Mazdan diesel ongelmia

Momomoneskomoottori

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=551166
Mazda hakkaa päätä seinään dieseleillään
Otanta
"
"SKYACTIV-D-moottoreilla varustetun CX-5: n ilmoitettiin olevan öljytaso noussut aiemmin odotettua, mikä edellyttää omistajien tarkastamasta ajoneuvon moottoriöljyä 1000 kilometrin välein tai joka kuukausi, mutta ajoneuvojen ilmoitettiin palautuvan jälleenmyyjille joka 2.000 km Mahdollisen moottorivaurion seurauksena öljytason ongelman vuoksi Mazda6: n käynnistäminen SKYACTIV-D-moottoreiden kanssa viivästyi. "
killinghall

61

22891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäivähänepäselväksi

      Mitä yrität kertoa.
      Voit ihan hyvin lukea vaikkapa autobildin 100tkm kestotestin mazdan dieselistä,erittäin hyvä kone jota autobild ylistää.

    • RMB54

      Polttoaineen syöttöhäiriön vuoksi osa polttoaineesta valuu männän läpi moottoriöljyn sekaan. Näin öljyn voitelukyky heikkenee.

      • etnäin

        Ihme kun missään kestotestissä ei ole mitään mainintaa ko. asiasta, päinvastoin konetta on kehuttu erittäin hyväksi


      • RMB54
        etnäin kirjoitti:

        Ihme kun missään kestotestissä ei ole mitään mainintaa ko. asiasta, päinvastoin konetta on kehuttu erittäin hyväksi

        Totta se on.
        Tässä suomennos alla olevasta englanninkielisestä infosta:

        Mazda on keksinyt ratkaisun öljyn täyttymisongelmaan, joka on kärsinyt joitakin CX-5-turbo-dieselmoottoreita.

        Kuten aiemmin on raportoitu, Mazda oli suosittanut, että dieselöljyjen CX-5 omistajat tarkkailevat säännöllisesti öljytasojaan, kunnes 200 öljyn "laimennus" ilmoitetaan, koska dieselöljy vuotaa öljypohjaan sen jälkeen, kun ajoneuvoa ajetaan lyhyen ajan.

        Korjaukseen kuuluu korvaava mittatikku ja ohjelmistomuutos, joka muuttaa dieselhiukkassuodattimen toimintaa, jonka todettiin aiheuttavan ongelman. Mazda sanoi, että omistajat kärsivät ajoneuvot neuvotaan korjaamiseksi.

        "Voimme vahvistaa, että korjaus korjaamaan CX-5-malleja, joihin öljylaimennuskysymykset vaikuttavat, on nyt saatavilla", Mazda julkishallintojohtaja Steve Maciver kertoi.

        "Yksinkertaisen ohjelmistopäivityksen ohella dieselhiukkassuodattimen toimintaa muokataan myös tarkistettu mittatikku, jonka ensimmäiset toimitukset ovat nyt tulleet maahan.

        "Mazda on jo alkanut ottaa yhteyttä kyseisten ajoneuvojen omistajiin huolehtimaan siitä, että korjaus tehdään normaaleissa takuuseen", sanoi Maciver.
        Öljyn laimennusongelma aiheutui dieselpolttoaineesta, joka siirtyi dieselin CX-5: n öljypohjaan joissakin autoissa, jotka säännöllisesti ajoivat lyhyitä matkoja.

        Lyhyitä käyttöjaksoja havaittiin estämään dieselhiukkassuodatin kuumentumasta ja toimimasta oikein, aiheuttaen sen tukkeutumisen ennenaikaisesti.

        Suotimen tukkeutumisen pysäyttäminen nokisella dieselmoottorilla purkautuu moottorin pakokaasun aikana nopeammin lämpöä nostaen, mutta jotkut polttoaineet päätyvät öljypohjaan ja lisäävät moottorin tasoa. "

        Mazda sanoo, että ongelma ei vaikuta sen uuteen Mazda6-sedaaniin ja vaunuun, joka myytiin joulukuussa samalla 2,2-litran dieselmoottorilla.


      • lisäyksenäpuolestasi

        Kyseessähän on vuodelta 2012 julkaistu juttu. Eli 2013 ja uudemmissa 2.2L Skyactiv-D moottoreissa tuota ongelmaa ei enää ole.


      • hyvintoimiimazdat
        lisäyksenäpuolestasi kirjoitti:

        Kyseessähän on vuodelta 2012 julkaistu juttu. Eli 2013 ja uudemmissa 2.2L Skyactiv-D moottoreissa tuota ongelmaa ei enää ole.

        No se selittää miksi ainakaan autobildin kestotestissä jossa on ollut kax dieseliä cx-5 ja uusimassa autobild lehdessä mazda6, ei mainittu mitään että koneessa olisi ongelmia.
        Mazda6 koneessa oli pieni nirhauma kakkossylinterissä kun kone purettiin 100tkm jälkeen, ei ollut käytännön merkitystä kuulemma.
        Huippupisteet jäi uupumaan sen takia kun jarrupala oli kallellaan.
        Alusta oli kova, toki syynä myös 19 renkaat, tehdas on muuttanut jousitusta pehmeämmäksi.
        Niin mainittakoon vielä että ruostesuojaus taitaa olla hyvä , koteloissa hyvin suojavahaa, testin mukaan jopa turhan paljon


    • Ihanetopeli

      2103 kutonen alla 2,2 / 150hp dieselillä ja reilut 170000 km ajettu eikä ole ongelmia ilmennyt.
      Normi öljynvaihdot tehty 20000 km välein.
      Yksi vaivattomimmista dieseleistä tähän mennessä ja kulkee tienpäällä suht helposti alle viiden litran satasella.

      Vähän hakusessa tuo ajatuksenkulkusi. Mikä ahdistaa ?

      • Anonyymi

        280000km pakonokka akseli vaihdettu, ruiskusuutin vuotanut venttiilikoneistoon ja öljysihti tukkeentunut. Suuttimet tarkastuksessa käytetty. Dpf suodatin tukossa. Pesty. Pakokaasun paine anturi ja ilmamassamittari vaihdettu.Noin 4000€remontti🤗


    • Perseestäolevapalsta

      Minkä helvetin takia täältä poistetaan kirjoituksia vaikka kirjoitus olisi asiallinen.

    • Momomoneskomoottori

      https://www.youtube.com/watch?v=Th58DpEIX98
      Video näyttää mitä Mazdalle ennen pitkää käy. HAJOAA. Ajo on kuin nuoralla tanssimista. Ja korjaamopuoli on Suomessa kokemukseni perusteella retuperällä.
      Helppo olisi laittaa varotusvalo mittaristoon jos moottoriöljyn pinta nouse liikaa. Sitä vaan ei vieläkään ole.

      • finninaamalle

        Onko sulla jotenkin paha olo, oli ihan oma syysi kun ostit markkinoitten huonoimman tehtaan tekeleitä eli vag:n


    • Ocu1.8TSI.132kWWebasto

      ei ole Mazdoissa ollut mitään ongelmia. erittäin kestäviä ja luotettavia autoja ja ajo-ominaisuuksiltaan markkinoiden paras auto. lämmityslaitteet huippuluokkaa ja 3-4 litraan pienemmät kulutukset verrattuna vag autohin.

      • Anonyymi

        Ai sinun Mazda kulkee litralla satasen ja sekin litra menee vielä öljypohjaan. Itse ajanut VW autoilla. Toisen ajoin 670th ja nykyinen alkaa 500th lähennellä. Eipä ole tarvinnut koneille tehdä mitään remontteja muutenkin normaali huollot ja kulutus osien vaihdot riittänyt.


    • Momomoneskomoottori
      • aivotkateissa

        heh heh ...vaikutat aika epätoivoiselta, et kai vaan ole mennyt vahingossa ostamaan vag:n tuotteita,ethän....jos niin oma oli syysi katkeruuteen-kaikki tietävät huijari firman tuotteet


      • Momomoneskomoottori

        Minusta SH0114460C on Mazda dieselin ongelma.Pienet neulanreijät putkessa tukkeentuvat.


      • FaktojenTarkistaja

        Volkswagen Jonne-Momomoneskomoottori:n linkkaamassa kahdessa videossa Mazdoista diesel moottorit ovat tuotannoista poistuneita vanhempia diesel moottoreita. Eivätkä ole uudempia Skyactiv-D diesel moottoreita.

        Eipä se samojen vuosien VW/Audi 2.0 TDI ole yhtään sen parempi moottori. Koska kaksoismassavauhtipyörät eivät kestä kilometrejä, polttoainepumppu on huonolaatuinen, öljypumpun pyörittäjä akseli/rattaat hajoavat.


      • Momomoneskomoottori

        Minusta Mazdan 2.2 d moottori on tälläkin hetkellä keskeneräinen tuotantoon.On paljon dieselmoottoririkoista kärsiviä Mazdan omistajia,joille maahantuoja sanoo olevan normaalia että Mazda hajoaa alle neljän vuoden ikäisenä,alle 100 000km ajettuna ja auto on valmis paalattavaksi.


    • Baijerinmoskovitsi

      Juu ilmi selvä paisti tämä häirikkö...jolla glongswagen alla.

    • iphooni

      Itsellä oli cx5 reilu 50 tonnin jälkeen tokka akseli paskaksi. Koko yläkerta ja molemmat turbot vaihdettiin takuuna. Käsittääkseni tuo diselin joutuminen oljyn joukkoon tapahtui katalysaattorin jälkipolton yhteydessä ja korjattiin ohjelmallisesti, mutta oli jo aiheuttanut vaurioon johtavan kulumisen.

      • iphoneelle

        Oletko poromies kun oli mennyt tokka akseli paskaksi.
        Älä sekaannu jatkossa poroihin .


      • mazda818

        Sama vika eli moottori pamahti. Kone oli täysin nokeentunu nokka-akselit ja alapään laakerit voitelun puutteen vuoksi hajalla. Mazda cx-5 2.2 170hv 2013 autolla ajettu 110000km.


