Ohituksessa turvaväliohjeen rikkominen, rangaistus

turvavälin_verran_ohi

Miksi ei rangaista? Kunnon sakot vaan! Kun ohitat, niin kiilaatko heti toisen eteen? Tiedätkä, että silloin rikot turvaväliohjetta?

Kun ohitat, palaa ohitetun eteen vasta sitten kun olet niin pitkällä, että et riko turvaväliohjetta! Onko mitään syytä esimerkiksi moottoritiellä ohittaessa mennä heti toisen eteen 10 metrin päähän? Tai mennä jonoa ohitettaessa jokaiseen väliin?

https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/autoliikenne/mika-oikea-turvavali

"Maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden pitää olla metreinä sama kuin ajonopeus (esim. 80 km/h = 80 m).
Nämä mitat ovat riittävät hyvissä ajo-olosuhteissa, eli märällä tai liukkaalla tienpinnalla turvavälin on oltava pidempi. "

43

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jätän aina reilusti tilaa ohitettuun, paitsi jos ohitettava nostaa nopeuttaa ohituksen aikana. Tällöin on ohitettavan ihan oma valinta ottaa joku juuri nokan eteen ajamaan. Jos joudun turvallisuuden maksimoimiseksi vielä polkaisemaan kaasua ohituksen onnistumisen varmistamiseksi, jarrutan toki heti ohituksen jälkeen takaisin tavoitenopeuteen.

      Jakamasi turvaväliohje on monimutkainen ja sekava. Paljon helpompi laskea sekunteja kuin kytätä omaa nopeutta ja arvioida metrejä (joita ihminen ei oikein osaa arvioida muutenkaan). Jos ruuhkaa ei ole, joku kolmen sekunnin luokkaaa oleva turvaväli on hyvä. Itse tietysti suosittelen mielummin välttämään jonossa ajamista, ihan mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi, mutta aina se ei tietysti ole mahdollista, joko liikennemääristä tai ohittamisen hankaluudesta johtuen.

      P.S. Jokaisessa välissä ei toki ole tarkoitus käydä, mutta onhan se vähän erikoisen tuntuista ajella vastaantulijoiden kaistalla kilometritolkulla jos oikealla olisi tilaa pistäytyä...

      • olet-hieman-väärässä

        Ohje pitää etäisyys metreinä samana kuin mitä nopeus on kilometreinä tunnissa on harvinaisen selkeä ja yksinkertainen.


      • olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Ohje pitää etäisyys metreinä samana kuin mitä nopeus on kilometreinä tunnissa on harvinaisen selkeä ja yksinkertainen.

        On toki. Valitettavasti sen seuraaminen on huomattavan hankalaa. Voihan sen toki muuntaa kaavalla sekunneiksi ja pitää sitä, mutta mitäs järkeä siinä on?

        Etäisyyden pitäminen metreissä tiettynä vaatisi sen, että olisi kaksi kiintopistettä joiden etäisyys tunnetaan ja sattuvat vielä olemaan lähellä haluttua. Silloin voidaan päästä johonkin 10% tarkkuuteen. Jos ei kiintopisteitä ole, tarkkuus on jotain 50% luokkaa. Hyvällä kelillä.

        Aikaa ihminen on hyvä arvioimaan. Matkoja ei. Ja kun vielä ajetaan jonossa jossa nopeus seilaa vaikka 60-120 välillä, pitää koko ajan arvioida etäisyyttä uudestaan... Kun taas sekunneilla pelattaessa, kolme sekuntia on kolme sekuntia. Nopeudesta riippumatta. Paljon helpompaa.


      • olet-hieman-väärässä
        TheRat kirjoitti:

        On toki. Valitettavasti sen seuraaminen on huomattavan hankalaa. Voihan sen toki muuntaa kaavalla sekunneiksi ja pitää sitä, mutta mitäs järkeä siinä on?

        Etäisyyden pitäminen metreissä tiettynä vaatisi sen, että olisi kaksi kiintopistettä joiden etäisyys tunnetaan ja sattuvat vielä olemaan lähellä haluttua. Silloin voidaan päästä johonkin 10% tarkkuuteen. Jos ei kiintopisteitä ole, tarkkuus on jotain 50% luokkaa. Hyvällä kelillä.

        Aikaa ihminen on hyvä arvioimaan. Matkoja ei. Ja kun vielä ajetaan jonossa jossa nopeus seilaa vaikka 60-120 välillä, pitää koko ajan arvioida etäisyyttä uudestaan... Kun taas sekunneilla pelattaessa, kolme sekuntia on kolme sekuntia. Nopeudesta riippumatta. Paljon helpompaa.

        Sen seuraaminenhan on todella helppoa. Mikä siitä tekee sinulle vaikeaa?


      • olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Sen seuraaminenhan on todella helppoa. Mikä siitä tekee sinulle vaikeaa?

        Sen tekee ihmisille vaikeaksi se, etteivät ihmiset osaa arvioida etäisyyksiä. Sinä et ilmeisesti osaa myöskään lukea.


      • olet-hieman-väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Sen tekee ihmisille vaikeaksi se, etteivät ihmiset osaa arvioida etäisyyksiä. Sinä et ilmeisesti osaa myöskään lukea.

        Älä yleistä puutteitasi koskemaan kaikkia. Normaaleille ihmisille etäisyyksien arviointi on niin helppoa, että se tapahtuu käytännössä tiedostamatta. Sinun onnesi on, ettei henkiin jääminen ole enää tuosta kyvystä kiinni.


      • olet-hieman-väärässä kirjoitti:

        Älä yleistä puutteitasi koskemaan kaikkia. Normaaleille ihmisille etäisyyksien arviointi on niin helppoa, että se tapahtuu käytännössä tiedostamatta. Sinun onnesi on, ettei henkiin jääminen ole enää tuosta kyvystä kiinni.

        Valitettavasti asiasta löytyy ihan faktatietoakin. Esimerkiksi tämä
        http://oppejatarkka-ammunnasta.blogspot.fi/2015/07/etaisyyden-arviointi.html

        Huomaa vaikkapa tämä:
        > Silmämääräisessä etäisyyden arvioinnissa on otettava huomioon seuraavat seikat.
        > Etäisyyden arvio helposti liian pitkäksi kun:
        ...
        > - kohde on pitkällä suoralla maasto-osuudella, kuten kadulla tai tiellä

        Tuolla on myös hyvä ohje, miten etäisyyden voi arvioida liikennemerkin kokoa hyödyntäen. Toki kaava on vähän monimutkainen...


      • olet-hieman-väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Valitettavasti asiasta löytyy ihan faktatietoakin. Esimerkiksi tämä
        http://oppejatarkka-ammunnasta.blogspot.fi/2015/07/etaisyyden-arviointi.html

        Huomaa vaikkapa tämä:
        > Silmämääräisessä etäisyyden arvioinnissa on otettava huomioon seuraavat seikat.
        > Etäisyyden arvio helposti liian pitkäksi kun:
        ...
        > - kohde on pitkällä suoralla maasto-osuudella, kuten kadulla tai tiellä

        Tuolla on myös hyvä ohje, miten etäisyyden voi arvioida liikennemerkin kokoa hyödyntäen. Toki kaava on vähän monimutkainen...

        Oikein hyvä, että päätit ryhtyä kehittämään itseäsi asiassa. Tosin uskon, että käytännön harjoittelu liikenteessä olisi tehokkaampi tapa oppia kuin ampumisen teorian opettelu.


    • RealismiaPeliin

      Miten ajattelit sen rangaistuksen antamisen toteuttaa? Kuka sen antaisi? Ja miten jonkun "ohjeen" rikkomisesta voisi rangaista? Liikenneturvallisuuden vaarantaminen voisi olla yksi mihin vedota rangaistusta määrättäessä mutta siinäkin tilanteessa poliisin pitäisi olla aivan tilanteen lähellä ja huomata itse kyseinen vaaratilanne. Näillä resursseilla ei "ohituskiilauksia" pois saada eikä edes rangaistusta niille saada määrättyä. Ajatus on kyllä kaunis.

      • veio4

        Kameran avulla.
        Riittävästi siviilipoliiseja liikenteeseen autoilla joissa kamerat ainakin eteen ja taakse.

        Tänään liittymässä, jossa reilu mutka ennen kiihdytyskaistaa, seurasi valkoinen auto muutaman metrin päässä takana. Liittymän jälkeen tuo änkesi vasemmalle kaistalle ja seurasi edellään ajavaa muutaman metrin päässä. Niissä poliisille riittaäisi töitä.


      • veio4

        Sakotusraja on sekunti mutta se pitäisi ehdottomasti nostaa kahteen sekuntiin. Hetkellisesti hyväksyttäisiin 1 sekunti esim liittymissä.


      • EiToimiKamerat
        veio4 kirjoitti:

        Kameran avulla.
        Riittävästi siviilipoliiseja liikenteeseen autoilla joissa kamerat ainakin eteen ja taakse.

        Tänään liittymässä, jossa reilu mutka ennen kiihdytyskaistaa, seurasi valkoinen auto muutaman metrin päässä takana. Liittymän jälkeen tuo änkesi vasemmalle kaistalle ja seurasi edellään ajavaa muutaman metrin päässä. Niissä poliisille riittaäisi töitä.

        Riittävästi siviilipoliiseja liikenteeseen autoilla joissa kamerat ainakin eteen ja taakse. 

        Mutta kun niitä poliiseja ei ole eikä tule. Kun niitä ei enää ole virkapuvussakaan nii miten niitä sitten siviilivermeisiin alettaisiin lisää hankkimaan?
        Miten hyvin kuvittelet kameroilla edessä, ehkä kaukanakin, ajavien autojen väliä takaapäin mitattavan, puhumattakaan edestä päin tulevien autojen väliä toisiinsa? Ja iso auto, tuli se sitten edestäpäin tai takaa, peittää tehokkaasti pienemmän auton ja taas on mahdotonta etäisyyksiä kameralla mitata.


      • veio4 kirjoitti:

        Sakotusraja on sekunti mutta se pitäisi ehdottomasti nostaa kahteen sekuntiin. Hetkellisesti hyväksyttäisiin 1 sekunti esim liittymissä.

        Onko sekunnin sakoitusraja mainttu poliisihallinnon ohjeistuksessa vai missä?


      • veio4
        EiToimiKamerat kirjoitti:

        Riittävästi siviilipoliiseja liikenteeseen autoilla joissa kamerat ainakin eteen ja taakse. 

        Mutta kun niitä poliiseja ei ole eikä tule. Kun niitä ei enää ole virkapuvussakaan nii miten niitä sitten siviilivermeisiin alettaisiin lisää hankkimaan?
        Miten hyvin kuvittelet kameroilla edessä, ehkä kaukanakin, ajavien autojen väliä takaapäin mitattavan, puhumattakaan edestä päin tulevien autojen väliä toisiinsa? Ja iso auto, tuli se sitten edestäpäin tai takaa, peittää tehokkaasti pienemmän auton ja taas on mahdotonta etäisyyksiä kameralla mitata.

        Ei toki kaikkia tapauksia pystyisi todistamaan mutta töitä riittäisi varmasti ja kiinnijäämisriski saisi monet ajamaan pidemmillä väleillä.


      • veio4
        Enevpk1 kirjoitti:

        Onko sekunnin sakoitusraja mainttu poliisihallinnon ohjeistuksessa vai missä?

        En heti muista mutta niin sanovat poliisit "palavereissa" ja Eskokin lehdessä.

        http://www.iltalehti.fi/autot/200603304316375_ae.shtml
        Liikennevalvonnassa turvallisuusväli mitataan ajassa, ja yleisin sakotusraja on 1 sekunti. Jos ajoneuvojen väli jää alle 0,25 sekuntia (ilmajarruin 0,35 sekuntia) asia käsitellään oikeudessa ja kysymykseen saattaa tulla jopa ajokielto.


      • osta_valvontalaite

        Mitenkö valvonta? Kun Anne Bernerin suunnitelmat liikenteen valvonnasta ja liikenneverkosta monen yrittämisen jälkeen lopulta toteutuvat, niin jokaiseen autoon on ostettu ja asennettu kallis kuukausimaksullinen GPS-valvontalaite (valmistajana Anne Berner Oy), johon on myös pitänyt ottaa kameravalvonta, joka kuvaa autosta joka suuntaan ja myös sisälle. Valvonta sisältää myös puheentunnistuksen. Mm. Postilla on lisäbisneksenä valvonta, ettei kukaan aja ilman noita laitteita.

        Kun nämä valvontalaitteet on käytössä, voidaan helposti välittää tieto poliisille Bernerin yhteistyöyrityksen kautta, jos joku kiilaa tai ajaa liian lähellä, ajaa 1 km/h nopeammin kuin rajoitus tai punaisia päin. Myös pysähtyminen pysähtymiskieltoalueella on valvottu näin näppärästi.

        Sakko tulee kotiin heti seuraavana päivänä tai ehkä viikon sisällä (riippuu Postin silloisesta toimitusnopeudesta ja siitä, onko postin toimituspäiviä lähipäivinä). Sakko tuleekin saman tien sen GPS-valvontalaitteen kautta näytölle ja on pakko maksaa viikon sisällä tai auto ei liiku enää kotiosoitteeseen palattuaan.


      • GPS on senverran epäluotettava väline, että sen tiedoilla ei kansalaisia voi sakottaa hetkellisistä turvaväli- tai ylinopeusrikkeistä. Keskinopeusseurantaa sillä voinee toteuttaa.


      • hyvähyvä.lisäävaan
        osta_valvontalaite kirjoitti:

        Mitenkö valvonta? Kun Anne Bernerin suunnitelmat liikenteen valvonnasta ja liikenneverkosta monen yrittämisen jälkeen lopulta toteutuvat, niin jokaiseen autoon on ostettu ja asennettu kallis kuukausimaksullinen GPS-valvontalaite (valmistajana Anne Berner Oy), johon on myös pitänyt ottaa kameravalvonta, joka kuvaa autosta joka suuntaan ja myös sisälle. Valvonta sisältää myös puheentunnistuksen. Mm. Postilla on lisäbisneksenä valvonta, ettei kukaan aja ilman noita laitteita.

        Kun nämä valvontalaitteet on käytössä, voidaan helposti välittää tieto poliisille Bernerin yhteistyöyrityksen kautta, jos joku kiilaa tai ajaa liian lähellä, ajaa 1 km/h nopeammin kuin rajoitus tai punaisia päin. Myös pysähtyminen pysähtymiskieltoalueella on valvottu näin näppärästi.

        Sakko tulee kotiin heti seuraavana päivänä tai ehkä viikon sisällä (riippuu Postin silloisesta toimitusnopeudesta ja siitä, onko postin toimituspäiviä lähipäivinä). Sakko tuleekin saman tien sen GPS-valvontalaitteen kautta näytölle ja on pakko maksaa viikon sisällä tai auto ei liiku enää kotiosoitteeseen palattuaan.

        Oikein hieno tarina!


      • veio4
        hyvähyvä.lisäävaan kirjoitti:

        Oikein hieno tarina!

        Hieno tarina tai ei mutta kertoo kyllä A.Bernerin kierosta mielenlaadusta kaiken tarvittavan. Toivottavasti joku hoitaa sen ihmisen pois .......


    • mistäNäitäNillittäjiä

      Ohittaja ajaa sinua nopeammin ja pakenee horisonttiin jos edessä ei ole muita tumpeloita tukkimassa Corollallaan liikennettä, eli ei ole mitään ongelmaa sen suhteen.
      Jos kovasti pelkäät liikenteessä, niin ajele vain hiljaiseen aikaan tai siirry joukkoliikenteeseen, niin pääset helpomalla ja rentoudut.

      • peräänajoon_syyllinen

        Painu vaan horisontiin. Sinä et ymmärtänyt aloitusviestiä eteen kiilaajista.

        Ensinnäkin ärsyttää, kun tullaan heti eteen ja roiskutetaan loskaa, rapaa, kiviä ja nastoja tuulilasille.

        Toiseksi ei ole turvallista, jos joku kiilaa eteen eikä enää ole turvaväliä. Entä jos ohittajan edessä oleva auto joutuu jarruttamaan ja sitten ohittaja jarruttaa 10 metrin päässä edessäni?
        Et itse ehdi millään jarruttaa, kun ohittaja tunki siihen väliin ja jarrutti heti. Ja tietenkin peräänajajana sinä olet syyllinen vaikka olisit juuri ennen kiilaajaa pitänyt turvaväliä edellä olleeseen koko ajan...

        Taidan hankkia kameran autoon tuota varten ja ilmiantaa vaaralliset kuskit poliisille.


      • NytKameraAutoon

        Ajeletko vielä ilman kameraa? Nyt kiireesti hankkimaan sellainen, tai oikeuden istunnoista tulee pitkiä prosesseja. Tiedän kyllä, ettei kameran video välttämättä päde oikeudessa, koska sitä on mahdollista peukaloida, mutta kun sen antaa kolaripaikalla heti vaikka poliisille, niin silloin tuo peukaloinnin mahdollisuus on likipitäen eliminoitu.


      • Ruki_vehr
        NytKameraAutoon kirjoitti:

        Ajeletko vielä ilman kameraa? Nyt kiireesti hankkimaan sellainen, tai oikeuden istunnoista tulee pitkiä prosesseja. Tiedän kyllä, ettei kameran video välttämättä päde oikeudessa, koska sitä on mahdollista peukaloida, mutta kun sen antaa kolaripaikalla heti vaikka poliisille, niin silloin tuo peukaloinnin mahdollisuus on likipitäen eliminoitu.

        Hei, nyt ei olla Venäjällä, missä liikenneonnettomuudessa sinun pitää itse pystyä todistamaan olevasi syytön. Suomen liikenteessä ei tarvita seurantakameroita, jotka sitten häviävät mystillisesti kun tulikin se oma moka...

        Mitä jos annettaisiin poliisin itse hoitaa hommansa ja keskytttäisiin oman ajamisen pitämiseen turvallisena?


      • veio4
        Ruki_vehr kirjoitti:

        Hei, nyt ei olla Venäjällä, missä liikenneonnettomuudessa sinun pitää itse pystyä todistamaan olevasi syytön. Suomen liikenteessä ei tarvita seurantakameroita, jotka sitten häviävät mystillisesti kun tulikin se oma moka...

        Mitä jos annettaisiin poliisin itse hoitaa hommansa ja keskytttäisiin oman ajamisen pitämiseen turvallisena?

        Citymaasturi teki laittoman ohituksen pientareen kautta ja heitti kiven tuulilasiini särkien sen. Ilman kameraa ei olisi ollut mahdollista saada korvausta.
        Kuski ei saanut rangaistusta, koska kukaan ei myöntänyt ajaneensa autoa, eikä kameran takalinssin filminpätkästä tunnistanut ajajaa.


      • Turhaa_höpsötystä
        peräänajoon_syyllinen kirjoitti:

        Painu vaan horisontiin. Sinä et ymmärtänyt aloitusviestiä eteen kiilaajista.

        Ensinnäkin ärsyttää, kun tullaan heti eteen ja roiskutetaan loskaa, rapaa, kiviä ja nastoja tuulilasille.

        Toiseksi ei ole turvallista, jos joku kiilaa eteen eikä enää ole turvaväliä. Entä jos ohittajan edessä oleva auto joutuu jarruttamaan ja sitten ohittaja jarruttaa 10 metrin päässä edessäni?
        Et itse ehdi millään jarruttaa, kun ohittaja tunki siihen väliin ja jarrutti heti. Ja tietenkin peräänajajana sinä olet syyllinen vaikka olisit juuri ennen kiilaajaa pitänyt turvaväliä edellä olleeseen koko ajan...

        Taidan hankkia kameran autoon tuota varten ja ilmiantaa vaaralliset kuskit poliisille.

        Suomalaiselle auto on pyhä lehmä, joka ei saisi edes kuraantua. Kyllä oikeanpuoleiselle kaistalle palataan heti kun se on mahdollista. Ei nyt tietysti heti toisen eteen, mutta siinä vaiheessa, kun ohitettava näkyy oikeasta sivupeilistä kokonaan. Näin opetettiin autokoulussa, ja näin ajetaan oikein.

        Sitävarten sinulla on tuulilasin pesunestettä ja se "pissapoika" että myös käytät sitä. Näin pysyvät ajovaloumpiotkin puhtaina, kuin huomaamatta.

        Kerro vielä, että olet niitä, jotka räpsyttelevät pitkiä valoja, kun joku ohittaa Sinut ja ajaa mielestäsi liian lähelle eteen....... :-D


      • kannattaa.opetella

        Missä kävit autokoulun? Minulle kun opetettiin, että ohitettu pitää nähdä taustapeilistä kokonaan - ei siis sivupeilistä - ennen eteen siirtymistä.

        Ei ihme, jos sinulle vilkutellaan pitkiä. Et osaa ohittaa.


      • juujuujuurinäin
        kannattaa.opetella kirjoitti:

        Missä kävit autokoulun? Minulle kun opetettiin, että ohitettu pitää nähdä taustapeilistä kokonaan - ei siis sivupeilistä - ennen eteen siirtymistä.

        Ei ihme, jos sinulle vilkutellaan pitkiä. Et osaa ohittaa.

        Juu, sama asia opetettiin minulle. Taustapeilistä kun näkyy kokonaan, on tarpeeksi välimatkaa ohitettuun.


      • HuonoOhje
        juujuujuurinäin kirjoitti:

        Juu, sama asia opetettiin minulle. Taustapeilistä kun näkyy kokonaan, on tarpeeksi välimatkaa ohitettuun.

        Miten joillain pakettiautoila ohitus onnistuu kun niissä ei ole taustapeiliä tai kuorma-autoilla?


      • kun-äly-ei-riitä
        HuonoOhje kirjoitti:

        Miten joillain pakettiautoila ohitus onnistuu kun niissä ei ole taustapeiliä tai kuorma-autoilla?

        Jos et keksi ratkaisua, niin kannattaa palauttaa se ajokorttisi.


      • uusi_poloilija
        peräänajoon_syyllinen kirjoitti:

        Painu vaan horisontiin. Sinä et ymmärtänyt aloitusviestiä eteen kiilaajista.

        Ensinnäkin ärsyttää, kun tullaan heti eteen ja roiskutetaan loskaa, rapaa, kiviä ja nastoja tuulilasille.

        Toiseksi ei ole turvallista, jos joku kiilaa eteen eikä enää ole turvaväliä. Entä jos ohittajan edessä oleva auto joutuu jarruttamaan ja sitten ohittaja jarruttaa 10 metrin päässä edessäni?
        Et itse ehdi millään jarruttaa, kun ohittaja tunki siihen väliin ja jarrutti heti. Ja tietenkin peräänajajana sinä olet syyllinen vaikka olisit juuri ennen kiilaajaa pitänyt turvaväliä edellä olleeseen koko ajan...

        Taidan hankkia kameran autoon tuota varten ja ilmiantaa vaaralliset kuskit poliisille.

        "Ensinnäkin ärsyttää, kun tullaan heti eteen ja roiskutetaan loskaa, rapaa, kiviä ja nastoja tuulilasille."

        Samaa mieltä. Vaikka itse pidän turvaväliä, eteen kiilaajat pommittavat peltejä pikkukivillä. Niiden jälkiä pitää sitten korjailla paikkamaalilla pari kertaa vuodessa.


      • HuonoOhje
        kun-äly-ei-riitä kirjoitti:

        Jos et keksi ratkaisua, niin kannattaa palauttaa se ajokorttisi.

        Kerro sinä miten näet taustapeilistä pakettiauton kuljettajan takana olevan umpinaisen seinän läpi auton taakse? Röntgenkatseko sulla vai miten?


      • mitävarten
        Turhaa_höpsötystä kirjoitti:

        Suomalaiselle auto on pyhä lehmä, joka ei saisi edes kuraantua. Kyllä oikeanpuoleiselle kaistalle palataan heti kun se on mahdollista. Ei nyt tietysti heti toisen eteen, mutta siinä vaiheessa, kun ohitettava näkyy oikeasta sivupeilistä kokonaan. Näin opetettiin autokoulussa, ja näin ajetaan oikein.

        Sitävarten sinulla on tuulilasin pesunestettä ja se "pissapoika" että myös käytät sitä. Näin pysyvät ajovaloumpiotkin puhtaina, kuin huomaamatta.

        Kerro vielä, että olet niitä, jotka räpsyttelevät pitkiä valoja, kun joku ohittaa Sinut ja ajaa mielestäsi liian lähelle eteen....... :-D

        "Sitävarten sinulla on tuulilasin pesunestettä ja se "pissapoika" että myös käytät sitä" Tietääkö tämä "neropatti", mistä voi ostaa tuulilasin paikkausnestettä, jolla häränsilmät saa katoamaan lasista? Kivikaudella autokoulunsa käyneille tiedoksi, silloin autoissa oli roiskeläpät.


      • veio4
        Turhaa_höpsötystä kirjoitti:

        Suomalaiselle auto on pyhä lehmä, joka ei saisi edes kuraantua. Kyllä oikeanpuoleiselle kaistalle palataan heti kun se on mahdollista. Ei nyt tietysti heti toisen eteen, mutta siinä vaiheessa, kun ohitettava näkyy oikeasta sivupeilistä kokonaan. Näin opetettiin autokoulussa, ja näin ajetaan oikein.

        Sitävarten sinulla on tuulilasin pesunestettä ja se "pissapoika" että myös käytät sitä. Näin pysyvät ajovaloumpiotkin puhtaina, kuin huomaamatta.

        Kerro vielä, että olet niitä, jotka räpsyttelevät pitkiä valoja, kun joku ohittaa Sinut ja ajaa mielestäsi liian lähelle eteen....... :-D

        Jalankulkijana sinua ei ilmeisesti haittaa vaikka päällesi roistkutetaan kuraa, syljetään, yms. koska pesukoneet on keksitty.

        Kokeile nyt vielä saatko ohitetun näkymään k o k o n a a n peilistäsi.

        Ohitetun näkyminen taustapeilistä ei vielä ole riittävä välimatka palata ohitetun eteen ja erityisesti jos ohittajan takana on hiostaja liian lähellä on parasta ottaa erityisen pitkä väli ohitettuun, muuten saadaan niitä ryysistilanteita joissa pienikin ylläri aiheuttaa kolhuja tai läheltäpitä-tilanteita.


      • tahallasiko
        veio4 kirjoitti:

        Jalankulkijana sinua ei ilmeisesti haittaa vaikka päällesi roistkutetaan kuraa, syljetään, yms. koska pesukoneet on keksitty.

        Kokeile nyt vielä saatko ohitetun näkymään k o k o n a a n peilistäsi.

        Ohitetun näkyminen taustapeilistä ei vielä ole riittävä välimatka palata ohitetun eteen ja erityisesti jos ohittajan takana on hiostaja liian lähellä on parasta ottaa erityisen pitkä väli ohitettuun, muuten saadaan niitä ryysistilanteita joissa pienikin ylläri aiheuttaa kolhuja tai läheltäpitä-tilanteita.

        Huomaatko, on kyse autolla liikkumisesta ei jalankulkijoista, joten rinnastukseksi on pahasti ontuva, ja on ennemminkin typerä kuin oikeaan osunut.

        Erityisen pitkä väli ohitettuun vallankin, jos ohittajan takana on muitakin ohitettavaa nopeammin ajavia , aiheuttaa vain sen, että se takanasi tuleva ajaa siihen ohitettavan ja sinun väliin. Näin toimien aiheutat niitä "ryysistilanteita" ja "ylläreitä".


      • veio4
        tahallasiko kirjoitti:

        Huomaatko, on kyse autolla liikkumisesta ei jalankulkijoista, joten rinnastukseksi on pahasti ontuva, ja on ennemminkin typerä kuin oikeaan osunut.

        Erityisen pitkä väli ohitettuun vallankin, jos ohittajan takana on muitakin ohitettavaa nopeammin ajavia , aiheuttaa vain sen, että se takanasi tuleva ajaa siihen ohitettavan ja sinun väliin. Näin toimien aiheutat niitä "ryysistilanteita" ja "ylläreitä".

        Suurempi mahdollisuus näyttää olevan se, että sinä vain et vertausta ymmärtänyt.

        Veit jutun heti pois aiheesta, kuten älä.valita.toimi, ja siksi tod.näk. olet sama yksilö. Aivan samalla logiikalla muutat hieman sisältöä ja pääset "voittamaan" vastustajasi (omasta mielestäsi), kinaamaan loputtomasti taistelemalla toisen muunneltua juttua vastaan.

        Otat myös aseeksesi muiden väärän toiminnan ja perustelet sillä oikein toimivan toimet vääriksi.
        Siis, ryysistilanteita eikä ylläreitä tule, jos takana ajavat pitää riittävän turvavälin. Jos taas ei pidä, niin hae syytä sieltä missä syy on.


      • tahallasiko
        veio4 kirjoitti:

        Suurempi mahdollisuus näyttää olevan se, että sinä vain et vertausta ymmärtänyt.

        Veit jutun heti pois aiheesta, kuten älä.valita.toimi, ja siksi tod.näk. olet sama yksilö. Aivan samalla logiikalla muutat hieman sisältöä ja pääset "voittamaan" vastustajasi (omasta mielestäsi), kinaamaan loputtomasti taistelemalla toisen muunneltua juttua vastaan.

        Otat myös aseeksesi muiden väärän toiminnan ja perustelet sillä oikein toimivan toimet vääriksi.
        Siis, ryysistilanteita eikä ylläreitä tule, jos takana ajavat pitää riittävän turvavälin. Jos taas ei pidä, niin hae syytä sieltä missä syy on.

        Mitä helkkarin vertausta?
        Aihe oli, että ihmettelin markkinoimaasi tapaa jättää ohitettuun "erityisen pitkää väliä" ennen oikealle kaistalle palaamista.
        Jos ja kun sitä "erityis väliä" jätät, niin siihen väliin, joku takanasi nopeammin etenevä ajaa.
        Parhaassa/pahimmassa tapauksessa se takanasi tuleva sitten ohittaa sinut oikealta, kun sitä"oikeaa nopeutta"ajat, ja kuten tunnettua, siitäkös vasta riemu nousee.

        En ole mainitsemasi henkilö, joten kysyä sopii, onko ko. henkilön kommentit/vastaukset/mielipiteet sinua kovinkin vahvasti totuudellisuudellaan järkyttäneet/vihastuttaneet/saattaneet pois tolaltaan/ aiheuttaneet vahvoja jopa mielenterveyttä vaarantavia estoja ja traumoja?

        Muiden väärän toiminnan aseeksi? Et nyt viitsisi yrittää kuoliaaksi naurattaa?
        Tuo "oikea" toimintasi vain aiheuttaa niitä "ryysistilanteita" ja ylläreitä".


      • veio4
        tahallasiko kirjoitti:

        Mitä helkkarin vertausta?
        Aihe oli, että ihmettelin markkinoimaasi tapaa jättää ohitettuun "erityisen pitkää väliä" ennen oikealle kaistalle palaamista.
        Jos ja kun sitä "erityis väliä" jätät, niin siihen väliin, joku takanasi nopeammin etenevä ajaa.
        Parhaassa/pahimmassa tapauksessa se takanasi tuleva sitten ohittaa sinut oikealta, kun sitä"oikeaa nopeutta"ajat, ja kuten tunnettua, siitäkös vasta riemu nousee.

        En ole mainitsemasi henkilö, joten kysyä sopii, onko ko. henkilön kommentit/vastaukset/mielipiteet sinua kovinkin vahvasti totuudellisuudellaan järkyttäneet/vihastuttaneet/saattaneet pois tolaltaan/ aiheuttaneet vahvoja jopa mielenterveyttä vaarantavia estoja ja traumoja?

        Muiden väärän toiminnan aseeksi? Et nyt viitsisi yrittää kuoliaaksi naurattaa?
        Tuo "oikea" toimintasi vain aiheuttaa niitä "ryysistilanteita" ja ylläreitä".

        Samalla logiikalla viet jutun sellaiselle tasolle jolla saisit väitellä loputtomasti, ilmeisesti ajankuluksesi.


      • tahallasiko
        veio4 kirjoitti:

        Samalla logiikalla viet jutun sellaiselle tasolle jolla saisit väitellä loputtomasti, ilmeisesti ajankuluksesi.

        Eli et pysty/halua erikoista ajo/ajatustapaasi paremmin avata.
        Et pysty/halua kertoa, mikä mainitsemasi nimimerkin kirjoituksissa saa sinut tolaltasi.
        Et pysty/halua suhtautua asioihin asiana, vaan haluat heti hyökätä henkilökohtaisuuksiin.
        Siis tahallasiko vai tyhmyyttäsi? Joku muu vaihtoehto?


    • järki_hoi

      Useimmista liikenteen tilanteista selviäisi pelkästään maalaisjärkeä käyttämällä, tuntematta tarkemmin sääntöjä. Valitettavasti kaikille ei ole sitä järkeä annettu.

    • kannattaa_tehdä_oikein

      Suomalaisella pitäisi aina olla kilometri tyhjää kaistaa edessään. Ei järjen hiventä! Kyllä nimenomaan, kun auto(t) on ohitettu, sinne oikeanpuoliselle kaistalle kuuluu palata, eikä todellakaan junnata sitä ohituskaistaa maailman tappiin. Turvaväli kannattaa tosiaan säätää oikeaksi, eli ei aja liian lähellä edellä ajavaa, mutta se on taas ihan eri asia.

      • Pelottaako

        Oikeasta, mikä kiire sinulla on mennä ohitetun eteen? Määrääkö joku laki siihen vai pelottaako sinua ajaa moottoritiellä ohituskaistaa 10 sekuntia enemmän?

        Eiköhän laki määrää, että ohituksen pitää tapahtua turvallisesti ja muuta liikennettä häiritsemättä. Ei siis pidä mennä heti ohitetun eteen vaan sitten kun ollaan turvavälin päässä. Ohitetun pitää ensinnäkin näkyä kokonaan taustapeilistä (se taustapeili on se peili, joka on autossa sisällä. Sisällä oleva peili on taustapeili, got it?).

        Miksi pitäisi olla ilkeä ja roiskuttaa rapaa ja loskaa ja "ampua" nastarenkaista irtoavia nastoja ohitetun tuulilasille? Vaikuttaa koulukiusaajan ja työpaikkakiusaajan tavoilta.

        Joutuu jopa jarruttamaan, kun joku kiilaa eteen moottoritielläkin, kun loskaa lentää niin ettei näe eteenpäin. Mitä siitä seuraa? Takana seuraava liian lähellä oleva hermostuu vauhdin hidastamisesta ja haluaa sekin ohi edessä olevaan autojen väliin, jossa yritetään pitää turvallista väliä. Ja taas pitää hidastaa, että ei olisi seuraavan ohittajan takapuskurissa.

        Tyhmänä ohittaja luulee, että on onni ja autuus olla jonossa muutama sekunti edempänä. Miksi jodenkin pitää jono kiinni saatuaan ohittaa vain pari autoa ja jäädä sitten siihen jonoon ajamaan hitaammin kuin mitä ajoi jonoa kiinni ottaessaan? Onko siinä joku logiikka? Pelottaako ajaa yksin? Miksi ei ohiteta koko jonoa kerralla käymättä jokaisen ohitetun auton jälkeen jonossa?


      • no.tee

        No eihän tässä kukaan ole vaatinut, että ohittaja jää sinne oikealle kaistalle. Täällä halutaan, että se ohittaja ei siirry pippeli aivan ohitetun eteen, vaan jättää asiallisen välin. Ei kai se ole liikaa pyydetty?


    • Kallislasi

      Jos näen, että ohittaja tulee heti eteen, niin polkaisen jarrua reilusti. Mieluummin pumppausliike kuin kurat tai kivi/nasta tuulilasiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe