monilla B-leffa tekijöillä.....olisi kyllä ollut mahdollisuus tehdä isonbudjetin leffoja.....sek...

mystery-86

huomaan sen että tekijät olisivat saaneet/saisivat toimimaan isonbudjetin leffan ja se voisi olla jopa uskottava.Täytyy vaan sanoa että on kyllä otettu kaikista aiheista kaikki irti,viimeistä veripisaraa myöten.Paarsta on kuitenkin se että ei ole tehty mitään sellaista mitä yleisö on innolla odottanut.Nykyään menee siinä homma pieleen kun tehdään sellaista mitä odotetaan,otetaan käyttöön sellaisia ideoita jotka eivät ole toimineet vanhoissa leffoissa.Ylijäämäkamaa....sitten sellaista mainostetaan uutena,oiekein hehkutetaan.Esimerkiksi monet semmoset ideat mitä näissä uusissa leffoissa on niin ne oli jo aikasemmin mielessä,mutta? niitä ei osattu hyödyntää oikein ja tajuttiin että eihän sellaisilla saa aikaan mitään hyvää.Monet näistä uusista on juuri sellaisia että katsot kerran ja leffasta ei jää mieleen mitään.Sitten nämä tämän hetken B-LEFFAt ovat jopa enemmän stabiileja sekä kliinisempiä kuin nuo vanhat sankarit.Yksilöllisyyden voitonmerkit.Siihen aikaan ei tehty leffoja liian tosissaan...mihin nyt on päädytty.Odottakaas vaan niin vanhoja B-mestareita alkaa ilmestyä pimeydestä ja homma alkaa taas luistaa.Suosio on nyt laskussa mutta? kyllä se homma alkaa luistamaan.Mitäs nyt vielä niin nämä B-kaavat niin ku niissä on niin paljon mahdollisuuksia...toimii niin monenlaisessa huumorissa ja muodossa.Ison budjetin leffa bisnes kaatuu vielä ja ei palaa ennalleen....saan joskus kuulostamaan nämä jututu joiltakin profetioilta.

12

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mystery-86

      tehtävänään olisi käsitellä joitakin B-LEFFOJA niin eivät saisi niistä niin paljon irti kuin esim...Sam Raimi...Peter Jackson...Lucio Fulci tai Troma...vaikkapa leffat THE TOXIC AVENGERIT ja BAD TASTE ja monet muut niin ei noista tulsi heidän käsittelyssään niin monipuolisia.Vaikkapa jos heidän pitäisi hyödyntää myös muita B-leffa ideoita niin ei pä löytyisi niistä oikein mitään.Mukavan joustavia nuo vanhat halpistelut.Sitäpaitsi ei nykyään oikein voi välttää B-vaikutteita kun tehdään kauhua...SPLATTERIT tehtiin tarkoituksella niin että niistä kulkeutuu ideoita myöhempiin leffoihin.

    • mystery-86

      nykyleffojen tekijät ovat hyeenoja vääränlaisen kompostin kimpussa.Ehkäpä keskeneräisen kompostin kimpussa....no en minä nyt ole mikään kompostiasiantuntija.Kuitenkin....aivan kuin jonkun kaupungin työntekijät olisi pistetty tekemään leffoja.Tekijät ovat visuaalisesti sokeita ja siinä tapauksessa on hyvä että silmät eivät toimi.

    • ToK

      Lisäksi pitää muistaa, että esim. Jess Franco teki leffoja usein 1/kk -tahtia. Siihen nähden kaikki leffat ovat mestariteoksia. Kannattaa tsekata:

      Love Letters of a Portuguese Nun
      Vampyros Lesbos
      Barbed Wire Dolls
      Ilsa, the Wicked Warden
      Justine de Sade
      Eugenie
      The Blood of Fu Manchu
      The Awful Dr. Orloff
      Sadomania
      Love Camp

      • mystery-86

        kauhu on tässä tapauksessa taidetta....eihän tuollaista nyt voi olla katsomatta.Yksikään nykyleffa ei pääse noin arvokkaalle kulttitasolle....todellisia voitonmerkkejä.
        Todellisille arvostajille.Nykyään olisi liian helppo ainakin tehosteiden kannalta ja muiden kikkojen tehdä nuo....ja ei pidä tehdä noista todellakaan mitään uusia versioita.Mitäs vielä no noista ei kyllä oikein ole jäänyt näille uusille hyeenoille jämiä.Mikä on todella hieno asia....noissa sulautuu hyvin jutut yhteen...parasta on kyllä ehdottomasti tuo tunnelma ja intellektuelli synkkä taiteellisuus.....makaaberia taidetta ...kalman voi melkein haistaa ja kauhu ilmestyy omaan olohuoneeseen tai pommisuojaan...makuuhuoneeseen...missä nyt kukakin leffan sattuu katsomaan.Elikkä näin.....jokaiselle 4 tai 5 veitseniskua.


