Trileptal 450 mg oksettaa...Kokemuksia?

Sain 2 viikkoa sitten reseptin Trileptal eli okskarbatsebiini -hoitoon, joka on tarkoitettu epileptisten kohtausten estämiseksi.

No, kohtausta ei ole ollut, mutta muuten nämä 2 viikkoa ovat olleet helvetilliset. Öisin herään oksentamaan, lääkkeen oton jälkeen unettaa ja huippaa, pää on "sumussa". Muutamana päivänä olen myös tuntenut pään alueella fyysisiä tuntemuksia, jotka tiedän aistiharhoiksi. Ne eivät ole mtienkään kivoja.

Muutamaksi päivää oireet helpottivat, mutta nyt palasivat tänään kunnolla.
Neurologille minulla on aika ensi viikolla.

Soitin neuropolille ja kysyin, voisiko lääkettä jo nyt vaihtaa. Pyydettiin odottamaan ensi viikkoon tai menemään päivystykseen.

Ei vaan huvittaisi okennella päivittäin.
3317
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Oksennus saattaa mennä ohikin loppua kokonaan kuten sanoit oireet helpottivat. Minulla aikanaan jostain lääkkeestä alussa tuli oksennus. Nyt syön vastaavaa lääkettä kuin trileptal siitä ei tullut edes aloituksessa oksennus.

Äänestä

2 viikkoa tosiaan lyhyt aika sanoa vielä mitään kummempia. Kun ei oikeen voi tietää miten kauan elimistöllä kestää tottua vai tottuuko ylipäätänsä koskaan. Eli sinuna odottelisin vaan rauhassa vielä, ainakin tuonne polin aikaan saakka.
Epilepsialääkkeet kun ei tiettävästi ole mitään kevyitä nappeja, niin voi ottaa aikansa tottua.
Muistan itsekin Trileptalin kohdalla kun tuntui että siihen ei totu IKINÄ. Ihan täyttä helvettiä oli ensimmäiset 3kk. Vaihdettiin sitten toiseen lääkkeeseen kun ei pitänyt kohtauksia kurissa, mutta kyllä ne alun ikävät sivuoireet jäi ajan kanssa.
Kannattaa huolehtia että ruokavalio on kunnossa. Aamuin-illoin lääke ruoan kanssa niin pahoinvoinnin pitäisi lieventyä.
Trileptalia käyttäville hyvin yleistä tuo mainitsemasi huippaus myös. Voi olla, että veren natriumtasot laskee. Siksi myös suolojen saanti tärkeää. Eikä tällä tarkoiteta mitään älytöntä suolan lisäämistä ruokiin tai suolaisten piensyötävien runsasta käyttöä, vaan maalaisjärjellä vähän lisäystä silloin kun tuntuu että heikottaa.

Äänestä
  • Aivan, hyponatremia kuuluu sivuvaikutuksiin. Samoin kilpirauhasen vajaatoiminta ja joillakin poikkeavat maksa-arvot.

    Kannattaa seurata natriumia säännöllisesti verikokein.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Nawrr kirjoitti:

Sain 2 viikkoa sitten reseptin Trileptal eli okskarbatsebiini -hoitoon, joka on tarkoitettu epileptisten kohtausten estämiseksi.

No, kohtausta ei ole ollut, mutta muuten nämä 2 viikkoa ovat olleet helvetilliset. Öisin herään oksentamaan, lääkkeen oton jälkeen unettaa ja huippaa, pää on "sumussa". Muutamana päivänä olen myös tuntenut pään alueella fyysisiä tuntemuksia, jotka tiedän aistiharhoiksi. Ne eivät ole mtienkään kivoja.

Muutamaksi päivää oireet helpottivat, mutta nyt palasivat tänään kunnolla.
Neurologille minulla on aika ensi viikolla.

Soitin neuropolille ja kysyin, voisiko lääkettä jo nyt vaihtaa. Pyydettiin odottamaan ensi viikkoon tai menemään päivystykseen.

Ei vaan huvittaisi okennella päivittäin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu