Mikä auto taksiksi 1.7?

Kävin katsomassa uutta Volvo v 90 ja uutta E sarjan Mersua.

Kohta täytyy tilata auto jotta pääsee heti ajoon kun vapautus alkaa 1.7. Kumpaa suosittelette? Mitä mieltä ammattilaiset?

Tarkoitus on ajaa itse joten auton täytyy olla kestävä ettei seiso pajalla. Auto ajossa niin pääsee tienaamaan.

Kannattaako liittyä lähitaksiin vai Hesan välitykseen? Ajattelin Hesaan koska siellä on enemmän asiakkaita kun Vantaalla.

Tietääkö kukaan onko pakko asentaa mittaria? Riittääkö kännykkä sovellus? En halua tehdä reikiä uuteen autoon. Saako sen tilausvälitys laitteen kiinni ilman reikiä? Hesassa se on aika iso.

Kiitti avusta. Tolpalla nähdään 1.7. Ellei olla ajossa ja minä ainakin tulen olemaan.
Ilmianna
Jaa

59 Vastausta


Vitsi kai tuo on, mutta voi olla, että saat asua autossasi saadaksesi sen maksettua ja vähän voita leivälle. No toisaalta jos muutat Mersuusi, niin säästät vuokrissa pitkän pennin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Mitenkä niin vitsi? Nykyiset isännät ei osaa tehdä tehokkaasti työtä ja nyt pelottelevat alalle tulevia uusia innovatiivisia yrittäjiä jotka tekevät itse suorittavan työn. Näin jää itselle enemmän.

Minä en tule ajamaan tyhjänä vaan reititän ajoni niin että asiakkaita tulee heti kun entiset on viety perille. Uudet sovellutukset auttavat tässä.

Kun pidän autoni kunnossa ja olen itsekkin palveleva asiakaspalvelija on minulla suuri kilpailuetu. Tätähän nykyiset isännät kartellin suojassa ei ole tajunneet.

Onneksi loppuu noi isäntien suojatyöpaikat ja oikeat yrittäjät pääsevät menestymään
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Mitenkä niin vitsi? Nykyiset isännät ei osaa tehdä tehokkaasti työtä ja nyt pelottelevat alalle tulevia uusia innovatiivisia yrittäjiä jotka tekevät itse suorittavan työn. Näin jää itselle enemmän.

Minä en tule ajamaan tyhjänä vaan reititän ajoni niin että asiakkaita tulee heti kun entiset on viety perille. Uudet sovellutukset auttavat tässä.

Kun pidän autoni kunnossa ja olen itsekkin palveleva asiakaspalvelija on minulla suuri kilpailuetu. Tätähän nykyiset isännät kartellin suojassa ei ole tajunneet.

Onneksi loppuu noi isäntien suojatyöpaikat ja oikeat yrittäjät pääsevät menestymään
Osta samantien bussi. Voit otttaa 40 asiakasta kerralla.
Ajat 10 keikkaa päivässä olet miljonääri vuodessa.
Miksi tehdä puoliteholla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Mitenkä niin vitsi? Nykyiset isännät ei osaa tehdä tehokkaasti työtä ja nyt pelottelevat alalle tulevia uusia innovatiivisia yrittäjiä jotka tekevät itse suorittavan työn. Näin jää itselle enemmän.

Minä en tule ajamaan tyhjänä vaan reititän ajoni niin että asiakkaita tulee heti kun entiset on viety perille. Uudet sovellutukset auttavat tässä.

Kun pidän autoni kunnossa ja olen itsekkin palveleva asiakaspalvelija on minulla suuri kilpailuetu. Tätähän nykyiset isännät kartellin suojassa ei ole tajunneet.

Onneksi loppuu noi isäntien suojatyöpaikat ja oikeat yrittäjät pääsevät menestymään
En ole isäntä, mutta muutama vuosi sitten harkitsin sitä. Voi hittolainen kuinka nyt vituttaisi, kun olisi ehkä juuri saanut oman luvan ja jo iskisi vapautus, jonka myötä tolpat täynnä jonneja ja Mehmettejä omissa autoissaan ja suurien pelurien sadat uudet autot, yhteensä tuhansia uusia autoja maahan, alalle, jolla leipä ollut hiton tiukassa tähän astikin. Todennäköisesti tullaan näkemään ihan kirjaimellisesti verisiä taistoja, kun moni toiveikkaana alalle lähtenyt törmää todellisuuteen, kymppitonnien velat niskassaan, alle 5e tuntipalkalla yötä myöten painaen. Ja tolpilla kilometrien jonot ja ”kollega” ottaa 5m päästä tolpasta käsipystyä..

***

Toisaalta onhan tuossa ideaa, ehkä minäkin alan: ajan vain taksa päällä, aina täyttä autoa ja asiakkaita, jotka haluavat maksaa asiakaspalvelustani tuplahintaa ja tippaavat päälle!
3e/km ja vuodessa ehtii helposti 200 pv x 8h x 100km x 3e = 480 000e. Kyllä tuosta jo Mersun maksaa!

Bussi-idea on kyllä hyvä myös, mutta onhan Eemeli aina Eemeli, ei sitä voi rahassa mitata, varsinkaan reiätöntä sellaista!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
@KFfkfkfk Kuinka tyhmä sä oot, mene jumalauta takas sinne tissien väliin ja unelmoi Mersuista siellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jereeeeh kirjoitti:
@KFfkfkfk Kuinka tyhmä sä oot, mene jumalauta takas sinne tissien väliin ja unelmoi Mersuista siellä.
Mitä se ihan jerenä siinä ulisee reppakulli?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Taksamittari vaaditaan myös uuden lain aikana jos kuljetuksen hinta perustuu matkan tai ajan mittaamiseen.

Jos asiakas tilaa kyydin kännykkäsovelluksen avulla ja sovellus laskee sille kiinteän hinnan, niin taksamittaria ei tarvita. Samoin jos kuljettaja pystyy esim. navigaattorista katsomaan montako km ja minuttia asiakaan tilaama matka kestää ja laskee sille könttähinnan, niin taaskaan ei tarvita taksamittaria.

Ilman taksamittaria ajettaessa ei kuitenkaan voi tehdä välipysähdyksiä ja laskuttaa niistä ajan tai matkan mukaan. Pysähdyksiä voi kyllä tehdä, mutta kokonaishinta ei saa muuttua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Osaatko suositella mikä sovellus olisi paras?

Tuota mittaria ei siis ole pakko laittaa. Edellyttääkä Taksi Hesa mittaria vai voinko ajaa kännykkäsovelluksella?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Volvo ehdottomasti. Paljon parempi ajaa kun mese. Tilavampi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kaveri vaihtoi suosiolla Mitsubitsiin kun kävi kunnon päälle nostella mummoja lattianrajasta volvosta ja siksi bemareitakin vain sitkeimmillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Täksi Helsinki sekä lähitaksi kyllä vaativat perinteisen mittarin. Se tosin ei ole sinun ongelmasi, uusia autoilijoita otetaan välitykseen todella varovasti ainakin aluksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Miten niin otetaan? Kyllä ne kaikki ottaaa jotka vaan haluavat liittyä. Näin olen kuullut. Sehän on näitten välitysfirmojen etukin että on paljon laadukkaita autoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Miten niin otetaan? Kyllä ne kaikki ottaaa jotka vaan haluavat liittyä. Näin olen kuullut. Sehän on näitten välitysfirmojen etukin että on paljon laadukkaita autoja.
Toisaalta on etu, mutta kun ne autoilijat omistavat välitysfirmansa, niin uudet jakajat kakulle eivät olekaan enää yksiselitteinen etu. Mikäli vaikka HTD pystyy nykyisellä autokannallaan vastaamaan kilpailuun sekä hankkimaan kivasti ajoja osakkailleen, niin kyllähän sen kannattaa laittaa ovet kiinni uusilta.
Toinen juttu on sitten, ettei HTD välttämättä salli sinun ”sovellutuksiasi”, vaan vaatii, että käytät vain heidän keikkavälitystään. Näin se ainakin tähän asti ollut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kfkfkfkfkf kirjoitti:
Toisaalta on etu, mutta kun ne autoilijat omistavat välitysfirmansa, niin uudet jakajat kakulle eivät olekaan enää yksiselitteinen etu. Mikäli vaikka HTD pystyy nykyisellä autokannallaan vastaamaan kilpailuun sekä hankkimaan kivasti ajoja osakkailleen, niin kyllähän sen kannattaa laittaa ovet kiinni uusilta.
Toinen juttu on sitten, ettei HTD välttämättä salli sinun ”sovellutuksiasi”, vaan vaatii, että käytät vain heidän keikkavälitystään. Näin se ainakin tähän asti ollut.
Ei pidä paikkaansa, sallii muidenkin välityksen. Kuten Kovasen ja Mankkaan taksin oman, Menevä järjestelmä Helsingin Taksipalvelulla, Kajonin oma jne eli sallii kyllä muuykin välitykset siinä sivussa omansa rinnalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kfkfkfkfkf kirjoitti:
Toisaalta on etu, mutta kun ne autoilijat omistavat välitysfirmansa, niin uudet jakajat kakulle eivät olekaan enää yksiselitteinen etu. Mikäli vaikka HTD pystyy nykyisellä autokannallaan vastaamaan kilpailuun sekä hankkimaan kivasti ajoja osakkailleen, niin kyllähän sen kannattaa laittaa ovet kiinni uusilta.
Toinen juttu on sitten, ettei HTD välttämättä salli sinun ”sovellutuksiasi”, vaan vaatii, että käytät vain heidän keikkavälitystään. Näin se ainakin tähän asti ollut.
Ei pidä paikkaansa. Jos äppsi myy kerrankin eioota, asiakas siirtyy toiseen äppsiin. Ei ole varaa valkata.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Näinsemennene kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Jos äppsi myy kerrankin eioota, asiakas siirtyy toiseen äppsiin. Ei ole varaa valkata.
Noin se ei mene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Miten niin otetaan? Kyllä ne kaikki ottaaa jotka vaan haluavat liittyä. Näin olen kuullut. Sehän on näitten välitysfirmojen etukin että on paljon laadukkaita autoja.
Väärin olet kuullut
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
200cdi kirjoitti:
Väärin olet kuullut
Miten niin, nämä keneltä kuulin ovat oleet mukana Hesan taksikuvioissa jo pitkään. Perusteleppa vähän miksi olen kuulllut vääri. Sain kyllä aivan muuta tietoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
treqqaaz kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, sallii muidenkin välityksen. Kuten Kovasen ja Mankkaan taksin oman, Menevä järjestelmä Helsingin Taksipalvelulla, Kajonin oma jne eli sallii kyllä muuykin välitykset siinä sivussa omansa rinnalla.
Joo, voi sallia, jos on niin iso, ettei sille niin sanotusti mitään mahda, kuten Kovaselle, jolla jo on kymmeniä autoja. Mutta uudelle yksittäiselle sankarille kyllä mahtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Näinsemennene kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Jos äppsi myy kerrankin eioota, asiakas siirtyy toiseen äppsiin. Ei ole varaa valkata.
HtD:lla on riittävästi autoja myymään kysyntään, enemmän kuin millään muulla, joten ainakin alkuun heillä halutessaan on varaa valita edelleenkin.
Sinulla sen sijaan ei ole riittävästi autoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Osta Volvo, siinä on Mersua paremmat tilat. Siitä saa joku oivan auton vuoden tai parin jälkeen, vähän ajettu ja hyvin pidetty.
Ilmianna
Jaa
Joo, Hesassa (tirsk) on aika iso se reikä. Se on sun suurin ongelma. Just Slushissa käytii tämä läpi poikien kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Et ollut siellä. Fajtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Tarkoitus on ajaa itse joten auton täytyy olla kestävä ettei seiso pajalla. Auto ajossa niin pääsee tienaamaan." Pistämätön logiikka, että kun itse ajaa niin auton pitää olla kestävä!
Ja, hei, toi "auto ajossa ni pääsee tienaamaan" ihan loistava liikeidea, jolla varmasti peittoat meidät vanhat pierut mennentullen ens kesänä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
17 VASTAUSTA:
Näin on, eihän vanhat isännät aja edes itse. Siinä suurin vika ja yllätyksenä heille tulee että me uudet alalle tulevat oikeat yrittäjät tulemme mullistamaan koko alan.

Kilpailu avautuu ja jolla on uusia tuoreita ideoita ja kykyä toteuttaa ne , ovat 1.7 jälkeen menestyjiä. Kuulun niihin, varmasti. Laskelmat tehty konsultin kanssa ja yritysidea punnittu tarkkaan.

Monopolin olikin ja aika murtua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Näin on, eihän vanhat isännät aja edes itse. Siinä suurin vika ja yllätyksenä heille tulee että me uudet alalle tulevat oikeat yrittäjät tulemme mullistamaan koko alan.

Kilpailu avautuu ja jolla on uusia tuoreita ideoita ja kykyä toteuttaa ne , ovat 1.7 jälkeen menestyjiä. Kuulun niihin, varmasti. Laskelmat tehty konsultin kanssa ja yritysidea punnittu tarkkaan.

Monopolin olikin ja aika murtua.
Voisitko kertoa hieman tästä mullistavasta ideastasi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Näin on, eihän vanhat isännät aja edes itse. Siinä suurin vika ja yllätyksenä heille tulee että me uudet alalle tulevat oikeat yrittäjät tulemme mullistamaan koko alan.

Kilpailu avautuu ja jolla on uusia tuoreita ideoita ja kykyä toteuttaa ne , ovat 1.7 jälkeen menestyjiä. Kuulun niihin, varmasti. Laskelmat tehty konsultin kanssa ja yritysidea punnittu tarkkaan.

Monopolin olikin ja aika murtua.
Mistähän ihmeestä sinulle tuli kykyä toteuttaa ne mullistavat ideasi, kun ei ole juuri ymmärrystä edes autoista ja puhut yhdestä autosta, jota ajat itse. Melkoiset sankarisuunnitelmat saa olla, että yksin ajaen mullistaa markkinat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Näin on, eihän vanhat isännät aja edes itse. Siinä suurin vika ja yllätyksenä heille tulee että me uudet alalle tulevat oikeat yrittäjät tulemme mullistamaan koko alan.

Kilpailu avautuu ja jolla on uusia tuoreita ideoita ja kykyä toteuttaa ne , ovat 1.7 jälkeen menestyjiä. Kuulun niihin, varmasti. Laskelmat tehty konsultin kanssa ja yritysidea punnittu tarkkaan.

Monopolin olikin ja aika murtua.
Jotain voit saada aikaan n. 30 autolla kuskeineen ja vastuineen.

Kiitos ja hei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Näin on, eihän vanhat isännät aja edes itse. Siinä suurin vika ja yllätyksenä heille tulee että me uudet alalle tulevat oikeat yrittäjät tulemme mullistamaan koko alan.

Kilpailu avautuu ja jolla on uusia tuoreita ideoita ja kykyä toteuttaa ne , ovat 1.7 jälkeen menestyjiä. Kuulun niihin, varmasti. Laskelmat tehty konsultin kanssa ja yritysidea punnittu tarkkaan.

Monopolin olikin ja aika murtua.
Jaa, parhaimmat ideat kuten möttiäisen "monta asiakasta samaan autoon" ja uberin "pitääkö muka maksaa verotkin, häh" on jo käytössä. Sulle jäi vaan toi, että ajaa itse eikä tee reikää mesen kojelautaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Näin on, eihän vanhat isännät aja edes itse. Siinä suurin vika ja yllätyksenä heille tulee että me uudet alalle tulevat oikeat yrittäjät tulemme mullistamaan koko alan.

Kilpailu avautuu ja jolla on uusia tuoreita ideoita ja kykyä toteuttaa ne , ovat 1.7 jälkeen menestyjiä. Kuulun niihin, varmasti. Laskelmat tehty konsultin kanssa ja yritysidea punnittu tarkkaan.

Monopolin olikin ja aika murtua.
Minkälaista tulevaisuutta voi ennustaa tyypille, jonka tiedot alasta ovat niin alkeelliset, että vielä tänä päivänä luulee palkkakuljettajilla pyörivän auton elättävän myös yrittäjän joka ei itse aja? Tai yleensä käyttää vielä sanaa isäntä? Jos pelkällä autojen omistamisella aikoo tulla toimeen, tehokkaasti ajavia autoja täytyy olla vähintään neljä eli kahdeksan kuljettajaa. Yhdestä autosta saatava voitto on hyvällä tuurilla ( ei kolareita eikä sairaslomia) on kymppitonnin luokkaa. 8-10 työntekijän hallinto on jo kokopäivätyö eli ei siinä juuri tolpalle ehtisikään satunnaisia tuurauksia lukuunottamatta. Mitä tulee väitteessäni, että th ja ltd eivät ota uusia autoilijoita tarkoittaa sitä, että nykyään kun saat luvan, asiasi ja ammattitaiitosi ovat oletuksena kunnossa, joten pääset automaattisesti mukaan. Tulevaisuudessa uusia otetaan vain siinä tapauksessa että vanhoja lopettaa, autojen määrää ei ole syytä kasvattaa ainakaan alussa. Tervetuloa alalle, tuolla asenteella ja ammattitaidolla saatat sinnitellä jopa vuoden ennen vaikeuksia
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vanha_lsäntä kirjoitti:
Jaa, parhaimmat ideat kuten möttiäisen "monta asiakasta samaan autoon" ja uberin "pitääkö muka maksaa verotkin, häh" on jo käytössä. Sulle jäi vaan toi, että ajaa itse eikä tee reikää mesen kojelautaan.
Kyllähän reiättömän Mesen jälleenmyyntiarvo on huomattavasti korkeampi, joten kyllä tuolla saattaa hyvinkin elättää itsensä leveästi!

Kyllä ne vaikeudet alkavat no ensimmäisellä viikolla, jos osaa laskea tiliään. Jos ei, niin ehkä huomaa tilanteen tosiaan vasta vuoden kuluttua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tässä sen näkee vastauksista miten suojatyöpaikassa olleet monopolin hyväksymät taksiisännät, yrättäjän irivikuvat, ovat heti huutamassa kurkku suorana ettei tule mitään.

Koville tuntuu ottavan meidän uusien, kyvykkäiden, idearikkaiden oikeiden yrittäjien tulo alalle 1.7.2018 alkaen. Kova on pelko ns. yrittäjillä mitä me uudet saadaan aikaan. Se on ainakin varmaa että parempi tuotto/h/ajettu km sekä tyhjänä ajon minimointi. Silloin kun lähdemme ajoon niin teemme taatusti tulosta. Nauttikaa vielä kun voitte.

Ps. päädyin Volvoon. On tyylikkäämpi kui Mese.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Tässä sen näkee vastauksista miten suojatyöpaikassa olleet monopolin hyväksymät taksiisännät, yrättäjän irivikuvat, ovat heti huutamassa kurkku suorana ettei tule mitään.

Koville tuntuu ottavan meidän uusien, kyvykkäiden, idearikkaiden oikeiden yrittäjien tulo alalle 1.7.2018 alkaen. Kova on pelko ns. yrittäjillä mitä me uudet saadaan aikaan. Se on ainakin varmaa että parempi tuotto/h/ajettu km sekä tyhjänä ajon minimointi. Silloin kun lähdemme ajoon niin teemme taatusti tulosta. Nauttikaa vielä kun voitte.

Ps. päädyin Volvoon. On tyylikkäämpi kui Mese.
Emmä jaksa enää. Vati mikä vati
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TulevaTaksari kirjoitti:
Tässä sen näkee vastauksista miten suojatyöpaikassa olleet monopolin hyväksymät taksiisännät, yrättäjän irivikuvat, ovat heti huutamassa kurkku suorana ettei tule mitään.

Koville tuntuu ottavan meidän uusien, kyvykkäiden, idearikkaiden oikeiden yrittäjien tulo alalle 1.7.2018 alkaen. Kova on pelko ns. yrittäjillä mitä me uudet saadaan aikaan. Se on ainakin varmaa että parempi tuotto/h/ajettu km sekä tyhjänä ajon minimointi. Silloin kun lähdemme ajoon niin teemme taatusti tulosta. Nauttikaa vielä kun voitte.

Ps. päädyin Volvoon. On tyylikkäämpi kui Mese.
Se on varmaa, että tekin osaltanne syötte vanhojen leipää, vaikka sitten olisitte kuinka surkeita ja menisitte konkurssiin kuukaudessa. Silti sen kuukauden aikana ajamanne olisi ainakin osittain pois vanhoilta, joten ei sinänsä ihme, jos siksikin vastustavat tuloanne alalle.

Lähes yhtä varmaa on se, että 200cdi osui tuossa hyvin oikeaan. Mutta ei se mitään, kyllä vatikin saattaa onnistua repimään laihan elannon itselleen tekemällä 80h viikkoja yöpainotteisesti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
200cdi kirjoitti:
Minkälaista tulevaisuutta voi ennustaa tyypille, jonka tiedot alasta ovat niin alkeelliset, että vielä tänä päivänä luulee palkkakuljettajilla pyörivän auton elättävän myös yrittäjän joka ei itse aja? Tai yleensä käyttää vielä sanaa isäntä? Jos pelkällä autojen omistamisella aikoo tulla toimeen, tehokkaasti ajavia autoja täytyy olla vähintään neljä eli kahdeksan kuljettajaa. Yhdestä autosta saatava voitto on hyvällä tuurilla ( ei kolareita eikä sairaslomia) on kymppitonnin luokkaa. 8-10 työntekijän hallinto on jo kokopäivätyö eli ei siinä juuri tolpalle ehtisikään satunnaisia tuurauksia lukuunottamatta. Mitä tulee väitteessäni, että th ja ltd eivät ota uusia autoilijoita tarkoittaa sitä, että nykyään kun saat luvan, asiasi ja ammattitaiitosi ovat oletuksena kunnossa, joten pääset automaattisesti mukaan. Tulevaisuudessa uusia otetaan vain siinä tapauksessa että vanhoja lopettaa, autojen määrää ei ole syytä kasvattaa ainakaan alussa. Tervetuloa alalle, tuolla asenteella ja ammattitaidolla saatat sinnitellä jopa vuoden ennen vaikeuksia
Hei rimpulamersun kuljettaja. Isäntä on yleisessä käyttössä oleva nimitys taksiyrittäjälle. Minkälaiset tiedot sinulla penen c-sarjan Mersun kuljettajalla on alasta? Ilmeisen huonot.

Ilmeisesti pieni nuhapumppu merususi on saanut sinut ahdistumaan kun on noin valtavan paha mieli siitä että kilpailu vapautuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KohtaIsäntänä kirjoitti:
Hei rimpulamersun kuljettaja. Isäntä on yleisessä käyttössä oleva nimitys taksiyrittäjälle. Minkälaiset tiedot sinulla penen c-sarjan Mersun kuljettajalla on alasta? Ilmeisen huonot.

Ilmeisesti pieni nuhapumppu merususi on saanut sinut ahdistumaan kun on noin valtavan paha mieli siitä että kilpailu vapautuu.
C-Sarjan Mersu on kyllä liian pieni taksihommiin. Siinä olen samaa mieltä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KohtaIsäntänä kirjoitti:
Hei rimpulamersun kuljettaja. Isäntä on yleisessä käyttössä oleva nimitys taksiyrittäjälle. Minkälaiset tiedot sinulla penen c-sarjan Mersun kuljettajalla on alasta? Ilmeisen huonot.

Ilmeisesti pieni nuhapumppu merususi on saanut sinut ahdistumaan kun on noin valtavan paha mieli siitä että kilpailu vapautuu.
Olen ollut alalla 24 vuotta, kuljettajana ja yrittäjänä. Koskaan en ole ollut renki, enkä nykyään koe olevani isäntä. Arvostan myös työntekijöitä niin paljon että en kutsu heitä rengeiksi. Aivan kuten Lappeenrannan ja Japanin välissä oleva maakaistale ei ole enää Neuvostoliitto, eivät taksikuskit ole enää renkejä tai isäntiä. Menepä kutsumaan ketä tahansa kuljettajaa rengeiksi niin voit olla varma että saat kuskin huonolle tuulelle. Ei kilpailu minua millään lailla ahdista, vaan väärät luulot alasta. Suomessa on 9500 taksia, joista 90% on yhden auton yrityksiä. Näistä.suuri osa, omani nykyään mukaan lukien on yrityksiä, joissa yrittäjä ajaa yksin eikä palkkaa kuljettajia. Toistan nyt itseäni, mutta yksi taksi ei missään päin maata tuota niin paljon että sillä eläisi itse ajamatta. Aloittaja ei siis ole keksinyt mitään mullistavaa. Toinen ärsyttävä asia on ilmeinen asennevamma. Kun taksikuski on töissä, hän on siellä asiakkaita varten, eikä asiakkaat häntä varten. Ajatus siitä että "reititän ajoni niin, ettei tyhjää ajoa tule", on merkki väärästä asenteesta. Jos vaikka olet liikennealueesi itäpuolella, ja asiakas länsipuolelta tilaa kyydin, mitä teet? Kerrot että asiakas on väärässä paikassa, en tule hakemaan? Vai jäät nykyiselle paikalle odottamaan kahdeksi tunniksi mahdollista keikkaa? Voi uusilla sovelluksilla töitä tullakin,mutta en missään tapauksessa uskaltaisi aloittaa noin kalliilla autolla. Mersun tai Volvon pystyy maksamaan jos sillä ajetaan kahdessa vuorossa. Oma kuljettajani vaihtoi toisiin hommiin vuosi sitten ja vaihdoin Mersun halvempaan joten nimimerkkini ei ole enää paikkansapitävä. En ole ihan vaan omaa laiskuuttani vaihtanut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2.0tdiex200cdi kirjoitti:
Olen ollut alalla 24 vuotta, kuljettajana ja yrittäjänä. Koskaan en ole ollut renki, enkä nykyään koe olevani isäntä. Arvostan myös työntekijöitä niin paljon että en kutsu heitä rengeiksi. Aivan kuten Lappeenrannan ja Japanin välissä oleva maakaistale ei ole enää Neuvostoliitto, eivät taksikuskit ole enää renkejä tai isäntiä. Menepä kutsumaan ketä tahansa kuljettajaa rengeiksi niin voit olla varma että saat kuskin huonolle tuulelle. Ei kilpailu minua millään lailla ahdista, vaan väärät luulot alasta. Suomessa on 9500 taksia, joista 90% on yhden auton yrityksiä. Näistä.suuri osa, omani nykyään mukaan lukien on yrityksiä, joissa yrittäjä ajaa yksin eikä palkkaa kuljettajia. Toistan nyt itseäni, mutta yksi taksi ei missään päin maata tuota niin paljon että sillä eläisi itse ajamatta. Aloittaja ei siis ole keksinyt mitään mullistavaa. Toinen ärsyttävä asia on ilmeinen asennevamma. Kun taksikuski on töissä, hän on siellä asiakkaita varten, eikä asiakkaat häntä varten. Ajatus siitä että "reititän ajoni niin, ettei tyhjää ajoa tule", on merkki väärästä asenteesta. Jos vaikka olet liikennealueesi itäpuolella, ja asiakas länsipuolelta tilaa kyydin, mitä teet? Kerrot että asiakas on väärässä paikassa, en tule hakemaan? Vai jäät nykyiselle paikalle odottamaan kahdeksi tunniksi mahdollista keikkaa? Voi uusilla sovelluksilla töitä tullakin,mutta en missään tapauksessa uskaltaisi aloittaa noin kalliilla autolla. Mersun tai Volvon pystyy maksamaan jos sillä ajetaan kahdessa vuorossa. Oma kuljettajani vaihtoi toisiin hommiin vuosi sitten ja vaihdoin Mersun halvempaan joten nimimerkkini ei ole enää paikkansapitävä. En ole ihan vaan omaa laiskuuttani vaihtanut.
Minä olin renkinä vuosia, enkä kertaakaan siitä ahdistunut, että siksi kutsuttiin. Että älä yleistä kaikkien alalla olevan huonoitsetuntoisia. Paljon suurempi ongelma itsetunnolle oli se, että ylipäätään moista paskaduunia päätyi tekemään naurettavan pienellä palkalla ja surkeilla työoloilla. Rengiksi sanominen ei koskaan haitannut, sehän oli sitäpaitsi totuuskin.

Kannattavampaahan yrittäminen aina on, jos saa tuottoa investoinnille maksimaalisesti eli taksin kyseessä ollen auton pitäisi olla jatkuvasti liikenteessä, jos niin vain suinkin saa juoksevat kulut katettua. Yksinajamisen ihanne on siis talousmatikasta mitään ymmärtämättömän horinaa.
Jos ja kun kaikki tunnit eivät ole huippukannattavia ja jos ja kun rengit eivät suostu ajamaan surkeita tunteja provikalla, eikä surkeista tunneista kannata maksaa vakiotuntipalkkaakaan, mutta yrittäjä silti haluaa surkeiden tuntienkin hilut kotiin, niin yrittäjän kannattaa antaa parhaat tunnit rengeille ja ajaa itse ne surkeimmat tunnit. Niiden osalta tuntipalkka ei tietenkään päätä huimaa, mutta yrityksen kannattavuus kuitenkin paranee ja mm. velanmaksukyky paranee.
Kuskien käyttö riippuu toki myös toimipaikasta, jossain maalla ei varmaan vaan ajoja riitä.

Autovalinnassa ei sinänsä pitäisi vaikuttaa velkaisuuden, sillä terveen yrityksen pitäisi olla riittävän kannattava maksaakseen tarpeenmukaisien työkalujensa lainatkin, jos ei tähän pysty, niin yritys on oikeastaan kannattamaton ja pitäisi lakkauttaa. Oma lukunsa sitten on, että mikä on se tarpeenmukainen työkalu eli auto taksiin? Joidenkin mielestä Mersu tai Volvokin ovat liian kalliita, mutta tämä varmaan riippuu yrityksen toiminnastakin. Käyttää se Kovanenkin premium-autoja, vaikka varmasti on tarkkaan laskenut mikä on kannattavinta? Kalliimpi auto tosiaan todennäköisesti edellyttää myös kovempaa käyttöä eli enempiä tunteja tullakseen kannattavaksi. Ainakin PKS:llä Mersun taksihuolto on ilmeisesti vahva syy valita Mersu ja tietenkin mitä enemmän tulee kilometrejä, sen enemmän hyötyy hyvästä huollosta ja lujasta laadusta, mikäli Mersu sitä aidosti tarjoaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Dkffkkffk kirjoitti:
Minä olin renkinä vuosia, enkä kertaakaan siitä ahdistunut, että siksi kutsuttiin. Että älä yleistä kaikkien alalla olevan huonoitsetuntoisia. Paljon suurempi ongelma itsetunnolle oli se, että ylipäätään moista paskaduunia päätyi tekemään naurettavan pienellä palkalla ja surkeilla työoloilla. Rengiksi sanominen ei koskaan haitannut, sehän oli sitäpaitsi totuuskin.

Kannattavampaahan yrittäminen aina on, jos saa tuottoa investoinnille maksimaalisesti eli taksin kyseessä ollen auton pitäisi olla jatkuvasti liikenteessä, jos niin vain suinkin saa juoksevat kulut katettua. Yksinajamisen ihanne on siis talousmatikasta mitään ymmärtämättömän horinaa.
Jos ja kun kaikki tunnit eivät ole huippukannattavia ja jos ja kun rengit eivät suostu ajamaan surkeita tunteja provikalla, eikä surkeista tunneista kannata maksaa vakiotuntipalkkaakaan, mutta yrittäjä silti haluaa surkeiden tuntienkin hilut kotiin, niin yrittäjän kannattaa antaa parhaat tunnit rengeille ja ajaa itse ne surkeimmat tunnit. Niiden osalta tuntipalkka ei tietenkään päätä huimaa, mutta yrityksen kannattavuus kuitenkin paranee ja mm. velanmaksukyky paranee.
Kuskien käyttö riippuu toki myös toimipaikasta, jossain maalla ei varmaan vaan ajoja riitä.

Autovalinnassa ei sinänsä pitäisi vaikuttaa velkaisuuden, sillä terveen yrityksen pitäisi olla riittävän kannattava maksaakseen tarpeenmukaisien työkalujensa lainatkin, jos ei tähän pysty, niin yritys on oikeastaan kannattamaton ja pitäisi lakkauttaa. Oma lukunsa sitten on, että mikä on se tarpeenmukainen työkalu eli auto taksiin? Joidenkin mielestä Mersu tai Volvokin ovat liian kalliita, mutta tämä varmaan riippuu yrityksen toiminnastakin. Käyttää se Kovanenkin premium-autoja, vaikka varmasti on tarkkaan laskenut mikä on kannattavinta? Kalliimpi auto tosiaan todennäköisesti edellyttää myös kovempaa käyttöä eli enempiä tunteja tullakseen kannattavaksi. Ainakin PKS:llä Mersun taksihuolto on ilmeisesti vahva syy valita Mersu ja tietenkin mitä enemmän tulee kilometrejä, sen enemmän hyötyy hyvästä huollosta ja lujasta laadusta, mikäli Mersu sitä aidosti tarjoaa.
Erittäin hyvä kirjoitus. Kiitos.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Dkffkkffk kirjoitti:
Minä olin renkinä vuosia, enkä kertaakaan siitä ahdistunut, että siksi kutsuttiin. Että älä yleistä kaikkien alalla olevan huonoitsetuntoisia. Paljon suurempi ongelma itsetunnolle oli se, että ylipäätään moista paskaduunia päätyi tekemään naurettavan pienellä palkalla ja surkeilla työoloilla. Rengiksi sanominen ei koskaan haitannut, sehän oli sitäpaitsi totuuskin.

Kannattavampaahan yrittäminen aina on, jos saa tuottoa investoinnille maksimaalisesti eli taksin kyseessä ollen auton pitäisi olla jatkuvasti liikenteessä, jos niin vain suinkin saa juoksevat kulut katettua. Yksinajamisen ihanne on siis talousmatikasta mitään ymmärtämättömän horinaa.
Jos ja kun kaikki tunnit eivät ole huippukannattavia ja jos ja kun rengit eivät suostu ajamaan surkeita tunteja provikalla, eikä surkeista tunneista kannata maksaa vakiotuntipalkkaakaan, mutta yrittäjä silti haluaa surkeiden tuntienkin hilut kotiin, niin yrittäjän kannattaa antaa parhaat tunnit rengeille ja ajaa itse ne surkeimmat tunnit. Niiden osalta tuntipalkka ei tietenkään päätä huimaa, mutta yrityksen kannattavuus kuitenkin paranee ja mm. velanmaksukyky paranee.
Kuskien käyttö riippuu toki myös toimipaikasta, jossain maalla ei varmaan vaan ajoja riitä.

Autovalinnassa ei sinänsä pitäisi vaikuttaa velkaisuuden, sillä terveen yrityksen pitäisi olla riittävän kannattava maksaakseen tarpeenmukaisien työkalujensa lainatkin, jos ei tähän pysty, niin yritys on oikeastaan kannattamaton ja pitäisi lakkauttaa. Oma lukunsa sitten on, että mikä on se tarpeenmukainen työkalu eli auto taksiin? Joidenkin mielestä Mersu tai Volvokin ovat liian kalliita, mutta tämä varmaan riippuu yrityksen toiminnastakin. Käyttää se Kovanenkin premium-autoja, vaikka varmasti on tarkkaan laskenut mikä on kannattavinta? Kalliimpi auto tosiaan todennäköisesti edellyttää myös kovempaa käyttöä eli enempiä tunteja tullakseen kannattavaksi. Ainakin PKS:llä Mersun taksihuolto on ilmeisesti vahva syy valita Mersu ja tietenkin mitä enemmän tulee kilometrejä, sen enemmän hyötyy hyvästä huollosta ja lujasta laadusta, mikäli Mersu sitä aidosti tarjoaa.
Joo no, jätetään tuo renkikeskustelu sikseen. Siitä ei kahta sanaa, etteikö kahdessa vuorossa ajaminen olisi kannattavampaa kuin yksin. Itselleni olen perustellut asian näin: ajan pk seudulla, silti yökuskin löytäminen on lähestulkoon mahdotonta. Päiväkuskeja löytyisi, mutta en halua näillä vuosilla enää ryhtyä ajamaan pelkkää yötä. Ajan siis mieluummin Skodalla päivävuoroa kuin mesellä yötä ja muutenkin saan valita omat työaikani. Ajan arkipäivät ja satunnaisesti lauantai illan tai su päivän. En myöskään halua olla vastuussa palkollisista jos bernerskän viritys iskeytyy tuulettimeen oikein voimalla. Mitä autojen hintaan tulee, niin eihän se auton hinta ole ratkaiseva, vaan kuukausilyhennys. Saman maksaa kuukaudessa jos Skodan maksaa pois kahdessa vuodessa tai Mersun neljässä. Oma valintani johtuu siitä, että näin voin ajaa riskittömästi koko ajan autolla jossa on takuu voimassa. Lisäksi ajan mieluummin 200 k ajetulla Skodalla kuin 400 k ajetulla Mersulla.
Sitten vielä, yksin ajamalla uskallan ajaa pelkällä liikennevakuutuksella, kaskon pois jättämällä säästää aika lailla. On siinä tietysti riskinsä, mutta viimeksi olen itse aiheuttanut kolarin 10 vuotta sitten ja ajan kuitenkin sen 100k/vuosi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2.0tdiex200cdi kirjoitti:
Joo no, jätetään tuo renkikeskustelu sikseen. Siitä ei kahta sanaa, etteikö kahdessa vuorossa ajaminen olisi kannattavampaa kuin yksin. Itselleni olen perustellut asian näin: ajan pk seudulla, silti yökuskin löytäminen on lähestulkoon mahdotonta. Päiväkuskeja löytyisi, mutta en halua näillä vuosilla enää ryhtyä ajamaan pelkkää yötä. Ajan siis mieluummin Skodalla päivävuoroa kuin mesellä yötä ja muutenkin saan valita omat työaikani. Ajan arkipäivät ja satunnaisesti lauantai illan tai su päivän. En myöskään halua olla vastuussa palkollisista jos bernerskän viritys iskeytyy tuulettimeen oikein voimalla. Mitä autojen hintaan tulee, niin eihän se auton hinta ole ratkaiseva, vaan kuukausilyhennys. Saman maksaa kuukaudessa jos Skodan maksaa pois kahdessa vuodessa tai Mersun neljässä. Oma valintani johtuu siitä, että näin voin ajaa riskittömästi koko ajan autolla jossa on takuu voimassa. Lisäksi ajan mieluummin 200 k ajetulla Skodalla kuin 400 k ajetulla Mersulla.
Sitten vielä, yksin ajamalla uskallan ajaa pelkällä liikennevakuutuksella, kaskon pois jättämällä säästää aika lailla. On siinä tietysti riskinsä, mutta viimeksi olen itse aiheuttanut kolarin 10 vuotta sitten ja ajan kuitenkin sen 100k/vuosi.
Jos vielä ajaisin, niin kuulostaisit täydelliseltä isännältä, itse kun tykkäsin ajaa stadissa vain öitä, päivisin kun työ oli raskaampaa ja ainakin provisiolla liksa taatusti paska, öisin sentään aina se pieni toivo kohtalaisesta liksasta. Lisäksi jos isännän vaihtoehdot ovat ei kuskia lainkaan tai minä, niin tulospaineet ja vaaditut tuntimäärät lienevät vähissä, jos provikalla ajaa. Mersu kelpaisi, muttei Skoda juuri huonompi, mieluummin prosentin paremmalla provikalla Skodalla kuin Mersulla ajaisi.

Tämä nyt ei ollut työhakemus, en ole ajatellut lähteä takaisin rattiin ainakaan stadiin ja pelkäänpä tosiaan koko homman kannattavuuden menevän viemäristä alas kesällä.

Piti vaan tarttua, kun hieman yllättikin, jos nimenomaan yökuskit kivenalla. Vaikka voihan olla, että tilanne muuttunut sitten omien aikojeni?
Toisaalta jos vielä haluaisinkin ajaa, niin kai se pitäisi harkita tuota oman firman perustamistakin, riskithän sikäli pieniä, että auto käy kaupaksi tai sen voi jättää lopulta omaan käyttöön. Lieneekö sekin pian mahdollista, että jos ajot jäävät tietyn rajan alle, niin voisi ajaa omalla käyttöautollaan? Silloin ei tietenkään ihan täyttä leipää saisi taksista, mutta ehkä hyvää lisää kuitenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itsellä mese 280 kaikilla herkuilla odottelee pääsyä museoajoon ensi
kesänä. Otetaan eurot kuleksimasta jotka ei ylpeille taksikuskeille
kelpaa. Ajoa vähemmän, tuloa enemmän, koska en maksa kellekään
välistävetäjälle senttiäkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Miten kirjoituksesi liittyy mitenkään takseihin. Museoromut eivät ole takseja. Tajuatko?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sairas tyyppi ja nenä tiedossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Uudessa laissa ei lainkaan määritellä ajoneuvon kokoa eikä ikää rajoituksena. Saat ajaa vaikka museo-Tunturilla tai kuorma-autolla jos haluat. Kannattaako sitten mikä tapa, se on oma lukunsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hommaat nyt vain itsellesi kunnon Dacian, ja jos jotakin pitää kiinnittää, niin tee se plastic paddingilla. Jos sitten uudessa autossasi vähän dunkkaa, niin se raikastuu heiluttamalla sen sisätiloissa vanhaa suojeluskuntamanttelia. Ei muuta kuin asiakasrikkaita matkoja sinulle.
Ilmianna
Jaa
Tota, jos ei pokaa riitä stadissa nykyisille 1500 autolle, miten niitä riittää 5000 autolle? Sitten ottakaa selvää taksien pakollisista kuluista, laskekaa, paljonko pitää ajaa, että selviää laskuista ja sitten pitäis vielä elää ja asua ja syödäkkin. Järkeväää, eikö?

Luuletteko, että asiakasmäärät lisääntyy? 😂😂😂😂😂
Ilmianna
Jaa
Berner ja Sipilä taisivat tässäkin asiassa keskustelun mm. veropuolen kanssa kuten monista muistakin asioista..

Ei millään hyvällä mutta näistä koituu kuluja ja hatmeja vielä vallan hitsisti..
Ilmianna
Jaa
Justiinhan Trafin määräysluonnokset on lausuntopyyntö kierroksella, johon voi vaikuttavat tahot yrittää kertoa mielipiteitänsä.
Määräysluonnoksessa on esitetty että kaikissa taksiliikenteessä käytettivissä autoissa on oltava eu:n mittalaitedirektiivin täyttävä taksamittari. Eli ei ne kustannukset tulevaisuudessa ainakaan poistu.
Kaikissa taksiliikenteessä olisi myös pakko käyttää taksivalaisinta katolla joka näyttää keltaista valoa.
Ilmianna
Jaa
Tämän aloittajan on pakko olla entinen ViidenTähdenUber nykyinen ViidenTähdenTaxari. Sen verran typerää tekstiä on suoltanut aivoistaan ettei voi olla kukaan muu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Uskon näin olevan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vaikea sanoa kun molemmat täyttä laatua ;D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Volvo asiakkaat kiittää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Osta taksisesi LTI:n TX4:

http://www.levc.com/new-taxis/new_tx4_taxi/

Rekisteröity 7:lle, 8-pisteen kaiuttimet, vakiovarusteena pyörätuolirampit, pyörätuoli mahtuu sisään kokonaisena, vakiona "kuljetustyöntekijän istuin", tehty kestämään 600 000 mailia (miljoona kilometriä), laturit, pumput, putsarit ja muu vaihdettava on asennettu moottorin ylöosaan (helppo huoltaa ja vaihtaa), saa myös vasemmanpuoleisella ohjauksella, sertifioitu koko eurooppaan, kääntösäde on niin pieni että kääntyy ympäri 2-kaistaisella tietä. Autossa erikoisvalmisetise taxi-renkat.

Minä lähtisin tuosta liikkeelle. Siinä on perikunnallekkin autoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tällaista joku Suomessa kokeilikin. Liian matala maavara tekee autosta kelvottoman Suomen talveen. Lisäksi huoĺot ja takuukorjaukset ovat kysymysmerkki. Löhetetäämkö laivakontissa Englantiin, viikko/suunta ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kalliimpi kuin mersu, paskempi ajaakuin mersu. Kulutus yhdistetty näytti olevan melkein 9 litraa sadalla eli todellisuudessa 10-12 litraa päästöjen ollessa 222 grammaa. Ei kyllä hanuri kestäisi tuollaisella ajella.
Melutasokin oli 73desipeliä, joten saa vielä sijoittaa hyviin peltoreihin.
Veikkaanpa ettei saa wepastoa.
Pakkohan tolla on se miljoona ajaa kun ei tollaista kukaan halua jälkimarkkinoilla enään ostaa lukuunottamatta muutamaa invalidiä.
Autona muuten olisi varmaan taksissa tosi käytännöllinen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
1 VASTAUS:
tee jotain muuta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyvä että saadaan uusia yrittäjiä joilla on hyviä ideoita. Monopolin onkin aika murtua. Toivotan sinulle menestystä jota varmasti tulee. Peset möhämahaiset kaljut taksarit varmasti.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mikä auto taksiksi 1.7?

Kävin katsomassa uutta Volvo v 90 ja uutta E sarjan Mersua.

Kohta täytyy tilata auto jotta pääsee heti ajoon kun vapautus alkaa 1.7. Kumpaa suosittelette? Mitä mieltä ammattilaiset?

Tarkoitus on ajaa itse joten auton täytyy olla kestävä ettei seiso pajalla. Auto ajossa niin pääsee tienaamaan.

Kannattaako liittyä lähitaksiin vai Hesan välitykseen? Ajattelin Hesaan koska siellä on enemmän asiakkaita kun Vantaalla.

Tietääkö kukaan onko pakko asentaa mittaria? Riittääkö kännykkä sovellus? En halua tehdä reikiä uuteen autoon. Saako sen tilausvälitys laitteen kiinni ilman reikiä? Hesassa se on aika iso.

Kiitti avusta. Tolpalla nähdään 1.7. Ellei olla ajossa ja minä ainakin tulen olemaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta