampi kuljettaja koska tiestömme, rahamme, tuulilasimme, keuhkomme, korvamme ei kestä yhä painavampia autoja talven vesikelissä ajamassa samaa uraa jyrsien tiestöä pilalle.
Koska autoilusta tulee ainavaan asiaa osaamattomien kulkemistapa syystä kun ajohallinnan apulaitteisto, automaattivaihteet, lapselliset mäkilähtöavustimet ,jarruttimet, kaistavahdit,yms turhakkeet paikkavat ja siis avustavat kehnoakin suoritusta jatkuvasti on minusta syytä enemmän pelätä näitä vain nykyautoilla oppineita kuljettajia kuin minkäänlaista kitkarenkailla ajavaa.
Mielestäni ainakin painaville nelivetoisille ja city- ja suv- maastureille ilman muuta kitkarenkaat aina ykköseksi. Mutta ihan pikkupikkuautoilla voisi ajaa nastoilla niiden ajonhallinta ja sutimisenestojne ovat vielä kehityksessä tai jotain tuli vaan mieleen koska muutamalla ajamalla esim yaris tai aygo tai sitikan c2 ne suti ja ajoltaan huonoa turvattoman tuntuista vaikka kuinka oli testivoittaja nastat alla.- Pukkinen
Nuoruudesta asti olen huomannut että kumi luistaa kosteassa,vaikka oli juomujakin
- Ilmastomuuttuu
Eihän kaikkein oleellisinta talvirenkaissa olekaan se, että pääseekö nelivetocittareilla kaikkien sutimisenesto- yms apuvälineilöä kitkarenkailla eteenpäin. Ei, vaan oleellisempaa turvallisuuden kannalta on pito ja erityisesti jarrutusmatka. Noihin ei neliveto sutimisenestoineen auta yhtään.
Ilmastomuutos siirtää toki oikean talven ’rajaa’ pohjoisemmaksi vähitellen. Kitkojen kannaltahan kaikkein vaikein olosuhdehan on nollan tuntumassa ja vähän alle olevat jäätyneet tiet. Näiden määrähän lisääntyy ilmatomuutojsen myötä, osin tietysti aivan eteläisimmässä Suomessa saattaa vähetäkin ajan kuluessa.
Nykyisin tosiaan suurin osa varsinkin täällä etelärannikolla ja siitä vähän ylöspäin ajetaan märillä ja sulilla teillä talvetkin. Suolauksellahan nämä olosuhteet pidetään tällaisina ja se onnistuu, koska pakkasta on melkoisen harvoin yli kuutta astetta.
Ja koska nastojen vähetessä on suolaus nykyisin hyvinkin kattavaa, niin täällähän selviäisi melkoisen hyvin vaikka kesärenkailla ympäri vuoden. Muutaman kerran vuodessa varmaan tulisi tilanteita, ettei suolaa olisi ehditty kattavasti levittää, mutta useimmille on silloin mahdollisuus käyttää julkisia liikennevälineitä. - AutoOn
Vastauksessa tulee hyvin ilmi suomalainen asenne liikenteeseen. Ei olla yhtään valmiita laskemaan tilannenopeutta. Vaikka nelivetoisella pääsee paremmin liikkeelle (nastoilla tai ilman) ei se tarkoita sitä etteikö silti voisi myös huomioida jarrutusmatkat. Auto pysähtyy juuri niin kuin kuljettaja itse haluaa, jos on ottanut vallitsevat olosuhteet huomioon.
- ensiotoisio
Nyt oli Maskussakoululaiskuljetus menny 2 peräkkäisenä päivänä ojaan..Liikenne yhtiä sanoi"Tie on viimeisenä hoidettavien listalla ja oli paanne jäässäpeilipinä märkä eikä hoidettu..Samallatiell menne 2-4 auto ajoaa joka talvi"
- NOUPIGDIIL
Tähän asiaan suhtaudutaan liikaa tunteella. Huomattavasti useampi kuljettaja voisi aivan hyvin ajaa kitkoilla jos haluaisi, mutta asenteet istuu syvällä. Toki on kannatettavaa, että epävarmemmat talviautoilijat voisi edelleen nastarenkaitakin käyttää. Ruotsissa ja Norjassa kitkarenkaita käyttää huomattavasti enempi osa autoilijoita kuin Suomessa.
- rahtarinpoika
Juu katson toki Norjan hinausauto ohjelmaa TVss kun ne ei pärjää kitkoilla
- ESKOPERTTILIIKENNEVAARA
"– Kitkarenkaan pito on selvästi huonompaa kun ollaan lähellä nollaa lämpöastetta ja jääpinnalla. Muissa olosuhteissa merkittävää pidon eroa ei ole nasta- ja kitkarenkaiden välillä, Lahti arvioi.".elikkä kun täällä kaaseudulla III hoitoluokan pannejää teillä on talvella syytä olla nastarenkaat kun kelit nykyään sahaa pakkasetsa suojasäähän.M,O.T
- eskoperttiliikennevaara
Elikkäsjuuri silloin kun parastapitoa just tarvittais.Kesällä niillä pärjää
- ehdotonkielto
Eli heti meni tunteisiin osaaminen muuttuu ei pysty asenteeseen.
- kesäätee
n.11% onnettomuuksien syynä on on joillain lailla renkaat eli; ali- ja ylipaine tai kesärenkaat talvella tai kuluneet kesärenkaat, sekarengastus eli juuri tonnin menopelit kovassa vauhdissa jne.
Eli asiallisesti ei kovasti syytetä kitkarenkaita aina vaan kuskia kuitenkin. - voihanliukas
Tosin aloitus et teiden suolaaminen on lopetettava koska suomessa kesä ei ole 12 kuukautta, eli miksi suolaa kylvetään? Aivan jotta sinä tollo et ymmärrä mitä tarkoitaa......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875