AL Moottori lehdessä oli Michelinin tekemä vertailu kulunut vs. uusi rengas.
Tulos oli monelle uskomaton. 2mm kulutuspinnalla oleva rengas pitää paremmin kuin uusi.
Kyseessä oli MIchelinin Cross climate.
Itse omien kokemusteni perusteella laajennan ilmiön koskemaan tarvirenkaita yleisemminkin.
Siis sekä kitka-, että nypitty talvirengas pitää kuivalla asfaltilla paremmin kuin uusi vastaava.
Syykin on itsestään selvä 5 mm pois kuvion korkeudesta tuottaa vakaan kuivankelin renkaan.
Lisäksi suomalaiset karkepintaiset asfalttiet lisäävät turvallisuutta toiselta kautta.
Onnettomuustilastojen mukaan ei nimittän kuluneillakaan renkailla joudu herkästi vesiliirtoon.
Uudella asfaltilla kuluneilla renkailla on hyvä pitää varansa ja pudottaa nopeutta nopeusrajoituksen mukaiseksi.
Mutta missä nykysuomessa on uutta asfalttia?
Kulunut rengas pitää paremmin
10
785
Vastaukset
Kuivalla kelillä paljaalla asvaltilla ei juuri millään renkaalla ole ongelmia pidon suhteen. Slikseillä pito on paras.
Vaikeudet ilmenevät tienpinnan ollessa liukas tai märkä. Soratiellä tai sateessa asvaltilla ei slikseillä voi ajaa kuin reipasta hölkkävauhtia ilman hallitsemattoman luisun vaaraa.
Suomen asvalttitiet ovat paitsi karkeat, myös hyvin usein uraiset, jolloin sateella tiessä on kaksi pitkittäistä ojaa, joihin ajaminen johtaa sileällä renkaalla välittömään vesiliirtoon.- Cruzeideri
Uristahan on se ilo, että näkee mihin se vesi on kerääntynyt ja osaa vältellä.
Cruzeideri kirjoitti:
Uristahan on se ilo, että näkee mihin se vesi on kerääntynyt ja osaa vältellä.
Urattomista teistä se vesi kerääntyy ojiin. Urallisista teistä ne slikseillä varustetut autot kerääntyvät ojiin.
- Jedem_das_seine
Kyseessä eivät siis ole slicksit vaan renkaat joissa kulutuspinnan syvyys on laillinen.
Soratiellä ajettaessa suurimman ongeman muodostavat leveät renkaat.
Leveät renkaat hakevat ja mikäli tiellä in irtosoraa toimii se kuten laakerinkuulat.
Sen sijaan kuvion syvyydellä on vähäisempi merkitys.
Karkeus selittää sen ettei kuluneillakaan renkailla ole suurta merkitystä onneetomuuden syynä edes märällä tienpinnalla.
Kaatosateessa kaikilla renkailla kannattaa laskea nopeutta.
Useimmiten onnettomuuden syynä on se rengas jota kuljettaja pitelee, tai tarkemmin siinä kuinka sitä rengasta pidellään. - Cruzeideri
Selvähän se, että mitä matalammat urat, sen parempi pito kuivalla puhtaalla asfaltilla. 0mm uralla pitäisi vielä paremmin kuin 2mm:llä. Paljon mielenkiintoisempaa olisikin nähdä eroja muissa oloissa? Muissa oloissa kuluneempi taitaa aina hävitä uudelle, mutta kuinka selvästi ja millaisia merkki- ja tyyppikohtaisia eroja kulumisen vaikutuksella mahdollisesti on? Onko esimerkiksi Michelin kuluneena parempi kuin Hankook? Ainakin kovat ovat puheet Michelinillä.
Se, ettei renkaan kuluminen juuri näy onnettomuustilastoissa johtunee pääasiassa siitä, että kuskit osaavat huomioida renkaansa.
Sekin on totta, että kuivalla asfaltilla huonoimmat talvirenkaatkin pitävät kohtalaisen hyvin, joten sitä voisi sinänsä pitää merkityksettömimpänä alustana rengasta valittaessa. Toisaalta kuivalla asfaltilla yleensä ajetaan paljon enemmän kilometrejä kuin vaikka jäällä, joten se pienikin ero kuivalla asfaltilla voi koko vuoden ajoja katsoessa vaikuttaa turvallisuuteen yhtä paljon kuin merkittävämpi ero jääpidossa. Kuivalla asfaltilla myös nopeudet ovat kovimmat ja turvavälit suhteessa nopeuteen lyhimmät, tai ainakin pitäisi olla.
Testissä mainitut CrossClimatet varmaan paranevat kuivalla asfaltilla jopa keskimääräistä kesärengasta enemmän johtuen kuvioinnistaan, mutta omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että jäällä niiden pito tuntuu romahtaneen nyt reilut 10tkm ajettua. - mitäspienistä
Tottamaar ain vanhemmat on tienny paremmin.
- kaikkimukaanluistelemaan
Testi on hieman ongelmallinen vastaamaan tosielämän olosuhteita siinä suhteessa että testin kuluneita renkaita ei ilmeisesti ole ajettu kuluneiksi vuosien mittaan, vaan ne on jyrsitty uutena parimillisiksi jolloin ne eivät vastaa kumin ominaisuuksiltaan oikeassa arjen tieliikenteessä käytettäviä vanhoja kuluneita renkaita. Kumi kun kovettuu kemiallisesti myös sisältä kun siihen muodostuu molekyylisiä ristisidoksia. Testi siis on ehkä antanut liian positiivisen kuvan kuluneiden renkaiden pito-ominaisuuksista.
- Kuskista.kiinni
Kuluneillakin renkailla pärjää kun asian osaa ottaa huomioon. Vaan mihin on hävinnyt perinteinen suomalainen perstuntuma? Tuntuu että talviajotaito on kuoleva ominaisuus joka osataan paremmin pohkoisemmassa ja maaseudulla kuin etelässä jossa on vaativampien kelien lisäksi vähemmän kaikenmaailman ajonhallintoja ja muuta autoissa.
- katoavaaperinnettä
Nykyautoissa ei ole sitä "perstuntumaa", siksi että tien ja renkaiden tapahtumat ovat eristetty kuljettajasta mahdollisimman tehokkaasti. Nykyautoilija pysyy tiellä tietokoneen pitämänä ja kojelaudassa nyt välillä vilkkuu joku valo joka ei jaksa kuskia kiinnostaa tai ei ymmärretä sen merkitystä, kunnes mennään sen pisteen yli että tietokonekaan ei pidä autoa tiellä, ja silloin eivät riitä enää kuljettajan mahdollinen ajotaito reaktioajasta puhumattakaan.
"Ajonhallinta"- järjestelmä ja ymmärtämättömyys on vaarallinen yhdistelmä. - Cruzeideri
katoavaaperinnettä kirjoitti:
Nykyautoissa ei ole sitä "perstuntumaa", siksi että tien ja renkaiden tapahtumat ovat eristetty kuljettajasta mahdollisimman tehokkaasti. Nykyautoilija pysyy tiellä tietokoneen pitämänä ja kojelaudassa nyt välillä vilkkuu joku valo joka ei jaksa kuskia kiinnostaa tai ei ymmärretä sen merkitystä, kunnes mennään sen pisteen yli että tietokonekaan ei pidä autoa tiellä, ja silloin eivät riitä enää kuljettajan mahdollinen ajotaito reaktioajasta puhumattakaan.
"Ajonhallinta"- järjestelmä ja ymmärtämättömyys on vaarallinen yhdistelmä.Kyllä se niissä autoissa on, mutta kuskit ovat saattaneet jättää perseensä treenaamatta, jos ovat aina ajaneet ”tietokoneella”. Tosin epätodennäköistä tämäkään Suomen oloissa, sen liukkaan kun kyllä huomaa erinomaisesti kaikista tietokoneista huolimattakin, ne kun eivät pysty lisäämään kitkaa liukkaan jään ja renkaan väliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?982038- 981488
- 1121187
- 771085
- 1211072
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51887
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58846- 36822
- 33733