Alkaako sapatti Suomessakin auringon laskusta?

Miten on oikein? Alkaako sapatti Suomessakin auringon laskusta vai esim. klo 18?

27

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TarkalleenKlo18.03.0224

      Suomessa Sapatti alkaa hetkellä kun sulle sopii.

      Jos tahdot olla oikeaoppinen, voit katsoa vaikka netistä ajan eli hetken, minuutin ja sekunnin tarkalleen milloin aurinko laskee paikkakunnallasi.

      Suomessa on sama kellonaika kuin Israelissa. Mahd. The Jerusalem Post (nettilehti) ilmoittaa kulloisenkin sapatin alkamisajan. Siellä ja meillä Suomessa ei ole samaa auringonlaskun aikaa, sillä Jerusalem sijaitsee lähempänä päiväntasaajaa.

      Jos tahdot leikkiä juutalaista, voit ottaa tavaksesi sytyttää kynttilät aina tasan klo 18, niin eiköhän se Jumalalle kelpaa.
      .

      • Kesällä pohjois Suomessa ei olisi sitten sapattia laisinkaan, kun aurinko ei laske.


      • Sapatista

        Eikä talvella Lapissa, kun aurinko ei nouse kaamos-aikana. Vai onko sapatti koko sen ajan, kun aurinko pysyy piilossa, useamman kuukauden...


    • Kiitos vastauksestasi. Minä olen pyhittänyt sapattia n. 40 vuotta, ja olen aloittanut auringon laskusta. Halusin vain varmistaa, että tekin aloitatte auringon laskusta. Minun käsittääkseni sapatti koskee kaikkia ihmisiä eikä ainoastaan juutalaisia. Onhan se annettu jo luomisessa ja Aatami ja Eevakin ovat sapattia viettäneet.

      • Henryovadiah

        Miten varmistat sen Lapissa, kun aurinko ei laske kesällä eikä nouse talvella.


    • ijijijijijijiiji

      Sapatti alkaa ennen auringonlaskua ja päättyy auringonlaskun jälkeen, Googlaa niin ymmärrät.

      • ijijijijijijiiji

        Idioottikin tajuaa, ettei Lapissa kesällä pidetä sapattia, koska aurinko ei laske. Talvella sapatti kestää parikin kuukautta. Silloin jos työtä tekee rikkoo sapatin.


      • gtttttttttttttttg

        Pohjois.- ja Etelä navalla ei ole juutalaisia, eikä mene


      • rffffffffffffgt
        ijijijijijijiiji kirjoitti:

        Idioottikin tajuaa, ettei Lapissa kesällä pidetä sapattia, koska aurinko ei laske. Talvella sapatti kestää parikin kuukautta. Silloin jos työtä tekee rikkoo sapatin.

        Lappia varten on Talmudissa omat ohjeensa. Kohdan saat etsiä itse ja lukea arameaksi.


      • Shoshamamiriam

        Talmud ohjeet ovat tyhjää vain Raamatun ohjeita noudattaa. :^)


      • rasistimannerko
        gtttttttttttttttg kirjoitti:

        Pohjois.- ja Etelä navalla ei ole juutalaisia, eikä mene

        Etelänavalla käy vuosittain tuhansia tutkijoita. Mistä tiedät ettei heistä yksikään ole juutalainen?


      • okkokokokoko
        rasistimannerko kirjoitti:

        Etelänavalla käy vuosittain tuhansia tutkijoita. Mistä tiedät ettei heistä yksikään ole juutalainen?

        Saattaa muutama olla, mutta ei ainkaan uskonnollista juutalaista He eivät tutkimuskirjoja lue vaan juutalaista kirjallisuutta.
        Toinen asia sielä ei voi viettää sapattia.


      • rffrfrfrfrfrfrfr
        okkokokokoko kirjoitti:

        Saattaa muutama olla, mutta ei ainkaan uskonnollista juutalaista He eivät tutkimuskirjoja lue vaan juutalaista kirjallisuutta.
        Toinen asia sielä ei voi viettää sapattia.

        ai niin sielä on niin saakurin kylmäkin ja tylsää


      • koooooooop
        Shoshamamiriam kirjoitti:

        Talmud ohjeet ovat tyhjää vain Raamatun ohjeita noudattaa. :^)

        Talmud ohjeet selittävät Tooran ohjeita siitä kuinka käskyjä tulee noudattaa.


      • Jisreel
        rasistimannerko kirjoitti:

        Etelänavalla käy vuosittain tuhansia tutkijoita. Mistä tiedät ettei heistä yksikään ole juutalainen?

        Ei Etelänavalla käy vuosittain tuhansia, monena vuotena ei ketään ;-))


      • naeinon
        ijijijijijijiiji kirjoitti:

        Idioottikin tajuaa, ettei Lapissa kesällä pidetä sapattia, koska aurinko ei laske. Talvella sapatti kestää parikin kuukautta. Silloin jos työtä tekee rikkoo sapatin.

        No työn tekemisestä ei ole vaaraa kun on lappalaisista kyse.


      • Nikonehemiah
        Jisreel kirjoitti:

        Ei Etelänavalla käy vuosittain tuhansia, monena vuotena ei ketään ;-))

        Ota selvää ennenkuin kommentoit. Olet väärässä, mutta tietoa voi lisätä.


      • Henkkawanderlust
        koooooooop kirjoitti:

        Talmud ohjeet selittävät Tooran ohjeita siitä kuinka käskyjä tulee noudattaa.

        Eivät selvitä, ovat vain kirjoittajiensa henkilökohtaisia näkemyksiä. Raamattu on selitettävä Raamatulla.


      • RaamattuVSTalmud
        koooooooop kirjoitti:

        Talmud ohjeet selittävät Tooran ohjeita siitä kuinka käskyjä tulee noudattaa.

        Talmud häpäisee Jeesuksen täydellisesti. Mitäs siitä ajattelet. Raha on heidän jumalansa, koska sillä saa valtaa ja kunniaa.


      • antimeedio
        okkokokokoko kirjoitti:

        Saattaa muutama olla, mutta ei ainkaan uskonnollista juutalaista He eivät tutkimuskirjoja lue vaan juutalaista kirjallisuutta.
        Toinen asia sielä ei voi viettää sapattia.

        Millä telematiikka sinä heidän uskonnollusuutensa tiedät? Toora kieltää olettamukset, täytyy nojata tosiseikkoihin.


      • Bbbnnn
        naeinon kirjoitti:

        No työn tekemisestä ei ole vaaraa kun on lappalaisista kyse.

        Eikö ole? Ovat siis ottaneet omakseen suomalaisen valtaväestön eli lantalaisten kulttuurin


    • Martti.Luther

      Suomessa ei ala mikään sapatti koska Suomi on kristitty maa.

      • okhthnblj

        Kyllä vain toki alkaa joka viikko, juutalaisilla. Niin Suomessa kuin muuallakin, kaikkialla missä asuu juutalaisia . Muitahan se ei tietenkään koske.


      • EVGsapatti

        Koskee myös adventisteja.


    • Jisreel

      Synagogalla on omat ohjeensa, mutta käytännössä Suomen juutalainen väestö käyttää klo 18.00 kotioloissaan, jotka yleensä viettää sapattia. kaikki ei vietä.

      • IlmestyskirjastaSE

        Mutta eiväthän Juutalaiset usko Jeesukseen, vaan MOOSEKSEEN ? Moosesta ei ole missään, mutta Jeesus on taivaan valtakunnassa, odottamassa isänsä YAHWEn määräystä ottaa maapallon asiat johtoonsa, kun se aika koittaa.


    • HUH-HUH-pervoja

      Elätkös vieläkin "Mooseksen lain alla", vaikka Jeesus tuli sen kumoamaan. Olisi korkea aika avata raamattu, ja lukea sieltä, mitä sen sisällössä mainitaan ? Kaikenlaisia uskonnollisia "pervoja täältä sivulta löytääkin". Huh-Huh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe