Tietääkö kukaan, minä vuonna joulua vietettiin ensimmäisen kerran? En nyt tarkoita oletettua Jeesuksen syntymävuotta.
Historiallinen joulu
3
129
Vastaukset
- joulu_vanha_juhla
Kristuksen messu "Christmas" -juhlaa vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1038. Alun perin nimi oli Crīstesmæsse ja vuonna 1131 juhlan nimeksi tuli Cristes-messe.
Suomessa ja Ruotsissa Kristuksen messua ei juhlita, vaan täällä on paljon vanhempi juhla joulu (ruotissa jul, kumpikin tulevat muinaispohjoismaalaisesta kantasanasta). Joulua on vietetty jo tuhansien vuosien ajan, eikä ole tarkkaa vuosilukua tiedossa milloin juhlaa alettiin ensimmäisen kerran viettää. - wiki_kertoo
Wikipedia kertoo kohdassa "joulu":
Paavi Pyhä Julius I vakiinnutti joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäpäiväksi vuonna 345. Varhaisin tunnettu maininta joulun vietosta 25. joulukuuta on vuonna 354 laaditussa roomalaisessa kalenterista. Jo aikaisemmin kristityt olivat viettäneet 6. tammikuuta epifania-juhlaa eli nykyistä loppiaista Jeesuksen kasteen muistopäivänä, minkä oli uskottu tapahtuneen hänen 30. syntymäpäivänään - kaiken.nähnyt
Kumpikin vastaus varmaan oikein omalla tavallaan.
Riippuen tietysti siitä, että mitä joululla tarkoitetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931382
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52771- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253647Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä321616Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7595Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584