Trileptal 450 mg oksettaa...Kokemuksia?

Nawrr

Sain 2 viikkoa sitten reseptin Trileptal eli okskarbatsebiini -hoitoon, joka on tarkoitettu epileptisten kohtausten estämiseksi.

No, kohtausta ei ole ollut, mutta muuten nämä 2 viikkoa ovat olleet helvetilliset. Öisin herään oksentamaan, lääkkeen oton jälkeen unettaa ja huippaa, pää on "sumussa". Muutamana päivänä olen myös tuntenut pään alueella fyysisiä tuntemuksia, jotka tiedän aistiharhoiksi. Ne eivät ole mtienkään kivoja.

Muutamaksi päivää oireet helpottivat, mutta nyt palasivat tänään kunnolla.
Neurologille minulla on aika ensi viikolla.

Soitin neuropolille ja kysyin, voisiko lääkettä jo nyt vaihtaa. Pyydettiin odottamaan ensi viikkoon tai menemään päivystykseen.

Ei vaan huvittaisi okennella päivittäin.

3

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parantuu

      Oksennus saattaa mennä ohikin loppua kokonaan kuten sanoit oireet helpottivat. Minulla aikanaan jostain lääkkeestä alussa tuli oksennus. Nyt syön vastaavaa lääkettä kuin trileptal siitä ei tullut edes aloituksessa oksennus.

    • Ent.trilp

      2 viikkoa tosiaan lyhyt aika sanoa vielä mitään kummempia. Kun ei oikeen voi tietää miten kauan elimistöllä kestää tottua vai tottuuko ylipäätänsä koskaan. Eli sinuna odottelisin vaan rauhassa vielä, ainakin tuonne polin aikaan saakka.
      Epilepsialääkkeet kun ei tiettävästi ole mitään kevyitä nappeja, niin voi ottaa aikansa tottua.
      Muistan itsekin Trileptalin kohdalla kun tuntui että siihen ei totu IKINÄ. Ihan täyttä helvettiä oli ensimmäiset 3kk. Vaihdettiin sitten toiseen lääkkeeseen kun ei pitänyt kohtauksia kurissa, mutta kyllä ne alun ikävät sivuoireet jäi ajan kanssa.
      Kannattaa huolehtia että ruokavalio on kunnossa. Aamuin-illoin lääke ruoan kanssa niin pahoinvoinnin pitäisi lieventyä.
      Trileptalia käyttäville hyvin yleistä tuo mainitsemasi huippaus myös. Voi olla, että veren natriumtasot laskee. Siksi myös suolojen saanti tärkeää. Eikä tällä tarkoiteta mitään älytöntä suolan lisäämistä ruokiin tai suolaisten piensyötävien runsasta käyttöä, vaan maalaisjärjellä vähän lisäystä silloin kun tuntuu että heikottaa.

      • Justniinasia

        Aivan, hyponatremia kuuluu sivuvaikutuksiin. Samoin kilpirauhasen vajaatoiminta ja joillakin poikkeavat maksa-arvot.

        Kannattaa seurata natriumia säännöllisesti verikokein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe