Lieksaan asumaan?

N_31

Heippa!

Kertokaahan paremmin tietävät, että millainen paikka Lieksa on asua? Mitä hyvää, mitä kehitettävää?

Tilanteeni on semmoinen, että olen koko elämäni kohta 32v asunut täällä eteläisessä Suomessa, ja jo muutaman vuoden ajan on tuntunut että veri vetää väljemmille vesille, etenkin itä-pohjois -akselin suuntaan. Nyt olisi työpaikka kiikarissa Lieksasta, mutta ennen hakemista kiinnostaa tietenkin tietää mihin sitä mahdollisesti olisi muuttamassa.

Uudelta asuinpaikalta toivon ennen kaikkea rauhallisuutta, luonnonläheisyyttä , helvetin hektisen elämäntyylin muutosta vähän leppoisampaan suuntaan ja selväjärkisiä kanssa-asujia. Nykyisen asuinpaikan väestössä on omaan makuuni liian paljon nistejä ja mamuja (ja tämä ei ole rasistinen kommentti, vaan fakta - heitä on, ja itse asun mieluummin kantaväestövoittoisessa ympäristössä). Mikä on esim. kyseisten väestönosien tilanne Lieksassa?

Toivon ensisijaisesti asiallisia vastauksia, toki ne asiattomatkin kertovat varmasti jotain...

Mukavaa joulunalusaikaa kaikille lieksalaisille :)

43

1677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60v.asunut-lieksassa

      Kaikkea mainitsemaasi löytyy lieksasta, ja jonkinverran myös noita haittapuoliakin! On lieksassa maahanmuuttajia, ja useita eri kansallisuuksia, mutta ei niistä ole ollut haittaa minulle ainakaan, rauhallista porukkaa ovat olleet! Nistejä kait on jokunen, ja onhan niitä kaikkialla, luulisin!
      Rauhaa ja luontoa jos kaipaat, niin sitä löytyy, ja asuntojakin on tarjolla, jopa ostaa tai vuokrata, eikä ole pahan kalliitakaan!
      Suosittelen asumisen kokeilua täällä, ja ainahan sitä voi vaihtaa maisemaa jos ei viihdy!

    • reunallakohanseoli

      Hyvä asuinalue on esimerkiksi Mähkö, Reunatiellä asuu todella onnellisia ihmisiä. Rauhallinen mutta mukavasti värisevä.

    • viisas.neuvo

      Jos kerran kaipaat selväjärkisiä kanssa-asujia älä muuta Lieksaan!!!!

    • Rauhallinen pikkukaupunki.Luontoa ja luonnonrauhaa löytyy riittämiin jos tykkää metsässä liikkua.Asunnot/talot todella halpoja jos pitemmpäänkin viihdyt.Yllätyt positiivisesti jos pelkästään tämän palstan perusteella mielikuva Lieksasta ; )

      • N_31

        Kiitos vastausestasi! Tuollainen juuri on minunkin mielikuvani Lieksasta, ja toivon todella ettei tämä palsta ole koko totuus sen väestöstä :D


    • ljkguigyugggg

      Jos haluat läähättää kieli vyönalla ja painella ruuhkissa, ja katsella kyrpiintyneen näköisiä eläjiä, joilla on aina tatti otsassa, niin sitten kannattanee asua lieksan ulkopuolella! Siis jos viihdyt sisäsiittoisten, lieksan ulkopuolisten seurassa helsinki on siihen oiva paikka!

      • Iiiigkgkfkf

        Jonkun pitää ne työtkin tehdä jotta Lieksassa saadaan vetää lonkkaa.


    • sisäsiittoinen.lieksa

      Lieksa, tuo umpimielisten, sivistymättömien ja ajassa ajat sitten pysähtyneiden, viimeinen tyyssija. Serkkujen väliset avioliitot hyvin yleisiä, mikä näkyy jo katukuvassakin. Viimeiset järkevät ovat ajat sitten jättäneet paikan. Ainoa asia, mihin reppanat vetoavat, on luonto = metsä, jota Suomessa on kaikialla.

      • N_31

        No eikö sitten olisi hyvä että sinne muuttaisi joku ulkopuolinen lisääntymisiässä oleva naisihminen tuomaan rikastusta geenistöön että olisi edes mahdollinen vaihtoehto sille serkulle? ;)


    • PönttöHimmeenä

      Tänne vaan, tervetuloa. Täällä on kaikkea mitä tarvitset.
      Lieksassa terveyttään voi, kannattaa ja pitää hoitaa metsässä. Muualla sitä ei näet voi tehdä. Kulttuuria ei ole juuri koskaan tarjolla, ellei sellaiseksi katsota marketin nurkalla tupakointia ja maahan syljeskelyä tai pubissa hönöttelyä. Näin ollen terveyttään, mielenterveys mukaan lukien, ei voi hoitaa oikeastaan missään muualla kuin metsässä.
      Onhan se vähän yksipuolista ja sekin voi aiheuttaa sairastumisen, mutta mikäpä ei voisi. Mukavampi tietysti olisi jos olisi vaihtoehtoja.
      Sitten kun sairastut voit mennä jonoon, mutta muistathan, että jonossa on muitakin - paljon. Se jono on terkkarilla.
      Lähin kaupunki, jos yhtäkkiä palaisit tajuihisi ja alkaisit kaivata taas kaupunkiin, on sadan kilsan päässä. Se on Joensuu ja Joensuussa on muutakin kulttuuritarjontaa. Kuopio on melkein kahdensadan kilsan päässä ja siellä sitä kulttuuritarjontaa löytyy vielä enemmän, mutta kuopiolaiset ovat savolaisia ja se on vähän arveluttavaa. Lisäksi sinne on hankala mennä Lieksasta, joten unohda se tai muuta suoraan Kuopioon. Lieksalla ja Nurmeksellakin on kaupungin status, mutta vain status - ei juuri muuta.
      Lieksassa, kuten kaikissa pikkuyhteisöissä on kivoja ihmisiä. Ne ihmiset ovat jakautuneet kuppikunniksi ja niissä ne ovat kivoja vain toisilleen, eivät tietenkään aina.
      Muualta tullutta ei takuulla oteta joukkoon, koska muukalainen saattaisi tuoda outoja ajatuksia muassaan ja satoja vuosia jatkunut perinne voisi saada ikävän "oksan". Sellaisen "poikaoksan" joka tärvelee tukkipuusta ison pätkän. Uusien ajatusten seuraukset voisivat olla karmeita ja pahimmillaan paikalliset asukit alkaisivat ajatella, ettei LIeksa olekaan maailman keskipiste.
      Älä silti jätä muuttamatta Lieksaan, koska ajanoloon supeudut tai muutat pois - tai kuolet.
      Rehellisesti sanoen, jos olet älykkö ihan oikeasti - jota en oikein usko - sinun ei kannata muuttaa Lieksaan. Oletan kuitenkin, että päässäsi olevassa valosarjassa on useita pimeitä "ledejä", joten tänne vaan.
      Ai niin, vielä muuan asia. Tuo sinun aloituksesi on todella surkea provo.

      • N_31

        No sinähän se taidatkin olla oikein älyn ja valon lahja maailmalle, jolla ledit palaa ja vilkkuu sateenkaaren väreissä vähintään Slayerin tahtiin :D Kiitos kattavasta ja herttaisesta analyysistäsi, tuon perusteella on melkein pakko päästä katsomaan millaisesta äitimaan kohdusta kasvaa noin elinvoimaista vihaa omaa asuinpaikkaansa kohtaan.

        Aloitukseni ei kaikessa surkeudessaan ollut provo, olen ihan tosissaan harkinnut asuinpaikan vaihtoa. Ennen kuin tilanne menee yhtä huonoksi kuin sulla. Olen koko elämäni asunut kaupungissa, isommassa kuin Joensuu, mutta en käytä kaupungin tarjoamia palveluita tai kulttuuritarjontaa nykyään käytännössä lainkaan koska en koe niihin mielenkiintoa ja keskustassa pyörii enimmäkseen mamulaumoja ja narkkeja. Tässä kaupungissa kovinkaan monella ei mene kauhean hyvin, on paljon työttömyyttä ja huumeongelmaa sun muuta, mikä tämän luokan mittakaavassa häiritsee koko ajan vain enemmän, kun huonostivoivia ihmisiä ei pääse käytännössä minnekään karkuun.

        Parempia päiviä sinulle, ja mieti säkin poismuuttoa nykyisistä kuvioista, jos se siitä vähän helpottaisi :)


      • PönttöHimmeenä
        N_31 kirjoitti:

        No sinähän se taidatkin olla oikein älyn ja valon lahja maailmalle, jolla ledit palaa ja vilkkuu sateenkaaren väreissä vähintään Slayerin tahtiin :D Kiitos kattavasta ja herttaisesta analyysistäsi, tuon perusteella on melkein pakko päästä katsomaan millaisesta äitimaan kohdusta kasvaa noin elinvoimaista vihaa omaa asuinpaikkaansa kohtaan.

        Aloitukseni ei kaikessa surkeudessaan ollut provo, olen ihan tosissaan harkinnut asuinpaikan vaihtoa. Ennen kuin tilanne menee yhtä huonoksi kuin sulla. Olen koko elämäni asunut kaupungissa, isommassa kuin Joensuu, mutta en käytä kaupungin tarjoamia palveluita tai kulttuuritarjontaa nykyään käytännössä lainkaan koska en koe niihin mielenkiintoa ja keskustassa pyörii enimmäkseen mamulaumoja ja narkkeja. Tässä kaupungissa kovinkaan monella ei mene kauhean hyvin, on paljon työttömyyttä ja huumeongelmaa sun muuta, mikä tämän luokan mittakaavassa häiritsee koko ajan vain enemmän, kun huonostivoivia ihmisiä ei pääse käytännössä minnekään karkuun.

        Parempia päiviä sinulle, ja mieti säkin poismuuttoa nykyisistä kuvioista, jos se siitä vähän helpottaisi :)

        Aluksi vastaus tuohon loppuun; muutan pois Lieksasta.
        Uskon kun sanot, ettet käytä kulttuuripalveluita. Se näkyy jo tuossa kommentoinnissasi ja asenteessasi. Siltä pohjalta ajatellen olet oikein sopiva asukki Lieksaan.
        Huvittavaa kun sanot, että siellä eteläisessä Suomessa on paljon työttömyyttä. Se tuntuu koomiselta Lieksan työttömyystilanteen tuntevan ajatuksissa. Lieksan työttömyys% on yli 20 ja kunta muutenkin useammillakin mittareilla mitaten yksi koko maan säälittävimmistä.
        Viimeisin mittaus koski lapsiperheiden määrää kunnassa, suhteutettuna asukaslukuun. Vertailussa oli 311 kuntaa koko maasta ja Lieksa oli sijalla 304.
        Miltä tulevaisuus näyttää? Onkohan Lieksa sittenkään ihan uskomattoman elinvoimainen?
        Tuon vertailun tulosta seliteltiin juuri äsken sillä, ettei ole työpaikkoja ja siksi ei ole lapsiperheitä, mutta sellainen selitys on kyllä rektaalista ja syvältä, koska se kertoo paljosta muustakin ja vain negatiivisesta. Se herättää kysyyksen, miksi ei ole työpaikkoja...
        Lieksa on vanhusten ja työttömien kunta. Vanhukset ja eivät juurikaan perusta perheitä, hanki uusia koteja, eivätkä kuluta kuten lapsiperheet. Työtön taas ei uskalla perustaa perhettä, koska ei tiedä miten sen elättää, eikä yksinäinen työtön kuluta, koska ei ole mitään mistä kuluttaa.
        Palveluita vanhukset ja työttömätkin kyllä tarvitsevat, mutta lähinnä tuolta soten puolelta.
        Kun suuri ikäluokka poistuu jää jäljelle - niin mitä.
        Mietipä sitä.
        Vihaanko Lieksaa, enpä tiedä, mutta tunnen tosiasiat ja suhtaudun niihin pirullisella huumorilla.
        Siis:
        Minulle sinun on aivan turha mussuttaa Lieksan erinomaisuudesta koska olen katsellut tätä menoa, alkaen niistä päivistä kun Lieksassa oli vielä yli 20000 asukasta, nyt asukkaita on vain n. 11300 henkeä. Usko pois minä tiedän mistä puhun - sinä et tiedä.
        ... ja edelleen, se on surkea provo.


      • Taidantietääsinut
        PönttöHimmeenä kirjoitti:

        Aluksi vastaus tuohon loppuun; muutan pois Lieksasta.
        Uskon kun sanot, ettet käytä kulttuuripalveluita. Se näkyy jo tuossa kommentoinnissasi ja asenteessasi. Siltä pohjalta ajatellen olet oikein sopiva asukki Lieksaan.
        Huvittavaa kun sanot, että siellä eteläisessä Suomessa on paljon työttömyyttä. Se tuntuu koomiselta Lieksan työttömyystilanteen tuntevan ajatuksissa. Lieksan työttömyys% on yli 20 ja kunta muutenkin useammillakin mittareilla mitaten yksi koko maan säälittävimmistä.
        Viimeisin mittaus koski lapsiperheiden määrää kunnassa, suhteutettuna asukaslukuun. Vertailussa oli 311 kuntaa koko maasta ja Lieksa oli sijalla 304.
        Miltä tulevaisuus näyttää? Onkohan Lieksa sittenkään ihan uskomattoman elinvoimainen?
        Tuon vertailun tulosta seliteltiin juuri äsken sillä, ettei ole työpaikkoja ja siksi ei ole lapsiperheitä, mutta sellainen selitys on kyllä rektaalista ja syvältä, koska se kertoo paljosta muustakin ja vain negatiivisesta. Se herättää kysyyksen, miksi ei ole työpaikkoja...
        Lieksa on vanhusten ja työttömien kunta. Vanhukset ja eivät juurikaan perusta perheitä, hanki uusia koteja, eivätkä kuluta kuten lapsiperheet. Työtön taas ei uskalla perustaa perhettä, koska ei tiedä miten sen elättää, eikä yksinäinen työtön kuluta, koska ei ole mitään mistä kuluttaa.
        Palveluita vanhukset ja työttömätkin kyllä tarvitsevat, mutta lähinnä tuolta soten puolelta.
        Kun suuri ikäluokka poistuu jää jäljelle - niin mitä.
        Mietipä sitä.
        Vihaanko Lieksaa, enpä tiedä, mutta tunnen tosiasiat ja suhtaudun niihin pirullisella huumorilla.
        Siis:
        Minulle sinun on aivan turha mussuttaa Lieksan erinomaisuudesta koska olen katsellut tätä menoa, alkaen niistä päivistä kun Lieksassa oli vielä yli 20000 asukasta, nyt asukkaita on vain n. 11300 henkeä. Usko pois minä tiedän mistä puhun - sinä et tiedä.
        ... ja edelleen, se on surkea provo.

        Hei,hei!Mene ihmeessä jonnekkin muualle rikastuttamaan ajatuksillasi.Epäilen vahvasti että työkaverit sinulle ei vapaa-aikana soittele,ei täällä eikä tulevalla paikkakunnallasi.


      • PönttöHimmeenä
        Taidantietääsinut kirjoitti:

        Hei,hei!Mene ihmeessä jonnekkin muualle rikastuttamaan ajatuksillasi.Epäilen vahvasti että työkaverit sinulle ei vapaa-aikana soittele,ei täällä eikä tulevalla paikkakunnallasi.

        Taidatkohan - vastauksestasi päätellen et taida tietää minua;)


      • N_31

        Nuppunen, en tiedä mistä sun paha olo kumpuaa mutta tee sille jotain ja sassiin. Aika kurjaa kun sitä noin vimmalla purat ihmisiin, jotka ei ole sulle tehneet mitään pahaa. Jänskää että mielestäsi mun asenteessa on jotain vikaa, samalla kun omasi on ilmeisesti kunnossa - voidaan sopia asian olevan näin jos se vaikka tekisi sut edes himpun verran onnellisemmaksi :)
        Siitä kulttuuripalveluiden käytöstä sen verran, että en niitä käytä kun kaikki näkemisen arvoinen on jo nähty moneen kertaan viimeisen 20v aikana. Säkin varmasti ymmärrät että ihmiset saattaa olla kiinnostuneita eri asioista, ja mun mielenkiinto suuntautuu ensisijaisesti luontoon ja tietynlaiseen henkiseen hyvinvointiin, jota en saa kekkuloimalla kultturellipiireissä ja mielenvikaisissa väkimäärissä milloin missäkin kissanristiäisissä.

        Nykyisessä asuinkaupungissani on ollut vuoden 2017 huhtikuun lopussa toiseksi korkein työttömyysprosentti suurista kaupungeista heti Joensuun jälkeen. Ja kun tosiaan puhutaan suurista kaupungeista, niin se kerrannaisuus näkyy kyllä verrattuna pienen paikkakunnan piireihin, jossa tietynlainen väljyys ei varmaankaan jatkuvasti iske koko elämänkirjon kurjuutta vasten kasvoja. Kotikaupunkini on myös huumeiden käytön tilastokärjessä ihan jo koko Euroopankin mittakaavassa, mikä on todettu jätevesiä tutkimalla. Tämän paikkakunnan jätevesistä löytyy viidenneksi eniten amfetamiinia, kun verrattiin aineistossa mukana olleita viittäkymmentä eurooppalaiskaupunkia. Joten siinä sulle mussutusta mun tän hetkisistä lähtökohdista, joista haluan pois.

        Kaikesta nyt käy ilmi että minä arvostan asuinympäristössäni ihan eri asioita kuin sinä. Suomessa tällä hetkellä ei ole montaakaan elinvoimaista paikkakuntaa poislukien muutamat harvat kasvukeskukset, ongelma on enemmänkin valtakunnallinen kuin paikallinen. Ja se on mulle ihan ok, itse olen sitä mieltä että tää maa pitäisi asuttaa tasaisemmin, elävöittää maakuntia eikä lyödä koko väestöä helvetin piukkaan muutamalle harvalle tontille pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle. Jos maltat lukea tekstini uudestaan, huomannet etten myöskään ole mussuttanut sinulle puolella sanallakaan Lieksan erinomaisuudesta, koska en tosiaan ole koskaan siellä edes käynyt.

        Mielestäni on vähän ristiriidassa, että nillität kun on työttömyyttä ja väkilukukin pienenee ja lapsiperheet lähtee ja uliuliuli, sitten kun joku olisi mahdollisesti kiinnostunut muuttamaan niille nurkille niin sinä olet Justiinana kaulimen kanssa kaupungin portilla haukkumassa maan rakoon sisään pyrkijät ja pitämässä huolta ettei niin vaan pääse käymään :D Erikoinen toimintamalli kieltämättä. Mulla tosiaan olisi sieltä työpaikka kiikarissa, josta tienaan bruttona n. 55k vuodessa. Kilahtaisi siitä kai kunnankin kirstuun jotain suolarahoja.

        Että surkeaa Porvoota itsellesi vaan, toivottavasti tonttulakki ei kiristä noin kovasti koko joulua <3


      • PönttöHimmeenä
        N_31 kirjoitti:

        Nuppunen, en tiedä mistä sun paha olo kumpuaa mutta tee sille jotain ja sassiin. Aika kurjaa kun sitä noin vimmalla purat ihmisiin, jotka ei ole sulle tehneet mitään pahaa. Jänskää että mielestäsi mun asenteessa on jotain vikaa, samalla kun omasi on ilmeisesti kunnossa - voidaan sopia asian olevan näin jos se vaikka tekisi sut edes himpun verran onnellisemmaksi :)
        Siitä kulttuuripalveluiden käytöstä sen verran, että en niitä käytä kun kaikki näkemisen arvoinen on jo nähty moneen kertaan viimeisen 20v aikana. Säkin varmasti ymmärrät että ihmiset saattaa olla kiinnostuneita eri asioista, ja mun mielenkiinto suuntautuu ensisijaisesti luontoon ja tietynlaiseen henkiseen hyvinvointiin, jota en saa kekkuloimalla kultturellipiireissä ja mielenvikaisissa väkimäärissä milloin missäkin kissanristiäisissä.

        Nykyisessä asuinkaupungissani on ollut vuoden 2017 huhtikuun lopussa toiseksi korkein työttömyysprosentti suurista kaupungeista heti Joensuun jälkeen. Ja kun tosiaan puhutaan suurista kaupungeista, niin se kerrannaisuus näkyy kyllä verrattuna pienen paikkakunnan piireihin, jossa tietynlainen väljyys ei varmaankaan jatkuvasti iske koko elämänkirjon kurjuutta vasten kasvoja. Kotikaupunkini on myös huumeiden käytön tilastokärjessä ihan jo koko Euroopankin mittakaavassa, mikä on todettu jätevesiä tutkimalla. Tämän paikkakunnan jätevesistä löytyy viidenneksi eniten amfetamiinia, kun verrattiin aineistossa mukana olleita viittäkymmentä eurooppalaiskaupunkia. Joten siinä sulle mussutusta mun tän hetkisistä lähtökohdista, joista haluan pois.

        Kaikesta nyt käy ilmi että minä arvostan asuinympäristössäni ihan eri asioita kuin sinä. Suomessa tällä hetkellä ei ole montaakaan elinvoimaista paikkakuntaa poislukien muutamat harvat kasvukeskukset, ongelma on enemmänkin valtakunnallinen kuin paikallinen. Ja se on mulle ihan ok, itse olen sitä mieltä että tää maa pitäisi asuttaa tasaisemmin, elävöittää maakuntia eikä lyödä koko väestöä helvetin piukkaan muutamalle harvalle tontille pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle. Jos maltat lukea tekstini uudestaan, huomannet etten myöskään ole mussuttanut sinulle puolella sanallakaan Lieksan erinomaisuudesta, koska en tosiaan ole koskaan siellä edes käynyt.

        Mielestäni on vähän ristiriidassa, että nillität kun on työttömyyttä ja väkilukukin pienenee ja lapsiperheet lähtee ja uliuliuli, sitten kun joku olisi mahdollisesti kiinnostunut muuttamaan niille nurkille niin sinä olet Justiinana kaulimen kanssa kaupungin portilla haukkumassa maan rakoon sisään pyrkijät ja pitämässä huolta ettei niin vaan pääse käymään :D Erikoinen toimintamalli kieltämättä. Mulla tosiaan olisi sieltä työpaikka kiikarissa, josta tienaan bruttona n. 55k vuodessa. Kilahtaisi siitä kai kunnankin kirstuun jotain suolarahoja.

        Että surkeaa Porvoota itsellesi vaan, toivottavasti tonttulakki ei kiristä noin kovasti koko joulua <3

        Mikä ristiriita siinä on, että puhun kuntaa koskevista negatiivisista asioista, vaikka se olisi ehkä juuri saamassa uuden asukkaan?
        Pipo ei kiristä, koska tunnen ja tunnustan tilanteen ja tiedän mitä pitää tehdä. Aikoinaan kiristi kyllä.

        Sinun kommenteissasi on vakava ristiriita. Syytät minua vihamielisestä suhtautumisesta asuinkuntaani kohtaan, mutta lyttäät samalla oman asuinkaupunkisi suurinpiirtein asuinkelvottomaksi.
        Sinun ongelmasi ovat mm. keskustassa pyörivät mamulaumat ja narkkarit. Jotenkin minusta tuntuu, että sinulla ei ole asiat ihan kunnossa. Ei kai vaan pipo kiristä?
        Kuinka joku voi vihata asuinpaikkaansa noin hirvittävästi? Olen asunut monessakin paikassa etelässä ja yhden kesän mm. Lahdessa, josta sinä nyt puhut.:-):-):-);-).
        Minusta se on todella hienoa seutua, eikä ainakaan aktiviteeteista ole puutetta. Maahanmuuttajat ovat pääosin tavallisia, rauhallisia ihmisiä, joten tarkista vyön korkeus ja oma asenteesi - se voi auttaa.
        Minun osaltani keskustelu on ohi.


      • N_31
        PönttöHimmeenä kirjoitti:

        Mikä ristiriita siinä on, että puhun kuntaa koskevista negatiivisista asioista, vaikka se olisi ehkä juuri saamassa uuden asukkaan?
        Pipo ei kiristä, koska tunnen ja tunnustan tilanteen ja tiedän mitä pitää tehdä. Aikoinaan kiristi kyllä.

        Sinun kommenteissasi on vakava ristiriita. Syytät minua vihamielisestä suhtautumisesta asuinkuntaani kohtaan, mutta lyttäät samalla oman asuinkaupunkisi suurinpiirtein asuinkelvottomaksi.
        Sinun ongelmasi ovat mm. keskustassa pyörivät mamulaumat ja narkkarit. Jotenkin minusta tuntuu, että sinulla ei ole asiat ihan kunnossa. Ei kai vaan pipo kiristä?
        Kuinka joku voi vihata asuinpaikkaansa noin hirvittävästi? Olen asunut monessakin paikassa etelässä ja yhden kesän mm. Lahdessa, josta sinä nyt puhut.:-):-):-);-).
        Minusta se on todella hienoa seutua, eikä ainakaan aktiviteeteista ole puutetta. Maahanmuuttajat ovat pääosin tavallisia, rauhallisia ihmisiä, joten tarkista vyön korkeus ja oma asenteesi - se voi auttaa.
        Minun osaltani keskustelu on ohi.

        No voi hitsinpimpula, joko sulta ne argumentit loppui? :(
        Ei se ristiriita ollutkaan siinä että puhut kuntaa koskevista negatiivisista asioista, vaan siinä että pidät väestön vähenemistä yhtenä keskeisenä ongelmana kotipaikkasi nykytilanteessa, etkä siltikään keksi mitään vetovoimatekijää jolla alueelle voisi saada lisää asukkaita. Myös oma asumisesi siellä on vähän hassua, kun et paikassa mitään hyvää näe. Mutta juuri näitä omakohtaisia asukaskokemuksia tulin täältä kyselemään, eli kiitos kun jaoit näkemyksesi kanssani.

        Arvasit hienosti ihan oikein, että puhun Lahdesta kun kuvailen nykyisen kotipaikkani ongelmia. Ja kyllä, mulla itseasiassa kiristää pipo kun puhutaan keskustassa hengaavista mamuista ja narkeista. Niitä on siellä niin paljon, että se heikentää viihtyvyyttä tuntuvasti sen kerran kun sinne olisi jotain asiaa. Molempia ryhmiä täällä asuu sen verran iso joukko, että kyllä sinne sekaan mahtuu myös niitä vähän vähemmän tavallisia ja rauhallisia ihmisiä.

        Oot tulkinnut nyt vähän pieleen jos koet että vihaan asuinpaikkaani hirvittävästi, ei se ihan noinkaan ole - kai nyt olisin siinä tapauksessa nostanut kytkintä jo paljon aikaisemmin. Osaan kyllä nimetä myös alueen hyviä puolia, jotka tosin ei meinaa enää omalla kohdalla riitää kattamaan niitä huonoja. Lähinnä yritin tuoda uutta näkökulmaan tuohon sun eteläisen Suomen palvontaan, että on täälläkin omat ongelmansa, ihan kuten varmasti teillä siellä Lieksassakin. Nämä kulmat on mun osalta aikalailla nähty tässä reilu 30v aikana ja olisi mielekästä päästä välillä uusiin maisemiin. Kyllä sunkin ymmärrys varmaan joskus riittää tajuamaan tämän :)
        Ehkä ne maisemat sitten ei vaan tällä kertaa ole Pohjois-Karjalassa, kun noin vahvasti tuntuu muutaman mielestäni ihan asiallisen viestin perusteella että en kelpaa joukkoonne pimeine ledeineni ja surkeine provoineni. Mikä kyllä vieläkin vähän hämmentää, sillä olin asianki kanssa ihan tosissani.

        Rauhallista joulua *<l:-)


      • N_31 kirjoitti:

        No voi hitsinpimpula, joko sulta ne argumentit loppui? :(
        Ei se ristiriita ollutkaan siinä että puhut kuntaa koskevista negatiivisista asioista, vaan siinä että pidät väestön vähenemistä yhtenä keskeisenä ongelmana kotipaikkasi nykytilanteessa, etkä siltikään keksi mitään vetovoimatekijää jolla alueelle voisi saada lisää asukkaita. Myös oma asumisesi siellä on vähän hassua, kun et paikassa mitään hyvää näe. Mutta juuri näitä omakohtaisia asukaskokemuksia tulin täältä kyselemään, eli kiitos kun jaoit näkemyksesi kanssani.

        Arvasit hienosti ihan oikein, että puhun Lahdesta kun kuvailen nykyisen kotipaikkani ongelmia. Ja kyllä, mulla itseasiassa kiristää pipo kun puhutaan keskustassa hengaavista mamuista ja narkeista. Niitä on siellä niin paljon, että se heikentää viihtyvyyttä tuntuvasti sen kerran kun sinne olisi jotain asiaa. Molempia ryhmiä täällä asuu sen verran iso joukko, että kyllä sinne sekaan mahtuu myös niitä vähän vähemmän tavallisia ja rauhallisia ihmisiä.

        Oot tulkinnut nyt vähän pieleen jos koet että vihaan asuinpaikkaani hirvittävästi, ei se ihan noinkaan ole - kai nyt olisin siinä tapauksessa nostanut kytkintä jo paljon aikaisemmin. Osaan kyllä nimetä myös alueen hyviä puolia, jotka tosin ei meinaa enää omalla kohdalla riitää kattamaan niitä huonoja. Lähinnä yritin tuoda uutta näkökulmaan tuohon sun eteläisen Suomen palvontaan, että on täälläkin omat ongelmansa, ihan kuten varmasti teillä siellä Lieksassakin. Nämä kulmat on mun osalta aikalailla nähty tässä reilu 30v aikana ja olisi mielekästä päästä välillä uusiin maisemiin. Kyllä sunkin ymmärrys varmaan joskus riittää tajuamaan tämän :)
        Ehkä ne maisemat sitten ei vaan tällä kertaa ole Pohjois-Karjalassa, kun noin vahvasti tuntuu muutaman mielestäni ihan asiallisen viestin perusteella että en kelpaa joukkoonne pimeine ledeineni ja surkeine provoineni. Mikä kyllä vieläkin vähän hämmentää, sillä olin asianki kanssa ihan tosissani.

        Rauhallista joulua *<l:-)

        Tänne vaan asustelemaan meidän "hölmisköjen"kanssa.Tässä tapauksessa tripla hölmiskön kanssa kun aina vaan palaan takaisin ; )


    • silkkaa.saastaa

      Luontoa on itä-suomessa ja lapissa, eipä juuri muualla! Mutta eihän nuo etelän tumpelot edes osaa nuotiota sytyttää, saati olla maastossa yötä ilman telttaa! Asuntovaunut ja lomamökit niille pitää olla, ja nettiyhteys vähintään,,,kaikenlaisia sisäsiittoisia paukapäitä se maa päällään kantaa! Oksettavia eläjiä, aina naama nosrunvitullaan, ja olevinaan muita parempia!

      • Liekaaaasss

        Siinä yksi katkeroitunut liekalainen kun ei lähtenyt etelään kun oli vielä mahdollisuus. Nyt on invalidisoitunut kotinurkkiin.


    • silkkaa.saastaa

      Olin etelässä vuodesta 69 vuoteen 73 ,ja sain kyllikseni , ei se ole sellaisen paikka joka viihtyy muuallakin kuin kapakassa tai kerostalon kopperossa! Pitää olla vapautta ilman ruuhkia! Halvempaa täällä on eläminen kuin helsingissä, joten en lähtisi sinne edes rahasta! Viimeksi kävin helsisngissä joskus -80 luvulla kun oli tallinnan matka ja laiva lähti ja saapui helsinkkin!

      • Vai-olit-etelässä

        Sinähän taidat olla pahemman luokan hölmö. Enpä taide uskoa sinua.
        Minä asuin myös Etelä-Suomessa ja väitän ihan toista. Nyt asun sekä siellä, että täällä. Keväällä menen taas sinne.
        Teatteria, konsertteja, elokuvia ja kaikenmaailman tapahtumia niin, ettei oikein tiedä minkä valitsee. Merelle tai metsäänkin pääsee jos ei ole niin kännissä, ettei pysty lähtemään.
        Kyllä se on tollo tai korpijuntti joka ei etelässä löydä itselleen sopivaa vapaa-ajan vietettä.


      • silkkaa.saastaa
        Vai-olit-etelässä kirjoitti:

        Sinähän taidat olla pahemman luokan hölmö. Enpä taide uskoa sinua.
        Minä asuin myös Etelä-Suomessa ja väitän ihan toista. Nyt asun sekä siellä, että täällä. Keväällä menen taas sinne.
        Teatteria, konsertteja, elokuvia ja kaikenmaailman tapahtumia niin, ettei oikein tiedä minkä valitsee. Merelle tai metsäänkin pääsee jos ei ole niin kännissä, ettei pysty lähtemään.
        Kyllä se on tollo tai korpijuntti joka ei etelässä löydä itselleen sopivaa vapaa-ajan vietettä.

        Luuletko sinä saatanan marakatti että kaikki haluaa käydä jossain teatterissa tai elokuvissa,,,hyppää järveen! Merellehhän pääsee jos on vene, tottakait mutta kun ei siellä pikkupurkilla pärjää ja isoon ei ollut varaa! Mene sinä sinne telään, se sopii sinulle,,snobi, ja pysykkin siellä, minä pysyn täällä korvessa kun tämä sopii minulle!


    • kuis.täältä.kyselet

      Muuta vaan Lieksaan. Parasta Lieksassa on hyvät luontoharrastusmahdollisuudet. La jos asunnon haluat ostaa, ne ovat täällä todella halpoja. Suorastaan yllättävän halpoja ovat. Sijoitusmielessä ei kannata ostaa. Tai mistäpä sen tulevan kukaan tietää aivan varmasti.
      palveluja riittävästi normaalijärkiselle terveelle ihmiselle. Poliittisia haasteitakin, jos surkeutta tahtoo parantaa. tervetuloa vaan, vaikka uskonkin edellä mainittuun, että aloitus on pelkkä vitsi tai provokaatio. Ei vakavasti Lieksaan paluumuuttoa tai muuten muuttava tällä Lieksan perseläpi palstalla tuollaisia kysele. Kyllä se asiallinen tieto tulee esille jo muualtakin vakavissaan olevalle.

      • N_31

        Kiitos vastauksestasi. Olen katsellut paljon erilaisia sivustoja koskien Lieksaa, mutta vähissä on autenttisia ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä Lieksassa asumisesta välittävät sivut. Jokaisen paikkakunnan omat nettisivut antavat yleensä kaunistellun ja vain yhden näkökulman tarjoaman kuvan. Ja ketään paikallista en tunne että voisin kysyä. Otan mielelläni vastaan lisää vinkkejä asiallista tietoa jakavista kanavista mistä voisi kysellä jos tämä ei ole millään muotoa sopiva paikka :)

        Asuntojen hintatasoa olenkin jo kartoittanut, ja lisäksi omistan myös auton että voin lähteä hakemaan palveluita vaikka vähän kauempaakin sen kerran jos jotain satun tarvitsemaan.


      • katalysaatori
        N_31 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Olen katsellut paljon erilaisia sivustoja koskien Lieksaa, mutta vähissä on autenttisia ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä Lieksassa asumisesta välittävät sivut. Jokaisen paikkakunnan omat nettisivut antavat yleensä kaunistellun ja vain yhden näkökulman tarjoaman kuvan. Ja ketään paikallista en tunne että voisin kysyä. Otan mielelläni vastaan lisää vinkkejä asiallista tietoa jakavista kanavista mistä voisi kysellä jos tämä ei ole millään muotoa sopiva paikka :)

        Asuntojen hintatasoa olenkin jo kartoittanut, ja lisäksi omistan myös auton että voin lähteä hakemaan palveluita vaikka vähän kauempaakin sen kerran jos jotain satun tarvitsemaan.

        Hyvin vastattu.
        Voi olla vahvaakin asiaan palautumista


    • Lieksassa-on-kaikkea

      Lieksaan voi muuttaa, jos ei hätkähdä kaikkiin vähemmistöihin kohdistuvasta vihapuheesta, kaupungin virkamiehiin kohdistuvasta kohtuuttomasta arvostelusta, järjettömästä petoeläinvihasta ja kehäkolmosen sisäpuolella asuviin kohdistuvista ennakkoluuloista. Jos pidät uutena tulokkaana omat mielipiteesi omana tietonasi varsinkin jos ne eivät käy yksiin "alkuperäisväestön" kanssa niin voit pärjätä loistavasti. Lieksasta löytyy myös toisenlainenkin totuus, mutta valitettavasti ne lukuisat hyvät asiat joita Lieksassa on, jäävät jatkuvan mollaamisen ja moittimisen jalkoihin.

      • N_31

        No, en itsekään arvosta kovinkaan korkealle kaikkia vähemmistöjä - joidenkin vähemmistöjen kanssa ei ole mitään ongelmaa mutta joidenkin kanssa hieman on. Toki kaikkien kanssa tulen tarvittaessa jotenkinpäin toimeen. Kaupungin virkamiehiä avostellaan varmasti joka paikassa, itse en ole koskaan asunut kehä kolmosen sisäpuolella, joten nou hätä. Mutta tuo petoeläinviha on surkea juttu, ja se varmasti kaivelisi pernaa noista mainitsemistasi uhkakuvista eniten.

        Työni Lieksassa tulisi olemaan semmoista, että väkisinkin olisi pidettävä mölyt ja mietteet ihan itsellään vaan, enkä usko että töiden ulkopuolella tulisi mitenkään mahdottomasti oltua paikallisten kanssa tekemisissä, kun en nytkään käy juurikaan muualla kuin töissä ja yksin metsässä.

        Kiitos hyvin argumentoidusta ja monipuolisesta näkemyksestäsi :)


    • lastseasons

      En suosittele paikkakuntaa kenellekkään...
      Pitkät matkat kun lähtee reissuun matkustamiseen
      menee jo päivä. Sitten ei ole kaikkia palveluita ja
      ei mahdollisuuksia saada töitä. Vaikka etelässä
      asuminen on kallista on siellä sentäs elämän syke.

      • sydänliikkuu

      • Voisin

        Ei kai nyt kukaan tosiaan muuta vapaaehtoisesti Lieksaan, jos on mahdollisuus asua jossakin muualla? Jos tänne muuttaa, tänne jää, jos ei ole lottovoittaja.


      • N_31

        Miksei sieltä pois pääse? Ettei vaan johtuisi siitä että sieltä ei enää halua lähteä? ;)


      • N_31

        Mitä palveluita kaipaisit Lieksaan mitä ei nyt ole saatavilla? Ja mulla olisi siellä kyllä työpaikka mahdollisesti luvassa.


      • RipaKädessä
        N_31 kirjoitti:

        Miksei sieltä pois pääse? Ettei vaan johtuisi siitä että sieltä ei enää halua lähteä? ;)

        Ei pääse. Yksi pahin syy on se, ettei tuota taloa saa myytyy oikein miillän hinnalla. Ilmatteeks ei viittis antaa. Laskin kerran et silä mitä maksettii 90- luvulla olis saanu kolmion vuokrattuu melkein 20 vuotta. Siinä ei olis ollu nurtsien leikkuuta eikä lumihommii ta kiinteistäveroja läämityskustannuksia tai remppoja tai mitää. Tosi vaikee juttu kun maksut vaan pyörii ja jos et maksa niin nehän ulos mittaa mökin ja ovat pankiitilin kimpuusa. Vaik kyllähän se joutaa. Eläkkeelle pääsiskohta ja lapset on muualla mut me vaan täällä. Lahjottassin kaupungille mut eipä ne ota. Täällä on myynnissä noin 50 taloa. Usko huvikses että kyrsii.


      • N_31
        RipaKädessä kirjoitti:

        Ei pääse. Yksi pahin syy on se, ettei tuota taloa saa myytyy oikein miillän hinnalla. Ilmatteeks ei viittis antaa. Laskin kerran et silä mitä maksettii 90- luvulla olis saanu kolmion vuokrattuu melkein 20 vuotta. Siinä ei olis ollu nurtsien leikkuuta eikä lumihommii ta kiinteistäveroja läämityskustannuksia tai remppoja tai mitää. Tosi vaikee juttu kun maksut vaan pyörii ja jos et maksa niin nehän ulos mittaa mökin ja ovat pankiitilin kimpuusa. Vaik kyllähän se joutaa. Eläkkeelle pääsiskohta ja lapset on muualla mut me vaan täällä. Lahjottassin kaupungille mut eipä ne ota. Täällä on myynnissä noin 50 taloa. Usko huvikses että kyrsii.

        Uskon kyllä ja otan osaa. Asuntotilanne on ollut jo jonkun aikaa haastava monilla paikkakunnilla, ja Lieksa tuskin tekee mitään poikkeusta asiaan, ehkä ennemminkin päinvastoin. Myynti sakkaa oikeastaan muualla paitsi muuttovoittopaikkakunnilla.
        Myin itsekin hyväkuntoista kerrostaloasuntoani n. 2km keskustan ulkopuolelta pitkälti päälle puoli vuotta ennen kuin joku sen suostui ostamaan. Edes kiinnostuneita ei ollut kovinkaan paljoa. Toivon sulle onnea ja jaksamista talon myyntiin, ja hyvää joulun aikaa.


      • Voisin
        N_31 kirjoitti:

        Miksei sieltä pois pääse? Ettei vaan johtuisi siitä että sieltä ei enää halua lähteä? ;)

        Jos sulla on omistusasunto Lieksassa, yritäpä muuttaa se rahaksi säädylliseen hintaan, niin ymmärrät, mitä tarkoitan.


    • hullujenlieksa

      Lieksa on Suomen suurin avohoitola, jonne pääsee ilman lähetettäkin.

      • lahjus

        No enpä tiedä? Kiva paikkahan se Lieksa on . Täällä etelässä kun on asunut n. 50. vuotta sitten vasta alkaa ymmärtää mikä se kotipaikka loppujen lopuksi on. Voi vain sanoa että "palaja sorrentoon" Sinnehän sitten tullaan ainakin kesällä.


    • jopasnytkin

      Jos olet etelässä kyllästynyt värillisiin katukuvassa,niin et pääse niistä eroon Lieksassakaan,joten joudut muuttamaan kanta-asukkaiden hallinnassa olevaan kauniiseen Nurmeksen kaupunkiin.

      • kuis.täältä.kyselet

        Nurmes on todellakin vielä somalivapaa vyöhyke;)
        Romaaneja on hiukan enemmän siellä. Ei ole Pankakoski-ilmiö kovin muistissa?

        Oletko ihan vakavissasi;)


    • wellc0ome

      No kuten vastauksista voi päätellä kuka kehuu kuka haukkuu.Tuskinpa siellä "suuressa" kaupungeissa ....?
      No valinta on sinun!

      • N_31

        Kirjavaa keskustelua tosiaan virinnyt :) Täytyy nyt miettiä tarkkaan tohtiiko tätä eteläisen Suomen ihanuutta ja autuutta (josta moni keskusteluun osallistunut ei tunnu tietävän tuon taivaallista) vaihtaa elämään susirajalla. Vielä on pari viikkoa aikaa miettiä ennen kuin hakuaika työhön päättyy!


    • susia-kyllä-on

      Ei kannata kaikkea uskoa mitä kirjoitetaan, vaan käyttää maalaisjärkeä! Meistä ei olisi mukava muuttaa etelään, ja etelän ihmisistä ei olisi mukava muuttaa tänne?
      Maalaisjärkeä käyttämällä ja itse asioita päättelemällä pääsee parhaaseen tulokseen!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe