Tumavasta-aineista

epäluulosairasko

Hei vaan,

kokeilen kepillä jäätä, että osaisikohan joku neuvoa.
Käsikirurgi niveloireiden takia laittoi minulle reumakokeet, tulokset muuten ok, ei tulehdusarvojen kohoamista, alhainen reumatekijä, erittäin alhainen lasko, mutta tumavasta-aineiden osalta tulos "positiivinen". Googlettelin näitä vasta-aineitani ja harvinaisiksi vakavaan systeemiseen skleroosiin viittaviksi tulkitsin, mutta kun tässä minun lausunnossani ei näy ollenkaan omaa titterilukemaani? Jos se on tuo alle 100, niin eihän tulos silloin olisi positiivinen. Käsikirurgi oli huuli pyöreänä,e ttä ei hän tiedä, soitin terveystaloon, josta soitettiin labraan, jossa nämä otettiin ja kukaan ei tiedä mitään ja nyt pitää sitten omalla kustannuksella mennä reumalääkärille ja otattaa nuo muut kokeet??? Paitsi onko mitään järkeä, jos tuo alla 100 lukema pätee. Osaisikohan joku itse vastaavaa kokenut neuvoa?

Oireina minulla pitkään ollut siis pahojakin nivelkipuja, iho on jotenkin paksuuntunut kämmenen sisäpuolella ja puutumisia ja vapinoita ja väsymystä löytyy enemmän kuin omaksi tarpeeksi.

Tumavasta-aineiden IF-tutkimuksessa todetaan positiiviset tumavasta-aineet (1:320). Viitearvo titteri alle 100. Kuvio on nukleolaarinen (Scl-70, Pm-Scl, fibrillariini, RNA polymeraasi I, Th/To, NOR-90). Värjäytymiskuviota esiintyy polymyosiitissä, dermatomyosiitissä, systeemisessä skleroosissa. Suositellaan KL4505 S-ANA-Ty, KL9738 S-ENAL tai S-SCL-T, ATK 13176
05.12.2017
S -C-reaktiivinen protei
<0.12

10
mg/l

05.12.2017
S -Reumafaktori, määrity
<8.4

14
IU/m

6

5698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäluulosairasko

      vastaan omaan kysymykseeni, kun niin huvittaa tämä lääkärien pätevyys tai sen puute. Eli googlettelemalla olen käsittänyt, että synlabin tutkimuksen tiedot tarkoittavat sitä, että laimennussuhde on tuo 1:320 ja että titteriä ei ilmoiteta vaan tulos on vain positiivinen tai negatiivinen ja 100 tosiaan se titteri, jonka yli menevät katsotaan positiivisiksi. No, kävin kalliilla rahalla reumalääkärillä ja hän minulle selitii,e ttä juu, titterilukema tuo 320, mikä selkeästi ei pidä paikkaansa. Myös jälleen laboratoriossa yritin tinkata omaa arvoani ja minulle sanottiin, että se tieto on jotenkin salaista ja vain lääkärin kerrottavissa, mikä myöskään ei pidä paikkaansa, vaan pitäähän potilaan, joka tutkimuksen on maksanut, saada omat tuloksensa...aivan käsittämätöntä! Tuntuu, että lapsikin googlettamalla tietää enenmmän lääketieteestä kuin arvon lääkärit. Nyt kalliit lisäkokeet otettu, mitkä otdnäk olisi voinut jättää ottamatta, jos tulos hyvin alhainen.....

    • Ihhjj

      Julkisella puolella, jossa kävin, ilmoitettiin että s- aaab <80 , eli negatiivinen. Eli eikös tuo 100 ole sitten positiivinen?

      • Ihhjj

        Kirjoitusvirhe tarkoitin s anaab


    • epäluulosairasko

      Juu. Tutkin,e ttä tosiaan synlabin tekemänä ilmoitetaan vain onko positiivinen vai negatiivinen ja että yli 100 katsotaan positiiviseksi, eli omaa titteriä ei kerrota. Kallispalkkainen reumalääkäri kuitenkin totesi,e ttä tuo laimennussuhde olisi se titteri. Niin kipeät nivelet, että vähän hirvittää olla oman onneni nojassa tässä, kun ei oikein tunnu lääkäriltä tietämystä löytyvän. Kovasti erilaisia tutkimus- ja tulkintatapoja eri laboratorioilla, han tosiaan googlella paremmat tiedot kuin lääkäreillä.

    • toinensairas

      Sairastan itse sekamuotoista sidekudostautia ja olen jonkin verran ottanut selvää mitä omat verikokeiden tulokset tarkoittaa. Alle 100 siis on negatiivinen tässä tapauksessa. Sun tumavasta-aineiden lukema on 320, voidaan myös ilmaista 1:320, samaa tarkoittavat. Se on siis positiivinen. Ehkä tästä oli jotain apua? Toivottavasti olet päässyt jatkotutkimuksiin!

    • Tumavasta-aineista

      Kiitos vastauksesta. en sen kummemmin ole päässyt, kuin että Hussin puolella kerrottiin, että syn-labin tulokset vääriä positiivisia, mikä ei kuitenkaan pitäne paikkaansa vaan merkitsee sitä, että hus-labilla korkeampi viitearvo. Eli mitään selitystä tai diagnoosia en ole saanut, muuta kuin että minulla on "Dupuytrenin konktaktura", jos nyt sanahirviön oikein kirjoitin. Mutta se ei selittäne sormien paksuuntumista ja jatkuvaa kipua nivelissä ja kämmenissä. mutten jaksa enempää yrittää selvittää asia tällä erää, meni jo taas paljon aikaa ja rahaa tähänkin eikä kukaan oikeastaan kuuntele potilaan oireita.. Kiitos vastauksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe