Työura vai omaishoitajuus

Onko teillä kokemusta tai onko teillä esimerkkejä siitä että joku olisi jäänyt ennen eläkeikää pois toistä hoitamaan omaa läheistään? Miten se käytännössä järjestyi? Miten työnantaja suhtautui? Miten perheesi suhtautui? Muutitko omaishoidettavan kotiin vai muuttiko hän teille?

Tässä tapauksessa omaishoidettava ei pääse vielä laitoshoitoon, mutta yksinkään ei enää pärjää. Kotihoidon pikakäynnit eivät ole vaihtoehto.

69

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten-ei-pärjää

      Outoa jos ei pärjää, eikä silti pääse? Meillä vanhukset olivat kotona niin kauan kun pärjäsivät yhdessä, apunaan kodinhoito, mutta sitten kun eivät enää pärjänneet niin pääsivät alle 3 kk odotusajalla laitoshoitopaikkaan, pääsivät vielä samaan huoneeseen. Tätini yksineläjänä pääsi myös aika lyhyessä ajassa kun kodinhoitoyksikössä oltiin sitä mieltä ettei kotona asuminen ole enää järkevä vaihtoehto.

      • Tällä hoidettavalla ei ole kotihoitoa eikä hyödy siitä. Kuitenkin laitospaikan myöntäjät ovat sitä mieltä että ensin pitää yrittää maksimi kotihoidolla ennen kuin hakemus laitospaikkaa koskien edes otetaan vastaan. Ja laitospaikkaa ei nyt olla hakemassa vaan omainen alkaa omaishoitajaksi, Aloitus koski sitä. miten sen tiedätte jossain muussa tapauksessa järjestetyn.


    • Psykoterapeutitar

      Aikoinaan ratkaisu oli kimppakämppä, että jotenkin päästiin eteenpäin. Jotenkin kimpassa saatiin homma hoidettua. Duunista piti haastavimpina aikoina ottaa palkatonta tai joskus lekuri kirjoitti sairaslomaa, kun homma oli ihan piipussa. Eihän sitä duunissa hyvällä katsottu, kun piti pois olla, mutta "hoidettava" oli senverran "haastava", etteivät voimat olisi riittäneet.

      Kun aika tuli täyteen ja edessä oli duunista poisjäänti tai laitoshoito, niin totesin, etten kokopäiväiseksi "hoitajattareksi" suinsurminkaan ala ja soitin vanhustyöntekijälle ja sanoin, että nyt tarvitsen paikan ja jos ei onnistu, niin tuon tyypin sinun kaveriksi. Löytyi paikka, muttei suinkaan sopiva, mutta siirtyi järjestelmän murheeksi kuitenkin ja sopiva paikka löytyi laitosten sopissa keskenään.

      Omaishoitajuus on ansa, jos huonosti käy. Kokemukseni mukaan useimmiten käy huonosti. Kuinka monta väsynyttä "omaishoitajatarta" nytkin tilanteesta kärsii?

      • maissiiii

        Olen kuullut tapauksen, jossa ei mummolle meinannut puheella löytyä lainkaan hoitopaikkaa,
        niin poika meni lopulta mummon kanssa istumaan kuntaan asiasta vastaavan oven taakse ja sanoi, ette me ei täältä lähdetä ennen kuin paikka järjestyy. Ja järjestyihän se.


      • turhaa.pohtia
        maissiiii kirjoitti:

        Olen kuullut tapauksen, jossa ei mummolle meinannut puheella löytyä lainkaan hoitopaikkaa,
        niin poika meni lopulta mummon kanssa istumaan kuntaan asiasta vastaavan oven taakse ja sanoi, ette me ei täältä lähdetä ennen kuin paikka järjestyy. Ja järjestyihän se.

        Olen kuullut......on kaupunki tuolla ja noita juttuja kuulee joka vuosi, taitavat suurin osa olla niitä lentäviä legendoja.


      • Psykoterapeutitar
        turhaa.pohtia kirjoitti:

        Olen kuullut......on kaupunki tuolla ja noita juttuja kuulee joka vuosi, taitavat suurin osa olla niitä lentäviä legendoja.

        Duunin kautta olen monesti todistanut legendan paikkansapitävyyden. Mitä härskimpää toiminta on omaisten puolelta, niin sitä varmemmin päästään haluttuun lopputulokseen. Esim. vanhus on viety ns. arviointijaksolle ja asunto on myyty sinäaikana ja kun vanhus on "kotiutettu" ei ole ollut enää paikka, minne kotiuttaa ym. monenlaista toimintaa.


      • maissiiii
        turhaa.pohtia kirjoitti:

        Olen kuullut......on kaupunki tuolla ja noita juttuja kuulee joka vuosi, taitavat suurin osa olla niitä lentäviä legendoja.

        Tässä lentävässä legendassa molemmat olivat sukulaisiani... että sillai lenteli.

        Ei pelkkä anominen ja pyytäminen ja toivominen välttämättä tehoa.
        On niin helppoa viranomaisen sanoa...voi kun ei ole nyt paikkaa, katsotaanpas jotain muuta...mitenkäs jos...


      • maissiiii kirjoitti:

        Olen kuullut tapauksen, jossa ei mummolle meinannut puheella löytyä lainkaan hoitopaikkaa,
        niin poika meni lopulta mummon kanssa istumaan kuntaan asiasta vastaavan oven taakse ja sanoi, ette me ei täältä lähdetä ennen kuin paikka järjestyy. Ja järjestyihän se.

        Meidän kunnassa uhkailu ei auta. Vartijat istuu jo valmiiksi omassa kopissaan ja poistavat uhkailijat ja muut häiriköt.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Duunin kautta olen monesti todistanut legendan paikkansapitävyyden. Mitä härskimpää toiminta on omaisten puolelta, niin sitä varmemmin päästään haluttuun lopputulokseen. Esim. vanhus on viety ns. arviointijaksolle ja asunto on myyty sinäaikana ja kun vanhus on "kotiutettu" ei ole ollut enää paikka, minne kotiuttaa ym. monenlaista toimintaa.

        Tässä tapauksessa hoidettavaa ei vielä anneta laitoshoitoon, se on vihoviimeinen vaihtoehto eikä häntä toki sinne otettaisikaan. Tarkoituksena on järjestää inhimillinen välivaihe kun ei oikein enää yksin pärjää mutta laitoshoitoakaan ei vielä tarvitse. Siis sellaista ei kukaan täällä ole kuullut tai itse kokenut?


      • maissiiii kirjoitti:

        Tässä lentävässä legendassa molemmat olivat sukulaisiani... että sillai lenteli.

        Ei pelkkä anominen ja pyytäminen ja toivominen välttämättä tehoa.
        On niin helppoa viranomaisen sanoa...voi kun ei ole nyt paikkaa, katsotaanpas jotain muuta...mitenkäs jos...

        Useissa kunnissa on kymmeniä laitospaikan jonottajia ja siinä ei reuhaamiset ja virkamiesten uhkailut auta eikä laitospaikkaa tyhjästä tempaista.


      • Psykoterapeutitar
        siilenämää kirjoitti:

        Useissa kunnissa on kymmeniä laitospaikan jonottajia ja siinä ei reuhaamiset ja virkamiesten uhkailut auta eikä laitospaikkaa tyhjästä tempaista.

        Jos haluaa vapaaehtoisesti sitoutua hoitamaan jotain, niin täytyy työstä irtisanoutua tai ottaa vuorotteluvapaata, jos sitä saa. Vuorotteluvapaa on kuitenkin määräaikaista ja jos huonosti käy, niin ongelma vain siirtyy. Duunista irtisanoutuminen taas pienentää eläkettä. 61vuotiaanahan voi hakea varhennettua eläkettä, mikä myös pienentää varsinaista eläkettä.

        Kotihoito ei ole sekään pakko, eikä ratkaisu, kun omaisten täytyy kuitenkin suurin osa hommista hoitaa, mutta maksimi kotihoitoa kuitenkin nopeuttaa laitokseen pääsyä.

        Mikä ihmeen ongelma se omaisen hoitaminen on? Kun ei vain liikaa "hoida", niin pääsee helpoimmalla ja tyrkkää ensimmäisestä ovesta sisää. Omaishoitajuus se vasta risti onkin varsinkin vanhuksen kyseessä ollessa!


      • maissiiii
        siilenämää kirjoitti:

        Tässä tapauksessa hoidettavaa ei vielä anneta laitoshoitoon, se on vihoviimeinen vaihtoehto eikä häntä toki sinne otettaisikaan. Tarkoituksena on järjestää inhimillinen välivaihe kun ei oikein enää yksin pärjää mutta laitoshoitoakaan ei vielä tarvitse. Siis sellaista ei kukaan täällä ole kuullut tai itse kokenut?

        Perhehoito on yksi mahdollisuus välivaiheeksi.


      • maissiiii
        siilenämää kirjoitti:

        Meidän kunnassa uhkailu ei auta. Vartijat istuu jo valmiiksi omassa kopissaan ja poistavat uhkailijat ja muut häiriköt.

        Kyllähän kunnissa täytyy olla varapaikkasysteemi, akuutteja tilanteita varten, ei mummoja ja pappoja heitteille voi jättää. Eikä kaikki mene suunnitelmien mukaan.
        Eikös lasareeteissäkin makuuteta käytävillä kunnes sopiva paikka löytyy.

        Omalle anopilleni löytyi paikka kun riittävän moni soitti rittävän monelle virkamiehelle ja pommitettiin joka päivä, kaiken lisäksi pommittajaksi saatiin vielä eräs kunnallispoliitikko, sen jälkeen asia olikin helppo hoitaa. Eräänlaista uhkailua sekin oli, periksi ei annettu. Sitten oli jopa valinnanvaraa paikoissa.


      • Jos henkilö ei yksin pärjää kotona, vaikka hoitajatkin kävisivät, mielestäni paras vaihtoehto on palvelutaloon hakeminen. Jos nyt kuitenkin joku haluaa 24/7 omaishoitajaksi, niin siitä vain. Yksi raskaimpia duuneja. Hänen kanssaan on käytännössä asuttava ja kaikki hommat hoidettava. Olin mieheni omahoitaja loppuun asti, mutta kun äitini ja veljeni halvaantuivat, heille haettiin palvelukodit. En olisi missään tapauksessa jaksanut hoitaa. Palvelukoti on osoittautunut hyväksi paikaksi kummallekkin. Oma huone, tutut tavarat, hyvä ruoka, lääkäripalvelut,kylvetykset, saunotukset, siivoukset ym. Kotona on äärimmäisen raskasta hoitaa näitä kaikkia asioita.


      • maissiiii kirjoitti:

        Kyllähän kunnissa täytyy olla varapaikkasysteemi, akuutteja tilanteita varten, ei mummoja ja pappoja heitteille voi jättää. Eikä kaikki mene suunnitelmien mukaan.
        Eikös lasareeteissäkin makuuteta käytävillä kunnes sopiva paikka löytyy.

        Omalle anopilleni löytyi paikka kun riittävän moni soitti rittävän monelle virkamiehelle ja pommitettiin joka päivä, kaiken lisäksi pommittajaksi saatiin vielä eräs kunnallispoliitikko, sen jälkeen asia olikin helppo hoitaa. Eräänlaista uhkailua sekin oli, periksi ei annettu. Sitten oli jopa valinnanvaraa paikoissa.

        On toki. Meidän asiamme vaan ei oli NIIN akuutti.


      • maissiiii kirjoitti:

        Perhehoito on yksi mahdollisuus välivaiheeksi.

        Juuri näin. Sitä olemme nyt hakemassa.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Jos haluaa vapaaehtoisesti sitoutua hoitamaan jotain, niin täytyy työstä irtisanoutua tai ottaa vuorotteluvapaata, jos sitä saa. Vuorotteluvapaa on kuitenkin määräaikaista ja jos huonosti käy, niin ongelma vain siirtyy. Duunista irtisanoutuminen taas pienentää eläkettä. 61vuotiaanahan voi hakea varhennettua eläkettä, mikä myös pienentää varsinaista eläkettä.

        Kotihoito ei ole sekään pakko, eikä ratkaisu, kun omaisten täytyy kuitenkin suurin osa hommista hoitaa, mutta maksimi kotihoitoa kuitenkin nopeuttaa laitokseen pääsyä.

        Mikä ihmeen ongelma se omaisen hoitaminen on? Kun ei vain liikaa "hoida", niin pääsee helpoimmalla ja tyrkkää ensimmäisestä ovesta sisää. Omaishoitajuus se vasta risti onkin varsinkin vanhuksen kyseessä ollessa!

        Aloitus ei koske ongelmaa vaan halusin vertaiskokemusia, miten toisilla kenties asiat ovat hoituneet ja miten ne on järjestetty. Laitokseen emme halua tätä ihmistä vielä antaa. Se ei ole vaihtoehto.


      • PäästäänEiJouduta
        siilenämää kirjoitti:

        Tässä tapauksessa hoidettavaa ei vielä anneta laitoshoitoon, se on vihoviimeinen vaihtoehto eikä häntä toki sinne otettaisikaan. Tarkoituksena on järjestää inhimillinen välivaihe kun ei oikein enää yksin pärjää mutta laitoshoitoakaan ei vielä tarvitse. Siis sellaista ei kukaan täällä ole kuullut tai itse kokenut?

        Vihon viimeinen?
        aivan kuin hoitopaikka vanhustentalossa olisi joku kirous tai rangistus :(

        Meidän faari PÄÄSI vanhainkotiin, viihtyy nyt siellä paljon paremmin kuin mummun hoteissa kotona missä ei ollut mitään tapahtumia ja juttukavereita, niin kuin vanhainkodissa on.
        Nyt faari saa turista toisten rintamaveljien kanssa niitä sotajuttujaan mihin mummu kyllästyi jo vuosikymmenet sitten. Hoito on aianmukaista ja ruoka vaihtevaa sekä faarille mieluista, varsinkin kaikki herkut itapäiväkaffeen kanssa. "Kyllä minun on täällä nyt paljon parempi" sanoi faari kun viimeksi käytiin katsomassa, kovasti oli piristynyt, odotteli itsenäisyyspäivän tansseja :) Mummkin on nykyään kuin toinen ihminen, nuortunut monta vuotta. Kylillä kulkee ja jumpassa ym, nyt kun ei tarvitse olla 24/7 vastuussa toisesta.


      • PäästäänEiJouduta kirjoitti:

        Vihon viimeinen?
        aivan kuin hoitopaikka vanhustentalossa olisi joku kirous tai rangistus :(

        Meidän faari PÄÄSI vanhainkotiin, viihtyy nyt siellä paljon paremmin kuin mummun hoteissa kotona missä ei ollut mitään tapahtumia ja juttukavereita, niin kuin vanhainkodissa on.
        Nyt faari saa turista toisten rintamaveljien kanssa niitä sotajuttujaan mihin mummu kyllästyi jo vuosikymmenet sitten. Hoito on aianmukaista ja ruoka vaihtevaa sekä faarille mieluista, varsinkin kaikki herkut itapäiväkaffeen kanssa. "Kyllä minun on täällä nyt paljon parempi" sanoi faari kun viimeksi käytiin katsomassa, kovasti oli piristynyt, odotteli itsenäisyyspäivän tansseja :) Mummkin on nykyään kuin toinen ihminen, nuortunut monta vuotta. Kylillä kulkee ja jumpassa ym, nyt kun ei tarvitse olla 24/7 vastuussa toisesta.

        Onneksi olkoon. Meidän kunnassa ympärivuorokautiseen hoitoon pääsee vasta kun on kahden ihmisen retuutettava tai täysin muisti pois, karkaileva jne. Kolme kertaa päivässä kymmenen minuuttia kotihoidon käyntejä ei takaa meidän leheisellemme sitä elämänlaatua minkä haluamme hänelle antaa. Siksi olemmekin kyselemässä toisten kokemuksia.

        Ympärivuorokautisella hoidolla on aikanas ja paikkansa mutta meillä se ei ole nyt.


      • PäästäänEiJouduta kirjoitti:

        Vihon viimeinen?
        aivan kuin hoitopaikka vanhustentalossa olisi joku kirous tai rangistus :(

        Meidän faari PÄÄSI vanhainkotiin, viihtyy nyt siellä paljon paremmin kuin mummun hoteissa kotona missä ei ollut mitään tapahtumia ja juttukavereita, niin kuin vanhainkodissa on.
        Nyt faari saa turista toisten rintamaveljien kanssa niitä sotajuttujaan mihin mummu kyllästyi jo vuosikymmenet sitten. Hoito on aianmukaista ja ruoka vaihtevaa sekä faarille mieluista, varsinkin kaikki herkut itapäiväkaffeen kanssa. "Kyllä minun on täällä nyt paljon parempi" sanoi faari kun viimeksi käytiin katsomassa, kovasti oli piristynyt, odotteli itsenäisyyspäivän tansseja :) Mummkin on nykyään kuin toinen ihminen, nuortunut monta vuotta. Kylillä kulkee ja jumpassa ym, nyt kun ei tarvitse olla 24/7 vastuussa toisesta.

        PäästäänEi
        Kun käytetään vielä nykyäänkin sanaa laitospaikka, se tuntuu ikävältä ja kivikautiselta. Palvelukodit ovat nykyään monissa kunnissa modernisoituja, peruskorjattuja, tilavia ja asukkaiden tarpeita vastaavia paikkoja. En oikein ymmärrä, mikä perhekodista tekee paremman. Veljeni on luonteeltaan hyvin erakkomainen. Hän saa ja haluaa olla omissa oloissaan huoneessaan, katsella telkkaria ja nukkua. Äitini on taas seurallisempi. Palvelukodin salista löytyy aina juttukaveri tai monelle riittää, että joku on läsnä. Näin joulunaikaan palvelukodeissa asukkaat leipovat, laulavat, tietovisailevat, joku soittaa pianoa, tulee lauluryhmiä. Ohjelmaa löytyy halukkaille. Totta todella. Palvelukotiin jonotetaan ja päästään, ei jouduta.


      • PäästäänEiJouduta
        siilenämää kirjoitti:

        Aloitus ei koske ongelmaa vaan halusin vertaiskokemusia, miten toisilla kenties asiat ovat hoituneet ja miten ne on järjestetty. Laitokseen emme halua tätä ihmistä vielä antaa. Se ei ole vaihtoehto.

        Te ette halua antaa, entäs hän itse, mitä hän haluaa. Paljon on tulevaan perikuntaan kuuluvia ahneita sukulaisia jotka eivät haluaisi mahdollisen perintörahojen kuluvan vanhuksen hoitoon ja hotopaikkaan, vaikka hoito olisi siellä vanhukselle parempaa ja sopivampaa. Kannattaisi kuitenkin muistaa kenen rahoja ne ovat ja antaa mahdollisuus mahdollisimman hyvään hoitoon hinnasta tinkimättä, jos vanhuksella on omaa omaisuutta millä sen pystyy rahoittamaan.

        En myöskään suosittele ketään valtuuttamaan yhtäkään perillistään edunvalvojakseen.


      • PäästäänEiJouduta kirjoitti:

        Te ette halua antaa, entäs hän itse, mitä hän haluaa. Paljon on tulevaan perikuntaan kuuluvia ahneita sukulaisia jotka eivät haluaisi mahdollisen perintörahojen kuluvan vanhuksen hoitoon ja hotopaikkaan, vaikka hoito olisi siellä vanhukselle parempaa ja sopivampaa. Kannattaisi kuitenkin muistaa kenen rahoja ne ovat ja antaa mahdollisuus mahdollisimman hyvään hoitoon hinnasta tinkimättä, jos vanhuksella on omaa omaisuutta millä sen pystyy rahoittamaan.

        En myöskään suosittele ketään valtuuttamaan yhtäkään perillistään edunvalvojakseen.

        Hänellä on 100% luotto meihin. Ja kuten sanoin, hän ei ole vielä laitoskuntoinen mutta kokee yksin asuessaan itsensä yksinäiseksi ja etenkin yöt pelkää olla yksin. Ja perittävää hällä ei juurikaan ole ;).


      • PäästäänEiJouduta kirjoitti:

        Te ette halua antaa, entäs hän itse, mitä hän haluaa. Paljon on tulevaan perikuntaan kuuluvia ahneita sukulaisia jotka eivät haluaisi mahdollisen perintörahojen kuluvan vanhuksen hoitoon ja hotopaikkaan, vaikka hoito olisi siellä vanhukselle parempaa ja sopivampaa. Kannattaisi kuitenkin muistaa kenen rahoja ne ovat ja antaa mahdollisuus mahdollisimman hyvään hoitoon hinnasta tinkimättä, jos vanhuksella on omaa omaisuutta millä sen pystyy rahoittamaan.

        En myöskään suosittele ketään valtuuttamaan yhtäkään perillistään edunvalvojakseen.

        Päästään Ei
        Tiedän monia tyyppejä, jotka eivät halua äitiään tai isäänsä palvelukotiin. Selityksenä on, että kotona on aina parempi. Vaikka vanhus on kaatunut siellä monta kertaa. Viety lanssilla sairaalaan lonkkaleikkauksiin tai rannemurtumien hoitoon. Muisti lähes mennyt, hygieniasta ei ole tietoakaan. Vielä omaiset selittävät, että vanhus ei suostu lähtemään missään tapauksessa. Ei moni vanhus ole enää kykenevä päättämään, mikä hänelle on parasta. Omaiset pelottelevat vaivaistentaloista, laitoksista, kaikesta pahasta. Omaiset pelkäävät jotain peikkoa jossain ihan itse. Ja rahanmenoa. Ja perinnön valumista palvelukotiin. Mielestäni se on heittelejättöä, kun vanhus jätetään yksin oman onnensa nojaan. Omaiset ovat tyhmiä ja itsekkäitä. Äidillemme hommasimme ulkopuolisen edunvalvojan. Ei todellakaan sukulaista eikä läheistä siihen virkaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Onneksi olkoon. Meidän kunnassa ympärivuorokautiseen hoitoon pääsee vasta kun on kahden ihmisen retuutettava tai täysin muisti pois, karkaileva jne. Kolme kertaa päivässä kymmenen minuuttia kotihoidon käyntejä ei takaa meidän leheisellemme sitä elämänlaatua minkä haluamme hänelle antaa. Siksi olemmekin kyselemässä toisten kokemuksia.

        Ympärivuorokautisella hoidolla on aikanas ja paikkansa mutta meillä se ei ole nyt.

        siilenä
        Äitini pääsi yksityiseen ympärivuorokautiseen tehostettuun palvelukotiin kävelevänä, rollin avulla,itse syömällä, itse käymällä Wc:ssä. Siellä on äitiäni nuorempia ja suhtkoht hyväkuntoisia. Ihmisiä on laidasta laitaan. Jotkut nyt vain eivät voi asua kotona.


      • yksilesken kirjoitti:

        siilenä
        Äitini pääsi yksityiseen ympärivuorokautiseen tehostettuun palvelukotiin kävelevänä, rollin avulla,itse syömällä, itse käymällä Wc:ssä. Siellä on äitiäni nuorempia ja suhtkoht hyväkuntoisia. Ihmisiä on laidasta laitaan. Jotkut nyt vain eivät voi asua kotona.

        Muista lahjani sinulle.


      • yksilesken kirjoitti:

        siilenä
        Äitini pääsi yksityiseen ympärivuorokautiseen tehostettuun palvelukotiin kävelevänä, rollin avulla,itse syömällä, itse käymällä Wc:ssä. Siellä on äitiäni nuorempia ja suhtkoht hyväkuntoisia. Ihmisiä on laidasta laitaan. Jotkut nyt vain eivät voi asua kotona.

        siile
        Mitä, ei yhtään kirjoitusvirhettä. Kukahan lie kirjoittanut?


      • maissiiii
        siilenämää kirjoitti:

        Juuri näin. Sitä olemme nyt hakemassa.

        Perhehoitoa voi käyttää myös osa-aikaisena,
        esim omaishoitaja voi aamuisin viedä ikäihmisen perhehoitoon kun menee töihinsä ja saa tehdä työnsä huolettomasti ja ikäihmisellä on seuraa koko päivän, ei tarvitse olla yksin koko päivää. Töiden jälkeen sitten hakee kotiin omaisensa ja ei tarvitse taas olla yksin öitäkään.
        Se sikäli hyvä juttu, että jos omaishoitaja tarvitsee kokoaikaista vapaata, silloin ikäihmisellä on jo tuttu paikka mihin mennä.


    • vammaishoito

      Kysymyksesi työura vai omaishoitajuus.

      Olemme suurin osa uramme joko tehneet tai teemme uramme loppusuoraa. Ilmeisesti tästä syystä keskustelu pyörii vanhuksissa, eikä uran keskeyttämisessä, jonka eteen nuoremmat henkilöt työuransa alku-tai keskivaiheessa olevat joutuneet, esim. vammaisen lapsen hoitojärjestelyissä.
      Tiedän tapauksen, jossa äiti aviperon jälkeen jäi kotiin vammaisen lapsen omaishoitajaksi.

      Olen miettinyt miten kuten tässä tuntemassani tapauksessa voi pian käydä ja mikä on äidin (57-vuotta) kohtalo kun aikuinen vammainen lapsi haluaakin nyt omilleen asumaan. Palvelukoti on hakusessa, mutta toistaiseksi tarjotut paikat eivät ole äidille kelvanneet.

      Romahtaako äidin tulopohja? Eläkettäkään hän ei ole vielä oikeutettu saamaan.

      • Menettäähän hän vammaisen eläkkeen ja omaishoidontuen ja hoitotuen, jos se on? Vai? Jäljelle jäänee mahdollinen työeläke jos sitä on karttunut ja jos se on pieni, siihen kansaneläke lisäksi.


      • Terve.vaanmenoa

        57- vuotias palvelukotiin? Ja ollut omaishoitaja. Juokse suolle trollaamaan


      • vammaishoito
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        57- vuotias palvelukotiin? Ja ollut omaishoitaja. Juokse suolle trollaamaan

        Lue ja ymmärrä.


    • kmmki

      Tässä kylässä vammaisille ja iäkkäille järjestetään avustajia. Eli ammattitaitoa vailla olevia (naisia) ja perusliksa on 10€/tunti. Kotisairaanhoito käy ottamassa verikokeet yms. Vaippaa ja muuta tarviketta saa kunnasta. Sossu tekee päätöksen avustajan rahoituksesta. Ensin saa muutaman tunnin/päivä ja seuraavan sairaalakeikan jälkeen enemmän tunteja. Tiedän jonkun, jolla on avustaja öisinkin hengitysongelmien vuoksi.

      • kmmk
        Kerrohan minkä ikäisiä hoivattavat ovat?


      • siilenämää

        Meidän punaisellamme avustaja on lähiomainen. Toistaiseksi ei tarvita ei vaippoja eikä vieraita avustajia kun omiakin on.


      • värikästä
        siilenämää kirjoitti:

        Meidän punaisellamme avustaja on lähiomainen. Toistaiseksi ei tarvita ei vaippoja eikä vieraita avustajia kun omiakin on.

        Viittaako tuo punainen ihonväriin vai poliittiseen kantaan?


      • maissiiii

        Ilmeisesti kirjoitat henkilökohtaisista avustajista, jotka hoituvat vammaispalvelun kautta,
        harvemmn kait pelkän iän perusteella on mahdollisuutta saada henkilökohtaista avustajaa, tarvitaan kehitys, liikunta tai aistivamma, että saa henkilökohtaisen avustajan..
        Kunta myöntää ja sehän riippuu vammasta mitä koulutusta edellytetään. Monilla hoitajilla on lähihoitajan koulutus, usein alaa opiskelevat hakeutuvat moisii hommiin. Kait ne jossain lyhyesti kurssittavatkin halukkaita.
        Jos haluaa henkilökohtaiseksi avustajaksi kannattaa vain ilmoittautua kuntaan.
        Avustaja tekee juttuja joihin vammautunut ei itse pysty tai saa tehdä.


      • maissiiii kirjoitti:

        Ilmeisesti kirjoitat henkilökohtaisista avustajista, jotka hoituvat vammaispalvelun kautta,
        harvemmn kait pelkän iän perusteella on mahdollisuutta saada henkilökohtaista avustajaa, tarvitaan kehitys, liikunta tai aistivamma, että saa henkilökohtaisen avustajan..
        Kunta myöntää ja sehän riippuu vammasta mitä koulutusta edellytetään. Monilla hoitajilla on lähihoitajan koulutus, usein alaa opiskelevat hakeutuvat moisii hommiin. Kait ne jossain lyhyesti kurssittavatkin halukkaita.
        Jos haluaa henkilökohtaiseksi avustajaksi kannattaa vain ilmoittautua kuntaan.
        Avustaja tekee juttuja joihin vammautunut ei itse pysty tai saa tehdä.

        maissi
        Yli 60-vuotias ei saa kotiinsa sossun kustantamaa henkilökohtaista avustajaa.


      • kmmki

        Avustettavat ovat iältään koulukersoista senioreihin. Mun tuntemat ovat 50-75v ja asuvat raputtomissa asunnoissa ja nuppi pelittää. Paitsi yksi asui muutaman rapun päässä kerrostalossa ja avustettiin päiväsaika. Hän kuulemma käytti turvaranneketta turhan usein ja se otettiin pois. Hän muutti sitten hoivakotiin jotai 60v:na (Parkinson).

        Kunta voi laittaa sähköoven helpottamaan pyörätuolilla kulkemista. Yx 50v rouva kävi taksiseteleillä harrastuksissa ja taksikuski auttoi kai sänkyyn, kun ei ollut avustajaa iltaisin vaan päivisin 7h. Sitten hänelle tuli sairaalakeikka (yli 3kk) ja nyt hänellä on avustaja yli 12h/pv. Ei pääse enää harrastukseen. Joku kunnan tyyppi oli laittamassa häntä hoitokotiin jo aiemmin, muttei halua.

        75v asuu yksin ja avustetaan 6-8h päivällä 2h illalla. Pelkää öisin ja viikonloppuisin. Jonottaa hoitokotiin, muttei vielä pääse. Muistisairaiden kotiin ei pääse, kun on monisairas. Yksityiseen kotiin ei pääse, kun tarvii hoitoa eli sitoo työvoimaa. Kunnan kotiin ei pääse, huonompia edessä. Vierastaa yövartijaa (mies) ja yöpartion kai peruutti, kun jännitti heitä. Toivoo jo nukkuvansa pois. 4 diagnoosia eikä saa dosettiaan auki. Kahvikupin jaksaa nostaa, mutta sekin voi pudota. Vuosi sitten oli vain päiväapu hänelläkin.

        Kunnasta voi kysellä apuvälineitä ja sanoa vanhukselle, että kokeillaan, kun ilman saadaan. Voihan sitten ostaa oman sopivan mallin. Poikkilakanoita ja alusia saa kunnasta (kotisairaanhoito) ja nosturin päättää fysikaalisen työntekijä.


      • maissiiii
        yksilesken kirjoitti:

        maissi
        Yli 60-vuotias ei saa kotiinsa sossun kustantamaa henkilökohtaista avustajaa.

        Ehkä tuokin asia on kuntakohtainen, koska rohkenen olla erimieltä tuosta asiasta.


      • kmmki
        maissiiii kirjoitti:

        Ehkä tuokin asia on kuntakohtainen, koska rohkenen olla erimieltä tuosta asiasta.

        Terve alle 65v ei varmaan saakaan, mutta onhan se aika tavallista, että vanhetessa vaivat nuortuu! Tuolla henkilökohtaisella avulla mahdollistetaan iäkkäiden kotioloissa selviytyminen ja kallis 24h-hoito siirtyy kauemmas, joten arvelen, että iäkkäätkin saavat apua kotiinsa. Tuntemani 75v asiat menevät Vammaislain mukaan. Hänellä on asunto kunnossa ja nämä tuntemani asuvat terveyskeskuksen lähellä. Kauemmas voi olla vaikeaa saada avustajaa eikä kunnon avustajaa aina löydy.


    • Olin töissä kun mieheni sairastui niin että ei pärjännyt yksin. Sattui sopivasti että jouduin lomautetuksi samoihin aikoihin.
      Lupasin huolehtia hänestä vähän aikaa, Sitten töitä taas alkoi olemaan, yritin käydä aika kauan töissä ja huolehtia miehestä samaan aikaan. Onneksi oli hyvä naapuri joka kävi katsomassa ja auttamassa häntä korvausta vastaan.
      Myöhemmin jäin hoitamaan kokoaikaisesti. Otin lopputilin kun pärjäsin vuokratuloilla aika hyvin. Panin oman asuntoni vuokralle ja oli ennestään yksi vuokralainen. Muutin miehen kans samaan asuntoon. Omaishoidontuki on lähinnä vitsi työn sitovuuteen verrattuna, sain sitä noin reilun kolmesataa euroa kk.
      Eläkkeen määrään omaishoito vaikutti, mutta pärjään ihan hyvin nykyisellä eläkkeelläkin.

      • Muuanukkeli

        Tottakai pärjäät kun on omaisuutta, vuoratuloja


      • Hoidin sitten niin kauan kun alkuun pääsin että sanoivat intervallipaikassa että hoidettavaani on mahdotonta hoitaa yksin kotona, lomillani on siellä ollut aina kaksi hoitajaa ja sittenkin ollut raskas.
        En edes huomannut raskautta olin niin tottunut tekemään kaiken itse.
        Pidin kuitenkin vapaata joka viikko Perjantaista Sunnuntai-iltaan. Sekin vaikutti omaishoidontukeen ja ylimääräisiltä vapailta meni täysi hoitomaksu kunnes hoitokatto täyttyi.
        En olisi halunnut luovuttaa, jälkeenpäin vasta tajusin että aikamoisesssa präsissä olin ollut.
        Mies sai vuodeosastolta yhden hengen huoneen, kävin syöttämässä kerran päivässä jos olin lähettyvillä.
        En tunne mitenkään uhrautuneeni, vapaaehtoistahan omaishoito on, ei siihen kukaan voi pakottaa.


    • Pashat tässä mitään hätää ole.
      Tämäkin aloitus on jo vuoden/kuukausia vanhaa mainostusta kaupallisten hoito-laitoksien puolesta.
      Erittäin häpeällisiä aloituksen-vedätyksiä rahakkaasta aiheesta.
      Varsinaiset aidosti hätäiset kirjoittavat sinne sairaitten/vanhusten aloituksiin.
      Eivät he kirjoittele tällaiseen 60 keskusteluun.

      H.

      • Tunnen jopa neljä-viisikymppisiä Alzheimerin uhreja, ei hoidon tarve aina ole iästä kiinni.
        Nytkin minua paljon nuorempi sai diagnoosin muistisairauteen,
        Sekin kulkee suvussa, meillä ei tietääkseni ole muistisairautta isän eikä äidin puolelta, onneksi.
        Kyllä ihmisen elämä on korvien välissä, vaikka olisi fysiikkaa toisillekin jakaa, mutta jos pää ei toimi niin peli on menetetty.
        En pidä pahana vaikka asiaa käsiteltäisiin täällä palstallakin.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Tunnen jopa neljä-viisikymppisiä Alzheimerin uhreja, ei hoidon tarve aina ole iästä kiinni.
        Nytkin minua paljon nuorempi sai diagnoosin muistisairauteen,
        Sekin kulkee suvussa, meillä ei tietääkseni ole muistisairautta isän eikä äidin puolelta, onneksi.
        Kyllä ihmisen elämä on korvien välissä, vaikka olisi fysiikkaa toisillekin jakaa, mutta jos pää ei toimi niin peli on menetetty.
        En pidä pahana vaikka asiaa käsiteltäisiin täällä palstallakin.

        Varsinaiset aidosti hätäiset kirjoittavat sinne sairaitten/vanhusten aloituksiin.
        Eivät he kirjoittele tällaiseen 60 keskusteluun.

        H.


      • Eläpä höpötä. Aloituksen olet ymmärtänyt päin perhettä. Se on paremminki puolustuspuhe inhimillisen kotihoidon puolesta.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Tunnen jopa neljä-viisikymppisiä Alzheimerin uhreja, ei hoidon tarve aina ole iästä kiinni.
        Nytkin minua paljon nuorempi sai diagnoosin muistisairauteen,
        Sekin kulkee suvussa, meillä ei tietääkseni ole muistisairautta isän eikä äidin puolelta, onneksi.
        Kyllä ihmisen elämä on korvien välissä, vaikka olisi fysiikkaa toisillekin jakaa, mutta jos pää ei toimi niin peli on menetetty.
        En pidä pahana vaikka asiaa käsiteltäisiin täällä palstallakin.

        Hönksi höpöttää lämpimikseen. Yrittää tahallaan saada närästystä aikaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Hönksi höpöttää lämpimikseen. Yrittää tahallaan saada närästystä aikaan.

        Varsinaiset aidosti hätäiset kirjoittavat sinne sairaitten/vanhusten aloituksiin.
        Eivät he kirjoittele tällaiseen 60 keskusteluun.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Varsinaiset aidosti hätäiset kirjoittavat sinne sairaitten/vanhusten aloituksiin.
        Eivät he kirjoittele tällaiseen 60 keskusteluun.

        H.

        Ja höpöt höpöttää höpöjä.


      • hunksz kirjoitti:

        Varsinaiset aidosti hätäiset kirjoittavat sinne sairaitten/vanhusten aloituksiin.
        Eivät he kirjoittele tällaiseen 60 keskusteluun.

        H.

        Hätä voi tulla yllättäen, asioilla on tapana järjestyä, on kokemusta. Et kai pelkää vanhuuta ja sairautta kun olet noin kriittinen?
        Itse toivon että eutanasia tulisi nopeasti lailliseksi, en halua virua kenenkään riesana.
        Nyt on asiat oikein hyvin, mutta tulevaa ei pysty ennakoimaan, minkään ikäinen.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Hätä voi tulla yllättäen, asioilla on tapana järjestyä, on kokemusta. Et kai pelkää vanhuuta ja sairautta kun olet noin kriittinen?
        Itse toivon että eutanasia tulisi nopeasti lailliseksi, en halua virua kenenkään riesana.
        Nyt on asiat oikein hyvin, mutta tulevaa ei pysty ennakoimaan, minkään ikäinen.

        Jos eutanasia joskus hyväksytään se ei koske vanhusten raihinaistumista eikä ole siihen ratkaisu lainkaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Jos eutanasia joskus hyväksytään se ei koske vanhusten raihinaistumista eikä ole siihen ratkaisu lainkaan.

        Mielestäni ihmisen pitäisi saada päättää asiasta silloin kun on vielä siihen kykenevä. Olen tehnyt hoitotestamentin jossa teen selväksi kuinka kanssani pitää toimia. Jos joku ei halua olla toisten varassa elävä niin miksi sitä ei hänelle suotaisi.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Mielestäni ihmisen pitäisi saada päättää asiasta silloin kun on vielä siihen kykenevä. Olen tehnyt hoitotestamentin jossa teen selväksi kuinka kanssani pitää toimia. Jos joku ei halua olla toisten varassa elävä niin miksi sitä ei hänelle suotaisi.

        Siksi kun se on lain varaista toimintaa ja sellaista lakia ei suomessakaan ole että vahuksrt normaaliin raihinaistumiseen liittyen saisivat eutanasian.


      • siilenämää kirjoitti:

        Siksi kun se on lain varaista toimintaa ja sellaista lakia ei suomessakaan ole että vahuksrt normaaliin raihinaistumiseen liittyen saisivat eutanasian.

        Luonnollista raihnaistumista tulee jokaiselle jossain vaiheessa, en minäkään sellaiseen eutanasiaa haluaisi.
        Olen nähnyt paljon ihmisiä jotka eivät ole tässä maailmassa enää, kuitenkin vielä nielevät ruokansa, se onkin sitten ainoa asia mikä vielä jotenkin toimii, joten eivät kuole ainakaan nälkään.
        Näin voi jatkua hyvinkin kauan, nämä ovat myös täysin tavoittamattomissa henkisesti.
        Sitten on joitakin kiputiloja että ei mikään lääkitys tahdo auttaa ja koulema olisi odotettavissa. Monesti heidät lääkitään niin että nukkuvat, se kyllä nopeuttaa kuolemaa.
        Ei eutanasiaa pidä tehdä henkilölle jolla ei ole hoitotestamenttia jossa oma tahto tulee selkeästi esille.


    • hytinäx1

      Kun luki vastauksia niin sain sellaisen kuvitelman että henkilö pelkää olla yksin iltaisin ja öisin kodissaan, mutta muuten pärjää muuten itsekseen ja on omatoiminen. No eikö tämä henkilö voi ottaa vuokralle luotettavaa sukulaishenkilöä tai tuttavaa. Tai jos tällä henkilöllä on yksinasuva sisko/veli niin eikö hän voisi muuttaa henkilön luokse asumaan?
      Voisko asuntoon tehdä jokin ratkaisu että kummalakin olisi kuitenkin se oma rauha ja reviiri jos haluaisi olla yksikseenkin?

      • Näitä tapauksia on yhtä monta erilaista kuin on kohtaloakin.
        Äitini oli pitkälle yli yhdeksänkymppiseksi täysissä voimissaan, henkisesti ja fyysisesti. Teki itse ruokanas ja siivosi. Kun hänen lääkitystään alkoi joku innokas lääkäri muuttamaan niin kaikki meni päin honkia.
        Ainoa lääkitys oli sydämen toiminnan vajaukseen.
        Lääkärit eivät hevin myönnä tehneensä väärän diagnoosin määrätessään jonkin tärkeän lääkkeen lopetettavaksi. Näitä valitettavia tapauksia on pilvin pimein.
        Äiti eli pitkän hyvän elämän, loppu oli vain liian vaikea kun ei suostuttu antamaan entistä lääkitystä. Kuolemaa se nopeutti, lieneekö ollut tarkoituskin.


      • Jalat ja kädet toimii, ongelma on muistisairaus. Kumppanin tulisi olla sellainen joka jaksaa olla muistisairaan kanssa.


    • teretule

      lopetin 58 vuotiaana tietenkin yritin säilyttää työpaikan ammattiliitto yritti auttaa, otin virkavapaata vuoden ja sain, en sitten lisää siis lopetin. En ole saanut mitään korvausta vain omilla rahoilla ja hyvin toimii ei ole lesken eläkettä kuin ihmemaassa Suomessa.

    • fhimsff

      - vanhoilla työntekijöillä oli 90-luvull valintaoikeus - jääkö markkamääräisesti pienemmälle työeläkkeelle aiemmin kuin 58-vuotiaana - työvuosia kertyi enemmän kuin 40v kuitenkin - silleen loppuunajettuja raakkeja suoraan sanottuna. Omaishoitajaksikin kelvoton tapaus totaalisen uupumuksensa kera.

      • Nykyisin eläkeikä 64v ja koko ajan nousee. Tämän päivän ja nuoremmat sukupolvet eivät taida 40 vuoden työuraan päästä kun töitä joko ei ole ollenkaan tai työllistetään niin myöhään.


      • Tiritiriteijaa
        siilenämää kirjoitti:

        Nykyisin eläkeikä 64v ja koko ajan nousee. Tämän päivän ja nuoremmat sukupolvet eivät taida 40 vuoden työuraan päästä kun töitä joko ei ole ollenkaan tai työllistetään niin myöhään.

        Minä olin vuoden verran työssä vuorotteluvapaan sijaisena henkilölle, joka käsittääkseni huolehti tuona aikana omaisestaan. Hän ei ollut vielä aivan eläkeikäinen ja palasi työhön. Arvelisin kuitenkin, että vuorotteluvapaan aikana olisi mahdollisuus kartoittaa tilannetta ja etsiä vaikkapa laitospaikkaa omaiselleen. Tai jatkaisiko joku toinen mahdollisesta sisarussarjasta niin ikään vuorotteluvapaan turvin?


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Minä olin vuoden verran työssä vuorotteluvapaan sijaisena henkilölle, joka käsittääkseni huolehti tuona aikana omaisestaan. Hän ei ollut vielä aivan eläkeikäinen ja palasi työhön. Arvelisin kuitenkin, että vuorotteluvapaan aikana olisi mahdollisuus kartoittaa tilannetta ja etsiä vaikkapa laitospaikkaa omaiselleen. Tai jatkaisiko joku toinen mahdollisesta sisarussarjasta niin ikään vuorotteluvapaan turvin?

        Tiritiri
        Miksi käytät laitospaikka-sanaa. Älkää puhuko vanhuksille ja sairailla laitoksesta. Puhukaa uudesta kodista. Laitos viittaa vankilaan.


      • Tiritiriteijaa
        yksilesken kirjoitti:

        Tiritiri
        Miksi käytät laitospaikka-sanaa. Älkää puhuko vanhuksille ja sairailla laitoksesta. Puhukaa uudesta kodista. Laitos viittaa vankilaan.

        Anteeksipyyntöni. Olen ollut työssä Kansaneläkelaitoksella ja joskus jopa hakenut poliisilaitokselta rikosrekisteriotteen toimittaakseni sen nähtäväksi johonkin oppilaitokseen.


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Anteeksipyyntöni. Olen ollut työssä Kansaneläkelaitoksella ja joskus jopa hakenut poliisilaitokselta rikosrekisteriotteen toimittaakseni sen nähtäväksi johonkin oppilaitokseen.

        Tiri
        Totta on että näissä paikoissa on laitossana. Mutta tiedän, että vanhuksia pelottaa kun heille puhutaan laitokseen siirtymisestä. He kysyvät, mitä pahaa olen tehnyt, kun minut pistetään laitokseen. Palvelukoti on hyvä jo sanana. Äidillemme aina sanomme että hän on viiden tähden hotellissa. Äitini niinkuin veljenikin yksiöt olemme tehneet sisartemme kanssa niin kodinomaiseksi kuin mahdollista. Tuoneet heidän omia tavaroitaan ja verhojaan. Veljeni sanookin että tämähän on samanlainen mutta siistimpi kuin hänen entinen yksiönsä.


      • Tiritiriteijaa
        yksilesken kirjoitti:

        Tiri
        Totta on että näissä paikoissa on laitossana. Mutta tiedän, että vanhuksia pelottaa kun heille puhutaan laitokseen siirtymisestä. He kysyvät, mitä pahaa olen tehnyt, kun minut pistetään laitokseen. Palvelukoti on hyvä jo sanana. Äidillemme aina sanomme että hän on viiden tähden hotellissa. Äitini niinkuin veljenikin yksiöt olemme tehneet sisartemme kanssa niin kodinomaiseksi kuin mahdollista. Tuoneet heidän omia tavaroitaan ja verhojaan. Veljeni sanookin että tämähän on samanlainen mutta siistimpi kuin hänen entinen yksiönsä.

        Ei huono vaihtoehto ollenkaan. Kokemusta on lisäksi siitä, että kunnon heikettyä ja liikkumisten vähennyttyä voi muuttaa vieläkin pienempään "yksiöön" ja vähentää omien huonekalujen ja taulujen määrää. Sänkykin vaihdettiin tarkoituksenmukaisemmaksi laitossängyksi oman kotisängyn sijaan. Ei siis tarvinnut vanhuksen ostaa omaa moottorisänkyä.

        Eilen kävi eräs tuttava hakemassa autotallista pesän viimeisen huonekalun eli peilipöydän. Yksi taulu on enää sijoittamatta omalle seinälleni.


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Ei huono vaihtoehto ollenkaan. Kokemusta on lisäksi siitä, että kunnon heikettyä ja liikkumisten vähennyttyä voi muuttaa vieläkin pienempään "yksiöön" ja vähentää omien huonekalujen ja taulujen määrää. Sänkykin vaihdettiin tarkoituksenmukaisemmaksi laitossängyksi oman kotisängyn sijaan. Ei siis tarvinnut vanhuksen ostaa omaa moottorisänkyä.

        Eilen kävi eräs tuttava hakemassa autotallista pesän viimeisen huonekalun eli peilipöydän. Yksi taulu on enää sijoittamatta omalle seinälleni.

        Tiritiri
        Nyt on ymmärryksessäni jotain vikaa. Mikä pieni "yksiö". Äidilläni ja veljelläni on talon puolesta sähkösängyt. Vai eroaako ne jotenkin mottorisängyistä? Vai onko kysymys kuolemasta? Nyt meni kirjoituksesi täysin ulapalle.


      • Tiritiriteijaa
        yksilesken kirjoitti:

        Tiritiri
        Nyt on ymmärryksessäni jotain vikaa. Mikä pieni "yksiö". Äidilläni ja veljelläni on talon puolesta sähkösängyt. Vai eroaako ne jotenkin mottorisängyistä? Vai onko kysymys kuolemasta? Nyt meni kirjoituksesi täysin ulapalle.

        Kotiyksiössä olisi mielestäni keittomahdollisuuskin huoneen ja kylpyhuoneen lisäksi.

        Äidilläni oli aluksi omasta takaa kokonainen yhtenäinen makuuhuoneen kalusto eli sänky, yöpöytä ja kampauspöytä raheineen sekä tietysti muutama kukkapöytä ja istuimia ja kahvikuppien laskutilaa myös vieraita varten. Oli annettu myös tarkat ohjeet koskien tekstiileitä, joiden tuli olla ennen kaikkea paloturvallisia. Matot, verhot ja vuodevaatteet hankittiin varta vasten tämä seikka huomioiden.

        Hän muutti useampaan kertaan pelkästään hoidollisista lähtökohdista (tai remontin vuoksi evakkoon) tarkoituksenmukaisempaan omalla kylpyhuoneella varustettuun asuinhuoneeseen, jossa yhteydessä myös kalustusta tarkoituksenmukaistettiin. Jossain vaiheessa omaan sänkyyn laitettiin talon puolesta turvalaita. Lopuksi koko sänky vietiin pois ja tilalle hän sai laitossängyn, samanlaisen kuin oli terveyskeskuksessa, jossa hän kuoli.


    • Joskus kyseessä on vanha avopari. Toinen dementoituu ja toinen ei jaksa hoitaa tai ylipäätään elää toisen kanssa kun ei jaksa. Onko vaihtoehtona erilleen muuttaminen tai jopa tämän parin erottaminen ennen kuin pahempaa kaltoinkohtelua alkaa tapahtumaan. Voiko ratkaisun tehdä toisten puolesta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe