Kamuttajalta löytyi tämä.
Hänen kotinsa oli köyhä, ja nälkä oli jatkuva tuttava, koska lapsiakin oli 7, eikä heillä ollut viljelysmaata.
Hänen lähisukuaan yksi (tietääkseni perheenjäsen) kuoli nälkään (= aliravitsemukseen) lapsena.
Isä oli nimitykseltään työnjohtaja, mutta töitä oli vähän, ja työnjohtaja nimike tuli hänen uransa loppuvaiheilla ennen sotaa.
Tämä isä oli hyvin innokas työväen aatteen mies, ja se johti hänet Tammisaareen leirille.
Siellä hän kuoli 18.1.1920 virallisesti espanjan kuumeeseen, mutta jotkut elävänä selvinneet väittävät ettei se ole koko totuus (en tiedä sitä totuutta).
Niin poika oli silloin 6 v.
Nämä ovat hänen aikalaistensa kertomaa.
Varmalta en ole kysynyt mitään hänen lapsuudestaan.
Ravinnon puute ei johtunut mistään katovuosista, vaan silloin oli koko Suomen leipäviljan omavaraisuus vain 40 %.
Lisäksi Pielisjärven alueelta viljaa myytiin eteenpäin, jopa Pietariin.
Esimerkkinä' Pietariin viennistä jo 1800- luvulla, kerron, että jopa Nurmeksen Jokikylästäkin vietiin sinne viljaa, ja sitä kauppaa teki Pekka Immonen omilla hevosillaan, ja rengit veivät.
Pielisjärveläisten nimiä en kerro vaikka tiedän.
Varma K Turusen lapsuus
17
200
Vastaukset
- ihimeettelen
Mistä tietää, että on luotettavaa tietoa meinatten wikipedia ei tunne tuollaista lapsuutta hänelle.
- muistan
Eikööös Varma ollut pitkään kansanedustajanakin?
- Puoliksi..lieksalainen
Varma K oli helsinkiläinen ei lieksalainen.
- nyt.ei.nälkää
Nurmes ja tuo Kuhmon seutu kärsi nälkävuosina aika pahoin ja paljon. Menetykset ihmishengissä olivat keskimääräisen suurempia.
- nälkämaan.laulua
Äänestetään siplän ja orpon porukka jatkoon, niin pääsemme livenä verestämään miltä nälkävuodet tuntuu!
- nyt.ei.nälkää
Kertaus on opintojen äiti, sano.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15106484/varma-k-turusen-lapsuus- nyt.ei.nälkää
Eli kertaus se oli tuokin, pikku lipsaus myös. Eli näin tarkoitin.
https://www.youtube.com/watch?v=u-eI6eEU2jM - ewaggo
nyt.ei.nälkää kirjoitti:
Eli kertaus se oli tuokin, pikku lipsaus myös. Eli näin tarkoitin.
https://www.youtube.com/watch?v=u-eI6eEU2jMLisää kertausta!
https://www.youtube.com/watch?v=RdBcUmBz37k - evakon.lapsi
ewaggo kirjoitti:
Lisää kertausta!
https://www.youtube.com/watch?v=RdBcUmBz37kKyllä oli hieno laulu ihan itketti.
- oletteko.tietoisia
Oliko tää Varma Turunen mitään sukua sille epävamalle turuselle?
- Juurik
Kamu näkyy tuntevan mielenkiintoisia ihmisiä.
- kuka.tetää
Mutta kuka tietää Kamuttajan lapsuudesta jotain se vasta olisi jotain.
- historioitsija
Syntyi ja asui Piiroislouhilla, jauhoi jyvänsä Jumalanjoen myllyssä ja vei jauhot Pietariin hevosella myyntiin. Kätki kirkon aarteet venäläisiltä Pakarilanlampeen ja taisteli Venäjän ja Japanin sodassa Mantshuriassa.
- ukki.kertoi
historioitsija kirjoitti:
Syntyi ja asui Piiroislouhilla, jauhoi jyvänsä Jumalanjoen myllyssä ja vei jauhot Pietariin hevosella myyntiin. Kätki kirkon aarteet venäläisiltä Pakarilanlampeen ja taisteli Venäjän ja Japanin sodassa Mantshuriassa.
Minun ukki kertoi Kamuttajan kaatuneen Mantsuuriassa, mutta ei se siihen jäänyt vaan nousi ylös ja jatkoi juoksuaan selkä vihulaisiin päin.
ukki.kertoi kirjoitti:
Minun ukki kertoi Kamuttajan kaatuneen Mantsuuriassa, mutta ei se siihen jäänyt vaan nousi ylös ja jatkoi juoksuaan selkä vihulaisiin päin.
Just näin siinnä kävi.
historioitsija kirjoitti:
Syntyi ja asui Piiroislouhilla, jauhoi jyvänsä Jumalanjoen myllyssä ja vei jauhot Pietariin hevosella myyntiin. Kätki kirkon aarteet venäläisiltä Pakarilanlampeen ja taisteli Venäjän ja Japanin sodassa Mantshuriassa.
No tuollaista se minun lapsuus ja nuoruus oli.
- korma.vaan
Mikähän tässäkin on totuus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2022133
- 1341178
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa22824- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34741ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 9532