      • järkiäläjätä
        mazda818 kirjoitti:

        Sama vika eli moottori pamahti. Kone oli täysin nokeentunu nokka-akselit ja alapään laakerit voitelun puutteen vuoksi hajalla. Mazda cx-5 2.2 170hv 2013 autolla ajettu 110000km.

        Muutoin hyvä provo, mut tolla teholla ei ole mazdaa, eli kun teet seuraavan provon lisää uskottavuuttasi satuihin edes ripaus tietämystä.
        Ihmettelen kyllä mikä motivoi kirjoitteleen näille palstoille kun autotietämys on puhdas nolla.


      • OletkoFirmanOsakas
        järkiäläjätä kirjoitti:

        Muutoin hyvä provo, mut tolla teholla ei ole mazdaa, eli kun teet seuraavan provon lisää uskottavuuttasi satuihin edes ripaus tietämystä.
        Ihmettelen kyllä mikä motivoi kirjoitteleen näille palstoille kun autotietämys on puhdas nolla.

        En ole aiemman kirjoittaja, mutta kyllähän noita on 175hv myytävänä. Ehkä kirjoittajalle on ihan sama onko 170 vai 175hv, niinkuin useammille meistä. Mazdan viat onkin näköjään aina keksittyjä. Taitaa jotkut kuulua Mazda-lahkoon ;). Täytyy vaan ihmetellä miksi joillekin niin kova pala. Peltilehmän viat...


      • tiedoksivaan
        OletkoFirmanOsakas kirjoitti:

        En ole aiemman kirjoittaja, mutta kyllähän noita on 175hv myytävänä. Ehkä kirjoittajalle on ihan sama onko 170 vai 175hv, niinkuin useammille meistä. Mazdan viat onkin näköjään aina keksittyjä. Taitaa jotkut kuulua Mazda-lahkoon ;). Täytyy vaan ihmetellä miksi joillekin niin kova pala. Peltilehmän viat...

        Ei ole 170hv versioita,erikoista jos kaveri ei edes tiedä autonsa ilmoitettua tehoa, sellaisen asiantuntijan ei kannata kirjoittaa tänne nettiin, esson baarin juttuja liikkuu jo ihan muutenkin tarpeeksi.


      • 4dieseliäputkeen

        2013 malleissa petti pakonokan karkaisu, joka alkoi alipainepumpun epäkeskosta, jarrujen tehostus heikkeni, nokkien kuluttua loppuun moottorin pudotessa nopealta tyhjäkäynniltä kylmänä kuului sellainen meteli, etten ole ennen auton moottorista kuullut. Omasta (tosin kolmonen) meni uusiksi pakonokka ja turbot.

        Skyactiveja tuntuu vaivaavan nurkka-ajossa öljynpaineen lasku, moottorissa on nykytyyliin älyttömän pieni öljypumpun imusihti, joka tukkeutuu, kuten laadukkaissa saksalaisissakin. Osasyynä voi olla ACEA C-3 -luokan öljy, "longlife", joka lakkaa olemasta öljyä 10000 km jälkeen. Wanhemmissa matukoissa käytettiin C-1 luokan öljyä, jolla ei tuntunut olevan vanhenemisongelmia. Mazda onneksi varoittaa ongelmista, mutta nuo hyväksi kehutut europannut junttaavat kiinni öljynpaineen ollessa täysillä kierroksilla tyhjäkäyntipaineen luokkaa ja mäntien öljyjäähdytys jää pois, mutta ainoana varona niissä on 60-luvun tyyliin pelkkä on-off -öljynpaineanturi.


      • mazda818

        Mulle oli ihan sama oliko autossa 170 vai 175 heppaa. Auto oli muuten toimiva ja erittäin hyvin varusteltu joskin hieman sisämelua jota itse hieman parantelin.
        Moottori hajosi ja ajattelin että tällä tiedolla saattaisi olla merkitystä kyseisen mallin ostoa harkitsevalla.


    • ViimeinenMazda

      Meillä Mazda CX-5 2.2L SKYACTIVE moottorilla. Vm. 2014 aj. 190tkm. Pari kuukautta sitten koneesta savut pihalle, kierrokset hävisivät ja näyttöön "tarkasta DPF" . Auto korjaamolle ihmeteltäväksi, mistä ilmoitettiin että hiukkassuodatin tukossa. Hiukkassuodattimen korjaus ei auttanut, joten tutkimisen jälkeen havaittiin että kumpikin turbo moro ja öljyn joukossa runsaasti metallihilettä. Auto Deltaan kun saatiin postissa takaisinkutsu suuttimien ja alipainepumpun vuoksi. Siellä havaittiin, että pakopuolen nokka-akseli kaput, niinkuin turbotkin. Selvittely mazdan ja maahantuojan osalta kesken, mutta sanoivat että nokka-akseli ja turbot eivät johdu takaisinkutsusta tai muustakaan viasta, eli olivat vaan kuluneet. Muillakin vissiin samoja ongelmia ollut? Miten korvauspuoli toiminut? Kustannusarvio siis tällä hetkellä 4,5-5t€

      • mazda818

        Mulla maahantuoja korvasi lähes kaiken. Omavastuuta 500€


      • CX-5dieselongelmat

        Itselläkin 2013 2.2 diesel CX-5 135tkm ajettuna ja aina ajessa on mielessä että koska koneesta tulee toiminta savut ulos ja matkan teko loppuu kalliseen konevaurioon.
        Tuo nokka-akselin kuluminen on Mazdalla tiedossa, niin kuin moni muukin vika. Joissain maissa on jopa lopetettu koko 2.2 skyactiv dieselin myyminen siinä olleiden vikojen vuoksi.

        Tämä kuleneesta nokka-akselista johtuva vaurioden (turbo, nokka-akseli, tyhjiöpumppu) kierre johtuu materiaali virheestä koskien tietyn sarjan 2.2 diesel moottoreita. Aiheestä löytyy todella paljon keskustelua netissä ja myös sarjanumerot missä tämä vika tulee esiin ennemmin tai myöhemmin. Euroopassa, Aasiassa ja Austraaliassa näitä ongelmia ja moottori rikkoja on ollut paljon.
        Voit tarkistaa kuuluuko oma autosi näiden tiedossa olevien joukkoon tarkistamalla onko sarjanumero tuon linkin pdf tiedoston sivulla 8 annettujen VIN numeroiden joukossa. Jos VIN numero autossasi on suurempi kuin mitä ilmoitettu, niin tällöin vika johtuu jostain muusta syystä, mutta jos se on pienempi, niin tällöin syyllinen löytyy tuosta nokka-akselin materiaali viasta joka on ollut autossasi jo tehtaalta lähtien.

        Ei kannata luovuttaa korvausten suhteen jos deltan väki kertoo että ei johdu takaisin kutsusta tai mistäkään muusta. Mitä näiden vikojen korjauksien kustannuksista on ollut mainitaan niin Mazda on korvannut hyvin näitä vikojen korjauksia (100-50% riipuen tapauksesta), yleensä Goodwillinä, koska autothan ovat yleensä jo takuuajan ulkopuolella kaikilla mittareilla. Mutta juju on siinä että Deltassa eivät voi itse päättää tästä Goodwillistä, koska Mazda tekee sen päätöksen ja sitä täytyy hakea Mazdalta erikseen. Näin ainakin Saksassa.

        Kerrohan miten jutussasi kävi, että myös muutkin joille tämä ongelma tulee eteen tietävät miten muiden kanssa on toimittu maahantuojan/huoltoliikkeen toimesta.

        Tässä linkki tuohon pdf tiedostoon joka on mazdan TSB juuri tästä viasta:
        https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjM2ZHWyP7eAhXGFiwKHSkoCXAQFjARegQIARAC&url=https://www.mazda-forum.info/attachments/lack-of-acceleration-and-unusual-brake-pedal-feeling-pdf.62517/&usg=AOvVaw2bYhXIb6ScG3XVXjKhUjGD


    • BMWpower

      Kaikenlaista dieselin näprääjää on markkinoilla, valtiot on kusettaneet myös valmistajia Diesel huumassa?

    • 6-3

      Mulla oli 2,2 Skyactiv-D kolmonen ja satuin olemaan Ruotsissa sen kanssa, kun nokkavika iski, moottorihan starttaa joskus 1500 kierroksilla ja kierrosten laskiessa konehuoneesta kuului sellainen ääni, että luulin mäntien karanneen kannen läpi. Oli vähän jänskää ajella laivalle...

      No, tuolla tuli ajeltua lähemmäs 300 tkm, eli ei huono. Keskikulutus 5,1. Tuolla teholeikatulla dieselillä auto oli suhtkoht vikkelä, en kehdannut kuitenkaan lastuttaa sitä, koska pelkäsin alakerran saaneen myös osansa. Nyttemmin on alla sama pata ja tehoa riittävästi, tosin isommassa korissa.

      • Kuutonen

        Minun Mazda 6 2.2d skyactive oli takaisinkutsu huollossa(VIN numero osuu ongelma moottoriin). Autooni vaihdettiin jarrujen alipainepumppu, ruiskun suuttimien tarkastus/kiristys ja moottorin ohjelman päivitys. Huollossa ei tehty mitään muuta. Ei mainittu mahdollista nokka-akselin kulumisesta eikä turbo ongelmista. Hieman kyllä ihmetyttää tuollainen ongelmien pimitys.


      • CeeÄx5
        Kuutonen kirjoitti:

        Minun Mazda 6 2.2d skyactive oli takaisinkutsu huollossa(VIN numero osuu ongelma moottoriin). Autooni vaihdettiin jarrujen alipainepumppu, ruiskun suuttimien tarkastus/kiristys ja moottorin ohjelman päivitys. Huollossa ei tehty mitään muuta. Ei mainittu mahdollista nokka-akselin kulumisesta eikä turbo ongelmista. Hieman kyllä ihmetyttää tuollainen ongelmien pimitys.

        Samoin toimivat Laakkosella oman Cx-5:n kanssa. Eikä mitään moottorin huuhteluja tai öljyjen vaihtoa oltu tehty, vaikka TSB:ssä niin käsketään tekemään....


      • 6-3
        Kuutonen kirjoitti:

        Minun Mazda 6 2.2d skyactive oli takaisinkutsu huollossa(VIN numero osuu ongelma moottoriin). Autooni vaihdettiin jarrujen alipainepumppu, ruiskun suuttimien tarkastus/kiristys ja moottorin ohjelman päivitys. Huollossa ei tehty mitään muuta. Ei mainittu mahdollista nokka-akselin kulumisesta eikä turbo ongelmista. Hieman kyllä ihmetyttää tuollainen ongelmien pimitys.

        Ongelmana oli juurikin pakonokan alipainepumppua käyttävän epäkeskon kuluminen, mulla ei enää pahimmillaan ollut jarrutehostinta, jos joutui painamaan jarrua 2-3 kertaa nopeassa tahdissa. Ilmeisesti koko nokka-akselin karkaisu oli puutteellinen sivuäänien takia, tuossa on joku tuplanokkasysteemi kylmäkäyntiä varten, imee kuumaa pakokaasua takaisin, eli pakonokat olivat myös historiaa. Molemmat turbot olivat niin väljiä, että olivat syöneet pesiään ja sen takia n 2700 rpm kohdalla veto meinasi loppua ahtimien vaihtaessa vuoroa, vaikkei iso turbo enää jaksanut antaa painetta. Pikkuisen syletti se, että maahantuoja reagoi ongelmaan puoli vuotta saksalaisten perässä, kyselin asiasta heti kun sikäläisillä oli ongelmia mutta vastaukset olivat diipadaapaa. Ehdin ajella yli 20 tkm oireilevalla moottorilla.


      • Kuutonen

        Minulla oli myös jarrut välillä vähän hukassa(autolla ajettu 90tkm). Otin yhteyttä lokakuussa spostilla huoltoon ja sieltä sanottiin , että just on tullut takaisinkutsu kampanja koskien jarrujen alipainepumppua. Onko kukaan maininnut R074/14C huolto-ohjeesta huollossa? Ilmeisesti meillä täällä pohjolassa ei huomioida valmistajalta tullut ohjetta ainakaan ihan pilkulleen. Hieman kyllä mietityttää tämä korjaus operaatio. Alipainepumppu vaihdettu, Onkohan nokka-akseli kulunut vai ainostaan pumpun epäkesko? Nokka-akseli ja turbot onkohan tarkistettu? Tuskin. Ja ei ollut öljytilaa huuhdeltu/öljyjä vaihdettu.


      • Kuutonen
        Kuutonen kirjoitti:

        Minulla oli myös jarrut välillä vähän hukassa(autolla ajettu 90tkm). Otin yhteyttä lokakuussa spostilla huoltoon ja sieltä sanottiin , että just on tullut takaisinkutsu kampanja koskien jarrujen alipainepumppua. Onko kukaan maininnut R074/14C huolto-ohjeesta huollossa? Ilmeisesti meillä täällä pohjolassa ei huomioida valmistajalta tullut ohjetta ainakaan ihan pilkulleen. Hieman kyllä mietityttää tämä korjaus operaatio. Alipainepumppu vaihdettu, Onkohan nokka-akseli kulunut vai ainostaan pumpun epäkesko? Nokka-akseli ja turbot onkohan tarkistettu? Tuskin. Ja ei ollut öljytilaa huuhdeltu/öljyjä vaihdettu.

        Olen myös huomannut ns. valkoisen savun pöllähdyksiä, kun kiihdyttää risteyksistä. Tämä oire on ilmaantunut lähi aikoina tai ainakin olen sen vasta huomannut.


      • Morris2
        Kuutonen kirjoitti:

        Olen myös huomannut ns. valkoisen savun pöllähdyksiä, kun kiihdyttää risteyksistä. Tämä oire on ilmaantunut lähi aikoina tai ainakin olen sen vasta huomannut.

        Minulla sama silloin kun kone tekee polttoa noin 500 km välein. Sillehän ei ole merkkivaloa vaan sen näkee kai vain hetkellisestä kulutuksesta.


      • eikömuka
        Morris2 kirjoitti:

        Minulla sama silloin kun kone tekee polttoa noin 500 km välein. Sillehän ei ole merkkivaloa vaan sen näkee kai vain hetkellisestä kulutuksesta.

        Kyllä DPF regerenointi näkyy joissakin Mazdoissa siinä samalla näytöllä josta pääsee seuraamaan polttoaineenkulutusta, jossa on alempana kolme kuvaketta: moottori, akku, ilmastointi jotka ovat normaalisti sinisen värisiä. Silloin kun moottori on lämmin ja DPF suodattimen regenerointi on käytössä tuo moottorin kuva muuttuu sinisestä harmaaksi. Samalla moottorin käyntiääni muuttuu hieman rouheammaksi ja moottori saattaa käydä pikkaisen suuremmilla kierroksilla. Samalla pakoputkesta kuuluu hieman enemmän jyrinää tai paukkumista vaihdettaessa vaihteita pienemmälle vaihteelle tai silloin kun pysähdyt vaikka liikennevaloihin. Silloin myös Start&stop järjestelmä ei ole käytössä.


      • Anonyymi
        CeeÄx5 kirjoitti:

        Samoin toimivat Laakkosella oman Cx-5:n kanssa. Eikä mitään moottorin huuhteluja tai öljyjen vaihtoa oltu tehty, vaikka TSB:ssä niin käsketään tekemään....

        No nyt auto takaisin Laakkosella, tällä kertaa hinausauton kyydissä. Kesken ajon syttyi varoitusvalot alhaisesta öljynpaineesta ja moottorin huollon tarpeesta.
        Diagnoosina ainakin imusihdin tukkeutuminen, suuttimien vuoto ja pakonokan kuluminen. Turbot kuulemma ehjät.
        Tämä siis pari kuukautta takaisinkutsuhuollon jälkeen. Oliko siellä sitten mitään todella tehty, jäi puhelinkeskustelussa epäselväksi. Kuulemma ainakin öljynpaineet oli mitattu ja olivat ok.

        Auto maannut telakalla pari viikkoa, kommunikointi maahantuojan kanssa kuulemma meneillään.
        Seurataan tilanteen kehittymistä...


      • Anonyymi

        Tarkennuksena edelliseen, että aikaa takaisinkutsuhuollosta on viitisen kuukautta, mutta kilometrejä sen jälkeen ei ole ajettu muutamaa tuhatta enempää, koska dieselkoneen ongelmat tietäen lyhyet ajot on tehty bensa-autolla:)


    • 3-6

      Mazdan dieseleitä taitaa vaivata ihan sama tauti kuin suosikkimerkkiä, eli ylipitkät öljynvaihtovälit. Edellinen MZR-R2 meni vaikka maailman tappiin ACEA-C1 -öljyillään, mutta nykyinen SKYACTIV-D käyttää ACEA-C3-öljyä kuten eräs long-lifeä hehkuttanut saastepesä ja tuolla scheissellä tuntuu olevan tapana tukkia imusiivilä. Mazdat varoittavat pitkän ajan voitelupuutteesta pudottamalla huoltoväliä, mutta nuo suosikkiautot leipovat laakeriliuskoja päällekkäin. Molemmista ongelmista olisi päästy kaapimalla imusihti ja tekemällä huuhteluvaihto, mutta sehän ei kuulu ekologiseen huolto-ohjelmaan. Hassua, että vuonna 6 autoissa oli öljynpaineen merkkivalo, jonka syttyessä jonnekin tiesi sammuttaa moottorin.

      • P.Peloton

        Olisikohan mitään haittaa, jos skyactiv-dieseliin työntäisikin Acea-C1 -öljyä C3:n sijaan?


      • 3-6

        Ei kai tuo ainakaan huonompaa ole. Huomasin tuossa pikku optimoinnin sivuvaikutuksena olevan sen, että hiukkaskiihdyttimen polttoja on nykyään harvemmin ja ne saa loppumaan äkisti, kun tarjoaa moottorille happea pikku letkaohituksen muodossa, ilmeisesti pakokaasujen lämpötila on nyt kohdillaan ja poltto tapahtuu passiivisesti, kun vähän kutkuttelee tehoja. Automaatti tahtoo talvirajoituksilla kurnutella 6:lla ja kierrokset ovat lievästi sanottuna turhan alhaisia 88:n nopeudella, manuaalilla en ikinä ajanut kutosvaihteella 80:n teillä. Täytyypi joskus perehtyä tuon laatikon ohjelmointiin, mutta se toimii nyt paljon sivistyneemmin kuin vakiopannulla kiitos paremman yläkierrosvedon, tehoa on n 50 kaakkia enemmän ja vääntöä n 100 Nm lisää, minkä kyllä huomaa, välillä oli 175 hp koneen ohjelma, joka ei juuri parempaa tarjonnut, kierroksilla voima loppui ja loota huudatti pikkuvaihteilla loputtomiin, vaihto 4->5 168 vauhdissa ei ole oikein kohdillaan, nyt vaihtaa jo 130 nurkilla.


    • Gfgghjgfhyjjff

      Nokka akselin kuluminen viittaa voiteluongelmaan .

    • Autotonko

      Kävin maahantuojan kutsumassa korjauksessa, jossa vaihdettiin alipainepumppu, tarkistettin suuttimien riittävä kireys sekä moottoriohjaukseen päivitettiin uusi versio. Korjauksen tuloksena löytyi vähän muutakin. Pakonokka kulunut ja turbon siivet hinkanneet laidoille. Moottoriremontti edessä. Lähipäivinä katsotaan löytyykö jotain muutakin. Hintaa rempalle tulee varovaisen arvion mukaan n. 5600 eur, jos joudutaan menemään "alakertaan" asti. Ostin käytettynä liikkeestä. Oli ajettu vähän yli 120 000 km, joten ajattelin että olisi huolettomia kilometrejä edessä, kun vain pitää auton kunnossa ja tekee huollot ajallaan. Että näin kävi tässä tapauksessa. Pettynyt olen mazdan "laatuun"

      • 3-6

        Jos tuo kone kuuluu niihin 2013-14 ongelmatapauksiin, niin ei muuta kuin kissa pöydälle. Takaisinkutsu löytyy netin syövereistä ja jos moottoria ei ole tarkastettu aikoinaan, niin ei siitä voi kuluttajaa syyttää. Toki tuolla on ajettu pari vuotta kampanjan jälkeen, eli jotain sanktioita voi olla tulossa, muttei ainakaan täyttä hintaa voi vaatia. Katselin varaosakirjoja ja koneeseen on tehty hitosti muutoksia 2015-16, eli on noissa ollut muutakin häikkää kuin akselin karkaisu. Tuo alipainepumpun vaihto oli typerää ensiapua, sen käyttöepäkesko oli ensimmäinen, joka kului "puhki" pakonokalla, jarruissa riitti tehostusta korkeintaan kahteen peräkkäiseen polkaisuun ja kolmannella poljin oli kivikova.


      • Autotonko

        Nimimerkki "Autotonko" kirjoittaa jälleen. Mazda 6 Sport Wagon 2.2d automaatti moottoriremontin jälkeen. Pakonokka, uusi ahdinpaketti, molemmat turbot (samassa paketissa, mahdoton vaihtaa erikseen) suuttimien pohjatiivisteiden tarkistus ja vaihto. Uudet suuttimet, moottorin puhdistus alakertaan asti ym. ym. Hintaa remontille tuli hieman alle 5000 euroa. Ja nyt se tärkein asia. Maahantuoja korvasi kaiken jälkitakuuna eli 100% osista ja työstä. Hienosti toimi maahantuoja asiassa, en voi olla muuta kuin erittäin tyytyväinen. Mazdan joissakin diesel moottoreissa on ongelmana se, että kun dpf-polton aikana ylimääräistä polttoainetta ruiskutetaan palotilaan, ja jos dpf-polttoa ei suoriteta loppuun, eli ajeta autolla n. 10-15 min väh. 40km/h polton ollessa käynnissä. Tästä aiheutuu se, että polttoainetta pääsee öljytilaan, joka lisää öljymäärää (laimenee). Tällöin öljyn voiteluteho vähenee, eikä se enää voitele kunnolla nokkia eikä ahdinta. Omassa autossani ei tätä öljymäärän lisääntymistä tapahtunut, mutta joillakin tämä on kuulemma ongelma. Omassa autossani dpf-polton väli on n. 250-300 km. Sen kyllä huomaa hajusta (käryä on ilmassa), sekä isohkosta "valkoisesta" pilvestä pakoputkista. Uudemmissa malleissa on kuulemma merkkivalo, joka ilmaiseen dpf-polton ollessa käynnissä, omassani vm 2013 ei sitä ole. Se on kuulemma tärkeää, että tuo dpf-poltto suoritettaisiin aina loppuun, niin vältytään öljymäärän lisääntymiseltä.


      • 3-6

        2017 kutvosesta on tainnut jäädä merkkivalo pois... se huono puoli näissä uusissa on varsinkin automaattina, että loota kelaa isointa silmään koko ajan, eli pakoputkeen ei tule hönkää. Mulla oli 2009 ja 2010 kuutoset 163-heppaisella, niissä oli dokumentoimaton ominaisuus se, että myllyn pyöriessä yli 2200 pakokaasun lämpö piti hiukkaskiihdyttimen puhtaana, en muista, koska olisivat polttaneet, jos talvella jätti kuutosvaihteen käyttämättä. Tai no tuli tuota suljetulla alueella käytettyä... no, löpö maistui yli 6 molemmille, seuraaja 3 2014 veti 5,1 aika reippaassa ajossa ja nyxä 6 2017 AT sedan 5,6, mutta pellin alla on 50 heppaa enemmän kuin vakiossa, ihan kiva ohituksissa.


      • Anonyymi

        Onko mittään tästä kertoa, löytyikö apua vai menikö kokonaan omaan piikkiin? Arvannet miks kysyn...


    • 3-6

      Olen muutaman kerran pysähtynyt nortille, kun hiukkaskiihdyttimen poltto on päällä. Ei sieltä mitään sauhua tule, mutta pakoputken kannattimista tulee kumin käryä putken ollessa tulikuuma ja housunlahkeet menevät kippuraan, jos sattuu seisomaan jomman kumman TOIMIVAN putken takana (terveisiä Skodamaailmaan). 10 v sitten hoijotan D-CAT kyllä muisti perässähiihtäjiä palaneen kansipahvin valkoisella savulla, josta varmaan joku päätteli koneen olevan pazka, ei ollu mulla, hetken päästä häkäpönttö oli puhdas ja taas mentiin. Hohhoijaassa oli oma suutin ruikkimassa löpöä suoraan turbolle, eipä pilannut öljyä. Järkyttävä oli kyllä tuo löpön kulutus, alle 6 ei nin missään. GH Mazda 6 163 padalla oli kuin ohjus verrattuna tuohon 177 hepan mahtidieseliin, osa polleista oli varmaan kuollut nälkään Puolassa, jossa tuo silloin maailman kevein alumiinidiesel koottiin.

    • 3-6

      Hassua tämä tuplaputkivimma, Saksassa tuntuu ihmisarvo määräytyvän pakoputkien lukumäärän mukaan. Ajelin kerran eka kopan Ford Kugan perässä ja matalasta matukasta huomioni kiintyi vasempaan pakoputkeen, jossa jotain vilkutti. Lähemmässä tarkastelussa sieltä näkyi vasemman takapyörän alatukivarsi... varmaan joku litran ihmepannu, osassa ainakin tulee saastetta myös tuolta puolen. Octavia RS omaa tuplasuulakkeet, mutta ainakin dieseleissä vain toinen toimii. Muinainen Opel Vectra 2000 oli oikeasti tehokas, mutta sen kahdesta vierekkäisestä neliskanttiputkesta vain toinen puhalsi ulos, toinen imi ilmaa takapönttöön jäähdyttämään pakokaasuja, ettei peräpään muovit olisi sulaneet kovassa ajossa kuten eräissä S-Mersuissa joskus pääsi käymään.

    • Anonyymi

      Täällä kans yx joka kävi takaisinkutsuhuollossa viime vuoden lopulla vai tämän vuoden alussa. Nyt autosta on hajonnu ainakin toinen turbo. Odottelen korjaajasetältä tuomiota mitä muuta.

      VIN-numero on mullakin pienempi ku ylläoleva. pdf-tiedoston listalla.

      • Anonyymi

        Kutosesta vm 13 hajosi moottori ja korjaamon mukaan maahantuoja ei korvaa rikkoutunutta moottoria. Miten tässä kannattaa edetä jotta sais edes jotakin takas korjauskuluista?


    • Anonyymi

      Kolmosesta 2013 ja kuutosesta 2017 ei vian vikaa.

      Jälkimmäisessä viidakon huhun mukaan 200 heppaa. Banzai!

    • Anonyymi

      Nykydieseleissä tuntuu olevan ominaisuutena öljyn limoittuminen tai paksuuntuminen. Erään laatumerkin V6-moottoreissa se johtaa kiinnileikkautumiseen. Ennen wanhaan moottorin öljypumppu imi öljyä kahvikupin kokoisen sihdin läpi, nyt 2 euron kokoisen, öljypumppu on osa moottorin jäykistävää rakennetta.

      Ympäristö toki kiittää siitä, että moottoriöljyä ei vaihdeta... työvolkkarissani 36000 kilsan kohdalla oli 17000 jäljellä, mutta myllyyn oli kaadettu 6 l uutta öljyä, koska tämä yksilö sai kuluttaa sen verran. Kaikki pazka menee kohti öljypumppua...

      Jos haluaisin VW 140/150 2,0 TDI:n, niin varmistuisin siitä, että öljyt on vaihdettu max 20000 välein. Mulla on vapaus valita, en halua Volkkaria pihapiiriin.

    • Ostinko possun pussissa? Hankin hetki sitten vm. -13 2,2-D Skyactiv farkun. Ajettu 180 000 km. Täällä kirjotettu että pakonokka-akselin karkasussa vikaa ja menee turboo ja alipainesäädintä... Pitääkö paikkansa? Jostain löytyy kuulemma "takasinveto"kehotus.
      Sitten pari pienempää: Mistä löytyy tää "VIN"-numero? Ja saako jostain Bluetoothin asetuksista soittajan nimen näkyviin kun tulee puhelu?

      • Anonyymi

        Juu, ihan tiedoksi sinulle että yksi tuon moottorin tyyppivioista on että auton sihti saattaa tukkeutua herkästi, joka voi johtaa koneen ÄKILLISEEN rikkoutumiseen. Konehuoneen öljyt kannattaa joka huollossa katsoa tarkasti läpi. Facebookissa löydät Mazda Club Finland ryhmän, sieltä löytyy auttavia ihmisiä jos tulee jokin ongelma. Skyactiv-D moottori ei ole täysin susi, vaatii vain tarkempaa huolenpitoa kestävyyden kannalta. Bensakoneilla tosin ajaisi miljoonan, todella kestäviä laitteita ovat.


    • Anonyymi

      Onko kellään käsitystä mazda 6 mzr 2.0cd n DPF n asie ero anturin letkutuksista? Kumpi letku tulee ennen ja jälkeen paine ero anturille. Onko tunnistimen etupuolen letku natsaa ennen suodatinta vai suodattimen jälkeen menevään putkeen?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      131
      3660
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1865
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1671
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1382
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      92
      1218
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      115
      1216
    7. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1099
    8. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      30
      1048
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      66
      980
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      101
      965
    Aihe