      • vicious
        mystery-86 kirjoitti:

        kauhu on tässä tapauksessa taidetta....eihän tuollaista nyt voi olla katsomatta.Yksikään nykyleffa ei pääse noin arvokkaalle kulttitasolle....todellisia voitonmerkkejä.
        Todellisille arvostajille.Nykyään olisi liian helppo ainakin tehosteiden kannalta ja muiden kikkojen tehdä nuo....ja ei pidä tehdä noista todellakaan mitään uusia versioita.Mitäs vielä no noista ei kyllä oikein ole jäänyt näille uusille hyeenoille jämiä.Mikä on todella hieno asia....noissa sulautuu hyvin jutut yhteen...parasta on kyllä ehdottomasti tuo tunnelma ja intellektuelli synkkä taiteellisuus.....makaaberia taidetta ...kalman voi melkein haistaa ja kauhu ilmestyy omaan olohuoneeseen tai pommisuojaan...makuuhuoneeseen...missä nyt kukakin leffan sattuu katsomaan.Elikkä näin.....jokaiselle 4 tai 5 veitseniskua.

        onhan b-luokan elokuvia hauska tehdä, mutta mutta...

        luulen että jokainen kuitenkin haluaa päästä kokeilemaan taitojaan isommissa budjeteissa. eli ns. oikeiden elokuvien tekoa.

        kyllä b-luokan elokuvissa on paljon mahtavia elokuvia ja jopa ihan sensaatiomaisen oivallisia juttuja. yksi syy tähän onkin että kun ei ole rahaa tehdä on pakko keksiä kotain muita ratkaisuita ja usein ne ovat yllättävän onnistuneita.

        mutta kuka nyt on mitä mieltä. luulempa että kuitenkin ne suuret elokuva klassikot löytyvät noista ns. oikeista elokuvista. ja nykypäivänä kun katsoo 50 vuotta sitten tehtyjä elokuvia ne näyttää ihan nykypäivän b-luokan elokuvilta. huonot lavasteet ja valot jne jne jne.

        kannattaa avartaa katsetta hieman elokuvien suhteen. onhan b-luokassa hienoja teoksia mutta
        kannattaa penkoa noita "oikeita" ja "suuria" elokuvia tarkemmin. en ite suosittele juurikaan mitään hollywood elokuvia mutta sieltä on tullut loistavia tekeleitä vuosi toisensa jälkeen.

        mun milestä elokuva on sen parempi mitä enemmän sillä on sanomaa ja jotain muutakin pointtia olemassa ololleen kuin viihdyttäminen. siinä monet b-luokan elokuvat epäonnistuvat. ne viihdyttävät kerran kaksi ja sitten alkaa puuduttaa. hollywood action taas kestää yhden katselu kerran, paria poikkeusta lukuun ottamatta. muutamia b-luokan elokuvia tosin on joita jaksaa katsoa vuodesta toiseen mutta ne onkin sitten jo aika klassikoita


      • mystery-86
        vicious kirjoitti:

        onhan b-luokan elokuvia hauska tehdä, mutta mutta...

        luulen että jokainen kuitenkin haluaa päästä kokeilemaan taitojaan isommissa budjeteissa. eli ns. oikeiden elokuvien tekoa.

        kyllä b-luokan elokuvissa on paljon mahtavia elokuvia ja jopa ihan sensaatiomaisen oivallisia juttuja. yksi syy tähän onkin että kun ei ole rahaa tehdä on pakko keksiä kotain muita ratkaisuita ja usein ne ovat yllättävän onnistuneita.

        mutta kuka nyt on mitä mieltä. luulempa että kuitenkin ne suuret elokuva klassikot löytyvät noista ns. oikeista elokuvista. ja nykypäivänä kun katsoo 50 vuotta sitten tehtyjä elokuvia ne näyttää ihan nykypäivän b-luokan elokuvilta. huonot lavasteet ja valot jne jne jne.

        kannattaa avartaa katsetta hieman elokuvien suhteen. onhan b-luokassa hienoja teoksia mutta
        kannattaa penkoa noita "oikeita" ja "suuria" elokuvia tarkemmin. en ite suosittele juurikaan mitään hollywood elokuvia mutta sieltä on tullut loistavia tekeleitä vuosi toisensa jälkeen.

        mun milestä elokuva on sen parempi mitä enemmän sillä on sanomaa ja jotain muutakin pointtia olemassa ololleen kuin viihdyttäminen. siinä monet b-luokan elokuvat epäonnistuvat. ne viihdyttävät kerran kaksi ja sitten alkaa puuduttaa. hollywood action taas kestää yhden katselu kerran, paria poikkeusta lukuun ottamatta. muutamia b-luokan elokuvia tosin on joita jaksaa katsoa vuodesta toiseen mutta ne onkin sitten jo aika klassikoita

        B-leffoissa on se että niitä ei ole tehty mediaan odotusten ja vaatimusten mukaan...ei nuoleskelua hieno juttu.Sitten se että on todella yritetty ja vaikka jotkut jutut ovatt tuntuneet hulluilta ja liian vaikeilta budjetin takia niin periksi ei ole annettu.Sisukkuus millä B:tä on tehty sitä minä arvostan,leffat ovat sitä mitä kansi lupaa.Mokia ei ole pahemmin peitelty....homma toimii jopa ilman sitä pointtia ja sanomaa.jokaiselle on varmasti jotakin...löytyy ironiaa,itse ironiaa,mustaahuumoria ja koko elokuva kirjo.Todella vaikea pukea sanoiksi monet jutut.


      • moon

        Olipa kerrankin mysteryllä luettavaa tekstiä. Eikä Bad Tastea mainittu, siitä pisteet! Tulee vain väkisinkin mieleen ettet ole paljon b-leffoja (eikö välillä vois käyttää jotain muuta sanaa, alkaa kyllästyttämään?) nähnyt kun se iänikunen Bad Taste pitää aina mainita. Äläkä nyt vastaa että se Bad Taste on klassikko yms. Se on kuultu miljoona kertaa! Äläkä myöskään tee mitään luetteloa katsomistasi leffoista, pliis!! (Tai mikä mä oon sua käskemään, tee mitä haluat!! Ja niinhän sä teetkin!! Tää on vain pyyntö.)
        Ja vielä siihen Francoon mennäkseni, ooksä nähny tosiaan nuo kaikki luetellut Francot, vai sanot vaan. Ei millään pahalla, mutta tuo sun Franco-teksti (vai puhuitsä edes siitä?) oli kyllä harvinaisen sujuvaa ja luettavaa mysteryn tekstiksi, mutta se oli myös aika ylimalkasta Franco-kehuntaa, sellasta yleistä jota voi kirjottaa jokainen vähän Francoon tutustunut, tai ei-tutustunut. Kyllähän nää leffat joskus synnkkiäkin on, mutta Franco mielestäni enemmänkin leikittelee ja flirttailee aiheidensa kanssa, kauhean synkiksi en niitä menis väittämään.


      • moon
        moon kirjoitti:

        Olipa kerrankin mysteryllä luettavaa tekstiä. Eikä Bad Tastea mainittu, siitä pisteet! Tulee vain väkisinkin mieleen ettet ole paljon b-leffoja (eikö välillä vois käyttää jotain muuta sanaa, alkaa kyllästyttämään?) nähnyt kun se iänikunen Bad Taste pitää aina mainita. Äläkä nyt vastaa että se Bad Taste on klassikko yms. Se on kuultu miljoona kertaa! Äläkä myöskään tee mitään luetteloa katsomistasi leffoista, pliis!! (Tai mikä mä oon sua käskemään, tee mitä haluat!! Ja niinhän sä teetkin!! Tää on vain pyyntö.)
        Ja vielä siihen Francoon mennäkseni, ooksä nähny tosiaan nuo kaikki luetellut Francot, vai sanot vaan. Ei millään pahalla, mutta tuo sun Franco-teksti (vai puhuitsä edes siitä?) oli kyllä harvinaisen sujuvaa ja luettavaa mysteryn tekstiksi, mutta se oli myös aika ylimalkasta Franco-kehuntaa, sellasta yleistä jota voi kirjottaa jokainen vähän Francoon tutustunut, tai ei-tutustunut. Kyllähän nää leffat joskus synnkkiäkin on, mutta Franco mielestäni enemmänkin leikittelee ja flirttailee aiheidensa kanssa, kauhean synkiksi en niitä menis väittämään.

        Ja Francon leffoissa ei jutut sulaudu hyvin yhteen! Ne koostuu useinkin toisiinsa täysin vieraista elementeistä, ja sen vuoksi ne on niin viihdyttäviä, Francomaisia. Tässä juuri on Francon Voima!


      • moon
        moon kirjoitti:

        Ja Francon leffoissa ei jutut sulaudu hyvin yhteen! Ne koostuu useinkin toisiinsa täysin vieraista elementeistä, ja sen vuoksi ne on niin viihdyttäviä, Francomaisia. Tässä juuri on Francon Voima!

        Ai, lukihan sun "otsikossas" ettet oo nähnyt niistä kuin osan, mutta kun sekin otsikko jää kesken!!??: "ja sitten joistak..." Mitä tää tarkottaa? Kirjota selvemmin, lyhyemmin että muutkin ymmärtää! Täällä on muitakin kirjoittajia ja lukijoita kuin sinä! Se itse asia (jos sitä on) hukkuu tonne sisään! Vaikea lukea ja ymmärtää. Itse teksti oli, kuten sanottua, ymmärrettävämpää. Mitta tuo otsikko sotki ainakin mun ajatukset, ja sen mitä sä tällä loppujen lopuksi halusitkaan sanoa.


      • moon
        moon kirjoitti:

        Ai, lukihan sun "otsikossas" ettet oo nähnyt niistä kuin osan, mutta kun sekin otsikko jää kesken!!??: "ja sitten joistak..." Mitä tää tarkottaa? Kirjota selvemmin, lyhyemmin että muutkin ymmärtää! Täällä on muitakin kirjoittajia ja lukijoita kuin sinä! Se itse asia (jos sitä on) hukkuu tonne sisään! Vaikea lukea ja ymmärtää. Itse teksti oli, kuten sanottua, ymmärrettävämpää. Mitta tuo otsikko sotki ainakin mun ajatukset, ja sen mitä sä tällä loppujen lopuksi halusitkaan sanoa.

        Välillä tuntuu että sä oot ominu, tai yrität omia tään koko aiheen, koko palstan. Eksä ollut sä joka näistä b-leffoista aloit alunperin puhua, vai oliko näin, en ole aivan varma. Mutta kuten näet kyllä me (mä? heh!) muutkin osataan tätä palstaa pommittaa!! Ja se kai on meistä kaikista hyvä asia? Tulee monipuolisuutta, tai sitten ei. Välillä tuntuu että tää aihe on aika loppuun kaluttu. Mutta aina joskus (liian harvoin!) löytyy vaikka joku uus/vanha ohjaaja ja taas mennään!!!...


      • mystery-86
        moon kirjoitti:

        Olipa kerrankin mysteryllä luettavaa tekstiä. Eikä Bad Tastea mainittu, siitä pisteet! Tulee vain väkisinkin mieleen ettet ole paljon b-leffoja (eikö välillä vois käyttää jotain muuta sanaa, alkaa kyllästyttämään?) nähnyt kun se iänikunen Bad Taste pitää aina mainita. Äläkä nyt vastaa että se Bad Taste on klassikko yms. Se on kuultu miljoona kertaa! Äläkä myöskään tee mitään luetteloa katsomistasi leffoista, pliis!! (Tai mikä mä oon sua käskemään, tee mitä haluat!! Ja niinhän sä teetkin!! Tää on vain pyyntö.)
        Ja vielä siihen Francoon mennäkseni, ooksä nähny tosiaan nuo kaikki luetellut Francot, vai sanot vaan. Ei millään pahalla, mutta tuo sun Franco-teksti (vai puhuitsä edes siitä?) oli kyllä harvinaisen sujuvaa ja luettavaa mysteryn tekstiksi, mutta se oli myös aika ylimalkasta Franco-kehuntaa, sellasta yleistä jota voi kirjottaa jokainen vähän Francoon tutustunut, tai ei-tutustunut. Kyllähän nää leffat joskus synnkkiäkin on, mutta Franco mielestäni enemmänkin leikittelee ja flirttailee aiheidensa kanssa, kauhean synkiksi en niitä menis väittämään.

        tiedän että mun jutuissa on mokia ja yritän parantaa niitä.Katsos mulla on se ongelma tässä että en tunne sellaisia jotka keräävät B:tä ja kun niistä löytyy niin monenlaista.


      • mystery-86
        moon kirjoitti:

        Ja Francon leffoissa ei jutut sulaudu hyvin yhteen! Ne koostuu useinkin toisiinsa täysin vieraista elementeistä, ja sen vuoksi ne on niin viihdyttäviä, Francomaisia. Tässä juuri on Francon Voima!

        mun pitäis tiivistää paljon tekstiä ja jakaa se paremmin ym....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe