Aloittelijana tässä kysyisin että kuinka yksinpurjehtiessa reivataan isoapurjetta? Tähän asti olen laiturissa laittanut purjetta varmuuden vuoksi yleensä liian pieneksi.
Vene on ilman rullapurjetta tai muitakaan hienouksia vailla oleva vanha omavalmiste purkkari. Tosin autopilotti löytyy.
Eli jos lähden purje ilman reiviä ja keli kovenee käännän puomi sivuun ettei kallistu liikaa mutta jos keli kovenee lisää,kuinka reivaan? Keli 14ms sivumyötäinen.
Reivaaminen
20
851
Vastaukset
- älä.reivaa
Käännät hetkeksi sen verran tuuleen, että saat ison laskettua. Noissa tuulissa menee aivan yhtä kovaa pelkällä keulapurjeella ja ohjaamisesta tulee vaivatonta.
- systembulaget
Sortaa vaan, niin himputisti...
Mieluummin vaikka koko matka, pienemmin purjein tai sitten vaan pilotilla sen vertaa vastaiseen, että fokka/g vielä vetää ja iso alkaa lerputellee ja kipaiset reivaamassa.
Vielä parempi kehittelet reivisysteemin, jossa saat homman hoidettua kaukalosta käsin skuuteilla...- älä.reivaa
Keliksi annettiin 14 m/s sivumyötäinen. Nuo ohjeet toimivat vastaisella ja johonkin saakka sivuvastaisilla.
- nihilis
älä.reivaa kirjoitti:
Keliksi annettiin 14 m/s sivumyötäinen. Nuo ohjeet toimivat vastaisella ja johonkin saakka sivuvastaisilla.
,,!,,
- näin.meikäläinen
Jos tuulta on sivumyötäisellä 12 m/s ajan täydellä isolla ja spinnulla. Jos keli kovenee 14 m/s lukemaan otan spinnun alas, paitsi avomerellä jolloin saatan muuttaa suuntaa myötäisemmäksi.
Mutta veneet on erilaisia, ja joillain ei vakavuus tuohin riitä. Pienemmissä veneissä voidaan joko reivata isoa tai vaihtaa keulaan pienempi purje jos kerran rullaa ei ole.
Ison reivaaminen onnistuu helpoiten joko nostamalla sen verran tuuleen että isosta saa vedon kokonaan pois, tai sitten kääntämällä täysmyötäiseen jolloin vene ei turhaan kallistele. Sitten vain löysätään nostinta nostimessa olevan merkin osoittamaan paikkaan, vedetään etuliesman läheltä (tai köysiliikistä jos sellainen on) purjetta alaspäin, kiinnitetään halssikulma koukkuun tai kiristetään etureivin köysi. Sitten kiristetään takareivin köysi. Joissain veneissä on yhden reivin systeemi, jolloin molemmat hoituvat samasta köydestä vetämällä. Koska alussa oltiin sivumyötäisellä ei jalustakaan tarvitse löysätä, koska se on jo alussa riittvän löysällä. Lopuksi kiristetään ison nostin, jos käytettiin reivikoukkua, muuten tämä vaihe on tarpeeton, koska etureivin kiristämisellä on vastaava vaikutus. Sitten vielä trimmataan reivattu iso kohdilleen.- ehtaa.uhoa
Eipä sitten olla ikinä merellä kohdattu. Harvinaisiahan spinnut on 5m/s kelissäkin, mutta 12 m/s slöörillä ei koskaan näe yhtäkään. Tai näkee ehkä komeita broacheja kilpailuissa, joskus itsekin niitä esittäen. Ja kisassahan ei spinnua lenssillä lasketa, jos sattuukin se 14 m/s, paitsi vaihdettaessa kovan tuulen spinnuun. Kuitenkin yhden kovatuulisen, juuri sitä 14 m/s tuulta, Hanko-Sandhamnin päätteeksi oli purjeentekijän ovella pitkä jono. Kaikilla repeytyneitä spinnuja pusseissa. Hyvällä onnella en itse ollut siinä jonossa.
Kovassa tuulessa spinnusta saatu nopeusetu on hyvin marginaalinen. Vain kisassa sillä on merkitystä. Isopurjekaan ei tuo nopeutta lisää verrattuna pelkkään ykkös- tai kakkosgenuaan. Vääntöä peräsimeen iso kyllä antaa reilusti. - wankers
Kuules ehta runqvist, mitäs tykkää masto, kun sitä kiusataan pelkällä etupurjeella, naks naks ja niks kun kunnon puuska pöhähtää takaviistosta.
Spinnusta en välitä mutta "näin meikäläisellä" kunnon tatsi ja vankka vene.
Sulla taitaa olla joku lelu raceri purtena eikä isojen poikien all weather pursi... - toys.r.yours
wankers kirjoitti:
Kuules ehta runqvist, mitäs tykkää masto, kun sitä kiusataan pelkällä etupurjeella, naks naks ja niks kun kunnon puuska pöhähtää takaviistosta.
Spinnusta en välitä mutta "näin meikäläisellä" kunnon tatsi ja vankka vene.
Sulla taitaa olla joku lelu raceri purtena eikä isojen poikien all weather pursi...Masto ei tykkää etupurjeella purjehtimisesta sitä eikä tätä, tuli puuska sieltä tai täältä. Ei keulapurje mitään poikkeuksellisia kuormia mastoon aiheuta. Vai onko sulla joku lelucruiseri, jossa on spagettimasto?
- seppomartti
wankers kirjoitti:
Kuules ehta runqvist, mitäs tykkää masto, kun sitä kiusataan pelkällä etupurjeella, naks naks ja niks kun kunnon puuska pöhähtää takaviistosta.
Spinnusta en välitä mutta "näin meikäläisellä" kunnon tatsi ja vankka vene.
Sulla taitaa olla joku lelu raceri purtena eikä isojen poikien all weather pursi...Olen parilla veneellä ajanut kovassa avotuulessa slööriä laskemalla isopurjeen ja pitämällä 150% genoan täytenä. Erittäin miellyttävä tapa ja helppo ohjata runkonopeuden ylittävissä nopeuksissa. Suosittelen.
- alasammuttu
Ennenkuin joku taas kertoo, että Selden ei suosittele pelkällä keulapurjeella purjehtimista kerrotaan totuus siitäkin. Suositus liittyy vain tiettyyn tuotantoerään etustaagin mastohelaa. Eli ei mikään yleissuositus.
- eksmies
Ite toimisin kutakuinkin seuraavasti. Oletetaan, että settinä fokka foililla, ei rullaa ja täysi iso. Ei autopilottia. Barduuna vene ei yhden köyden reiviä eikä lazybagia tms.
1.) Vene lähe lähes piihin. Fokka sisään, lukkoon ja alas, nopstin saa jäädä lepattamaan.
2.) Vene uudestaan piihin, levanki keskelle, iso auki. Tiputetaan ison nostimessa ennalta merkittyyn kohtaan (ommel). Molemmat barduunat kiinni. Nyt oletetaan, että reivi on barskojen alla, kuten tuossa kelissä usein jo on.
3.) Vene saa kääntyä mihin kääntyy. Mies kannelle ja iso kiinni. Nopea niputus kuminauhoilla puomille. Takaisin sitlooraan.
4.) Puomiliikki kiinni ison ollessa puolitangossa, kiepautetaan puomin ympäri. Kevyt kiristys vinssillä.
5.) Veneen suunnan tarkistus. Iso ylös. Annetaan veneen laskea ja nostetaan fokka.
6.) Säädetään ison nostin, trimmataan vene kulkusuuntaan ja siistitään ison kiinnitys.
Jos Autopilotti niin onnistuu yksin laskematta fokkaa. Kevittää sen verran tuuleen, että iso tulee itsellään /kevyesti vetämällä alas.- seppomartti
En kaikkea ymmärrä:
1. Fokka alas skutti kireänä, vene piissä?. Aallot ja tuuli vie purjeen mennessään. Merestä on erittäin vaikea, tai yksin mahdoton, saada ylös. Verkko mantågissa helpottaa toki. Yksin purjeen nostaminen foiliin takaisin on myös tosivaikeaa. Eikö olisi viisaampaa pitää kireällä ja jättää ylös?. Pakittaisi sopivasti isoa ja helpottaa sen reivausta.
2. Levanki laitaan eikä keskelle on parempi. Purje täyttyy vähemmän, varsinkin jos ylitiukka foka pakittaa.
3. En ole koskaan sitonut reivattua purjetta puomiin. Turha operaatio. Ei tosin tarvitse normaalisti mennä kannellekaan ison reivauksen vuoksi. Mahdoton ja ainakin vaarallinen kovassa tuulessa jos on "iso auki" eli skuutti ja falli löysät. Puomi heiluu vaarallisesti. Kuminauhoja turvallisempi ja parempi vaihtoehto on tarranauha silloin kun isopurje sidotaan puomiin.
4. Puomiliikkiä en erikseen koskaan reivatessa kiristä, enkä kieputtele. - eksmies
1) Fokka kiinni sen vuoksi, että skuuttikulma ei lepata. Pysyy skuutitkin selvänä. On erittäin ikävää selvitellä solmuun menneitä skuutteja tai haalia niitä merestä kun kasit pettää lepattaessa. Ja jos on tarve vetää mantookiin kiinni niin käy nopeaan kun on kyljen suuntaan. Yleensähän se taitaa itsekseen nousta ylöspäin ennemin kuin jää kannelle. Pääasia kuitenkin että veto on pois eikä käännä venettä myötäiseen. Kyllä se sen kestää..
2) Keskelle, (että saa barskat kiinni) ja tulee hankaluuksia jos aallot kääntää veneen niin, että ison skuutti on levangissa ylempänä. Kai sitä voi harkinnan mukaan vetää vielä skuutin sisään jos iso on (kokonaan) alhaalla. Lakkaa heilumasta..
3) Jotenkin mukavampaa kun ei ole tolkutonta pussia lepattamassa ja viemässä näkyvyyttä. Ei kannelta kuulu tippua. Tämän voi kyllä tehdä sitten kun vene on trimmissä taas. Varsinkin jos tarkoitus on ajaa trimmillä pidempään. Ei siinä kannella kovin kauaa mene kun heittää mastoliikin alhaalta kiinni ja pari remmiä purjeen ympäri. Perusremmit ovat parhaimpia minusta. Yleensä sidon muutaman valmiiksi vantteihin jos syytä olettaa olevan tarvetta.
4) Tietenkin isopurje sidotaan reivatessa puomiin takaliikistä ja vedetään trimmiin kammella. Muutenhan se jää nolosti ilmaan eikä mikään voima riitä enää sitä sen jälkeen puomiin kiinni vetämään.
Varmaan puhutaan nyt eriasiasta tässä. Oletan nyt, että reivien takaliikin kiertävät puomin takaa eikä niille ole omaa taittopyörää oikeassa kohdassa.
Samasta kohtaa saa vedettyä sitten preventterin jos slööriä/myötäistä ajetaan. Yksinajaessa mulla on preventteriköysi valmiina kakkosreivin kohdalla leivonpäällä ja toilattuna puomille. Saa siitä nopeasti avattua ja koukattua kiinni varvaslistaan jos on tarvis. - seppomartti
Luovutan, en pysty seuraamaan ideoita.
- me.too
seppomartti kirjoitti:
Luovutan, en pysty seuraamaan ideoita.
Voisin toistaa seppomartin molemmat kirjoitukset. Itselläkin barduunavene, mutta kuten useimmissa muissakin tuntemissani barduunaveneissä, mahtuu iso barskojen alta vasta kakkosreivissä.
- reivaaa.ajoissa
En malta olla kommentoimatta, koska keskustelun avaaja selvästi ilmoitti olevansa aloittelija ja kysyi isopurjeen reivaamisesta 14 m/s myötätuulessa. Seppomartilla oli asialliset kommentit, eräillä muilla ei. Varsinkaan avomerellä ei todellakaan suosittelisi aloittajan kysymässä tilanteessa kääntämään venettä vastatuuleen ja -aallokkoon reivaamista varten. Anna veneen jatkaa myötätuuleen menoa. Riittää, että kiristät skuuttia sen verran, ettei purje nojaa vantteihin. Nostimen löysäämistä helpottaa, jos etukäteen on laittanut merkin jokaista reiviä varten. Mastoliikistä kiskomalla purje tulee kyllä alas reiviin asti, vaikkapa täysmyötäisellä. Kuorma kevenee hetkittäin aina, kun vene alkaa myötäaallossa lisätä vauhtia.
Aloittajan tavallinen virhe on se, että reivaaminen viivästyy. Riippuu tietysti veneestä ja miehistöstä, mutta ensimmäinen reivi isoon olisi hyvä laittaa jo 10-12 m/s tuulessa eikä vasta sen yltyessä 14 m:iin. Vanha sääntö on: laita reivi purjeeseen heti, kun rupeat sitä miettimään!
Yksinpurjehduksessa myötätuulireivaus kyllä edellyttää toimintavarmaa autopilottia (omassa veneessäni tuuliperäsin on huomattavasti varmempi kuin autopilotti). Jos kokemus on vielä vähäistä, yksinpurjehduksissa voi olla hyvä laittaa ykkösreivi jo satamasta lähtiessä, jos navakkaa tuulta on odotettavissa. Lähtemistä yksinään avomerelle 14 m/s tuulessa ei edes pidä ajatella, jos reivaamisesta ei ole mitään kokemusta ennestään.- keulapurje
Minä taas olisin vastaiseen kääntymisen kannalla. Mutta en reivausta varten, joka kestäisi paljon kauemmin kuin purjeen lasku. Purjetta laskiessa riittää 10 -20 s keulan tuulessa pitoa. Kaikki yli 10 metrin tuulet menevät paremmin ilman isoa.
Ilkein tilanne, missä itse olen ison ottanut lenssillä alas, oli 20 m/s TWS puuska, joka kuitenkin kesti parikymmentä minuuttia. Sen jälkeenkin jäi reilusti yli 10 m/s jatkuva tuuli. Kyllähän kannelle laskettu iso siinä tuulessa laittoi kampoihin, mutta ei sen sitominen siedettävään pakettiin puomille silti mikään ylivoimainen tehtävä ollut. - seppomartti
keulapurje kirjoitti:
Minä taas olisin vastaiseen kääntymisen kannalla. Mutta en reivausta varten, joka kestäisi paljon kauemmin kuin purjeen lasku. Purjetta laskiessa riittää 10 -20 s keulan tuulessa pitoa. Kaikki yli 10 metrin tuulet menevät paremmin ilman isoa.
Ilkein tilanne, missä itse olen ison ottanut lenssillä alas, oli 20 m/s TWS puuska, joka kuitenkin kesti parikymmentä minuuttia. Sen jälkeenkin jäi reilusti yli 10 m/s jatkuva tuuli. Kyllähän kannelle laskettu iso siinä tuulessa laittoi kampoihin, mutta ei sen sitominen siedettävään pakettiin puomille silti mikään ylivoimainen tehtävä ollut.Ongelmaksi voi tulla kikkatanko, mikä estää puomin kannelle laskemisen. Tämä lienee yleisin tilanne pikkuveneitä lukuun ottamatta. Silloin voi puomin fiksoida kiristämällä ison skuutin ja preventerin- sikäli kun on asennettuna, kuten pitäisi olla. Muutoin puomi heiluu vaarallisesti. 2017 Clipper race miehistöistä 4:stä kuolleesta 2 on ison puomin tai skuutin siheuttamia. 70ft veneluokassa heillä puomi lienee niin korkealla, että skuutti on vaarallisempi. Meillä tavallisilla asia on päin vastoin.
- reivaa.ajoissa
keulapurje kirjoitti:
Minä taas olisin vastaiseen kääntymisen kannalla. Mutta en reivausta varten, joka kestäisi paljon kauemmin kuin purjeen lasku. Purjetta laskiessa riittää 10 -20 s keulan tuulessa pitoa. Kaikki yli 10 metrin tuulet menevät paremmin ilman isoa.
Ilkein tilanne, missä itse olen ison ottanut lenssillä alas, oli 20 m/s TWS puuska, joka kuitenkin kesti parikymmentä minuuttia. Sen jälkeenkin jäi reilusti yli 10 m/s jatkuva tuuli. Kyllähän kannelle laskettu iso siinä tuulessa laittoi kampoihin, mutta ei sen sitominen siedettävään pakettiin puomille silti mikään ylivoimainen tehtävä ollut.Tietenkin kukin hoitaa reivauksen niin kuin on tottunut sen tekemään. Olen itsekin purjehdusurani alkuvuosina kääntänyt keulan tuuleen, kun olen reivannut tai laskenut isopurjeen. Enää en tee niin, koska se ei ole tarpeen ja on korkeassa avomeriaallokossa riskaabelia (kannen yli huuhtovat aallot).
En ota isopurjetta kokonaan alas kovassakaan tuulessa, vaan reivaan sen tarvittaessa kolmosreiviin. Tuulen yhä yltyessä tai vaikka aamun valkenemisen odottamista varten on silloin mahdollisuus jäädä piihin. Oma pitkäkölinen veneeni pysyy piissä pelkällä reivatulla isolla. Pelkällä keulapurjeella se sen sijaan ei pysy piissä eikä myöskään luovi korkeassa vasta-aallokossa ilman isopurjetta. Pieneksi rullattu genua ei korvaa myrskyfokkaa eikä todennäköisedsti edes kestä kauaa ehjänäkään myrskytuulissa (meillä myrskyn rajana pidetään 21m/s keskituulta, isoilla merillä 25m/s). - reivaa.ajoissa
seppomartti kirjoitti:
Ongelmaksi voi tulla kikkatanko, mikä estää puomin kannelle laskemisen. Tämä lienee yleisin tilanne pikkuveneitä lukuun ottamatta. Silloin voi puomin fiksoida kiristämällä ison skuutin ja preventerin- sikäli kun on asennettuna, kuten pitäisi olla. Muutoin puomi heiluu vaarallisesti. 2017 Clipper race miehistöistä 4:stä kuolleesta 2 on ison puomin tai skuutin siheuttamia. 70ft veneluokassa heillä puomi lienee niin korkealla, että skuutti on vaarallisempi. Meillä tavallisilla asia on päin vastoin.
Seppomartilla oli tärkeä käytännön pointti. Yksinpurjehdusteni alkuvuosina tein vaarallisen mokan isopurjeen laskussa. Norjan länsirannikon edustalla myötätuuli yltyi myrskyiseksi, jolloin päätin ottaa isopurjeen kokonaan alas. Käänsin keulan vastatuuleen (autopilotti käytössä), jolloin purjeet paukkuivat ja vesi lensi kannen yli. Sain isopurjeen kyllä nopeasti alas, mutta sitä seurasi uusi ongelma. Vene kallisteli voimakkaasti puolelta toiselle ja puomi heilui edestakaisin niin rajusti, että piti odottaa oikeaa hetkeä päästääkseen turvavaljaan kanssa kömpimään sen ohi istuinlaatikkoon. Puomin liike tietysti rauhoittui, kun skuutti ja preventeri oli tiukattu. Alaslaskettu isopurje ehti läiskiä sprayhoodin saumaan repeämän. Pieneksi rullattu genua onneksi kesti rajun lepatuksen. ....Oppia ikä kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575480
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233507Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281632Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2031579- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261048Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49907Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71799Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798