Moniko käyttää alkoholia, masennuksen aiheuttajaa?

ddss3

Alkoholi tutkitusti laskee mm. aivojen serotoniinitasoa, eli sillä on käytännössä päinvastaiset vaikutukset kuin masennuslääkkeellä. Siksi alkoholi luokitellaan depressiiviksi, eli antidepressiivisen masennuslääkkeen vastakohta. Tämä selittää esim alkoholiin liittyvät ahdistukset ja heikon mielialan.

Varsinkin jos alkoholia juo säännöllisesti (vaikka viikottain) ja/tai paljon kerralla, masentavat vaikutukset korostuvat ja voi kestää viikkoja ennen kuin aivot palautuvat normaaleiksi.

Veikkaan että aika suuri osa Suomen masennuspotilaista ovat masentuneina juuri alkoholin käytön takia, varsinkin kun alkoholia helposti käyteetään "lievittämään murheita". Alkoholi kuitenkin nostaa mielialaa vain yhdeksi illaksi, negatiiviset vaikutukset mielialaan taas voivat kestää viikkoja.

Itse olen kokenut alkoholinkäytön vaikutukset ihan itse, ja välillä ihmettelin miksei masennuslääkkeet auta. Tosiasiassa syy oli alkoholi jota join säännöllisesti (esim 6-päcki 4-5 iltana viikossa). Kun lopetin alkoholinkäytön, mieliala parani ilman masennuslääkkeitäkin enkä ole enää kokenut lääkkeille tarvetta. Välillä tulee jaksoja (esim lomat) kun tulee juotua useammin, ja alkoholin masentavat vaikutukset huomaa sitten jopa viikkoja loman jälkeen kunnes pikkuhiljaa parantuu.

Ensimmäinen askel masennuksen hoidossa tulisikin olla alkoholinkäytön lopettaminen koska se on yleisimpiä suomalaisten masennusta aiheuttavia syitä.

60

2293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • u6u6u6

      Ei ihan noinkaaan...

      • Empiirikko

        Eipä kyllä, mutta oli siinä ihan hyvää juttua, et voine kieltää...(?)

        Alkoholi ei ole masennuksen aiheuttaja, toisin kuin aloitus väittää. Mutta huono lääke se on, kuten aloitus hyvin ja täysin paikkaansapitävästi osoittelee...


    • ikävä.totuus

      Huomasin tuon saman yrittäessäni kohottaa vähän apeata mielialaa. Otin vahvoja viinahörppyjä päivällä. Illalla mieliala oli vielä matalampa.
      Siinä joutui vaan toteamaan, että alkoholin aiheuttamasta lyhyestä mielenpiristyksestä joutuu maksamaan tuplahinnan.

    • MiikkaelRT

      henkilökohtaista. toisilla alkoholi rentouttaa ja auttaa saamaan hyvän olon hetkeksi.

      • ddss3

        Juuri noin eli hetkeksi. Sitten seuraavat päivät ahdistusta/masennusta jota monet lääkitsee taas alkoholilla ja kierre on valmis.

        Mietin myös monellako lääkkeet "ei toimi" koska samalla juodaan säännöllisesti. Kun alkoholi laskee aivojen serotoniintasoja niin sehän suoraan kumoaa lääkkeen positiivisen vaikutuksen.


      • viinakauppa

        Kyllähän alkoholi lisää masentuneisuutta pitkässä juoksussa.


    • Artsi5478

      Yhden illan kännistä saa vähintään 3 päivän krapulan. Jos masennukseen vetää viinaa, masennus pahenee.

    • MIKÄ-VITUN-MASENNUS

      kaikkea ne keksii loisimisensa nimeksi...

      • Loisesi

        Juntti. Syö vaikka lehmänpaskaa aamuisin viieltä. Onko hyvää? Väärä palsta.


    • Yksin_kaiken_keskellä

      Me ihmiset ollaan erilaisia. Minä käytän alkoholia viikottain kohtalaisen annoksen ja koska olen myös ollut ottamatta pitkiäkin jaksoja tiedän varsin hyvin, ettei elämä kuivin suin ole yhtään onnellisempaa vaan vieläkin tylsempää ja tasapaksua. Kun jätin annokseni väliin oli minulla kuitenkin krapula seuraavana päivänä ja pahempi kuin yleensä silloin kuin olen jotain ottanut. Ei se kaupassa myytävä alkoholi ketään tule ahdistelemaan ja masentamaan vaan kyllä ne syyt löytyy yleensä muillakin jostain ihan muualta. A- klinikan kartoituksessakin kävin, mutta se vasta typerältä tuntuikin. En minä siitä kuulustelusta mitään apua saanut ja asetelma oli tietenkin kaksi vastaan yksi. Jankuttivat vain samoja kysymyksiä jotka eivät minua voisi vähempää kiinnostaa
      Minun oikeista ongelmistani sen sijaan mikään taho tai kukaan ei missään ole kiinnostunut keskustelemaan.

      • Perseilijäll

        Järkeä tuossa kommentissa ei ole.


    • Artsi6875

      Alkoholihan on hieno juoma, jos sitä osaa käyttää. Mut jos vetelee kännejä harva se päivä, niin kyllä se masentaa ihmisen. Runsaasti käytettynä alkoholi on hermostomyrkky.

      • 346364

        Kyllä alkoholi on hermomyrkky ihan pienenäkin määränä vaikkei harvoin juotuna pieninä määrinä aiheutakaan haittoja.

        Jos esim edelliseltä illalta ei muista selvästi joka hetkeä (muistikatkoja) vastaa se jo vaikutukseltaan tajunnan menetystä aivosoluille. Sitä voi päätellä jos kerran viikossa juo että saa muistikatkoja, sama kuin aiheuttaisi aivoille tajunnan menetyksen viikottain.


    • Pikajuna.Meksikon

      Mä veikkaan, että ekstaasi auttaa masennukseen, koska se nostaa serotoniinitasoja. Siitä vaan hillitysti testaamaan. Luin lehestä sitä ja tätä, ja kiva on läpättää.

      • Pikajuna.Meksikon

        Ihmiset on hienoa porukkaa oikeasti, tykkäsin siitä, miten ehtymättömän tyhmiä te ootte.


    • AhdistunutMies

      Kyllä alkoholi on paljon parempi masennuslääke kuin jotkut helvetin pillerit.

      • AhdistunutMies

        Itse oon heittänyt masennuspillerit helvettiin ja juon vain viinaa jos paljon masentaa.


      • pa-man.eläke.896.e.kk
        AhdistunutMies kirjoitti:

        Itse oon heittänyt masennuspillerit helvettiin ja juon vain viinaa jos paljon masentaa.

        Elämäni on tuntunut kurjalta koko päivän. Viinaa olisi kotona yhteen känniin. Se ei kuitenkaan vanhalle dokulle riittäisi.
        Lähtisin juomaan pubiin. Sekään ei riittäisi. Hakisin trokarilta viinapullon. Aamulla olisin hiukan kankkusessa ja rahaton.
        Nyt tililläni on 435 ekuu. Niillä saa laitettua safkaa kuun vaihteeseen asti. Vitutus ei ole aihe tehä elämästään vielä ankeempaa.


    • matematiikkahöperö

      Voi ola toisinkin päin eli masennuksen takia tartutaan pulloon.
      Tai voi olla toisinpäin, pullo vie masistilaan.
      Molemmat samaan aikaan ,masis ja pullo on paha matemaattinen yhdistelmä.
      Kaikki on matematiikkaa!
      Matematiikka on kivaa!
      Mä tykkään matematiikasta, koska oon autistinen.
      Jiihaa jippii !
      Jee jee.
      Rock!

      • tietopottipää

        Tykkään myös matemaattisesta musiikista.
        Minulle matemaattinen musa on haastavaa musiikkia.
        Esimerkkeinä CMX tai Absoluuttinen nollapiste.
        Nörttimusaa.
        Hippimusaa.
        Matemaatikkojen musaa.
        Älykkömusaa.
        Biisien sanoitukset voi olla myös älyllisiä, ikäänkuin matematiikkaa.
        Nyt on iskeny päälle matematiikkapsykoosi minulle, tiettävästi hahha.


      • 1-4

        Osaat laskea neljään?


      • VENÄLÄINENPOTTUMUMMO
        1-4 kirjoitti:

        Osaat laskea neljään?

        En, koska levoton mieleni hermostuu jo laskun ensimetreillä jolloin lähden mukaan toiseen kysymykseen , mutta tossa noin helpossa laskutoimituksessa ei voi edes kompastella vaikka mieli laukkaisi kuin ravihevonen laukassa, sillä noin helppo matikka on lähinnä alakoululaisen tai eskarilaisen matikkaa ja tuo kysymyksesi täytyy olla sarkastinen heitto, mutta jos lasku ois haastavampi, niin todennäköisesti en pystyisi keskittymään ja siirtyisin muuhun "puuhasteluun".
        Aina ei ole kyse vähä-älyisyydestä vaan myös keskittymiskyvyn puutteesta, mikä vaivaa tällä hetkellä nuoria suomalaisia opiskelijapoikia, sillä ei tietenkään niiden älykkyydessä ole mitään vikaa, mutta keskittymiskyky on lähinnä menny persiilleen.
        Se miksi se on menny persiilleen, niin se voi johtua eri syistä.
        Mm huonostikasvatetut nuoret, vanhemmat opettaneet liikaa ns "kovisteluoppia", poliittisesti nuoret voivat olla hyvin vihaisia/populistisia eli perussuomalaisten fanikuntaa jne jne syitä löytyy aina.
        Omalla kohdallani älykkyyteni on vaihtelevaa.
        Se menee vähän aina keskittymiskyvyn mukaan.
        Jos pystyn paremmin keskittymään, niin älyni on lähinnä yhtä terävää kuin partaveitsen terä.


      • Viinikanviinirekka
        1-4 kirjoitti:

        Osaat laskea neljään?

        Eli siis noin helppo eskarilaismatikka on tietenki helppoa.
        Kerran veljeni opiskeli jossaki suhteellisen korkeassa koulussa.
        Ei ollu kuitenkaan yliopisto, muttei kaukana yliopistotasosta.
        Sillä oli matematiikan tehtäviä.
        Minä halusin samalla tutustua siihen matematiikkaan, jota se laski.
        Veljeni sanoi sen olevan yliopistotason matematiikkaa.
        Minä opin heti salamannopeasti sen matematiikan.
        En väitä nyt välttämättä, että osaisin kaiken yliopistotason matematiikan.
        Ainakin sen matematiikan hallitsin heti.


      • Mathsman

        Havainnollistat kyllä minusta hienosti tietyn n. parikymppisten miesten yhtälön tuossa.

        CMX:n etc. sijasta jäin kaipaamaan konemusaesimerkkiä (Psy-Trance, "Music for teh mathematic Brainz" jne.).


      • 1-4

        Ei täs nyt oo kysymys ku paskasta musastanne. Aikoinaan olin niin tylsässä duunissa etten olis pystyny siihen ilman hyvää musaa, jota sit kuuntelin mp korvilla 8hpäivässä, niin voitte uskoo ettei tosiaan pysty kuuntelemaan jotain 1 kautta 4 tahtilaji kamaa eikä mitään liirumlaarumia. Myös kaikki laulettu tökkii . Kokeilin toki ihan perusklassistakin mut ei sekään käyny ...lopuks pystyin kuuntelemaan enää kunnon instrumentaaleja tai jotain ufomusaa. Nuotithan on matematiikkaa ja musiikki niiden väliin jäävä tila.


    • Metoo-

      Palataan asiaan: Alkoholi on erittäin "tunnettu" masennusta, ahdistusta ja sekavia tiloja aiheuttava masennuslääke. Varsinkin suomalaisessa kulttuurissa.

      • AhdistunutMies

        Ja psykiatrien suosittelemat pillerit on vähintään yhtä paha ellei jopa pahempi asia kuin alkoholi.


      • TämäOnTotta

        Ehkä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että alkoholi aiheuttaa masennusta, eikä ole mikään lääke. Sillä saa hetkeksi ehkä paremman olon, mutta sen jälkeen on ainakin pari päivää entistä masentuneempi. Kun korvaisi kännäämisen vaikka liikunnalla, niin se voisi edes vähän parantaa oloa.


    • Alkoholi ei suoraan aineena ole masennuksen aiheuttaja. Kun juot viinaa ja saat sen miellyttävän olotilan, syntyy psyykkinen riippuvuus. Haluat saada sen olotilan uudestaan. Mutta et saakaan toteuttaa haluasi, vaan työ ja kaikenlaiset muutkin velvoitteet odottavat. Yrität löytää jostain hetken, että saat edes pari olutta kaadettua kurkkuusi. Muut ihmiset arvostelevat sinua, että olet huono ihminen ja luuseri, kun et pysty päivääkään olemaan erossa viinasta. Alitajunnasta kaikuu 90v isoäidin motkotus, että en ole koskaan viinaa juonut ja näin pitkään olen elänyt terveenä, oma syysi jos sairastut ja kuolet nuorena. Muistat myös ne valistuksen sanat, miten alkoholi tuhoaa terveytesi. Miten tällaisen syyllisyyden ja pelon taakan kanssa voi olla masentumatta? Joillakin ihmisillä on asennetta niin kuin eräskin ukko baarissa totesi: "Kyllä mä kaljani otan vaikka rullatuolissa istuen. Mitä se kuuluu muille, jos jonkun mielestä lyhyt ja hauska elämä on parempi kuin pitkä ja tylsä." Täyttä humpuukia myös nuo serotoniini-tutkimukset. Jokaisella ihmisellä on yksilöllinen aivojen kemiallinen tasapaino, joka menee täysin sekaisin, kun sitä yritetään lääkkeillä sorkkia vaikuttamalla yhteen välittäjäaineeseen. Tottakai alkoholikin muuttaa sitä tasapainoa, mutta kaikkein eniten se tasapaino järkkyy, kun joudut jatkuvaan tunteiden ja järjen ristiriitaan, freudilaisittain superego syyllistää ja moralisoi. Liian tiukka yksilön ja yhteisön arvomaailma on masennuksen takana. Nyt joku sanoo, että aivokemiaa ne tunteet ja järkikin ovat. Niin ovatkin, mutta siinä lääketiede on vieläkin ihan lapsenkengissä.

      • Gäppäppää

        No etpä sinäkään tunnu kauhean paljon tietävän, mutta silti olet varma että muut ovat väärässä. Tietämätöntä ihmistä huonompi on tietämätön, joka luulee tietävänsä ja vielä neuvoo muita.


      • Gäppäppää kirjoitti:

        No etpä sinäkään tunnu kauhean paljon tietävän, mutta silti olet varma että muut ovat väärässä. Tietämätöntä ihmistä huonompi on tietämätön, joka luulee tietävänsä ja vielä neuvoo muita.

        Psykiatrian historia on täynnä mitä omituisempia teorioita. Minulla on oma teoriani, jota tietenkin saa kritisoida.


      • Byebyebabyliini

        Just otin ja kyl kuulkaa helpotti! Mä oon nähny millanen oli loppuelämä ei mitään koskaan ottaneella mummollani, samoin äidilläni. Sitä en tosiaan itelleni toivo. Denso isäni kuoli äkillisesti ja kivuttomasti.


    • toipunut

      Alkoholi on hermomyrkky.Masennus ja alkoholi kietoutuvat helposti yhteen.Syntyy ns.muna/kana kierre:aiheuttaako alkoholi masennusta vai masennus alkoholin käytön tarvetta.Soppa on valmis.Masentuneen pitäisi kierre katkaistakseen nimenomaan pysytellä erossa kaikenlaisista päihteistä.Depressio on vakava ja vaikea sairaus.Myöskään lääkkeet eivät sairautta paranna.Tekevät tunteista tasaista "puuroa".Aidot tunteet katoavat jolloin paraneminen vaikeutuu.
      Lääkkeitä voi ottaa lyhytkestoisesti.Ei pitkään.Vertaistukiryhmät ovat ainakin minulla toimineet
      hyvin.Ensimmäinen kerta pelotti mutta nyt jo odotan innolla kokoontumisia.

    • miinusyksiensiiskäytä

      Olipa mielenkiintoista lukea ihmisten kommentteja ja kokemuksia. Jokainen saa sitä hyvää mieltä eri asioista, itse ainakin saan liikunnasta ja ystävien tapaamisesta sekä hyvästä ruuasta. Olen sitten omalla laskuopilla funtsinut, että enemmän hyvää, niin mahtuu vähemmän sitä masennusosiota. Tietenkin masentaa, kun ei ole sitä parisuhdetta, mutta sitä ennnen ulkoilen ja pidän muutenkin huolta itsestäni, niin on ainakin itsellä hyvä mieli.

    • YksValaistunut

      Varmaankin lisää, tai pahentaa oireita ainakin.
      Sinänsä ihme, että moni masentunut kuitenkin juo aika paljon. Mutta kai siinä on joku heidänkaltaisensa logiikka tai harhakuva, että kännissä olisi kivaa tai kivempaa ainakin kuin selvinpäin.
      Eikä se muuten aina masennustakaan tarvitse, kyllä kännäämisen jälkeen usein ahdisti ja vitutti muutenkin. Ja kännissä ne ikävätkin asiat tuntuivat vielä pahemmilta kuin ne oikeasti olivat.
      Vaikka ei olisi sekoillutkaan tai pistänyt mitään älyttömiä summia rahaa sileäksi baarikierroksen aikana. Senpä vuoksi lopetin itse kyseisen "harrastuksen".
      Enkä mä nyt mikään deeku ollut, mutta tuli sitä nyt kuitenkin harva se viikonloppu käytyä radalla. Pikku kännit lähiöräkälästä ainakin, jos ei mitään isoa kierrosta tullutkaan tehtyä.

    • nomuttakun

      Joskus on vaan silla että 1 olut on liikaa ja 100000 on liian vähän

    • rkele

      Juu, noita valemasentuneita on. Oikeasti alkoholisteja. Ja lääkäri pyörittää pilleribisnestä.
      Itse en juo ollenkaan alkoholia, vaikka ihmiset saattavat luulla niin diabeteksen aiheuttaman huonon tasapainon vuoksi. En saa mitään irti niistä litkuista, kokeiltu on ja turhaksi todettu.
      Krooninen masennus jatkuu, välillä huonommin, välillä paremmin. Alkoholi on pirullinen aine, olen menettänyt lähes kaikki ystäväni sen vuoksi, etten ole lähtenyt mukaan ryyppäämään.

      • YksValaistunut

        En ole ollut, en ole enkä toivottavasti ikinä tule olemaankaan masentunut. Leikisti sen enempää kuin oikeastikaan.
        Enkä tosiaan ole ollut myöskään alkoholisti, suurkuluttaja korkeintaan. Tietysti määritelmät siihen on mitä on, mutta 1-2 kännit viikossa mielestäni on lähempänä suurkulutusta kuin alkoholismia. Toki suurkulutuksesta alkoholismiin ei loppuviimeksi ole kovin pitkä matka ja luultavasti olisin alkoholisoitunut ajan mittaan, jos en olisi kyllästynyt koko touhuun ja tajunnut sulkea korkkia kokonaan kiinni.
        Tarkoitin vaan lähinnä sitä, että alkoholi muutenkin voimistaa myös negatiivisia fiiliksiä, känni ja krapula. Niin voin hyvin uskoa, että kun taustalla on oikeita mielenterveysongelmia, niin juominen varmasti pahentaa niitäkin.


    • Täysin totta. Ennen kun lääkkeisiin sortuu, olisi hyvä ensin lopettaa tai edes vähentää juomista. Se on ihan syystä, miksi juomisen jälkeen monta päivää meneens huonosti.

    • 1.Kalle

      Alkoholin käyttö lisää aina masennusta. Siis AINA.
      Kokemusta on meikäläisellä aivan riittävästi.

    • vastaus1234

      Mitä itse olen saanut kokea niin olen aina itse osoittautunut kummajaiseksi, kun käytän alkoholia paljon. Ja niinhän se onkin. Kyllä on yleisempää ollut mielestäni, että masennus on ensin ja ne ketkä eksyy väärille poluille niin alkavat lääkitä itseään alkolla, mutta eivät kaikki. Joillakin ei vain ole mitään mielenkiintoa mihinkään. Monimutkaisia asioita.
      Itselläni masennus oli myös ensin ja alkoholi sosiaalisena tekijänä, kunnes siitä tuli yksin tissuttelua ja huoli alkoikin kasvaa. Nyt jo tiedostankin alkoholin käyttöäni ja mitä se aiheuttaa, en vain silti osaa olla ilman.

      Joku täällä sanoi valemasennuksesta...ei se ole leikin asia eikä mitään valetta. Vaikka kuinka olisi tarve vähätellä toisten ongelmia niin ei se niistä vähäisempiä tee. Eiköhän alkoholin vaikutuksiakin olla jo tutkittu riittävästi ja voidaan todeta ihan suoraan, että sillä tosiaan on se masentava vaikutus ja sotkee aivojen tasapainoa. Ollaanhan siinä tavallaan myrkytystilassa.

      Näkökantoja on monia, mutta ei pitäisi vähätellä kenenkään pahaa oloa vai mitä?

      • rkele

        no en sitä tarkoittanut. Kyllähän se alkoholi ihan oikeaa masennusta aiheuttaa. Lähinnä tarkoitin sitä, että se masennus on käytännössä itseaiheutettua alkoholilla. Ja masennusta voi vähentää juomisen lopettamisella. Toiset ovat masentuneita ilman mitään aineitakin. Eikä ole selkeää ratkaisua sille, millä masennuksesta eroon. . Ehkä "vale" oli vähän väärä sana. Ehkä olen vaan kateellinen alkoihmisille, kun niillä on selkeä aiheuttaja/pahentaja, josta voi päästä eroon, ja mulla taas ei.


      • vastaus1234
        rkele kirjoitti:

        no en sitä tarkoittanut. Kyllähän se alkoholi ihan oikeaa masennusta aiheuttaa. Lähinnä tarkoitin sitä, että se masennus on käytännössä itseaiheutettua alkoholilla. Ja masennusta voi vähentää juomisen lopettamisella. Toiset ovat masentuneita ilman mitään aineitakin. Eikä ole selkeää ratkaisua sille, millä masennuksesta eroon. . Ehkä "vale" oli vähän väärä sana. Ehkä olen vaan kateellinen alkoihmisille, kun niillä on selkeä aiheuttaja/pahentaja, josta voi päästä eroon, ja mulla taas ei.

        Niin, minulla masennus oli ennen juomista. Ihan turha olla kateellinen. Kateus ainakin myrkyttää.
        Olin kauan aikaa masentunut, ennen kuin aloin edes juomaan. En koskenut koko alkoon heti täysi-ikäistyttyäni.

        Koen itse tehneeni menneisyydessäni erittäin typeriä ratkaisuja. Kun joskus oli hauskaa, yhdistin sen hauskuuden alkoholiin ja mikä yhtälö siitä sitten tuleekaan kun hölmö ihminen ja alko kohtaa, ei ole vaikeaa arvata.

        Itse olen kateellinen perusmasentuneille, kun se olisi vain asennekysymys, eikä olisi mitään riippuvuutta taakkana ja puhdistettavana.
        Näkökantoja on monia, pitäisi yrittää ymmärtää kaikenlaisia ja kun niitä on liikaa nykyään tässä maailmassa niin tuntee menevänsä sekaisin.


    • AhdistunutMies

      On nyt Joulukuussa tullut juotua käytännössä koko ajan. Aika huono omatunto sen takia kun tietää mitä kaikkea haittaa alkoholin juominen ihmiselle aiheuttaa. Pitää taas yrittää vuoden alusta alkaen olla edes pari kuukautta kokonaan juomatta.

    • paljonkärsinyt

      niimpä ja miten paljon muutkin joutuu kärsimään kun läheinen juopottelee

    • kierränkaukaa

      eräs raivoaa krapulassa ja siitä huomaa et juo liikaa

    • Viinamuotilisäksi

      Olen sillä kannalla, että masennus voi tulla monista syistä, mutta alkoholi on monille se alkusyy. Otetaan myös se huomioo, että uni ei ole pitkään aikaa kunnollista, kun on ottanut kerralla paljon tai sitten vain muutaman illassa. Uni ei ole kunnon lepoa silloin.

      Sit muista masennuksen, tai paremminkin alakuloisen mielen syistä tiedän mm. yksinäisyyden. Kun ei natsaa parisuhteet ja lähisuku on kuollut tai kaukana ja töistä ei ole tietoa. Siinä eivät hyvät harrastukset kovin pitkälle auta. Otin viimeisen 5 kk:n aikana kolme kertaa viunaa, mutta pistivät mielialan todella matalalle. Ei tuota käynyt muutama vuosi sitten.

    • Nauttikaaelämästä

      Itse aloitin alkoholin säännöllisen käytön noin 19-vuotiaana. 3-4 kertaa viikossa.
      42-vuotiaana aloin juomaan joka päivä. Nyt 51-vuotias ja juon edelleen joka päivä. Aloitan noin 16.00 ja juon puoleen yöhön. Nykyään menee noin 0.7-1-litraa viskiä illassa.
      Masentunut en ole koskaan ollut. Illat menee nopeasti ja olen oikeastaan aina hyvällä tuulella.
      Suosittelen.

      • Pösövvv

        Ei tossa varmaan ehdi masentua mutta eikö moinen toleranssi tuu kalliiksi?


    • taasleikataanhei

      Masennuksenideologia sisältyy hallitusten budjetteihin.

    • Karikalsari

      Omakohtaisesti en koskaan juo jos masennan tai mitään muutakaan negatiivista mielessä, se ei ole syy juoda. Juon harvoin viikonloppuisin ja silloin tunne on mitä päinvastaisin - ja kohtuudella, joka illan muistan...

      • v...taa

        No ei kai mikään asia ole niin huonosti ettei vois viinalla pahentaa


      • MinnaÄm

        Kaikki menee niin päin helvettiä, että nimenomaan viinalla asiat vain pahentuisi. Esim. loputkin rahat menisi> mitä kaikkea siitä seuraisi... Ja se myös, että mä oon darrassa masentunut potenssiin sata ja mietin vain helpointa itsemurhatapaa. Kyllä se pahentaa montaa eria asiaa. Ja myöskin pahentaa jo sitä olemassaolevaa masennusta.


      • Tissuntisdun

        Mä taas hiffasin kun olin juomatta että paska fiilis ei johdukaan darrasta vaan tulee joka tapauksessa ja nykyään juon vaan sen verran ettei tuu paha darra ja perskeles mulla on paljon mukavampaa pikkukekkulissa ku selvinpäin!


    • Puhun.Itestäni

      Kyllä se vaan masentaa, kun alkoholista seuraa moraalin rappio..

      • Itsestäsi

        Kerro lisää?


    • epäilijä

      Kyllä viina autaa rentoutumaan sekä on helponpi jutella kapakassa muiden kanssa jos on vähän ujo. Nythän koko ajan löysätään alkoholin saatavuutta niin kyllä jotain ogelmaa saataa tulla mutta se on ohimenevää. Näin oli keskikaljankin tullessa kauppoihin 60 luvun lopussa.

    • Viinalla olen menettänyt perheen, rahat ja mielenterveyden. Sairaus vei työpaikan. Työttömyys vei sosiaalisen elämän. Jäljelle jäi juominen että olis hetken helpompaa ja sais nukuttua. Sen verran pitää olla juomatta että voi käydä autolla Alkossa. Mitä sitten kun loputkin rahat on juotu? Köyttä kaulaan ja moro!

    • nonalkohol

      Alkoholi aiheutti ainakin minulle, helvetillisen masennuksen ja morkkiksen (vitutuksen). Nyt olen ollut 4.5 vuotta ilman alkoholia, niin oloni on kuin uudesti syntyneellä.
      Juokaa, jotka juotte, mutta ei minua alkoholi enää kiinnosta.

    • eläkeläismies

      Käytän joka päivä alkoholia kaksi kertaa päivässä. otan aina tasan 30 ml, eli lääkemitallisen; ensin päivällisen jälkeen, päivätorkuille kellahtaessani.
      Yöpuulle alkaessa aina sama juttu lääkemitallinen viinaa ja unta palloon.
      Hyödyt. Koskaan minulle, entiselle ikädogulle ei tule viinahimoa kun tiedän että pienen hörpin saan vasta illalla. Aikaisemmin elämässäni otin tylsään oloon taskumatista.
      Se kulutti oikeasti energiaa. Illalla olin vähän puhki.
      Sitten hyvin virkeä ja elämänhaluinen 90 vuotias pappa neuvoi että ota vaan terveyspaukku vaikka pari kertaa päivässä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe