Paavali tunnusti tietojensa puutteellisuuden

raamatunlukija

Paavalin rehellinen tunnustus:

1. Kor. 13:12
Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. [1. Kor. 8:3; 2. Kor. 3:18; 1. Joh. 3:2]

68

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.on

      Apostoli Paavali on kristinuskolle samanlainen kuin profeetta Muhammed islamille

    • kokemukseni

      -Me katselemme Jumalaa kuin kuvastimesta (peilistä, jossa näemme itsemme). Aina kun puhumme Jumalasta ja Hänen tahdostaan, me puhumme itsestämme tai luemme ulkoa oppimiamme uskonyhteisömme hokemia.

      • Kristitty_mies

        Itse Jumala on salattu. Hän on sanoin kuvaamaton. Myös Raamattu on sanaa Jumalasta, ei suoraa Jumalan sanaa ja puhetta. Raamatun pitäminen historiallisesti tai moraalisesti erehtymättömänä, merkitsee huonoa raamatuntuntemusta tai tosiasioiden kieltämistä.


      • Kristitty_mies kirjoitti:

        Itse Jumala on salattu. Hän on sanoin kuvaamaton. Myös Raamattu on sanaa Jumalasta, ei suoraa Jumalan sanaa ja puhetta. Raamatun pitäminen historiallisesti tai moraalisesti erehtymättömänä, merkitsee huonoa raamatuntuntemusta tai tosiasioiden kieltämistä.

        Ei se kuule evl noin ole. Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa. Me tiedämme, Hänestä kaiken sen minkä tässä ajassa pystymme ymmärtämään.
        Raamattu nimeomaan ON Jumalan sanaa ihmisille ja se on täysin erehtymätön.


      • Kristitty_mies kirjoitti:

        Itse Jumala on salattu. Hän on sanoin kuvaamaton. Myös Raamattu on sanaa Jumalasta, ei suoraa Jumalan sanaa ja puhetta. Raamatun pitäminen historiallisesti tai moraalisesti erehtymättömänä, merkitsee huonoa raamatuntuntemusta tai tosiasioiden kieltämistä.

        ps. aloitushan on sinun, eikös olekin :D?


      • Kristitty_mies
        naurunpaikka kirjoitti:

        ps. aloitushan on sinun, eikös olekin :D?

        Kyllä, raamatunlukija on yksi minun monista nimeitäni.


      • Mielestäni tälläinen tulkinta on hiukan ongelmallinen. Ihminen voi kyllä katsoa itseään kuin kuvastimesta, eli peilin kautta, mutta miten ihminen voi joskus katsoa itseään kasvoista kasvoihin? Minusta tässä Paavali viittaa tietoon yleensä ja ehkä erityisesti tietoon Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta. Nyt tietomme on vajavaista, mutta kerran maallisen todellisuuden esteet katoavat ja näemme todellisuuden niin hyvin kuin ihminen sen voi nähdä.


    • myyttien.kehittyminen

      Paavalista on tehty myöhemmin myyttinen hahmo joka on lähes Jumalan veroinen. Näin kaikki myytit kehittyvät

      • monet.sitä.nykyisinkin

        Paavali toi armon ainoaksi edellytykseksi taivaaseen pääsylle, sen takia kristityt ovat kautta koko historian yleensä olleet julmia ja ilkeitä vähäosaisille ja toisella tavalla uskoville.


      • pakanainapostoli
        monet.sitä.nykyisinkin kirjoitti:

        Paavali toi armon ainoaksi edellytykseksi taivaaseen pääsylle, sen takia kristityt ovat kautta koko historian yleensä olleet julmia ja ilkeitä vähäosaisille ja toisella tavalla uskoville.

        Armo on jo vanhassa Testamentissa kts. psalmi 136, mutta Paavali korosti tätä meille pakanoille vähän niinkuin kärestä pitäen :))


      • monet.sitä.nykyisinkin
        pakanainapostoli kirjoitti:

        Armo on jo vanhassa Testamentissa kts. psalmi 136, mutta Paavali korosti tätä meille pakanoille vähän niinkuin kärestä pitäen :))

        Sehän oli vanhan liiton aikaa ja koski vain israelilaisia, Aabrahamin jälkeläisiä.


      • korjaanhieman
        monet.sitä.nykyisinkin kirjoitti:

        Sehän oli vanhan liiton aikaa ja koski vain israelilaisia, Aabrahamin jälkeläisiä.

        Ja nyt me uskovat olemme Aabrahamin jälkeläisiä uskon tähden.

        Gal. 3:7

        Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.


    • Paavali ei tainnut olla kovinkaan tyhmä mies myöntäessään, ettei tiedä kaikkea. Kukaan ihminen ei tiedä edes kristinuskosta kaikkea,saati Jumalasta.

      • onkoväitetty

        Onko joku väittänyt niin?


      • korjaanhieman

        Kristinuskosta tiedämme riittävästi, mutta Jumalan valtavuus on meidän ulottumattomissa.


      • korjaanhieman kirjoitti:

        Kristinuskosta tiedämme riittävästi, mutta Jumalan valtavuus on meidän ulottumattomissa.

        Jos tietäisimme kristinuskosta riittävästi, ei meidän tarvitsisi käydä oppikiistoja.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos tietäisimme kristinuskosta riittävästi, ei meidän tarvitsisi käydä oppikiistoja.

        Miksi sinä käyt oppikiistoja etkä usko mitä Raamattu sanoo esim. saman sukupuolen seksistä?


      • uskova45
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos tietäisimme kristinuskosta riittävästi, ei meidän tarvitsisi käydä oppikiistoja.

        Minäkin haluaisin tietää enemmän, mutta olemme hyvin paljon sidottuja vain UT:n keskenään ristiriitaisiin kirjoituksiin.


      • uskova45 kirjoitti:

        Minäkin haluaisin tietää enemmän, mutta olemme hyvin paljon sidottuja vain UT:n keskenään ristiriitaisiin kirjoituksiin.

        Mikä UT:ssa ja VT:ssä on ristiriitaista?


      • uskova45 kirjoitti:

        Minäkin haluaisin tietää enemmän, mutta olemme hyvin paljon sidottuja vain UT:n keskenään ristiriitaisiin kirjoituksiin.

        Varmasti kannattaa etsiä rauhaa omaan sydämeen. En usko, että me koskaan tässä ajassa ymmärrämme kaikkea, kuten Paavalikin sanoo. Katse kohti Kristusta ja matkalla kohti näkemistä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Varmasti kannattaa etsiä rauhaa omaan sydämeen. En usko, että me koskaan tässä ajassa ymmärrämme kaikkea, kuten Paavalikin sanoo. Katse kohti Kristusta ja matkalla kohti näkemistä.

        Te liberaalit etsittekin rauhaa omasta sydömestänne. Me uskovat etsimme sitä Jumalasta :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Te liberaalit etsittekin rauhaa omasta sydömestänne. Me uskovat etsimme sitä Jumalasta :D

        Me oikeat uskovat tiedämme rauhan lähteen. Joh. 14: 27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Me oikeat uskovat tiedämme rauhan lähteen. Joh. 14: 27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

        Miksi tuo kohta Raamatusta kelpaa sinulle mutta ei ne kohdat joissa puhutaan saman sukupuolen seksitä?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi tuo kohta Raamatusta kelpaa sinulle mutta ei ne kohdat joissa puhutaan saman sukupuolen seksitä?

        Mikä siinä seksissä on niin tärkeää että se pitää nostaa aina esille? Ettei vain olisi teidän "uskovien" omaa korvasyyhyä. Miksi et huomioi tosiasiaa, ettei Jeesuksen tiedetä ottaneen mitään kantaa samaa sukupuolta olevien seksuaaliseen kanssakäymiseen?


      • pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Mikä siinä seksissä on niin tärkeää että se pitää nostaa aina esille? Ettei vain olisi teidän "uskovien" omaa korvasyyhyä. Miksi et huomioi tosiasiaa, ettei Jeesuksen tiedetä ottaneen mitään kantaa samaa sukupuolta olevien seksuaaliseen kanssakäymiseen?

        Se on tärkeää, että ihminen joka esittää olevansa uskova ei noteeraa sitä mitä homosekistä sanotaan Raamatussa.
        Minulle Raamattu on muutakin mitä Jeesus sanoi 🤗👏 mutta tiedät varmaan, että Jeesus opetti Moosesta?


      • ilmoitusriittää
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos tietäisimme kristinuskosta riittävästi, ei meidän tarvitsisi käydä oppikiistoja.

        Ymmärrän sinua että käyt kiistoja, mutta me uskovat tiedostamme että Jumala on riittävästi meille ilmoittanut mitä kristinuskoon kuuluu.

        2. Piet. 1:3

        Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,


      • eivalhetta
        pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Mikä siinä seksissä on niin tärkeää että se pitää nostaa aina esille? Ettei vain olisi teidän "uskovien" omaa korvasyyhyä. Miksi et huomioi tosiasiaa, ettei Jeesuksen tiedetä ottaneen mitään kantaa samaa sukupuolta olevien seksuaaliseen kanssakäymiseen?

        "Mikä siinä seksissä on niin tärkeää että se pitää nostaa aina esille? "

        Synti! Emme halua, että kukaan menee kadotukseen sen takia, että hänelle valehdellaan Jumalan tahto.


      • ilmoitusriittää kirjoitti:

        Ymmärrän sinua että käyt kiistoja, mutta me uskovat tiedostamme että Jumala on riittävästi meille ilmoittanut mitä kristinuskoon kuuluu.

        2. Piet. 1:3

        Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

        Me Jeesukseen uskovat tiedämme......15. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
        16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
        Hebr.4


    • uskismiesi

      Siihen kuitenkin voimme luottaa, että tiedämme Jumalasta riittävästi mitä tulee evankeliumiin ja lähimmäistyöhön! Meidän ei tarvitse tietää kaikkea, koska Jumala on ääretön ja maailmankaikkeuksia on voi olla myös rajaton määrä ja tässäkin maailmankaikkeudessa meillä uskovilla tulee olemaan ihan riittävästi tutkittavaa - - aina 10 potenssiin 100 sekunnin ajaksi :)

      Kuka muuten osaa hahmottaa kuinka iso luku tuo on?

      Maailmankaikkeudessa on satoja miljoonia galakseja, joissa kussakin on taasen myös satoja miljoonia tähteä ja jokaisella tähdellä voi olla kymmeniä planeettoja. Eli tutkimusmatkailuun riittää paikkoja - ja onhan tässä yhdessä maapallossakin jo tutkittavaa. Mutta ei huolta - aikaa on :)

    • raamatunlukija

      Jeesuksen kohdalla myyttiytyminen on vieläkin ilmeisempää. Jeesus oli Joosefin poika Nasaretista. Myöhemmin hänestä tehtiin Jumala.

      • Älähän Kristitty_mies taas trollaa. Puhutaanko vaihteeksi viidesläisyydestä ja Lehtisestä?


      • Aivan.oikein

        Jeesushan huusi ristillään: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit." Hän huusi Jumalaa, ei itseään.


      • Aivan.oikein kirjoitti:

        Jeesushan huusi ristillään: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit." Hän huusi Jumalaa, ei itseään.

        Jeesus huusi " Eeeli eeli lama sabaktani"


      • dikduk
        usko.vainen kirjoitti:

        Jeesus huusi " Eeeli eeli lama sabaktani"

        "Jumalani jumalani miksi minut hylkäsit" Jeesus tuossa lainasi erään psalmin alkua arameaksi, aramea todennäköisesti oli hänen äidinkielensä kuten useimpien Palestiinan juutalaisten tuohon aikaan.


      • dikduk kirjoitti:

        "Jumalani jumalani miksi minut hylkäsit" Jeesus tuossa lainasi erään psalmin alkua arameaksi, aramea todennäköisesti oli hänen äidinkielensä kuten useimpien Palestiinan juutalaisten tuohon aikaan.

        Jeesus ei koskaan ole asunut palstiinassa :D Palestiina sanan historian oletettavasti tunnet?


      • Teol.yo

        ”...Jeesus, Joosefin poika Nasaretista" (Joh.1:45)

        Huom! Jeesus on Johannekselle siis Joosefin poika eikä neitseellisestä sikiämisestäkään Johannes tiedä mitään. Lisäksi Joh.7:40–42,52 juutalaiset tietävät Jeesuksen olevan Galileasta eikä Betlehemistä ja he totesivat VT:iin perustuen, että Galileasta ei nouse profeettaa. Juutalaiset teologit luonnollisesti eivät ole alun perinkään vakuuttuneet kristittyjen harjoittamasta metodologialtaan erittäin mielivaltaisesta ja kauniisti sanoen luovasta Vanhan testamentin tekstien tulkinnasta.

        VT:stä on löydetty historiallisessa tutkimuksessa vain muutamia messiaanisia tekstejä: Jes.7:10-17;8.23-9:6; 11:1-9, Sak.9:9, Miika 5:1-4. Tästäkin messiaanisten tekstien luettelosta Miika 5:1-4 ja Jes.7:10-17 on katsottu vain suurin varauksin messiaanisiksi. Noissa tekstijaksoissa viitataan profeettojen oman ajan ihmisiin ja tapahtumiin, joiden toteutumista odotettiin heidän omalla kaudellaan, eikä satojen vuosien päästä.

        "Messias-odotus" noihin teksteihin liittyen perustuu vasta myöhempään teologiseen tulkintaan. Aivan samoin on vain eräs uskonnollinen olettamus ja todistamaton teologinen väite, että VT:ssa olisi nimenomaan Jeesukseen liittyviä ennustuksia. Juutalaisessa teologiassa messiasta on pidetty pääasiassa poliittisena vapauttajana ja johtajana, vanhurskaasti hallitsevana kuninkaana. Koko messias eli voideltu-sana perustuu voitelemista tarkoittavaan verbiin ja öljyllä voitelun avulla kuningas asetettiin virkaansa.


      • näin.on
        Teol.yo kirjoitti:

        ”...Jeesus, Joosefin poika Nasaretista" (Joh.1:45)

        Huom! Jeesus on Johannekselle siis Joosefin poika eikä neitseellisestä sikiämisestäkään Johannes tiedä mitään. Lisäksi Joh.7:40–42,52 juutalaiset tietävät Jeesuksen olevan Galileasta eikä Betlehemistä ja he totesivat VT:iin perustuen, että Galileasta ei nouse profeettaa. Juutalaiset teologit luonnollisesti eivät ole alun perinkään vakuuttuneet kristittyjen harjoittamasta metodologialtaan erittäin mielivaltaisesta ja kauniisti sanoen luovasta Vanhan testamentin tekstien tulkinnasta.

        VT:stä on löydetty historiallisessa tutkimuksessa vain muutamia messiaanisia tekstejä: Jes.7:10-17;8.23-9:6; 11:1-9, Sak.9:9, Miika 5:1-4. Tästäkin messiaanisten tekstien luettelosta Miika 5:1-4 ja Jes.7:10-17 on katsottu vain suurin varauksin messiaanisiksi. Noissa tekstijaksoissa viitataan profeettojen oman ajan ihmisiin ja tapahtumiin, joiden toteutumista odotettiin heidän omalla kaudellaan, eikä satojen vuosien päästä.

        "Messias-odotus" noihin teksteihin liittyen perustuu vasta myöhempään teologiseen tulkintaan. Aivan samoin on vain eräs uskonnollinen olettamus ja todistamaton teologinen väite, että VT:ssa olisi nimenomaan Jeesukseen liittyviä ennustuksia. Juutalaisessa teologiassa messiasta on pidetty pääasiassa poliittisena vapauttajana ja johtajana, vanhurskaasti hallitsevana kuninkaana. Koko messias eli voideltu-sana perustuu voitelemista tarkoittavaan verbiin ja öljyllä voitelun avulla kuningas asetettiin virkaansa.

        VT ei ennusta Jeesuksesta mitään. Tähän tulokseen ovat tulleet juutalaisten teologien lisäksi myös suomalaiset yliopistoteologit.


      • Palle-Vippi
        näin.on kirjoitti:

        VT ei ennusta Jeesuksesta mitään. Tähän tulokseen ovat tulleet juutalaisten teologien lisäksi myös suomalaiset yliopistoteologit.

        Jeesus itse sanoo ihan toista. Koko VT on ennustusta Messiaan tulosta.


      • näin.on
        Palle-Vippi kirjoitti:

        Jeesus itse sanoo ihan toista. Koko VT on ennustusta Messiaan tulosta.

        Jeesus itse ei sano mitään, vaan hänestä kirjoittavat evankelistat joista kukaan ei ollut edes silminnäkijä.


      • näin.on kirjoitti:

        Jeesus itse ei sano mitään, vaan hänestä kirjoittavat evankelistat joista kukaan ei ollut edes silminnäkijä.

        Jeesus sanoo paljonkin asioita jotka aikalaiset ovat kirjanneet musitiin.
        Jokainen evankelista oli Jeesuksen aikalainen ja tunsi itse Jeesuksen tai kirjoitti esim, Marian tai Pietarin kertomat asiat mustiin.


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Jeesus sanoo paljonkin asioita jotka aikalaiset ovat kirjanneet musitiin.
        Jokainen evankelista oli Jeesuksen aikalainen ja tunsi itse Jeesuksen tai kirjoitti esim, Marian tai Pietarin kertomat asiat mustiin.

        Eli se ei olekaan Jumalan sana, vaan ihmisten tallenne?


      • ehhhhh kirjoitti:

        Eli se ei olekaan Jumalan sana, vaan ihmisten tallenne?

        Kyllä Jeesuksen sanat ovat Jeesuken sanat jotka ihmiset ovat kirjoittaneet muistiin. Vai väitätkö, että Jeesus oli mykkä ?


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä Jeesuksen sanat ovat Jeesuken sanat jotka ihmiset ovat kirjoittaneet muistiin. Vai väitätkö, että Jeesus oli mykkä ?

        Aika vähän on Raamatussa Jeesuksen sanoja, enemmän on sitaatteja Paavalilta. Mutta tuo "kirjanneet muistiin" on se johon kiinnitin huomiota -- eihän tallenne ole sama kuin sisältö. Kirjoitit myös "Raamattu nimeomaan ON Jumalan sanaa ihmisille ja se on täysin erehtymätön." joka alleviivaa sitä likinäköistä erehdystä, jossa elät.


      • ehhhhh kirjoitti:

        Aika vähän on Raamatussa Jeesuksen sanoja, enemmän on sitaatteja Paavalilta. Mutta tuo "kirjanneet muistiin" on se johon kiinnitin huomiota -- eihän tallenne ole sama kuin sisältö. Kirjoitit myös "Raamattu nimeomaan ON Jumalan sanaa ihmisille ja se on täysin erehtymätön." joka alleviivaa sitä likinäköistä erehdystä, jossa elät.

        Sinun kannattaa lukea evankeliumieta eikä Paavalin kirjeitä jos Jeesuksen sanoja etsit.
        En ymmärrä millä perusteella sinä yrität kumota silminnäkijöiden ja aikalaisten kertomukset. Mikä voisi olla luotettavampi dokumentti tuolta ajalta? 😳


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Sinun kannattaa lukea evankeliumieta eikä Paavalin kirjeitä jos Jeesuksen sanoja etsit.
        En ymmärrä millä perusteella sinä yrität kumota silminnäkijöiden ja aikalaisten kertomukset. Mikä voisi olla luotettavampi dokumentti tuolta ajalta? 😳

        En minä niitä ole kumoamassa, vaan pidän niitä sellaisina kuin ne ovat -- aikalaisten ja silminnäkijöiden kertomuksina -- enkä Jumalan Sanana, joka on Jeesus. Ei sana ole aikaan ja paikkaan sidottu tallenne vaan elävä ja aina oleva. Vissi ero. Sinä palvot, korotat ja ylistät kirjainta siinä missä minä palvon sitä jota kirjain kuvaa. Vissi ero.


      • ehhhhh kirjoitti:

        En minä niitä ole kumoamassa, vaan pidän niitä sellaisina kuin ne ovat -- aikalaisten ja silminnäkijöiden kertomuksina -- enkä Jumalan Sanana, joka on Jeesus. Ei sana ole aikaan ja paikkaan sidottu tallenne vaan elävä ja aina oleva. Vissi ero. Sinä palvot, korotat ja ylistät kirjainta siinä missä minä palvon sitä jota kirjain kuvaa. Vissi ero.

        Tottakai ne on aikalaosten ja silminnäkijöiden kertomuksia. Jumala valvoo sanaansa ja sitä mitä Raamattuun on kirjoitettu. Kyllä se kaikki on Jumalasta lähtöisin.
        Minä en palvo enkä korota kirjainta vaan sitä Jumalaa ja Jeesusta mistä se kirjain kertoo. Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu. Jos sitä et usko voit keksiä itsellesi ihan minkälaisen Jumalan ja Jeesuken tahdot.


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai ne on aikalaosten ja silminnäkijöiden kertomuksia. Jumala valvoo sanaansa ja sitä mitä Raamattuun on kirjoitettu. Kyllä se kaikki on Jumalasta lähtöisin.
        Minä en palvo enkä korota kirjainta vaan sitä Jumalaa ja Jeesusta mistä se kirjain kertoo. Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu. Jos sitä et usko voit keksiä itsellesi ihan minkälaisen Jumalan ja Jeesuken tahdot.

        Älä sitten enää ikinä missään olosuhteissa linkitä ainottakaan AlfaTV:n tai Patmos-säätiön juttua tänne, äläkä varsinkaan vetoa Lutheriin tai luterilaisuuteen, sillä ne eivät voi kertoa mitään Jumalasta. Ainoastaan Raamattu kelpaa. Pyhä Henki ei tuon kirjoituksesi mukaan enää vaikuta keskuudessamme. Sinä herjaat Pyhää Henkeä ja se on ainoa, jota ei anneta anteeksi.Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä, vaikka minä tiedän sen ja sinäkin tulet vielä tietämään sen, mihin tuo tie johtaa.


      • ehhhhh kirjoitti:

        Älä sitten enää ikinä missään olosuhteissa linkitä ainottakaan AlfaTV:n tai Patmos-säätiön juttua tänne, äläkä varsinkaan vetoa Lutheriin tai luterilaisuuteen, sillä ne eivät voi kertoa mitään Jumalasta. Ainoastaan Raamattu kelpaa. Pyhä Henki ei tuon kirjoituksesi mukaan enää vaikuta keskuudessamme. Sinä herjaat Pyhää Henkeä ja se on ainoa, jota ei anneta anteeksi.Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä, vaikka minä tiedän sen ja sinäkin tulet vielä tietämään sen, mihin tuo tie johtaa.

        Kyllä ne kertovat ohan siitä sanasta Raamatun Jumalasta ja Jeesuksesta.
        Eli kyllä linkitän 🤗,


      • ehhhhh kirjoitti:

        Älä sitten enää ikinä missään olosuhteissa linkitä ainottakaan AlfaTV:n tai Patmos-säätiön juttua tänne, äläkä varsinkaan vetoa Lutheriin tai luterilaisuuteen, sillä ne eivät voi kertoa mitään Jumalasta. Ainoastaan Raamattu kelpaa. Pyhä Henki ei tuon kirjoituksesi mukaan enää vaikuta keskuudessamme. Sinä herjaat Pyhää Henkeä ja se on ainoa, jota ei anneta anteeksi.Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä, vaikka minä tiedän sen ja sinäkin tulet vielä tietämään sen, mihin tuo tie johtaa.

        Jos sinä et usko Raamattuun niin kerrotko vielä mistä sinä olet saanut tietosi jumalastasi?


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä ne kertovat ohan siitä sanasta Raamatun Jumalasta ja Jeesuksesta.
        Eli kyllä linkitän 🤗,

        Itse teet valintasi ja me olemme todistajia sinun teoillesi. Herra armahtakoon.


      • ehhhhh kirjoitti:

        Itse teet valintasi ja me olemme todistajia sinun teoillesi. Herra armahtakoon.

        Toki teen.
        Jos sinä et usko Raamattuun niin kerrotko vielä mistä sinä olet saanut tietosi jumalastasi


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Toki teen.
        Jos sinä et usko Raamattuun niin kerrotko vielä mistä sinä olet saanut tietosi jumalastasi

        Minä uskon Raamattua, mutten Raamattuun. Tämä on eromme; minä uskon Jumalaan, sinä uskot ihmisten puheita Jumalasta. Sinä uskot kirjaimeen, minä siihen, jota kirjain kuvaa. Pyhä Henki vaikuttaa edelleen, mutta sinä protestoit ja kiellät Pyhän Hengen. Tälle hietikolle sinä olet rakentanut talosi.


      • ehhhhh kirjoitti:

        Minä uskon Raamattua, mutten Raamattuun. Tämä on eromme; minä uskon Jumalaan, sinä uskot ihmisten puheita Jumalasta. Sinä uskot kirjaimeen, minä siihen, jota kirjain kuvaa. Pyhä Henki vaikuttaa edelleen, mutta sinä protestoit ja kiellät Pyhän Hengen. Tälle hietikolle sinä olet rakentanut talosi.

        Olipa selitys 🤗
        Sinulla on nyt puurot ja vellit sekaisin.
        Kerroppas vielä miten minä olen kieltänyt Pyhän Hengen.


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Olipa selitys 🤗
        Sinulla on nyt puurot ja vellit sekaisin.
        Kerroppas vielä miten minä olen kieltänyt Pyhän Hengen.

        Kielsit Pyhän Hengen kun kirjoitit: "Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu." Kirjoitit myös: "Kyllä ne kertovat ohan siitä sanasta Raamatun Jumalasta ja Jeesuksesta.", viitaten AlfaTV:n ja Patmos-säätiön julkaisuihin. Jo se, että puhut "Raamatun Jumalasta" kertoo siitä, ettet usko Jumalaan, vaan uskot Raamattuun, ihmisten tallenteeseen. Tämä on se, johon lankeat uudestaan ja uudestaan, kunnes kuolet ja joudut tuomiolle.


      • ehhhhh kirjoitti:

        Kielsit Pyhän Hengen kun kirjoitit: "Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu." Kirjoitit myös: "Kyllä ne kertovat ohan siitä sanasta Raamatun Jumalasta ja Jeesuksesta.", viitaten AlfaTV:n ja Patmos-säätiön julkaisuihin. Jo se, että puhut "Raamatun Jumalasta" kertoo siitä, ettet usko Jumalaan, vaan uskot Raamattuun, ihmisten tallenteeseen. Tämä on se, johon lankeat uudestaan ja uudestaan, kunnes kuolet ja joudut tuomiolle.

        Niin, ja missä oli se PH:n kieltäminen?😳

        Ja kerro myös vielä mitä Raamattu sinulle on.


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin, ja missä oli se PH:n kieltäminen?😳

        Ja kerro myös vielä mitä Raamattu sinulle on.

        "Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu."

        Tallenne.


      • ehhhhh kirjoitti:

        "Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu."

        Tallenne.

        Mitä se tallenne pitää sisällään ja mitä Jumalalla on sen kanssa tekemistä?
        Entä se PH:n kieltäminen? 😳


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Mitä se tallenne pitää sisällään ja mitä Jumalalla on sen kanssa tekemistä?
        Entä se PH:n kieltäminen? 😳

        Kielsit Pyhän Hengen, kun kirjoitit: "Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu." Jos itseasiassa otat sen Raamatun käteesi, niin voit lukea, missä muualla Jumalasta ilmoitetaan. Mutta sinä korotat kirjaimen sen sisällön edelle. Uudestaan ja uudestaan, kunnes en jaksa enää vastata sinulle. Kellä korvat on, hän kuulkoot ..

        Tallenne on todistus Jumalasta, Jumalan Sanasta, selkeästä pelastussuunnitelmasta, mutta se itsessään ei ole mitään noista. Sinä korotat ihmisten teoksen jalustalle, sen sijaan että palvoisit Jumalaa. Voin tehdä tästä vaikka kuinka monta vertauskuvaa, mutta sinä et halua ymmärtää, mikä se ero on vaikka olen sanonut sen selkeästikin.


      • ehhhhh kirjoitti:

        Kielsit Pyhän Hengen, kun kirjoitit: "Meillä ei ole mitään muuta ilmoitusta Jumala kuin Raamattu." Jos itseasiassa otat sen Raamatun käteesi, niin voit lukea, missä muualla Jumalasta ilmoitetaan. Mutta sinä korotat kirjaimen sen sisällön edelle. Uudestaan ja uudestaan, kunnes en jaksa enää vastata sinulle. Kellä korvat on, hän kuulkoot ..

        Tallenne on todistus Jumalasta, Jumalan Sanasta, selkeästä pelastussuunnitelmasta, mutta se itsessään ei ole mitään noista. Sinä korotat ihmisten teoksen jalustalle, sen sijaan että palvoisit Jumalaa. Voin tehdä tästä vaikka kuinka monta vertauskuvaa, mutta sinä et halua ymmärtää, mikä se ero on vaikka olen sanonut sen selkeästikin.

        Niin, et sinä tietäisi mitään PH:stäkään jos et Hänestä olisi Raamatusta lukenut.
        Raamattu on Jumalan sana ja Jeesukin sanoi, että te eksytte koska ette tunne kirjoituksia. Myös Hän luki ja opetti kirjoituksia.

        En todellakaan ymmärrä sinua jos sinä kiellät Jumalan ilmoituksen ja kirjoitukset!


      • ehhhhh
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin, et sinä tietäisi mitään PH:stäkään jos et Hänestä olisi Raamatusta lukenut.
        Raamattu on Jumalan sana ja Jeesukin sanoi, että te eksytte koska ette tunne kirjoituksia. Myös Hän luki ja opetti kirjoituksia.

        En todellakaan ymmärrä sinua jos sinä kiellät Jumalan ilmoituksen ja kirjoitukset!

        No lainaan sitten Paavalia, Kirje roomalaisille, 1:
        18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
        19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
        20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
        21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
        23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.


        Ei tarvitse kuin avata silmänsä, niin näkee ilmoituksen Jumalasta, jos on kykenevä kuulemaan, voi aina kuulla todistuksen Jumalasta. Elämä ja luominen itsessään ovat todistus ja ilmoitus ainoasta eläväksitekevästä. Mutta tämä ei riitä sinulle, sinä korotat jalustalle ihmisten sanat, vaikket ilmeisesti kuuntele tai lue niitäkään. Jumala on, vaikka Raamattua ei olisikaan. Raamattu on ihmisten kokoelma, ei Jumalan Sana, joka on Jumala itse. Erehdyt ja ajaudut karille, ammut ohitse eli lankeat syntiin -- eli eroon Jumalasta.

        Hyvää yötä, tämä on ohitse osaltani. Herra, armahda meitä.


      • ehhhhh kirjoitti:

        No lainaan sitten Paavalia, Kirje roomalaisille, 1:
        18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
        19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
        20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
        21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
        23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.


        Ei tarvitse kuin avata silmänsä, niin näkee ilmoituksen Jumalasta, jos on kykenevä kuulemaan, voi aina kuulla todistuksen Jumalasta. Elämä ja luominen itsessään ovat todistus ja ilmoitus ainoasta eläväksitekevästä. Mutta tämä ei riitä sinulle, sinä korotat jalustalle ihmisten sanat, vaikket ilmeisesti kuuntele tai lue niitäkään. Jumala on, vaikka Raamattua ei olisikaan. Raamattu on ihmisten kokoelma, ei Jumalan Sana, joka on Jumala itse. Erehdyt ja ajaudut karille, ammut ohitse eli lankeat syntiin -- eli eroon Jumalasta.

        Hyvää yötä, tämä on ohitse osaltani. Herra, armahda meitä.

        Jos sinä ja sinun uskosi on kuuloaistisi varassa niin olet oman itsesi varassa.
        Herra tosiaankin armahtakoon sinua!


      • tämä.on.totta
        näin.on kirjoitti:

        Jeesus itse ei sano mitään, vaan hänestä kirjoittavat evankelistat joista kukaan ei ollut edes silminnäkijä.

        Evankeliumit kirjoitettiin perimätiedosta ja monenlaisista huhuista paljon Jeesuksen kuoleman jälkeen. Johanneksen evankeliumi on nuorin evankeliumi ja siksi se poikkeaa muista huomattavasti. Tarinoilla on nimittäin taipumusta muuttua matkan varrella. Voidaan vetää vain äärimmäisen epätarkkoja linjoja mitä Jeesus on saattanut opettaa. Historiallinen Jeesus häipyy monenlaisten tulkintojen hämäryyteen.


      • tutkijan.näkökulma
        tämä.on.totta kirjoitti:

        Evankeliumit kirjoitettiin perimätiedosta ja monenlaisista huhuista paljon Jeesuksen kuoleman jälkeen. Johanneksen evankeliumi on nuorin evankeliumi ja siksi se poikkeaa muista huomattavasti. Tarinoilla on nimittäin taipumusta muuttua matkan varrella. Voidaan vetää vain äärimmäisen epätarkkoja linjoja mitä Jeesus on saattanut opettaa. Historiallinen Jeesus häipyy monenlaisten tulkintojen hämäryyteen.

        Lisäksi evankeliumien kirjoittajat lisäsivät omasta päästään lisää aineistoa joita ei voi pitää historiallisina. Luukas oli hyvin taitava sepittäjä ja Johannes kirjoitti gnostilaisuudesta saamiensa ideoiden mukaisesti. Johanneksen evankeliumi on kaikkein epähistoriallisin.


      • HupuTupujaLupu
        usko.vainen kirjoitti:

        Jos sinä ja sinun uskosi on kuuloaistisi varassa niin olet oman itsesi varassa.
        Herra tosiaankin armahtakoon sinua!

        Oletko koskaan kuullut Pyhästä Hengestä, mikä ilmoittaa totuuden? Sitä ei opita kirjoja lukemalla eikä kuuntelemalla Leo Melleriä.


      • öskkmn
        HupuTupujaLupu kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut Pyhästä Hengestä, mikä ilmoittaa totuuden? Sitä ei opita kirjoja lukemalla eikä kuuntelemalla Leo Melleriä.

        Jeesus käski lukea ja ymmärttää kirjoituksia eikä kuunnella mitä omassa päässä suhisee.


      • HupuTupujaLupu kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut Pyhästä Hengestä, mikä ilmoittaa totuuden? Sitä ei opita kirjoja lukemalla eikä kuuntelemalla Leo Melleriä.

        Toki olen kuullut ja nimeomaan LUKENUT Raamatusta.
        Mistä sinä olet saanut tietosi PH:stä?


    • Kiitos hyvästä aloituksesta. Paavali puhuu ensin "meistä" ja sitten siirtyy minä-muotoon. Tämä ei siis ole pelkästään mikään henkilökohtainen tietämättömyyden tunnustus, vaan viittaa kaikkien ihmisten tietämättömyyteen tässä ajassa maan päällä tietää Jumala kokonaisuudessaan. Ihmisen tieto on aina rajallista. On itsestään selvää että me emme voi tietää kaikkea Jumalasta ja todellisuudesta ylipäätään. Myös Paavalin tieto tässä mielessä on rajallista, mutta luulisin että hän kuitenkin Jeesuksen valitsemana apostolina tietää enemmän kuin me.

      Paavalin ajan peilit olivat tehtyjä metallista. Ne vääristivät ja olivat epätarkkoja. Vähänkin kauempaa katsottuna tälläisestä peilistä näki vain henkilön sumean hahmon, ääriviivat ja ehkä tunnisti henkilön. Täydellinen tieto vertautuu henkilön näkemiseen kasvoista kasvoihin. Oletettavasti Jeesuksesta puhutaan, koska Jumalan näkeminen kasvoista kasvoihin voi olla ihmisellle liikaa.

      • Saattoi tosin olla, että hän ilmaisi yleisen totuuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe