Miten on oikein? Alkaako sapatti Suomessakin auringon laskusta vai esim. klo 18?
Alkaako sapatti Suomessakin auringon laskusta?
27
546
Vastaukset
- TarkalleenKlo18.03.0224
Suomessa Sapatti alkaa hetkellä kun sulle sopii.
Jos tahdot olla oikeaoppinen, voit katsoa vaikka netistä ajan eli hetken, minuutin ja sekunnin tarkalleen milloin aurinko laskee paikkakunnallasi.
Suomessa on sama kellonaika kuin Israelissa. Mahd. The Jerusalem Post (nettilehti) ilmoittaa kulloisenkin sapatin alkamisajan. Siellä ja meillä Suomessa ei ole samaa auringonlaskun aikaa, sillä Jerusalem sijaitsee lähempänä päiväntasaajaa.
Jos tahdot leikkiä juutalaista, voit ottaa tavaksesi sytyttää kynttilät aina tasan klo 18, niin eiköhän se Jumalalle kelpaa.
.- Sapatista
Eikä talvella Lapissa, kun aurinko ei nouse kaamos-aikana. Vai onko sapatti koko sen ajan, kun aurinko pysyy piilossa, useamman kuukauden...
Kiitos vastauksestasi. Minä olen pyhittänyt sapattia n. 40 vuotta, ja olen aloittanut auringon laskusta. Halusin vain varmistaa, että tekin aloitatte auringon laskusta. Minun käsittääkseni sapatti koskee kaikkia ihmisiä eikä ainoastaan juutalaisia. Onhan se annettu jo luomisessa ja Aatami ja Eevakin ovat sapattia viettäneet.
- Henryovadiah
Miten varmistat sen Lapissa, kun aurinko ei laske kesällä eikä nouse talvella.
- ijijijijijijiiji
Sapatti alkaa ennen auringonlaskua ja päättyy auringonlaskun jälkeen, Googlaa niin ymmärrät.
- ijijijijijijiiji
Idioottikin tajuaa, ettei Lapissa kesällä pidetä sapattia, koska aurinko ei laske. Talvella sapatti kestää parikin kuukautta. Silloin jos työtä tekee rikkoo sapatin.
- gtttttttttttttttg
Pohjois.- ja Etelä navalla ei ole juutalaisia, eikä mene
- rffffffffffffgt
ijijijijijijiiji kirjoitti:
Idioottikin tajuaa, ettei Lapissa kesällä pidetä sapattia, koska aurinko ei laske. Talvella sapatti kestää parikin kuukautta. Silloin jos työtä tekee rikkoo sapatin.
Lappia varten on Talmudissa omat ohjeensa. Kohdan saat etsiä itse ja lukea arameaksi.
- Shoshamamiriam
Talmud ohjeet ovat tyhjää vain Raamatun ohjeita noudattaa. :^)
- rasistimannerko
gtttttttttttttttg kirjoitti:
Pohjois.- ja Etelä navalla ei ole juutalaisia, eikä mene
Etelänavalla käy vuosittain tuhansia tutkijoita. Mistä tiedät ettei heistä yksikään ole juutalainen?
- okkokokokoko
rasistimannerko kirjoitti:
Etelänavalla käy vuosittain tuhansia tutkijoita. Mistä tiedät ettei heistä yksikään ole juutalainen?
Saattaa muutama olla, mutta ei ainkaan uskonnollista juutalaista He eivät tutkimuskirjoja lue vaan juutalaista kirjallisuutta.
Toinen asia sielä ei voi viettää sapattia. - rffrfrfrfrfrfrfr
okkokokokoko kirjoitti:
Saattaa muutama olla, mutta ei ainkaan uskonnollista juutalaista He eivät tutkimuskirjoja lue vaan juutalaista kirjallisuutta.
Toinen asia sielä ei voi viettää sapattia.ai niin sielä on niin saakurin kylmäkin ja tylsää
- koooooooop
Shoshamamiriam kirjoitti:
Talmud ohjeet ovat tyhjää vain Raamatun ohjeita noudattaa. :^)
Talmud ohjeet selittävät Tooran ohjeita siitä kuinka käskyjä tulee noudattaa.
- Jisreel
rasistimannerko kirjoitti:
Etelänavalla käy vuosittain tuhansia tutkijoita. Mistä tiedät ettei heistä yksikään ole juutalainen?
Ei Etelänavalla käy vuosittain tuhansia, monena vuotena ei ketään ;-))
- naeinon
ijijijijijijiiji kirjoitti:
Idioottikin tajuaa, ettei Lapissa kesällä pidetä sapattia, koska aurinko ei laske. Talvella sapatti kestää parikin kuukautta. Silloin jos työtä tekee rikkoo sapatin.
No työn tekemisestä ei ole vaaraa kun on lappalaisista kyse.
- Nikonehemiah
Jisreel kirjoitti:
Ei Etelänavalla käy vuosittain tuhansia, monena vuotena ei ketään ;-))
Ota selvää ennenkuin kommentoit. Olet väärässä, mutta tietoa voi lisätä.
- Henkkawanderlust
koooooooop kirjoitti:
Talmud ohjeet selittävät Tooran ohjeita siitä kuinka käskyjä tulee noudattaa.
Eivät selvitä, ovat vain kirjoittajiensa henkilökohtaisia näkemyksiä. Raamattu on selitettävä Raamatulla.
- RaamattuVSTalmud
koooooooop kirjoitti:
Talmud ohjeet selittävät Tooran ohjeita siitä kuinka käskyjä tulee noudattaa.
Talmud häpäisee Jeesuksen täydellisesti. Mitäs siitä ajattelet. Raha on heidän jumalansa, koska sillä saa valtaa ja kunniaa.
- antimeedio
okkokokokoko kirjoitti:
Saattaa muutama olla, mutta ei ainkaan uskonnollista juutalaista He eivät tutkimuskirjoja lue vaan juutalaista kirjallisuutta.
Toinen asia sielä ei voi viettää sapattia.Millä telematiikka sinä heidän uskonnollusuutensa tiedät? Toora kieltää olettamukset, täytyy nojata tosiseikkoihin.
- Bbbnnn
naeinon kirjoitti:
No työn tekemisestä ei ole vaaraa kun on lappalaisista kyse.
Eikö ole? Ovat siis ottaneet omakseen suomalaisen valtaväestön eli lantalaisten kulttuurin
- Martti.Luther
Suomessa ei ala mikään sapatti koska Suomi on kristitty maa.
- okhthnblj
Kyllä vain toki alkaa joka viikko, juutalaisilla. Niin Suomessa kuin muuallakin, kaikkialla missä asuu juutalaisia . Muitahan se ei tietenkään koske.
- EVGsapatti
Koskee myös adventisteja.
- Jisreel
Synagogalla on omat ohjeensa, mutta käytännössä Suomen juutalainen väestö käyttää klo 18.00 kotioloissaan, jotka yleensä viettää sapattia. kaikki ei vietä.
- IlmestyskirjastaSE
Mutta eiväthän Juutalaiset usko Jeesukseen, vaan MOOSEKSEEN ? Moosesta ei ole missään, mutta Jeesus on taivaan valtakunnassa, odottamassa isänsä YAHWEn määräystä ottaa maapallon asiat johtoonsa, kun se aika koittaa.
- HUH-HUH-pervoja
Elätkös vieläkin "Mooseksen lain alla", vaikka Jeesus tuli sen kumoamaan. Olisi korkea aika avata raamattu, ja lukea sieltä, mitä sen sisällössä mainitaan ? Kaikenlaisia uskonnollisia "pervoja täältä sivulta löytääkin". Huh-Huh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673
