Kalkkiviiva,elämän kalkkiviiva?

Olen usein pohdiskellut,mitähän toikin sana pitää sisällään?
No olettamusteni mukaan jos se olisi se viiva,jonka ylitys on vielä edessä?
Siis viimeinenmatka,se taivallus,jolloin ,potkaisentyhjää,lähden lautturinmatkaan,ja mitä hienoja sanontoja siitä elämän päättymisestä nyt onkaan?
Itseironiaa,joskus lautturinmatkaan lähtenyt kirjoittelija harrasti ja hän oli palstalla kirjoittelija ylitse muiden.

Kirjoittelijoiden asettaminen arvojärjetykseen ei ole mielestäni mielekästä,eikä suotavaa,mutta kyllähän täällä sitä jatkuvasti tapahtuu.
Minä en ole koskaan kuulunut armoitettuihin,enkä suosiota ole kalastanut,vaikka kalastus onkin harrastukseni.

Olen tehnyt huomion,että tämä deotoranttia käyttämätön vekkuli,sotkee jokaista ketjua ja puskasta huutelee mitä sattuu?
No kaiketi hänenkin sairauteensa löytyy lääkkeet ja hoitojakso on todella pitkä.

31

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos sain peukun!
      Joku lukenut ja tunsi sympatiaa avaustani kohtaan!

      Kiitos! se todellä lämmittää vanhenevaa sydäntäni,tunnen tätä aloitusta en tehnyt turhaan.
      Se yhteisentien kulkeminen palstalla antaa haasteita,ei meillä kenelläkään aina ole se parhain päivä elettävänä.
      On huonosti nukuttu,yö,on ollut kipuilua,jollei fyysisellä,niin henkisellä puolella,mutta me skarppaamme ne vaikeudet ja olemme onnellisia tämän Isenäisen Suomen puolesta!

      • Me luomme omat kalkkiviivaam kaiketi?
        On tietenkin mahtavaa
        saapua maliim,vaikka viimesenä,ei se voitto,vaan mukanaolo.


    • "Kirjoittelijoiden asettaminen arvojärjetykseen ei ole mielestäni mielekästä,eikä suotavaa,mutta kyllähän täällä sitä jatkuvasti tapahtuu."

      Näinhän se on nähtävissä, kuten itsekkin kirjoittelet sini-sirkusta ja joita Ruuneper auliisti toistaa, että ei ole sopivaa kirjoittaa omista hyvistä asioista, vaan vain kurjuudesta. Miksi?

      Jokaisella on hyvät ja huonot hetkensä, koska kukaan ei elä pelkkää rikkautta ja rakkautta, tai kurjuutta. Kaikille riittää noita molempia varmasti elämänsä aikana.

      Esitit nyt aiheen "elämän kalkkiviivoila", joita joku voi tuntea ennen kuolemaansa jossain saattokodissa, mutta on heitäkin, jotka eivät tiedä, että ne heidän "kalkkiviivat" oli jo raaputettu, kuten veljeni, joka kuoli autokolarissa?

      Pakko kertoa nyt tuosta veljestäni, joka tuli uniini ja olin mukamas hereillä. Tunsin hänen halauksensa ja kyselin häneltä, mihin sattui ja hän näytti rintaansa ja ilmaisi, että kaikki hyvin. Jotenkin tiesin, että hän on kuollut, mutta pyysin häntä tulemaan luokseni uudestaan, muta koskaan ei ole niin tapahtunut. Näin unessani vielä, kuinka hän poistui huoneestani ja heräsin itse istualtani ja tunsin hänen halauksensa viellä .

      Ei kai serkkunikaan tiennyt hänen "kalkkiviivansa" täyttyneet, koska meni aivan rutiinin omaiseen sappikivi leikkaukseen, mutta aivokuolleena kuoli.

      Olihan meitä tuolla, rituliini ja minä, aseteltu riitaisiksi, mutta oletan, että meillä kyllä löytyy se "yhteinen sävel" joskus siellä asuntovaunussa, mikäli emme hukuta toinen toisiamme sinne järveen?DD

      Kaikella rakkaudella sinulle rituliini ja ymmärrä, että olen joskus erimieltä jopa omien ystäviuenkin kanssa?

      • En sitä kielläkkään,etten olisi tehnyt ,en ajatellut mitään väärää kirjoittelijoista.
        Meillä naisilla noi hormoonit sanelevat mielenlaatumme?
        Nyt vajaatoiminalla oleva hormoonitasoni ehkä tekee minusta ailahtelevan,ylikypsyneen vanhuksen?
        Minulla myöskin kilpirauhasen vajaatoiminta diagnositoitu,ettei minua kannata todesta ottaa?
        Jotenkin vain tykkään tyylistäsi,tuoda itseäsi esille?
        Olet konstailematon,sanot mitä ajattelet ja osaat käyttää aivojasi!

        Ei se elämä meille jokapäivä näytä sitä pilviverhoa,jossa on se kullattu reunus.
        Kiitos Krisu haasteista,kiitos mukanakulkemisesta ama


      • "Kiitos Krisu haasteista,kiitos mukanakulkemisesta ama"

        Minä haluan unohtaa nuo sinun kirjoituksesi joskus Krisun moittivista viesteistä, koska kyllä minä pidän sinun elämän asenteestasi siellä mukamas korvessa.

        Muistelen äitiäni, joka myös asui "korvessa", siis kaukana kaikesta ja aikoja, jolloin hän itse ei päässyt ystäviensä luokse, mutta muistan senkin, kun hän meni polkupyörällä 70 johonkin ompeluseuraan ja toiset ihmetteli hänen hyvää kuntoaan?

        Olihan se kunto silloin jo hioitunut äidillenikin, koska jo nuorena joutui hoitamaan (7) veljesten ruokailua ja kun meni avioon ja kahdelle vain joutui laittamaan leipätaikinan, niin ainahan sitä tuli liikaa, mutta onneksi oli sukulaisia, joille leipä oli tarpeen.

        Kyllä äitinikin sai sitten toteuttaa ison perheen ruokkimista, koska sittemmin tuli sinne kaikki sukulaiset ja kumminkaimat kesäisin vierailuille ja täys`ylös pito toimi hänen osaltaan täydellisesti. Aina oli ruokaa pöydässä, mutta kukaan ei ajatellut, että äiti meni aamuin/illoin navettaan, tai karjahakaan lypsämään lehmät?

        Kalaa toki sukulaiset toi, koska sehän oli heidän loman tärkein tehtävä, mutta aniharvoin ne oli siivottu, paitsi joskus rannalla, jossa itse paistelivat niitä.

        Jotenkin ounastelen, että pysy vain Rituliini silleä rantatilallasi, koska ei se aurinko paista paremmin muualla, päin vastoin, voi tuoda pahemman pettymyksen.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Kiitos Krisu haasteista,kiitos mukanakulkemisesta ama"

        Minä haluan unohtaa nuo sinun kirjoituksesi joskus Krisun moittivista viesteistä, koska kyllä minä pidän sinun elämän asenteestasi siellä mukamas korvessa.

        Muistelen äitiäni, joka myös asui "korvessa", siis kaukana kaikesta ja aikoja, jolloin hän itse ei päässyt ystäviensä luokse, mutta muistan senkin, kun hän meni polkupyörällä 70 johonkin ompeluseuraan ja toiset ihmetteli hänen hyvää kuntoaan?

        Olihan se kunto silloin jo hioitunut äidillenikin, koska jo nuorena joutui hoitamaan (7) veljesten ruokailua ja kun meni avioon ja kahdelle vain joutui laittamaan leipätaikinan, niin ainahan sitä tuli liikaa, mutta onneksi oli sukulaisia, joille leipä oli tarpeen.

        Kyllä äitinikin sai sitten toteuttaa ison perheen ruokkimista, koska sittemmin tuli sinne kaikki sukulaiset ja kumminkaimat kesäisin vierailuille ja täys`ylös pito toimi hänen osaltaan täydellisesti. Aina oli ruokaa pöydässä, mutta kukaan ei ajatellut, että äiti meni aamuin/illoin navettaan, tai karjahakaan lypsämään lehmät?

        Kalaa toki sukulaiset toi, koska sehän oli heidän loman tärkein tehtävä, mutta aniharvoin ne oli siivottu, paitsi joskus rannalla, jossa itse paistelivat niitä.

        Jotenkin ounastelen, että pysy vain Rituliini silleä rantatilallasi, koska ei se aurinko paista paremmin muualla, päin vastoin, voi tuoda pahemman pettymyksen.

        Todella Krisu!
        Jotenkin sain haastetta mielipiteistäsi ja halusin haastaa Sinut mittelöön?
        Minä leijonanaisena tavallaan puolustan reviiriäni ja en annapiiruakaan periksi?

        Eihän tämä mielipiteidenvaihto ole kaksintaistelu,vaan minä koen,että siellä vastarannalla on ihminen,joka välittää?
        Välittää viestinnästäni,vastaa viestintääni!
        Jollei huutooni vasttattaisi,olisin todella yksin,kiitos Krisu


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Todella Krisu!
        Jotenkin sain haastetta mielipiteistäsi ja halusin haastaa Sinut mittelöön?
        Minä leijonanaisena tavallaan puolustan reviiriäni ja en annapiiruakaan periksi?

        Eihän tämä mielipiteidenvaihto ole kaksintaistelu,vaan minä koen,että siellä vastarannalla on ihminen,joka välittää?
        Välittää viestinnästäni,vastaa viestintääni!
        Jollei huutooni vasttattaisi,olisin todella yksin,kiitos Krisu

        "Jotenkin sain haastetta mielipiteistäsi ja halusin haastaa Sinut mittelöön?"

        Mihin mittelöön, koska seuraavaksi kirjoitat jo aivan toista?

        "Nyt Kristiina 23 voit jakaa kirjoittajien alistamista aivan vapaasti.
        ama siirtyy siististi sivuun,"

        kaikkea hyvää


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Kiitos Krisu haasteista,kiitos mukanakulkemisesta ama"

        Minä haluan unohtaa nuo sinun kirjoituksesi joskus Krisun moittivista viesteistä, koska kyllä minä pidän sinun elämän asenteestasi siellä mukamas korvessa.

        Muistelen äitiäni, joka myös asui "korvessa", siis kaukana kaikesta ja aikoja, jolloin hän itse ei päässyt ystäviensä luokse, mutta muistan senkin, kun hän meni polkupyörällä 70 johonkin ompeluseuraan ja toiset ihmetteli hänen hyvää kuntoaan?

        Olihan se kunto silloin jo hioitunut äidillenikin, koska jo nuorena joutui hoitamaan (7) veljesten ruokailua ja kun meni avioon ja kahdelle vain joutui laittamaan leipätaikinan, niin ainahan sitä tuli liikaa, mutta onneksi oli sukulaisia, joille leipä oli tarpeen.

        Kyllä äitinikin sai sitten toteuttaa ison perheen ruokkimista, koska sittemmin tuli sinne kaikki sukulaiset ja kumminkaimat kesäisin vierailuille ja täys`ylös pito toimi hänen osaltaan täydellisesti. Aina oli ruokaa pöydässä, mutta kukaan ei ajatellut, että äiti meni aamuin/illoin navettaan, tai karjahakaan lypsämään lehmät?

        Kalaa toki sukulaiset toi, koska sehän oli heidän loman tärkein tehtävä, mutta aniharvoin ne oli siivottu, paitsi joskus rannalla, jossa itse paistelivat niitä.

        Jotenkin ounastelen, että pysy vain Rituliini silleä rantatilallasi, koska ei se aurinko paista paremmin muualla, päin vastoin, voi tuoda pahemman pettymyksen.

        Eihän elämä tee meistä luontaantyöntäviä,siis no sitä sivitysananaa en edes yritä tuoda julki?
        Olet vain tuonut julki,että minun on aika luoda ajatemillesi kanava,ja jäädä paitsioon ama


    • En ole harrastanut juoksulajeja,vain suunnistusta,kilpahiihtoa ja kilpapilkkimistä,mutta se lähtö sinne rasteille oli haastava,jotenkin tunnelataus,nyt haluan voittaa,nyt haluan näyttää,että se poljettu itsetunto on vielä jäljellä
      Ollakseen ihminen,ei tarvitse olla täydellinen,tälläkään palstalla! ama

      • Joskus olet kirjoittanut minulle tuollaisen viestin;

        "Sinä et tiedä,kuinka onnellinen olen kun pelastit minut sen monican kynsistä.
        Olin silloinkin niin lopenuupunut ja se hirviö melkein kärvensi perskarvanikin."

        Mikäli tunnistat tuon viestin, niin soita minulle.


      • rituliini_38
        Kristiina23 kirjoitti:

        Joskus olet kirjoittanut minulle tuollaisen viestin;

        "Sinä et tiedä,kuinka onnellinen olen kun pelastit minut sen monican kynsistä.
        Olin silloinkin niin lopenuupunut ja se hirviö melkein kärvensi perskarvanikin."

        Mikäli tunnistat tuon viestin, niin soita minulle.

        Toi ole mun tekstiäni?
        Siis soita,kenelle?


    • Eihän tämä aloitus mennyt putkeen?
      Jotenkin luulin löytyvän mielipiteitä asialinjalta,mutta samaa saastaa?
      Olenko todella uhka,toisinajattelijan mielipiteille?
      No minä en enää tuo niitä saitille.Noi vääristetyt mielipiteet kaiketi palstan suola?

      • Olen todella pahoillani aloituksesta!
        Meille Isenäisyys luo turvaa,kuin minullekin!
        Se mukanakulkeminen tavoitti sen kivikkoisen taipaleen.
        Nyt Kristiina 23 voit jakaa kirjoittajien alistamista aivan vapaasti.
        ama siirtyy siististi sivuun,


    • pensselit.suorana

      Juoksukilpailuissa ennen käytettiin kalkkiviivaa maalin merkiksi. On myös elämänloppumisen vertauskuva. Sitten ollaan...

      • Näinhän se meni!Se kalkkiviiva oli tavallan itsensä ylitys,ei urheilusuoritus?
        Jotenkinnvain tuntui,että lapsuus jäänyt taakse ja nyt alkaa sen kalkkiviivan ylitys.


      • flegmaatti

        Murskaradoilla oli ennen maaliviivaa metrin välein 5 kalkkiviivaa helpottamassa järjestyksen havaitsemista ennen maalikameroita sekä tarvittaessa, vajaalukuisten kellojen aikaan, loppupään juoksijoiden aikojen määritystä.

        Omaa kohtaloani olen kuvannut siten, että loppusuora on auennut jo jonkin aikaa sitten. Saa nähdä menekö maitohapoille ennen kalkkiviivoja.
        Pientä hiipumista on havaittavissa ja kysehän on vain loppusuoran pituudesta.
        Jos vatsavaltimo repeää maastavedossa niin eipä ehdi hapot jylläämään ja maalilinjakin tupsahtaa vastaan ilman kalkkiviivoja.

        Rentoutumisjaksojen totunnaista nestedoupingia on täytynyt keventää maitohappojen välttämiseksi. Ne riivatun hapot iskevät pahiten miehelle tärkeään toimintoon.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Murskaradoilla oli ennen maaliviivaa metrin välein 5 kalkkiviivaa helpottamassa järjestyksen havaitsemista ennen maalikameroita sekä tarvittaessa, vajaalukuisten kellojen aikaan, loppupään juoksijoiden aikojen määritystä.

        Omaa kohtaloani olen kuvannut siten, että loppusuora on auennut jo jonkin aikaa sitten. Saa nähdä menekö maitohapoille ennen kalkkiviivoja.
        Pientä hiipumista on havaittavissa ja kysehän on vain loppusuoran pituudesta.
        Jos vatsavaltimo repeää maastavedossa niin eipä ehdi hapot jylläämään ja maalilinjakin tupsahtaa vastaan ilman kalkkiviivoja.

        Rentoutumisjaksojen totunnaista nestedoupingia on täytynyt keventää maitohappojen välttämiseksi. Ne riivatun hapot iskevät pahiten miehelle tärkeään toimintoon.

        Todella,sen kalkkiviivan ylitys on urheilusuoritus
        .Laitoin sen avaukse verrannoillisesti,koska jotain uudistusta yritin keksiä palstalle?

        Kyllä meidän täytyy pitää mieli virkeänä ja aivot toimintakykyisinä.
        Happihyppely tän tietsikan lomassa ,vaikka siellä kerrostaloasunossa avartaa keuhkojen hapenottokykyä.

        Oln todella huolissani paikalleen jämähtäneisyydetä?
        Eihän tämä keskustelupalsta saa olla elämänmuoto,vaan ihana mielipideidenvaihtokanava?
        Näin ama näkee asian


      • flegmaatti kirjoitti:

        Murskaradoilla oli ennen maaliviivaa metrin välein 5 kalkkiviivaa helpottamassa järjestyksen havaitsemista ennen maalikameroita sekä tarvittaessa, vajaalukuisten kellojen aikaan, loppupään juoksijoiden aikojen määritystä.

        Omaa kohtaloani olen kuvannut siten, että loppusuora on auennut jo jonkin aikaa sitten. Saa nähdä menekö maitohapoille ennen kalkkiviivoja.
        Pientä hiipumista on havaittavissa ja kysehän on vain loppusuoran pituudesta.
        Jos vatsavaltimo repeää maastavedossa niin eipä ehdi hapot jylläämään ja maalilinjakin tupsahtaa vastaan ilman kalkkiviivoja.

        Rentoutumisjaksojen totunnaista nestedoupingia on täytynyt keventää maitohappojen välttämiseksi. Ne riivatun hapot iskevät pahiten miehelle tärkeään toimintoon.

        Jotenkin ajattelin tämän ketjun kulkevan,ei niin kaikkien etikettien mukaan,vaan lupsakkaasti sujuen.
        Eihän me linnanjuhlissa olla,ne olivat eilen ama ei ollut läsnä,sentähden palataan arkiseen turinointiin


      • yksinäinen.mies

        Meidän maaseutukaupunkimme oli järjestänyt yksinäisille ihmisille tarkoitetun keskustelu ja kahvitilaisuuden teollisuushalliin.
        Isokokoinen telkkarikin sinne oli tuotu.
        En tietenkään lähtenyt, kun syömistä ja juomista oli itselläkin riittävästi.


    • teretule

      Tulevaa viivaa ei kukaan tiedä oli vanha tai nuori.
      Toivon vain kun kuolen pääsen pois tästä maailmasta siis on joku kuka hakee pois, en halua kummitella jne. Tämä aika kuitenkin voi olla viikkoja.

      • haluan.kuolla.kotona

        Sitä toivois että sais mahdollisimman kauan omassa kotona elää. Tuntuisi pahalta jo ennakkoon jäädä hoitopaikan ihmisten huollettavaksi, käänneltäväksi.


      • teretule
        haluan.kuolla.kotona kirjoitti:

        Sitä toivois että sais mahdollisimman kauan omassa kotona elää. Tuntuisi pahalta jo ennakkoon jäädä hoitopaikan ihmisten huollettavaksi, käänneltäväksi.

        Ilman järkeä vailla, sinulle et osaa lukea, oli kysymys kuolemasta jo alussa.

        Pitääkö taas toistaa sana apinoista???


      • Tänk.på.det
        teretule kirjoitti:

        Ilman järkeä vailla, sinulle et osaa lukea, oli kysymys kuolemasta jo alussa.

        Pitääkö taas toistaa sana apinoista???

        SINÄ TERETULOA kirjoitat erittäin hämärästi ajatuksiasi suomenkielellä!


      • teretule
        haluan.kuolla.kotona kirjoitti:

        Sitä toivois että sais mahdollisimman kauan omassa kotona elää. Tuntuisi pahalta jo ennakkoon jäädä hoitopaikan ihmisten huollettavaksi, käänneltäväksi.

        Voi apina täällä Ruotsissa pitää käyttää omia aivoja ei ole kuin Suomessa.


      • teretule
        Tänk.på.det kirjoitti:

        SINÄ TERETULOA kirjoitat erittäin hämärästi ajatuksiasi suomenkielellä!

        Da- apinoilla ei ole kehittynyt aivotoiminta. En osaa kirjoittaa Teille . Tavallaan olet oikeassa.


      • totuuskomitea.fi
        teretule kirjoitti:

        Da- apinoilla ei ole kehittynyt aivotoiminta. En osaa kirjoittaa Teille . Tavallaan olet oikeassa.

        Ihan oikeasti kuitenkin olet ruune taas ottanut apinaviinaa. Dementia on pilaamassa ruune-palstadinosauruksen. Viina on liikaa vanhukselle, näemme sen näin


      • teretule
        totuuskomitea.fi kirjoitti:

        Ihan oikeasti kuitenkin olet ruune taas ottanut apinaviinaa. Dementia on pilaamassa ruune-palstadinosauruksen. Viina on liikaa vanhukselle, näemme sen näin

        Suomi houreet taas. Viina on viisaille, ex tänään pössit nous....seet. Seuraan Bloomberg tv joka päivä.

        En ole Ruune jne. olen xx9 ja---


    • teretule
      • teretule

        Viesti sinne suomen kielisille vänäjälle, rakastan Teitä en asu suomessa, men jag älskar Er.
        Rakastan teitä.


    • jjoutava

      Elämän kalkkiviivoilla pitää yrittää otta pieni loppukiri ja pyrkiä ihmiskontakteihin vaikka ei aikaisemmin ole sellaista tarvetta ollut. Minulla on tullut sellainen tarve kontakteihin ja tarjoan apua sille jolla on hätä.

      Esimerkiksi Tuula oli hädissään rapussa, sanoi kännykkänsä menneen sekaisin jos yrittää soittaa menee hätäkeskukseen. HUOMASIN KÄNNYN PYYTÄVÄN pin KOODIA Kysyin Tuulalta sanoi ettei tiedä, mutta eikö se ole valmiina puhelimessa. Silloin äkkäsin että 1234 on usein valmiina, kokeilin ja känny avautui ja Tuula oli hyvin iloinen että pääsee taasen soittamaan.

      Useimmilla on sanat valmiina ettei koske kenenkään puhelimeen vaikka helposti voi auttaa, Jos osaa, sillä rajoituksella.

    • itselläkin.jo.oireita

      Minua muutaman vuoden vanhempi mies kysyi tietä palvelukeskukseen muutaman sadan metrin päähän.
      Uskoin että mies heittää huulta. Sitten selvisi, että muistioireet tuon saattavat tehdä. Sanoin että ensimmäinen rakennus tien vasemmalla puolella.
      Pian hän joutuikin hoitokotiin, jossa säppi on v a i n sisäpuolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe