Tosa inu Suomesta?

tosainu

Saako tämän rodun pentuja Suomesta,mistä kannattaisi tiedustella? Vai onko parempi ostaa ulkomailta? Koira tulisi asiantuntevaan ja kokeneeseen kotiin. Otan myös vastaan kokemuksia, JOS sinulla on todellakin kokemusta kyseisestä rodusta!

44

5670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikaikkienkoiria

      Osaatkos sinä googlea käyttää ollenkaan vai vaivaako laiskuus? Heti löytyi yksi, mutten ala mainostamaan moisia, joten saat etsiä itse.

      Lähinnä kiinnostaisi tietää, miksi ja mihin käyttöön juuri tuollainen pitää olla hankkimassa?

    • LopetaLeijailu

      Olet liian tyhmä hankkimaan mitään koiraa. Osta halinalle K-kaupasta.

    • tosainu

      Tuon yhden Etelä-Suomen kasvattajan olen jo tiennyt, lähinnä kiinnosti että onko muita.. Ei todellakaan yleinen rotu Suomessa joten sillä ajattelin..
      Koirakokemusta on 20 vuotta, myös isoista molosseista kuten rotikoista jne. Olishan se pitänyt arvata ettei tällä palstalla saa ikinä asiallisia vastauksia.. :D

      • MunaasikoJatkat

        Pitihän se arvata, että kun argumentit esitetyille kysymyksille loppuvat, niin sitten alkaa syyttely asiattomista vastauksista. :D

        On aivan sama kuinka paljon jostain rotikoista on kokemusta silloin kun kyse on tosasta. Toisin kuin rotikoille, niin tosalle ei todellakaan riitä työksi kotikoirana ja lenkkikaverina olo. Tosat ovat työkoiria, joille on äärimmäisen harvoilla antaa sellaista työtä, jota ne ehdottomasti tarvitsevat. Tämä on se syy siihen, että ovat niin harvassa, ja saisivat itse asiassa olla vieläkin harvemmassa, sillä kotiehdokkaat ovat juuri kaltaisiasi täystolloja, jotka eivät kykene perustelemaan rotuvalintaansa millään järkevällä. Pysyttele niissä rotikoissa ja jätä hankkimatta koiria, joille sinulla ei ole tarjota asianmukaista toimintaa. Jos olisi, niin olisit vastannut kysymykseen ja tajunnut, ettei rotikoilla herrastelu auta tässä yhtään.


      • sinäitetiiätparhaite

        Joo tältä palstalta ei kunnon vastauksia kannata oottakaa, itsekkin kantapään kautta sen opin :Dd älä masennu vastauksista (suurin osa täältä tiiä paskaakaa koirista), jos uskot pärjääväs koiran kanssa niin anna mennä! eihä sitä koira kokemusta muusta saa ku koiria omistamalla.


    • tosainu

      Sinullahan sitten varmasti onkin omakohtaista kokemusta rodusta, paljonkin, kun on varaa tulla pätemään asiaan mistä sinulla ei ole tietoa? Mistä sinä tiedät mihin tarkoitukseen olen koiraani hankkimassa, kuuluuko asia ylipäätään sinulle jollain tavalla?

      • MunaasikoJatkat

        Onko luetunymmärtämisen kanssa ongelmia? Juttu on edelleen niin, että jos sinulla olisi ihan vilpittömästi hyvä syy sellaiselle työkoiralle kuin tosa, niin olisit vastannut esitettyyn kysymykseen lapsellisen kiukuttelun sijasta. Ja jos todella tajuaisit, mistä tosissa on kyse, niin et herrastelisi rotikoilla, joiden käyttöominaisuudet ovat kaukana tosista.


    • tosainu

      Käyttötarkoitus, johon koiraa etsin, on aivan muu kuin maton koristeena oleskeleminen tai tietä pitkin jolkottelu.

    • tosainu

      Koira tulisi vahtimaan suurta aluetta ja ilmoittamaan asiattomista liikkujista,tarvittaessa myös pulustamaan aluettaan. kokemusta on myös esimerkiksi mastiffeista sekä bullterriereistä.

      • MunaasikoJatkat

        Ja siihenhän tuo ei ole oikea rotu. Ei vain ole. Eli oliko muita huonoja tekosyitä elimesi jatkeelle?


      • lapsellista

        Eli jokainen joka hankkii ison koiran, ottaa sen tottakai pelkän egon jatkeeksi? joojoo kylläkyllä


    • hullujariittää

      http://www.yourpurebredpuppy.com/reviews/tosainu.html

      Suomenmaasta ei löydy KETÄÄN, jolla olisi mitään syytä tuollaiselle elukalle sen enempää kuin vaikkapa bandogeille. Aivan turha väittää mitään muuta. Sairasta edes kuvitella, että juuri tuon tarvitsen tyhjää toimittamaan.

    • Karitaaw

      Kaikkien kannattaa kuitenkin muistaa, että tosa on kuitenkin vain koira missä muutkin. Länsimaalaisista tosista on jalostettu agressiivuutta huomattavasti pois, ja näitä käytetään nykyään seura ja vahtikoirina. Oikealla koulutuksella ja sosiaalistamisella ei varmasti hyökkää kenenkään kimppuun. Lisäksi tosa käytettiin (ja käytetään) taisteluissa, joissa ei saa olla verta ja suolenpätkiä, vaan koirat yrittävät väsyttää toisiansa ja saada toisen pysymään maassa mahdollisimman kauan. Eivät yleensä siis harrasta nopeita hyökkäyksiä kuten yleensä taistelu koirista kuvitellaan.

      • MunaasikoJatkat

        Kopsasitko jonkun kasvattajan myyntipuheen ja hölmö vielä uskoit siihen? Tuo on meinaan juuri yksi niistä harvoista roduista, jotka ihan taatusti käyvät kiinni kaikkeen liikkuvaan. Osoittaa ihan uskomatonta täyshulluutta edes kuvitella, että tosan kaltaisesta koirasta pitäisi nyt saada hyvä vahti kun sitä ei sellaiseen ole tarkoitettu. Vahdeiksi sopivia koiria on vaikka kuinka paljon, joten mikään ei pakota valitsemaan väärää rotua väärään käyttöön.


      • ainavaanparanee

        Hahahahaha! Suomen kaltaisessa maassa noista ei miksikään vahtikoiriksi ole. Ehkä hullujen luvatussa maassa jenkkilässä kun siellä saa koira vaikka käydäkin päälle ja isäntä ampua tunkeilijat. Olet sekaisin. Niin ylimitoitettua vainoharhaisuutta, ettei enää paremmaksi mene. Sellaisia rotuja on tosiaan mielin määrin, jotka ovat ihan alusta pitäen jalostettu vahtipuuhiin, joten vahtikoiraksi et tarvitse sellaista, joka ei siihen erityisen hyvin sovellu tässä maassa.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Kopsasitko jonkun kasvattajan myyntipuheen ja hölmö vielä uskoit siihen? Tuo on meinaan juuri yksi niistä harvoista roduista, jotka ihan taatusti käyvät kiinni kaikkeen liikkuvaan. Osoittaa ihan uskomatonta täyshulluutta edes kuvitella, että tosan kaltaisesta koirasta pitäisi nyt saada hyvä vahti kun sitä ei sellaiseen ole tarkoitettu. Vahdeiksi sopivia koiria on vaikka kuinka paljon, joten mikään ei pakota valitsemaan väärää rotua väärään käyttöön.

        Valitettavan usein vika on hihnan siinä päässä joka ei läähätä, vaikka ihmisten onkin vaikea myöntää omaa osaamattomuuttaan...


      • MunaasikoJatkat
        Karitaaw kirjoitti:

        Valitettavan usein vika on hihnan siinä päässä joka ei läähätä, vaikka ihmisten onkin vaikea myöntää omaa osaamattomuuttaan...

        Aivan taatusti on vika hihnan toisessa päässä, ja tulee olemaankin, jos väärät koirat päätyvät vääriin koteihin vääriin tehtäviin. Älä siis viitsi länkytellä ympäripyöreitä. Tosasta et saa leivottua parasta mahdollista rotua vahtiin, joten siihen sitä ei pidä ottaa, ellei halua päätyä osaksi tilastoja, joista sitten tollot ympäripyöreästi mussuttavat, että noh, vikahan oli siinä omistajassa.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Aivan taatusti on vika hihnan toisessa päässä, ja tulee olemaankin, jos väärät koirat päätyvät vääriin koteihin vääriin tehtäviin. Älä siis viitsi länkytellä ympäripyöreitä. Tosasta et saa leivottua parasta mahdollista rotua vahtiin, joten siihen sitä ei pidä ottaa, ellei halua päätyä osaksi tilastoja, joista sitten tollot ympäripyöreästi mussuttavat, että noh, vikahan oli siinä omistajassa.

        Niin että olikos omakohtaista kokemusta rodusta? Etpä vastannut esitettyyn kysymykseen. Turha kettuilla aloittajalle, itse et ole varmasti nähnytkään yhtään tosaa ilmi elävänä.


      • MunaasikoJatkat
        Karitaaw kirjoitti:

        Niin että olikos omakohtaista kokemusta rodusta? Etpä vastannut esitettyyn kysymykseen. Turha kettuilla aloittajalle, itse et ole varmasti nähnytkään yhtään tosaa ilmi elävänä.

        No niin, ja taasen kun ne surullisenkuuluisat argumentit loppuvat, niin sitten alkaa muiden syyttely milloin mistäkin. :) Kettuilu ja ihan vilpitön huoli siitä, minne minkäkinlainen koira on elimen jatkeeksi menossa, ovat kaksi täysin eri asiaa. Olet vapaa yrittämään todistaa, etten tiedä rodusta yhtikäs mitään, mutta siihenhän et pysty, sillä kerrottu on täyttä totta ja helposti tarkistettavissa mistä vain.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        No niin, ja taasen kun ne surullisenkuuluisat argumentit loppuvat, niin sitten alkaa muiden syyttely milloin mistäkin. :) Kettuilu ja ihan vilpitön huoli siitä, minne minkäkinlainen koira on elimen jatkeeksi menossa, ovat kaksi täysin eri asiaa. Olet vapaa yrittämään todistaa, etten tiedä rodusta yhtikäs mitään, mutta siihenhän et pysty, sillä kerrottu on täyttä totta ja helposti tarkistettavissa mistä vain.

        Missähän omat argumenttisi oikein seikkailevat? Kukaan ei ole väittänyt että et tietäisi rodusta mitään, mutta fakta on että tästä rodusta on vaikea saada luotettavaa tietoa nykypäivinä. Mutta ilmeisesti sinulla ei ole henkilökohtaista kokemusta rodusta, et voi olettaa olevasi kaikessa oikeassa, vaikka ainakin Japanin alkuperäisissä versioissa koirasta on kertomasi useimmiten totta. Tottakai jos koira on opetti tappelemaan ja hyökkäämään niin onhan se selvä että niin se myös tekee. Koko rodun koiria et kuitenkaan pysty kertomuksillasi yleistämään vaikka kuinka haluaisit.


      • MunaasikoJatkat
        Karitaaw kirjoitti:

        Missähän omat argumenttisi oikein seikkailevat? Kukaan ei ole väittänyt että et tietäisi rodusta mitään, mutta fakta on että tästä rodusta on vaikea saada luotettavaa tietoa nykypäivinä. Mutta ilmeisesti sinulla ei ole henkilökohtaista kokemusta rodusta, et voi olettaa olevasi kaikessa oikeassa, vaikka ainakin Japanin alkuperäisissä versioissa koirasta on kertomasi useimmiten totta. Tottakai jos koira on opetti tappelemaan ja hyökkäämään niin onhan se selvä että niin se myös tekee. Koko rodun koiria et kuitenkaan pysty kertomuksillasi yleistämään vaikka kuinka haluaisit.

        Lopeta jo typerät lätinäsi. Sinä et pysty vain ja ainoastaan koiratappeluihin jalostetusta koirasta leipomaan loistovahtikoiraa, vaikka kuinka haluaisit. Siihen on ihan muita rotuja tarjolla, joten edelleenkin kysymys kuuluu, että mikähän on seuraava surkea tekosyysi sille, että juuri tämän rodun puolesta on liputettava? Huomaa, että kyse on jalostuksesta, ei opetuksesta, joten sille on äärimmäisen hyvä syy, miksi tietyt toimintatavat ovat niin tyypillisiä tosille, vaikka miten olisi sosiaalistettu ja opetettu. Niistä "yllättävistä" toimintatavoista on netti pullollaan tietoa, kun on ollut ihan yksinkertaisesti väärä koira väärässä kodissa väärissä tehtävissä.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Lopeta jo typerät lätinäsi. Sinä et pysty vain ja ainoastaan koiratappeluihin jalostetusta koirasta leipomaan loistovahtikoiraa, vaikka kuinka haluaisit. Siihen on ihan muita rotuja tarjolla, joten edelleenkin kysymys kuuluu, että mikähän on seuraava surkea tekosyysi sille, että juuri tämän rodun puolesta on liputettava? Huomaa, että kyse on jalostuksesta, ei opetuksesta, joten sille on äärimmäisen hyvä syy, miksi tietyt toimintatavat ovat niin tyypillisiä tosille, vaikka miten olisi sosiaalistettu ja opetettu. Niistä "yllättävistä" toimintatavoista on netti pullollaan tietoa, kun on ollut ihan yksinkertaisesti väärä koira väärässä kodissa väärissä tehtävissä.

        En nyt suoraan tarkoittanut aloittajaa vaan viittasin siihen että tosasta voi olla muuhunkin kuin koirataisteluihin. En liputa minkään rodun puolesta vaan ilmoitin mielipiteen, sinulla taitaa olla myös hyvä syy vihata koko rotua, ainakin kirjotuksistasi päätellen.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Lopeta jo typerät lätinäsi. Sinä et pysty vain ja ainoastaan koiratappeluihin jalostetusta koirasta leipomaan loistovahtikoiraa, vaikka kuinka haluaisit. Siihen on ihan muita rotuja tarjolla, joten edelleenkin kysymys kuuluu, että mikähän on seuraava surkea tekosyysi sille, että juuri tämän rodun puolesta on liputettava? Huomaa, että kyse on jalostuksesta, ei opetuksesta, joten sille on äärimmäisen hyvä syy, miksi tietyt toimintatavat ovat niin tyypillisiä tosille, vaikka miten olisi sosiaalistettu ja opetettu. Niistä "yllättävistä" toimintatavoista on netti pullollaan tietoa, kun on ollut ihan yksinkertaisesti väärä koira väärässä kodissa väärissä tehtävissä.

        En aijo enää väitellä asiasta, on mulla parempaakin tekemistä. Suomi on kuitenkin vapaa maa kaikin puolin ja mielipiteen saunominen on jokaisella täysin oikeutettu.


      • MunaasikoJatkat
        Karitaaw kirjoitti:

        En nyt suoraan tarkoittanut aloittajaa vaan viittasin siihen että tosasta voi olla muuhunkin kuin koirataisteluihin. En liputa minkään rodun puolesta vaan ilmoitin mielipiteen, sinulla taitaa olla myös hyvä syy vihata koko rotua, ainakin kirjotuksistasi päätellen.

        Miten tyhmä voi ihminen olla? Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään väliä. Vain sillä on väliä, mihin koirarotu on alunperin jalostettu, ja miten ne toimivat yhä nykypäivänä. Ennen kuin voit todistaa, että tosat ovat jotain ihan muuta, kuin niiden alkuperäinen käyttötarkoitus on, niin on aivan turha tulla mutisemaan siitä, että nämä ovat vain väärin ymmärrettyjä ja vika on vain hihnan toisessa päässä. On turha tulla mutisemaan myöskään siitä, mitä minä vihaan tai en vihaa, jos olet niin tyhmä, että kätevästi sivuutat sen tosiasian, että olen koko ajan puhunut oikeista koirista oikeissa käsissä oikeissa tehtävissä. Ymmärrätkö, pösilö? Tosissa ei ole mitään vikaa, kunhan ne ovat niissä oikeissa käsissä ja oikeissa tehtävissä. Vahtikoirana pihalla möllötys ei sitä näille yksinkertaisesti ole, siihen on ihan muita rotuja.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Miten tyhmä voi ihminen olla? Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään väliä. Vain sillä on väliä, mihin koirarotu on alunperin jalostettu, ja miten ne toimivat yhä nykypäivänä. Ennen kuin voit todistaa, että tosat ovat jotain ihan muuta, kuin niiden alkuperäinen käyttötarkoitus on, niin on aivan turha tulla mutisemaan siitä, että nämä ovat vain väärin ymmärrettyjä ja vika on vain hihnan toisessa päässä. On turha tulla mutisemaan myöskään siitä, mitä minä vihaan tai en vihaa, jos olet niin tyhmä, että kätevästi sivuutat sen tosiasian, että olen koko ajan puhunut oikeista koirista oikeissa käsissä oikeissa tehtävissä. Ymmärrätkö, pösilö? Tosissa ei ole mitään vikaa, kunhan ne ovat niissä oikeissa käsissä ja oikeissa tehtävissä. Vahtikoirana pihalla möllötys ei sitä näille yksinkertaisesti ole, siihen on ihan muita rotuja.

        Vielä pakko vastata että ei mua kiinnosta paskaakaan sun kantaisi asiasta, kukaan ei ole todistamassa kenellekään yhtään mitään, eiköhän kaikki tiedä mihin tarkoitukseen tosa on tarkoitettu ja että samat piirteet yleensä elävät koirassa hyvin vahvasti, ihan sama mitä ihmiset uskovat tai haluavat uskoa. Minä en ole tosasta vahtikoirana lepomassa, sen tehtävät ovat jossain ihan muualla.


      • MunaasikoJatkat
        Karitaaw kirjoitti:

        Vielä pakko vastata että ei mua kiinnosta paskaakaan sun kantaisi asiasta, kukaan ei ole todistamassa kenellekään yhtään mitään, eiköhän kaikki tiedä mihin tarkoitukseen tosa on tarkoitettu ja että samat piirteet yleensä elävät koirassa hyvin vahvasti, ihan sama mitä ihmiset uskovat tai haluavat uskoa. Minä en ole tosasta vahtikoirana lepomassa, sen tehtävät ovat jossain ihan muualla.

        Eipä näytä kiinnostavan. :D Niin paljon kiinnostaa, että yritit joka kommentissa kääntää kantaani tavalla tai toisella minua vastaan.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Miten tyhmä voi ihminen olla? Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään väliä. Vain sillä on väliä, mihin koirarotu on alunperin jalostettu, ja miten ne toimivat yhä nykypäivänä. Ennen kuin voit todistaa, että tosat ovat jotain ihan muuta, kuin niiden alkuperäinen käyttötarkoitus on, niin on aivan turha tulla mutisemaan siitä, että nämä ovat vain väärin ymmärrettyjä ja vika on vain hihnan toisessa päässä. On turha tulla mutisemaan myöskään siitä, mitä minä vihaan tai en vihaa, jos olet niin tyhmä, että kätevästi sivuutat sen tosiasian, että olen koko ajan puhunut oikeista koirista oikeissa käsissä oikeissa tehtävissä. Ymmärrätkö, pösilö? Tosissa ei ole mitään vikaa, kunhan ne ovat niissä oikeissa käsissä ja oikeissa tehtävissä. Vahtikoirana pihalla möllötys ei sitä näille yksinkertaisesti ole, siihen on ihan muita rotuja.

        Sitä paitsi tosa ei ole maailman ainoa taisteluun jalostettu rotu, jos lähdetään siitä niin eihän täällä kovin montaa koirarotua voisi pitää jos aletaan jeesustella mihin se on tarkoitettu ja jos mitään taistelussa käytettyä rotua ei saa käyttää mihinkään muuhun t sinun mielipiteesi


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Eipä näytä kiinnostavan. :D Niin paljon kiinnostaa, että yritit joka kommentissa kääntää kantaani tavalla tai toisella minua vastaan.

        En mä ole kieltänyt sitä että olet asiassa oikeassa. Itse käännät joka sanomiseni minun syykseni, sitä saa mitä tilaa (:


      • MunaasikoJatkat
        Karitaaw kirjoitti:

        Sitä paitsi tosa ei ole maailman ainoa taisteluun jalostettu rotu, jos lähdetään siitä niin eihän täällä kovin montaa koirarotua voisi pitää jos aletaan jeesustella mihin se on tarkoitettu ja jos mitään taistelussa käytettyä rotua ei saa käyttää mihinkään muuhun t sinun mielipiteesi

        Voi hyvä luoja, miten tämä liittyy yhtään mitenkään siihen, mitä olen tässä keskustelussa näppikseltäni päästänyt? Ei sitten mitenkään, joten menes vaikka nukkumaan. Minulle on ihan yksi hailee, mihin mikäkin rotu on alunperin jalostettu, kunhan se on tavalla tai toisella sille sopivassa käyttötarkoituksessa nykypäivänä, ja tietenkin muutoinkin oikeissa käsissä. Itsellänikin on ollut vuosikausia rotua, joka ei todellakaan ole joka pojan tai tytön koira, mutta joka oikeissa, sille sopivissa tehtävissä on paras mahdollinen rotu ainakin minulle. Siitä tässä on kyse - oikeasta rodusta oikeassa kodissa ja oikeissa tehtävissä. Kun tähän tähdätään, niin mitään ongelmaa ei ole. Sen sijaan perustelemattomista syistä rodulle ominaiset piirteet huomioiden vääriin tehtäviin hankitut koirat ovat todellinen ongelma riippumatta siitä, mikä alkuperäinen käyttötarkoitus on ollut - vaikka se sitten olisi ollut taistelukoira. Lopeta siis sanojen pistäminen tuittupäissäsi minun suuhuni, sillä et tuossa mielentilassa ole näemmä kykenevä tekemään järkeviä johtopäätelmiä lukemastasi.


      • Karitaaw
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Voi hyvä luoja, miten tämä liittyy yhtään mitenkään siihen, mitä olen tässä keskustelussa näppikseltäni päästänyt? Ei sitten mitenkään, joten menes vaikka nukkumaan. Minulle on ihan yksi hailee, mihin mikäkin rotu on alunperin jalostettu, kunhan se on tavalla tai toisella sille sopivassa käyttötarkoituksessa nykypäivänä, ja tietenkin muutoinkin oikeissa käsissä. Itsellänikin on ollut vuosikausia rotua, joka ei todellakaan ole joka pojan tai tytön koira, mutta joka oikeissa, sille sopivissa tehtävissä on paras mahdollinen rotu ainakin minulle. Siitä tässä on kyse - oikeasta rodusta oikeassa kodissa ja oikeissa tehtävissä. Kun tähän tähdätään, niin mitään ongelmaa ei ole. Sen sijaan perustelemattomista syistä rodulle ominaiset piirteet huomioiden vääriin tehtäviin hankitut koirat ovat todellinen ongelma riippumatta siitä, mikä alkuperäinen käyttötarkoitus on ollut - vaikka se sitten olisi ollut taistelukoira. Lopeta siis sanojen pistäminen tuittupäissäsi minun suuhuni, sillä et tuossa mielentilassa ole näemmä kykenevä tekemään järkeviä johtopäätelmiä lukemastasi.

        Anteeksi nyt jos meni jotenkin tunteisiin, mutta nimenomaan ajoin takaa sitä mitä sanoit, eli siis kunhan koira on sopivissa käsissä ja tehtävissä niin se ehkäisee ison osan ongelmista. Ei tietenkään tuollainen koira esimerkiksi kuulu mihinkään pelkäksi maton koristeeksi tai muutenkaan kokemattomalle omistajalle. En yritä haastaa asiasta riitaa, vaikka varmasti vaikuttaisi siltä. Tämä asiasta keskustelu tällä palstalla tuskin auttaa ketään joten annetaan asian olla.


      • Anonyymi
        MunaasikoJatkat kirjoitti:

        Miten tyhmä voi ihminen olla? Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään väliä. Vain sillä on väliä, mihin koirarotu on alunperin jalostettu, ja miten ne toimivat yhä nykypäivänä. Ennen kuin voit todistaa, että tosat ovat jotain ihan muuta, kuin niiden alkuperäinen käyttötarkoitus on, niin on aivan turha tulla mutisemaan siitä, että nämä ovat vain väärin ymmärrettyjä ja vika on vain hihnan toisessa päässä. On turha tulla mutisemaan myöskään siitä, mitä minä vihaan tai en vihaa, jos olet niin tyhmä, että kätevästi sivuutat sen tosiasian, että olen koko ajan puhunut oikeista koirista oikeissa käsissä oikeissa tehtävissä. Ymmärrätkö, pösilö? Tosissa ei ole mitään vikaa, kunhan ne ovat niissä oikeissa käsissä ja oikeissa tehtävissä. Vahtikoirana pihalla möllötys ei sitä näille yksinkertaisesti ole, siihen on ihan muita rotuja.

        Munaasikojatkat on aivan yhtä älyvapaa persoona kuin nimimerkkinsä. Harmi kun en aikaisemmin löytänyt tätä keskustelua. Toki osittain siksi että en ole tällaista etsinyt. Mutta tiedoksi minä omistan kohta 6 vuotta täyttävän Tosan. Tuonti koira ja sinulle tiedoksi pärjää hyvin meidän toisen koiäå0ran kanssa (Cane Corso). Sitä paitsi toimii hyvin koulutettuna vahtikoirana Corson kanssa. Vielä ei ihmistä ole ruvennu puremaan meidän taloudessa, olisi sen jo tehnyt jos niin meinaisi. Jäniksiä ja supikoiria ovat yhdessä kyllä saalistaneet, sekä naapurin kissan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Munaasikojatkat on aivan yhtä älyvapaa persoona kuin nimimerkkinsä. Harmi kun en aikaisemmin löytänyt tätä keskustelua. Toki osittain siksi että en ole tällaista etsinyt. Mutta tiedoksi minä omistan kohta 6 vuotta täyttävän Tosan. Tuonti koira ja sinulle tiedoksi pärjää hyvin meidän toisen koiäå0ran kanssa (Cane Corso). Sitä paitsi toimii hyvin koulutettuna vahtikoirana Corson kanssa. Vielä ei ihmistä ole ruvennu puremaan meidän taloudessa, olisi sen jo tehnyt jos niin meinaisi. Jäniksiä ja supikoiria ovat yhdessä kyllä saalistaneet, sekä naapurin kissan.

        Sinä taasen olet ihan viimeisen päälle älyvapaa otus. Onko täällä joku väittänyt, etteivät nämä tule OMAN LAUMAN kanssa toimeen, häh? Sinä täystomppeli herrastelet sillä, ettei oma porukka ole saanut kyytiä, vaikka sellaisesta ei kukaan ole mitään sanonut. Sen sijaan tuo omakin rakkisi käy kaikkeen MUUHUN liikkuvaan kiinni ihan omankin kertomasi mukaan, juuri kuten täällä on kerrottukin näiden tekevän. Sen kerran kun jonkun lapsi hortoilee teidän tontille vahingossa, niin tulee lapsestakin raato sekopäisen rakkisi hampaissa. Suomessa on tosat käyneet vieraassakin pihassa karkureissulla tappamassa pihaan kytketyn koiran.


    • Karitaaw

      Muakin kiinnostaa ihan vilpittömästi tietää, onko sinulla kokemusta rodusta, kun tunnut tietävän noin paljon? Ihan mielenkiinnolla kysyn. Itse olen rotuun tutustunut niin täällä Suomen maalla kuin muuallakin, nähnyt koiria eri tilanteissa, eivätkä kaikki todellakaan hyökkää kaikkeen liikkuvaan kiinni. Toki kaikki ovat yksilöitä, osa saattaa hyvinkin hyökätä kiinni, mutta eivät kaikki.

    • Heikkimax67

      Itsellä isovillis ja Rottis. Ero koirilla kun yö ja päivä. Villiä hakee sorsat ja Rottis vahtii kotia. Rottis voittaa tappelut mutta viiliä voittaja taistelut. Nukkuvat aina vierekkäin koska ovat bestiksiä!

    • Mmm122

      Kaverillani o 2 tosa Inua toinen 60 kg uros ja toinen 50 kg narttu ,on hienoja vaikuttavia koiria ,äärettömän ystävällisiä ,ja varmasti sellaisia että jos isäntä / emäntä ei ole kotona ,tuskin tulee kutsumattomia vieraita ,poikani joka asuu jo omassa kodissaan aikoo myös ottaa nyt keväällä tosa pennun itselleen ,näistä ihanista vanhemmista ,itsellä on on pari koirasutta ,ja samanlaista keskustelua kuulin myös niistä (vaarallisia ,arvaamattomia...) kyllä se koira kuvastaa isäntäänsä ,tulee juuri sellainen kun omistaja haluaa ,toivon että poikani tosa ja meidän hukat ystävystyisi siten että työpäivän Aikana voisivat olla samassa tarhassa 400 neliötä .varsinkin jos pennusta lähtien sosiaalistuu keskenään

    • Tosaken

      Tässä ilmoittautuu rodun kasvattaja. www.tosa-inu.fi löytyy sivuni ja Tosa Finland sivut vielä Facebookista. Korjaan heti pari virhettä jotka hyppäsivät esille kommenteista: Tosa ei ole työkoira eikä aggressiivisempi kuin mikään muukaan koiranrotu. Päinvastoin! Tervetuloa tutustumaan rotuun meillä Orimattilasa.

      • Voilässynlää

        Sano, pliis, että näpyttelit kommenttisi pääkoppa vielä unten mailla. Muuten tämä on aika hälyttävää.

        "Tosa Inu on japanilainen koirarotu, joka on jalostettu taistelukoiraksi. Kotimaassaan rotua käytetään yhä tähän tarkoitukseen, mutta muualla tosa on lähinnä seura- ja vahtikoira, mutta sitä on käytetty myös muun muassa suojelukoirana." (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tosa)

        "The Tosa is a rare Japanese breed that was developing for dog fighting ..."
        "The Tosa belongs to the Working Group for the AKC."
        (http://www.petguide.com/breeds/dog/tosa/)

        "It is a very strong and massive breed that has been designated by the AKC as a ‘working dog’." (https://www.101dogbreeds.com/tosa-inu.asp)

        "Bred for: dog fighting, ideal for: guarding, watchdog" (https://www.dogsindepth.com/working_dog_breeds/tosa.html)

        "...these dogs were bred for combat assistance, guardianship and for competing in dog fights."
        "Japanese Tosa's are natural guardians and protectors."
        (https://www.dog-breeds-expert.com/Japanese-Tosa.html)

        Näitähän voisi linkitellä vaikka koko loppupäivän, mutta mitä turhia. Jos Suomen takapajulasta kasvattaja sanoo, ettei kyse ole työkoirasta, niin sitten ei ole. Ei siltikään, että maailmalla kaikki kasvattajista lähtien väittävät, että rotua käytetään edelleen koirien välisissä tappeluissa, vartiointitehtävissä, suojelussa, jopa metsästyksessä jne.

        Ja mitä hemmettiä sinä tarkoitit kiistäessäsi väitteen siitä, ettei tosa ole sen aggressiivisempi kuin mikään muukaan koirarotu?! Siis onko se sinusta sitten aggressiivisempi kuin muut koirarodut keskimäärin vai vaihtoehtoisesti vähemmän aggressiivinen? Vai mitä ihmettä? Kun nyt yhtään rotutietosivustoja ja kasvattajien kotisivuja lukee, niin kaikkialla ihan säännönmukaisesti kerrotaan kyseessä olevan potentiaalisesti hyvinkin aggressiivista käytöstä tarjoava rotu. Mutta miten on sinusta? Onko se aggressiivisempi vai vähemmän aggressiivinen kuin muut rodut keskimäärin? Vai menitkö kommentoimaan ennen kuin edes tajusit mitä kommentoit?


      • EiOleTodellista

        Vai ei tosa inu sinun päätökselläsi yhtäkkiä olekaan työkoira eikä edes aggrempi kuin muut rodut keskimäärin. Oikeasti hälyttävää, jos kasvattaja yrittää tosissaan kiistää jotain, mitä muut kasvattajat ympäri maailmaa haluavat alleviivata kun pennuille koteja valitsevat.


      • Tosaken

        Tervetuloa tutustumaan tähän rotuun. Edellä mainittuja väittämiä en voi vahvistaa. Minulla on ollut rotu jo vuodesta 2007 saakka joten tiedän kyllä mistä puhun. Tulkaahan ensin itse katsomaan ennen kuin kirjoitatte jotain mututuntumasta tähän ketjuun. kokemusta löytyy mm Sarplaninacistakin joka on taas täysi vastakohta Tosalle. Tosan luonen ja luotettavuus koirana kaikissa elämäntilanteissa on 100%. Aika huolestuttavaa, että täällä Besserwisserit repii toisiaan rodusta kappaleiksi, jotka eivät omaa kokemusta rodusta saatikaan nähneet sellaisen elävänä kertaakaa..


      • Olejohiljaa
        Tosaken kirjoitti:

        Tervetuloa tutustumaan tähän rotuun. Edellä mainittuja väittämiä en voi vahvistaa. Minulla on ollut rotu jo vuodesta 2007 saakka joten tiedän kyllä mistä puhun. Tulkaahan ensin itse katsomaan ennen kuin kirjoitatte jotain mututuntumasta tähän ketjuun. kokemusta löytyy mm Sarplaninacistakin joka on taas täysi vastakohta Tosalle. Tosan luonen ja luotettavuus koirana kaikissa elämäntilanteissa on 100%. Aika huolestuttavaa, että täällä Besserwisserit repii toisiaan rodusta kappaleiksi, jotka eivät omaa kokemusta rodusta saatikaan nähneet sellaisen elävänä kertaakaa..

        Mitä siinä pädet? "Mulla on ollut näitä jo niin ja niin kauan, plaa plaa plaa". Minunkin mummo on viimeiset 80 vuotta jo luullut, että kylmällä istumalla saa virtsatieinfektion, mutta asiantuntijat tietävät tämän jo vääräksi luuloksi. Näin ollen on helppoa todeta, jos siis päätään osaa käyttää, että mikään määrä vuosia ei auta tietämään, jos ei todellakin tiedä. Muiden haukkuminen ja panettelu ilman minkäänlaista todellisuuspohjaa ei ainakaan hyvää kuvaa sinusta anna. Sinähän et muiden kokemuksista saati annettujen linkkien paikkansa pitävyydestä voi mennä mitään sanomaan, mutta sanot silti ja luulet olevasi se ainoa oikeassa oleva. Se jos mikä on huolestuttavaa, että vain vängätään vastaan miettimättä sitä, miten mahdollista kaikki noista linkeistä löytyvä tieto ihan oikeasti on. Tuskin niitä on mututuntumalta kirjoitettu.


      • huolestuttaamuakin
        Olejohiljaa kirjoitti:

        Mitä siinä pädet? "Mulla on ollut näitä jo niin ja niin kauan, plaa plaa plaa". Minunkin mummo on viimeiset 80 vuotta jo luullut, että kylmällä istumalla saa virtsatieinfektion, mutta asiantuntijat tietävät tämän jo vääräksi luuloksi. Näin ollen on helppoa todeta, jos siis päätään osaa käyttää, että mikään määrä vuosia ei auta tietämään, jos ei todellakin tiedä. Muiden haukkuminen ja panettelu ilman minkäänlaista todellisuuspohjaa ei ainakaan hyvää kuvaa sinusta anna. Sinähän et muiden kokemuksista saati annettujen linkkien paikkansa pitävyydestä voi mennä mitään sanomaan, mutta sanot silti ja luulet olevasi se ainoa oikeassa oleva. Se jos mikä on huolestuttavaa, että vain vängätään vastaan miettimättä sitä, miten mahdollista kaikki noista linkeistä löytyvä tieto ihan oikeasti on. Tuskin niitä on mututuntumalta kirjoitettu.

        Juuri näin! Hyvän kasvattajan tunnistaa siitä, että tunnustetaan rehdisti hyvien puolien lisäksi ne huonotkin puolet. Jos yritetään väkisin antaa täysin ruusuista kuvaa ja teilataan kaikki, jotka tuovat esiin rodun huonojakin puolia, niin sanontahan kuuluu että jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se sitä todennäköisesti onkin. Kaikissa roduissa on huonot puolensa vaikka niitä miten yrittäisi lakaista maton alle. Pentua hankkivien on mahdotonta hankkia oikeaa rotua juuri itselleen, jos kaikki rodut vain on upeita ilman mitään huonoa puolta, joka pitäisi ottaa hankkiessa huomioon. Sen luulisi olevan tärkeintä, että rotu soveltuu hankkijalleen kuin nenä päähän, joten vaaleanpunaisista laseista ja kaiken kieltämisestä on vaan hallaa. Ja mikä kasvattaja muita haukkuu keskustelupalstalla vain siksi, että ollaan eri mieltä...?


    • Schnauzer

      Cane corson ja suursnautserin omistajana näen punaista aina, kun puolustaudutaan kieltämällä kaikki. Tällaisella lähestymistavalla ei kukaan voita yhtään mitään. Omien koirieni kasvattajat eivät ikinä, koskaan, milloinkaan kieltäisi, ettei roduissa olisi erittäin vahvana niin suojelu- kuin vartiointivietti, jotka molemmat näkyvät tietynlaisissa tilanteissa nimenomaan aggressiivisuutena. Miksi sitä kieltämään?! Tosiasioiden rehellinen tunnustaminen ei ole rodun mustamaalausta saati besserwisseriksi heittäytymistä. Päinvastoin; sillä estetään ongelmat ennen kuin sellaisia ilmaantuu. Itse en näe näitä edes huonoiksi puoliksi, vaan tosiasioiksi, jotka tarkoittavat väistämättä sitä, etteivät rodut sovellu jokaiselle ihan mihin tahansa käyttöön.

      Yksikään koira ei myöskään koskaan ole eikä tule olemaan 100% luottamuksen arvoinen tilanteessa kuin tilanteessa. Edes ihmiset eivät ole, ja koirat vielä vähemmän. Muun väittäminen osoittaa uskomatonta välinpitämättömyyttä ja pään pitämistä visusti puskassa. Kun koiralla on luonnostaan vahva suojelu- ja vartiointivietti, ja kaiken lisäksi luonne, joka käytännössä tarkoittaa sitä, ettei se väistä konflikteja, vaan pikemminkin osoittaa taisteluhalukkuutta, niin kyllähän se pitää ottaa huomioon. Ei siitä mihinkään pääse, ja huomioon ottaminen alkaa asian hyväksymisellä ja tunnustamisella. Kun nämä vietit on olemassa, niin on ihmisen tehtävä sosiaalistaa koira äärimmäisen hyvin, eli koiralle on opetettava, että ihmiset ja muut eläimet voivat käyttäytyä lähes miten vain, mutta kaikki on silti hyvin. Muussa tapauksessa koira on epäluuloinen kaikkea sellaista kohtaan, mitä sen pitäisi pitää täysin normaalina. Tästä päästäänkin siihen, että on täysin hihnan toisesta päästä kiinni, miten luotettava koira on minkäkinlaisessa tilanteessa. Näin ollen koirien väittäminen 100% luotettaviksi aina ja kaikkialla on äärimmäisen lyhytnäköistä silloin, kun koira on täynnä piirteitä, jotka ihmisen on otettava huomioon leipoessaan siitä luotettavaa ja yhteiskuntakelpoista.

      Jos siis herra/rouva kasvattaja ei tunnista koiriaan linkitetyistä sivustoista, niin joko pää on puskassa tai koirat ovat rotumääritelmän ja rotukuvailujen vastaisia. Näin yksinkertaista.

    • ,Vanha aloitus, mutta vastaan myös silti...
      Ulkomailta on riskaabelimpaa ostaa, ellei tunne jotain kautta tai omaa asiantuntevia kontakteja. Tämä siis yleisesti ottaen ylipäätään.
      Jos on kiinnostunut, varsinkin vaativasta rodusta, niin kotimaata kannattaa miettiä ykkösenä. Siitä syystä, että on helpompi saada tietoa kasvattajien koirista ja rotuun liittyen, kun pääsee näppärämmin tutustumaan paikan päälle. Myöskin jos tulee ongelmia, niin apua on helpompi saada(kun ottaa vastuulliselta kasvattajalta). Myöskin jalostustietojärjestelmästä näkee myös jotain juttuja, kuten tietyt terveystarkit ym. mitä on tehty.

      Schnauzer kirjoitti hyvin. En myös ymmärrä, että vaativien rotujen ominaisuuksia vähätellään tai niistä ei rehellisesti kerrota. Monen ihmisen virheostoskin ja koirien kanssa ongelmat olisi jäänyt tekemättä, jos olisi kunnolla otettu selvää ja/tai saatu kunnollista ja realististä tietoa. Sitten jos esim.rotu jostain syystä lähtee yleistymään, niin on nähty, miten huonosti käy, kun alunperin ei ole toimittu vastuullisesti niin kasvatuksessa, kuin tiedonannossa ym. Uusien/vähälukuisten rotujen kanssa on vielä mahdollista välttää mokat, joten kannattaa olla huolellisia kaikintavoin...

      Rodut, joiden kohdalla mainitaan, ettei ole eritoten sosiaalisia, ei tule muiden kanssa (oman sukupuolen )kanssa toimeen, niin vaikka ei ne mitään ilmestyskirjan petoja ole aggressiivisuudeltaan, NIIN tuota puolta ei saa millonkaan vähätellä tai jättää korostamatta. Koska tuo kertoo melko paljon useinmiten rodusta. Eli se on vaativa ja se ei sovi kuin tietyntyyppisiin käsiin (ja jotkut rodut ympäristöönkin). Eli siinä mielessä voi sanoa, että tuontyypin rodut on tavallaan aggressiivisempiä, kuin moni muu, EIKÄ sitä pidä vähätellä. Viimekädessä kuitenkin käytöksen ratkaisee omistaja eli tuleeko se mahdollinen epätoivottu käytös näkyviin vai ei (jos/kun sitä on).
      Jos rotu on vahtiva/puolustava, niin ihan maalaisjärjelläkin pitäisi tietää ja kertoa, että kyseessä on rotu, joka on hyvin vaativa, ei ole helppo vaan tarkentaa aina sitä, että vaatii pätevän omistajan.
      Ja vaikka jos olisi se luotettavuus 100 prosenttia, niin se ei todellakaan tule itsestään, ei edes helpolle rodulle. Sen eteen pitää tehdä paljon työtä, ja vielä enemmän, jos on kyseessä vaativa rotu. Ja mikä taas huomioitavaa, tuohon ei todellakaan kaikki pysty, mikä pitää AINA mainita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7264
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2204
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1449
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      113
      1162
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      885
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe