Pallonkierto päättyi tragediaan

Pahin mahdollinen vahinko tapahtui: Kippari yli laidan ja purjehdustaidoton rouva jäi yksin veneeseen. Rahtilaiva pelasti rouvan.

http://www.noonsite.com/Countries/Poland/planned-4-year-circumnavigation-ends-in-the-atlantic-when-skipper-lost-overboard

"Stanislaw and Elisabeth Dabrowna were just at the start of their 4 year circumnavigation, having left the Canary Islands for Barbados in early November. Sadly 180nm east of Barbados, Stan went overboard bringing their planned adventure together to an abrupt and heart-breaking end."
Ilmianna
Jaa

26 Vastausta


Tuossa jää jo Saulikin kakkoseksi, kun 74-vuotiaana lähdetään palloa kiertämään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Aikaisemmin näillä palstoilla esitettiin voimakasta kritiikkiä "liian nuorista" pallonkiertäjistä. Nytkö ikärasismi kohdistuu "liian vanhoihin"? Itse tapasin purjehdusreissullani Whangareissa (NZ) 55-jalkaisella teräsketsillä seilaavan pallonkiertäjäpariskunnan, 91 ja 93-vuotiaat.
Yksin pallonkiertäneistä ikäihmisistä löytyy netistä tietoa. Dr Stanley Paris lienee nopeimmin pallon ympäri purjehtinut 80-kymppinen: pallonkierto non-stopina 150 vrk:ssa. Tämä uusseelantilainen oli sitä ennen osoittanuyt kuntonsa triathlonissa. Heckel on julkaissut isoisänsä Harry Heckelin 78- ja 89-vuotiaana tekemistä pallonkierroista. Jälkimmäinen pallonkierto oli soolona.
Mikä on vanha tai liian vanha?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ikärasismiako kirjoitti:
Aikaisemmin näillä palstoilla esitettiin voimakasta kritiikkiä "liian nuorista" pallonkiertäjistä. Nytkö ikärasismi kohdistuu "liian vanhoihin"? Itse tapasin purjehdusreissullani Whangareissa (NZ) 55-jalkaisella teräsketsillä seilaavan pallonkiertäjäpariskunnan, 91 ja 93-vuotiaat.
Yksin pallonkiertäneistä ikäihmisistä löytyy netistä tietoa. Dr Stanley Paris lienee nopeimmin pallon ympäri purjehtinut 80-kymppinen: pallonkierto non-stopina 150 vrk:ssa. Tämä uusseelantilainen oli sitä ennen osoittanuyt kuntonsa triathlonissa. Heckel on julkaissut isoisänsä Harry Heckelin 78- ja 89-vuotiaana tekemistä pallonkierroista. Jälkimmäinen pallonkierto oli soolona.
Mikä on vanha tai liian vanha?
Ajattelin tuon jutun perusteella, että kyseessä oli eka kierros. Sen ymmärrän, jos se oli viides, niin eihän se sitten tunnu, jos jalka vielä nousee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ikärasismiako kirjoitti:
Aikaisemmin näillä palstoilla esitettiin voimakasta kritiikkiä "liian nuorista" pallonkiertäjistä. Nytkö ikärasismi kohdistuu "liian vanhoihin"? Itse tapasin purjehdusreissullani Whangareissa (NZ) 55-jalkaisella teräsketsillä seilaavan pallonkiertäjäpariskunnan, 91 ja 93-vuotiaat.
Yksin pallonkiertäneistä ikäihmisistä löytyy netistä tietoa. Dr Stanley Paris lienee nopeimmin pallon ympäri purjehtinut 80-kymppinen: pallonkierto non-stopina 150 vrk:ssa. Tämä uusseelantilainen oli sitä ennen osoittanuyt kuntonsa triathlonissa. Heckel on julkaissut isoisänsä Harry Heckelin 78- ja 89-vuotiaana tekemistä pallonkierroista. Jälkimmäinen pallonkierto oli soolona.
Mikä on vanha tai liian vanha?
Stanley Paris on minusta pari kertaa lähtenyt ja joutunut keskeyttämään yrityksensä non stop pallonkiertoon. Olisikohan kolmas yritys jo lähtenyt. 150 vrk aikaan en usko ennen kuin on tehty. 50% lisäys aikaan tumtuu todennäköisemmältä vaikka onkin iso vene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eläkeläiset ovat suurin ryhmä, 74 v ei ole tavatonta. Japanilainen tuon ikäinen heppuli on tehnut yksin 3-4 rundia ja meinaa seuraavaksi tehdä soolona non stop.
Ilmianna
Jaa
GGR:ssä vanhin osallistuja taitaa olla 72 (vanhempaan en huomannut ainakaan).
Ilmianna
Jaa
Eiköhän jokainen kippari tiedä milloin ei enää kannata reissuun lähteä, ei sitä muut varmasti tiedä! Ja sitä paitsi, jos jotain tapahtuu, lienee se mukavampi lähtö kuin jossain vanhainkodissa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mitäs luulet tuon vaimon asiasta ajatelleen? Hän ei kuitenkaan hypännyt perään...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No kelläpäs muuilla siihen olisi parhaimmat edellytykset kuin eläkelläisillä noin niinku ajan ja varallisuuden puitteissa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Nii'in. Vaikka eläkeläiset ulvoo että on köyhää ja kurjaa, niin jostain syystä tuolla kotimaisissakin satamissa pyörivästä porukasta on eläkeläisiä. Ei oikein tue tuota nälkämaanlaulua...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauhianälkä kirjoitti:
Nii'in. Vaikka eläkeläiset ulvoo että on köyhää ja kurjaa, niin jostain syystä tuolla kotimaisissakin satamissa pyörivästä porukasta on eläkeläisiä. Ei oikein tue tuota nälkämaanlaulua...
No ei kyllä normi työuran tehneellä eläkeläisellä ole varaa edes kiikkustuoliin saatika purjeveneeseen, sitävastoin ne joilla on varaa maailmanympäripurjehdukseen on usein myös varaa pitää muutama vapaa vuosi tai aloittaa eläke 55-vuotiaana. Elämän realirealiteetteja, vaikka katkeruutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kaikillaeioovaraa kirjoitti:
No ei kyllä normi työuran tehneellä eläkeläisellä ole varaa edes kiikkustuoliin saatika purjeveneeseen, sitävastoin ne joilla on varaa maailmanympäripurjehdukseen on usein myös varaa pitää muutama vapaa vuosi tai aloittaa eläke 55-vuotiaana. Elämän realirealiteetteja, vaikka katkeruutta.
Käsityksesi näyttää kumpuavan katkeruudesta ja kateudesta niinkuin "elämän realiteettina" kerroit ajattelevasi. Kaikki eivät ajattele samoin. Jos koskaan ei ole ollut varaa/tahtoa hankkia purjevenettä, todennäköisesti ei ole edes kykyä, tuskin tahtoakaan suunnitella valtameripurjehduksia kiikkutuoli-iässä. Mikä on sellainen "normi työura", jonka ansioilla ei pysty ostamaan "edes kiikkustuolia"?
Omasta kokemuksesta tiedän, että eläminen purjeveneessä maailmalla oli halvempaa kuin tavanomainen kaupunkiasuminen kerrostalossa+pikkuauton kulut ym. Itselläni ei olisi ollut varaa lopettaa työntekoa ennenaikaisesti ja vasta sitten hankkia purjevene pallonkiertoon. Oman reissuni toteutin yli 40-vuotisen työurani jälkeen. Varaa ei olisi ollut "muutamaan vapaavuoteen" ilman minkäänlaista tulon lähdettä. Koskaan ei itsellä ole myöskään ollut varaa uuden veneen hankkimiseen. Vanhoilla on pärjännyt aivan hyvin. Moni muukin tuntemani pallonkiertäjä on toteuttanut haaveensa vanhalla itse kunnostetulla veneellä ja vasta eläkkeelle päästyään. Ehkäpä nuo mainitsemasi viiskymppiset vapaavuosien pitäjät uusine veneineen ovat seilanneet eri reittejä, koska niihin en tutustunut. Sellaisia työikäisiä toki tiedän, jotka ovat myyneet omaisuutensa ja lähteneet pikkuveneellä maailmalle hyvin pienellä budjetilla. Jollain tavalla heidänkin pitää tietysti elämisensä maailmalla rahoittaa...ehkä keikkahommilla australialaisella lammasfarmilla tai muiden purjehtijoiden veneitä korjaamalla. Jälkimmäiseen ei tarvita työlupaa esim. NZ:ssa ja AUS:ssa, mutta osaamista ja ahkeruutta tarvitaan siinäkin hommassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eihän tässä ollut ollenkaan kysymys siitä, minkä ikäisiä seilaajat olivat, vaan siitä, että purjehdustaidottomasta tulikin yhtäkkiä soolopurjehtija. Voisi sattua teineillekin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eipä niin,teineillä ei vain ole mahdollisuutta jota eläkelläisillä on noin niinkuin taloudellisesti ja ajallisesti.Taidot ja tiedothan voivat olla samalla tasolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mitä veikkaatte tapahtuneen:

a) Aalto yllätti, ei ollut elämänlanka käytössä (välinpitämättömyys);
b) Luuli olevansa kiinnittynyt, mutta ei ollut kunnolla (huolimattomuus);
c) Oli kiinnittynyt, mutta kiinnitys petti jostain (tekninen/materiaalinen vika).

Todennäköisintä lienee a ja vähiten todennäköistä c. Itse olen aika neuroottinen, jos olen veneessä ainoa purjehdustaitoinen. Silloin tekee mieli kiinnittyä jo sisävesillä tyynessä auringonpaisteessa. Koska sehän on silloin niin, että kuka tahansa muu veteen putoaja saadaan noukittua ylös, mutta jos minä putoan, se on ihan tuurissaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Varmaankin horjahti, kun oli menossa kannelle laittamaan genuaa puomille tai oli kannella jotain muuta pikkumanööveriä varten. Vene taisi olla lähestymässä Karibiaa, joten saattoi olla sadekuuronjen mukana tulevia puuskia ja aallokkoa.
Turvavaljaisiin liittyy riskejä, vaikka ne ovat käytössä. Tässä tapauksessa varmaankaan valjaat eivät olleet kiinni juoksuliinassa (elämänlangassa). Jos juoksuliina on siihen tarkoitettua hihnaa, sen murtolujuus on määräysten mukaan vähintään 2000 kg eikä katkea miehen horjahtaessa. Mm. ARC:ssa on sattunut hukkumisia, kun miehistön jäsen on horjahtanut laidan yli ja jäänyt roikkumaan valjaissaan veneen kyljelle. Eräässä tapauksessa purjehtija (ammatiltaan palomies, ikä alle 60v.) ei pystynyt saamaan valjaissa kyljellä roikkunutta veljeään takaisin kannelle. 55 vuotias veli ehti hukkua ja haudattiin mereen.
Turvavaljaan hihnan pitäisi olla niin lyhyt, ettei horjahtaessa menisi mantoogin yli. "Normaalin" mittainen turvavaljashihna on mielestäni niin pitkä, että se aiheuttaa myös kompastumisen vaaran kannella liikkuessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
valjaidenriski kirjoitti:
Varmaankin horjahti, kun oli menossa kannelle laittamaan genuaa puomille tai oli kannella jotain muuta pikkumanööveriä varten. Vene taisi olla lähestymässä Karibiaa, joten saattoi olla sadekuuronjen mukana tulevia puuskia ja aallokkoa.
Turvavaljaisiin liittyy riskejä, vaikka ne ovat käytössä. Tässä tapauksessa varmaankaan valjaat eivät olleet kiinni juoksuliinassa (elämänlangassa). Jos juoksuliina on siihen tarkoitettua hihnaa, sen murtolujuus on määräysten mukaan vähintään 2000 kg eikä katkea miehen horjahtaessa. Mm. ARC:ssa on sattunut hukkumisia, kun miehistön jäsen on horjahtanut laidan yli ja jäänyt roikkumaan valjaissaan veneen kyljelle. Eräässä tapauksessa purjehtija (ammatiltaan palomies, ikä alle 60v.) ei pystynyt saamaan valjaissa kyljellä roikkunutta veljeään takaisin kannelle. 55 vuotias veli ehti hukkua ja haudattiin mereen.
Turvavaljaan hihnan pitäisi olla niin lyhyt, ettei horjahtaessa menisi mantoogin yli. "Normaalin" mittainen turvavaljashihna on mielestäni niin pitkä, että se aiheuttaa myös kompastumisen vaaran kannella liikkuessa.
Meneillään olevassa Clipper round the world racessa Great Britain veneessä on jo kaksi kuollut. Toinen ison skuutin aiheuttamaan vammaan. Toinen huuhtoutumalla veteen vaikka piti olla kiinni. Saatiin veneeseen 36 min kuluttua mutta oli jo hengetön. En löytänyt tarkkoja tietoja, taidettiin haudata mereen.
"Liian pitkä" turvaliina on ilmeisesti n 2m ja kaksikoukkuinen. Se on turvallisempi kiinnittää hihnan keskiosasta valjaan metallilenkkiin. "Liian lyhyt" on sikäli hyvä, että nostaa elämänlangan kannesta, eikä vapaavahdin tarvitse kuunnella metallihelojen raahausta kantta pitkin.
Keulakannelle pitää mennä luuvartin jack linea pitkin. Turvaliinan pituus ei pikkuveneitä lukuun ottamatta silloin riitä laidan yli leessä.
Laidan yli putoaminen luultavasti tapahtuu kaatumalla tai huuhtoutumalla ja silloin todennäköisemmin reelingin ali kuin yli. Pelastuyrityksiä varten alimman reelinkivaijerin päähän ahteriin deneemapätkä, minkä saa vakiopaikalla istuinlaatikossa olevalla köydellä poikki. Löysäämättä vaijereita tuskin on märkä mies nostettavissa vaijereiden ali tai yli kannelle.
Veteen pudonnut turvaliinassa raahautuva ei ole nostettavissa takaisin vaan hukkuu, ellei vauhtia saada pois ja venettä kallistetuksi vastakkaiseen suuntaan. Miehistölle ohjeeksi välitön vastakäännös ja veneen jättäminen piihin. Silloin miehistön avustamana on jonkinlaiset nostomahdollisuudet, yksin ei.
Ja vanha ohje:" aina yksi käsi veneelle". Siis yksi käsi kiinni veneessä. Ja turvaliinaa käyttäessä toinen kiinni ennen kuin toisen irroittaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mieko en oo ulukomaankielen lukutaitone, niin miten sen ukon kävi?
Ilmianna
Jaa
Ei oo ukkoa löytynyt. 12 päivää putoamisesta kulunut.
Ilmianna
Jaa
No kelläpäs muuilla siihen olisi parhaimmat edellytykset kuin eläkelläisillä noin niinku ajan ja varallisuuden puitteissa?

Niin. Kannattaisi purjehtia Caribialle. Näkee ihan kaiken ikäisiä ja kaiken varaisia purjehtioita täällä. Nuorin tapaamani 18v ja vene 26 jalkainen ja lähes varaton. Kyllä aina toimeen tulee, sitä vaan Suomessa täytyy ottaa iso asuntovelka ja hienompi auto täytyy olla kuin naapurilla... (mielestäni raha ei tuo onnea, eikä omaisuus. Minut ainakin aivopestiin jo kauan sitten että työ, talo, auto, luksus, väh 60" super hd led tv, autotallin ovet sähköiset, yms...) terveisin Caribialta veneessä lähes varattomana ja keski ikäisenä (mutta onnellisena).ps. aina merestä kalaa tulee, reissussa 1,5v, eikä suurta hinkua minnekkään kylmään. Jotenkin edesmennyttä elämääni ajatellen (talot,autot, vene, velat, tressi, työ, yms) niin mietin nyt, elää voi niin erinlaillakin, ja jopa nauttia, mutta taidan olla se pahan ilman lintu kun minusta ei tule verotuloja... jos kaikki vaan purjehtisi ja eläisivät luonnon rikkauksista, niin eihän siitä mitään tulisi. Lainatakseni cheakin sanoja: jos ois helppoo, kaikki tekis niin...

Vielä hieman, kustannukset on välttämätön vesi jota saa huoltsikalta 0,01€/l kun ei ole vedentekokonetta, jos sitä kalaa ei tule eikä jaksa käydä poimimassa hedelmiä niin kilon riisipussi 0,5€, ja kilo kanaa kylkeen 2,5€. Tuon rahan saa kokoon vaikka käymällä tiskaamassa jossain katissa. Vaatteet on vielä toistaiseksi kestäneet ja käytettyjä hyviä löytyy keräyksistä ja roskiksista...

Pois ovaranpyörästä
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Kerroppa blogisi osoite?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Velaksi ei voi elää Suomessa eikä Ulkomailla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Varo korallialueen isoja kaloja, ks ciguatera hermomyrkky.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mitenkä niitä varoo: ei maistu, ja mikä tahansa kalalaji voi olla myrkyttynyt? Ei syö kalaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kuinkavälttää kirjoitti:
Mitenkä niitä varoo: ei maistu, ja mikä tahansa kalalaji voi olla myrkyttynyt? Ei syö kalaa?
Varominen on helppoa. Pyytää itse kalaa vain avomerellä. Korallirannikolla on paras syödä paikallisten pyytämiä kaloja, heillä on paras paikallistuntemus. Kyseinen hermomyrkky rikastuu ravintoketjussa eli suuret petokalat ovat vaarallisimpia.
Rannikolla itse kalastavan ulkomaalaisen sairastunisriski on ilmeisen iso, en uskaltaisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viime aikoina ciguaterasta on opittu paljon. Ja jos muistan oikein kuulemani, on jo olemassa joku kohtuullisen yksinkertainen testikin kaloille. Aiemmin paikalliset syöttivät ensin palan kissalle ja jos kissa oli vielä aamulla jaloillaan, söivät ihmisetkin kalan. Myrkky on koralleissa, joten korallia syövät kalat ovat se riskitekijä. Ja tietenkin siitä ylöspäin ravintoketjussa myrkky vain rikastuu. Toisaalta tietyt lajit ovat siis aina turvallisia, lopuista tietävät paikalliset, koska tilanne vaihtelee laguunista toiseen. Erityisen suuri riski on paikoissa, joissa on rakennustöiden tai isomman myrskyn rikkomaa korallia johtuen siitä, että myrkkyä itsennsä keräävät korallit lisääntyvät ensin. Aiheeseen kannattaa tutustua, jos korallialueille on menossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pallonkierto päättyi tragediaan

Pahin mahdollinen vahinko tapahtui: Kippari yli laidan ja purjehdustaidoton rouva jäi yksin veneeseen. Rahtilaiva pelasti rouvan.

http://www.noonsite.com/Countries/Poland/planned-4-year-circumnavigation-ends-in-the-atlantic-when-skipper-lost-overboard

"Stanislaw and Elisabeth Dabrowna were just at the start of their 4 year circumnavigation, having left the Canary Islands for Barbados in early November. Sadly 180nm east of Barbados, Stan went overboard bringing their planned adventure together to an abrupt and heart-breaking end."

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta