Millaisia ensi oireet?

Paipai

Hei!

Minulla on nyt kolmatta viikkoa jatkunut tulehdus ranteessa...Kipeä se ei enää oikeastaan ole mutta turvonnut kylläkin.

Lääkäri epäilee minulla reumaa ja onkin nyt passittamassa minua sisätauti lääkärille. Verikokeita on otettu ja ensim. reuma testi oli negatiivinen ja toisessa, tässä tumajutussa oli arvot just rajalla. Tulehdusarvot muut oli ihan ok.

Olisinkin nyt kiinnostunut millaisia teillä olivat nivelreuman ensi oireet? Olen peloissani ja jatkuvasti toivon, että se ei ole reumaa.
Pärjääkö reuman kanssa? Millaisia rajoituksia se asettaa elämälle? Olen kuitenkin nuorempi henkilö, joten kaikki opiskelut yms ovat vielä edessä päin...

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

16

32909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wat2

      Aina ei noissa verikokeissa näy mitään reumaan viittaavaa ( itellä ollu diagnoosi 7 vuotta, eikä arvoissa näy reumatekijöitä ).

      Turvotus ja kipu viittaa yleensä jonkinlaiseen tulehdukseen nivelessä.
      Itellä on usein sormet ja varpaat ihan jääkylmät ( voi tietysti johtua huonosta verenkierrosta ).
      Väsymys ja kuumeilu niveloireitten yhteydessä on myös yks oire.
      Riippuu tulehdusten asteesta nuo oireetkin pitkälti.

      Mutta kyllä sen reuman kanssa pärjää, eikä se rajoita elämää jos ei anna sen rajottaa.
      Lääkkeet pitää useimmilla reuman hyvin kurissa, ruokavalio ja liikunta saattaa myös auttaa. Terveet elämäntavat ja ilonen mieli, siitä se lähtee =)

    • poliisinainen

      Hei!
      Ihan hyvin pärjäilee, minullakin todettiin vajaa vuosi sitten nivelreuma, kun olin valmistumassa poliisiksi. Oikea ranne kipuili ja molemmat päkiät olivat aamuisin turvoksissa, joka vaikeutti kävelyä jonkun tovin, ennen kuin pahin turvotus laski.
      Oikeastaan helpotuin, kun minut passitettiin reumatologille, joka sanoi heti, mikä oli vialla. Totta kai harmitus oli valtava, olen itsekin nuori nainen (28v), ja vasta aloittelemassa ammattia, jota rakastan. Kuitenkin, kun lääkitys määrättiin, kivut katosivat. Tällä hetkellä vain ranne on toisinaan kipeä (oikea), mutta se ei ole estänyt elämästä kuten elin ennen taudin kuvan määritystä. Urheilen, liikun, syön terveellisesti (tietysti silloin tällöin herkkuja napsien) ja pidän huolen itsestäni. Ei kai siinä sen kummempaa.

      Ei siis kannata masentua! Kyllä elämä jatkuu, kun antaa sen jatkua vaan! :)

      • Paipai

        Kiitos teille noista kannustavista kommenteista.
        Tunteet pinnassa koko ajan ja itkettää tosi paljon koko ajan. Nyt helpottaa kun sain kuulla, että kaikki on mahdollista vaikka reuma todettaisiin.

        Kai se siitä päivä kerrallaan!


    • ljb

      Kokemuksesta tiedän, että reumaa voi olla vaikea löytää verikokeista.Itselläni 3v.sitten peukalo paisui,särki todella kovaa,jonka jälkeen liike ensimmäisestä nivelestä loppui.Kaikki kokeet näyttivät OK.Ei auttanut muu kuin leikata peukalo,puhdistivat ja liike tuli takaisin.Olin 2kk kunnossa, jonka jälkeen alkoi jalka oireilla.Kaamea särky,aamujäykkyys kävely oli kuin 80v:lla.Kokeista ei löytynyt mitään.Söin 6kk tulehduskipulääkkeitä ja kortisonia.Saatiin sillä kuntoon.Taas meni 2kk ja vasen ranne alkoi särkeä,turvota ja syöpyä sisältä.Kokeissa ei taaskaan mitään.Kävin reumapolilla,pitivät minua varmaan päästäni sairaana,kun kaikki näyttivät olevan taas kokeissa kunnossa.Sain silloin 2 kortisonipiikkiä,sekä taas uusia tulehduskipulääkkeitä.4vko meni hienosti sitten taas se alkoi.Eivät suostuneet kunnallisesta lähettämään magneettikuvaukseen, ja menin yksityiselle.Sain lähetteen, ja lausunnon sairastavani nivelreumaa.On syövyttänyt ranteen niveleen kolonkin.Nyt myös sain lääkityksen ja pistoksen.Mikä tosin ei tunnu auttavan pahemmin.Joten suosittelen mangneettikuvausta.Hoitava lääkärinikin sanoi, ettei ilman tätä kukaan olisi ottanut minua tosissaan.Kuulemma 50%reumaa sairastavilta ei löydy verestä mitään.Stemppiä vaan sinulle,ja toivottavasti saat selvyyden se auttaa tulemaan toimeen asian kanssa.Tietää mikä vaivaa ja minkä tähden syö lääkkeitä.

      • mio

        paljonkos tuollainen magneettikuvaus maksaa yksityisesti. Olen miettinyt josko selkää pitäisi kuvata, reumaa ei ole diagnosoitu.


      • ljb
        mio kirjoitti:

        paljonkos tuollainen magneettikuvaus maksaa yksityisesti. Olen miettinyt josko selkää pitäisi kuvata, reumaa ei ole diagnosoitu.

        Olen ollut kuvauksessa 3kertaa, ja kaikilla kerroilla on tullut omavastuuksi 500€. Minulta kylläkään ei ole kuvattu selkää, vaan ranne,peukalo ja jalka.Mutta joka kerralla on tullut diaknoosi.Muistaakseni selän kuvaus olisi samoissa hinnoissa.Sinne täytyy olla erikoislääkärin tai kirurgin lähete.Tietenkin aina voi yrittää kunnallisesta, jos vaikka onnistais.Silloin se on vain poliklinikkamaksu.


      • vinkki
        mio kirjoitti:

        paljonkos tuollainen magneettikuvaus maksaa yksityisesti. Olen miettinyt josko selkää pitäisi kuvata, reumaa ei ole diagnosoitu.

        Magneettikuvausten hinnoissa on huomattavia eroja. Tässä esimerkki Reumasairaalan yksityisvastaanotolta.

        http://www.reuma.fi/hinnasto/yksityispalvelut.html


    • Nivelreumainen

      Mulla alkoi syksyllä päkiät kipettymään. Eipä aamulla paljoa kärsinyt jalkoja maahan laittaa. Toisen käden nimetön kipeyty myös. Onneksi työterveyslääkäri passitti reumapolille. Nyt helmikuussa vahvistui nivelreumadiagnoosi.Sain kortisoonipiikkejä molempiin jalkoihin joka poisti päkiäkivut kokonaan. Aloitettiin myös lääkitys välittömästi.Toivottavasti pysyy kurissa!

    • Reumatonko?!?

      Mulla ei verestä löytynyt reumatekijää....päkiöiden vuoksi olen lääkärissä käynyt. Nyt työterveyslääkäri laittoi lähetteen röntgeniin. Pystyykö siitä näkemään reuman....reumaa lääkäri siis yhä epäilee.

      • Oireita on..

        Olen aikalailla samassa tilanteessa, kuin nimimerkki Reumatonko?!? Myös minä kävin lääkärissä päkiäkipujen vuoksi. Tosin minulla on lievää kipua ja turvotusta myös sormien nivelissä. Odottelen röntgenlääkärin lausuntoa käsien ja jalkojen röntgenkuvista..


    • Reumaaa.

      Menin reumalääkärille enimmäkseen selkäkipujen vuoksi ja myös rannekipujen. Selässä ei huomattu mitään 'vakavaa' mutta sitten rannettani katsottiin ultralla. Siinä huomattiin että oikea ranteeni on tulehtunut, siihen laitettiin kortisoonia ja kuukauden päästä kontrolli. Kuukauden päästä sitten mentiin takasin lääkäriin ja katsottiin taas ultralla rannetta ja huomattiin että se on taas tulehtunut. Joten laitettiin lisää kortisoonia ja määrättiin tulehduslääkkeitä, sillä sen pitäis loppua ja käskettiin soittaa jos tulee taas oireita. Ja taas kahden kuukauden päästä se alkoi, soitettiin lääkäriin ja varattiin aika, sinne mentiin ja huomattiin että se on vieläkin tulehtunut, käskettiin verikokeisiin ja 'reumatesti' näytti negatiivista. Ja sitten sain lähetteen magneettikuvauksiin. Mangeettikuvauksilla huomattiin vasta että on toistuva niveltulehdus eli reuma. Nyt on kahdeksi vuodeksi lääkkeet maanantaina ensimmäinen ja tiistaina sitten toinen. Myös kävin katsomassa että onko silmissäni tulehdus mutta eipä ollut, onneksi!

    • 100278

      Itsellä alkoi reuma peukalon tyvinivelien käsittämättömän kovalla kivulla. Maitopurkkia ei saanut auki, saatika shamppoo pulloja. Lääkärit syöttivät kilvan buranaa - joskus jopa Arcoxiaa, kortisonia pistettiin välillä.
      Röntgen kuvissa ei näkynyt mitään ja reuma testit näyttivät negatiivista :(

      Kun sitten taas kerran olin tohtorin pakeilla VAADIN isoon ääneen lähetettä magneetti kuviin (onneksi on sairauskuluvakuutus) ja pääsin niihin heti - vikko kuvista todettiinkin sitten nivelreuma, lisäksi toisessa kädessä enchondroma - luutuumori.
      Inhottavaa ettei kipua oteta todesta - itse luulin jo olevani luulosairas, kun turvotusta tai punoitusta ei näkynyt päällepäin.

      Vaatikaa ihmiset kunnon tutkimuksia - nyt toivotaan että lääkitys alkaa potimaan ja reuman - perhana - saadaan pysäytettyä ennenkun mitään pahempaa tuhoa tapahtuu..

    • Tikku-akka

      100278: Tuo vaatiminen ei välttämättä auta, jos lääkäri ei vaan laita jatkotutkimuksiin tai lähetä eteenpäin. Itse olen taistellut neljä vuotta pahenevien nivelkipujen kanssa. Lab.kokeet ok, rtg:ssa ja magneetissa kyllä muutoksia, muuta kaiken saavat lääkärit selitettyä "normaaliksi". Nyt viimeisimässä yskityisellä otetussa rtg-kuvassa selässä lisää muutoksia, tulehdusarvot koholla, mutta niillekin löytyi taas "selitys".

      Tätä nykyä olen jäykkä kuin tikku aamuisin, nivelet tuskaisen kipeät, mutta sen kanssa on kuulemma sopeuduttava elämään. Mileialalääkettä olisi työterveydessä ollut tarjolla hermokipuun. Tunnistan kyllä hermokivun ja nivelkivun eron. Ja en sairasta fibroa.

      Ensi viikolla viimeinen lääkärinkäynti. Jos saan taas samaa tylytystä, se on sitten siinä. Päätin yrittää alkaa sopeutumaan siihen, etten ikinä enää harrasta liikuntaa, herää notkeana tai pysty istumaan pitempiä aikoja.

      En pysty ymmärtämään, miksi työikäistä ihmistä ei välitetä auttaa. Oman osuuteni olen mielestäni hoitanut yrittämällä päivittäin jumpata ja venytellä kivun sallimissa rajoissa. Laihdutin 5 kg, fysiatrin tokaistessa minulla olevan liikakiloja (172 cm/ 65 kg), mutta eipä tuokaan kipuja vähentänyt...:(

      Toivoisin kuuluvani niihin, jotka osaavat vaatia tai saada peräti primitiivireaktion lääkärin vastaanotolla. Kivut ja lääkärien välinpitämättömyys ovat kuit. vieneet voimani. Tsemppiä muille samassa tialnteessa oleville:) Uskon, etten ole ainoa.

      • Jamppax84

        Kaamea kohtalo, jos ei apua löydy! Itsellä ensioireet olivat vain sormien kipeys ja sormenpäiden punotus (tulehdusta, turvotusta tai reumatekiää ei ollut).


    • Reumaako

      Täällä yksi joka jälleen kerran pohdiskelee onko reumaa vaiko eikö. Mummillani on paha nivelreuma ollut parikymppisestä ja isälläni on ollut vuosia reumasairauksia.
      Itsellä tällä hetkellä tosi oudosti käsi kipeä ja turvottaa vaikka mitään puhelimen näpyttelyä fyysisempää en ole tehnyt. Välillä tulee yhtäkkistä, voimakasta kutinaa sormiin ja korviin ja lisäksi aamulla oon jäykkä mut toisaalta aamujäykkyys lienee aika normaali ilmiö.. Pitäisi varmaan alkaa tutkia asiaa ku tuun kohta vainoharhaiseksi.

    • kassula

      Iski kuin salama kirkkalta taivaalta keväällä ja itse luulen sen olevan nivelreumaa, samoin lääkärikin oli samaa mieltä. Odottelen pääsyä reumalaakärille, niin pian kuin mahdollista, ettei pääsisi pahenemaan. Kivut alkoivat keväällä ihan yx kax toinen olkapää tuli hieveän kipeäksi, sitten polvi, sitten paisui ranteet ja sormi olivat ihan huuto kipeät, sitten vielä iski toiseen kyynerpäähän. Lääkitys on vain tällä hetkellä diklomexiä 3 kertaa päivässä, samoin paratapsia, säryt pysyvät jotenkin ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe