Parodontiitti ahdistaa

Barokkia

Pakko kirjoittaa ahdistus ulos, että mahdollisesti saisi nukuttua. Olen siis 33-vuotias ja parodontiitti todettu. En tiedä kuinka kauan seon suussani riehunut, mutta ientaskuni ovat 5-6 mm luokkaa, joka on jo vissiin aika paha tilanne. Olen aina käynyt hammaslääkärissä vain akuuteissa särkytilanteissa ja siksi tää sairaus on jäänyt huomaamatta. Paro kun ei välttämättä ilmoita itsestään juuri mitenkään. Ei kipuja, ei kummoista verenvuotoa ikenissä, ei mitään.

Sitten juurihoidettua hammasta kruunuttaessa yksityinen lääkäri huomasi asian ja ilmoitti että jos näin jatkuu hampaiden hoito, ne alkaa heilua keski-iässä. Meinasin ihan kirjaimellisesti pyörtyä kun mulle valkeni tilanteeni. Piti mennä vessaan ja nostaa jalat ylös, muuten olisi lähtenyt taju. Tässä iässä? Mitä ihmettä! Olen kuitenkin tunnollisesti pessyt hampaani aina, tosin vain kerran päivässä, mutta kuitenkin. Ja tosiaan ei mitään oireita. Pahasta hengityksestä en osaa sanoa, mutta ei ole ainakaan kukaan valittanut.

Nyt sain laajan röntgenin jälkeen lähetteen erikoislääkärile ja seon samaan aikaan kauhistuttavaa että lohdullista. Kauhistuttavaa siksi, että mun suuni on sitten katsottu olevan pahassa jamassa. Lohduttavaa tietysti siksi että nyt kai saan asiantuntevaa hoitoa. Aikaa voi joutua odottelemaan kuukauden tai parikin ja ahdistaa hirveästi. Mun hammaskiviä ei ole vieläkään poistettu noista taskuista, kun oon vaan ravannut mittauksissa ja kuvauksissa, vaikka tän sairauden toteamisesta on kulunut jo melkein puoli vuotta. Mielessä vilkkuu kauhukuvat harvoista hampaista, tekareista ja kaikista vakavista oheissairauksista joita tähän liittyy. .

Tuntuu että on ihan yksin vaikka tän sanotaankin olevan oikea kansansairaus. Varmasti siis omassa tuttavapiirissäkin on ihmisiä nuoriakinjoilla tää on, mutta aihe on tabu. Siihen liittyy häpeää, koska kyseessä on ulkonäkö ja se se että paro voi olla osittain huonon hammashygienian syytä. Mulla taustalla geenien lisäksi (mun isällä on varmaan tää kanssa) kyllä varmasti myös riittämätön huolto.

Tulevaisuudesta oon saanut vähän ristiriitaista infoa, yksi lääkäri sanoi että ikenet voi vielä vähän parantukin, toinen että paron voi vaan pysäyttää.. Huoh. Motivaatiosta ei kyllä ole pulaa, oon valmis tekemään kaikkeni että saisin pitää omat hampaani vanhuuteen. Nykyisin pesen hampaat sähköhammasharjalla 2 x päivässä, lankaan ja harjaan hammasvälit päivittäin ja purskuttelen laimennetulla Paroex-suuvedellä. Poltin aikaisemmin satunnaisesti pikkusikareita, ne lopetin seinään saatuani diagnoosin. Aion myös käydä 3 kkden välein puhdistuttamassa taskut kunhan mun hoito nyt saataisiin käyntiin vihdoin.

Nyt vertaistukitopikki pystyyn! Kaipaan erityisesti nuorempien paropotilaiden vertaistukea. Koska yksi olennainen häpeän ja ahdistuksen aihe on se, että itsensä on saanut tähään jamaan tän ikäsenä ja tulevaisuus kauhistuttaa. :(

57

16328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kippura44

Täällä myös todettu paro ja järkytyin myös. Ei ole reikiä hampaissa ja yllätyin täysin. Syyhän se on sitten varmaan kun ei ole hammaskiveä poistettu enkä ole käyny vuosiin lääkärissä kun ei mitään vaivaa. Nyt takaien juili ja löydös rikkonainen visuri puhkeaa. Olisi leikattava. Se pelottaa myös. Kuukauden päästä vasta hammakiven poisto. Olen lukenut että ahkera hammaskiven poisto pitää paron kurissa. Jospa siihenkin sitten apu löytyisi. Käytän joka päivä suuvettä paroex tai meridol. Kai se auttaa vasta täysin kun on kivet poistettu, en tiedä. Samoja kysymyksiä on täälläkin. Äidiltä peritty luusto, sanottiin minulle.

• Barokkia

Kiitos vastauksesta, helpottaa kuulla kohtalotovereiden fiiliksiä! Ja sepä se, tuntuu melkein epäreilulta kun mitään oireita ei ole ollut, enkä edes muista että olisin kuullut koko parodontiitista ennen tätä diagnoosia nyt sitten.

• Hoitoa_tehostetaan

Kyllä paron saa parannettuakin. Minullakin se löydettiin silloin joskus kun hammaskiven poisto oli ollut huonolla tolalla pitkään. Sitten aloitettiin tehostettu hoito ja reippaasti tihennetty hammaskiven poisto. Paro parani ja nyt tilanne on jopa niin "hyvä" etteivät huoli tuonne kunnalliselle suuhygienistille niin tiheästi kuin haluaisin.

Hampaan heiluminenkaan ei ole niin kovin vakavaa. Sain kokea sen konkreettisesti pari viikkoa sitten. Poskihampaan juuressa oli pahaoja reikiä eikä pystytty paikkaamaan. Kyseinen hammas oli eräs näitä paron "syömiä" ja juuret olivat pitkälti paljaana, jopa hampaan "alle" pääsi rassaamaan juurien väliin. Hammaslääkäri vielä totesi että tämähän heiluukin joten otetaan pois. Eipäs vaan lähteny tuosta vaan. Puudutetta lisättiinkin ja silti kipua oli niin että meinasi pyörtyä. Hajosihan tuo hammas paloiksi ennen kuin kaikki juuret lähti pois ja ikenen paraneminenkin kesti aika pitkään. Tiukassa siis oli vaikka heilui.

• Barokkia

Niin, onneksi hoitovaste on kai aika hyvä pitkällekin edenneessä parossa, kunhan on itse motivoitunut kotihoitaja. Tuo rento 'otetaan pois' toteamus tässä varmaan eniten hirvittää :D

• Hoitoa_tehostetaan
        Barokkia kirjoitti:

Niin, onneksi hoitovaste on kai aika hyvä pitkällekin edenneessä parossa, kunhan on itse motivoitunut kotihoitaja. Tuo rento 'otetaan pois' toteamus tässä varmaan eniten hirvittää :D

Tuossa tapauksessa ei ollut kyse enä parosta (oli jo kauan aikaisemmin parantunut). Poistopäätös tuli reikäisestä juuresta jota ei tietenkään pysty enää kunnolla paikkaamaan (vaikeaa toteuttaa). Sanamuoto oli omani, en muista mitä lääkäri sanoi.

• Repsu2

Minulla diagnosoitiin parodontiitti elokuussa. Olin järkyttynyt, koska hoidan hampaani säännöllisesti eli pesen 2x päivässä ja käyn tarkastuksissa ja suuhygienistillä vuoden välein julkisessa terveydenhuollossa. Viimeisin käynti suuhygienistillä hammaskivenpoistossa oli 30.7.2017. Sitten alkoi kipua olemaan jo niin paljon, että elokuun lopussa oli pakko mennä päivystykseen. Ientaskut olivat syventyneet 5mm... Perinnöllisyys vaikuttaa tähän sairauteen. Syyskuun alussa kävin hammaslääkärin pyynnöstä tarkastuksessa ja hän teki lähetteen Parodontologille.... Jo muutenkin hammaslääkäripelosta kärsivänä pelottaa...

• JB123

Heip
      en ihan kuulu tähän kategoriaan koska en ole saanut diagnoosia, mutta veikkaan että lähellä käytiin minun tapauksessani. Ikää 37 ja oma syntini on ollut riittämätön kotihoito ja tarkastusten skippaus. Lisäksi poltin ikävuosina 17-26. Tästä lopputuloksena ei niinkään syviä ientaskuja (omat 2-3mm) mutta ientä puuttuu juurien päältä. Molemmat yläposkihampaat näyttää vähän juurta 2-3 hampaan kohdalla ja kielen alla alaetuhampaiden takana myös. Minulta on poistettu hammaskiveä 2015 ja nyt tammikuussa. Koomista sinäänsä että reikiä nolla, eli ikenet vain saaneet turpaan.
      Niitä säännöllisiä tarkastuksia EI SAA UNOHTAA. Oman osittaisen synninpäästön tosin saan kudostyypistä (lähtökohtaisesti heikot ikenet), sekä vaikeuksista matkan varrella, mm. isä kuoli syöpään muutama vuosi sitten jolloin en taaskaan tajunnut kiinnittää huomiota omaan terveyteen, jne... perhe & "ruuhkavuodet"...
      Mutta silti, voi pojat jos olisi aikakone....

• JB123

Nyt siis pohdin että pitäisikö selvittää ienleikkauksen järkevyyttä, ettei sitten eläkeikäisenä ole ihan riekaleina. Äidilläni on jo syviä vetäytymiä...

• pysty-hoitamaan

Minulla YTHS: lääkäri sanoi, että 2x vuodessa erikoistuneen hammaskääkärin syvää puhdistusta ja ei tarvtse mitään poistaa. Se toimii hyvin, mutta nyt kun siirryin kaupungin terveysasemalle, hammaslääkärit ovat haluttomia hoitaa ja en ole saanut enää minulle määrättyä hoitoa.

Todennäköisesti syy on siinäkin, että kun en ole suomalainen. He eivät uskalla suomalaisia jättää ilman hoitoa, mutta ulkomaalaisille ptilaille ei anneta aikoja tai sitten potilaalle varatun aikana hammaslääkäri käyttää potilaan varattua aikaa omiin asioihin.

• ohoilhuisds

Kyllä kunnallisellakin puolella tihennetään hammaskiven poistoa jos ilmenee parodontiittia, Mutta kun se saadaan parannettua, palataan normaaliin puhdistustiheyteen. Esimerkiksi minulla on tehty näin ja tuo parin vuoden puhdistusväli näyttäisi riittävän kun parodontiittini on parantunut.

Voithan käydä yksityisellä tiheämmin, mutta sielläkin kelakorvausta saa hammaskiven poistosta vain joka toinen vuosi.

Kantasuomalaiset sanovat usein että maahanmuuttajat saavat parempaa hoitoa.

• Riipii

Rasisistikortti taas pelissä.

Julksella puolella harvassa paikassa toteuituu hoitotakuu julkisella puolella hammashoidossa edes kantasuomalaisille.

• LukukausimaksuTulee

Ilmaiseksi olet kuitenkin saanut Suomessa opiskella!

• paristo

Paroexia ei ohjeen mukaan saa käyttää kuin kuureittain.
      Noin kuukauden kerrallaan.

• ytufguufyuyg

Onhan se sentään huomattavasti pidempi kuin Corsodylin viikko.

• Jälkimaku

Sukraloosista jää aivan hirveä jälkimaku tunneiksi. Ei voi käyttää illalla, jos meinaa yöllä nukkua.

• paristo

Olen kokenut aika tehokkaaksi myös Corsodyl-geelin (apteekista saa ostaa). Sitä käytetään kuin hammastahnaa ja sitä voi "struutata" kipeimpiin kohtiin, ikeniin ja hampaitten väleihin enemmän.
      Ohjeessa ei lue kylläkään milloin voi syödä ja juoda sen laittamisen jälkeen, mutta olen noudattanut kahden tunnin aikarajaa, samaa kuin nestemäisissäkin. Kyseiset aineethan ei ole nieltäviä, sisäisesti tarkoitettuja.
      Yöksi on kätevä laittaa.

• Öyenssöyen

Mulla sama tilanne.

Osin syy on varmaan vanhempienkin tietämättömyyttä. Saattaa olla, että he lapsena ollessani "puhdistivat" esim. lusikkani nuolemalla tjms., jolloin heidän paha bacteerikanta siirtyi suuhuni. Tämä on käsitykseni mukaan eräs syy paroon...

• Omasyy

Tuo lusikan nuoleminen tai yleisemmin pudonneen tutin "puhdistus" omassa suussa, ei vaikuta kuin aivan ensivuosina. Aikuisena bakteerien kertyminen suuhun ja varsinkin ientulehduksen pahentuminen parodontiitiksi johtuu huonosta hampaiden ja ennen kaikkea hammasvälien puhdistuksesta jolloin plakkia jää muhimaan.

• Parodontiitikko
        Omasyy kirjoitti:

Tuo lusikan nuoleminen tai yleisemmin pudonneen tutin "puhdistus" omassa suussa, ei vaikuta kuin aivan ensivuosina. Aikuisena bakteerien kertyminen suuhun ja varsinkin ientulehduksen pahentuminen parodontiitiksi johtuu huonosta hampaiden ja ennen kaikkea hammasvälien puhdistuksesta jolloin plakkia jää muhimaan.

Minulla myös ollut parodontiittia ja pari hammasta poistettu ja paria hoidettu leikkaamalla ikenet auki jotta saatu kunnolla putsattua. Muuten on tehty vuosia syvältä hammaskiven poistoa kaikkiin hampaisiin mutta siitä huolimatta paro on edennyt erityisesti jopidenkin hampaiden kohdalla. Juuri tällä hetkellä homma pitäisi kuitenkin olla paron suhteen hyvin hallinnassa eikä se ole enää edennyt muualle.

Syystä minulle sanottiin että huono syyhygienia kyllä osatekijä, mutta itsellä ei kyllä tämä selitä. Taipumus hammaskiveen on toisilla isompi mikä myös riskitekijä. Lisäksi on vielä joku tuntematon ehkä immunologinen riskitekijä. Ns. matala-asteista stressiperäistä "tulehdusta" epäillään monen kroonisen taudin osasyyksi. Itsellä ainakin tuo stressi sopisi oikein hyvin.

• Emmident

Käykää ihmeessä nettisivulla www.dentia.fi lukemassa ultraäänihammasharjasta joka voi merkittävästi auttaa parodontiittia sairastavia. Ei ehkä parantaa, mutta helpottaa vaivoja ja hidastaa etenemistä

• HintaHirvittää

Eipä tuolta paljoa tietoa löytynyt.

• Anonyymi

Tähän kommentti ja ehdoton liputus ultraäänihammasharjan puolesta! Minulla parodontiitti ja tulehdukset paranivat huomattavasti ja selkeästi auttoi ylläpitämään hampaiden ja ienten hyvää kuntoa. En enää käytä muuta hammasharjaa. Ehdoton suositus emmi-dentin puolesta. Etu siinä on se, että ultraääni ulottuu syvemmälle suussa, myös ikeniin, kuin vain hampaan pinnalle ja ultraaäni tuhoaa ja tappaa bakteereja sekä hoitaa jo olemassaolevaa tulehdusta. Ostin emmi-dent ultraäänihammasharjani täältä ja suosittelen ehdottomasti https://www.freshme.fi/category/2/emmi-dent-ultraaanihammasharjat

• Eienempääremppaa

Täällä yksi ahdistunut myös. Parondiitti todettiin tammikuussa (epäilin jo syksyllä kun huomasin alahampaani hieman heiluvan. Tammikuussa kävin hammaslääkärillä ja nyt kävin suuhygienistillä muutama päivä sitten ja hän totesi että hampaat ovat todella hyvin hoidetut mutta koska heiluu, syytä käydä erikoislääkärillä näyttämässä ja selosti millaista hoitoa saattaa olla tulossa. Sanoi että purentani voi olla yksi lisäsyy hampaan heilumiseen.
      Olen pettynytkin koska hampaani olen hoitanut ja hammaslääkärissä käynyt säännöllisesti, silti näin pääsi käymään. Ientulehdukset ovat olleet ongelma nuoresta iästä ja hammashygieniasta huolimatta.
      Onneksi ylihuomenna on aika paronotlogille.

• help..apua

Samassa liemessä olen enkä tajua, miten tähän tilanteeseen on tultu.
      Olin tänään ekan kerran parodontologilla.
      Ensin poistetaan neljä hammasta ja sitten alkaa kyretointi.
      Koko turpa puudutetaan ja rassataan ilmeisesti niin syvältä ikenistä asti hampaat kuin hammasta on.
      Vain mekaaninen puhdistus voi kuulemma kunnolla auttaa ja se tehdään kai loppuiän kerran-pari vuodessa.
      Saakohan sen jälkeen viikkoon syötyä ?
      Onko jollekin tehty kyretointi ?

• Suomenkielellä-kiitos

Tuo kyretointi on vähän outo nimitys, kun sitä käytetään jopa luomenpoistoista. Itse vaadin aina hammaskiven poiston tehtävän vain käsityökaluilla, koska ultra-ääni vihloo liikaa. Hygienisti kyllä kaivelee niin syvältä käsityökaluilla mihin ientasku ulottuu. Samalla tekniikalla ja tihennetyllä hoidolla saatiin aikanaan parodontiitti kuriin. Nyt on palattu normaalijaksoihin.
        Käsittelyn jälkeen ikenet ovat tietenkin arat ja vuotavat hieman vertakin, mutta muutaman päivän Corsodyl-kuurilla ikenet paranee hyvin.

• help..apua

Hei ! Minulle kyretointi oli ihan uusi sana ja googlella tulee useimmiten ihonkuorinta ensimmäisinä hakutuloksina.
        Ilmeisesti sekin on jonkinlaista "kuorintaa" kun raavitaan hampaan pinnalta pois hammaskiveä tai mitä ikinä siinä raavitaan pois ? Asia on vähän hämärää minulle vielä.

Vakio-hammaslääkärini on tehnyt sitä "raapimista" kun aihetta on ollut, mutta ei niin syvältä ehkä kuin parodontologi tulee tekemään vai hammashoitajako sen tekee ?
        Ientaskujen mittaus ja jotain sellaista jäi kesken ensimmäisellä kerralla.

Mieleni tekisi mennä teettämään se kyretointi omalla tutulla vanhalla hammaslääkärilläni, ihmettelen (=mietin itsekseni) eikö hän osaa sen yhtä hyvin kuin hammashoitaja ?
        Tiedän kyllä, että on erikseen parodontologinen hammashoitaja/hygienisti.

Olen vähän ulalla koko asiasta. Menin aivan sattumalta Periosafe-testiin, joka ilmaisee suun bakteerimäärän joka ilmaisee ilmeisesti parodontiitin mahdollisuuden.
        Testin valmistuminen kesti 5 minuuttia. Se oli nopea käynti. Hinta noin 30€.

Kun testi oli valmistunut, hammashoitaja kurkkasi suuhuni sanoen:
        "Joo, hammaslääkärisi ei ole osannut hoitaa hampaitasi, sinulla on suutulehdus, sen näyttää testikin, varataanko aika parodontologille meiltä".

Kiitos sinulle tiedosta, minkälaista se kyretointi on ja miltä tuntuu jälkeenpäin !
        Corsodyl on tuttu aine.
        Ikenet on jo valmiiksi arat eikä Corsodyl tehoa niihin.
        Mietityttää...

Olen lukenut jostain "ultraäänihammasharjasta, joka on siis laite, jolla voi puhdistaa hampaita itse. Jollain sairaalatarvikesivustolla myytiin sitä.
        Pitänee kysyä, kannattaako tai voiko jatkossa itse pitää hampaitten kuntoa yllä sillä laitteella kyretointien välillä.

Joku kertoi sellaisen ostaneensa, en muista mistä luin.

• yghugyuihygui
        help..apua kirjoitti:

Hei ! Minulle kyretointi oli ihan uusi sana ja googlella tulee useimmiten ihonkuorinta ensimmäisinä hakutuloksina.
        Ilmeisesti sekin on jonkinlaista "kuorintaa" kun raavitaan hampaan pinnalta pois hammaskiveä tai mitä ikinä siinä raavitaan pois ? Asia on vähän hämärää minulle vielä.

Vakio-hammaslääkärini on tehnyt sitä "raapimista" kun aihetta on ollut, mutta ei niin syvältä ehkä kuin parodontologi tulee tekemään vai hammashoitajako sen tekee ?
        Ientaskujen mittaus ja jotain sellaista jäi kesken ensimmäisellä kerralla.

Mieleni tekisi mennä teettämään se kyretointi omalla tutulla vanhalla hammaslääkärilläni, ihmettelen (=mietin itsekseni) eikö hän osaa sen yhtä hyvin kuin hammashoitaja ?
        Tiedän kyllä, että on erikseen parodontologinen hammashoitaja/hygienisti.

Olen vähän ulalla koko asiasta. Menin aivan sattumalta Periosafe-testiin, joka ilmaisee suun bakteerimäärän joka ilmaisee ilmeisesti parodontiitin mahdollisuuden.
        Testin valmistuminen kesti 5 minuuttia. Se oli nopea käynti. Hinta noin 30€.

Kun testi oli valmistunut, hammashoitaja kurkkasi suuhuni sanoen:
        "Joo, hammaslääkärisi ei ole osannut hoitaa hampaitasi, sinulla on suutulehdus, sen näyttää testikin, varataanko aika parodontologille meiltä".

Kiitos sinulle tiedosta, minkälaista se kyretointi on ja miltä tuntuu jälkeenpäin !
        Corsodyl on tuttu aine.
        Ikenet on jo valmiiksi arat eikä Corsodyl tehoa niihin.
        Mietityttää...

Olen lukenut jostain "ultraäänihammasharjasta, joka on siis laite, jolla voi puhdistaa hampaita itse. Jollain sairaalatarvikesivustolla myytiin sitä.
        Pitänee kysyä, kannattaako tai voiko jatkossa itse pitää hampaitten kuntoa yllä sillä laitteella kyretointien välillä.

Joku kertoi sellaisen ostaneensa, en muista mistä luin.

Olet ehkä joutunut "rahastajan" uhriksi. Hienoilla nimityksillä ja vähän painostaen pyritään saamaan uusi asiakas tuomaan rahaa firmaan. Tavanomainen hammaskiven poisto suuhygienistillä riittää yleensä, eikä maksa maltaita yksityispuolellakaan. Kunnallisella puolella saisi tietenkin halvemmalla, mutta jonotusajat voi olla pitkät.

Olen myös nähnyt tuon "ultraääniharjan" mainoksen ja se on mielestäni täyttä humpuukia. Tavanomainen pyörivällä harjalla varustettu sähköhammasharja tekee puhtaampaa jälkeä. Hampaiden välit pitää myös puhdistaa, joko lankaamalla tai hammasväliharjalla. Itselläni hammaskivi väheni radikaalisti kun aloin käyttämään hammasväliharjaa sähköharjan lisäksi.

• Eienäänremppaa

Parodontologilla käyty, olo on hyvä. Tämä oli ensimmäinen käynti etuhampaiden heilumisen vuoksi. Otti rtg kuvan, teki testejä ja pikkasen puhdisti mekaanisesti. Totesi että luuta ei ole kadonnut, hampaiden heiluminen johtuu purennasta. Ei nähnyt nyt parodontiittia. Seuraavaksi käyn oikomishoidosta keskustelemassa sen alan erikoislääkärin kanssa, sitten he miettivät jatkohoitoja.
      Tänä käynti maksoi 260 euroa.
      Ehdin jo uskoa että parodontiitti on päässyt pitkälle.

• uyghkhjgih

Aika kova hinta pienestä käynnistä.

• Eienempääremppaa
        uyghkhjgih kirjoitti:

Siihen kuului tomografiakuva ja olin 45 min. vastaanotolla.

• uyghkhjgih
        Eienempääremppaa kirjoitti:

Siihen kuului tomografiakuva ja olin 45 min. vastaanotolla.

Kun minulla alkoi etuhammas heilua, kunnallinen hammaslääkäri totesi sen johtuvan purennasta ilman tuollaisia kalliita tutkimuksia. Kevensi hiomalla hammasta hieman korjaten virheellistä purentaa ja hammas säilytettiin.

• vade.mecum
        uyghkhjgih kirjoitti:

Ei näissä hinnoitteluissa aika ratkaise, vaan asiantuntemus.
        Itse ei voi tietää eikä tavallinen hammaslääkärikään ihan aina tunnista alkavaa parondontiittia.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla 19-25 vuotiaitten parodontiitti on lisääntynyt.
        Syitä on useita, ei mennä hammaslääkärille edes reikiä paikkauttamaan, kunnalliseen on pitkät jonot, yksityinen on monelle liian kallis ja vaikka menisitkin tavalliselle hammaslääkärille, voi parodontiitti jäädä tunnistamatta.

Olin parontologilla. Parodontogi on erikoislääkäri. Erikoislääkärien käyntipalkkiot
        alasta riippuen on voivat olla karkeasti noin 150-300€.
        Panoramaröntgen on pakko ottaa, se maksaa missä vain noin 80-100€.
        Bakteerinäytteet otettiin suusta, tehtiin viljely ja sen perusteella tehtiin hoitosuunnitelma ja aloitettiin ientaskujen mittauksia, seuraavalla kerralla alkaa infektiohoito.
        Käynti maksoi 240€.

Jos kunnallisessa asia hoituisi samaa vauhtia, olisin mennyt sinne, mutta ei toivoakaan,
        eikä kukaan halua pitää koko suun tulehdusta kuukausikaupalla.
        Se on terveysriski koko elimistölle.
        Satoja ihmisiä vuosittain joutuu sairaalaan suun bakteerien aiheuttamien sairauksien seurauksena, jopa tehohoitoon.

Minäkin luulin, että kunhan edelleen pesen ja lankaan hampaani huolellisesti ja kurlaan ahkerasti Corsodylillä tulehdus rauhoittuu.
        Ei se olisi auttanut.

• eienempääremppaa
        vade.mecum kirjoitti:

Ei näissä hinnoitteluissa aika ratkaise, vaan asiantuntemus.
        Itse ei voi tietää eikä tavallinen hammaslääkärikään ihan aina tunnista alkavaa parondontiittia.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla 19-25 vuotiaitten parodontiitti on lisääntynyt.
        Syitä on useita, ei mennä hammaslääkärille edes reikiä paikkauttamaan, kunnalliseen on pitkät jonot, yksityinen on monelle liian kallis ja vaikka menisitkin tavalliselle hammaslääkärille, voi parodontiitti jäädä tunnistamatta.

Olin parontologilla. Parodontogi on erikoislääkäri. Erikoislääkärien käyntipalkkiot
        alasta riippuen on voivat olla karkeasti noin 150-300€.
        Panoramaröntgen on pakko ottaa, se maksaa missä vain noin 80-100€.
        Bakteerinäytteet otettiin suusta, tehtiin viljely ja sen perusteella tehtiin hoitosuunnitelma ja aloitettiin ientaskujen mittauksia, seuraavalla kerralla alkaa infektiohoito.
        Käynti maksoi 240€.

Jos kunnallisessa asia hoituisi samaa vauhtia, olisin mennyt sinne, mutta ei toivoakaan,
        eikä kukaan halua pitää koko suun tulehdusta kuukausikaupalla.
        Se on terveysriski koko elimistölle.
        Satoja ihmisiä vuosittain joutuu sairaalaan suun bakteerien aiheuttamien sairauksien seurauksena, jopa tehohoitoon.

Minäkin luulin, että kunhan edelleen pesen ja lankaan hampaani huolellisesti ja kurlaan ahkerasti Corsodylillä tulehdus rauhoittuu.
        Ei se olisi auttanut.

Juu, olen valittanut kahdesta asiasta pääle 20 v kunnallisella puolella. Toinen oli heiluva hammas ja toinen helpostitulevat ientulehdukset. Ala-asteen jälkeen ei kukaan maininnut purentaa tai oikomista ja tulehdukseen nämä hoitoneuvit mitä noudatin.
        Nyt kun suuhygienisti mainitsi mistä saisi paremmin apua, varasin heti ajan. Parin viikon päästä olen toivottavasti paremmin tietoinen saanko säilytettyä etuhampaani.
        Kyllähän nämä palvelut ovat kalliita, mutta en näitä kunnallisella puolella ole saanut. Kokohammaskalustosta otettu kuva oli vuodelta 2001. Nyt tammikuussa otettu kuva alahampaasta, jota katsoessa lääkäri totesi parodontiitin, oli liian suttuinen mukaanotettavaksi.
        Hampaani haluan pitää ja jotain muutakin keinoja siihen nyt tarvin kuin pelkän :Se kuuluu asiaan kommentin.

• Laiskuri62

Olet aika nuori, alttius hampaiden heilumiseen riippuu ilmeisesti perintötekijöistä. Itse olen jo 62-vuotias mies.
      En ole harjannut hampaitani lainkaan ... ainakaan noin 3 vuoteen. Kyllä ikenet ovat herkkiä vuotamaan verta, eli jokin ientulehdus on ollut lähes jatkuvasti menossa. Eilen sen huomasin, kun rassailin hammasvälejäni ruotsalaisilla hammasväliharjoilla, merkki on TePe ja rassin halkaisija on pieni, 0,5 mm. Tarkoitus olisi aloittaa hampaiden harjaus uudelleen ...

Kun viimeksi kauan sitten hoidin hampaitani, noin 1 kk putkeen, niin verenvuoto lakkasi. Minulla on sähköhammasharjoja jopa kolmessa eri asunnossakin (kesämökki on yksi niistä). On tullut laiskoteltua hampaiden harjauksessa. Nyt täytyy kohta käydä hammaslääkärillä tarkastuksessa. Luultavasti myös hammaskiveä on tullut.
      Minulle ei kovin herkästi reikiä tule eikä yksikään hammas heilu. Riski kuulemma kasvaa, kun vielä vanhenen. Onhan näitä hampaita paljon paikattukin, mutta vain yksi on poistettu huonon kunnon takia. Minulla olisi varmasti täysin ehjät hampaat, jos olisin viitsinyt harjata hampaani joka ilta. Fluoripitoinen hammastahna on välttämättömyys. Sisareni jätti aikanaan hammastahnan pois harjauksessa. Se oli katastrofi. Reikiä alkoi tulla ja fluoritahna piti ottaa taas käyttöön! Hänellä on ns. huono hammaslaatu toisin kuin minulla.

• Töitä_tiedossa

Aika iso putsausoperaatio on tiedossa, jos et ole pessyt vuosiin hampaitasi kunnolla. Sama oli minullakin kun olin vuosikausia laiska pesijä. Hammaskiveä oli paljon ja ikenet vuosivat verta (ientulehdus jatkuvasti päällä). Hygienistillä oli niin suuri urakka että tunnin vastaanotolla ehdittiin puhdistaa vain yksi leuka kerrallaan (puudutettuna). Hygienistiltä sain hyvät pesuohjeet (pyörivä sähköharja ja hammasväliharjat), sen jälkeen hammaskiven kertyminen väheni ratkaisevasti. Kuitenkin tuhot olivat niin suuret että parodontiittikin oli ehtinyt tulla ja sitä jouduttiin hoitamaan tiheästi ennen kuin päästiin normaaliin puhdistuskiertoon. Itselläni on runsas syljeneritys ja kertoivat että sen vuoksi hammaskiveäkin kertyy paljon ja pitäisi puhdistaa tavallista tiheämmin.

• miramamma

Ultraäänihammasharja ei ole humpuukia kuten joku aiemmissa viesteissä kirjoitti. Markkinoille on Suomeenkin tullut Mira- Teeth joka tuhoaa bakteereja suussa ja myös sieltä ientaskuista. Bakteereissahan se koko pahan alku juuri piilee. Varsinkin varhaisessa vaiheessa ultraäänellä voidaan merkittävästi estää ja hidastaa hammassairauden etenemistä.
      Tällä hetkellä Mira- Teeth on saatavilla yhdestä verkkokaupasta Suomessa:
      https://www.dentia.fi/pages/techmira-comhttps-techmira-com-mira-teeth-advantages

Tilasin itse tuotteen koska iäkkäällä läheiselläni on hampaiden kunto erittäin huono ja hengitys pahan hajuinen. Laite on nopea käyttää ja voin vierailulla helposti auttaa häntä hammaspuhdistuksessa. En tiedä kuinka todelllisuudessa häntä hoitajat siinä päivittäin avustavat. Vaikka hampaat eivät tästä nyt parane niin ikenien kunto on parantunut huomattavasti ja punoitus on ikenistä vähentynyt . Suu on melko pitkään raikkaampi ja jos laitetta vain joka päivä käytettäisiin niin raikkauskin pysyisi varmaan yllä.

• tosi.ikävä.juttu

Pitkälle edennyttä, vaikeaa parodontiittia tavataan jopa alle 30-vuotiailla. Mitä se kertoo, kun meillä on kauan ollut ilmainen hammashoito 18 ikävuoteen asti? Kuitenkin parodontiitin kehittyminen vie vuosia.

Parodontiitti on aina etenevä sairaus, ellei sitä hoideta. Vaikeaa parodontiittia ei useinkaan pystytä enää pysäyttämään, vaan hampaat ja paljon leukaluuta menetetään. Näin menetettyjä hampaita ei voi korvata implanteilla.

• Epätoivoinen

Täällä yksi lisää: olen 35-vuotias nainen ja taistelen todella vaikean paron kanssa.

Hampaitani on paikkailtu ja jjuurihoidettu yms mutta kolmisen vuotta sitten ihan puun takaa uusi hammaslääkäri kertoi että minulla on parodontiitti, ja vielä erittäin vaikea ja pitkälle edennyt. Ihmetteli kovasti ettei kukaan ole mitään siitä aiemmin maininnut, Happi meinasi hoitotuolissa loppua minultakin kun hammaslääkäri sitten kertoi mikä tilanne on ja mitkä ovat mahdollisuudet hoidon suhteen.

Nyt olen sitten tähän mennessä käynyt useita kertoja perusteellisessa ientaskujen puhdistuksessa , on leikattu ikeniä auki puhdistusta varten yms yms. Kotona olen hoitanut hullunlailla, mutta kaikeasta huolimatta keväällä poistettiin taas 3 hammasta lisää aiempien 4 poistetun lisäksi. Samalla molemmat leuat kiskotettiin ainakin kesän ajaksi.

Seuraavan kerran tilannetta katsotaan syyskuussa, ja silloin selviää jatkohoito. Keväällä hammaslääkäri kuitenkin sanoi että hän ei olisi rehellinen jos ei käskisi varautua hampaiden poistoon, vähintäänkin useiden, jos kesän aikana ei tapahdu käännettä parempaan.

Olen jo varautunut pahimpaan, eli melkoisella todennäköisyydellä ilman ihmettä tulen menettämään hampaani kokonaan. En olisi sitä ikinä uskonut vielä muutama vuosi sitten jos joku olisi minulle vähän yli kolmekymppisenä sanonut että muutaman vuoden päästä saatat olla hampaaton.

Todella ikävä ja salakaala sairaus, jolle ei näytä tietyn vaiheen jälkeen olevan paljon tehtävissä. En toivoisi tätä kenellekään ihmiselle.

• Täällä ketjun aloittaja, voin kertoa lohduttavan tarinan! Mulla siis todettiin paro toissakesänä ja ensimmäinen asia minkä tein oli että lopetin pikkusikareiden polttamisen siihen paikkaan ja aloin parantaa omahoitoa. (Myös aamupesu ja hammasvälit.) Jotain kipuja tuli esiin, joita polttaminen oli piilottanut ja alkuun jouduin hillitsemään tulehdusta Corsodylillä. Odotin erikoislääkäriaikaani vuoden ja sitten tehtiin perusteellinen ientaskujen puhdistus. Tilanne aika paha. Joskus kuukauden päästä aloin huomata ikenieni alkavan vaaleta kirkkaanpunaisesta pinkiksi, ooh! Tiesin itsekin että se on hyvä merkki. 3 kuukauden päästä menin uuteen puhdistukseen (lääkäri sanoi että kun ikenet kiinteytyy ja alkaa elpymään, saa loputkin paremmin puhdistettua) ja lääkäri sanoi että paraneminen oli alkanut hyvin. Edelleen on syviä ientaskuja ja yksi (viimeinen ylhäältä) joudutaan ehkä poistamaan, mutta nyt on jo toiveikas olo! Tuli hyvä fiilis, kun sai kehuja omahoidosta. Kaikkien pelottelujen ja moitteiden jälkeen. Toivoa on, tsemii kaikille <3

• mmmmmm

Oi, todella mahtavaa, että tilanne on parantunut! Ja kiva, että muistit tulla kertomaan tänne kuulumisiasi!

Parodontiitti on todellakin ikävä ja salakavala sairaus, joka etenee pitkälle ennen kuin oirehtii erityisesti. Hankalaksi sen tekee myös, että usein se iskee juuri niille, joilla ei muuten ole ongelmia hampaiden kanssa. Näin hoitovälit voivat venähtää ja kiinnityskudostulehdus päästä etenemään. Sanonta kuuluu, että parodontiitti ja reiät eivät viihdy samassa suussa.

Nyt vain sitten pitää olla tarkkana jatkohoidon kanssa. Parodontiitti on krooninen sairaus, jossa alttius uusiutumiseen häilyy jatkuvana peikkona. Hoitona on ientaskujen puhdistus säännöllisesti. Syvissä ientaskuissa muhivat ihan spesiaalit bakteerit, jotka tuhoavat hampaan kiinnityssäikeitä ja luuta. Tulehduksen ja bakteereiden poisto on ensisijainen tavoite, johon pyritään poistamalla hammaskivi ja silottamalla juuripinnat instrumenteilla (kyretti on muuten yksi instrumenttityyppi, siitä ammattislangi "kyretointi" - joka oikeasti tarkoittaa kyllä ientaskun sisäepiteelin poistoa kirurgisesti). Jos ientaskut mataloituvat, tilanne on hyvä, sillä se tarkoittaa vähemmän lymypaikkoja bakteereille. Hyvälläkään kotihoidolla ei voi päästä ikenen alle, siksi ientaskut täytyy ammattimaisesti puhdistaa biofilmistä (bakteeriplakista) kohtalaisen tiheään, yleensä 4-6 kk välein. Nuo pahat pöpöt kun tahtovat tulla pikkuhiljaa takaisin, keskimäärin 3 kk:ssa jo palailevat. Mataloituneissa taskuissa riski on paljon pienempi.
      Hienoa myös, että lopetit tupakoinnin, sillä se on yksi pahimmista iensairauksille altistavista tekijöistä.

Tämän tarkoituksena oli nyt vaan kertoa, ettei homma ollut tässä, vaan valitettavasti jatkuu läpi elämän... parodontiitti on alidiagnosoitu ja alihoidettu osittain sen vuoksi, ettei sen hoitoon tahdo resurssit riittää. Sairaus, joka ei oirehdi (ja usein sen kehittyminenkin vie vuosia) jää helposti akuutimpien hoitotarpeiden varjoon. "Hammaskivi" lykätään helposti vain suuhygienistien hoidettavaksi, vaikka heidän valmiutensa hoitoon rajoittuvat varsin lieväasteisiin iensairauksiin. Hammaslääkärien pitäisi ehdottomasti hoitaa kaikki 6 mm tai yli ientaskuja omaavat ja/tai jos luukatoa on poskihampaiden juurten välissä. Usein tarvitaan myös erikoishammaslääkäriä eli parodontologia. Valitettavasti terveyskeskus ei pysty tarjoamaan hoitoa riittävän tiheästi ja yksityisellä hoito taas maksaa...

• Anonyymi

Minulla todettiin paradontiitti reilu viisi vuotta sitten. Ientulehdus oli jatkunut monta vuotta. Häpesin, enkä uskaltanut mennä lääkärille ajoissa. Lisäksi tupakointi oli piilottanut oireita kunnes lopetin.

Muutaman kivuliaan session jälkeen tulehdus parani. Huolellisen puhdistuksen jälkeen muutamassa vuodessa ikenet paranevat ja hammaskiven muodostuminen vähenee.

Nyt kävin kahden vuoden tauon jälkeen ja olin ällikällä lyöty. Sain kehuja hyvästä tekniikasta. Hampaiden pinnat ovat kuulemma niin hyvät, että kivi irtoaa eikä työnny ikenien alle. Koko homma kesti 20 minuuttia eikä sattunut. Minulle ei tule helposti reikiä. En kuulemma herkuttele. Napostelulla on kuulemma suuri merkitys.

Eli toivoa on. Huolellinen lankaus joka ilta. Jos lopetan viikoksi ikeniä alkaa aristaa. Parantuminen kestää monta vuotta. Tulokset paranevat pikkuhiljaa kun kivi saadaan pois ja ikenet paranevat. Tupakointi on myrkkyä. Omahoito on kaiken a ja o. Mitä vanhempi hygienisti sen parempi. Se on todellakin taitolaji.

• Anonyymi

Ostin Cleany Teeth ultraäänihammasharjan jota olen käyttänyt nyt ahkerasti.Viime käynnillä suuhygienisti sanoi että tilanne on niin paljon parempi että seuraavan kerran voisin tulla puolen vuoden päästä aiemman 3 kk sijaan. Jospa tämä tästä!

• Anonyymi

Onpa hyvä että taas on löydetty uusia sairauksia,
      Olisin ilman tätä luullut että eräs tuttuni nyt ihan perusterve 80v. Jolla ei ole edes yhtään paikattua hammasta. (Ei siis tekohampaitakaan) olisi ihan terve . Hän on käynyt koko ikänsä säännöllisesti joka vuosi hammaslääkärillä ja hygienistillä. Käyttää säännöllisesti sähköhammasharjaansa j.n.e
      )Tämän testin tulos oli että hänellä on erittäin huono tilanne.

• Anonyymi

Suomalaisen suun terveyden huollon on oltava maailman parasta. Priorisoinnusta -5.

• Anonyymi

Yleinen geneettinen sairaus, Mitään ei lekurit pysty tekemään.
      Minulla ollut jo teini-iästä lähtien ja nyt täytin jo 70 vuotta.

Kärsi vain ja poistata hammaskivet pari kertaa vuodessa ja siinä se on.

Kärsimys kirkastaa kruunusi!!!

• Anonyymi

Vaikka kyseeessä on vanha ketju, niin nyt on pakko tulla purkamaan omaa oloani tänne. Sain tänään tiedokseni, että minulla (36v,) on tuo parodontiitti ja olin järkyttynyt, kauhuissani, ahdistunut ja itkuinen. Tämä selvisi kun eilen hampaani lohkesi ja tänään menin paikkauttamaan sitä. Hammas revittiin pois, mikä jo itsessään ahdisti. Hammaslääkäri sanoi, että tilanne on parodontiitin kohdalla vakava ja mitään en ole itse huomannut, ei myöskään hammaslääkäri, jossa kävin noin kuukausi sitten! Meinasin alkaa itkeä hammaslääkärin tuolissa, koska oloni oli todella epäonnistunut. Olen aina pessyt hampaani tarkasti, joten en ymmärrä, mitä olisin voinut tehdä toisin. Isälläni on ollut vuosia tekohampaat, joten mietin yhteyttä.. myös aikoinaan kärsin paljon nielun tulehdiksista, joten kysyin lääkäriltä, onko nielun bakteerit voinut vaikuttaa tulehduksen etenemiseen?!

On ollut ihana lukea näitä kommentteja, niin olen saanut hieman apua ahdistukseeni. Pahalta silti tuntuu.. itkettää.

• Anonyymi

Pitkälle edennyt parodontiitti on raju juttu, ja johtaa hampaiden menetykseen ennemmin tai myöhemmin. Se on sitten tekarit suuhun. Siinä on itku lähellä vähän vanhemmallakin ihmisellä.

Sinulla kuitenkin näyttäisi olevan vielä toivoa ja saat pitää hampaasi monen monta vuotta, elleivät heilu.

Itselläni on pitkä parodontiitti- ja jopa peri-implantiittihistoria, jossa on kulut rahaakin valtavasti. Silti nyt on suussa osaproteesit sekä ylhäällä että alhaalla. Jäljellä olevien hampaiden hoito on vaativaa ja silti saatan menettää lisää hampaita.

• Anonyymi

Sama juttu minulla, ei mitään oireita ja tieto tuli yllätyksenä. Piti mennä lääkärikäynnin jälkeen vessaan ja nostaa jalat ylös kun pyörrytti. Mun isällä on kans poistettu useampi hammas ja luulen samoin että perintötekijät on suuressa osassa. Onneksi ennuste on hyvä kuitenkin säännöllisillä suuhyggäkäynneillä ja hyvällä omahoidolla.

• Anonyymi

Voiko parondiitti aiheuttaa myös sairaalareissun?

• Anonyymi

Kannattaa vaihtaa sokeri erytoliin niin lähtee hammaskivi kävelemään. Ihan käsittämätön aine. Minulle sanottiin että todella puhtaat hampaat.

• Anonyymi

2021 :
      Paron varhaisessa löytymisessä on tehty läpimurto : PerioSafe sylkitesti, kehitetty Suomessa! 7 minuutissa löytyy varhaisvaihekin, ja toimii jopa 14 vuotiaallekin ks. linkki YLEn uutisiin huhtikuu 2021

https://yle.fi/uutiset/3-11860374

Nim. Suomalaisuudesta ylpeä

• Anonyymi
      • Anonyymi

Et sitten viitsinyt sanoa mitä siellä on. En avaa linkkejä.

• Anonyymi

Itse olen ikeniin taputtanut ruokasoodaa. Ruokasooda tappaa bakteereja tehokkaasti.

Kipu lähtenyt ikenistä, sitten tuli arkuus ikeniin, nyt tuntuu lievänä.

Ruokasooda tuntuu kirvelynä, pikku pistelynä sitä enemmän kuin on tulehdusta. Kun tulehdus on loppunut niin ikenissä ei tunnu kirvelyä. Olen muutaman viikon tällaista ihmiskoetta tehnyt.Jatkan koetta edelleen, koska kävin eilen hammaslääkärissä eikä ikenissä ollut sanottavaa. En kehdannut kertoa kokeilustani. Tein alkuun tahnaa ruokasooda, oliiviljy mutta ruokasooda pulverimaisuutensa imeytyy hyvin kosteisiin ikeniin.
      Kostea tai kuiva sormenpää ruokasoodaan, ohjaa sormi ikenistöön painaen kerran, pidä sormi paikoillaan n.3 sekuntia, ruokasooda imeytyy nopeasti ikeniin.Homman oppii näkemään tekemällä. Vähällä määrällä ruokasoodaa se imeytyy sormenpäästä saman tien, isomäärä kestää kauemmin. Sopivampi määrä n. 3 sek. Taidanpa aloittaa alaikeniinkin testin vaikka ne ovat ok.

Olen maallikko, joten omalla vastuulla teet jos testaat.Itse olen ällikällä lyöty tästä testistä.

Voit toistaa homman uudestaan. Homma toimii ja teho tulee toistoista.Itse jatkan kunnes tulehdus loppuu kokonaan.Tulehdukseni on enää pienen pisteen alueella. Suosittelen oman 2 viikon koejaksoni takia. Mietinnässä on kuinka kauan jatkan terveyden ylläpitoon ikenistöön. Sopii ennaltaehkäisyyn terveisiinkin ikeniin.

Huom! Ei hammasharjaamiseen missään nimessä.Lisäksi krooninen nuhani loppunut ja ihottuma ranteissa, jotka tulivat ientulehduksesta.Ihmettelisit itsekin jos olisit minä.

Olkaa rohkeat.

• Anonyymi

Pesua pesua, kunnolla hampaille. Mikäs tuossa niin kauheaa on? Miten se vaikuttaa nukkumiseen, itse olen nukkunut hyvin.
      Ei kannata asiasta härkää tehdä. Eikun keskittyy sen suun hoitamiseen, eli hampaiden ahkeraan pesemiseen, ja muutenkin hampilääkärin ohjeitten mukaan.

• Anonyymi

Sinun kannattaa ehdottomasti lukea mitä sanotaan ientulehduksista sivulla www.siinto.com

• Anonyymi

Kenties voisit myös liittyä ryhmään Free for ever from bad breath, halitosis.

satoja jäseniä yli koko maailman.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      201
      4224
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      244
      3374
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2831
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2295
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1963
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1609
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1270
    8. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1228
    9. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1131
    Aihe