Kulunut rengas pitää paremmin

Jedem_das_seine

AL Moottori lehdessä oli Michelinin tekemä vertailu kulunut vs. uusi rengas.
Tulos oli monelle uskomaton. 2mm kulutuspinnalla oleva rengas pitää paremmin kuin uusi.
Kyseessä oli MIchelinin Cross climate.

Itse omien kokemusteni perusteella laajennan ilmiön koskemaan tarvirenkaita yleisemminkin.
Siis sekä kitka-, että nypitty talvirengas pitää kuivalla asfaltilla paremmin kuin uusi vastaava.

Syykin on itsestään selvä 5 mm pois kuvion korkeudesta tuottaa vakaan kuivankelin renkaan.

Lisäksi suomalaiset karkepintaiset asfalttiet lisäävät turvallisuutta toiselta kautta.
Onnettomuustilastojen mukaan ei nimittän kuluneillakaan renkailla joudu herkästi vesiliirtoon.

Uudella asfaltilla kuluneilla renkailla on hyvä pitää varansa ja pudottaa nopeutta nopeusrajoituksen mukaiseksi.

Mutta missä nykysuomessa on uutta asfalttia?

10

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuivalla kelillä paljaalla asvaltilla ei juuri millään renkaalla ole ongelmia pidon suhteen. Slikseillä pito on paras.

      Vaikeudet ilmenevät tienpinnan ollessa liukas tai märkä. Soratiellä tai sateessa asvaltilla ei slikseillä voi ajaa kuin reipasta hölkkävauhtia ilman hallitsemattoman luisun vaaraa.

      Suomen asvalttitiet ovat paitsi karkeat, myös hyvin usein uraiset, jolloin sateella tiessä on kaksi pitkittäistä ojaa, joihin ajaminen johtaa sileällä renkaalla välittömään vesiliirtoon.

      • Cruzeideri

        Uristahan on se ilo, että näkee mihin se vesi on kerääntynyt ja osaa vältellä.


      • Cruzeideri kirjoitti:

        Uristahan on se ilo, että näkee mihin se vesi on kerääntynyt ja osaa vältellä.

        Urattomista teistä se vesi kerääntyy ojiin. Urallisista teistä ne slikseillä varustetut autot kerääntyvät ojiin.


    • Jedem_das_seine

      Kyseessä eivät siis ole slicksit vaan renkaat joissa kulutuspinnan syvyys on laillinen.

      Soratiellä ajettaessa suurimman ongeman muodostavat leveät renkaat.
      Leveät renkaat hakevat ja mikäli tiellä in irtosoraa toimii se kuten laakerinkuulat.
      Sen sijaan kuvion syvyydellä on vähäisempi merkitys.

      Karkeus selittää sen ettei kuluneillakaan renkailla ole suurta merkitystä onneetomuuden syynä edes märällä tienpinnalla.

      Kaatosateessa kaikilla renkailla kannattaa laskea nopeutta.

      Useimmiten onnettomuuden syynä on se rengas jota kuljettaja pitelee, tai tarkemmin siinä kuinka sitä rengasta pidellään.

    • Cruzeideri

      Selvähän se, että mitä matalammat urat, sen parempi pito kuivalla puhtaalla asfaltilla. 0mm uralla pitäisi vielä paremmin kuin 2mm:llä. Paljon mielenkiintoisempaa olisikin nähdä eroja muissa oloissa? Muissa oloissa kuluneempi taitaa aina hävitä uudelle, mutta kuinka selvästi ja millaisia merkki- ja tyyppikohtaisia eroja kulumisen vaikutuksella mahdollisesti on? Onko esimerkiksi Michelin kuluneena parempi kuin Hankook? Ainakin kovat ovat puheet Michelinillä.

      Se, ettei renkaan kuluminen juuri näy onnettomuustilastoissa johtunee pääasiassa siitä, että kuskit osaavat huomioida renkaansa.

      Sekin on totta, että kuivalla asfaltilla huonoimmat talvirenkaatkin pitävät kohtalaisen hyvin, joten sitä voisi sinänsä pitää merkityksettömimpänä alustana rengasta valittaessa. Toisaalta kuivalla asfaltilla yleensä ajetaan paljon enemmän kilometrejä kuin vaikka jäällä, joten se pienikin ero kuivalla asfaltilla voi koko vuoden ajoja katsoessa vaikuttaa turvallisuuteen yhtä paljon kuin merkittävämpi ero jääpidossa. Kuivalla asfaltilla myös nopeudet ovat kovimmat ja turvavälit suhteessa nopeuteen lyhimmät, tai ainakin pitäisi olla.

      Testissä mainitut CrossClimatet varmaan paranevat kuivalla asfaltilla jopa keskimääräistä kesärengasta enemmän johtuen kuvioinnistaan, mutta omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että jäällä niiden pito tuntuu romahtaneen nyt reilut 10tkm ajettua.

    • mitäspienistä

      Tottamaar ain vanhemmat on tienny paremmin.

    • kaikkimukaanluistelemaan

      Testi on hieman ongelmallinen vastaamaan tosielämän olosuhteita siinä suhteessa että testin kuluneita renkaita ei ilmeisesti ole ajettu kuluneiksi vuosien mittaan, vaan ne on jyrsitty uutena parimillisiksi jolloin ne eivät vastaa kumin ominaisuuksiltaan oikeassa arjen tieliikenteessä käytettäviä vanhoja kuluneita renkaita. Kumi kun kovettuu kemiallisesti myös sisältä kun siihen muodostuu molekyylisiä ristisidoksia. Testi siis on ehkä antanut liian positiivisen kuvan kuluneiden renkaiden pito-ominaisuuksista.

    • Kuskista.kiinni

      Kuluneillakin renkailla pärjää kun asian osaa ottaa huomioon. Vaan mihin on hävinnyt perinteinen suomalainen perstuntuma? Tuntuu että talviajotaito on kuoleva ominaisuus joka osataan paremmin pohkoisemmassa ja maaseudulla kuin etelässä jossa on vaativampien kelien lisäksi vähemmän kaikenmaailman ajonhallintoja ja muuta autoissa.

      • katoavaaperinnettä

        Nykyautoissa ei ole sitä "perstuntumaa", siksi että tien ja renkaiden tapahtumat ovat eristetty kuljettajasta mahdollisimman tehokkaasti. Nykyautoilija pysyy tiellä tietokoneen pitämänä ja kojelaudassa nyt välillä vilkkuu joku valo joka ei jaksa kuskia kiinnostaa tai ei ymmärretä sen merkitystä, kunnes mennään sen pisteen yli että tietokonekaan ei pidä autoa tiellä, ja silloin eivät riitä enää kuljettajan mahdollinen ajotaito reaktioajasta puhumattakaan.

        "Ajonhallinta"- järjestelmä ja ymmärtämättömyys on vaarallinen yhdistelmä.


      • Cruzeideri
        katoavaaperinnettä kirjoitti:

        Nykyautoissa ei ole sitä "perstuntumaa", siksi että tien ja renkaiden tapahtumat ovat eristetty kuljettajasta mahdollisimman tehokkaasti. Nykyautoilija pysyy tiellä tietokoneen pitämänä ja kojelaudassa nyt välillä vilkkuu joku valo joka ei jaksa kuskia kiinnostaa tai ei ymmärretä sen merkitystä, kunnes mennään sen pisteen yli että tietokonekaan ei pidä autoa tiellä, ja silloin eivät riitä enää kuljettajan mahdollinen ajotaito reaktioajasta puhumattakaan.

        "Ajonhallinta"- järjestelmä ja ymmärtämättömyys on vaarallinen yhdistelmä.

        Kyllä se niissä autoissa on, mutta kuskit ovat saattaneet jättää perseensä treenaamatta, jos ovat aina ajaneet ”tietokoneella”. Tosin epätodennäköistä tämäkään Suomen oloissa, sen liukkaan kun kyllä huomaa erinomaisesti kaikista tietokoneista huolimattakin, ne kun eivät pysty lisäämään kitkaa liukkaan jään ja renkaan väliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      98
      2038
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1488
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1085
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1072
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      887
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      846
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      733
    Aihe