homeet ja reuma

tietoa

Kiinnostaisi tietää, onko muilla homealtistuneilla reuma tai niveloireita, kipuja ja onko peräti nivelmuutoksia.
Onko niin, että jos ei ole allerginen, niin ei tule astma vaan tulee esim. reuma? Vai onko myös yhdistelmiä astma ja reuma?

7

2926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmw

      Home saattaa aiheuttaa nivelkipuja, lihaskipuja (tulehduksia), herkistää ihoa esim. kesällä ei voi pitää kenkiä, siis pahentaa reuman oireita ja myös aiheuttaa astman. Allerginen henkilö saa homeesta allergiaoireita. Siis hänen elimistönsä muodostaa vasta-ainetta ja sen vuoksi hän voi parantua astmastaan ja yleensä parantuukin. Ei-allergisella astmalla on huono ennuste ja jos altistetta ei voi välttää, on mahdollista että myös reuma puhkeaa. Reuma tosin on oma sairautensa ja voi puhjeta ihman altistustakin. Esim. sisarellani on sekä nivelreuma ja astma. Kumpikin pahenivat kun hän asui hometalossa ja astma parani kun home poistettiin. Tulehduksia aiheuttavia sairauksia on monia muitakin ja ne ovat sukua toisilleen esim. haavainen paksunsuolen tulehdus ja sydänlihastulehdus. Riippuu paljon perinnöllisestä alttiudesta, mitä sairauksia puhkeaa ja vastustuskyvystä, miten niistä selviää. Periaatteessa mikään sairaus ei estä toisen sairauden puhkeamista.

    • Ammattitauti

      Kosteusvauriomikrobit (homeet, hiivat, bakteerit)
      voivat aiheuttaa myös niveltulehduksia ja joillakin hometyöpaikoilla lähes kaikki henkilökunnasta ovat sairastuneet reumaan.
      Joillakin hometyöpaikoilla "liian monet" työntekijät kuolevat tai ainakin sairastuvat syöpään.

      Itselläni on astma ja allerginen nuha työpaikan kosteusvaurioista. Minulle on tullut myös voimakkaat nivelkivut ja erittäin voimakas kipu selkärankaan lapojen väliin. Tämä lapojen välinen kipu lisääntyy huomattavasti, jos vahingossa joudun homepaikkaan. Myös voimakas astmakohtaus ja aivastelu, nenän vuotaminen ja tukkoisuus seuraa homepaikoissa. Siksi yleensä käännyn heti ulos, jos joku kauppa tai liike haisee homeelle.

      Kävin reumalääkärissä ja hän totesi kaikkien fibromyalgia "pisteiden" reagoivan. Lääkäri epäili myös selkärankareumaa ja tutkimukset jatkuvat. Homeestahan ne mielestäni johtuvat !!

      Useiden tutkimusten mukaan kosteusvauriomikrobit aiheuttavat niveloireita. Reuman ja homeen yhteyttä tutkitaan parhaillaan. Näyttöä jo on.

      Kirjallisuudesta löytyy tietoa homeista ja niiden vaikutuksesta ihmiseen. "Homeet" rakennuksissa ovat siis homeita, hiivoja ja bakteereita. Aktinomykeetti, aktinobakteeri on vanhalta nimeltään "sädesieni" ja sitä käytetään vieläkin useissa raporteissa. "Sädesieni" saattaa aiheuttaa mm. alveoliittia (pienten keuhkorakkuloiden tulehdus).

      • Samat oireet

        Olen homealtistunut 2002, päässyt pois homeasunnosta. Ostin talon 2003, johon en ole voinut muuttaa mm. homeen ja sädesienen vuoksi. Taloa myytiin kesällä hyvin tuuletettuna, ovet auki.
        Minulla on nikamissa rintalastan puolella ja myös selän puolella kipuja, ranteissa ja joskus lonkat vaivaavat. Kipuja ei ole, jos olen paikallani. Lääkärin diagnoosi on fibromyalgia? reumatoidi artriitin piirteitä. Kuitenkin hän sanoo, että klassista reumaa ei ole, mitäs sitten on r. a. muuta kuin sitä ?
        Mistähän löytyisi reumalääkäri, joka ymmärtää homeen yhteyden. Eilen tv-uutisissa HYKS mainitsi homelajitkin, jotka riehuvat siellä. Näinkö on, että lääkärit tunnustavat homeen vasta, kun se liippaa omalla työpaikalla ? Asianajaja jauhoi vain jatkuvasti: "kyllähän sinä voisit täällä asua, näyttää, että voit ihan hyvin" kun olimme talossa käymässä! Järkyttävää tämä tietämättömyys, oikeudessako se vielä jatkuu ? Meitä on paljon omakotitalon ostajia, jotka odottavat vuosia hometalon oikeudenkäyntiä. Tuemme toisiamme vertaistukiryhmässä ja keräämme tietoa lääkäreistä ja asianajajista, jotka ovat homeet sisäistäneet. On asianajajia, jotka eivät näitä juttuja hallitse, kun vakuutusyhtiön limiitti tulee täyteen, luopuvat jutusta ja rahastavat. Valitettavasti näissä asioissa pitää myös heillä olla omakohtaisia kokemuksia, jotta tajuavat mistä on kysymys. Onneksi terveystarkastajia koulutetaan nyt kovalla vauhdilla ja kai he tajuavat, että ongelma kasvaa koko ajan.


      • heti toimeen!
        Samat oireet kirjoitti:

        Olen homealtistunut 2002, päässyt pois homeasunnosta. Ostin talon 2003, johon en ole voinut muuttaa mm. homeen ja sädesienen vuoksi. Taloa myytiin kesällä hyvin tuuletettuna, ovet auki.
        Minulla on nikamissa rintalastan puolella ja myös selän puolella kipuja, ranteissa ja joskus lonkat vaivaavat. Kipuja ei ole, jos olen paikallani. Lääkärin diagnoosi on fibromyalgia? reumatoidi artriitin piirteitä. Kuitenkin hän sanoo, että klassista reumaa ei ole, mitäs sitten on r. a. muuta kuin sitä ?
        Mistähän löytyisi reumalääkäri, joka ymmärtää homeen yhteyden. Eilen tv-uutisissa HYKS mainitsi homelajitkin, jotka riehuvat siellä. Näinkö on, että lääkärit tunnustavat homeen vasta, kun se liippaa omalla työpaikalla ? Asianajaja jauhoi vain jatkuvasti: "kyllähän sinä voisit täällä asua, näyttää, että voit ihan hyvin" kun olimme talossa käymässä! Järkyttävää tämä tietämättömyys, oikeudessako se vielä jatkuu ? Meitä on paljon omakotitalon ostajia, jotka odottavat vuosia hometalon oikeudenkäyntiä. Tuemme toisiamme vertaistukiryhmässä ja keräämme tietoa lääkäreistä ja asianajajista, jotka ovat homeet sisäistäneet. On asianajajia, jotka eivät näitä juttuja hallitse, kun vakuutusyhtiön limiitti tulee täyteen, luopuvat jutusta ja rahastavat. Valitettavasti näissä asioissa pitää myös heillä olla omakohtaisia kokemuksia, jotta tajuavat mistä on kysymys. Onneksi terveystarkastajia koulutetaan nyt kovalla vauhdilla ja kai he tajuavat, että ongelma kasvaa koko ajan.

        http://www.inspectorsec.fi/docs/Oireet_ja_sairaudet.pdf
        sekä
        http://www.finlex.fi/pdf/normit/14951-asumisterveysohje_pdf.pdf

        kannattaa teettää kunnon mikrobitutkimus(1000 eur) heti omaan piikkiin, terveystarkastajaa saa odotella ainakin puolisen vuotta paikalle, niin kova ruuhka heillä on.

        Kun tutkimus osoittaa asunnon vaaralliseksi/asumiskelvottomaksi on siinä jo tarpeeksi näyttöä, asunoyhtiön on aloitettava korjaus samantien kunnon puhdistustoimenpiteiden kera.
        Omakotitalon ostaneelle toki tilanne on aina mutkikkaampi, ja oikeutta pitää hakea käräjien kautta...


    • kipulainen

      Täällä, mulla tuli ahaa elämys tänään illalla, kun facebookin ryhmäs törmäsin tähän reuma/home yhteyteen ! Mul on Polymyalgia rheumatica todettu v 2013. Sietämättömin raastokivuin saatteli mut jatkuvaan yhteyteen lääkäreiden kans. Kortisonit, Trexanit, Tramalit ym. Nyt on hieman helpompaa.. Sitten artriitit polvissa,varpaissa ja sormetkin mukaan tullee! Työpaikassa jossa melk. 28v.,oirehdintaa, köhää, nuhaa epämääräistä taudin tilaa. Siellä ol homevauriot pitkällä. Miulla kolmella plussalla aspergus homeitiöt. Oon nyt eläkkeellä ! Nyt alkoi valkeemaan .. yhteys työpaikan ja reuman välillä, !!!

    • Varuillaan

      Olen joutunut jättämään työni jo 10 v sitten.Ostettuamme uuden talon siinä oli hometta .Jouduin lähtemään töihin joka oli myös homeessa, Osaston kylpyhuoneen layttiastra jakkara meni läpi ymm,,Niveliintuli nivelrikkoa joka lisääntyy jos olen home paikoissa .Nyt sormet ,polvet olkapää jne kipuilevat ,rikkoiset.Ikävää alkaa eristyttämään kun ei voi lähteä kohta mihinkään.Vilun väristyksiä ,neutrofiilit alhaalla.Aivan selvää home oireilua:ulkohomeet nyt alkaneet vaivaamaan.Suomessa on Tuula Putus esim. tutkinut v:sta 90 homeita.Mutta totuushan on että näistä vaietaan kuten eräs sanoi ennekuin kaikki rakennukset on Suomessa korjattu.Ollaan hiljaa ennemmin.Kts.Homeiden aiheuttamat sairaudet ja homepakolaiset ym

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe